Skip to main content

De mondkapjes zijn verplicht omdat je geen 1.5 meter afstand kunt houden.. maar moet je ook een mondkapje op als je in je eentje in de coupe zit?

't Zal straks bij de brede uitrol van 5G wel explosief stijgen :rofl:


Het was ook wel te verwachten dat er meer besmettingen zouden komen en als het bij de huidige aantallen blijft zal het wel meevallen. Maar als zoals uit een onderzoek blijkt niet iedereen zich laat testen bij klachten en mensen in situaties waar het wel gewoon kan toch geen afstand houden is de kans groot dat het aantal besmettingen nog meer toenemen. 

Het voordeel nu is dat er nu meer dan voorheen besmettingen worden geconstateerd bij jongeren en die hebben nu eenmaal minder enstige klachten. Wel kunnen zij anderen die wel meer risico lopen besmetten. 

Een 2e voordeel is dat er nu toch al iets meer kennis is over dit virus en er langzamerhand ook meer medicijnen komen die in bepaalde mate helpen. Als men daarmee de duur van de IC opname kan verkorten en misschien zelfs kan voorkomen dan scheelt dat al heel veel.


Op zich is het natuurlijk logisch en ook niet zo erg dat er meer besmettingen zijn sinds de versoepelingen. Dat hadden ze ook voorzien. Het belangrijkste is te zorgen dat de druk op de zorg niet meer zo erg wordt als in de eerste maanden. En ondanks de stijging van het aantal besmettingen, neemt het aantal ziekenhuisopnames (tot nu toe) nog af.


Dat zal inderdaad ook meespelen, al verklaart dat denk ik maar een deel van de gemelde besmettingen. De (nog niet complete) cijfers van week 29 geven overigens weer aan dat 1% van de geteste mensen positief is, dat lijkt dus weer iets te stijgen. En vandaag las ik een bericht dat ook het aantal virusdeeltjes gevonden in rioolwater weer is gestegen. Er de afgelopen drie weken sprake van een stijging van de curves in een aantal steden; Amsterdam , Utrecht , Tilburg, Rotterdam maar ook Schiphol wordt gemeld. 


Er zijn natuurlijk ook veel meer bevestigde besmettingen, omdat er veel meer getest wordt. Het aandeel positieve testen is de laatste weken gedaald van 2% naar 0,6%.


Het is misschien niet te achterhalen hoe het komt, maar de invoering van de mondkapjes viel ook samen met het openen van de horeca, scholen gingen weer (meer) open, theaters/musea/bioscopen mochten weer beperkt open en vanaf 1 juli mochten er o.a. ook meer mensen per ruimte binnen zijn. 

Daarnaast is in regio Noord de schoolvakantie op 4 juli begonnen, een week later in regio zuid en nog een week later regio midden. Mensen gaan dus weer naar campings, vakantieparken en hotels. Tijdens die vakantie neemt men het misschien minder nauw met de regels, zeker jongeren. Jongeren gaan ook vaker met een groep op vakantie waarbij ze (vaak onder invloed van drank) absoluut geen afstand houden. Als men niet op vakantie gaat dan zal men misschien vaker samen komen met familie en/of vrienden. 

In de wekelijkse rapportage van het RIVM staan de vermelde mogelijke settings van besmetting van bij de GGD’en gemelde COVID-19 patiënten. Absolute koploper is de thuissituatie, gevolgd door overige familie en werksituatie. Nieuw opgenomen in deze lijst is de horeca wat de afgelopen 2 weken ruim 8 keer zoveel “scoorde” als de setting medereiziger. Je kunt dus beter in een trein zitten dan in een café. Dat weten inwoners van Hillegom ook.

Als uit het bron en contactonderzoek zou blijken dat verpreiding op grote schaal in het OV plaatsvind was dat wel bekend gemaakt. 


 Sinds de invoering van mondkapjes en vanaf 1 juli ook reizen in het OV voor plezier reizigers  laait het corona weer op. Ik kan niet zeggen dat het hierdoor komt, maar doordat we allemaal tegelijk de boel gaan versoepelen is het niet te achterhalen hoe het komt.

Waarom heeft NS de dienstregeling aangepast dat ook dagjesmensen de trein mogen nemen. Houd de NS gewoon dit jaar en volgend jaar een zitplaatscapaciteit van 40% en alleen te gebruiken voor noodzakelijke reizen.

Dan weten we zeker wanneer alsnog de een nieuwe corona golf komt, dat het niet aan NS ligt. Mondkapjes hoeven dan ook niet verplicht in het ov.

 

Je gelooft toch zeker zelf niet dat het coronavirus weer oplaait doordat meer mensen met de trein mogen reizen, zeker niet als je ziet hoe rustig het nog is. 

Als je een aangepaste dienstregeling en beperkte zitcapaciteit wil blijven handhaven haalt NS het jaar 2022 niet eens.


 Sinds de invoering van mondkapjes en vanaf 1 juli ook reizen in het OV voor plezier reizigers  laait het corona weer op. Ik kan niet zeggen dat het hierdoor komt, maar doordat we allemaal tegelijk de boel gaan versoepelen is het niet te achterhalen hoe het komt.

Waarom heeft NS de dienstregeling aangepast dat ook dagjesmensen de trein mogen nemen. Houd de NS gewoon dit jaar en volgend jaar een zitplaatscapaciteit van 40% en alleen te gebruiken voor noodzakelijke reizen.

Dan weten we zeker wanneer alsnog de een nieuwe corona golf komt, dat het niet aan NS ligt. Mondkapjes hoeven dan ook niet verplicht in het ov.

 


@Rene74 

Je kunt de effectiviteit van elke maatregel in twijfel trekken. Voor geen enkele maatregel bestaat er een hard bewijs, waterdicht zijn ze zeker niet.

Maar waarom staat het nut van kapjes bij de ervaringsdeskundigen in de wereld en de ervaringsdeskundigen bij ons in de zorg niet ter discussie ?


De filtercapaciteit van diverse materialen is in voldoende mate aangetoond. De achilleshiel wordt gevormd door het gebruik.

 

Over de effectiviteit wordt heel verschillend gedacht. Ik denk dat het weinig nut heeft. Maar daarover kan je blijven discussiëren. Heeft geen zin. Het kapjesgebruik van veel mensen is in ieder geval totaal niet zoals het zou moeten en dat zie ik ook niet verbeteren. 


@Robert B de opmerking van mij dat gezichtsbedekking verboden is slaat op het gebruiken van dit woord door @MJL in plaats van mondkapjes. Mondkapjes zijn uitgezonderd van dit verbod. Sommigen gebruiken het verbod op gezichtsbedekking om onder mondkapjesplicht uit te komen.

1,5 m afstand of niemand anders in de coupé ontslaat je niet van de mondkapjesplicht. Het is verplicht in OV geen advies.



Gezichtsbedekking is nog steeds verboden. Die 43% gaat over mensen die denken dat het dragen van een mondkapje in het OV (heel) veel helpt. Er worden geen percentages genoemd van mensen die denken dat het iets helpt of mensen die denken dat het niets helpt.

Na die ene zin spelen er dus alweer drie (of vier vijf zes) verschillende dingen door elkaar! Leest u mee?

  • Het verbod op gezichtsbedekkende kleding is inmiddels een jaar of twee oud. Er werd nog nooit echt op gehandhaafd.
  • Een mondneuskapje is géén kleding maar hooguit een ‘accessoire’ of aanhangsel (@MoDe zie de kinderwagen/fietskar duscussie op twitter
  • Dat er na die WET over gezichtsbedekking eigenlijk nergens op gehandhaafd werd… Nou ja misschien in het gemeentehuis voor een paspoort of een overactieve conducteur die de wind van van voren kreeg door iemand met een boerka de trein uit te willen zetten of te weigeren om in te stappen (en dus in zijn recht stond) maar op de filmpjes wel (be)lachelijk overkomt, alsof er een toverheks or terrorriste onder die boerka zat in plaats van een persoon.
  • Personeel (V&S op het perron, gezellig samen roken ergens of bij de HEMA voor de hotdogs of zo) had de dame al lang gezien, daar bemoeien ze zich niet zo snel mee (laat die wet de wet, wij pikken ze er wel uit, en de HC mag ons inseinen bij problemen of zo?)
  • Dame met boerka wilde haar gezicht niet tonen … Oké dan ga je niet mee, ook al lopen we 20 minuten vertraging op (totaal terecht want dat is de wet!)
  • EN je dan 96 zitplaatsen voor jezelf hebt ongeveer?

Hoe stoer of correct ben je dan om over mondkapjes of bedekking mij of wie dan ook op 5 meter afstand een boete te geven voor iets dat (voorlopig) alléén in het ov nodig is, en niet eens een wet?

Nee… dat ding MOET op! Maar iets drinken of eten onderweg is prima! Alleen bij NS…

De 43% acceptatie is laag dus, kan me daar wel wat bij voorstellen want voor een of andere app die bijhoudt waar je overal bent geweest en met wie je in contact geweest bent, en pas werkt bij 60% acceptatie is ook geen meerderheid.

Dus gewoon bij meer dan een paar minuten op minder dan 1,5 meter (die tijd en afstand is ook niet bekend of heilig voor veilig) doe dán een mondkapje correct op.

En anders naar keuze, in je eentje in een coupé/treinstel met 96 zitplaatsen. Gezond verstand dus, en niet gaan schermen met het verbod op gezichtsbedekking (waar dus uitzonderingen voor zijn als het om medische veiligheid gaat) als je bang bent om iemands gezicht niet te kunnen zien/herkennen.


De filtercapaciteit van diverse materialen is in voldoende mate aangetoond. De achilleshiel wordt gevormd door het gebruik.

Hoeveel mensen gespen hun helm niet (goed) vast en/of vervangen hun helm niet tijdig ?

Het valt te betreuren dat met oneigenlijke motieven twijfel is gezaaid omtrent het nut van de kapjes. In de gezondheidszorg zelf,bestaat, bij mijn weten, geen twijfel over de effectiviteit.

 


Een helm voorkomt niet altijd alles maar het is wel duidelijk dat het grotendeels beschermt en het risico op letsel drastisch vermindert. Dat is nog maar de vraag voor de niet-medische mondkapjes die ook nog eens massaal niet volgens de exacte voorschriften gebruikt worden en waar mensen bijv. met hun vingers aanzitten.


Ook de helm zal volgens voorschriften gebruikt dienen te worden, wil het effectief zijn. En ook de helm zal niet elke schade kunnen voorkomen. Het is wel veel beter dan niets.


 Vergelijk de Corona maatregelen met verkeersmaatregelen. Als iedereen verkeersmaatregelen onzin vindt en gaat negeren, zal het aantal verkeersdoden hard stijgen.

Het mondlapje is verplicht maar ik snap de vraagtekens wel. En die mogen m.i. ook benoemd worden. De vraagtekens leven zelfs onder deskundigen. Dat heb je met verkeersmaatregelen niet. Niemand zal het nut van een brommerhelm betwijfelen. Het draagvlak voor de lapjes zal enorm stijgen als de deskundigen eensluidend zijn en er bewijs is dat het nut heeft. Nu beweert iedere deskundige in de media weer iets anders (soms op dramatisch aandoende wijze) en ieder heeft zijn eigen onderzoek waar weer iets uit zou moeten blijken dat de waarheid is.


Het mondkapje is bedoeld om je eigen uitstoot te beperken en dat doet het ook. Het ene kapje weliswaar beter dan het andere.

Inmiddels is ook aangetoond dat de schadelijke deeltjes lang in de lucht kunnen blijven hangen alvorens ergens neer te slaan. Bovendien is over de circulatie in de trein (nog) veel onbekend.

Het dragen van een mondkapje is dus ook in een (tijdelijk) lege coupe zinvol te achten.


Weet niet precies wat de bron van dat onderzoek is geweest, maar de NOS heeft het vandaag gemeld. 43% steun voor gezichtsbedekking in het OV, waar ook ik regelmatig gebruik van maak of de angsthazen dat nou leuk vinden of niet, dus er is echt geen kans dat men er langer aan mee gaat doen dan nodig is. 

De resultaten komen uit het gedragsonderzoek dat gevoerd is door het RIVM.

Uit het artikel van NOS:

Het gebruik van mondkapjes in het openbaar vervoer kan op veel minder steun rekenen. Slechts 43 procent denkt dat deze regel (heel) veel helpt.

Op de vraag: ‘Wat is het draagvlak (als de maatregelen nog 6 weken zouden duren) om zich aan de maatregelen te houden’ kwam dit resultaat. 

Category Geen mening Helemaal niet Niet Neutraal Wel Helemaal Wel
dragen van een niet-medisch mondkapje in het OV 7.9 5.4 6 11.9 25.4 43.5

https://www.rivm.nl/gedragsonderzoek/maatregelen-welbevinden/draagvlak

 

Het is dus niet zo dat er 43% steun is voor het dragen van een niet-medisch mondkapje in het OV. Het is namelijk 43,5 + 25,4 = 68,9% en dat is dan toch echt meer dan 43%. Goed onderzoek doen en goed lezen is een vak apart in plaats van maar iets klakkeloos over te nemen van het NOS en dan het cijfer ook nog verkeerd te interpreteren. Daarbij moet je ook niet al conclusies gaan trekken zonder dat je het volledige beeld hebt, want slechts 5,4 + 6 = 11,4% van de ondervraagden geeft aan dat er (helemaal) geen draagvlak is voor deze maatregel. 11,9% is niet voor of tegen en 7,9% heeft er geen mening over.

Er is ook gevraagd wat het draagvlak is als de maatregelen nog 6 maanden zouden duren. Het draagvlak voor het dragen van een niet-medisch mondkapje in het OV daalt dan met 5,3 procentpunt.


Gezichtsbedekking is zeker niet verboden. Het is zelfs verplicht in het OV. Alleen gaat het dan om een ander soort gezichtsbedekking wat door veel mensen eufemistisch een mondkapje wordt genoemd. Naar mijn idee is dat een ongeschikte term om iets te omschrijven dat gebruikt wordt om mensen in hun vrijheid te beperken. Mondmasker is dan eigenlijk beter aangezien het minder bagetalliseert, je weet waarvoor het is en dat het eigenlijk een mensonterend effect heeft.

 

Hoe dan ook, het is natuurlijk sterk hypocriet om het ene jaar gezichtsbedekking te verbieden, en het het volgende jaar met een foute motivatie en onvoldoende wetenschappelijk bewijs verplicht te stellen. Net zoals het veel gebruikte voorbeeld van het om 03:00 door rood rijden: je staat technisch gezien in je recht om er een boete voor uit te delen, maar je bent wel gewoon een rat van een mens. Fout in de "oorlog".


Vandaag een lange rit moeten maken en meerdere conducteurs gezien (geen controle, alleen groeten). Twee ervan hadden het kapje niet over hun neus. In een andere trein zat een passagier ook zo, de conducteur die langsliep groette vriendelijk en daar bleef het bij. Ook zag ik iemand in een Oosters gewaad die de een stuk kraag ervan met de vingers voor zijn mond hield. Regels in theorie, de praktijk is weerbarstig. Ik maak me er niet druk over maar het valt op.


Weet niet precies wat de bron van dat onderzoek is geweest, maar de NOS heeft het vandaag gemeld. 43% steun voor gezichtsbedekking in het OV, waar ook ik regelmatig gebruik van maak of de angsthazen dat nou leuk vinden of niet, dus er is echt geen kans dat men er langer aan mee gaat doen dan nodig is. 

 

Wel merk ik zelf dat ik daar waar het relatief drukker is, dus met iemand anders binnen een meter of 3 van me af, dat ik eerder geneigd ben om dat ding tijdens de rit op te laten. Als je echt goed afgeleid bent heb je zelfs pas na een minuut of 10 echt last van benauwdheid. In de echte wereld is dus allemaal helemaal kits, en hoeft er eigenlijk ook niet zo gek veel te veranderen.


Gezichtsbedekking is nog steeds verboden. Die 43% gaat over mensen die denken dat het dragen van een mondkapje in het OV (heel) veel helpt. Er worden geen percentages genoemd van mensen die denken dat het iets helpt of mensen die denken dat het niets helpt. Er kunnen dus geen conclusies getrokken worden dat het wel afgeschaft gaat worden omdat de meerderheid het niets vindt @MJL .

Als je ooit een zware griep hebt gehad, hoeft dat niet te betekenen dat je dan voor altijd bang bent om griep te krijgen. Wel hoop je de volgende niet zo'n zware griep te krijgen. Iedereen kan elk jaar griep krijgen en de risicogroepen kunnen ieder jaar een vaccinatie krijgen. De kans op Corona is momenteel groter dan de kans op de griep. Bij de griep weet men wat men op korte en lange termijn zo ongeveer kan verwachten. Bij Corona weet men niet wat men op korte en lange termijn kan verwachten. Er is een verschil tussen een aantal maanden vermoeidheid na een zware griep en weken IC + maanden revalidatie bij grillig verlopende Corona. Het feit dat men niet weet wat men te wachten staat bij een besmetting, maar ook het feit dat jij een dierbare zo kunt besmetten dat deze er aan overlijdt, maakt mensen bang. Als je zelf niet bang bent, probeer dan de angst te verminderen bij degenen die wel bang zijn door je te houden aan de maatregelen van kabinet en RIVM. Zo kunnen we het voor iedereen leefbaar houden.

Vergelijk de Corona maatregelen met verkeersmaatregelen. Als iedereen verkeersmaatregelen onzin vindt en gaat negeren, zal het aantal verkeersdoden hard stijgen.


Weet niet precies wat de bron van dat onderzoek is geweest, maar de NOS heeft het vandaag gemeld. 43% steun voor gezichtsbedekking in het OV, waar ook ik regelmatig gebruik van maak of de angsthazen dat nou leuk vinden of niet, dus er is echt geen kans dat men er langer aan mee gaat doen dan nodig is. 

 

Wel merk ik zelf dat ik daar waar het relatief drukker is, dus met iemand anders binnen een meter of 3 van me af, dat ik eerder geneigd ben om dat ding tijdens de rit op te laten. Als je echt goed afgeleid bent heb je zelfs pas na een minuut of 10 echt last van benauwdheid. In de echte wereld is dus allemaal helemaal kits, en hoeft er eigenlijk ook niet zo gek veel te veranderen.


En dan heb ik het nog niet eens over het verbod dichter dan 1,5 m in de buurt een ander te komen. Dat is absoluut een misdadige maatregel. 

Dat vind ik nou ook @dorae_mon. Die 1,5 meter is echt misdadig, je kan immers nog steeds andere besmetten. De afstand moet snel naar 2 meter, en overal mondneuskapjesplicht, buiten je eigen woning.

 

Zou eerst maar eens al je collega’s op de trein voorzien van een deugdelijk kapje en ze attenderen op hun verantwoordelijkheid jegens de klanten/reizigers.


En wie interesseert het Jeroen ?

Niet op ingaan....


Gaat die 43% over mondkapjesplicht in het algemeen (winkels en andere openbare gelegenheden) of specifiek in het ov? Ik denk dat er voor het ov meer steun is, wegens mogelijke drukte en dus geen 1,5 meter meer mogelijk.

Plus dat je in het ov vaak voor langere tijd in dezelfde ruimte bent, of iemand vlak naast je zit. Dat i.t.t. winkels e.d.


Reageer