beantwoord

mondkapje in lege coupe?



Toon eerste bericht

368 reacties

Vrijheid is meer waard dan alleen geld.

Reputatie 7
Badge +4

In combinatie met handhaven en fors beboeten zeker. Jammer dat mensen zo onvolwassen kunnen zijn dat dat nog nodig is ook. Dichtbij is er al een land waar het 500 euro kost.

 

De domheid wordt duur betaald. (Vrij naar Herman Heijermans)

Ja, want verplichten werkt duidelijk wel altijd....

Reputatie 7
Badge +3

Juist omdat vrijwilligheid niet (altijd) werkt is het dragen van een mondkapje in het OV verplicht gesteld.

Dan moet je ook begrijpen dat mensen dat niet vrijwillig doen, wetende dat het eigenlijk niet verplicht te stellen is.

Coupe leeg, waarom mondkapje op?? Waanzin!


https://nos.nl/l/2342362

 

 


Simpelweg omdat dat in de trein verplicht is en het daar wel opgelegd kan worden omdat de wetgeving dat wel toelaat.

Reputatie 7
Badge +4

Een prima conducteur, die opkomt voor de goedwillende reiziger.

Badge +3

Uit hetzelfde Twitter draadje..

(Conducteur) had er ook al 5 uitgezet die niks bij hun hadden.

Reputatie 4

Coupe leeg, waarom mondkapje op?? Waanzin!


https://nos.nl/l/2342362

 

 

Badge +3

Willekeur! :joy:

Nee, je mag als je alleen zit zonder mondkapje. Had toestemming van conducteur gekregen. Tot er mensen inkomen. Had maar 3,5 km #gewandeld.

https://twitter.com/Ronald_bericht/status/1292914611767910401

Reputatie 7

Wat verwacht je hier precies, Deventer ?

De algemene regel is duidelijk. Iedereen draagt altijd zijn mondmasker tijdens de volledige rit.

Hoe wil je duidelijke en geschreven protcollen hebben die rekening houden met de redelijkheid ?

Een lijst van voorgeschreven voedingswaren ? Een exacte tijdsduur van hoe lang de maaltijd kan duren ?

De definitie van ‘alleen in de coupé ‘ ? Dat heeft onze Gouverneur al voor je gedaan.

Helaas, pindakaas. Nauwkeuriger dan ‘iedereen draagt zijn mondmasker gedurende de volledige reis’ kan het echt niet worden.

Door de chaos aan steeds wisselende reacties vanuit NS valt er toch geen touw meer aan te knopen..

Opvallend dat een moderator je antwoord "leuk" vind, maar het dan niet eens duidelijk uitlegt om orde te scheppen in de schijnbare chaos.

Probeer dat eens @Sascha NS  Het zou zeker gezien de vele topics alhier een goed teken zijn dat er vanuit NS een duidelijk omschreven standpunt word ingenomen incl uitleg over mondneuskapjes, spatschermen, eten in de trein en "lege" treinen.

Een soort handleiding voor de reiziger dus.

Reputatie 7
Badge +3

Op zich een nobel streven, maar je ontkomt gewoon niet aan de “willekeur", die je ook zou kunnen omschrijven als “professioneel inzicht” van de betreffende handhaver. Dat is bij alles zo, van te drukke winkelstraten/terrassen, via mensen die hun hand niet uitsteken bij het afslaan tot knuffelende mensen bij een demo. Op papier moeten de regels gewoon kloppen. Daarom kan webcare ook nooit zeggen dat het in een lege coupé niet hoeft, dat schept een precedent. Het is aan de handhaver te bepalen of de situatie ernstig genoeg is voor een waarschuwing, boete, uitzetting of lekker-laten-zitten. Daar zijn ze (als het goed is) voor opgeleid :slight_smile:
De vergelijking met stoplichten vind ik altijd wel mooi, het is niet voor niks dat veel stoplichten 's nachts uitgeschakeld zijn, omdat het zo rustig is en handhaving niet nodig is.

Badge +3

Ik probeer er niets mee te bereiken (in ieder geval niet namens mijzelf) maar ik zie signalen die leiden tot verwarring (die ikzelf niet zaai maar gewoon openbaar te lezen valt).

Wat ik wel probeer is daar een sluitende uitleg over te krijgen (en dat mag ik hier gewoon vragen, want dat is veel houdbaarder dan een reactie op Twitter tenslotte).

Signalen (verkeerslicht staat op - of knippert- oranje, wat doen we?) zullen vast en zeker vrij te interpreteren zijn tot op zekere hoogte, zowel voor degene die ze geeft (mondkapje wegens 1,5m niet haalbaar verplicht in het ov) of degene die ze moet opvolgen of handhaven… 

Laat ik er maar over ophouden (qua dit specifieke topic, zie de titel). Door de chaos aan steeds wisselende reacties vanuit NS valt er toch geen touw meer aan te knopen.

Ja, die regels zijn er, maar als/dan… (personeel zonder enige bescherming, of ergens roken waar het niet mag, etc.)?

Met als mijn grootste bezwaar dat mensen uit risicogroepen welkom zijn in de trein, maar door de huidige situatie (gebrek aan handhaving en de beelden op social media spelen mee, komen ook niet van mij!) niet durven te reizen.

Wie neemt wie nou eigenlijk op de hak @Deventer? Stop met de willekeur, zorg dat iedereen weet waar hij aan toe is en beperk de ‘uitzonderingen’ (een reis lang doen over een appel eten dus geen mondkapje nodig).

Nog een andere insteek van NS webcare:

In onze treinen gaat de aangezogen buitenlucht door filtermatten. Fijnstof en pollen blijven goed hangen in de luchtfilters. Op hele koude en warme momenten wordt interieur lucht vaak deels gerecirculeerd, anders kan het klimaatsysteem de gewenste temperatuur niet bereiken.

Die recirculatie zit geen filters in. Dus geen ffp2 filters, nee. Aan de andere kant zijn de luchtstromen ook weer niet zo hard, dat als iemand niest, het als een tornado door het hele rijtuig geblazen wordt. Daarnaast blijven mondkapjes nog wel verplicht, ook in een lege coupe inderdaad. ^SU

Mijn verwondering blijft waarom iemand in een verder lege coupé een kapje op zou moeten terwijl (groepjes) mensen in een andere coupé er niet eens op aangesproken worden?

Of waren die aan het picknicken met gevulde koeken en af en toe een slokje water?

Wat probeer je te bereiken hiermee @Robert B 

Probeer als "gewaardeerd Community lid" niet continue verwarring te zaaien en het beleid van het bedrijf waar je te gast bent op deze Community op de hak te nemen.

Reputatie 7
Badge

@Ed mokum

Okee, u werkt bij een OV-bedrijf? En daar mogen reizigers wel een spatscherm ipv mondkapje op?

Wat ik vreemd vind is dat ns personeel wel een spatscherm voor hun gezicht mogen en de passagiers niet. Werk zelf in het ov spatscherm mag bij ons wel

Badge +3

Nog een andere insteek van NS webcare:

In onze treinen gaat de aangezogen buitenlucht door filtermatten. Fijnstof en pollen blijven goed hangen in de luchtfilters. Op hele koude en warme momenten wordt interieur lucht vaak deels gerecirculeerd, anders kan het klimaatsysteem de gewenste temperatuur niet bereiken.

Die recirculatie zit geen filters in. Dus geen ffp2 filters, nee. Aan de andere kant zijn de luchtstromen ook weer niet zo hard, dat als iemand niest, het als een tornado door het hele rijtuig geblazen wordt. Daarnaast blijven mondkapjes nog wel verplicht, ook in een lege coupe inderdaad. ^SU

Mijn verwondering blijft waarom iemand in een verder lege coupé een kapje op zou moeten terwijl (groepjes) mensen in een andere coupé er niet eens op aangesproken worden?

Of waren die aan het picknicken met gevulde koeken en af en toe een slokje water?

Reputatie 5

 

 

Indien je geen mondkapje wil in het OV, dan reis je dus niet meer in het OV.    

Ik draag juist altijd braaf mijn mondkapje in het OV. Sterker nog, ik sluit niet uit dat het in een volle trein of metro best wel effect zou kunnen hebben. Mijn probleem is dat men wat betreft mondkapjes nu volledig aan het doorslaan is met lokale bestuurders die met een perverse dadendrang allerlei regelingen doorvoeren waarbij steeds meer (het handhaven van) de regels zelf het doel lijken te zijn.

Reputatie 7
Badge +3

Ja. Tot het moment dat jij erover ophoudt.

Omdat het toch geen zin heeft. Gaan we het daar nou echt nog steeds over hebben?

Reputatie 7
Badge +3

Het is wel vervreemdend wanneer je ruim een week in het buitenland bent geweest. Overal gelden andere regels waardoor het lijkt of iedereen maar wat doet. Op onze reis naar Engeland waren er verschillende regels in Nederland, België, Frankrijk en Engeland. 

Engeland was helemaal een geval apart. Daar werd opeens een mondkapjesdraagplicht in winkels afgekondigd met ingang van 24 juli. De meeste Engelsen laten het maar gelaten over zich heen komen. Maar vooral jongeren lijken zich niets meer aan de regeringsadviezen gelegen te laten liggen. Waarom is die draagplicht niet veel eerder afgekondigd?

Reputatie 7

Tijd voor chips en cola

Door een zeer select groepje reizigers, sorry Community leden, zijn er nu al honderden berichten geplaatst over het mondneuskapje.

 

………..:slight_smile:(overigens zie ik de naam Deventer toch ook regelmatig opduiken in de mondkapje-topics ...)

ca. 12x in dit topic   :rofl:

Kon je het weer niet laten @Jeroen 

Nergens voor nodig toch ?

Overigens 13 x in dit topic.

De provincies Zuid Holland, Noord Holland en Zeeland zijn naar code Oranje gegaan (voor Belgen) door de ruim 400 besmettingen van vandaag.

 

En voor de rest van Europa. Oranje is in dit geval de kleurcode van het ECDC. In dit geval is oranje een maat voor het aantal Coronabesmettingen.

Heel Nederland is inmiddels oranje op de kaart van de FOD Buitenlandse Zaken. Daar heeft oranje niets met het aantal besmettingen te maken, maar met de maatregelen die het ontvangende land tegen Belgische vakantiegangers in stelling brengt. Aangezien Nederland Antwerpenaren ‘dringend aanraadt’ om 2 weken in quarantaine te gaan is dat een beperking. Dus oranje.

Maar de twee kleurtjes hebben niets met elkaar te maken. Zucht…

En dan kwam er nog een Belg met: Hoe… Nederlanders zijn toch altijd oranje ? Oranje boven !

Reputatie 5

En dan zeiken ze Belgen dat wij geen mondkapjes dragen in Sluis. Blijf dan maar thuis.

Reputatie 5

Tijd voor chips en cola

Door een zeer select groepje reizigers, sorry Community leden, zijn er nu al honderden berichten geplaatst over het mondneuskapje.

 

………..:slight_smile:(overigens zie ik de naam Deventer toch ook regelmatig opduiken in de mondkapje-topics ...)

ca. 12x in dit topic   :rofl:

Kon je het weer niet laten @Jeroen 

Nergens voor nodig toch ?

Overigens 13 x in dit topic.

De provincies Zuid Holland, Noord Holland en Zeeland zijn naar code Oranje gegaan (voor Belgen) door de ruim 400 besmettingen van vandaag.

Hebben de Belgen zelf veroorzaakt. Massaal kwamen ze toen de grenzen open gingen. Zeeland is echt wel een stuk veiliger dan Antwerpen of Rotterdam.

Reageer