mondkapje in lege coupe? | NS Community
beantwoord

mondkapje in lege coupe?


Reputatie 3

De mondkapjes zijn verplicht omdat je geen 1.5 meter afstand kunt houden.. maar moet je ook een mondkapje op als je in je eentje in de coupe zit?

icon

Beste antwoord door Anonymous 23 July 2020, 14:22

Bekijk origineel

368 reacties

Reputatie 4

We reizen bijna 2 maanden met mondkapjes en corona duikt weer op! Wat ik al zei, die mondkapjjes zullen misschien wel werken, maar als mensen hun mondkapjes maar half op of helemaal niet op hebben, wat heeft het dan voor nut?

We reizen bijna 2 maanden met mondkapjes en corona duikt weer op! Wat ik al zei, die mondkapjjes zullen misschien wel werken, maar als mensen hun mondkapjes maar half op of helemaal niet op hebben, wat heeft het dan voor nut?

Maar er is nog niet geconstateerd dat het verspreiden van het Corona virus in de trein heeft plaats gevonden.  Tot nu toe zijn het vooral haarden na gehouden feestjes en blijken vooral de jongeren momenteel de groep te zijn die het verspreiden doordat ze zich niet houden aan het afstand houden.

 

En trouwens, wat zou het jou boeien, jij reist tegenwoordig met de auto.

Reputatie 4

NS heeft hier idd niks mee te maken, alleen wat ik nog niet overtuigd ben dat we bijna 2 maanden lang mondkapjes dragen en toch nieuwe besmettingen zijn.  Ik vind het nog steeds een schijnveiligheid en het zal mij niks verbazen dat 90% van de reizigers in het ov het mondkapje niet correct gebruiken.

Reputatie 4

En Ja ik reis idd met de auto! Zonder mondkapje 🤪

Reputatie 7
Badge +1

Het is enkel verplicht om een mondkapje in het OV te dragen. Buiten het OV dragen veel mensen geen mondkapje en is er nog steeds een goede kans op besmetting.

Het mondkapje is geen wondermiddel of vaccin. Het is dan ook normaal dat er nieuwe besmettingen zijn, maar het aantal besmettingen is minder dan dat er helemaal geen gebruik wordt gemaakt van mondkapjes.

Reputatie 4

Gewoon zorgen voor anderhalve meter afstand en is mondkapje in de trein niet nodig. 2e klas met mondkapje op, 1e klas zonder mondkapje en alleen toegankelijk voor 1e klas reizigers. In de 1e klas plexiglas gebruiken  desinfectiegel aanwezig.

 

Reputatie 5

Misschien moet MJL eens uitgenodigt worden door iemand die getroffen is door het corona virus en daar nog elke dag de hinder van ondervind.

 

Krijgen we dat argument weer… Ik weet heus wel dat het virus bij sommige mensen (zeer) ernstige consequenties kan hebben. Maar daarom mag je toch nog wel kritisch kijken naar de effectiviteit van bepaalde toch wel ernstig vrijheidsbeperkende maatregelen?

Maar daarom mag je toch nog wel kritisch kijken naar de effectiviteit van bepaalde toch wel ernstig vrijheidsbeperkende maatregelen?

Serieus @dorae_mon, een mondneuskapje ?

Vraag eens aan je oma of opa wat hij/zij "ernstig vrijheidsbeperkende maatregelen" vond, zo'n 75 jaar geleden !

Reputatie 5

Maar daarom mag je toch nog wel kritisch kijken naar de effectiviteit van bepaalde toch wel ernstig vrijheidsbeperkende maatregelen?

Serieus @dorae_mon, een mondneuskapje ?

Vraag eens aan je oma of opa wat hij/zij "ernstig vrijheidsbeperkende maatregelen" vond, zo'n 75 jaar geleden !

Zeker wel. Ik vind de verplichting een mondkap te dragen terwijl het wetenschappelijk bewijs voor de werkzaamheid ervan in de gegeven situatie zo dun is wel degelijk een beperking van mijn persoonlijke vrijheid. En dan heb ik het nog niet eens over het verbod dichter dan 1,5 m in de buurt een ander te komen. Dat is absoluut een misdadige maatregel. 

En dan heb ik het nog niet eens over het verbod dichter dan 1,5 m in de buurt een ander te komen. Dat is absoluut een misdadige maatregel. 

Dat vind ik nou ook @dorae_mon. Die 1,5 meter is echt misdadig, je kan immers nog steeds andere besmetten. De afstand moet snel naar 2 meter, en overal mondneuskapjesplicht, buiten je eigen woning.

Reputatie 7
Badge +3

@dorae_monWel eens stil gestaan bij het feit dat mensen die de Corona maatregelen niet naleven omdat zij dat vrijheidsbeperkend vinden de vrijheid van anderen beperken?

Reputatie 7

Die kapjes zullen misschien nooit meer weggaan. Ook na deze virusvariant blijven er duizenden virussen rondwaren die in druppeltjes of aerosolen worden overgebracht en ook aan gewone griep die door anderen overgebracht wordt sterven jaarlijks veel mensen ondanks de griepprik. Toch is er tot nu toe nooit iets over gezegd om daarvoor ter bescherming ook kapjes te gaan dragen en accepteerde men het risico?

Strikte handhaving van mondkapjesplicht is niet te doen, niet alleen hier maar ook in het buitenland. Ook al ervaring mee.... In Duitsland en Oostenrijk mag je trouwens ook een sjaal omknopen. Fijn dat eensgezind Europa....

Twijfel alom over het nut van het dragen maar baat het niet schaadt het niet zal men denken. Er zal eens een bon worden geschreven maar in veruit de meeste situaties kom je ermee weg. Dat zie ik dagelijks in bus en trein. Het komt uiteindelijk toch neer op eigen geweten en verantwoordelijkheid. Toch blijft het risico op besmetting in ov laag. De meeste besmetting vindt juist in de thuissituatie plaats, in drukke horeca (café) en op feestjes en bruiloften etc. (vanochtend in het nieuws). 

De treinen zijn momenteel ook nog vrij rustig en in de bussen is het zo te zien nog rustiger. Tenminste in Brabant en Gelderland/Overijssel wel. Geen studenten natuurlijk nu en ook weinig dagjesmensen is mijn indruk. De meesten zijn per auto op vakantie of gaan dit jaar niet en zijn thuis aan het klussen. Rond Amsterdam zal het anders zijn met drukte. Toeristen willen toch weer alleen of hoofdzakelijk daar naartoe....

Misschien moet MJL eens uitgenodigt worden door iemand die getroffen is door het corona virus en daar nog elke dag de hinder van ondervind.

Krijgen we dat argument weer… Ik weet heus wel dat het virus bij sommige mensen (zeer) ernstige consequenties kan hebben. Maar daarom mag je toch nog wel kritisch kijken naar de effectiviteit van bepaalde toch wel ernstig vrijheidsbeperkende maatregelen?

Het is ook zo ongelooflijk kinderachtig dat er mensen zijn (ook Jeroen) die die terechte kritiek op de maatregelen zien als een soort van asociaal gedrag tegenover een ander (“ja maar de ouderen en zwakkeren!”). Het getuigt van een gebrek aan inzicht en betrokkenheid met de mensen die meer lijden onder de maatregelen dan de dreiging van dit virus zelf.

Het is ook gewoon in het belang van iedereen dat de maatregelen duidelijk zijn en daadwerkelijk nut hebben. Niemand maar dan ook niemand wint er iets mee door uit voorzorg een mondkapje te dragen of wat dan ook, zonder dat het duidelijk aantoonbaar is dat dat in die situatie zin heeft. Het enige wat die mentaliteit spreidt is ongunst.

Reputatie 5

En dan heb ik het nog niet eens over het verbod dichter dan 1,5 m in de buurt een ander te komen. Dat is absoluut een misdadige maatregel. 

Dat vind ik nou ook @dorae_mon. Die 1,5 meter is echt misdadig, je kan immers nog steeds andere besmetten. De afstand moet snel naar 2 meter, en overal mondneuskapjesplicht, buiten je eigen woning.

Ja, je kunt natuurlijk ook de rest van je leven thuis in de kelder gaan zitten. Dat is het allerveiligst.

Ik heb wel medelijden met mensen zoals @Deventer die zich blijkbaar volledig laten leiden door angst en paniek. Punt is alleen wel dat die mensen gevoelig zijn voor misbruik. Die zullen alles accepteren om zich maar veilig te voelen. Doodeng!

Reputatie 5

Die kapjes zullen misschien nooit meer weggaan.

Ik vrees er voor als je ziet hoe veel mensen als makke schapen de maatregelen kritiekloos accepteren en zelfs toejuichen. En denk maar niet dat als er eens een vaccin is het ineens niet meer hoeft. Dan zal wel weer blijken dat het vaccin toch niet helemaal 100% beschermt en verzoekt de regering ons ‘voor alle zekerheid’ toch nog maar aan alle regels te blijven houden.

Volgens de laatste berichten steunt 43% van de bevolking de verplichte gezichtsbedekking. Niemand gaat dat nog willen hoeven handhaven zodra de noodzaak weg is. Dus nee, natuurlijk blijft het niet verplicht.

@dorae_mon  en @MJL laat je dan straks ook niet vaccineren, jullie zijn toch onaantastbaar en jullie zal het toch niet treffen.

 

Maar ga voorlopig niet met het OV, andere mensen willen wel kunnen reizen met een veilig gevoel.

 

 

Badge +3

Gaat die 43% over mondkapjesplicht in het algemeen (winkels en andere openbare gelegenheden) of specifiek in het ov? Ik denk dat er voor het ov meer steun is, wegens mogelijke drukte en dus geen 1,5 meter meer mogelijk.

Plus dat je in het ov vaak voor langere tijd in dezelfde ruimte bent, of iemand vlak naast je zit. Dat i.t.t. winkels e.d.

En wie interesseert het Jeroen ?

Niet op ingaan....

Reputatie 7

En dan heb ik het nog niet eens over het verbod dichter dan 1,5 m in de buurt een ander te komen. Dat is absoluut een misdadige maatregel. 

Dat vind ik nou ook @dorae_mon. Die 1,5 meter is echt misdadig, je kan immers nog steeds andere besmetten. De afstand moet snel naar 2 meter, en overal mondneuskapjesplicht, buiten je eigen woning.

 

Zou eerst maar eens al je collega’s op de trein voorzien van een deugdelijk kapje en ze attenderen op hun verantwoordelijkheid jegens de klanten/reizigers.

Weet niet precies wat de bron van dat onderzoek is geweest, maar de NOS heeft het vandaag gemeld. 43% steun voor gezichtsbedekking in het OV, waar ook ik regelmatig gebruik van maak of de angsthazen dat nou leuk vinden of niet, dus er is echt geen kans dat men er langer aan mee gaat doen dan nodig is. 

 

Wel merk ik zelf dat ik daar waar het relatief drukker is, dus met iemand anders binnen een meter of 3 van me af, dat ik eerder geneigd ben om dat ding tijdens de rit op te laten. Als je echt goed afgeleid bent heb je zelfs pas na een minuut of 10 echt last van benauwdheid. In de echte wereld is dus allemaal helemaal kits, en hoeft er eigenlijk ook niet zo gek veel te veranderen.

Reputatie 7
Badge +3

Weet niet precies wat de bron van dat onderzoek is geweest, maar de NOS heeft het vandaag gemeld. 43% steun voor gezichtsbedekking in het OV, waar ook ik regelmatig gebruik van maak of de angsthazen dat nou leuk vinden of niet, dus er is echt geen kans dat men er langer aan mee gaat doen dan nodig is. 

 

Wel merk ik zelf dat ik daar waar het relatief drukker is, dus met iemand anders binnen een meter of 3 van me af, dat ik eerder geneigd ben om dat ding tijdens de rit op te laten. Als je echt goed afgeleid bent heb je zelfs pas na een minuut of 10 echt last van benauwdheid. In de echte wereld is dus allemaal helemaal kits, en hoeft er eigenlijk ook niet zo gek veel te veranderen.


Gezichtsbedekking is nog steeds verboden. Die 43% gaat over mensen die denken dat het dragen van een mondkapje in het OV (heel) veel helpt. Er worden geen percentages genoemd van mensen die denken dat het iets helpt of mensen die denken dat het niets helpt. Er kunnen dus geen conclusies getrokken worden dat het wel afgeschaft gaat worden omdat de meerderheid het niets vindt @MJL .

Als je ooit een zware griep hebt gehad, hoeft dat niet te betekenen dat je dan voor altijd bang bent om griep te krijgen. Wel hoop je de volgende niet zo'n zware griep te krijgen. Iedereen kan elk jaar griep krijgen en de risicogroepen kunnen ieder jaar een vaccinatie krijgen. De kans op Corona is momenteel groter dan de kans op de griep. Bij de griep weet men wat men op korte en lange termijn zo ongeveer kan verwachten. Bij Corona weet men niet wat men op korte en lange termijn kan verwachten. Er is een verschil tussen een aantal maanden vermoeidheid na een zware griep en weken IC + maanden revalidatie bij grillig verlopende Corona. Het feit dat men niet weet wat men te wachten staat bij een besmetting, maar ook het feit dat jij een dierbare zo kunt besmetten dat deze er aan overlijdt, maakt mensen bang. Als je zelf niet bang bent, probeer dan de angst te verminderen bij degenen die wel bang zijn door je te houden aan de maatregelen van kabinet en RIVM. Zo kunnen we het voor iedereen leefbaar houden.

Vergelijk de Corona maatregelen met verkeersmaatregelen. Als iedereen verkeersmaatregelen onzin vindt en gaat negeren, zal het aantal verkeersdoden hard stijgen.

Reputatie 7

Vandaag een lange rit moeten maken en meerdere conducteurs gezien (geen controle, alleen groeten). Twee ervan hadden het kapje niet over hun neus. In een andere trein zat een passagier ook zo, de conducteur die langsliep groette vriendelijk en daar bleef het bij. Ook zag ik iemand in een Oosters gewaad die de een stuk kraag ervan met de vingers voor zijn mond hield. Regels in theorie, de praktijk is weerbarstig. Ik maak me er niet druk over maar het valt op.

Gezichtsbedekking is zeker niet verboden. Het is zelfs verplicht in het OV. Alleen gaat het dan om een ander soort gezichtsbedekking wat door veel mensen eufemistisch een mondkapje wordt genoemd. Naar mijn idee is dat een ongeschikte term om iets te omschrijven dat gebruikt wordt om mensen in hun vrijheid te beperken. Mondmasker is dan eigenlijk beter aangezien het minder bagetalliseert, je weet waarvoor het is en dat het eigenlijk een mensonterend effect heeft.

 

Hoe dan ook, het is natuurlijk sterk hypocriet om het ene jaar gezichtsbedekking te verbieden, en het het volgende jaar met een foute motivatie en onvoldoende wetenschappelijk bewijs verplicht te stellen. Net zoals het veel gebruikte voorbeeld van het om 03:00 door rood rijden: je staat technisch gezien in je recht om er een boete voor uit te delen, maar je bent wel gewoon een rat van een mens. Fout in de "oorlog".

Reageer