Mondkapjes blijkbaar niet meer nodig

  • 27 February 2022
  • 82 reacties
  • 2279 Bekeken

In de trein van Roosendaal naar Zwolle en werkelijk niemand draagt mondkapjes. Sinds vrijdag is het alleen nog verplicht om het openbaar vervoer en op Schiphol, maar blijkbaar is iedereen dit vergeten. Jammer dat er ook totaal niet op gecontroleerd wordt. 


82 reacties

Reputatie 7

@Ferdinand Delasoie

Je mist één punt. Waarom gelden die maatregelen alleen voor het openbaar vervoer? En dan niet in het onderwijs, in de horeca, in winkels, op kantoor, bij verenigingen, etc? Dat er alleen een risico zou zijn in het openbaar vervoer is wat het allemaal volledig ongeloofwaardig maakt.

 

Je mist een punt. Het is niet omdat elders (horeca, onderwijs etc.) geen mondkapjesplicht meer bestaat, het daarom niet nuttig zou kunnen zijn deze nog wel in het OV te hebben. Wie zegt dat alleen een risico zou bestaan in het OV ?

Overigens begrijp ik weinig van de controverse. Aan de ene kant heb je degenen die het dragen van een kapje klaarblijkelijk als een enorm offer ervaren (waar hebben we het over ?) en aan de andere kant heb je degenen die iedereen, op morele gronden, willen dwingen tot het blijven gebruiken van kapjes.

Dit terwijl het al geruime tijd mogelijk is om jezelf goed te beschermen zonder een beroep te hoeven doen op anderen. Waar eerder ten onrechte werd gewezen op een eigen verantwoordelijkheid,  is er thans wel sprake van een eigen verantwoordelijkheid.

Om toch ook de andere kant te benoemen: zojuist in tr 540 Zwolle-Amersfoort een enthousiaste HC die meteen een rondje loopt en eenieder aanspreekt op ontbrekende mondluier. 

@Henk_NL

Op station Den Bosch vanmiddag iemand van V&S zonder mondkapje. Iedereen bij NS zijn eigen regels, dat blijft een probleem.

Reputatie 7

Vanmiddag op station Breda: bijna niemand met kapje, of gewoon onder de kin dragend. De mensen van V&S bij de poortjes in de hal en die zelf keurig een kapje droegen (ook over hun neus) stonden erbij en keken er naar. Wie houdt hier wie voor de gek?

Niet dat de kapjes zouden helpen in mijn ogen, iedereen die ze nog heeft recyclet ze continu dus hoe hygiënisch en beschermend voor de ander en jezelf is dat. 

Nog even wachten tot de plicht officieel ook in het ov vervalt.

@Henk_NL

Op station Den Bosch vanmiddag iemand van V&S zonder mondkapje. Iedereen bij NS zijn eigen regels, dat blijft een probleem.

Ik zie er ook velen met een eigen visie op het beleid idd, maar wilde ook de positieve kant eens benoemen ;)

Reputatie 7

Sterkte met de laatste loodjes @Rene74 , het valt je zwaar zo te lezen en dan ook nog al die problemen met de 1e klas.

Den Haag Centraal afgelopen zondag: V&S-medewerker met een kinkapje. 

Reputatie 7
Badge +1

Den Haag Centraal afgelopen zondag: V&S-medewerker met een kinkapje. 

Dat is helaas eerder regel dan uitzondering de laatste tijd…

Overigens zie ik sinds vrijdag überhaupt amper nog mensen met een mondkapje op in de trein en op het station.

Reputatie 7

Sterkte met de laatste loodjes @Rene74 , het valt je zwaar zo te lezen en dan ook nog al die problemen met de 1e klas.

Ja reuze zwaar joh! Je moest eens weten @BrunoEst

Ontzettend bedankt voor je medeleven.

Reputatie 7

Overigens begrijp ik weinig van de controverse. Aan de ene kant heb je degenen die het dragen van een kapje klaarblijkelijk als een enorm offer ervaren (waar hebben we het over ?) 

We hebben het over een vrij zinloos en niet te handhaven kapje dat alleen in het ov nog bestaat.

Het is geen wonder dat veruit de meesten er wel klaar mee zijn en de teugels al flink laten vieren. Er kijkt toch (bijna) niemand naar, dan krijg je dat.

Reputatie 7
Badge +3

Overigens begrijp ik weinig van de controverse. Aan de ene kant heb je degenen die het dragen van een kapje klaarblijkelijk als een enorm offer ervaren (waar hebben we het over ?) 

We hebben het over een vrij zinloos en niet te handhaven kapje dat alleen in het ov nog bestaat.

Het is geen wonder dat veruit de meesten er wel klaar mee zijn en de teugels al flink laten vieren. Er kijkt toch (bijna) niemand naar, dan krijg je dat.

Er worden al weer meer test-afspraken gemaakt in het zuiden…..

 

Overigens begrijp ik weinig van de controverse. Aan de ene kant heb je degenen die het dragen van een kapje klaarblijkelijk als een enorm offer ervaren (waar hebben we het over ?) 

We hebben het over een vrij zinloos en niet te handhaven kapje dat alleen in het ov nog bestaat.

Het is geen wonder dat veruit de meesten er wel klaar mee zijn en de teugels al flink laten vieren. Er kijkt toch (bijna) niemand naar, dan krijg je dat.

Er worden al weer meer test-afspraken gemaakt in het zuiden…..

Het aantal testafspraken op maandag en dinsdag was in het zuiden daarentegen veel minder dan vorige week, veel mensen wilden eerst carnaval vieren en zich pas daarna laten testen. Werk missen is minder belangrijk dan carnaval missen. 

Badge +3

Het aantal testafspraken op maandag en dinsdag was in het zuiden daarentegen veel minder dan vorige week, veel mensen wilden eerst carnaval vieren en zich pas daarna laten testen. Werk missen is minder belangrijk dan carnaval missen. 

En niet verwonderlijk:

Gemiddeld percentage positief geteste mensen

63,6%

Dit getal laat het gemiddeld percentage mensen zien dat de afgelopen 7 dagen positief getest is op het coronavirus.

Op maandag 28 februari zijn er 66,8% positieve testen gemeld.

Een jaar (of twee) geleden zou dat enorm alarmerend zijn, reden voor een vette lockdown.

Maar het reproductiegetal daalt gestaag, dus de ‘groepsimmuniteit’ komt in zicht. Net als de ziekenhuisopnames. Het loopt geen storm en zo.

Hoe die getallen te rijmen zijn weet ik ook niet, maar natuurlijk laten nu alleen mensen met serieuze klachten zich testen, omdat het voor toegang tot een groot evenement is (iedereen testen dus).

En dan is het opvallend (testen voor toegang) dat er dus veel meer mensen positief testen dan je zou verwachten (wegens vaccinaties of geen enkele klachten).

Daarvan lopen er dus enorm veel rond, maar gezien het reproductiegetal zijn die helemaal niet zo besmettelijk voor anderen.

Afgezien van het (nog steeds) mogelijk ernstige verloop van een besmetting mag men dus best spreken van een ‘griepje’, omdat dat verreweg voor de meesten die besmet raken geldt (geen of milde klachten dus).

Vandaag een collega weer terug aan het werk na 5 dagen verplicht thuis. Ze was nog wat vermoeid en haar reuk en smaak nog niet helemaal terug, verder weinig bijzonders. Wél carnaval moeten missen natuurlijk… :persevere:

Het aantal testafspraken op maandag en dinsdag was in het zuiden daarentegen veel minder dan vorige week, veel mensen wilden eerst carnaval vieren en zich pas daarna laten testen. Werk missen is minder belangrijk dan carnaval missen. 

En niet verwonderlijk:

Gemiddeld percentage positief geteste mensen

63,6%

Dit getal laat het gemiddeld percentage mensen zien dat de afgelopen 7 dagen positief getest is op het coronavirus.

Op maandag 28 februari zijn er 66,8% positieve testen gemeld.

Hoe die getallen te rijmen zijn weet ik ook niet, maar natuurlijk laten nu alleen mensen met serieuze klachten zich testen, tenzij het voor toegang tot een groot evenement is (iedereen testen).

Ik heb de indruk hier in het zuiden dat mensen zich vooral laten testen als ze moeten werken....

Badge +3

Ik heb de indruk hier in het zuiden dat mensen zich vooral laten testen als ze moeten werken....

Veel mensen worden al twee keer per week getest op hun ‘werk’ (dagbesteding).

Trein 1118 deursluitmedewerker (betere taakomschrijving voor hc) met een kinkapje. Zowel op het perron als in de trein. 

Reputatie 7
Badge +1

Trein 1118 deursluitmedewerker (betere taakomschrijving voor hc) met een kinkapje. Zowel op het perron als in de trein. 

Briljant.

Reputatie 7
Badge +3

Gaan we nou elk individueel geval van iemand met een NS-logo zonder (goed) mondkapje hier melden? Volgens mij is het inmiddels wel duidelijk dat een deel van het personeel de regels net zo serieus neemt als een deel van de klanten. Hier elke keer een berichtje plaatsen gaat daar weinig aan veranderen denk ik.

Trein 1118 deursluitmedewerker (betere taakomschrijving voor hc) met een kinkapje. Zowel op het perron als in de trein. 

Getuigd niet echt van fatsoen richting medewerkers van de NS, erg laag om zo een reactie hier te plaatsen.

Reputatie 5

Trein 1118 deursluitmedewerker (betere taakomschrijving voor hc) met een kinkapje. Zowel op het perron als in de trein. 

Getuigd niet echt van fatsoen richting medewerkers van de NS, erg laag om zo een reactie hier te plaatsen.

Het getuigt ook niet van fatsoen dat deze BOA’s zich niet aan de regels houden en soms zelfs zonder mondkapje op minder dan 1,5 meter van de reizigers gaan staan.

Of uitgebreid in de stiltecoupe gaan staan teuten.

De Eerste klas niet voldoende controleren,zodat mensen met een geldig kaartje daar niet eens kunnen zitten.(waardoor ik mijn upgrade er maar afgehaald heb!)

Reputatie 7
Badge +1

Of dat je in je jaarverslag allerlei onwaarheden neerzet.

Of dat je nog steeds niets hebt gecommuniceerd over het totaal mislukte project fiets reservering enz. enz.

 

Als een klant/reiziger iets negatiefs over NS ontdekt dan is de reactie van NS vaak als een klein kind dat betrapt is op het "stelen” van een koekje…..

Trein 5065 conducteur met een handscherm (is dat de correcte benaming voor een gezichtsscherm dat in de hand gehouden wordt?). Zowel op het perron als in de trein.

Stationshal Delft twee rondhangende servicemedewerkers met helemaal geen mondkapje.

 

Overigens mbt eerdere klachten: Ik heb grote moeite met de hypocrisie van NS en haar personeel.

 

En op welk station heeft dit dan plaatsgevonden @wsm

Dt. 

Ok, ik heb die trein nl van ehv naar rtd gehad, dus dan weet ik iig dat ik er geen deel van heb uitgemaakt.

Reageer