Net in de krant: vrouw (19) 40 minuten lang aangerand in de trein tussen Alkmaar en Amsterdam.



Toon eerste bericht

51 reacties

Ja het is toch triest dat dit wederom plaatsvind, in dit geval was er gelukkgi de sociale controle en iemand die ingreep zoals het hoort.

Maar onze maatschappij is toch ver afgezakt dat je dus niet eens meer veilig met de trein kunt reizen als jonge vrouw omdat er een paar halve garen zijn die denken even aan je te mogen zitten.

 

Overigens vind ik het ook beschamend dat we iemand die dan opgepakt wordt voor zo'n incident weer naar huis sturen in afwachting van …  Gewoon lekker opsluiten zodat ook iedereen in zijn omgeving weet dat hij opgepakt is voor een zeden delict.

Virm, zichtbaarheid van de Hc's op treinen is een heel terecht punt. Er zijn een aantal Hc's die zich echt wel laten zien maar helaas lijkt er een meerderheid te zijn die liever in de cabine zit.  En dat de NS de Hc niet noemt is weer kenmerkend en wellicht ook met het whatsapp nummer weer een voorbode van een poging om de Hc van de trein te halen.

Zelf zie ik in veel handelingen van de NS de laatste jaren allemaal pogingen om de Hc overbodig te maken op de trein en helaas zijn er dan veel Hc's die dit zelf niet lijken in te zien en achterover gaan leunen. Spijtig genoeg gaat dit ook straks ten kostte van de Hc’s die zoals Loes wel hun werk doen zoals je van ze mag verwachten als reiziger.

 

Ik vind dat de Hc wel degelijk een toegevoegde waarde moet zijn op de trein en er ook op moet blijven, met BOA en EHBO en dan uiteraard wel zichtbaar in de trein. Loop door die trein, ga als je wel even wilt zitten in het midden van de trein ergens in het passagiers gedeelte zitten tenzij het te druk is maar blijf zichtbaar en aanspreekbaar.  Moet je even papieren invullen of wil je even eten dan kun je een cabine opzoeken.  De NS directie zou zich eens meer moeten inzetten voor de zichtbaarheid.

@Jeroen Als de conducteurs straks overbodig zijn, is het dan niet handig om ook die BOA bevoegdheid af te schaffen? Of lijken ze niet in te zien dat de weg dan makkelijker is dat ze in een ander domein geplaatst kunnen worden? Natuurlijk zullen er vast een paar overstappen naar S&V zoals @Slidestops al eerder heeft gedaan. Echter, anderen zoals @Loes misschien wel niet. 

(Lijkt me wel prettig om op elke trein een kantoortje in een coupe tegen te komen. Maar dan bezet met een HC, een V&S’er, een medewerker klantenservice en een NS kantoormedewerker en benaderbaar voor klanten. Goed voor de onderlinge communicatie.😊 Dat kantoor staat naast de toiletten voor toezicht en bij de drankautomaat en een praatpaal die daar staat voor het geval dat…) 

Dat er dan wat meer kantoorruimte vrijkomt in Utrecht moet de NS dan maar voor lief nemen. 💋

Badge +3

Volgende incident… maar ja dit gebeurde allemaal binnen 7 minuten en is geen aanranding of zo. En misschien hadden ze wel een geldig vervoerbewijs?

https://twitter.com/Victorvdwel/status/1536427351759781893

Reputatie 7
Badge

Dit is erg schokkend. Bizar dat niemand iets merkte.

Ik erger mij al tijden aan dat er nooit meer conducteurs langslopen. Ik heb wel een hypothese waardoor dit komt. Treinen zijn zo kort en daardoor vol dat je niet meer door de meute heenkomt en daarnaast: door gewenning tijdens corona. Toen hoefde je ook niet meer door de trein te lopen. Ik denk dat NS deze slechte gewoontes beide weer snel moet omdraaien, hoop dat het lukt. En als het niet lukt: conducteurs eruit en vervangen door cameras met toezicht op afstand en mobiele controle teams, goedkoper en ik denk ook effectiever. 

Ik erger mij al tijden aan dat er nooit meer conducteurs langslopen. Ik heb wel een hypothese waardoor dit komt. Treinen zijn zo kort en daardoor vol dat je niet meer door de meute heenkomt en daarnaast: door gewenning tijdens corona. Toen hoefde je ook niet meer door de trein te lopen. Ik denk dat NS deze slechte gewoontes beide weer snel moet omdraaien, hoop dat het lukt. En als het niet lukt: conducteurs eruit en vervangen door cameras met toezicht op afstand en mobiele controle teams, goedkoper en ik denk ook effectiever. 

In dit geval zou de hele coupe leeg geweest zijn en kon dit tafereel zich afspelen, de vraag is ook of de Hc als deze zich door de trein heen begaf dan op het juiste moment in deze coupe geweest zou zijn. Een Hc loopt niet continu rondjes door de trein heen natuurlijk.

Het is heel ernstig wat hier gebeurt is en hopelijk zet het de NS aan het denken om er weer hard aan te werken dat de Hc's zichtbaarder zijn op de treinen dan nu het geval is. Tevens is het natuurlijk ook aan het personeel en de bonden een wake-up call dat er dingen moeten gaan veranderen.

En camera controle op afstand is een leuke suggestie, maar heb jij enig idee hoeveel schermen er dan in de gaten gehouden moeten worden?  Denk je nu echt dat een camera in de coupe met zoveel stoelen had kunnen vastleggen wat er op rij X gebeurde?  En in het geval er al iets vreemds werd geconstateerd, wie had er naar toe moeten gaan als er geen Hc op de trein meer aanwezig is?

 

Misschien even iets verder kijken/nadenken als je iets oppert want een mobiel controleteam moet ook maar net ergens in de buurt zijn en zovaak stopt de IC Amsterdam - Alkmaar niet onderweg. Je kunt nooit weten of je het een keer nodig hebt.

 

Overigens adviseer ik ook aan vrouwen in mijn omgeving die met de trein reizen om het whatsapp nummer van de NS op hun telefoon te zetten onder ALARM NS zodat deze bovenaan staat in de contactenlijst.

Ik erger mij al tijden aan dat er nooit meer conducteurs langslopen. Ik heb wel een hypothese waardoor dit komt. Treinen zijn zo kort en daardoor vol dat je niet meer door de meute heenkomt en daarnaast: door gewenning tijdens corona. Toen hoefde je ook niet meer door de trein te lopen. Ik denk dat NS deze slechte gewoontes beide weer snel moet omdraaien, hoop dat het lukt. En als het niet lukt: conducteurs eruit en vervangen door cameras met toezicht op afstand en mobiele controle teams, goedkoper en ik denk ook effectiever. 

In dit geval zou de hele coupe leeg geweest zijn en kon dit tafereel zich afspelen, de vraag is ook of de Hc als deze zich door de trein heen begaf dan op het juiste moment in deze coupe geweest zou zijn. Een Hc loopt niet continu rondjes door de trein heen natuurlijk.

Het is heel ernstig wat hier gebeurt is en hopelijk zet het de NS aan het denken om er weer hard aan te werken dat de Hc's zichtbaarder zijn op de treinen dan nu het geval is. Tevens is het natuurlijk ook aan het personeel en de bonden een wake-up call dat er dingen moeten gaan veranderen.

En camera controle op afstand is een leuke suggestie, maar heb jij enig idee hoeveel schermen er dan in de gaten gehouden moeten worden?  Denk je nu echt dat een camera in de coupe met zoveel stoelen had kunnen vastleggen wat er op rij X gebeurde?  En in het geval er al iets vreemds werd geconstateerd, wie had er naar toe moeten gaan als er geen Hc op de trein meer aanwezig is?

 

Misschien even iets verder kijken/nadenken als je iets oppert want een mobiel controleteam moet ook maar net ergens in de buurt zijn en zovaak stopt de IC Amsterdam - Alkmaar niet onderweg. Je kunt nooit weten of je het een keer nodig hebt.

 

Overigens adviseer ik ook aan vrouwen in mijn omgeving die met de trein reizen om het whatsapp nummer van de NS op hun telefoon te zetten onder ALARM NS zodat deze bovenaan staat in de contactenlijst.

Ik heb als voorbeeld een link naar een camera systeem van Siemens aangehecht. Ongeregeldheden worden in eerste instantie door de computer ontdekt, die een medewerker kan inschakelen voor nader onderzoek en eventueel interventir op afstand. De systemen zijn niet alleen cameras maar werken ook met audio. Toegegeven, qua privacy en ethiek moet je dit willen, maar het kan wel en werkt goed, ook voor veilig vertrek op stations... 

Ik erger mij al tijden aan dat er nooit meer conducteurs langslopen. Ik heb wel een hypothese waardoor dit komt. Treinen zijn zo kort en daardoor vol dat je niet meer door de meute heenkomt en daarnaast: door gewenning tijdens corona. Toen hoefde je ook niet meer door de trein te lopen. Ik denk dat NS deze slechte gewoontes beide weer snel moet omdraaien, hoop dat het lukt. En als het niet lukt: conducteurs eruit en vervangen door cameras met toezicht op afstand en mobiele controle teams, goedkoper en ik denk ook effectiever. 

In dit geval zou de hele coupe leeg geweest zijn en kon dit tafereel zich afspelen, de vraag is ook of de Hc als deze zich door de trein heen begaf dan op het juiste moment in deze coupe geweest zou zijn. Een Hc loopt niet continu rondjes door de trein heen natuurlijk.

Het is heel ernstig wat hier gebeurt is en hopelijk zet het de NS aan het denken om er weer hard aan te werken dat de Hc's zichtbaarder zijn op de treinen dan nu het geval is. Tevens is het natuurlijk ook aan het personeel en de bonden een wake-up call dat er dingen moeten gaan veranderen.

En camera controle op afstand is een leuke suggestie, maar heb jij enig idee hoeveel schermen er dan in de gaten gehouden moeten worden?  Denk je nu echt dat een camera in de coupe met zoveel stoelen had kunnen vastleggen wat er op rij X gebeurde?  En in het geval er al iets vreemds werd geconstateerd, wie had er naar toe moeten gaan als er geen Hc op de trein meer aanwezig is?

 

Misschien even iets verder kijken/nadenken als je iets oppert want een mobiel controleteam moet ook maar net ergens in de buurt zijn en zovaak stopt de IC Amsterdam - Alkmaar niet onderweg. Je kunt nooit weten of je het een keer nodig hebt.

 

Overigens adviseer ik ook aan vrouwen in mijn omgeving die met de trein reizen om het whatsapp nummer van de NS op hun telefoon te zetten onder ALARM NS zodat deze bovenaan staat in de contactenlijst.

Ik heb als voorbeeld een link naar een camera systeem van Siemens aangehecht. Ongeregeldheden worden in eerste instantie door de computer ontdekt, die een medewerker kan inschakelen voor nader onderzoek en eventueel interventir op afstand. De systemen zijn niet alleen cameras maar werken ook met audio. Toegegeven, qua privacy en ethiek moet je dit willen, maar het kan wel en werkt goed, ook voor veilig vertrek op stations... 

Het probleem is natuurlijk wel dat je dan nog steeds medewerkers op de trein nodig hebt op uiteindelijk te reageren op incidenten. Interventie op afstand controleert namelijk geen vervoerbewijzen en beboet geen dronken zwartrijders in de eerste klas. Dat doen alleen 

Interventies doe je deels op afstand, doordat de cameras er hangen weten mensen dat ze op hun tellen moeten passen. Verder kun je op afstand met de mensen spreken via de systemen. Tenslotte : capaciteit mobiele teams verdubbelen of verdrievoudigen....! 

Ik heb als voorbeeld een link naar een camera systeem van Siemens aangehecht. Ongeregeldheden worden in eerste instantie door de computer ontdekt, die een medewerker kan inschakelen voor nader onderzoek en eventueel interventir op afstand. De systemen zijn niet alleen cameras maar werken ook met audio. Toegegeven, qua privacy en ethiek moet je dit willen, maar het kan wel en werkt goed, ook voor veilig vertrek op stations... 

Het probleem is natuurlijk wel dat je dan nog steeds medewerkers op de trein nodig hebt op uiteindelijk te reageren op incidenten. Interventie op afstand controleert namelijk geen vervoerbewijzen en beboet geen dronken zwartrijders in de eerste klas. Dat doen alleen 

Interventies doe je deels op afstand, doordat de cameras er hangen weten mensen dat ze op hun tellen moeten passen. Verder kun je op afstand met de mensen spreken via de systemen. Tenslotte : capaciteit mobiele teams verdubbelen of verdrievoudigen....! 

Als jij in een IC zit dan moet de coupe vol hangen met camera’s om te zien dat iemand zittend aan een ander zit, de stoelen belemmeren compleet het zicht van de camera's.

Op stations hangen al enorm veel camera's, daar ligt het niet aan. Dit is in de trein gebeurt en daar kun je gewoon niet alles overzien. En het door een algoritme te laten herkennen dat gaat hem echt niet worden in een treincoupe.

Ik heb als voorbeeld een link naar een camera systeem van Siemens aangehecht. Ongeregeldheden worden in eerste instantie door de computer ontdekt, die een medewerker kan inschakelen voor nader onderzoek en eventueel interventir op afstand. De systemen zijn niet alleen cameras maar werken ook met audio. Toegegeven, qua privacy en ethiek moet je dit willen, maar het kan wel en werkt goed, ook voor veilig vertrek op stations... 

Het probleem is natuurlijk wel dat je dan nog steeds medewerkers op de trein nodig hebt op uiteindelijk te reageren op incidenten. Interventie op afstand controleert namelijk geen vervoerbewijzen en beboet geen dronken zwartrijders in de eerste klas. Dat doen alleen 

Interventies doe je deels op afstand, doordat de cameras er hangen weten mensen dat ze op hun tellen moeten passen. Verder kun je op afstand met de mensen spreken via de systemen. Tenslotte : capaciteit mobiele teams verdubbelen of verdrievoudigen....! 

Als jij in een IC zit dan moet de coupe vol hangen met camera’s om te zien dat iemand zittend aan een ander zit, de stoelen belemmeren compleet het zicht van de camera's.

Op stations hangen al enorm veel camera's, daar ligt het niet aan. Dit is in de trein gebeurt en daar kun je gewoon niet alles overzien. En het door een algoritme te laten herkennen dat gaat hem echt niet worden in een treincoupe.

Deze systemen combineren beeld en geluid en zijn echt bijzonder effectief.  In tal van andere landen worden deze in treinen gebruikt, oa Engeland en Frankrijk.  Bovendien heb je sowieso beelden van mogelijke daders (handig voor opsporing) en daarnaast gaat er een afschrikwekkende werking van deze systemen uit. Tijd voor een pilot bij de NS denk ik, of had de NS met de OR en bonden uit onderhandeld dat de conducteurs nog wat jaartjes mogen blijven in ruil voor acceptatie van de poortjes ?        

Reputatie 7
Badge +1

In de Telegraaf van heden stond overigens een plaatje met zetels uit type 500: hoe lang is dat al weg?

Al die papagaaien hier die elke x weer meteen roeptoeteren dat de HC niks doet: dat zal vast enorm helpen om het straffe tekort aan die mensen weer aan te vullen………….Ik zou me wel 2x bedenken een baan te gaan doen waar het publiek zo over denkt.

In de Telegraaf van heden stond overigens een plaatje met zetels uit type 500: hoe lang is dat al weg?

Al die papagaaien hier die elke x weer meteen roeptoeteren dat de HC niks doet: dat zal vast enorm helpen om het straffe tekort aan die mensen weer aan te vullen………….Ik zou me wel 2x bedenken een baan te gaan doen waar het publiek zo over denkt.

Ik denk dat we ze niet meer nodig hebben, dus wat dat betreft prima als we een tekort hebben. Heft zichzelf dan op. Goede camera systemen met AI en meer mobiele teams is de richting die we opmoeten, net als in een aantal andere landen... 

Reputatie 3

Misschien eens een serieus gesprekje met de conducteur voeren. 

Ik denk dat de conducteur de laatste persoon is die je in dit geval iets kwalijk kunt nemen. Hij of zij doet gewoon wat er van hem of haar verwacht wordt. Namelijk hetzelfde als zijn of haar collega's.

De norm is om compleet niet zichtbaar meer te zijn in trein en/of op station en als je dat wel doet ben je al snel een buitenbeentje. Je kunt je leven als conducteur dus moeilijk of eenvoudig maken en het overgrote deel zal zijn of haar leven eenvoudiger maken. Dat gebeurt overal, van hoog tot laag, maar natuurlijk vooral bij (semi-)ambtenaren omdat alles uiteindelijk toch wel met (belasting)geld overeind wordt gehouden. Ook de treinen.

Misschien eens een serieus gesprekje met de conducteur voeren. 

Ik denk dat de conducteur de laatste persoon is die je in dit geval iets kwalijk kunt nemen. Hij of zij doet gewoon wat er van hem of haar verwacht wordt. Namelijk hetzelfde als zijn of haar collega's.

De norm is om compleet niet zichtbaar meer te zijn in trein en/of op station en als je dat wel doet ben je al snel een buitenbeentje. Je kunt je leven als conducteur dus moeilijk of eenvoudig maken en het overgrote deel zal zijn of haar leven eenvoudiger maken. Dat gebeurt overal, van hoog tot laag, maar natuurlijk vooral bij (semi-)ambtenaren omdat alles uiteindelijk toch wel met (belasting)geld overeind wordt gehouden. Ook de treinen.

Helemaal eens.  Ik denk dat de NS directie blij zou zijn met politieke interventie, want zelf weten ze denk ik niet goed hoe ze het met de conducteurs moeten aanpakken.  Krijgen meteen ruzie met bonden en OR…. (fijn is wel dat we van een staking van conducteurs niet merken :-))

Reputatie 3

Ik heb als voorbeeld een link naar een camera systeem van Siemens aangehecht. Ongeregeldheden worden in eerste instantie door de computer ontdekt, die een medewerker kan inschakelen voor nader onderzoek en eventueel interventir op afstand. De systemen zijn niet alleen cameras maar werken ook met audio. Toegegeven, qua privacy en ethiek moet je dit willen, maar het kan wel en werkt goed, ook voor veilig vertrek op stations... 

Het probleem is natuurlijk wel dat je dan nog steeds medewerkers op de trein nodig hebt op uiteindelijk te reageren op incidenten. Interventie op afstand controleert namelijk geen vervoerbewijzen en beboet geen dronken zwartrijders in de eerste klas. Dat doen alleen 

Interventies doe je deels op afstand, doordat de cameras er hangen weten mensen dat ze op hun tellen moeten passen. Verder kun je op afstand met de mensen spreken via de systemen. Tenslotte : capaciteit mobiele teams verdubbelen of verdrievoudigen....! 

Als jij in een IC zit dan moet de coupe vol hangen met camera’s om te zien dat iemand zittend aan een ander zit, de stoelen belemmeren compleet het zicht van de camera's.

Op stations hangen al enorm veel camera's, daar ligt het niet aan. Dit is in de trein gebeurt en daar kun je gewoon niet alles overzien. En het door een algoritme te laten herkennen dat gaat hem echt niet worden in een treincoupe.

Inmiddels hangen zowat alle treinen ook vol met camera’s, daar kan het ook echt niet aan liggen. AI gaat vervelend gedrag herkennen, ik ken die systemen. Opgenomen wordt het nu al. Bijna alle treinen zijn al voorzien van camera’s. Alleen dan nog het volgende. Wie gaat erop reageren als midden in de weilanden in de trein iets gebeurd. Dat zal dan toch een conducteur moeten zijn. Bovendien treed een camera niet op tegen zwartrijders. 

Reputatie 7

(fijn is wel dat we van een staking van conducteurs niet merken :-))

Zeker wel want dan vertrekt er geen NS-trein meer.

Ik denk dat we ze niet meer nodig hebben, dus wat dat betreft prima als we een tekort hebben. Heft zichzelf dan op. Goede camera systemen met AI en meer mobiele teams is de richting die we opmoeten, net als in een aantal andere landen... 

Denk dat het je vies tegen zal vallen hoeveel treinen er nog maar rijden zonder Hc.  Een machinist neemt zelden een trein mee zonder Hc, dit gebeurt maar heel sporadisch en over beperkte afstanden. En geen Hc resulteert in de meeste gevallen geen reizigers in de trein die wel de route rijdt zonder te stoppen op de stations.

En hoeveel camera's denk jij nodig te hebben om met IA te gaan detecteren dat er iets gebeurt op een rij stoelen op een willekeurige plek in een trein?  Die stoelen staan veelal zo dicht bij elkaar dat je voor elke rij een camera nodig gaat hebben.

Reputatie 3

Het onderzoek loopt nog, maar in de media is er nu kritiek op de onzichtbaarheid van conducteurs.

https://nos.nl/artikel/2430227-tiental-tips-binnen-na-treinaanranding-vragen-over-controle

Het zou ook eens tijd worden, nu de politiek nog wakker schudden. 

Het onderzoek loopt nog, maar in de media is er nu kritiek op de onzichtbaarheid van conducteurs.

https://nos.nl/artikel/2430227-tiental-tips-binnen-na-treinaanranding-vragen-over-controle

Het zou ook eens tijd worden, nu de politiek nog wakker schudden. 

Helaas zal Eelco van Asch (RvB en verantwoordelijk voor het treinpersoneel) nu waarschijnlijk zeggen dat er een goede zelfreflectie gedaan moet worden, dat is nml. zijn parade paardje als er klachten bij hem gedeponeerd worden en daarmee is het dan klaar.

Dus de politiek zal zo’n antwoord van hem tegemoet kunnen zien en zullen dat dan accepteren en gaan weer verder met het volgende onderwerp.

Reputatie 7

Iedere 45 minuten moet je volgens de richtlijnen wel een medewerker zien…. Dat wist ik niet, maar wat ik wel weet is dat dat echt een zeldzaamheid is… hopelijk gaat er nu écht iets veranderen, maar ik verwacht dat de stof al snel weer neerdaalt en alles blijft zoals het is.

Reputatie 7
Badge +3

Het is een heel treurig en misselijkmakend verhaal. Het toont maar weer eens aan hoe belangrijk het is dat er gecontroleerd en toezicht gehouden moet worden. Alleen al van de zichtbare aanwezigheid van Hc’s gaat een afschrikwekkende werking uit.

Het is treurig keer op keer te lezen dat er nauwelijks nog gecontroleerd wordt en dat dit mede veroorzaakt wordt door de leiding van NS die maar niet in staat is om het personeel fatsoenlijk aan te sturen.

Reputatie 5

Quote uit de eerdere link in dit topic:

 

Toch benadrukt de politie het belang van whatsappen en bellen via het speciale nummer. Tuin pleit juist voor meer controle in de trein door conducteurs: "Er moet meer toezicht komen."

 

Zo snel mogelijk graag!

Reputatie 7

Ik heb het idee dat het buiten de randstad iets beter gaat maar dat het in de randstad en op drukke of lastige treinen nog steeds een probleem is.

In een rustige ICD de laatste tijd veel controle gezien bij drukke ICD geen. Hoewel omgekeerd beter.

Reputatie 4

Terugreis Eindhoven - Den Haag weer niet gecontroleerd… treinstel 10305, aankomst Den Haag HS 17:06…

Goede controle had de beroving met geweld van mijn dochter kunnen voorkomen. En nu weer die jonge meid die 40 min (!) is aangerand op het traject Amsterdam-Alkmaar. Als er meer controle zou zijn, dan gebeuren dit soort zaken niet, domweg omdat deze maatregel preventief werkt! 
Maar nee hoor, NS heeft een Whatsapp nr in het leven geroepen. Waarom denken jullie dat mijn dochter en deze jongedame geen Whatsappje heeft gestuurd? Alsof een belager die ook nog eens je telefoon afpikt je hiertoe de kans geeft. Ook de alarmknop in de trein werkt toch alleen als je er toevallig naast staat? Een kind kan dat bedenken, maar NS heeft het probleem via de makkelijkste weg opgelost. Hoeveel misdrijven zijn er geweest in de trein en in hoeveel situaties zijn deze middelen van nut gebleken.

Deze gebeurtenis heeft zowel bij mij als bij mijn dochter alles weer doen herbeleven met een zeer groot trauma bij haar tot gevolg. Besef nu eens NS dat je aan de bak moet en geen gelul van dat de conducteurs het al zo druk hebben terwijl ik ze in de 1e klas met hun telefoon zie spelen. Mijn dochter heeft slechts de lokale krant gehaald. De gebeurtenis met de jongedame van 19 is op de radio geweest en in Het Parool. Wat moet er nog meer gebeuren voordat NS nu eens die simpele maatregel neemt van ALTIJD controle. Schrik dit soort criminelen preventief af of hang het station vol met posters die jullie kunnen maken Nav de videobeelden. 😡

Reageer