Zondag 9 december 2018 is het zover: dan gaan de eerste nieuwe Sprinters rijden in onze dienstregeling. Na een periode van proefritten met lege treinen rijden we nu testritten met reizigers. Zo kan het gebeuren dat je op het traject Haarlem – Den Haag opeens in deze splinternieuwe trein bent ingestapt. Misschien heb je vragen over deze nieuwe Sprinter of wil je jouw ervaring met ons delen. Dat kan in dit topic!
Welkom in onze nieuwe Sprinter:
• Gemakkelijk in- en uitstappen door schuiftreden en brede deuren
• Actuele reisinformatie via de omroep en informatieschermen
• Een rolstoeltoegankelijk toilet met babyverschoontafel
• Intelligent Light Control: verlichting past zich automatisch aan de omgeving aan
• SOS knop voor contact met treinpersoneel in geval van nood
• Wifi, stopcontacten en USB poorten bij stoelen in de 1e en 2e klas
• Cameratoezicht in de trein
• Afvalbakken op het balkon
Hoeveel nieuwe Sprinters heeft NS besteld?
NS heeft 118 nieuwe Sprinters besteld bij de Spaanse fabrikant CAF. Deze treinen zijn goed voor 20.000 zitplaatsen. Deze nieuwe Sprinters gaan de oude, eerste generatie Sprinters (SGM) geleidelijk aan vervangen.
Wanneer gaan de Sprinters rijden?
De eerste nieuwe Sprinters gaan vanaf 9 december 2018 in de dienstregeling rijden.
Waar gaan de Sprinters rijden?
Het eerste traject waarop de Sprinters gaan rijden is Den Haag – Haarlem v.v. Vervolgens gaan de nieuwe Sprinters stapsgewijs op meerdere trajecten in het land rijden.
Waarom zijn er geen afvalbakjes meer bij de stoelen?
Dit biedt meer comfort voor de reiziger (meer beenruimte, geen ‘kapotte panty of prullenbak tegen je knie’). De grotere afvalbak op het balkon maakt bovendien inzamelen van gescheiden afval mogelijk.
Waarom hangen er camera’s in de trein?
Camera’s dragen bij aan het gevoel van sociale veiligheid van onze reizigers en onze medewerkers. Daarnaast zijn de camera’s ook onderdeel van het contact via de SOS-knop. Het treinpersoneel kan direct op de camerabeelden zien wat er aan de hand is.
Waar is de SOS-knop voor?
De SOS-knop kunnen reizigers in geval van nood gebruiken om contact te krijgen met het treinpersoneel. Via de camera kan het personeel de situatie beoordelen.
Zijn er toiletten in de Sprinter?
De nieuwe Sprinters beschikken over een rolstoeltoegankelijk toilet met bioreactor.
Heeft de trein gelijkvloerse instap?
Ja. De schuiftrede maakt het makkelijker om gelijkvloers in te stappen. Via trapjes in- en uitstappen hoeft niet meer. Ook verkleint de trede de afstand tussen trein en perron. Wel zo makkelijk voor reizigers met bagage, kinderwagens en mensen die met een rolstoel/rollator reizen. De brede dubbele deuren van de trein maken het in- en uitstappen ook makkelijker.
Balkon
De trein heeft een groot multifunctioneel balkon voor onder meer bagage, kinderwagens en fietsen.
Welke voorzieningen zijn er nog meer voor reizigers?
Onder andere wifi, actuele reisinformatie (visueel en auditief), stopcontacten en USB in de 1e en 2e klasse.
Wat betekent Intelligent Light System?
Dat het licht van de trein zich aanpast aan de omgeving.
Kunst in de trein
De kunst in deze trein is gebaseerd op Mondriaan en is terug te vinden op de glazen wanden en de wandbekleding van de compartimenten en de toiletten.
Nieuwe Sprinters op het spoor: testritten Sprinter Nieuwe Generatie
Bladzijde 5 / 5
Reputatie 5
Ook ik heb gisteren mogen genieten van een ritje in de SNG en dit zijn mijn bevindingen:
Positief:
- de trein oogt naar mijn mening zeer modern en vind m qua kleurstelling beter ogen dan iedere voorgaande sprinter, minder wit en meer blauw.
- het interieur vind ik modern ogen en een frisse uitstaling hebben, een stuk frisser dan de SLT en net zo fijn als de FLIRT. De toegepast "kunst" in en op het WC "hok" vind ik er beter uitzien dan wat men nu in de SLT plaatst.
- de trein rijdt voor mijn gevoel goed, ik heb echter geen referenties aangezien ik voor het laatst in april dit jaar met een sprinter (FLIRT) heb gereden rond Tilburg.
- de grote open ruimte vind ik een overzichtelijke uitstraling hebben.
- de stoelen zitten naar mijn mening goed, al denk ik dat ik de stoelen in de FLIRT prefereer aangezien deze mij meer zijdelingse steun bieden .
- de aanwezigheid van stopcontacten in de gehele trein is zeer fijn, ook ondersteunt snel opladen bij mijn telefoon.
Minder positief:
- eigenlijk het grootste minpunt en enige minpunt dat ik kan bedenken zijn de toiletten, naar mijn mening heeft ns een kans gemist om in de SNG (alsook de FLIRT en SLT) naast een regulier toilet ook een urinoir in het "hok" te instslleren. Dit scheelt een hoop vuil op de wc en er direct naast. Daarnaasd had er ook pompje met alcohol en extra doekjes geplaatst kunnen worden om de WC bril mee schoon te kunnen maken. Op deze manier is het voor de mensen die op de wc zitten prettiger om dit te doen en zorgt dit er voor dat de bril nooit echt vies zal gaan zijn.
Positief:
- de trein oogt naar mijn mening zeer modern en vind m qua kleurstelling beter ogen dan iedere voorgaande sprinter, minder wit en meer blauw.
- het interieur vind ik modern ogen en een frisse uitstaling hebben, een stuk frisser dan de SLT en net zo fijn als de FLIRT. De toegepast "kunst" in en op het WC "hok" vind ik er beter uitzien dan wat men nu in de SLT plaatst.
- de trein rijdt voor mijn gevoel goed, ik heb echter geen referenties aangezien ik voor het laatst in april dit jaar met een sprinter (FLIRT) heb gereden rond Tilburg.
- de grote open ruimte vind ik een overzichtelijke uitstraling hebben.
- de stoelen zitten naar mijn mening goed, al denk ik dat ik de stoelen in de FLIRT prefereer aangezien deze mij meer zijdelingse steun bieden .
- de aanwezigheid van stopcontacten in de gehele trein is zeer fijn, ook ondersteunt snel opladen bij mijn telefoon.
Minder positief:
- eigenlijk het grootste minpunt en enige minpunt dat ik kan bedenken zijn de toiletten, naar mijn mening heeft ns een kans gemist om in de SNG (alsook de FLIRT en SLT) naast een regulier toilet ook een urinoir in het "hok" te instslleren. Dit scheelt een hoop vuil op de wc en er direct naast. Daarnaasd had er ook pompje met alcohol en extra doekjes geplaatst kunnen worden om de WC bril mee schoon te kunnen maken. Op deze manier is het voor de mensen die op de wc zitten prettiger om dit te doen en zorgt dit er voor dat de bril nooit echt vies zal gaan zijn.
Waar ik eigenlijk meer benieuwd naar ben is of er bij SNG tot nu toe kinderziektes aan het licht zijn gekomen. Anders gezegd, hoe betrouwbaar zijn ze.?
Ik schreef dat ze "dat" al mochten vanaf het begin van de commerciële validatieperiode. Met "dat" refereer ik uiteraard naar jouw bericht over het wegzetten in de sluimerstand met de stroomafnemers op en met "ze" naar de treinstellen 2711, 2315 en de 2303, die op reserve staat voor als er problemen zouden optreden.
Nieuws? dit komt van de website van de NS zelf. Er staat wel een heel stuk in het Noord Hollands Dagblad vandaag.
A
De stoelen zijn getest/geselecteerd op Rotterdam Centraal door andere reizigers bij een aantal proefopstellingen met de mogelijke stoelen voor deze sprinter.
Nog steeds zorgt dit materieel voor veel vertragingen. Iedere keer is er wat..
Blijkbaar trekken ze niet snel genoeg op om de dienstregeling te halen of moeten ze leer op keer gereset worden..
Wanneer komt er een oplossing?
Blijkbaar trekken ze niet snel genoeg op om de dienstregeling te halen of moeten ze leer op keer gereset worden..
Wanneer komt er een oplossing?
A
Ik hoor nog steeds regelmatig SNG's een hoop kabaal maken op het station. Is hier al een update over?
Net uit een sng gegooid, het treinpersoneel heeft er weer 1 "defect" gekregen. Nu is iedereen naar de andere trein gegaan... en vervolgens rijdt die "defecte" leeg weg.
Ja dat schrijf ik toch, niet goed bijgespijkerd. 2 andere NSers hebben die zwetende meneer op gang geholpen.
En die treinen zijn niet defect, ze gaan niet verder door een foute bediening. Dat ding kwam immers ook op tijd aan op het eindpunt. Als die defect is zou die trein er nu nog staan.
En die treinen zijn niet defect, ze gaan niet verder door een foute bediening. Dat ding kwam immers ook op tijd aan op het eindpunt. Als die defect is zou die trein er nu nog staan.
Nee, er wordt iedere keer beweerd dat het geweldige treinen zijn en er niets mis is, daar ga ik dan maar in mee.
Buiten dit forumpje wordt het er ook keer op keer geroepen dat het aan het personeel ligt en niet aan die geweldige SNG.
Ns en zijn personeel roepen maar wat, en daar moeten wij het als gewone klanten het mee doen...
In dit geval zag het eruit als ongelooflijke onwetendheid die door door collega's in een minuut verholpen werd.
Dus nee, natuurlijk weet ik het niet, mijn bericht was dan ook doorspekt met sarcasme en een vette knipoog.
Buiten dit forumpje wordt het er ook keer op keer geroepen dat het aan het personeel ligt en niet aan die geweldige SNG.
Ns en zijn personeel roepen maar wat, en daar moeten wij het als gewone klanten het mee doen...
In dit geval zag het eruit als ongelooflijke onwetendheid die door door collega's in een minuut verholpen werd.
Dus nee, natuurlijk weet ik het niet, mijn bericht was dan ook doorspekt met sarcasme en een vette knipoog.
Ja, ze kunnen defect raken, maar het leek me hier duidelijk om een herstart procedure fout.
Normaal doen ze een reset (duurt gemiddeld een kwartier), maar de trein werd niet helemaal stilgelegd.
Dat het minder voorkomt heeft ook te maken met een software update is mij verteld.
Normaal doen ze een reset (duurt gemiddeld een kwartier), maar de trein werd niet helemaal stilgelegd.
Dat het minder voorkomt heeft ook te maken met een software update is mij verteld.
Bladzijde 5 / 5
Reageer
Meld je aan
Heb je al een account? Inloggen
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met Facebookof
Welkom
Nog geen account? Maak een account aan
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met Facebookof
Enter your username or e-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.