beantwoord

raampjes open in de trein



Toon eerste bericht

38 reacties

In haast elke coupe zijn wel een paar raampjes die open kunnen, hetzij deze wel beveiligd zijn met een vierkant-slot, waarvan de conducteur de sleutel heeft. Deze raampjes zijn alleen bedoeld om in nood te openen als het behoorlijk warm wordt, en de airco niet meer functioneert.

Uiteraard wordt een dergelijke trein onder zulke gevaarlijke omstandigheden zo snel mogelijk uit de dienst gehaald.


Tot de trein midden in een weiland uitvalt met 29 Celsius buiten en een Airco die per direct wordt uitgezet. Ik ga een vierkantsleutel kopen want de conducteur zie je ook niet meer zodra er iets mis gaat. Na een halfuur snikken van de hitte heb ik de helpdesk gebeld en aangegeven dat als er niet in 5 minuten een Airco aan zou gaan ik de ramen zelf zou demonteren. (medewerker gaf aan dat hij helaas niets kon doen en dat we de conducteur moesten zoeken...) 3 seconden later ging de airco plots aan.

Ik ga nooit meer in een trein zitten langer dan 15 minuten zonder direct het raampje open te doen... Als er een boete bij hoort dat je zelf het raampje opent dan pak ik die met plezier en zie ik NS in de rechtzaal. Het is gewoon gevaarlijk op deze manier.
OF je stapt wanneer het buiten 30 graden is in een dubbeldekker met airco, waar het ijskoud is, en je er met een snotneus weer naar buiten komt. Ook wel eens vaker meegemaakt. Allang blij dat er dan airco is, maar toch, heeft zo'n ding niet meerdere standen ofzo? 😛 Het hoeft ook weer niet winters koud te zijn...

Pas vanuit Hoek van Holland op een van de warmste dagen van deze zomer wel lekker dat het raampje daar nog open kon. Als het 35 graden is én de trein zit overvol, en iedereen zweet zich te pletter (geen fatsoenlijke airco/climate control?), dan is iederéén blij met wat open raampjes, haha.
Heerlijk die frisse lucht, helaas hebben bussen er ook voor gekozen voor airco. Zit je aar ook naar adem te happen.

Ik ga tegenwoordig zoveel mogelijk op de fiets en dan voel ik me een stuk beter inderdaad alleen al dor de frisse lucht.
Dat haast elke coupé een raampje heeft dat open kan, is pertinent onwaar. De gehele nieuwe vloot van IRM'en en SLT'en heeft niet één raam dat open kan. In de nieuwe ICr en ICm stellen, evenals de opgeknapte dubbeldekkers zijn de ramen praktisch altijd geblokkeerd. En in het gunstigste geval kan dat enkele raam per rijtuig maar een heel klein stukje open.

Het enige materieel dat wat frisse lucht betreft voldoet, zijn de inmiddels al ouder wordende sprintertjes (die ook een toilet hebben)

Frisse lucht in de trein is een groot goed dat in ere hersteld zou moeten worden. Zelf word ik een stuk vrolijker als ik voor of na een werkdag een vrolijk zomers briesje door de trein voel, in plaats van opgesloten te zitten in een anonieme ijskast (als de airco het doet tenminste). Geef de trein iets van zijn oorspronkelijke romantiek terug en mensen gaan het zelfs nog leuk vinden om te reizen met de NS!
Reputatie 7
Badge
In haast elke coupe zijn wel een paar raampjes die open kunnen, hetzij deze wel beveiligd zijn met een vierkant-slot, waarvan de conducteur de sleutel heeft. Deze raampjes zijn alleen bedoeld om in nood te openen als het behoorlijk warm wordt, en de airco niet meer functioneert.

Uiteraard wordt een dergelijke trein onder zulke gevaarlijke omstandigheden zo snel mogelijk uit de dienst gehaald.
200% mee eens!!! Maar de trend is precies omgekeerd: in alle treinen worden de ramen geblokkeerd. Zouden ze gehoor geven aan de kritiek? Ben bang van niet... 😞
Ik weet niet of airco vooruitgang is.

De lucht is vaak heel benauwend, als ik 2 uur in de trein zit, zit ik vaak te snakken naar adem.
En als het heel warm wordt, da gaat de airco kapot.

Ik zat laatst in een sprinter waar je de ramen kon openen en het was heerlijk, die frisse lucht, echte zuurstof.
Ook ik vind dat de raampjes gewoon weer open moeten kunnen. Opgesloten zitten tussen muren van glas vind ik sowieso niets. Als het weer het toelaat, is het heerlijk om een raampje te kunnen openen en de bossen en velden te kunnen ruiken waardoor de trein rijdt. Je verliest nu het contact met het landschap.

Daarnaast is het doffe ellende als de airco weer eens uitvalt in de zomer en je badend in het zweet opgesloten zit in een rijdende zonneboiler. En dat terwijl het zo heerlijk kan zijn de wind door de haren te voelen. Ik krijg dan inderdaad zin een raam open te slaan met zo'n hamertje, zoals geadviseerd is vorige zomer. Gekibbel van reizigers over open raampjes heb ik nog nooit meegemaakt.

Ik zit nu in een vernieuwde dubbeldekker. Ik ben zeer te spreken over het vrolijke nieuwe interieur, maar de trein is (zoals zo vaak) niet goed schoongemaakt. Vloer en sommige bankjes zijn smerig en het stinkt naar een vieze oude dweil die begint te rotten. Frisse buitenlucht erdoorheen en het probleem is grotendeels opgelost.

Airco is natuurlijk vooruitgang en dus verdwijnen de open raampjes overal. Maar of reizigers echt tevreden worden als je ze opsluit in een glazen kooi, is nog maar de vraag.
Raampjes kunnen alleen in de SGMM en de Mat'64 worden geopend door de reizigers. De rest van de treinen is het inderdaad niet meer mogelijk om raampjes te openen. Bij flinke regenbuien scheelt dat ook een nat pak, want niet iedereen doet netjes het raampje dicht als ze gaan uitstappen. 😉
Die smerige lucht verdwijnt ook niet als je een raam open zet. Daarvoor moet er gewoon goed schoongemaakt worden.

Overigens kunnen er in heel veel treinen niet eens meer ramen open (virm, ddz)
Ik geloof niet dat dit om de temperatuur gaat, maar om de stank vanwege de vieze treinen. Ook al zijn er treinen waarbij het afval wel opgeruimd wordt, de lucht van urine, kots en gewone viezigheid verdwijnt niet zomaar. Je zou kunnen zeggen een paar wagon met raam open en een paar niet, zodat mensen zelf kunnen bepalen of ze in de frisse lucht of in de stank gaan zitten.

Of als de trein leeg rijdt, als materieel, even alles openzetten, zodat er frisse lucht doorwaait.
Badge
Beste Xmelanie, Hans geeft het antwoord al, dit komt door ons klimaatbeheersinsysteem: climate control. Dit bepaald d.m.v luchtvochtigheidsmetingen de temperatuur in de trein. Als de ramen openstaan werkt dit niet.
Wat wel helpt, is wellicht in een andere coupe plaatsnemen. Door climate control kan de temperatuur per coupé verschillen.
Dat heeft alles te maken met het luchtbehandelingssysteem.
Wanneer raampjes geopend zouden kunnen worden, valt de (tegen)druk voor het luchtbehandelingssysteem weg en functioneert dan minder goed of helemaal niet.

Vergelijk het met airconditioningssystemen in gebrouwen waar de ramen ook gesloten moeten zijn.

Bovendien heb je bij teinen waarbij de raampjes nog wel open kunnen (zoals het oude type sprinter SGM) altijd weer discussies tussen passagiers voor wie het raampje open moet en een ander die het dicht wil hebben vanwege tocht.
Bij alle ramen gesloten en een luchtverversingssysteem dat - ook qua luchttemperatuur - werkt op basis van buiten- en binnentemperatuur heb je dat gekibbel van die passagiers in ieder geval ook niet meer.

Reageer