Skip to main content
beantwoord

Reserveren voor fiets in de trein


Toon eerste bericht

136 reacties

Robert B
Forum|alt.badge.img+3
  • 29362 reacties
  • 15 september 2021
Momo schreef:

Dat kun je op de website nu al zien

Mooi zo, en op ns.nl/fiets komt het woord ‘reserveren’ ook al niet meer voor.


Momo
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • 16317 reacties
  • 15 september 2021

Nee, daar staat nu 

  • Het aanmelden van een fietsplek is niet verplicht: aanmelden is vrijwillig. Je hebt met je aanmelding dezelfde rechten als reizigers zonder aanmelding.

En de optie om een fiets te reserveren vanuit de reisplanner is ook al verdwenen. Mooi, hopelijk komt het nooit meer terug. 


MoDe
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • 13215 reacties
  • 15 september 2021

In de app staat een mededeling dat fietsen niet in de spits meegenomen mogen worden.


iMark
Forum|alt.badge.img+3
  • Koploper****
  • 12552 reacties
  • 16 september 2021

Er was nooit een optie om een fietsplaats te “reserveren”. Als alle plekken bezet waren in een trein kon je niet mee. Lekkere reservering.

Als ik in een restaurant een tafeltje reserveer dan wordt dat vrijgehouden door het personeel. NS deed trad nauwelijks tot niet op tegen de mensen zonder “reservering”.

 
 
×
 
 
 

  • Reisleider****
  • 887 reacties
  • 16 september 2021

Zou natuurlijk wel eens prettig zijn als NS erkent dat het hele fietsreserveringssysteem één groot fiasco was.


iMark
Forum|alt.badge.img+3
  • Koploper****
  • 12552 reacties
  • 16 september 2021

Wat mij betreft hoeft NS niet toe te geven dat het een groot fiasco was. Het mislukte experiment mag ook stilletjes in het donkergrijze archief worden gemieterd. Zo lang we nooit maar dan ook nooit meer iets horen over het “reserveren” van fietsplaatsen.

 
 
×
 
 
 

Robert B
Forum|alt.badge.img+3
  • 29362 reacties
  • 17 september 2021
MoDe schreef:

In de app staat een mededeling dat fietsen niet in de spits meegenomen mogen worden.

Dat is een reminder voor mensen die denken dat het nog zomerperiode is (juli en augustus). Wel vervelend dat je niet kunt wegklikken als ‘gelezen/ik snap het’. :sweat:


  • Intercity
  • 30 reacties
  • 20 september 2021

Fijn om te zien dat een mislukt experiment door de NS ook als mislukt beschouwd wordt. Dit systeem had alleen maar nadelen. 


  • Reisleider****
  • 887 reacties
  • 20 september 2021
Markindetrein schreef:

Fijn om te zien dat een mislukt experiment door de NS ook als mislukt beschouwd wordt. Dit systeem had alleen maar nadelen. 

 

Waaruit concludeer jij dat NS dit als een mislukt experiment ziet?? Dit zou tot 15 september lopen. Ik heb nog geen publicatie vanuit NS gezien dat dit als mislukt wordt ervaren. De reizigers met fiets vinden dit wel, maar dat is iets heel anders. 


iMark
Forum|alt.badge.img+3
  • Koploper****
  • 12552 reacties
  • 20 september 2021

Uit het feit dat NS na afloop van de proef op 15 september nergens een triomfalistisch bericht heeft geplaatst over het fantastische succes van de proef kunnen we afleiden dat het een totale mislukking is geweest.

Ik vermoed dat ze bij NS hopen dat niemand ooit nog terugkomt op dit zeer slecht doordachte plan.


  • Reisleider****
  • 887 reacties
  • 20 september 2021
iMark schreef:

Uit het feit dat NS na afloop van de proef op 15 september nergens een triomfalistisch bericht heeft geplaatst over het fantastische succes van de proef kunnen we afleiden dat het een totale mislukking is geweest.

Ik vermoed dat ze bij NS hopen dat niemand ooit nog terugkomt op dit zeer slecht doordachte plan.

 

NS zou het fatsoen moeten hebben om dit dan ook gewoon te erkennen. Heeft te maken met een volwassen bedrijf te zijn, die ook mislukkingen erkent.


  • Reisleider****
  • 887 reacties
  • 2 oktober 2021
Macklobell schreef:
iMark schreef:

Uit het feit dat NS na afloop van de proef op 15 september nergens een triomfalistisch bericht heeft geplaatst over het fantastische succes van de proef kunnen we afleiden dat het een totale mislukking is geweest.

Ik vermoed dat ze bij NS hopen dat niemand ooit nog terugkomt op dit zeer slecht doordachte plan.

 

NS zou het fatsoen moeten hebben om dit dan ook gewoon te erkennen. Heeft te maken met een volwassen bedrijf te zijn, die ook mislukkingen erkent.

 

Conclusie: NS doet er het zwijgen toe. Kortom geen volwassen bedrijf.


Rizana NS
  • Oud Moderator
  • 1341 reacties
  • 2 oktober 2021
Macklobell schreef:
Macklobell schreef:
iMark schreef:

Uit het feit dat NS na afloop van de proef op 15 september nergens een triomfalistisch bericht heeft geplaatst over het fantastische succes van de proef kunnen we afleiden dat het een totale mislukking is geweest.

Ik vermoed dat ze bij NS hopen dat niemand ooit nog terugkomt op dit zeer slecht doordachte plan.

 

NS zou het fatsoen moeten hebben om dit dan ook gewoon te erkennen. Heeft te maken met een volwassen bedrijf te zijn, die ook mislukkingen erkent.

 

Conclusie: NS doet er het zwijgen toe. Kortom geen volwassen bedrijf.

 

Als ik het zo lees zou je dus graag willen lezen of de proef wel of niet geslaagd is vanuit ons? Ik zal voor je informeren. 


iMark
Forum|alt.badge.img+3
  • Koploper****
  • 12552 reacties
  • 2 oktober 2021

Als de proef geslaagd was hadden we er al lang ronkende PR-prietpraat over gelezen. 

Moderne PR is dat je successen uitvent en mislukkingen stilhoudt. Moderne PR is ook dat je helemaal niet transparant bent. Wat dat betreft is NS heel modern.

 
 
×
 
 
 
 
 
×
 
 
 

Robert B
Forum|alt.badge.img+3
  • 29362 reacties
  • 2 oktober 2021

Off-topic maar lachwekkend: Keolis/Blauwnet heeft (Zwolle) iets soortgelijks, met het verschil tussen aanmelden en reserveren: https://twitter.com/KeolisNED/status/1444327002270572545

Je moet reserveren voor een (buurt)bus want anders rijdt die misschien niet!

Reiziger: En lijn 3 moet je reserveren tegenwoordig vanaf het station.. ook handig


Keolis: Op rustige momenten is dat inderdaad noodzakelijk. Zo voorkomen we dat we rijden met lege bussen of dat er helemaal geen reismogelijkheid meer is. ^Noah


Ik: Reserveren voor rustige momenten? Dat klinkt als 'aanmelden' en als het druk is geen gereserveerde plek? Lijkt de NS wel met fietsen van 1 juli - 15 september! Hopeloos mislukt, en geen evaluatie dit gaan we gewoon nooit meer doen dus! :joy:


Keolis: Nee Robert, dit is totaal iets anders. Het gaat hier om reserveerRRReis, onze variant op de belbus. Daar is reserveren noodzakelijk omdat er anders simpelweg geen bus komt. ^Noah


Reiziger: Ja maar op een wedstrijddag van PEC is dat geen rustig moment. Volgens mij handiger om dan standaard een bus in te zetten op dit soort dagen. Terug ook.. nu een eindje lopen in de regen.

Maar goed, de hint is duidelijk:

De suggestie dat er op wedstrijddagen een vaste bus moet rijden ga ik doorgeven. Dat klinkt als iets logisch wat te regelen moet zijn. ^Noah


Robert B
Forum|alt.badge.img+3
  • 29362 reacties
  • 2 oktober 2021

Hmm, hier zijn ze me kwijt (nog steeds off-topic):

Op de stations mogen ze prima mee, dat is ook het hele punt van niet reserveren op de stations (Zwolle, Apeldoorn en Harderwijk). Als je vanuit de wijk naar t station wil, is het wel verplicht, omdat de bus anders helemaal niet rijdt.

Iemand:

Vorige keer had ik niet gereserveerd omdat ik het niet wist en mochten we gewoon mee.

Ruben:

Hangt er vanaf. Vanaf de stations is reserveren over het algemeen niet noodzakelijk, daar zal de bus op vertrektijd gewoon staan. Alleen als er 10 mensen tegelijk komen wordt het te krap.

Fiets past sowieso niet in een belbusje </einde off-topic> maar over het verschil tussen reserveren en aanmelden is het laatste woord dus nog niet gesproken blijkbaar. :sweat_smile:

 


iMark
Forum|alt.badge.img+3
  • Koploper****
  • 12552 reacties
  • 2 oktober 2021

Blijkbaar onderwijzen we geen Nederlands meer in Nederland.


Macklobell schreef:
Macklobell schreef:
iMark schreef:

Uit het feit dat NS na afloop van de proef op 15 september nergens een triomfalistisch bericht heeft geplaatst over het fantastische succes van de proef kunnen we afleiden dat het een totale mislukking is geweest.

Ik vermoed dat ze bij NS hopen dat niemand ooit nog terugkomt op dit zeer slecht doordachte plan.

 

NS zou het fatsoen moeten hebben om dit dan ook gewoon te erkennen. Heeft te maken met een volwassen bedrijf te zijn, die ook mislukkingen erkent.

 

Conclusie: NS doet er het zwijgen toe. Kortom geen volwassen bedrijf.

Fijn dat je je eigen berichten kan onderstrepen. De NS hoeft overigens niets. Volwassen of niet.


Marcel Stroo
  • Reisleider*
  • 542 reacties
  • 19 oktober 2021

Van Rover en de fietsersbond hoeft het verplicht reserveren geen vervolg te krijgen:

Rover en Fietsersbond: Pilot fietsreservering is mislukt - Treinenweb


Momo
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • 16317 reacties
  • 14 december 2021

De consumentenorganisaties in het Locov hebben een ongevraagd advies aan de Nederlandse Spoorwegen uitgebracht over het reserveren van een plaats voor de fiets in de trein. In hun advies pleiten de consumenten organisaties ervoor om de reservering niet in te voeren. Zij zien liever andere maatregelen, zoals meer plaatsen voor de fiets in de trein.

https://locov.nl/publicaties/2107278.aspx?t=Ongevraagd-advies-fietsreserveren

 

Ondertussen nog geen steeds niets van de kant van NS over de uitkomst van de pilot.


Momo
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • 16317 reacties
  • 17 februari 2022

iMark
Forum|alt.badge.img+3
  • Koploper****
  • 12552 reacties
  • 17 februari 2022

En dat terwijl we nog steeds in afwachting zijn van de evaluatie van NS! 

Maar goed nieuws is het natuurlijk wel.


  • Koploper****
  • 20214 reacties
  • 17 februari 2022
Momo schreef:

Ik zie zojuist dit op Twitter:

https://twitter.com/wim_bot/status/1494309065043947520

 

Niet zo vreemd want die "reservering" bleek geen reservering te zijn.

Wie niet "reserveerde" kon ook gewoon mee. 

 


iMark
Forum|alt.badge.img+3
  • Koploper****
  • 12552 reacties
  • 17 februari 2022

Bij NS hebben ze bij dit project nooit begrepen wat het woord reserveren eigenlijk betekent. Men heeft maar wat aangeluld en de consequenties niet overzien.

Wanneer ik in een restaurant een tafeltje reserveer dan zet het personeel een bordje met “gereserveerd” op die tafel en stuurt het personeel mensen die daar toch gaan zitten weg. Dat is reserveren. Niet het krakkemikkige “aanmelden” dat een volkomen zinloze exercitie bleek te zijn. 

Als het in de zomer te druk is met fietsen in de trein dan haal je in de zomer stoelen weg om extra ruimte te maken voor de fietsen. Dat is de enige structurele oplossing.


Robert B
Forum|alt.badge.img+3
  • 29362 reacties
  • 17 februari 2022

Och ja, die pilot was al niet landelijk en als ze (de NS) reservering definitief zouden willen invoeren is het geen pilot meer.

Maar laten we aannemen dat het niet gebeurt, en anders met strenge handhaving (instapcontrole). En gelukkig gaat dat laatste dus nooit gebeuren (bij de NS) :rofl:


Reageer