beantwoord

Reserveren voor fiets in de trein



Toon eerste bericht

136 reacties

Reputatie 7

Gelukkig is de fietsreserveringspilot bijna afgelopen. Net twee zeer boze mensen ontmoet die ondanks hun reservering niet meemochten van de conducteur, omdat de fietsplekken allemaal bezet waren. Ze hadden gevraagd hoe dit kon omdat zij ook een reservering hadden, hier was geen antwoord op gekomen en de conducteur sloot gewoon de deur. Volgens een van de fietsers stonden er ook twee mensen met een grote kinderwagen volgestouwd met tassen op een fietsplek.

Badge +3

Hoppa… zomaar een willekeurig voorbeeld https://twitter.com/Moppersmurf7/status/1414654341772980227

Dat wil ik graag in de praktijk meemaken. Vandaag kon ik niet met de trein mee omdat 4 niet reserverende mensen de plekken innamen, de conducteur er bij kwam maar de mensen er niet uit wilden... ik moest maar een trein later nemen volgens de conducteur want de trein moest rollen.

Hoe zou een @Loes zoiets ‘oplossen’?

Reputatie 7
Badge +4

Het reserveren van fietsvervoer is niet zo zinvol helaas. Veel mensen stappen in en pakken uw plek, daar komt het op neer. Er is nauwelijks controle op en dat is ook heel lastig. U kunt net zo goed niet reserveren/aanmelden lijkt het  en gewoon de trein pakken voorzover er plaats is. U kunt geluk en pech hebben. Reserveren dan wel aanmelden gaat vaak overigens ook wel goed, als het rustig is. 

Het zou niet zo moeten zijn, maar het gaat zo wel. Het zou via het reserveringssysteem op het Internet zo moeten werken maar de praktijk is weerbarstiger. Zonder controle werkt het niet en die vindt niet altijd plaats.

 

De meeste treinen hebben ook maar weinig plek voor fietsen. Dan wordt het wachten tot de volgende trein maar wie weet hadden de mensen die hun fiets in de trein parkeerden ook een volgende trein moeten nemen.

 

Het is goed om het reserveren maar te doen maar een echte garantie is het echt niet. Het is nu niet te zeggen of en wanneer deze reserveringsplicht vervalt. NS ontmoedigt in principe het vervoer van fietsen in de trein.

Reputatie 7
Badge +3

Blijkbaar onderwijzen we geen Nederlands meer in Nederland.

Reputatie 7
Badge +4

Je hebt een steeds grotere categorie reizigers die alleen het eigenbelang ziet en zich door niets en niemand wil laten tegenhouden. Veel ellende in de trein heeft alles met het rücksichtlose nastreven van dit egocentrisme te maken. Loop het gedrag dat ergernis geeft maar na. Omkeringsdenken, zwartrijden, stiltecoupe, eersteklas, agressie en bedreiging, het komt er allemaal uit voort.

Ik doe wat ik wil en waag dat niet tegen te houden, ik negeer dat en anders word ik agressief. En uiteraard dien ik een kllllacht in, de asoboete in de praktijk, als een conducteur me dwarsboomt. Een soort vulgair existentialisme.

 

Met dit systeem roep je ellende op, in plaats van een probleem op te lossen. Andere mensen pakken toch de plek, het is feitelijk geen reserveren en als je niet mee kunt moet je je opnieuw aanmelden. Ik begrijp best dat men dan een andere trein neemt, waarvoor geen aanmelding heeft plaats gevonden en dat zijn degenen die dat wel deden weer terecht boos. Dan is de cirkel rond en uiteraard ten koste van de mensen die het wel netjes deden.

 

Je koopt een fietskaartje en je ziet wel of je mee kan,- dus zoals het was - geeft veel minder problemen. Arriva doet het ook zo. Het systeem dat er nu is bij NS,  kan goed bedoeld zijn, maar het werkt niet.

The proof of the pudding is the eating.

Badge +3

The proof of the pudding is the eating.

Eat it from the floor (before your dog does it)… It’s still pudding!

Reputatie 7
Badge +4

Ik ben meer van het overdrachtelijke, :innocent:

Reputatie 7
Badge +3

Uit het feit dat NS na afloop van de proef op 15 september nergens een triomfalistisch bericht heeft geplaatst over het fantastische succes van de proef kunnen we afleiden dat het een totale mislukking is geweest.

Ik vermoed dat ze bij NS hopen dat niemand ooit nog terugkomt op dit zeer slecht doordachte plan.

Reputatie 7
Badge +3

Dat hele aanmelden is een wassen neus. Er worden  verwachtingen gewekt die niet waargemaakt kunnen worden. Waren die aanmeldingen maar echte reserveringen. Dan konden de fietsen zonder reservering verwijderd worden.

Hoe eerder die onzin wordt afgeschaft hoe beter.

Reputatie 7
Badge +3

De reservering moet eigenlijk voor het betreden van de trein dus gecheckt gaan worden.

Maar je kunt ook nog een reservering maken in de trein zelf, die bovendien al vertrokken is, dit kan tot 15 minuten in het verleden. Natuurlijk alleen wanneer er vrije fietsplekken zijn. En wanneer er geen vervangend ritnummer is, want dat probleem is er nog steeds.

 

 

Reputatie 7

Hoppa… zomaar een willekeurig voorbeeld https://twitter.com/Moppersmurf7/status/1414654341772980227

Dat wil ik graag in de praktijk meemaken. Vandaag kon ik niet met de trein mee omdat 4 niet reserverende mensen de plekken innamen, de conducteur er bij kwam maar de mensen er niet uit wilden... ik moest maar een trein later nemen volgens de conducteur want de trein moest rollen.

Hoe zou een @Loes zoiets ‘oplossen’?

Daar was ik dus al bang voor. De brutalen hebben de halve wereld en zelf heb je braaf gereserveerd en kun je wachten op de volgende trein. O nee, die is ook volgeboekt. Nou, misschien over 3 uur kun je weer mee.

 

Net terug van een ritje naar Hoogkarspel v.v. Onderweg veel personeel gezien naast mij zittend in de 1e klas, geen controle gehad. Ook vrij veel fietsen gezien in de trein en op de stations. Puur uit belangstelling en in het kader van dit topic aan een aantal fietsers gevraagd of zij de fietsplek gereserveerd hadden. Meesten zeiden dat ze wel een kaartje hadden maar een reservering?? Wat is dat?? Totaal aan 5 reizigers met fiets gevraagd. Valt mij ook op dat er geen enkele ruchtbaarheid aan gegeven wordt. Op de stations wel veel keren het verplicht dragen van het mondkapje maar ik had inmiddels wel verwacht dat er ook iets zou worden omgeroepen over een verplichte fietsreservatie.

 

Maar nee niet dus. Ik verwacht komend weekend dus heel veel problemen m.b.t. het meenemen van de fiets. Met dank aan de NS.

Reputatie 7
Badge +3

Vandaag op dezelfde tijd als vrijdag weer met de trein vanaf Utrecht Overvecht. Er stond een grote mountainbike op de fietsplaats om 17:16 uur.

Er kwam zowaar nog een Hc langs in het treinstel. Die liep heel hard door naar de achterste cabine. De man maakte de indruk zeer dringende administratieve of andere werkzaamheden te moeten verrichten. In ieder geval belangrijker zaken dan controleren en handhaven.

Wat een farce.

Reputatie 7
Badge +3

Dat kun je op de website nu al zien.

 

Reputatie 7
Badge +3

Nee, daar staat nu 

  • Het aanmelden van een fietsplek is niet verplicht: aanmelden is vrijwillig. Je hebt met je aanmelding dezelfde rechten als reizigers zonder aanmelding.

En de optie om een fiets te reserveren vanuit de reisplanner is ook al verdwenen. Mooi, hopelijk komt het nooit meer terug. 

Reputatie 7

En dat bericht komt op het moment dat er al voor de 2e dag op rij een storing is in MijnNS en dus ook het aanmelden niet mogelijk is. En top hoor, lekker mensen zonder smartfoon weer uitsluiten of het heel moeilijk maken.

Ik sluit me aan bij Rover en de fietsersbond en ben ook boos.

En gaan HC's dan iedereen met een fiets controleren of ze de reis hebben aangemeld? Er wordt nu al bar weinig gecontroleerd.

Je neemt je fiets mee in de trein om ergens te gaan fietsen. Dat fietstochtje wat je gaat maken kan je natuurlijk nooit op de minuut plannen. Dus bij de terugreis zal je altijd problemen ervaren. Op de Veluwe wordt nog steeds heel veel gebruik gemaakt van ICM, juist bij deze trein zijn er bijna geen fietsplekken, dus ook al niet handig. Die kortingsactie van € 2,00 naar boven afgerond is inderdaad een wassen neus.   

Reputatie 7
Badge +3

Niet alleen krijg je dan problemen met de terugreis, ook als er een verstoring is of je door vertraging een overstap niet haalt en je een andere trein moet nemen en dus ook een nieuwe reservering moet maken.

En dan nog steeds de vraag of men dan iedereen met een fiets gaat controlen of die een reservering heeft? Zo ja, is dat dan bij instappen? Dan kun je net zo goed alleen controleren op aantallen. Of wordt er dan alleen onderweg in de trein gecontroleerd? Dan ben je al te laat en kunnen er net zo goed 5 fietsen staan in een coupé waar er maar 3 mogen staan. Dan kun je wel zeggen dat de 2 zonder reservering er bij het volgende station uit moeten, maar dan kun je bv ook zonder reserveren de fietsen die niet op een fietsplek staat de trein uit bonjouren.  

Reputatie 7
Badge +3

Momenteel is het geen reservering, maar een aanmelding die niet verplicht is en dan moet je inderdaad maar afwachten of er plek is. Maar in het nieuwe plan zou het wel een verplichte reservering zijn en mag je niet mee zonder die reservering , dan moet er wel plek zijn want anders staat er iemand zonder reservering op jouw plek.  Maar ja, gaat de NS controleren op reserveren voordat iemand met fiets de trein in stapt? Op Twitter gaf een HC aan mij aan dat er in de praktijk niet op aantallen van fietsen te controlen is (dus 4e fiets op een plek waar er 3 mogen staan mag er niet), maar op de vraag of er dan wel te controleren valt op reservering bleef het vervolgens stil.

Reputatie 7

Zou natuurlijk wel eens prettig zijn als NS erkent dat het hele fietsreserveringssysteem één groot fiasco was.

Reputatie 7
Badge +3

Wat mij betreft hoeft NS niet toe te geven dat het een groot fiasco was. Het mislukte experiment mag ook stilletjes in het donkergrijze archief worden gemieterd. Zo lang we nooit maar dan ook nooit meer iets horen over het “reserveren” van fietsplaatsen.

 
 
×
 
 
 
Reputatie 7
Badge +3

En wil je reserveren voor vandaag of morgen dan geeft de Treinwijzer zelfs aan dat de reis vervallen is.

 

 

Dat het waarschijnlijk ligt aan het aangepaste ritnummer ligt blijkt ook als je volgende weekend een reis wil reserveren van Rotterdam naar Vlissingen, dan zijn er werkzaamheden waardoor de 2200 daar een 702200 wordt en ook daar niet mogelijk te reserveren.

En ook dat weekend bij het pendeltreintje Gvc-GC (705100) is het niet mogelijk te reserveren. Wel weer tussen Dordrecht en Schiedam, waar gewoon de 5100 rijdt (geen 70 ervoor). 

Eerder gaf iemand al aan dat de klantenservice hem verteld had dat bij werkzaamheden het niet mogelijk is een reservering te maken, op deze manier klopt dat wel, als er een 70(0) ritnummer rijdt kan het niet. Op het deel waar het normale ritnummer rijdt is er niets aan de hand.

 

 

Reputatie 6

Van Rover en de fietsersbond hoeft het verplicht reserveren geen vervolg te krijgen:

Rover en Fietsersbond: Pilot fietsreservering is mislukt - Treinenweb

Reputatie 7
Badge +3

Ja, het kan erg makkelijk zijn wanneer je een smartfoon hebt, maar zonder heb je aan die informatie onderweg niets. Op deze manier wordt het voor de groep reizigers die geen smartfoon heeft zo ongeveer onmogelijk (of anders zeer lastig) om een fiets mee te nemen. Zorg dan tenminste voor een alternatieve manier dan alleen via MijnNS.

Ik had nog geen vaste plannen om deze zomer met de fiets op stap te gaan, maar als dit doorgaat hoef ik die plannen ook niet eens te gaan maken. Hartelijk dank NS.

Reputatie 7
Badge +3

De consumentenorganisaties in het Locov hebben een ongevraagd advies aan de Nederlandse Spoorwegen uitgebracht over het reserveren van een plaats voor de fiets in de trein. In hun advies pleiten de consumenten organisaties ervoor om de reservering niet in te voeren. Zij zien liever andere maatregelen, zoals meer plaatsen voor de fiets in de trein.

https://locov.nl/publicaties/2107278.aspx?t=Ongevraagd-advies-fietsreserveren

 

Ondertussen nog geen steeds niets van de kant van NS over de uitkomst van de pilot.

Reputatie 7
Badge +1

Op deze manier wordt het voor de groep reizigers die geen smartfoon heeft zo ongeveer onmogelijk (of anders zeer lastig) om een fiets mee te nemen. Zorg dan tenminste voor een alternatieve manier dan alleen via MijnNS.

Uit het adviesaanvraag aan Locov:

Distributie van de fietsreservering:

  • (...)
  • Reizigers zonder toegang tot internet kunnen hun fietsreservering - zonder account - maken aan de balie of via de klantenservice. Alleen een emailadres is noodzakelijk, zodat NS de reiziger een email kan sturen waarin de reserveringsbevestiging staat.
  • Reizigers die een fietsticket kopen in de kaartverkoopautomaat worden in en/of op de automaat voor hun verplichte reservering verwezen naar Treinwijzer en klantenservice, waar ze zoals eerder vermeld desgewenst anoniem kunnen reserveren.
  • Voor reizigers die een fietsticket kopen bij een andere vervoerder geldt dat ze voor het gedeelte van de reis op een NS traject een reservering kunnen maken via de bovengenoemde NS distributiekanalen.
  • (...)

Het lijkt er dus op dat het fietsticket weer terug gaat komen in de automaat. Dat is in ieder geval positief nieuws, als deze pilot doorgaat.

Maar, als je niet over een smartphone beschikt kom je met het eerste punt ook niet zo veel verder. Tenzij de HC aan de hand van je email kan checken of je een reservering hebt. Dan heb je verder ook nog het probleem dat er treinen rondrijden die niet over WiFi beschikken of waarvan de WiFi het soms gewoon niet doet. Of als je op een station strandt wat niet over WiFi beschikt en je een nieuwe reservering moet maken, omdat je je trein bijvoorbeeld gemist hebt. Zie dan maar eens die bevestiging te laten zien zonder toegang tot internet.

Reputatie 7
Badge +1

10) Hoe gaat het treinpersoneel controleren op reservering als je geen smartphone hebt, je de reservering onderweg (bv voor de terugreis of na vervallen van een triein) via de klantenservice hebt gemaakt, de bevestigingsmail naar je opgegeven emailadres is gestuurd en jij zonder smartphone die mail dus niet bij je hebt en niet kan laten zien aan het treinpersoneel? 

Dat is een goede vraag! Vermoedelijk zijn dit niet heel veel reizigers en kunnen ze wellicht door de balie laten reserveren en de reservering daar uit laten printen. 

Dan moet je wel op een station staan waar er een balie aanwezig is. En als die er is moet die ook nog open zijn. Anders heb je hier nog niets aan.

 

16) Kan reserveren ook via de infozuil zodat niet je hele beltegoed op gaat en je zo die 25% korting op je fietskaartje al 3 keer kwijt bent?

Een infozuil is geen klantenservicekanaal, dus helaas niet. Dit kan gelukkig ook op andere manieren dan bellen.

Voor alle andere manieren heb je weer internet en een smartphone nodig en dat was juist nu het probleem van de vraag in punt 16. Ik denk niet dat er heel snel een reactie komt als men een brief schrijft aan NS.

 

Edit: Ah, Momo was mij net voor.

Reageer