Wij wilden graag met de fiets reizen in de trein. We moesten nog een uur wachten op de trein en hebben toen gekeken of het mogelijk was om met de fiets de trein in te kunnen. Er werd aangegeven dat we de fietsen konden aanmelden voor die specifieke treinrit en dat er nog 2 plekken vrij waren. Dit hebben wij gedaan. Ook hebben we een kaartje gereserveerd. Je raadt het al, toen de trein eenmaal kwam, zat hij te vol en mochten we er niet bij van de conducteur. Konden we weer een uur wachten.
Dus mijn vraag: waar dient deze functie voor?
Het neemt geen stress weg bij reizigers met een fiets. Integendeel, het geeft alleen maar meer stress, frustratie en het gevoel dat je verkeerde informatie hebt ontvangen. Natuurlijk stonden er disclaimers dat het aanmelden geen recht geeft op een plekje, maar als er staat aangegeven dat er twee plekjes vrij zijn, zul je verwachten als reiziger dat je je fiets kwijt kan. Het zorgt voor erg veel werwarring en ook frustratie.
Groet.
Bladzijde 2 / 6
Je hebt een steeds grotere categorie reizigers die alleen het eigenbelang ziet en zich door niets en niemand wil laten tegenhouden. Veel ellende in de trein heeft alles met het rücksichtlose nastreven van dit egocentrisme te maken. Loop het gedrag dat ergernis geeft maar na. Omkeringsdenken, zwartrijden, stiltecoupe, eersteklas, agressie en bedreiging, het komt er allemaal uit voort.
Ik doe wat ik wil en waag dat niet tegen te houden, ik negeer dat en anders word ik agressief. En uiteraard dien ik een kllllacht in, de asoboete in de praktijk, als een conducteur me dwarsboomt. Een soort vulgair existentialisme.
Met dit systeem roep je ellende op, in plaats van een probleem op te lossen. Andere mensen pakken toch de plek, het is feitelijk geen reserveren en als je niet mee kunt moet je je opnieuw aanmelden. Ik begrijp best dat men dan een andere trein neemt, waarvoor geen aanmelding heeft plaats gevonden en dat zijn degenen die dat wel deden weer terecht boos. Dan is de cirkel rond en uiteraard ten koste van de mensen die het wel netjes deden.
Je koopt een fietskaartje en je ziet wel of je mee kan,- dus zoals het was - geeft veel minder problemen. Arriva doet het ook zo. Het systeem dat er nu is bij NS, kan goed bedoeld zijn, maar het werkt niet.
The proof of the pudding is the eating.
The proof of the pudding is the eating.
Eat it from the floor (before your dog does it)… It’s still pudding!
Dat wil ik graag in de praktijk meemaken. Vandaag kon ik niet met de trein mee omdat 4 niet reserverende mensen de plekken innamen, de conducteur er bij kwam maar de mensen er niet uit wilden... ik moest maar een trein later nemen volgens de conducteur want de trein moest rollen.
Hoe zou een @Loes zoiets ‘oplossen’?
Als ik @Marianne V. was,zou ik een reservering maken voor een reis met de sprinter, maar dan wel voor de tijd dat de IC vertrekt al op het perron staan. Dan kijken of er fietsen in de IC staan; zo ja jammer en dan de sprinter nemen, zo nee instappen met fiets en situatie uitleggen aan de HC (of eerst uitleggen en dan instappen) en de reservering met de sprinter laten vervallen. Niemand kan een reservering maken voor de IC, dus zou die leeg moeten zijn qua fietsen, tenzij anderen deze methode ook volgen.
Ik ben meer van het overdrachtelijke,
En wil je reserveren voor vandaag of morgen dan geeft de Treinwijzer zelfs aan dat de reis vervallen is.
Dat het waarschijnlijk ligt aan het aangepaste ritnummer ligt blijkt ook als je volgende weekend een reis wil reserveren van Rotterdam naar Vlissingen, dan zijn er werkzaamheden waardoor de 2200 daar een 702200 wordt en ook daar niet mogelijk te reserveren.
En ook dat weekend bij het pendeltreintje Gvc-GC (705100) is het niet mogelijk te reserveren. Wel weer tussen Dordrecht en Schiedam, waar gewoon de 5100 rijdt (geen 70 ervoor).
Eerder gaf iemand al aan dat de klantenservice hem verteld had dat bij werkzaamheden het niet mogelijk is een reservering te maken, op deze manier klopt dat wel, als er een 70(0) ritnummer rijdt kan het niet. Op het deel waar het normale ritnummer rijdt is er niets aan de hand.
Vandaag op dezelfde tijd als vrijdag weer met de trein vanaf Utrecht Overvecht. Er stond een grote mountainbike op de fietsplaats om 17:16 uur.
Er kwam zowaar nog een Hc langs in het treinstel. Die liep heel hard door naar de achterste cabine. De man maakte de indruk zeer dringende administratieve of andere werkzaamheden te moeten verrichten. In ieder geval belangrijker zaken dan controleren en handhaven.
Wat een farce.
Zolang andere vervoerders gewoon (nog zoals altijd of na corona weer) dagkaartjes fiets verkopen uit hun kaartautomaten is het ‘game on’ zoals normaal met de fietsen in treinen.
Registreren/reserveren of niet, je fiets gaat dan in principe gewoon mee!
Totdat een conducteur vindt van niet, en dan moet die een muntje of een dobbelsteen gaan opgooien welke niet geregistreerdegereserveerde fiets dan de trein uit moet?
Of alle fietsen zonder aantoonbare reservering er uit? Had je maar moeten reserveren, uw fiets is niet welkom zonder dat, ook al heeft u een dagkaart fiets op uw naam adres geboortedatum of zo.
Ja, ook jij met fietskaartje uit de Arriva automaat want dat telt niet! “Uhh beste HC waar heeft u het in hemelsnaam over?”
NS HC: Je kunt/moet een fiets tegenwoordig verplicht aanmelden via de NS, met een Mijn NS account! Iets met Trein Veilig of zo.. Oh nee wacht, dat is nu Treinwijzer geworden.
Maar ik zie je reservering helemaal niet voor deze trein? Dat kan kloppen want ik heb en wil helemaal geen Mijn NS account want ik reis op een anonieme kaart of ben student of zo, dus wat moet ik met een Mijn NS account?!
Ik zie het allemaal dus niet gebeuren, en anders succes ermee beste NS.
Voor wie dit leest, volg (schaapie) de stappen op https://treinwijzer.ns.nl om een account aan te maken om een reis/fiets aan te melden. Met grote dank voor het opgeven van je privacy.
Want Google weet toch ook precies wanneer je je Nest thermostaat een graadje hoger of lager zet via de app, of wanneer je op de wifi van een familielid uit Schubbekutteveen zit en daar met Google Maps op je phone naartoe gereden bent?
Dat kun je op de website nu al zien.
Nee, daar staat nu
Het aanmelden van een fietsplek is niet verplicht: aanmelden is vrijwillig. Je hebt met je aanmelding dezelfde rechten als reizigers zonder aanmelding.
En de optie om een fiets te reserveren vanuit de reisplanner is ook al verdwenen. Mooi, hopelijk komt het nooit meer terug.
Zou natuurlijk wel eens prettig zijn als NS erkent dat het hele fietsreserveringssysteem één groot fiasco was.
Een andere reden dat dit reserveringssysteem zou kunnen falen is de hele reden waarom het ingevoerd moet worden. Er zijn, zeker op bepaalde trajecten, gewoon te weinig fietsplekken voor iedereen die een fiets mee wil nemen en dat zal niet meer worden. Op zich zijn de regels duidelijk, zijn de fietsplekken allemaal bezet dan mag je niet mee en is het wachten op de volgende trein. En toch zetten veel mensen hun fiets dan ergens in de trein, waar die dan overlast veroorzaak, vaak met als excuus “ja dan moet NS maar zorgen voor genoeg plek voor fietsen". Vergelijkbaar met mensen die bij drukte 1e klas gaan zitten “ja dan moet NS maar zorgen voor genoeg plek c.q. langere treinen".
En dan zouden nu opeens al die mensen, die willens en wetens hun fiets mee de trein in nemen ook al zijn alle fietsplekken vol, netjes gaan reserveren en als er volgens dat reserveringssysteem geen fietsplekken meer zijn, ook weer netjes een andere trein nemen? Ik geloof dat niet. Misschien een deel wel, maar ook een deel niet, die zullen denk ik nog steeds zonder reservering de trein in gaan. En misschien nog een ander deel gaat gewoon niet meer of zoekt een andere oplossing. Zijn dan minder fietsen, maar ook minder betalende reizigers, die NS wel zou willen hebben. Want leuk hoor die reclames “als het weer kan”.
Mits gekoppeld aan strikte controle en handhaving ben ik niet tegen verplicht reserveren van een fietsplaats. Als de kaartjes strikt gereguleerd worden, dus alleen een kaartje met reservering, dan lijkt me dat op zich een verbetering. Het is natuurlijk meteen ontmoedigingsbeleid om zelfs maar te overwegen om je fiets een keer mee te nemen voor een dagje weg. Zeker als je er niet zeker van bent op welk tijdstip je wilt terugreizen.
Het huidige aanmelden is voor zowel een wassen neus als een nachtmerrie.
De enige manier waarop dit een beetje zou kunnen werken is door het strikt onmogelijk te maken om zonder reservering een fietskaartje te kopen. Dan nog zullen er handige Harry’s zijn die gewoon voor een ander tijdstip reserveren en brutaalweg de trein nemen die volgeboekt was.
En wat ga je dan met die buitenlanders doen die hier op fietsvakantie komen in de maanden Juli en Augustus?? Gaan we die ook het reserveren via de App opdringen. Kan de App ook Duits , Frans en Engels aan? Ik ben de afgelopen maanden al de nodige buitenlanders met fiets in de trein tegengekomen. Ik weet uit het verleden dat Nederland als fietsvakantieland behoorlijk populair was.
Ik zie dit reservatiesysteem alleen hierop al falen.
Wat mij betreft hoeft NS niet toe te geven dat het een groot fiasco was. Het mislukte experiment mag ook stilletjes in het donkergrijze archief worden gemieterd. Zo lang we nooit maar dan ook nooit meer iets horen over het “reserveren” van fietsplaatsen.
@NS_online in juli en augustus is toch de hele dag sprake van daluren? Zelfs vorig jaar mocht je in de ochtend je fietsje meenemen
Sinds dit jaar geldt dat niet meer. Ook in de maanden juli en augustus is er een spitsbeperking. ^SH
Oh nee, toch niet (zegt ^AR) Je fiets mag in de zomermaanden heel de dag mee hoor, dus de info op de website klopt!
Ja, het kan erg makkelijk zijn wanneer je een smartfoon hebt, maar zonder heb je aan die informatie onderweg niets. Op deze manier wordt het voor de groep reizigers die geen smartfoon heeft zo ongeveer onmogelijk (of anders zeer lastig) om een fiets mee te nemen. Zorg dan tenminste voor een alternatieve manier dan alleen via MijnNS.
Ik had nog geen vaste plannen om deze zomer met de fiets op stap te gaan, maar als dit doorgaat hoef ik die plannen ook niet eens te gaan maken. Hartelijk dank NS.
Momenteel is het geen reservering, maar een aanmelding die niet verplicht is en dan moet je inderdaad maar afwachten of er plek is. Maar in het nieuwe plan zou het wel een verplichte reservering zijn en mag je niet mee zonder die reservering , dan moet er wel plek zijn want anders staat er iemand zonder reservering op jouw plek. Maar ja, gaat de NS controleren op reserveren voordat iemand met fiets de trein in stapt? Op Twitter gaf een HC aan mij aan dat er in de praktijk niet op aantallen van fietsen te controlen is (dus 4e fiets op een plek waar er 3 mogen staan mag er niet), maar op de vraag of er dan wel te controleren valt op reservering bleef het vervolgens stil.
De consumentenorganisaties in het Locov hebben een ongevraagd advies aan de Nederlandse Spoorwegen uitgebracht over het reserveren van een plaats voor de fiets in de trein. In hun advies pleiten de consumenten organisaties ervoor om de reservering niet in te voeren. Zij zien liever andere maatregelen, zoals meer plaatsen voor de fiets in de trein.
Op deze manier wordt het voor de groep reizigers die geen smartfoon heeft zo ongeveer onmogelijk (of anders zeer lastig) om een fiets mee te nemen. Zorg dan tenminste voor een alternatieve manier dan alleen via MijnNS.
Reizigers zonder toegang tot internet kunnen hun fietsreservering - zonder account - maken aan de balie of via de klantenservice. Alleen een emailadres is noodzakelijk, zodat NS de reiziger een email kan sturen waarin de reserveringsbevestiging staat.
Reizigers die een fietsticket kopen in de kaartverkoopautomaat worden in en/of op de automaat voor hun verplichte reservering verwezen naar Treinwijzer en klantenservice, waar ze zoals eerder vermeld desgewenst anoniem kunnen reserveren.
Voor reizigers die een fietsticket kopen bij een andere vervoerder geldt dat ze voor het gedeelte van de reis op een NS traject een reservering kunnen maken via de bovengenoemde NS distributiekanalen.
(...)
Het lijkt er dus op dat het fietsticket weer terug gaat komen in de automaat. Dat is in ieder geval positief nieuws, als deze pilot doorgaat.
Maar, als je niet over een smartphone beschikt kom je met het eerste punt ook niet zo veel verder. Tenzij de HC aan de hand van je email kan checken of je een reservering hebt. Dan heb je verder ook nog het probleem dat er treinen rondrijden die niet over WiFi beschikken of waarvan de WiFi het soms gewoon niet doet. Of als je op een station strandt wat niet over WiFi beschikt en je een nieuwe reservering moet maken, omdat je je trein bijvoorbeeld gemist hebt. Zie dan maar eens die bevestiging te laten zien zonder toegang tot internet.
Blijkbaar onderwijzen we geen Nederlands meer in Nederland.
×
Niet alleen krijg je dan problemen met de terugreis, ook als er een verstoring is of je door vertraging een overstap niet haalt en je een andere trein moet nemen en dus ook een nieuwe reservering moet maken.
En dan nog steeds de vraag of men dan iedereen met een fiets gaat controlen of die een reservering heeft? Zo ja, is dat dan bij instappen? Dan kun je net zo goed alleen controleren op aantallen. Of wordt er dan alleen onderweg in de trein gecontroleerd? Dan ben je al te laat en kunnen er net zo goed 5 fietsen staan in een coupé waar er maar 3 mogen staan. Dan kun je wel zeggen dat de 2 zonder reservering er bij het volgende station uit moeten, maar dan kun je bv ook zonder reserveren de fietsen die niet op een fietsplek staat de trein uit bonjouren.
10) Hoe gaat het treinpersoneel controleren op reservering als je geen smartphone hebt, je de reservering onderweg (bv voor de terugreis of na vervallen van een triein) via de klantenservice hebt gemaakt, de bevestigingsmail naar je opgegeven emailadres is gestuurd en jij zonder smartphone die mail dus niet bij je hebt en niet kan laten zien aan het treinpersoneel?
Dat is een goede vraag! Vermoedelijk zijn dit niet heel veel reizigers en kunnen ze wellicht door de balie laten reserveren en de reservering daar uit laten printen.
Dan moet je wel op een station staan waar er een balie aanwezig is. En als die er is moet die ook nog open zijn. Anders heb je hier nog niets aan.
16) Kan reserveren ook via de infozuil zodat niet je hele beltegoed op gaat en je zo die 25% korting op je fietskaartje al 3 keer kwijt bent?
Een infozuil is geen klantenservicekanaal, dus helaas niet. Dit kan gelukkig ook op andere manieren dan bellen.
Voor alle andere manieren heb je weer internet en een smartphone nodig en dat was juist nu het probleem van de vraag in punt 16. Ik denk niet dat er heel snel een reactie komt als men een brief schrijft aan NS.
Edit: Ah, Momo was mij net voor.
En dat bericht komt op het moment dat er al voor de 2e dag op rij een storing is in MijnNS en dus ook het aanmelden niet mogelijk is. En top hoor, lekker mensen zonder smartfoon weer uitsluiten of het heel moeilijk maken.
Ik sluit me aan bij Rover en de fietsersbond en ben ook boos.
En gaan HC's dan iedereen met een fiets controleren of ze de reis hebben aangemeld? Er wordt nu al bar weinig gecontroleerd.
Je neemt je fiets mee in de trein om ergens te gaan fietsen. Dat fietstochtje wat je gaat maken kan je natuurlijk nooit op de minuut plannen. Dus bij de terugreis zal je altijd problemen ervaren. Op de Veluwe wordt nog steeds heel veel gebruik gemaakt van ICM, juist bij deze trein zijn er bijna geen fietsplekken, dus ook al niet handig. Die kortingsactie van € 2,00 naar boven afgerond is inderdaad een wassen neus.
Uit het feit dat NS na afloop van de proef op 15 september nergens een triomfalistisch bericht heeft geplaatst over het fantastische succes van de proef kunnen we afleiden dat het een totale mislukking is geweest.
Ik vermoed dat ze bij NS hopen dat niemand ooit nog terugkomt op dit zeer slecht doordachte plan.
NS zou het fatsoen moeten hebben om dit dan ook gewoon te erkennen. Heeft te maken met een volwassen bedrijf te zijn, die ook mislukkingen erkent.
Conclusie: NS doet er het zwijgen toe. Kortom geen volwassen bedrijf.
Als ik het zo lees zou je dus graag willen lezen of de proef wel of niet geslaagd is vanuit ons? Ik zal voor je informeren.
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.
Bestand scannen voor virussen
Sorry, we zijn de inhoud van dit bestand nog aan het controleren om er zeker van te zijn dat het veilig is om te downloaden. Probeer het nog een keer over een paar minuten.