beantwoord

slechte wegligging nieuwe ICNG

  • 19 September 2023
  • 96 reacties
  • 2612 Bekeken

Reputatie 5

Onlangs heb ik voor het eerst een rit met de nieuwe ICNG gemaakt. Het viel mij op dat de 'wegligging’ nogal slecht was: extreem schokkerige bewegingen tijdens het rijden en stugge vering. Ik vond het iig een behoorlijke achteruitgang tov de traditionele ICR-rijtuigen die gewoonlijk op dit traject rijden. Bovendien vond ik dat hij nogal veel herrie maakte bij het optrekken en remmen (maar misschien zat ik net op de verkeerde plaats vlakbij de motoren). Zijn deze problemen bekend bij NS en gaat dat nog verbeterd worden? Het interieur ziet er wel redelijk uit verder, hoewel niet extreem comfortabel om te zitten.

icon

Beste antwoord door Daniël NS 19 September 2023, 19:07

Bekijk origineel

96 reacties

Reputatie 5

Vanaf wanneer gaat deze trein ook in groningen rijden?

Dat zal nog wel even gaan duren, eerst moet ICNG het materieel op de HSL gaan vervangen.

In 2025 in elk geval nog niet.

Vanaf wanneer gaat deze trein ook in groningen rijden?

Dat is nog onbekend, maar waarschijnlijk niet eerder dan in de loop van 2025. Als eerste uitbreiding gaan ze vanaf eind dit jaar naar Amersfoort en Lelystad rijden. Vervolgens staat er nogal wat politieke druk op om Enschede als volgende stap te nemen. Pas als die lijnen allemaal voorzien zijn en het oude materieel volledig uitgestroomd is zal de NS het kunnen veroorloven om het materieel wat vanaf dat moment instroomt op overige treindiensten in te gaan zetten.

Dat zal dan nog geen doorgaande verbinding tussen Groningen en Rotterdam via de HSL worden, maar ICNG kan ook prima op niet-HSL diensten ingezet worden tot de volgende nieuwe dienstregeling. Maar dat is dus afhankelijk van het tempo waarmee nieuwe treinstellen afgeleverd worden en de snelheid waarmee NS machinisten kan opleiden, de diensten op HSL gaan uiteraard voor.

Reputatie 1

Rijden er in het buitenland ook zulke sprinter/ICNG-achtige treinen op intercityroutes? Zo ja, waar en op welke route?

In Polen worden treinstellen gebaseerd op Flirt3 ingesteld als intercitytreinen op enkele trajecten. Elders worden er soms andere treinstellen (vooral van de Poolse fabrikant PESA) gebruikt. Natuurlijk is de inrichting anders dan in de NS Flirt3-Sprinters, het is sowieso niet een “eindeloos coupé” zoals een metro of een sprinter, maar je kan het wel voelen dat het gewoon Flirt treinen zijn.

En ik weet niet hoe die nieuwe ICE-L Talgo-treinen die de IC Berlijn zullen vervangen, eruit zullen zien.

Reputatie 4

Heb ooit een flinke 7 uur doorgebracht in die Poolse Flirt-trein. Dankzij de comfortabele stoelen en de restaurantwagen was het nog enigszins te doen, maar het is er duidelijk niet voor gemaakt en de inrichting was krap en verre van ideaal. Bij de (meerdere) lange stops was er dus steeds een flinke groep die op het perron de benen moest strekken en ook vooral een sigaretje ging staan roken met de conducteurs.

Reputatie 1

Ik reis zelf 4 keer per jaar heen en weer met de trein naar Polen, het laatste gedeelte van 1 uur leg ik af met die Poolse flirt treinen. Het comfort van de stoelen en de beenruimte in de 1e klas valt op zich wel mee, maat het felle licht en wat krappe binnenruimte zorgt ervoor dat het niet ideaal is.

(Op zich vind ik die Poolse stoelen beter dan die stoelen van de IC Berlijn, maar dat is mijn mening)

Reputatie 5

Heb ooit een flinke 7 uur doorgebracht in die Poolse Flirt-trein. Dankzij de comfortabele stoelen en de restaurantwagen was het nog enigszins te doen, maar het is er duidelijk niet voor gemaakt en de inrichting was krap en verre van ideaal. Bij de (meerdere) lange stops was er dus steeds een flinke groep die op het perron de benen moest strekken en ook vooral een sigaretje ging staan roken met de conducteurs.

Was het een Poolse Intercity? In Duitsland heb je lokale, regionale, Intercity, Eurocity treinen. En dan de hogesnelheidstreinen. 

Dat is ook te zien aan comfort. En bij DB waren/zijn ook verschillende tarieven voor het reizen met ICE, IC/EC, IR. 

ICNG is comfortabel genoeg in Nederland. Beenruimte genoeg, bekleding van stoelen zijn prima, USB, stopcontacten. In eerste klas de stoelen verstelbaar. Extra leeslamp in eerste klas. 

Reputatie 2

Wat nijn eerdere opmerkingen betreft: ik vind de stoelen en beenruimte in de ICNG voor Nederland goed. Ik heb alleen moeite met het rijcomfort van de ICNG- de regelmatige onrustige loop (vooral bij wissels en remmen), de klopgeluiden bij de draaistellen, het harde geblaas van de ventilatie hier en daar. Ook de opmerking “men reist gemiddeld maar kort in Nederland” doet de mensen tekort die vanuit b.v. Zuid-Limburg of Groningen naar de Randstad reizen. Die komen met 2,5 uur in de buurt van wat veel hogesnelheidstreinen in het buitenland afleggen en die meestal èn comfortabel rijcomfort hebben èn comfortabel zijn ingericht. 

Reputatie 4

De Poolse Flirt is zeker comfortabeler dan de matige ICNG, maar dat is ook niet vreemd, want eigenlijk is het comfort bij NS altijd heel matig. Geen prettige materialen zoals stof en hout en tapijt, alleen leer en plastic. Geen of slecht werkende leeslampjes; geen zonwering of dimbare verlichting. En uiteraard geen restaurantrijtuig. De meeste Polen zitten overigens ook niet veel langer dan een paar uur in de trein. En ook de treinen van PKP zijn soms knap matig, bijvoorbeeld wanneer de enige eerste klas-voorziening een 50 jaar oud coupérijtuig met harde stoeltjes is zonder werkende airco of stopcontacten. Het verschil is alleen dat een eerste klas treinritje van anderhalf uur bij PKP nooit meer dan een euro of tien zal kosten. Bij NS mag je rekenen op het drievoud of meer. Bij PKP zijn er uitschieters in de prijs maar vrijwel exclusief naar beneden. 

Overigens is het spoor in Polen net zoals bij Deutsche Bahn onderverdeeld. PKP-Intercity rijdt dus alleen de lange-afstandstreinen en een aantal opgewaardeerde sneltreinen, de categorie TLK (vrij vertaald "Onze Goedkope Spoorverbinding"), die zoals de naam suggreert expres betaalbaar worden uitgevoerd met veelal langzamere dienstregelingen en oude rijtuigen.

Voor de regionale stop- en sneltreinen bestaat er een mix van PolRegio, de voormalige regionale divisie van PKP, en een flinke variatie aan provinciale vervoersbedrijven die allemaal hun eigen tickets en beleid voeren.

Wat dat betreft is het goed dat NS een enkel bedrijf is dat allerlei treinsoorten exploiteert. Het nadeel is dat de Nederlandse reiziger daarmee niet het comfort en gemak van de echte Intercity/Eurocity treinen wordt gegund zoals in de meeste landen. Iets waar sommigen van ons overigens met plezier voor bij willen betalen.

Reputatie 4

Om het bij de ICNG te houden: voor de meeste buitenlanders, die ik heb gesproken of horen spreken, of die wel ervaren zijn met treinreizen maar minder bekend zijn met NS, is de ICNG een net uitgeruste regionale trein met fijne stoelen en fraaie sfeerverlichting. Niets meer of minder en het doet aardig onder voor een echte intercity. Alleen de Belgen zullen wellicht onder de indruk zijn dankzij de zeer armoedig aandoende treinstellen die zij gewend zijn in beide klassen.

 

NS wordt dan ook gezien als zeer prijzig, en totaal ongeïnteresseerd in de reiziger, maar wel betrouwbaar en enigszins comfortabel.

Reputatie 7

ICNG is comfortabel genoeg in Nederland. Beenruimte genoeg, bekleding van stoelen zijn prima, USB, stopcontacten. In eerste klas de stoelen verstelbaar. Extra leeslamp in eerste klas. 

Dat is jouw mening. En die mag je gelukkig hebben in Nederland. Ik vind het geen slechte trein, maar het is absoluut geen favoriet van me.

Vind hem krap en hokkerig. "Stoptrein 2.0" stijl. Beetje claustrofobisch. Veel teveel deuren....Geraas door roosters, ook in de 1e klas. Verschillende zones, waar vrijwel niemand op let (of begrijpt) want de meesten gaan gewoon maar zitten waar plek is. Loungebanken 🤔 ... waarom? De extra leeslamp interesseert me niet - daarvoor reis ik geen 1e klas.... maar fijn voor wie daar behoefte aan heeft.

Wat vind ik een fraaie intercitytrein? Nou, qua inrichting bijvoorbeeld de bronskleurige Voralpenexpress waar ik vorige week in Zwitserland in zat. En qua sprinter/stoptrein vind ik de moderne stoptreinen van de Südostbahn daar erg fraai en prima rijden en zitten. Andere beleving dan NS-sprinters. En superschoon ook nog, zowel van binnen als buiten! Hadden wij zulke treinen maar dacht ik.

 

 

Reputatie 4

Ook zeer zeer fraai zijn de intercity dubbeldekkers van de TER Nomad in Normandië. Daarbij zijn de beste kenmerken van de TGV's moeiteloos overgenomen in die snelle regionale trein.

Reputatie 5

ICNG is comfortabel genoeg in Nederland. Beenruimte genoeg, bekleding van stoelen zijn prima, USB, stopcontacten. In eerste klas de stoelen verstelbaar. Extra leeslamp in eerste klas. 

Dat is jouw mening. En die mag je gelukkig hebben in Nederland. Ik vind het geen slechte trein, maar het is absoluut geen favoriet van me.

Vind hem krap en hokkerig. "Stoptrein 2.0" stijl. Beetje claustrofobisch. Veel teveel deuren....Geraas door roosters, ook in de 1e klas. Verschillende zones, waar vrijwel niemand op let (of begrijpt) want de meesten gaan gewoon maar zitten waar plek is. Loungebanken 🤔 ... waarom? De extra leeslamp interesseert me niet - daarvoor reis ik geen 1e klas.... maar fijn voor wie daar behoefte aan heeft.

Wat vind ik een fraaie intercitytrein? Nou, qua inrichting bijvoorbeeld de bronskleurige Voralpenexpress waar ik vorige week in Zwitserland in zat. En qua sprinter/stoptrein vind ik de moderne stoptreinen van de Südostbahn daar erg fraai en prima rijden en zitten. Andere beleving dan NS-sprinters. En superschoon ook nog, zowel van binnen als buiten! Hadden wij zulke treinen maar dacht ik.

 

 

Vindt de ICNG wel sfeervol qua interieur. Ben met je eens dat het niet de stilste trein binnenin is. Heb ICNG nog niet van buitenaf gehoord. In Bergschenhoek en Bleiswijk kunnen ze daar beter over oordelen. Die klaagden destijds over de Traxx + ICR bij het uitrijden van de Noordtunnel bij Rotterdam. 

Die indeling met zones werkt niet. Eigenlijk naar mijn vermoeden in geen enkel NS trein. Hoe moet je dat managen als treinreizigers instappen bij de stations? Die letten daar waarschijnlijk niet op. Maar kan het mis hebben. 

NS treinen blinken nooit uit in luxe. Heeft waarschijnlijk niet alleen te maken met de gemiddelde reistijd van Nederlanders in de trein. De Intercity + sloeg ook niet aan. We willen zo goedkoop mogelijk reizen. Maar stellen wel daartegen allerlei eisen bij. 

Heb gratis reizen meegemaakt op introductiedag van Hanzelijn meegemaakt tussen Zwolle - Kampen Zuid - Dronten - Lelystad Centrum. Ondanks koude winterdag was het stampvol in tiendelige DDZ. Tja dan willen ze wel met de trein reizen. 😉

http://www.hanzelijn-hattem.nl/

Reputatie 7

NS treinen blinken nooit uit in luxe. Heeft waarschijnlijk niet alleen te maken met de gemiddelde reistijd van Nederlanders in de trein. De Intercity + sloeg ook niet aan. We willen zo goedkoop mogelijk reizen. Maar stellen wel daartegen allerlei eisen bij. 

Nee heeft vast niet alleen met reistijd te maken. Die Zwitsers reizen ook veelal maar korte stukjes voor woon/werk. Ik sta ook verbaasd van de hoeveelheid kleine stations. De S-bahnachtige verbindingen rond Zürich, Bern, Basel, Luzern hebben alle van die fraaie treinen. Misschien komt het omdat er in Nederland volgens mij toch ook wel neergekeken wordt op ov - als iets ondermaats en voor het armere deel van het volk, zonder status, dus dat moet goedkoop zijn.

Reputatie 5

NS treinen blinken nooit uit in luxe. Heeft waarschijnlijk niet alleen te maken met de gemiddelde reistijd van Nederlanders in de trein. De Intercity + sloeg ook niet aan. We willen zo goedkoop mogelijk reizen. Maar stellen wel daartegen allerlei eisen bij. 

Nee heeft vast niet alleen met reistijd te maken. Die Zwitsers reizen ook veelal maar korte stukjes voor woon/werk. Ik sta ook verbaasd van de hoeveelheid kleine stations. De S-bahnachtige verbindingen rond Zürich, Bern, Basel, Luzern hebben alle van die fraaie treinen. Misschien komt het omdat er in Nederland volgens mij toch ook wel neergekeken wordt op ov - als iets ondermaats en voor het armere deel van het volk, zonder status, dus dat moet goedkoop zijn.

Lijk me niet dat OV als ondermaats wordt gezien. Want ondanks dat er geld bij moet om OV te financieren is er OV. Gesubsidieerd door provincies. 

Het moet wel zo kostendekkend mogelijk zijn. Maar dat is een illusie. Steeds meer taxibussen in plaats van echte bussen. Het is een neerwaartse spiraal. 

Reputatie 7

Lijk me niet dat OV als ondermaats wordt gezien. Want ondanks dat er geld bij moet om OV te financieren is er OV. Gesubsidieerd door provincies. 

Het moet wel zo kostendekkend mogelijk zijn. Maar dat is een illusie. Steeds meer taxibussen in plaats van echte bussen. Het is een neerwaartse spiraal. 

Nou ik ken meerdere mensen die er niet over peinzen om met het ov te gaan, omdat ze dat te omslachtig en teveel gedoe vinden. En te duur in verhouding tot gemak en snelheid. De provincie wil dan wel ov beschikbaar en subsidieert, in de praktijk is de bus grotendeels wél leeg. Want ondanks dat het er is komt er bijna niemand en dat heeft een reden. Belbussen en taxibussen etcetera jagen de potentiële klanten alleen maar meer weg, alleen de echte behoeftige blijft nog over hiervoor.

En dan de trein. Ik weet of je bijvoorbeeld ooit gereisd hebt tussen Roosendaal en Dordrecht in de sprinter.... daar zijn de reizigers, op wat scholieren na, altijd op de vingers van een hand te tellen. 

Reputatie 7
Badge

Reizen met OV heeft gewoon een slechte naam. Propvolle treinen en bussen zijn niet echt uitnodigend. Plus het beperkte comfort. Plus dat veel werkplekken niet eens met OV te bereiken zijn. 

Lijk me niet dat OV als ondermaats wordt gezien. Want ondanks dat er geld bij moet om OV te financieren is er OV. Gesubsidieerd door provincies. 

Het moet wel zo kostendekkend mogelijk zijn. Maar dat is een illusie. Steeds meer taxibussen in plaats van echte bussen. Het is een neerwaartse spiraal. 

Nou ik ken meerdere mensen die er niet over peinzen om met het ov te gaan, omdat ze dat te omslachtig en teveel gedoe vinden. En te duur in verhouding tot gemak en snelheid. De provincie wil dan wel ov beschikbaar en subsidieert, in de praktijk is de bus grotendeels wél leeg. Want ondanks dat het er is komt er bijna niemand en dat heeft een reden. Belbussen en taxibussen etcetera jagen de potentiële klanten alleen maar meer weg, alleen de echte behoeftige blijft nog over hiervoor.

En dan de trein. Ik weet of je bijvoorbeeld ooit gereisd hebt tussen Roosendaal en Dordrecht in de sprinter.... daar zijn de reizigers, op wat scholieren na, altijd op de vingers van een hand te tellen. 

Dit verschilt nog behoorlijk per provincie. In Brabant en Zeeland is veel meer op het OV bezuinigd dan bijvoorbeeld op de Veluwe of in Utrecht.

Reputatie 7

NS treinen blinken nooit uit in luxe. Heeft waarschijnlijk niet alleen te maken met de gemiddelde reistijd van Nederlanders in de trein. 

Hier de Zwitserse versie van de 1e klas in een stop/regiotrein. Vorige week. Vergelijk met NS....

 

En een fraaie stoptrein, gefotografeerd op het beginstation. Met zelfs vloerbedekking op sommige stukken. En kijk hoe schoon. Ook de ramen.... Hoe doen zij dat, wat in Nederland maar niet lukt. Ik reis al liever met zo'n stoptrein dan met de ICNG.... Ik vind deze stoptrein er eigenlijk al heel IC-waardig uitzien. Zou graag zulke stoptreinen/sprinters in Nederland zien maar gaat niet gebeuren helaas. Dan maar naar Zwitserland!…

 

Reputatie 5

NS treinen blinken nooit uit in luxe. Heeft waarschijnlijk niet alleen te maken met de gemiddelde reistijd van Nederlanders in de trein. 

Hier de Zwitserse versie van de 1e klas in een regiotrein. Vergelijk met NS....

 

En een fraaie stoptrein, gefotografeerd op het beginstation. Met zelfs vloerbedekking op sommige stukken. En kijk hoe schoon. Ik reis al liever met zo'n stoptrein dan met de ICNG.... Zou graag zulke stoptreinen/sprinters in Nederland zien maar gaat niet gebeuren helaas. Dan maar naar Zwitserland!…

 

Weet het. Gebruikte destijds Swiss Pass omdat anders véél zou betalen voor 4 dagen reizen in Zwitserland. De tarieven met reizen met treinen zijn hoger dan in Nederland. 

Maar daar staat tegenover dat het comfortabeler, sneller, betrouwbaarder was met de Zwitserse treinen. En ook erg punctueel. 

Niet voor niets is Zwitserland het beste treinland van Europa. In Nederland kan dat ook. Maar dat heeft wel een prijs.....

Reputatie 7

Weet het. Gebruikte destijds Swiss Pass omdat anders véél zou betalen voor 4 dagen reizen in Zwitserland. De tarieven met reizen met treinen zijn hoger dan in Nederland. 

Klopt zeker, maar de prijs/kwaliteitverhouding is heel goed.

De normale tarieven zijn bij ons lager, maar nog steeds fors. Daardoor is die prijs/kwaliteitsverhouding bij ons zo scheef. Alle waar naar zijn geld..…

Trouwens vorige week 8 dagen met Swiss Travel Pass gereisd. Nul gemiste overstappen en nul defecte treinen. 1x had een regiotrein 8 minuten vertraging, maar de aansluiting op een knooppuntstation bleef wachten en vertrok daardoor 4 minuten later, de eindbestemming werd echter alsnog keurig op tijd bereikt. Het loopt altijd zo soepel allemaal, en als er dan een keertje iets mis gaat is dat niet zo erg - dan kan je dat goed hebben.

Reputatie 7
Badge

Ooit eens een uur in Biel/Bienne moeten wachten omdat de trein uit Basel 15 minuten te laat aankwam en de aansluitende trein naar Geneve allang weg was. 

Reageer