Onlangs heb ik voor het eerst een rit met de nieuwe ICNG gemaakt. Het viel mij op dat de 'wegligging’ nogal slecht was: extreem schokkerige bewegingen tijdens het rijden en stugge vering. Ik vond het iig een behoorlijke achteruitgang tov de traditionele ICR-rijtuigen die gewoonlijk op dit traject rijden. Bovendien vond ik dat hij nogal veel herrie maakte bij het optrekken en remmen (maar misschien zat ik net op de verkeerde plaats vlakbij de motoren). Zijn deze problemen bekend bij NS en gaat dat nog verbeterd worden? Het interieur ziet er wel redelijk uit verder, hoewel niet extreem comfortabel om te zitten.
Constant onaangenaam gerammel in deze trein en gehobbel, soms licht soms meer. Vooral bij afremmen. Ook veel mysterieus geblaas van de airco. Deze trein- al hoeft niet zo te zijn- voelt goedkoop en niet robuust aan, alsof ie nog niet àf is, iets vergeten zijn vast te draaien. Sommige (vaak buitenlandse) treinen glijden of zweven over de rails, dat is met ICNG niet het geval!
Heb zelf in Eurostar Parijs/Thalys gezeten. Ook een trein van Alstom met Jacobs draaistellen. Dat zweeft op Nederlandse spoornet. Zelfde constructie. Maar de schokken worden véél beter geabsorbeerd op zowel klassieke spoornet als op HSL.
Waar zat je in ICNG met dat gerammel en gehobbel? Op klassieke spoornet heb ik dat soms ook gemerkt. Wil niet zeggen dat ICNG niet stabiel rijdt. Integendeel.
Op de HSL rijdt het zeer soepel. Maar dat heeft met de buitengewone stabiele ondergrond te maken. Uitgezonderd bij Rijpwetering door fouten van Rijkswaterstaat en een bouwcombinatie.
ICNG tussen Eindhoven en Breda. ik had een aantal maanden geleden het ongenoegen om erin terecht te komen. Herrie, schudden, veel gepiep en gekraak. Gelukkig rijdt er vrijwel iedere andere keer dat ik dit traject gebruik nog een trein met IC-rijtuigen. Ja, die piepen en kraken ook soms, maar aanzienlijk minder en zonder elektronisch gezoem.
ICNG tussen Eindhoven en Breda. ik had een aantal maanden geleden het ongenoegen om erin terecht te komen. Herrie, schudden, veel gepiep en gekraak. Gelukkig rijdt er vrijwel iedere andere keer dat ik dit traject gebruik nog een trein met IC-rijtuigen. Ja, die piepen en kraken ook soms, maar aanzienlijk minder en zonder elektronisch gezoem.
Wel een combinatie van stevigheid van ondergrond en type trein.
2 Traxx locomotieven aan beide uiteinden met slechts 7 of 9 rijtuigen is veel stabieler dan zo'n lichte ICNG.
Krijg het idee dat de schokken minder goed geabsorbeerd wordt. En de elektrische apparatuur en motoren zijn bij deze motorrijtuigen over de hele trein verdeeld.
Wat niet wil zeggen dat motorrijtuigen altijd meer lawaai maken dan getrokken rijtuigen. Maar dan zal de aanschafwaarde van ICNG per treinstel waarschijnlijk hoger worden. Het was € 1100 miljoen voor 50 achtdelige en 49 vijfdelige ICNG. Daar zijn nog 10 extra ICNG - Duitsland bijgekomen.
Dat zijn relatief lage aanschafwaarde voor een hogesnelheidstrein. Al is ICNG qua kwaliteit en snelheid meer een SNG Plus.
Het is ook één van de langzaamste hogesnelheidstreinen ter wereld: (plek 97)
Dan bedoel ik dat het slechts eventjes 200 km p/u rijdt. En geen hoge gemiddelde snelheid heeft. Willen we meer comfort en meer kwaliteit? En daardoor hogere tarieven? Of willen we vooral zo goedkoop mogelijk reizen met treinen? In dat geval kun je niet verwachten dat de ICNG de kwaliteit van ICE/Eurostar heeft.
Helaas gisteravond alsnog weer in de nieuwe IC terecht gekomen. Eerlijk gezegd: geen straf na een lange dag, die heerlijke brede rode zetels. Maar we vertrokken vertraagd en het gangpad kwam onmiddelijk vol te staan met reizigers die *door* de 1e klas wilden lopen, en uitkwamen bij een niet-werkende schuifdeur. Dus alsnog een drukte van een ophoping van mensen, technische problemen en een nodig stukje gedragsverandering bij het reizend publiek.
Constant onaangenaam gerammel in deze trein en gehobbel, soms licht soms meer. Vooral bij afremmen. Ook veel mysterieus geblaas van de airco. Deze trein- al hoeft niet zo te zijn- voelt goedkoop en niet robuust aan, alsof ie nog niet àf is, iets vergeten zijn vast te draaien.
Zelfde mening toegedaan. Ook door die roosters in het plafond komt veel ruis. Ik vind het een nogal lawaaiige trein. Continu allerlei opengaande deuren, veel doorloop door de hele trein, dus ook door de 1e klas die juist níet aan de uiteinden van de trein zit (waardoor doorloop voorkomen zou worden). Dus je hebt al snel, met name als het druk is, wat toch al vaak zo is omdat de treinen vaak te kort zijn/te weinig zitplaatsen hebben, mensen die dan toch maar niet betaald 1e klas gaan zitten (al dan niet doordat het halletje zo vol staat dat ze 1e klas “ingeperst” worden). Veel bewust 1e klas reizigers kiezen dit toch - naast zitplaats- ook vanwege de grote kans op rust en ontspannen reizen. In de praktijk komt hier dan vaak niets van terecht.
De schuifdeuren zijn vaak defect of blijven half hangen. Komt ook doordat sommigen er tegen duwen of ze veel sneller opentrekken dan dat ze opengaan. De schuifdeuren in de oudere getrokken treinen zijn veel robuuster dan deze.
Lawaaierig, schokkend en stoelen zijn niet echt comfortabel.
Als frequent reiziger tussen Eindhoven en Den Haag moet ik de negatieve ervaringen m.b.t. het ICNG-materieel helaas bevestigen.
- De instabiliteit
- De stiltezones zijn moeilijk als zodanig te herkennen.
- De stiltezones zijn niet stil doordat de scheidingsschotten niet aansluiten aan de wanden.
Ik reis dan ook bij voorkeur met het oude getrokken materieel.
Ik reis dan ook bij voorkeur met het oude getrokken materieel.
Dat zal in de loop van het jaar toch hoe langer hoe moeilijker worden helaas, de ICR- rijtuigen zullen de komende periode allemaal buiten dienst gaan.
Ik reis dan ook bij voorkeur met het oude getrokken materieel.
Dat zal in de loop van het jaar toch hoe langer hoe moeilijker worden helaas, de ICR- rijtuigen zullen de komende periode allemaal buiten dienst gaan.
Is het wel te hopen dat de instroom van de opgevoerde metrotoestellen (ICNG) eindelijk op stoom komt en deze ook storingsvrij inzetbaar zijn.
Dat zal in de loop van het jaar toch hoe langer hoe moeilijker worden helaas, de ICR- rijtuigen zullen de komende periode allemaal buiten dienst gaan.
En dat is maar goed ook, want ze zijn echt op. Ik vind ze ook niet bepaald fijn reizen. Vies oud, lawaaierig en voornamelijk 's avonds erg slecht verlicht.
Voor treinspotters minder natuurlijk, want het zijn wel de laatste getrokken rijtuigen van NS.
Om mijn commentaar voort te zetten: “het voelt of de trein nog niet ‘af’ is- of er nog een en ander moet worden vastgemaakt”. Dit slaat op een soort getik of geklop vanuit de draaistellen. De- overigens irritante- aandrijfgeluiden van elektromotoren en de soms onrustige loop zijn helaas deel van de constructie, maar dat geklop lijkt me niet nodig. Daar zou nog iets aan gedaan kunnen worden, althans zo klinkt het voor een leek. Hetzelfde geldt voor het geblaas van de airco. Terwijl auto’s steeds stiller en comfortabeler worden lijkt met treinen de tegenovergestelde richting te worden ingeslagen. (ICNG en SNG). Bij korte afstanden zoals in Nederland valt het grote publiek dat minder op, maar stel dat deze treinen ingezet gaan worden naar b.v. Berlijn of andere verre bestemmingen- dan gaat dat toch meer mensen irriteren. Tenzij de prijs van het kaartje goedkoper wordt. Het gebrekkige comfort van b.v. Flixtrein t.o.v. ICE tussen Keulen en Berlijn wordt gecompenseerd door de lage prijs van de treintickets.
En dat is maar goed ook, want ze zijn echt op. Ik vind ze ook niet bepaald fijn reizen. Vies oud, lawaaierig en voornamelijk 's avonds erg slecht verlicht.
De ICR zijn op leeftijd maar technisch gezien zeker niet op. Met een opfrisbeurt, nieuwe LED verlichting en gepast technisch onderhoud kunnen ze nog jaaaren mee.
Ze rijden heerlijk met hun schroefveren en vind ze niet lawaaierig.
Laatst gezeten met mijn partner in zo'n eerste klas rijtuig, werd de leeftijd geschat op zo'n 20 jaar......
Echter de tijd heeft deze nog altijd modern ogende rijtuigen ingehaald. De NS heeft geen eigen locomotieven meer, en de huurlocs moeten snel ingeleverd worden, nog sneller dan NS eigenlijk wil, waardoor er een einde komt aan hun inzet.
De ICR zijn op leeftijd maar technisch gezien zeker niet op. Met een opfrisbeurt, nieuwe LED verlichting en gepast technisch onderhoud kunnen ze nog jaaaren mee.
Zeker kan dat, met op bedoelde ik dan ook meer dat ze in huidige staat niet nog jaren moeten blijven doorrijden. NS heeft/wil de rijtuigen sowieso verkopen toch? De rijtuigen van de IC Berlijn zijn volgens mij nog veel ouder.
Maar vergeleken met ICNG vind ik ze wel veel minder. Heel veel mensen vinden dat niet o.a. vanwege (wat jij ook schrijft) de fijne rij-eigendchappen en vering. Hetzelfde hoor ik ook vaak van de ICM. En die vind ik (hoewel het wel echt een icoon is natuurlijk) persoonlijk ook niks
40 jaar zou je ze overigens niet geven inderdaad. Daar moet ik eerlijk in zijn. DDAR zag er veel ouder uit.
Als frequent reiziger tussen Eindhoven en Den Haag moet ik de negatieve ervaringen m.b.t. het ICNG-materieel helaas bevestigen.
- De instabiliteit
- De stiltezones zijn moeilijk als zodanig te herkennen.
- De stiltezones zijn niet stil doordat de scheidingsschotten niet aansluiten aan de wanden.
Ik reis dan ook bij voorkeur met het oude getrokken materieel.
Merkwaardig dat je over instabiliteit hebt. Zeker als je zo zit te schommelen met V-IRM -M op wissels.
Merkt het verschil in instabiliteit vooral op klassieke spoornet met wissels. Maar dat ligt deels ook aan de baan. Heb wel het idee dat de schokken minder goed geabsorbeerd wordt. Op de HSL rijdt het vloeiend.
Zo stabiel is de HSL ook weer niet hoor Maar de wissels op de HSL hebben wel allemaal bewegende puntstukken waardoor ze voor de trein niet veel anders aanvoelen dan een recht stuk spoor.
Dat zal in de loop van het jaar toch hoe langer hoe moeilijker worden helaas, de ICR- rijtuigen zullen de komende periode allemaal buiten dienst gaan.
En dat is maar goed ook, want ze zijn echt op. Ik vind ze ook niet bepaald fijn reizen. Vies oud, lawaaierig en voornamelijk 's avonds erg slecht verlicht.
Voor treinspotters minder natuurlijk, want het zijn wel de laatste getrokken rijtuigen van NS.
Mee eens. Heb er bepaald geen nostalgische gevoelens bij. Ze zijn lelijk, sfeerloos. En die toiletten in de ICNG die zijn aangepast voor invaliden zijn véél beter dan die oude (vieze) toiletten in ICR.
Maar dat is natuurlijk geen verassing omdat de eisen voor ICNG voor invalide/mindervalide treinreizigers véél hoger zijn dan bij ICR.
Ik reis dan ook bij voorkeur met het oude getrokken materieel.
Dat zal in de loop van het jaar toch hoe langer hoe moeilijker worden helaas, de ICR- rijtuigen zullen de komende periode allemaal buiten dienst gaan.
Is het wel te hopen dat de instroom van de opgevoerde metrotoestellen (ICNG) eindelijk op stoom komt en deze ook storingsvrij inzetbaar zijn.
Inderdaad is nu al één maand geen enkele nieuwe ICNG geleverd. Hoe zit dat met het retrofitten van de ICNG?
In najaar zal de dienstregeling 2025 definitief bekend worden. Het lijkt me duidelijk dat het doortrekken van ICNG via Amsterdam Zuid naar Lelystad/Amersfoort alleen haalbaar is als de frequentie op HSL verlaagd wordt.
Zo stabiel is de HSL ook weer niet hoor Maar de wissels op de HSL hebben wel allemaal bewegende puntstukken waardoor ze voor de trein niet veel anders aanvoelen dan een recht stuk spoor.
Je zou van een HSL waarvan het grootste deel op betonnen ondergrond is aangelegd stabiliteit mogen verwacht. Daarom hadden ze destijds gekozen om HSL met ballastloos Rheda spoor te voorzien. Wat ook voor aanzienlijk minder onderhoud zou moeten zorgen.
Het lijkt me duidelijk dat het doortrekken van ICNG via Amsterdam Zuid naar Lelystad/Amersfoort alleen haalbaar is als de frequentie op HSL verlaagd wordt.
Stop toch eens met steeds diezelfde onzin verspreiden, er zijn nog maar 3 stellen nodig om voldoende materieel te hebben voor de nieuwe dienstregeling, al is het natuurlijk wel wenselijk wat reservestellen te hebben dus laten we hopen op iets meer.
En dat is maar goed ook, want ze zijn echt op. Ik vind ze ook niet bepaald fijn reizen. Vies oud, lawaaierig en voornamelijk 's avonds erg slecht verlicht.
De ICR zijn op leeftijd maar technisch gezien zeker niet op. Met een opfrisbeurt, nieuwe LED verlichting en gepast technisch onderhoud kunnen ze nog jaaaren mee.
Ze rijden heerlijk met hun schroefveren en vind ze niet lawaaierig.
Laatst gezeten met mijn partner in zo'n eerste klas rijtuig, werd de leeftijd geschat op zo'n 20 jaar......
Echter de tijd heeft deze nog altijd modern ogende rijtuigen ingehaald. De NS heeft geen eigen locomotieven meer, en de huurlo
En dat is maar goed ook, want ze zijn echt op. Ik vind ze ook niet bepaald fijn reizen. Vies oud, lawaaierig en voornamelijk 's avonds erg slecht verlicht.
De ICR zijn op leeftijd maar technisch gezien zeker niet op. Met een opfrisbeurt, nieuwe LED verlichting en gepast technisch onderhoud kunnen ze nog jaaaren mee.
Ze rijden heerlijk met hun schroefveren en vind ze niet lawaaierig.
Laatst gezeten met mijn partner in zo'n eerste klas rijtuig, werd de leeftijd geschat op zo'n 20 jaar......
Echter de tijd heeft deze nog altijd modern ogende rijtuigen ingehaald. De NS heeft geen eigen locomotieven meer, en de huurlocs moeten snel ingeleverd worden, nog sneller dan NS eigenlijk wil, waardoor er een einde komt aan hun inzet.
En dat is maar goed ook, want ze zijn echt op. Ik vind ze ook niet bepaald fijn reizen. Vies oud, lawaaierig en voornamelijk 's avonds erg slecht verlicht.
De ICR zijn op leeftijd maar technisch gezien zeker niet op. Met een opfrisbeurt, nieuwe LED verlichting en gepast technisch onderhoud kunnen ze nog jaaaren mee.
Ze rijden heerlijk met hun schroefveren en vind ze niet lawaaierig.
Laatst gezeten met mijn partner in zo'n eerste klas rijtuig, werd de leeftijd geschat op zo'n 20 jaar......
Echter de tijd heeft deze nog altijd modern ogende rijtuigen ingehaald. De NS heeft geen eigen locomotieven meer, en de huurlocs moeten snel ingeleverd worden, nog sneller dan NS eigenlijk wil, waardoor er een einde komt aan hun inzet.
De ICR heeft véél onderhoud nodig. Vergelijkbaar met zeer oude auto 's.
Het feit dat Train Charter Service een aantal NS ICR overneemt geeft aan dat ze technisch nog een aantal jaren mee kunnen.
Maar ze worden te duur. Beter is dan een nieuwe ICNG. Maar de afstemming van instroom van ICNG en uitstroom van Traxx + ICR gaat niet meer gelijk op.
En dat is maar goed ook, want ze zijn echt op. Ik vind ze ook niet bepaald fijn reizen. Vies oud, lawaaierig en voornamelijk 's avonds erg slecht verlicht.
Laatst gezeten met mijn partner in zo'n eerste klas rijtuig, werd de leeftijd geschat op zo'n 20 jaar......
Klopt, een leek zal snel geneigd zijn om te denken dat het om moderne rijtuigen gaat, uit niks blijkt dat ze richting de 45 jaar oud zijn en ik hoor dit ook regelmatig. Dat ze lawaaierig en slecht verlicht zouden zijn herken ik niet in het minst, alleen dat TL-verlichting tegenwoordig niet meer de beste en meest plezante manier is om een rijtuig te verlichten en dat er soms nog eens wat zangende tonen geproduceerd willen worden bij het rijden op hoge snelheid.
Dat de NS van deze vloot rijtuigen binnenkort afstand wil doen is een grote zonde, maar het zou al helemaal een grote zonde zijn als er geen zinvol tweede leven komt bij een derde partij. Met goed onderhoud en een technische en estetische beurt hebben we het over 2040, 2045, 2050 voordat het daadwerkelijk "op" is, zover zijn we nog lang niet.
Hoe dan ook, ICR's zijn doorgaans stil en soepel kwa rit. Zeer modern ingericht met de designtrends van de eeuwwisseling, comfortabele stoelen, mooie trims en fixturen, veel beenruimte, overwegend genoeg plek voor bagage, en (blijkbaar niet altijd?) goed verlicht. Wie denkt dat ze niet deugen, is blijkbaar geheel onbekend met andere soorten rijtuigen, al dan niet van vergelijkbare leeftijd, die nog altijd in Europa rondkarren.
Volgens iemand op X:
https://x.com/NiekeJansen/status/1785756953559400950
De oudste nog in de dienstregeling rijdende trein, zei de conducteur, en vandaag voor het laatst onderweg voor @NS_online. En die bracht me toch maar mooi naar Amsterdam!
Zie ook https://www.youtube.com/watch?v=_FcaIDFQYpE (aan het eind).
En dat is maar goed ook, want ze zijn echt op. Ik vind ze ook niet bepaald fijn reizen. Vies oud, lawaaierig en voornamelijk 's avonds erg slecht verlicht.
De ICR zijn op leeftijd maar technisch gezien zeker niet op. Met een opfrisbeurt, nieuwe LED verlichting en gepast technisch onderhoud kunnen ze nog jaaaren mee.
Ze rijden heerlijk met hun schroefveren en vind ze niet lawaaierig.
Laatst gezeten met mijn partner in zo'n eerste klas rijtuig, werd de leeftijd geschat op zo'n 20 jaar......
Echter de tijd heeft deze nog altijd modern ogende rijtuigen ingehaald. De NS heeft geen eigen locomotieven meer, en de huurlo
En dat is maar goed ook, want ze zijn echt op. Ik vind ze ook niet bepaald fijn reizen. Vies oud, lawaaierig en voornamelijk 's avonds erg slecht verlicht.
De ICR zijn op leeftijd maar technisch gezien zeker niet op. Met een opfrisbeurt, nieuwe LED verlichting en gepast technisch onderhoud kunnen ze nog jaaaren mee.
Ze rijden heerlijk met hun schroefveren en vind ze niet lawaaierig.
Laatst gezeten met mijn partner in zo'n eerste klas rijtuig, werd de leeftijd geschat op zo'n 20 jaar......
Echter de tijd heeft deze nog altijd modern ogende rijtuigen ingehaald. De NS heeft geen eigen locomotieven meer, en de huurlocs moeten snel ingeleverd worden, nog sneller dan NS eigenlijk wil, waardoor er een einde komt aan hun inzet.
En dat is maar goed ook, want ze zijn echt op. Ik vind ze ook niet bepaald fijn reizen. Vies oud, lawaaierig en voornamelijk 's avonds erg slecht verlicht.
De ICR zijn op leeftijd maar technisch gezien zeker niet op. Met een opfrisbeurt, nieuwe LED verlichting en gepast technisch onderhoud kunnen ze nog jaaaren mee.
Ze rijden heerlijk met hun schroefveren en vind ze niet lawaaierig.
Laatst gezeten met mijn partner in zo'n eerste klas rijtuig, werd de leeftijd geschat op zo'n 20 jaar......
Echter de tijd heeft deze nog altijd modern ogende rijtuigen ingehaald. De NS heeft geen eigen locomotieven meer, en de huurlocs moeten snel ingeleverd worden, nog sneller dan NS eigenlijk wil, waardoor er een einde komt aan hun inzet.
De ICR heeft véél onderhoud nodig. Vergelijkbaar met zeer oude auto 's.
Het (vele) onderhoud heeft misschien ook wel te maken met de inzet als ‘hoge snelheidstrein’. Daar zijn de rijtuigen niet voor ontworpen en gebouwd.
Het feit dat Train Charter Service een aantal NS ICR overneemt geeft aan dat ze technisch nog een aantal jaren mee kunnen.
Dat dus. Het vele onderhoud zal dus best wel meevallen.
Maar ze worden te duur. Beter is dan een nieuwe ICNG. Maar de afstemming van instroom van ICNG en uitstroom van Traxx + ICR gaat niet meer gelijk op.
Of die nieuw ICNG - ondanks jouw ronkende verhalen en de aanwezigheid van stopcontacten en USB-poorten - nu zoveel beter zijn en meer comfort bieden dan de ICR (en ICMm), daar zijn de meningen over verdeeld. Als ik in zo’n trein zit en die vergelijk met de serie 5700 van de RET, dan winnen die het.
De ICNG blijft voor mij een matig metrotoestel. Opgevoerd, dat dan weer wel.
Of die nieuw ICNG - ondanks jouw ronkende verhalen en de aanwezigheid van stopcontacten en USB-poorten - nu zoveel beter zijn en meer comfort bieden dan de ICR (en ICMm), daar zijn de meningen over verdeeld. Als ik in zo’n trein zit en die ook nog eens vergelijk met de metro’s van de RET, dan winnen die het.
De ICNG blijft voor mij een opgevoerde metro.
Smaak verschilt. Het heeft overeenkomsten met SNG. Zie prullenbakken, ledverlichting, USB, stopcontacten, toiletten voor invaliden. Maar er zijn verschillen.
In Nederland kun je nou eenmaal geen ICE kwaliteit verwachten. Treinreizigers zitten nooit erg lang in een trein.
Reageer
Meld je aan
Heb je al een account? Inloggen
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookWelkom
Nog geen account? Maak een account aan
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookEnter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.