beantwoord

Sneeuw en (geen) trein

  • 7 February 2021
  • 92 reacties
  • 2583 Bekeken


Toon eerste bericht

92 reacties

Dat de voorspelling is dat het stopt met sneeuwen klopt ook van geen kant want het gaat juist meer sneeuwen. Vandaag is het zondag en kan een dag zonder treinen relatief eenvoudig, ik vrees echter dat er morgen ook geen treinen rijden. Zoals ook al op nu.nl aangegeven. Kijken naar Zwitserland, Oostenrijk, Noorwegen e.d. is volkomen irreëel. Daar is het zeker dat je meerdere maanden sneeuw hebt en daarom wordt er daar meer geïnvesteerd om de treinen rijdende te houden. Voorts heeft Nederland verhoudingsgewijs veel meer wissels dan deze landen en daar zit het grootste probleem want de wissels vriezen vast.   

Reputatie 7
Badge +3

Hier legt ProRail het ook nog uit. 

https://twitter.com/ProRail/status/1358361659203604486

Liveblog: Hier zie je dat onze wisselverwarming werkt, maar simpelweg niet altijd is opgewassen tegen de grote laag sneeuw. De sneeuw die smelt, verandert in grote en vaste blokken ijs. Daardoor kan het wissel niet meer heen en weer en moet een storingsploeg dit verwijderen.

Reputatie 7
Badge +1

hier

Vreemde artikelen om aan te halen. Ik ben die dag voor mijn werk probleemloos van het noorden van het kanton Zürich gereisd naar Rapperswil-Jona (SG) met een veelvoud van de sneeuw die hier nu valt. En het treinverkeer in Nederland is compleet stilgelegd. In bijvoorbeeld Zürich en omliggende kantons en het hoodrailnet van SBB rijdt alles met sneeuw over het algemeen vrij goed.

Hoezo zijn dit vreemde artikelen om aan te halen? Dat er op dat moment voor jouw reis geen problemen waren is natuurlijk hartstikke fijn, maar als je de liveblog van SRF een stukje verder leest zie dat dat niet voor iedereen gold:

9:42

Unterbrüche im SBB-Netz sorgen für überfüllte Züge

Die rekordverdächtigen Schneefälle in der Schweiz führen auf dem Bahnnetz zu zahlreichen Störungen. Die SBB meldet eine ganze Reihe von Behinderungen. Nachfolgend ein Auszug:

  • In Zürich, wo keine Trams und Busse fahren, ist unter anderem auch die Zugstrecke Stadelhofen–Tiefenbrunnen unterbrochen. Grund ist eine Barrierenstörung. Sämtliche Züge fallen aus. Unterbrochen ist auch die Strecke Triemli–Uetliberg.
  • Auch der Bahnverkehr zwischen Winterthur und St. Gallen ist beeinträchtigt. Es ist mit Verspätungen, Zugausfällen und Umleitungen zu rechnen.
  • Der Bahnverkehr zwischen Buchs SG und Feldkirch (A) ist unterbrochen. Ebenfalls die Linie Basel–Strassburg.

 

12:33

Rien ne va plus am Bahnhof Zürich

Der heftige Schneefall in der Schweiz beeinträchtigt Strassen- und Schienenverkehr. Am Hauptbahnhof Zürich herrscht mittlerweile ein Chaos, die meisten Zugverbindungen haben Verspätungen, wie der Anzeigetafel zu entnehmen ist.

Goed, de SBB had dan niet het hele netwerk platgegooid maar ook daar zorgde hevige sneeuwval voor de nodige problemen.

Als ik op google maps naar de stations Basel en Zürich kijk zie ik toch genoeg wissels. 

Verder vindt ik het typisch dat het hele land platgelegd is, hier in het zuiden lijkt het allemaal niet zo extreem qua sneeuw. Maargoed de spoorsector in Nederland is steeds meer een plek waar heel veel níet kan. Of dat aan de sector zelf ligt of aan de geldstromen...ik vermoed het laatste. Maar dan zou ik van de sector zelfr uit daar meer kritiek op verwachten.


Maar bij ons liggen overal wissels. En in landen waar je elk jaar gedurende een aantal maanden sneeuw hebt wordt gewoon meer geïnvesteerd in maatregelen om problemen tegen te gaan dan in een land waar we enkele dagen met extreme kou/sneeuw te maken hebben.

@Tonny.s   misschien wordt het eens tijd om je meer in de materie te verdiepen en dan te oordelen. Van mensen die bij het Zwitserse spoor hebben gewerkt weet ik dat het daar ook geregeld problemen geeft met winterse omstandigheden. Als het er eenmaal ligt dan niet meer nee maar als het sneeuw wel.

En wat betreft het keren, het keren is ook mede afhankelijk van het beveiligingssysteem ter plekke, welke in veel landen niet is ingericht om overal maar zonder meer te kunnen keren.

En die laatste zin geeft duidelijk aan dat je je meer moet verdiepen in de werkelijkheid en in de ideale wereld zou jij meer belasting betalen waardoor de regering meer kon besteden aan het OV waardoor het OV betrouwbaarder zou zijn.

Dus als we daar nu eens mee beginnen dat jij meer belasting gaat betalen en alle andere Nederlanders ook en dat de regering dat dan aan het OV besteeds dan gaat het vast goed komen.

Reputatie 7
Badge

In Midden, Noord en West Duitsland ook bijna geen treinverkeer.

@Rene74   Je kunt ook heel vaak in Nederland zijn en geen last hebben van dit soort verstoringen.  Ik heb het van iemand die jaren in Zwitserland gewoond heeft en die geeft aan dat grote verstoringen daar vaker voorkomen dan in NL.  Wel appels met appels vergelijken.

Reputatie 7

@Rene74   Je kunt ook heel vaak in Nederland zijn en geen last hebben van dit soort verstoringen.  Ik heb het van iemand die jaren in Zwitserland gewoond heeft en die geeft aan dat grote verstoringen daar vaker voorkomen dan in NL.  Wel appels met appels vergelijken.

Ik heb erg vaak last van verstoringen in Nederland helaas. Gisteravond nog. Had niets met vorst te maken trouwens maar ICDirect vast in de tunnel. Die HSL blijft nog steeds iets onbetrouwbaars- waardoor ik die liever mijdt als ik ergens op tijd moet zijn. Vorige week ook 3x verstoring meegemaakt.... een keer een gecancelde trein (reden onbekend, gevolg was 30 minuten op koud en uitgestorven perron rondhangen), 1x trein gestrand, 1x defect spoor.

Als ik 14 dagen in Zwitserland ben, al ruim tien jaar lang 1 of 2x jaarlijks, reis ik dagelijks per trein en heb ik zelden ergens lange hinder van, soms 5 of 10 min vertraging, een zeer enkel keertje uitval, maar dat is het dan wel. De trein rijdt als het kan om of de aansluiting wacht vaak nog even, waardoor vertraging beperkt blijft. Dat is fijn. Sorry hoor, maar het valt me toch op als je vergelijkt met Nederland. Iedereen doet zijn best hier, maar het is hier gewoon allemaal anders (zakelijker?) geregeld, een andere benadering, en het geld dat hier geïnvesteerd wordt in spoor lijkt veel minder. 

In Nederland kun je ook omrijden, dan weliswaar met een andere trein en een overstap maar er is bijna overal op meerdere manieren te komen.  Alleen wil men in Nederland niet langer onderweg zijn dan strikt noodzakelijk.

En wat betreft de HSL, waar rijdt in Zwitserland een hoge snelheidstrein ?

Het ontwerp van de HSL heeft fouten en het ontwerp is niet van de NS maar de NS moet er wel mee dealen. De regering is gevrgaad om geld om deze ontwerpfouten op te lossen maar is niet bereid om de gemaatke fouten te herstellen.

 

Als ik 14 dagen in Florida ben is het ook altijd mooi weer, dat wil niet zeggen dat dat voor het hele jaar geldt.

 

Hier in het westen sneeuwt het nog steeds. Ben eigenlijk wel benieuwd of er al voorspellingen zijn voor morgen. Kan mij eigenlijk niet voorstellen dat er veel rijdt richting Amsterdam. 

@Pingpong 

 

De treinen van NS zullen morgen mondjesmaat rijden. Vandaag reden al een groot gedeelte van de dag treinen helemaal niet vanwege het extreme winterweer. De hevige sneeuwval en wind veroorzaken zondag veel storingen op het spoor. Reizigers wordt gevraagd, waar mogelijk, hun reis uit te stellen of een alternatief te zoeken.

,,Een veilige en betrouwbare reis van onze reizigers en medewerkers staat voorop. Daarom hebben NS en ProRail samen moeten besluiten vandaag geen treinen meer te rijden. Wij kunnen reizigers op dit moment nog geen zekerheid geven over het aantal treinen, de trajecten en de frequentie. Hiervoor zijn we afhankelijk van de verdere ontwikkeling van eventuele storingen op het spoor", aldus de NS.

In het hele land treden sinds vanochtend wisselstoringen op. ,,De wisselverwarming werkt, maar komt niet door de laag sneeuw. Hierdoor kunnen wissels niet meer bewegen. De storingsploegen van ProRail werken hard om dit op te lossen, maar de wind blaast de sneeuw weer terug in de wissels. De sneeuwval in combinatie met wind houdt de hele avond aan. De verwachting is dat we de storingen niet allemaal kunnen verhelpen en mogelijk kunnen de storingen zelfs terugkeren door dit specifieke weertype."

NS noemt het lastig nu al een duidelijk beeld te geven over de situatie van maandag. ,,Voorop staat dat NS en ProRail zich tot het uiterste inspannen om storingen op te lossen zodat morgen treinen kunnen rijden."

Reputatie 3

@Tonny.s Bedankt voor de foto, je ziet witte vlekjes. Hele middag geen vlok sneeuw te bekennen in Limburg, maar we gaan allemaal bang binnen zitten. :rofl::laughing::rofl:

Yep, met dat soort situaties als op je foto's snap ik best wel dat er problemen zijn :)

Ik denk wel dat het als sector slim zou zijn om juist nu te zeggen “kijk mensen, dit krijg je als de politiek aan het beknibbelen is”. 


Tja je weet hoe dat gaat, zijn allemaal politieke spelletjes en dan moet je niet de hand die je voed hard bijten.  Al ben ik het zelf geheel met je eens.

En ik moet zeggen we hadden weinig problemen onderweg maar dat was omdat we reden op een gedeelte waar de wissels blijkbaar al goed lagen voor onze rit, pas rondom Amsterdam ging het mis voor veel treinen die die kant op reden.

Gelukkig hebben we maar enkele van dit soort extreme dagen in het jaar.

Reputatie 6

Het Altijd Vrij abonnement is echt gigantisch duur, je hebt all-in volgens mij goedkoper een simpel autootje. Maar de dalabonnementen zijn weer een behoorlijke goede delal vind ik, hoewel je daar uiteraard wel vrijheid voor opgeeft.

Komt ook deels (voor een groot deel?) omdat we een spits-differentiatie in het OV normaal vinden maar op de weg niet.

Reputatie 7

En wat betreft de HSL, waar rijdt in Zwitserland een hoge snelheidstrein ?

 

@Jeroen Nergens. Maar die zijn er in Nederland feitelijk ook niet. De ICD rijdt ook niet op hogesnelheid. De snelle reistijd komt alleen door het kortere, rechttoe-rechtaan traject zonder sprinters, zonder overwegen. Hoe komt, komt het maar het blijft een uitermate kostbaar spoor waarop nog altijd problemen zijn. Kan NS misschien niks aan doen, maar de reizigers ervaren hoe dan ook onbetrouwbaarheid helaas.

In Zwitserland rij je snel over normaal spoor, zonder stop, van Zürich naar Basel in 53 minuten. De rijafstand is 85 km. Dat is vlot en daar is geen HSL- spoor voor nodig. 

Na honderden treinritten in dat land kan ik denk ik aardig goed inschatten hoe het daar in het algemeen verloopt en hoe men daar aanpakt bij verstoringen.

Reputatie 6

Alles rijdt hier behalve NS. Ik ben van nature geen fan van marktwerking, maar zo nodigt het wel uit tot twijfelen :) 

Ik vraag me af wat het nut zou zijn om de intercity naar Alkmaar op dit moment ook te laten rijden vanaf Maastricht. Arriva rijdt al tot Roermond dus op dat traject is al een dienstverlening aanwezig. Vanaf Roermond rijden er treinen richting Eindhoven/Tilburg, waarvandaan de rest van Nederland bereikt kan worden. 

Met die gedachte kun je sowieso wel stoppen met rijden en het geheel opdoeken totdat het Covid-gedoe voorbij is. Daar heb je geen sneeuw voor nodig.

@iMark Dat ben ik wel met je eens maar ik begrijp ook de mensen wel die hier hun frustratie uiten over het feit dat er, voor ons gewone burgers in ieder geval, zo weinig onderling gecommuniceerd wordt tussen de partijen NS-ProRail-regering. Het lijkt erop dat er helemaal niets gebeurt totdat het vriest en sneeuwt, de treinen stil staan en vervolgens iedereen weer naar elkaar gaat wijzen. Een herhaling van zetten, dat schiet natuurlijk niet op en het maakt de mensen boos: ‘OK, inmiddels weten we wel dat het allemaal moeilijk is, maar dóé er iets aan, los het op!

Reputatie 6

Misschien even het topic goed lezen dan hoeven we niet in herhaling te vallen.   De treinen gaven geen problemen maar de infrastructuur was het probleem.  En in dit geval had zelfs de stoomtrein uit jouw periode niet verder gekund.

Misschien even het topic goed lezen dan hoeven we niet in herhaling te vallen.   De treinen gaven geen problemen maar de infrastructuur was het probleem.  En in dit geval had zelfs de stoomtrein uit jouw periode niet verder gekund.

Klopt niet. Vorige week donderdag was er op het nieuws dat de rails (infrastructuur) weliswaar berijdbaar was, maar dat veel treinen aan de kant stonden vanwege het feit dat ze niet tegen vocht en kou konden.

Het nieuws maakt ook wel eens een misser.

Reputatie 7
Badge +3

Het nieuws maakt ook wel eens een misser.

NS zegt het zelf ook: https://nieuws.ns.nl/vanaf-maandag-rijdt-ns-weer-reguliere-dienstregeling/

We houden er rekening mee dat treinen meer storingen geven dan we gewend zijn, omdat ze vorige week in extreme kou stil hebben gestaan. Op onze werkplaatsen werken collega’s met man en macht om alle treinen zo snel mogelijk op het spoor te krijgen.

Reputatie 7

Het nieuws maakt ook wel eens een misser.

 

 

https://www.ns.nl/over-ns/seizoenen/winter/wat-zijn-de-gevolgen-van-winters-weer.html

Reputatie 3

NS heeft nu toch wel genoeg kansen gekregen, maar keer op keer met een beetje sneeuw loopt het compleet in de soep. Wordt tijd dat een andere partij het spoor voor zijn rekening mag gaan nemen. 


Goed afspraken mee maken (weg met de ov-chipkaart, weg met de conducteurs die geen service verlenen in de trein maar in de cabine lopen te keuvelen, weg met het zeer beperkte aanbod aan abbonementen die niet flexibel zijn, waar is een abbonement voor 2 of 3 dagen in de week, weg met het vingertje wijzen naar prorail, weg met de fyra, slt zonder toilet en andere miskopen, weg met het verkopen van patat op stations, weg met reisinformatie die 9 van de 10 keer heel erg achterloopt of totaal niet van toepassing is, weg met het rijden in het buitenland door NS).

Reputatie 7
Badge +1

Goed afspraken mee maken (weg met de ov-chipkaart, weg met de conducteurs die geen service verlenen in de trein maar in de cabine lopen te keuvelen, weg met het zeer beperkte aanbod aan abbonementen die niet flexibel zijn, waar is een abbonement voor 2 of 3 dagen in de week, weg met het vingertje wijzen naar prorail, weg met de fyra, slt zonder toilet en andere miskopen, weg met het verkopen van patat op stations, weg met reisinformatie die 9 van de 10 keer heel erg achterloopt of totaal niet van toepassing is, weg met het rijden in het buitenland door NS).

Jeetje, er moet wel heel erg veel weg.

Aan sommige zaken wordt er gewerkt, zoals bijvoorbeeld het inbouwen van toiletten in de SLT's. Van bijna de helft van de SLT's is al een toilet ingebouwd. De Fyra bestaat ‘de facto’ al heel wat jaren niet meer en heet tegenwoordig Intericty Direct. De treindienst is sinds die tijd wel wat verbeterd en al helemaal sinds het oplossen van de softwareproblemen in de TRAXX locomotieven. Vanaf later dit jaar zullen er nieuwe treinen instromen.

Ik snap niet helemaal waarom de verkoop van patat weg moet op de stations. U wordt niet gedwongen om patat te kopen. Misschien dat u de geur onprettig vindt, maar dan kunt u altijd ergens anders gaan zitten.

De huidige versie van de OV-Chipkaart verdwijnt naar verwachting rond 2023. Er wordt in de tussentijd gekeken of ook betalen met andere methodes mogelijk is.

De diensten van Abellio leveren goed geld op. In 2019 waren de opbrengsten van het treingerelateerde vervoer in het Verenigd Koninkrijk een klein stukje hoger dan dat van het treingerelateerde vervoer in Nederland.

Het beperkte aanbod aan abonnementen is wel een beetje jammer. Vorig jaar werd nog met grote fanfare aangekondigd dat er nieuwe abonnementensvormen na de zomer zullen komen. Inmiddels is dat doorgeschoven naar voorjaar 2021 en met nog amper 2 maanden te gaan is het wat stilletjes geworden rondom dat onderwerp.

Reputatie 3

Goed afspraken mee maken (weg met de ov-chipkaart, weg met de conducteurs die geen service verlenen in de trein maar in de cabine lopen te keuvelen, weg met het zeer beperkte aanbod aan abbonementen die niet flexibel zijn, waar is een abbonement voor 2 of 3 dagen in de week, weg met het vingertje wijzen naar prorail, weg met de fyra, slt zonder toilet en andere miskopen, weg met het verkopen van patat op stations, weg met reisinformatie die 9 van de 10 keer heel erg achterloopt of totaal niet van toepassing is, weg met het rijden in het buitenland door NS).

Ik snap niet helemaal waarom de verkoop van patat weg moet op de stations. U wordt niet gedwongen om patat te kopen. Misschien dat u de geur onprettig vindt, maar dan kunt u altijd ergens anders gaan zitten.

De diensten van Abellio leveren goed geld op. In 2019 waren de opbrengsten van het treingerelateerde vervoer in het Verenigd Koninkrijk een klein stukje hoger dan dat van het treingerelateerde vervoer in Nederland.

 

Schoenmaker blijft bij je leest, NS kan patatjes bakken en koffie maken als de beste, maar de treinen? Die rijden niet. Focus ligt totaal verkeerd die moet 100% op de treinen.

 

Leuk dat NS het in het verenigid koninkrijk zo goed doet

 

(alhoewel die jubelverhalen niet kloppen

Sinds 2015 rijdt Abellio in Schotland, maar de resultaten blijven vooralsnog achter bij de verwachtingen. Vorig jaar leed het bedrijf een verlies van 2,3 miljoen euro).

 

Maar de focus van NS moet liggen op het Nederlandse spoor, daarvoor is de staat eigenaar. Niet om in het buitenland treintjes te rijden. 

Soort standaard reflex: schuld aan Pro Rail geven. Regionale spoorbedrijven rijden allemaal maar NS treinen kampen nog steeds met de naweeën. Deadline wordt elke keer vooruitgeschoven. 

 

 

 

 

Kijk dat er op een zondag bijna helemaal geen treinen reden en dat er in de week daarop ook veel uitval was, vind ik op zich begrijpelijk en logisch. Wij hebben in Nederland zo weinig te maken met hevige sneeuwval dat de investering om hiertegen bestand te zijn economisch niet te verantwoorden is. Feit is wel dat de sneeuwstorm al een paar dagen van te voren was aangekondigd. Ik denk dat NS zich zeker m.b.t. de treinstellen beter had kunnen voorbereiden dan nu gebeurd is. De concurrentie heeft veel minder cq geen last van treinuitval en ook in de ons omliggende landen zie ik weinig problemen.   

Reageer