Stoelen in de nieuwe sprinter? | NS Community
beantwoord

Stoelen in de nieuwe sprinter?


Reputatie 2
Recentelijk is op de route die ik dagelijks afleg (Amsterdam - Leiden) de nieuwe Spaanse CAF Cavity sprinter gaan rijden. Dit nu is geen onverdeeld genoegen. In een ander topic wordt al steen en been geklaagd over stoelen en ik denk (maar weet het niet zeker omdat ik de terminologie niet herken) dat het over dezelfde treinstellen gaat. Ik heb nu ongeveer tien mensen hierover gesproken, waaronder twee conducteurs. Iedereen was het erover eens dat deze stoelen, zowel de blauwe als de rode, bijzonder slecht zitten omdat de rugleuning veel te verticaal staat. Zeker met mijn slechte rug is dit een marteling. Ik zit slechts 11 minuten in de trein maar ik kom er gebroken uit. En dan moet ik nog een hele dag werken. Ik ben nu treinen expres aan het missen om maar op de oude SLT stoelen te kunnen zitten. Waarom heeft de NS zo'n blamage begaan en voor deze slechte stoelen gekozen? Om een paar extra reizigers in de trein te kunnen persen? Ik zie er al van komen dat het komende decennium een kwestie van afzien gaat worden.
icon

Beste antwoord door Julian 1 March 2019, 18:26

Bekijk origineel

128 reacties

Of die man echt vast zit moet misschien eerst maar eens gecontroleerd worden. Er zijn wel meer mensen die op papier achter de tralies zouden moeten zitten, maar niet heus.
Reputatie 7
Badge +3
Ik mag hopen dat de politie dat wel even gecontroleerd heeft.

Afgezien daarvan zijn er wel enige verschillen, eerder waren het alleen SGM's en begon de brand daar in het toilet, waardoor het langer onopgemerkt bleef. Nu dus ook een SNG en gewoon in de coupe, waardoor het (zeker bij de SNG) eerder opgemerkt is en door NS personeel geblust. Bij de SGM werden ook nog 2 flessen met brandbaar materiaal aangetroffen.

Maar wel opvallend dat het weer Haarlem / Zandvoort is. Vriendje van de ander?
Vreselijk zeg. Wie doet nou zoiets? En hoe kan het dat treinpersoneel dat niet door heeft? 😞
Simpelweg omdat deze treinen een tijdje op het station staan voordat ze weer vertrekken en als het personeel op dat moment wisselt is er geen personeel bij deze treinen.

En daarbij moet je ook maar net zien dat iemand iets in de brand steekt, als het flink rookt is het natuurlijk snel te zien maar een beginnende brand is niet zo snel gespot.

Het is wel diep triest dat er mensen zijn die dit soort dingen doen.
Reputatie 7
Badge +3
Het was ook nog in de avond. Vooral de SNG was laat op de avond, dus niet veel reizigers. Toch is het daar nog snel door de HC gezien en geblust.
Reputatie 4
Ah, installeren ze dan meteen goeie stoelen in die trein wanneer ze 'm weer opknappen?
Reputatie 7
Badge
Ah, installeren ze dan meteen goeie stoelen in die trein wanneer ze 'm weer opknappen?

Ze gaan er zeker geen ander type stoel inbouwen dan eerst.
Reputatie 7
Badge +3
De schade aan de SNG is gelukkig ook beperkt gebleven. Op de foto is mij niet duidelijk of enkele stoelen beschadigd zijn of dat daar slechts wit blusschuim ligt. Wanneer die wel beschadigd zijn zullen alleen deze gewoon worden vervangen door nieuwe stoelen van het zelfde type.
Reputatie 4

Ah, installeren ze dan meteen goeie stoelen in die trein wanneer ze 'm weer opknappen?Ze gaan er zeker geen ander type stoel inbouwen dan eerst.

Gemiste kans!
Misschien dat er nog best aardig geld in zit om speciale SNG-kussentjes te verkopen. Die zijn ontworpen voor mensen, niet Xenomorphs.
Reputatie 7
Badge
Ach...aan de andere kant....zo slecht zijn de stoelen van de SNG nou ook weer niet. Ik begin er al aan gewend te raken. 🙂
Reputatie 7
Badge
Maar hoe ervaar je dan de breedte van de stoelen @Trein-D ?
Ik heb in mijn zomerkleding reeds 10 cm nodig van de stoel ernaast om gewoon te kunnen zitten. En nee, ik heb echt geen al te brede heupen 😀
Ik vrees dat dit met dikke winterjassen straks echt niet gaat passen, met je tweeën naast elkaar.
Reputatie 7
Badge +3
Ik heb ook zeker geen maatje 36 maar pas prima in die stoelen, ja ook afgelopen winter met dikke winterjas.
Reputatie 7
Badge
Maar hoe ervaar je dan de breedte van de stoelen @Trein-D ?
Ik heb in mijn zomerkleding reeds 10 cm nodig van de stoel ernaast om gewoon te kunnen zitten. En nee, ik heb echt geen al te brede heupen 😀
Ik vrees dat dit met dikke winterjassen straks echt niet gaat passen, met je tweeën naast elkaar.

Ja de breedte vind ik dan weer wat minder. 😌Ik heb altijd het gevoel dat ik een stukje van de tweede stoel mee pak inderdaad. Blijkbaar is mijn kont te dik.
Hoe dan ook.....ik begin er aan te wenen. Langzaam aan.
Reputatie 4

Maar hoe ervaar je dan de breedte van de stoelen @Trein-D ?
Ik heb in mijn zomerkleding reeds 10 cm nodig van de stoel ernaast om gewoon te kunnen zitten. En nee, ik heb echt geen al te brede heupen 😀
Ik vrees dat dit met dikke winterjassen straks echt niet gaat passen, met je tweeën naast elkaar.
Ja de breedte vind ik dan weer wat minder. 😌Ik heb altijd het gevoel dat ik een stukje van de tweede stoel mee pak inderdaad. Blijkbaar is mijn kont te dik.
Hoe dan ook.....ik begin er aan te wenen. Langzaam aan.

Ik ben er al lang&breed aan gewend
Ik heb in mijn zomerkleding reeds 10 cm nodig van de stoel ernaast om gewoon te kunnen zitten.
Basic Fit heeft nog tot zaterdag een aanbieding voor nieuwe klanten.😋
Reputatie 7
Badge
Mooi te horen dat de stoelen van de SNG na een relatief korte gewenningsperiode nu toch bevallen 😀
Reputatie 7
Badge
Yes!!!😉
Reputatie 7
Badge


Ah, installeren ze dan meteen goeie stoelen in die trein wanneer ze 'm weer opknappen?Ze gaan er zeker geen ander type stoel inbouwen dan eerst.
Gemiste kans!

Er is misschien in een trein een stoel afgefikt. Dacht je dat ze opeens overstag zouden gaan om in de hele serie nieuwe stoelen in te bouwen? Ook een andere stoel kan je niet zomaar inbouwen, de kussen en zijn allemaal op maat gemaakt om bij het framewerk van de stoel te passen. Iets anders zal er niet zo makkelijk op passen.

Maarre, fijn dat de nieuwe stoelen eindelijk wennen 🙂
Ik reis nu 10 jaar 1e klas maar slechtere stoelen dan in de nieuwe sprinter heb ik nog nooit meegemaakt. Keihard en rechtop. Krijg last van mijn rug ervan. Overweeg om mijn 1e klas abonnement ook op te zeggen. Schande ik denk dat NS van de 1e klas reizigers af wil.
Badge +3

Goh, het mag wat kosten!

https://www.deutschebahn.com/de/presse/pressestart_zentrales_uebersicht/60-000-komfortablere-Sitze-fuer-ICE-4-und-ICE-3-Anfang-2020-startet-der-Umbau--4561346?contentId=1204030

Er komen dus 60.000 nieuwe stoelen in de ICE 4 en ICE 3 omdat die comfortabeler zijn en omdat reizigers (Farhgasten) dat willen. Ze willen 2x zoveel mensen de trein in, en zonder comfort gaat dat niet lukken.

 

Fijn nieuws, ik reis vrij regelmatig met de intercity's van DB en het valt me altijd op dat de stoelen toch wat aan de harde kant zijn. En dan vooral in de 1e klas, dat leer geeft gewoon onvoldoende mee. Bij NS is dat al onprettig maar de afstanden in Duitsland zijn langer dan we hier gewend zijn, dan is het nog belangrijker dat het gewoon wel goed is. Wij hebben gelukkig nog de ICM die goed afgesteld is op langere reizen, met zachte stoelen die ruim voldoende steun bieden, maar met VIRM en DDZ is het al de verkeerde kant op aan het gaan. Ik vrees dat het ook met ICNG weer niet helemaal zal voldoen. Dat DB dan kiest om het comfort weer te verhogen is een goede stap.

ik zie veel meningen over de stoelen, maar het lijkt mij toch echt dat deze stoelen te recht zijn  ; bijna 90 graden. 

De zitting is gewoonweg te kort en juist de combi van een rechte stoel met een korte zitting is funest voor de rug. 

ook gezien het feit dat de gemiddelde lengte stijgt....…

In een Smart is hetzelfde geval : korte ritten zijn prima te doen., maar langer dan 15 minuten is het een lijdensweg. 

De stoel is slecht voor de langere reiziger waarschijnlijk

Ik zit met mijn schouders tegen de onderkant van de hoofdsteun aan. Echt totaal niet te doen. Ik krijg direct nekpijn.Ik ben niet eens heel erg lang, juist een gemiddelde nederlandse man van 1.84m

Echt hoe heeft dit kunnen gebeuren. Jezus Christus kom me halen wat een achterlijk incompetent kut bedrijf is dit toch.

Reputatie 7
Badge +4

Ik vind ze slecht zitten. De stoelen hadden op zijn minst verstelbaar moeten zijn. Ik kan me niet voorstellen dat dit serieus getest is. De klachten er over zijn talloos en ik zie mensen naar het verstelknopje zoeken, dat er niet is.

Jammer. Prachtige kleuren en fraai om te zien, maar geen zitcomfort. Wat mij betreft worden alle stoelen vervangen. Het kan haast niet dat er serieus naar ergonomie is gekeken.

Ik zit met mijn schouders tegen de onderkant van de hoofdsteun aan. Echt totaal niet te doen. Ik krijg direct nekpijn.Ik ben niet eens heel erg lang, juist een gemiddelde nederlandse man van 1.84m

Echt hoe heeft dit kunnen gebeuren. Jezus Christus kom me halen wat een achterlijk incompetent kut bedrijf is dit toch.

Juist voor lange mensen zoals (1.89) ik zijn deze rechte stoelen heel prettig.

De stoelen in de oude, nog niet verbouwde VIRM dubbeldekkers vind ik daarentegen een ramp.

Reageer