Stoelen in de nieuwe sprinter? | NS Community
beantwoord

Stoelen in de nieuwe sprinter?


Reputatie 2
Recentelijk is op de route die ik dagelijks afleg (Amsterdam - Leiden) de nieuwe Spaanse CAF Cavity sprinter gaan rijden. Dit nu is geen onverdeeld genoegen. In een ander topic wordt al steen en been geklaagd over stoelen en ik denk (maar weet het niet zeker omdat ik de terminologie niet herken) dat het over dezelfde treinstellen gaat. Ik heb nu ongeveer tien mensen hierover gesproken, waaronder twee conducteurs. Iedereen was het erover eens dat deze stoelen, zowel de blauwe als de rode, bijzonder slecht zitten omdat de rugleuning veel te verticaal staat. Zeker met mijn slechte rug is dit een marteling. Ik zit slechts 11 minuten in de trein maar ik kom er gebroken uit. En dan moet ik nog een hele dag werken. Ik ben nu treinen expres aan het missen om maar op de oude SLT stoelen te kunnen zitten. Waarom heeft de NS zo'n blamage begaan en voor deze slechte stoelen gekozen? Om een paar extra reizigers in de trein te kunnen persen? Ik zie er al van komen dat het komende decennium een kwestie van afzien gaat worden.
icon

Beste antwoord door Julian 1 March 2019, 18:26

Bekijk origineel

128 reacties

Reputatie 7
Badge +4

Ik ben nog wat langer en voor mij is het onprettig. Wat een centimeter uit kan maken . ;-)

 

@omgwtf Het is heel goed mogelijk met een standpunt te komen dat is geformuleerd binnen de kaders van de burgerlijke beleefdheid. 

 

Het is een onbegrijpelijk beleid wel rekening te houden met een prettig aandoende inrichting, maar het zitcomfort van de reiziger er niet in te betrekken. Ik vraag me af hoe mensen met rugklachten deze stoelen ervaren als je er langer dan tien minuten op moet zitten. Zoiets test je toch serieus van te voren? Ik kan me niet voorstellen dat dit testen echt is gebeurd, je merkt in een paar minuten. hoe onaangenaam het is.

 

Of moeten we dit als reiziger maar accepteren, uiteraard  na het lezen van een bericht  van de afdeling Communicatie? Ze zullen  het als een aan de tijd aangepaste moderne  stoel zal communiceren, al zijn er helaas enkele mensen die er anders over denken?

Zet er betere stoelen in. Zeker als er nog treinen geleverd moeten worden.

 

Spaanse treinen met Spartaanse stoelen?

 

 

 

 

 

 

Betere stoelen en niet over 10 jaar, maar gewoon per 2020. Al bouwen ze maar één stel tegelijkertijd om en duurt het hele proces 5 jaar. Dit is gewoon totaal onredelijk en moet zo niet rondrijden.

Reputatie 6

Ik ben een onderdeurtje (1.63) maar vindt ze ook verschrikkelijk zitten...je zou een eigen kussentje meenemen ik vind vooral het zitvlak kei en keihard

Reputatie 7
Badge +1

Ikzelf vind de stoelen ook verschrikkelijk. Ze zijn redelijk recht (wat volgens mij niet het grootste probleem is). Wat mij vooral opvalt is dat de rugleuning echt keihard is. Waar de meeste stoelen wat meegeven met je rug (zachte leuning), doen deze dat absoluut niet waardoor de stoelen erg slecht zitten als je rug niet precies in de vorm van de leuning past. 

De vraag is nu, gok ik, niet of deze stoelen aangepast gaan worden maar wanneer. Aangezien het gloednieuwe treinen zijn ben ik bang dat zoiets nog jaren kan duren, voordat die keuze wordt genomen. Maar gezien de reacties hier en elders denk ik dat het sowiezo gaat gebeuren. Daar mag je als betalende reiziger ook wel vanuit gaan.

Reputatie 4

Haha, over 20 jaar, als ze een grote revisie ondergaan:rofl:

Reputatie 7
Badge +4

Treinen met deze stoelen, dat had natuurlijk nooit mogen gebeuren en het is meer dan alleen een omissie dat dit niet op tijd is ontdekt.

Een trein test je toch uit op dit punt? Om te zien zijn ze zonder meer mooi, maar verder had men toch even moeten gaan zitten en tien minuten gaan reizen, dan was het meteen opgevallen.

 

Zo spring je niet om met je klanten. Gelukkig hoef ik er niet vaak mee te reizen. Het is toch te gek voor woorden dat je een nieuw en modern treintype maar beter kunt mijden. Normaal zitten er verbeteringen in. Herinvoering van de eerste klas zou ook mooi zijn. Voor een rode stoel die net zo rot zit, betaal je graag meer tenslotte. ;-)

 

@ReizigerRijssen Over twintig jaar nieuwe stoelen is voor mij persoonlijk in ieder geval waarschijnlijk te laat. ;-)

Dat het probleem morgen niet opgelost is valt te begrijpen, maar een signaal vanuit NS dat er naar de klachten geluisterd wordt en dat er in de toekomst iets mee gedaan gaat worden zou wel fijn zijn. Al duurt het 5 jaar, maar we moeten wel weten dat we er van op aan kunnen dat deze treinen ooit geschikt gemaakt gaan worden voor een normale mate van comfort die je mag verwachten.

Reputatie 7
Badge +1

Ik reis zelf vrijwel dagelijks met deze sprinters op het traject Groningen - Zwolle. Genoeg ritten met rugpijn dus… 

Uiteraard zijn sprinter treinen qua comfort een stukje minder dan Intercity treinen en dat is begrijpelijk. Maar gezien het aantal klachten (alleen op dit forum al) zou NS hier toch wel naar moeten kijken. En zoals @MJL ook schrijft kan niemand verwachten dat alle problemen direct in de komende 5 jaar al opgelost zijn. Er moet in elk geval iets gebeuren. Helemaal voor de wat langere afstanden hier in het noorden (en niet alleen hier overigens). 

@ReizigerRijssen Ik heb al een aantal keren stoelen gezien met behoorlijke kuilvorming in de zitting dus ik ben benieuwd hoe ze er dan na zo'n tijd uitzien :joy:.

Reputatie 7
Badge

Ik reis zelf vrijwel dagelijks met deze sprinters op het traject Groningen - Zwolle. Genoeg ritten met rugpijn dus… 

Uiteraard zijn sprinter treinen qua comfort een stukje minder dan Intercity treinen en dat is begrijpelijk. Maar gezien het aantal klachten (alleen op dit forum al) zou NS hier toch wel naar moeten kijken. En zoals @MJL ook schrijft kan niemand verwachten dat alle problemen direct in de komende 5 jaar al opgelost zijn. Er moet in elk geval iets gebeuren. Helemaal voor de wat langere afstanden hier in het noorden (en niet alleen hier overigens). 

@ReizigerRijssen Ik heb al een aantal keren stoelen gezien met behoorlijke kuilvorming in de zitting dus ik ben benieuwd hoe ze er dan na zo'n tijd uitzien :joy:.

Versleten stoelzittingen vervangen ze gewoon. In sommige gevallen wordt de buitenkant aangepakt, zoals bij de SLT's. De hele stoel vervangen is aanzienlijk duurder dan enkel de stoffering.

 

Reputatie 7
Badge +1

Versleten stoelzittingen vervangen ze gewoon. In sommige gevallen wordt de buitenkant aangepakt, zoals bij de SLT's. De hele stoel vervangen is aanzienlijk duurder dan enkel de stoffering.

 

Ja dat is ook wel logisch. In de SGM wil dat nog wel eens een mooi kleuverschil opleveren met de reeds bestaande zittingen.

Ik zit met mijn schouders tegen de onderkant van de hoofdsteun aan. Echt totaal niet te doen. Ik krijg direct nekpijn.Ik ben niet eens heel erg lang, juist een gemiddelde nederlandse man van 1.84m

Dit dus; met 2 meter lengte en een shouderbreedte groter dan de stoelbreedte ben ik nu in de SLT’s verplicht m’n shouders uit de kom te trekken of het zonder rugleuning te doen. Eigenlijk kan ik prima leven met de hoek en de hardheid (‘t kan prettiger, maarja, dat kunnen zo veel dingen), maar haal alsjeblieft in ieder geval de zijkanten van die hoofdsteunen weg.

Reputatie 2

Rijdt deze stoptrein ook tussen Schiphol en Leiden?

Wat een drama zeg...

Reputatie 7
Badge +1

Deze sprinters rijden inderdaad ook tussen Schiphol en Leiden. De ritten worden deels ook met een iets ouder type Sprinter (SLT) gereden zie ik. 

De nieuwe sprinter (SNG) is vooral te herkennen aan de stopcontacten in eerste en tweede klas, de Mondriaan vormgeving en een blauwe LED-band langs de wanden.

Reputatie 2

Zijn de stoelen in de SNG nog slechter dan in de SLT of gaat het om dezelfde stoelen?

Reputatie 7
Badge +1

Het gaat om 2 verschillende type stoelen. De stoelen in de SNG staan voor velen te rechtop en zitten daardoor oncomfortabel. De stoelen van de SLT waren bekleed met stof en zijn nu van kunstleder, daar was verder met het comfort niet zo veel mis mee. Ze trokken alleen veel stof en viezigheid aan en zagen er vrij snel smerig uit. 

Reputatie 7
Badge +3

Bij de SLT is bij het vervangen van de bekleding ook een iets andere hoofdsteun geplaatst waarbij de zijkanten meer naar voren gericht zijn. Zie het verschil tussen oud en nieuw.

 

Reputatie 7
Badge +1

Nee, dat is een andere sprinter. Waar jij de foto van plaatst is een SLT en die zijn al een aantal in dienst.

De nieuwe sprinter heet SNG en daar zien de stoelen er zo uit:
 

dffe49ae-0b72-4afa-8ad5-07bc7a7bc9fd.jpg

Wat een verschil die stoelen in de SLT, een flinke verbetering! Bovenstaand trouwens de inmiddels “beruchte” stoelen uit de SNG.

Ja, de SLT-stoelen zijn met de nieuwe bekleding zo slecht nog niet. Best redelijk comfort voor een sprintertje. Alleen geen stopcontacten, geen tafels, en waardeloos felle verlichting waar je niet goed van wordt. Het is en blijft een sprinter natuurlijk, maar dan nog moet het beter kunnen. Dus als ik mag kiezen, liever een kwartier in een SLT dan een SNG.

Reputatie 7
Badge +3

De nieuwe bekleding van de stoelen in de SLT is zeker een stuk beter dan wat er eerst op zat, ik ben alleen niet zo te spreken over die hoofdsteunen.

Reputatie 7
Badge +1

De stoelen vind ik wat aan de harde kant maar verder zitten ze inderdaad niet verkeerd. En ik heb het idee dat de stoelen in de SLT ook een stukje breder zijn dan in de SNG. In die laatst genoemde zit je met twee mensen al gauw bijna bij elkaar op schoot.

Reputatie 7
Badge +3

Stoelen in de SNG zijn iederdaad iets smaller, daardoor is het gangpad weer wat breder.

Reputatie 7
Badge +1

Elk voordeel heb zijn nadeel zeggen ze dan. Ik merk trouwens vaak dat veel mensen toch gaan staan ondanks dat er nog stoelen vrij zijn naast iemand. Ook als mensen niet eens een tas naast zich hebben staan. Zelfs dat mensen op de bakovergangen gaan zitten (waarvan ik me dan toch afvraag of dat beter zit dan naast iemand op een gewone stoel)

Op het traject Zutphen/Arnhem-Wijchen reden eerst uitsluitend SLT’s die prima zitten; inmiddels worden ze steeds vervangen door de Spanjaarden en heb ik ook het verschrikkelijke comfort in de 1e klas mogen ervaren. Inderdaad onbegrijpelijk dat deze planken in je rug zijn goedgekeurd. 

Ik ben het ook eens dat de stoelen in de SNG niet van kwaliteit zijn. Zowel tweede als eerst klas zijn beide gewoonweg oncomfortabel. De kwaliteit bewijst zichzelf omdat de metalen rugplaat van de rugleuning bij de lendesteun (onderrug deel) door knikt bij veel van de stoelen. Ook de eerste klas in de 3tjes kan ik het over eens zijn. Normaal zou ik het niet erg vinden om een plaatsje op te geven of gewoon te staan. Echter is het voor mij zo dat ik de vouwfiets mee neem, dus ik moet rennen met fiets in de hand omdat ik niet binnendoor kan lopen met de fiets. Misschien kan er worden aangegeven waar de eerst klas op het perron stopt. Ik zit elke werkdag een uur heen en een uur terug in de trein. Veel van deze reizen zijn alleen met een 3tje SNG.

Reageer