Terug in de trein, ervaringen

  • 15 April 2022
  • 78 reacties
  • 2630 Bekeken

Reputatie 7
Badge

Nu (eindelijk wat mij betreft) ook in het OV de mondkapjesplicht is afgeschaft, ben ik sinds vorige week (maandag 4 april) weer regelmatig in de trein te vinden en heb ik sinds deze week zelfs weer een (NS Flex Traject Vrij) abonnement.

Hoewel ik dat sinds ik in 2012 aan een studie begon veel heb gedaan, is dat door medische redenen waar ik wel eens eerder wat over heb geschreven, gevolgd door de uitbraak van de pandemie zo'n 2,5 jaar geleden. Het leek me daarom leuk eens wat te schrijven over mijn ervaringen en de verschillen met 'vroeger', waarbij ik tevens wat vragen/suggesties heb.

Allereerst het (voor mij) goede nieuws:

- Hoewel ik weer in de spits reis, heb ik elke keer kunnen zitten. 2,5 jaar geleden was dat op mijn traject redelijk ondenkbaar en stond ik vaak minstens een deel van de reis.

- De SNG's die op mijn traject inmiddels de SLT's hebben vervangen bevallen ook prima en zijn tot nu toe zelfs consequent mooi schoon. Ik heb net wel een eerst defect geconstateerd: in treinstel 2366 is de omroepinstallatie defect en komt er alleen volkomen onverstaanbaar gestotter uit. Dat is alleen als de conducteur netjes probeert zelf wat om te roepen. De automatische omroep werkt wel normaal.

- Het probleem met melding voor een traject in de app waar ik jaren last van heb gehad (waar hier ook ergens een topic over is) is in ieder geval voor mij eindelijk opgelost; de eerste notificaties zijn binnen.

- Met NS Flex Traject Vrij i.p.v. mijn vroegere oude Traject Vrij abonnement, kan ik als ik daar ooit behoefte aan heb wat zaken uit de app regelen en hoef ik daarvoor niet meer langs een automaat. Bovendien kan ik maandelijks opzeggen tegen de (wel verhoogde) prijs van wat ooit een jaarabonnement was.

Zoals het laatste punt al op wijst zijn er ook al wat negatieve verschillen opgevallen:

- Ik heb nog geen controle ondergaan of ook maar gezien en zelfs nog geen conducteur een servicerondje zien doen. Ik heb er wel 'al' twee gespot die langsliepen om de deuren te gaan sluiten.

- NS Flex met een abonnement bleek ik helaas niet vooraf te kunnen bestellen maar alleen met de huidige datum als ingangsdatum.

Sommige dingen blijken weliswaar onveranderd, maar hadden best verbeterd kunnen worden: Ik reis met treinseries 4600 en 14600. Die laatste heeft zo'n langer nummer omdat het voortraject van omdat het een traject betreft dat aan die van die andere serie is 'geplakt'. Vanaf Amsterdam Centraal wordt onder een ander nummer doorgereden. We zijn op dit forum ooit gepolst over een wijziging in de reizigersinformatie om deze constructie voor treinen via omwegen overbodig te maken, maar dat blijkt (nog) niet gerealiseerd.

Ik meldde al dat ik een notificatie had ontvangen voor een wijziging op mijn traject. Dat was vanochtend i.v.m. een seinstoring. Concrete gevolgen stonden op dat moment nog niet in de app. Toen ik kort daarna op Amsterdam Centraal stond, bleek ik de omroep net te kunnen verstaan. En wat werd er omgeroepen? Mijn trein bleek niet te rijden.

Dat moest ik echter dus herkennen aan de vertrektijd, het vertrekspoor en de eindbestemming op wat voor mij een tussenstop is. In de trein zelf werd niets omgeroepen. Ik heb nog wat reizigers om mij heen kunnen waarschuwen, maar veel mensen bleven zitten en hebben vast ik weet niet hoeveel later ontdekt dat ze in een trein zaten die niet vertrok.

Het lijkt er op dat het personeel op de trein - zoals eerder besproken in een topic hier - nog steeds niet weet dat hun trein na de eindbestemming niet keert of wordt afgerangeerd, maar doorrijdt en veel reizigers op de 'eindbestemming' dus niet uitstappen, maar verwachten dat de trein doorrijdt. Kunnen zij beter worden geïnformeerd zodat ze reizigers in dit soort situaties kunnen waarschuwen dat ze voor niets zitten te wachten en over moeten stappen? En/of is het misschien een idee omroepen op het station automatisch/standaard ook ín de treinen waar ze op slaan te gaan doen?


78 reacties

Badge +3

Het volgende gevalletje 1e klas misbruik:

https://twitter.com/kevino1608/status/1520439808211968003

Hi, mensen gaan massaal eerste klasse zitten omdat de trein druk is” maar ik met een eerste klasse abonnement kan nu staan.. lijkt me niet de bedoeling

Ik: “is ook niet de bedoeling maar zoek gerust de conducteur op om ze weg te jagen…” (met verwijzing naar dit topic)

Die zit Netflix te kijken…
Ja dat hebben we gevraagd maar hij blijft zitten in de afgeschermde ruimte

Reputatie 7

Je blijft je verbazen 😂

Leuk luizenbaantje zo.

 

Trouwens net weer een groepje van drie poortjesklimmers in Tilburg gezien. Die hebben weer gratis gereisd naar Breda om daarna lekker de stad in te gaan. De biertjes zijn duur dus dat bespaar je gewoon op de reiskosten blijkbaar. Ik zat ook in die trein maar geen controle natuurlijk 😌. In Breda klommen ze over de poortjes in de hal.

Reputatie 7

Er is vanochtend een aanrijding tussen Den Bosch en Oss. Ik moest hierdoor met vele anderen om gaan reizen via Utrecht. De korte intercity (VIRM) naar Alkmaar is als gevolg daarvan overvol, de conducteur vraagt iedereen via de omroep om tassen en jassen van de stoelen te halen en rekening met elkaar te houden. Geen vermelding dat de 1e klas opengesteld wordt voor alle reizigers, maar dat hoeft ook niet want die vult zich al helemaal met groepen jongeren die geen zin hebben zich bij de trappen te verdringen ( tot overduidelijke ergernis van een man die hier in de 1e klas stilteafdeling een tijdschrift zat te lezen). Ook waren er omreizende fietsers die aan het goochelen waren om hun fiets binnen te krijgen. Onderweg hoor ik dat er wegens een wisselstoring geen treinen rijden tussen Den Bosch en Oss. Wat is het nu, een aanrijding of een wisselstoring? In Utrecht wordt omgeroepen en digitaal vermeld dat er op dat traject wegens een aanrijding tot 16.30 uur geen treinverkeer is en dat bussen moeilijk te verkrijgen zijn. Op het bord staat echter: wisselstoring. Ik moet naar Hengelo en stap in Utrecht over op de IC naar Amersfoort Schothorst. Deze vertrekt met 4 minuten vertraging. De intercity naar Enschede (volgens de planner 2 minuten overstaptijd) wacht natuurlijk niet en aangekomen in Amersfoort is deze inderdaad nét vertrokken. Nu 29 minuten wachten. En dan maar hopen dat de rest van de reis redelijk gaat. OV is mooi maar je bent en blijft afhankelijk en het kan erg tijdsintensief zijn, besef ik weer.

Er is vanmorgen vroeg op dit traject een wisselstoring geweest en in de loop van de ochtend is er een aanrijding geweest. Tot eind van de middag wordt er niet gereden.

Reputatie 7
Badge +3

Rijdendetreinen geeft dit aan:

Er was dus inderdaad ook een wisselstoring, maar die duurde maar kort.

 

Ik heb het ook eens meegemaakt dat er vanwege een persoon op het spoor op station Leiden geen treinen reden maar eerder die middag was er tussen Den Haag en Leiden een wisselstoring waardoor er minder treinen reden en die wisselstoring was op dat moment nog niet opgelost. Werden allebei die berichten afwisselend omgeroepen op Den Haag Centraal, vanwege de persoon op het spoor geen treinen en vanwege de wisselstoring minder treinen. Vervolgens was die wisselstoring opgelost maar de persoon was nog niet van het spoor, die kregen ze niet te pakken, dus nog steeds geen treinen

 

Reputatie 7

Het is wat met die storingen aan infrastructuur. Kan me vergissen naar heb de indruk dat het aantal weer toeneemt de laatste tijd. Nu weer een defecte bovenleiding op de Zeeuwse lijn tot 19.30 uur vanavond. 

Reputatie 7
Badge +3

Daar heeft een vrachtwagen de bovenleiding kapot getrokken. Misschien moeten ze die maar hoger hangen zodat hogere vrachtwagen daar geen hinder van ondervinden 😂

 

https://www.pzc.nl/zeeuws-nieuws/vrachtauto-rijdt-bovenleiding-kapot-geen-treinen-tussen-bergen-op-zoom-en-kruiningen-yerseke~a1cc3bdf/

 

 

Ach ik hoor net van vrienden dat ze in plaats van op Schiphol nu op Frankfurt geland zijn en na 4 uur wachten te horen kregen dat er bussen geregeld worden om ze naar Schiphol te brengen.  Dan is je reis gewoon zo’n 12 uur langer geworden dan die zou zijn. Daar wordt je helemaal niet vrolijk van als je net 11 uur hebt gevlogen.

Reputatie 7
Badge +3

Bussen vanaf Frankfurt? Was de trein geen optie? Of was die al volgeboekt vanwege de problemen op Schiphol? Wanneer vlieg jij terug? 

Bussen vanaf Frankfurt? Was de trein geen optie? Of was die al volgeboekt vanwege de problemen op Schiphol? Wanneer vlieg jij terug? 

Trein was geen optie voor zoveel passagoers werd er aangegeven, ook doorvliegen naar Schiphol ging het niet worden dus daar staan ook passagiers zonder vliegtuig. Maar ze hebben er nu zelf voor gekozen een auto te huren en terug te rijden want de bussen waren er ook nog niet.

Wij vliegen in principe morgen terug, nu maar hopen dat er plek is op Schiphol om te landen.

 

Reputatie 7
Badge +3

Voor jou kan er beter een topic zijn “Terug in het vliegtuig, ervaringen”. 🤣

Het is wat met die storingen aan infrastructuur. Kan me vergissen naar heb de indruk dat het aantal weer toeneemt de laatste tijd. Nu weer een defecte bovenleiding op de Zeeuwse lijn tot 19.30 uur vanavond. 

Het is de afgelopen twee weken in combinatie met extreme overlast door werkzaamheden inderdaad tamelijk desastreus.

Reputatie 6

Het is wat met die storingen aan infrastructuur. Kan me vergissen naar heb de indruk dat het aantal weer toeneemt de laatste tijd. Nu weer een defecte bovenleiding op de Zeeuwse lijn tot 19.30 uur vanavond. 

De herstelwerkzaamheden aan de bovenleiding duren nu tot vanavond 20.30 uur. Vraag me af waarom dit zoveel tijd kost.

Reputatie 7
Badge +3

 

Reputatie 6

 

Ongelofelijk weer. Vraag me af of het ook zo lang had geduurd als dit in de Randstad was gebeurd.

Volgend weekend zijn er werkzaamheden zowel tussen Roosendaal en Breda als tussen Rotterdam en Utrecht (minder intercity's op dit traject). Reizigers tussen Zeeland/West Brabant en Utrecht zijn een eeuwigheid onderweg. Weer prima gepland, Prorail!

Reputatie 7

Alweer werkzaamheden tussen Roosendaal en Breda? Dit was enkele weken terug ook al. Toen werd er een overweg vernieuwd in Etten- Leur, heb ik toen gezien.  Wat wordt daar nu weer gedaan volgend weekend?

Reputatie 7
Badge +1

 

Ongelofelijk weer. Vraag me af of het ook zo lang had geduurd als dit in de Randstad was gebeurd.

Volgend weekend zijn er werkzaamheden zowel tussen Roosendaal en Breda als tussen Rotterdam en Utrecht (minder intercity's op dit traject). Reizigers tussen Zeeland/West Brabant en Utrecht zijn een eeuwigheid onderweg. Weer prima gepland, Prorail!

 

2 weken geleden waren er tegelijkertijd werkzaamheden tussen Haarlem en Leiden en Utrecht en Geldermalsen. Ik heb toen 4 uur over een reis naar Weert gedaan. (IC Direct reed ook niet door een stilgevallen trein) Dus ja dit gebeurt ook in de Randstad.

 

Moeten de Hoogovens eerst nog de koperdraden gaan produceren?

Het is sowieso een totale puinzooi bij ProRail. Permanent is de helft van de baanvakken niet beschikbaar.

Reputatie 7
Badge

Vandaar de bijnaam prutsrail.

Reputatie 7

Trein als groen alternatief voor de auto....🤔

onlangs weer een keer gevlogen en daar veel gebruikt gemaakt van de lange afstandstreinen en bus. Wat me vooral opviel was dat het grootste deel van de reizigers..en consumenten.. zero, zilch, nil, nada...geleerd heeft van hygieneregels. Zat in het begin de angst er nog goed in, durfde niemand meer te hoesten en te kuchen, iedereen waste de handen en raakte zo min mogelijk aan. Nu, zit men wederom weer volop te blaffen als een doodzieke hond en met opzet mijn richting uit te niezen. Elk normaal mens moet hoesten en niezen, maar ik zit me toch regelmatig te verbazen wat een viezeriken de meesten zijn. Ik moet ook wel eens niezen, maar sommigen niezen de hele dag door, dat heeft echt met hygiene en gezondheid te maken. Geen manieren gewoon, als een machinegeweer achter mekaar niezen zonder dat in de elleboog te doen of moeite doen om die nies te voorkomen. Geen oog voor de medereiziger, gewoon weer overal schijt aan als vóór de reisverboden, een gering aantal mensen heeft er echt iets van geleerd, en dan heb ik het niet alleen over daar dat gebeurt hier ook en geen conducteur of personeel die er wat van zegt.

Reputatie 7
Badge +3

onlangs weer een keer gevlogen en daar veel gebruikt gemaakt van de lange afstandstreinen en bus. Wat me vooral opviel was dat het grootste deel van de reizigers..en consumenten.. zero, zilch, nil, nada...geleerd heeft van hygieneregels. Zat in het begin de angst er nog goed in, durfde niemand meer te hoesten en te kuchen, iedereen waste de handen en raakte zo min mogelijk aan. Nu, zit men wederom weer volop te blaffen als een doodzieke hond en met opzet mijn richting uit te niezen. Elk normaal mens moet hoesten en niezen, maar ik zit me toch regelmatig te verbazen wat een viezeriken de meesten zijn. Ik moet ook wel eens niezen, maar sommigen niezen de hele dag door, dat heeft echt met hygiene en gezondheid te maken. Geen manieren gewoon, als een machinegeweer achter mekaar niezen zonder dat in de elleboog te doen of moeite doen om die nies te voorkomen. Geen oog voor de medereiziger, gewoon weer overal schijt aan als vóór de reisverboden, een gering aantal mensen heeft er echt iets van geleerd, en dan heb ik het niet alleen over daar dat gebeurt hier ook en geen conducteur of personeel die er wat van zegt.

Gisteren een onverwacht lange treinreis. Smeriger treinen waarbij ik over bierblikjes moest stappen om in de vuile 1e klas te komen. Terug waren de bierblikjes vervangen door koffiebekers. Geen enkel tafeltje was er vrij van. Laatste stuk terug zou ik met sprinter gaan. Omdat ic niet verder ging stroomde die sprinter vol met reizigers uit de ic omdat die hetzelfde traject had. Zaten er in de ic nauwelijks mensen in de 1e klas, in de sprinter was die als 1e vol. Daar stond ik met mijn1e klaskaartje. Uiteindelijk kreeg ik een plekje. 1e klas was niet vrijgegeven, maar conducteur zei er niets van. Die sloot zich op in het machinistenhokje. Ik had een mondkapje op, wilde niemand naast mij, want er werd al gehoest door verschillende mensen. Men (die zonder 1e klaskaartje) vond dat er gewoon iemand naast mij moest zitten. Niemand van de jongeren die opstond voor iemand met 1e klas kaartje of plaats aan bood aan ouderen die in hal stonden . Wat een a-sociaal volk zit er in de trein.

Reputatie 7
Badge +3

Het is natuurlijk niet goed dat de 1e klas volstroomt met reizigers met een 2e klas vervoersbewijs en dat daar niet opgelet wordt door de HC maar alle stoelen mogen al weer een tijdje bezet worden. Als je niet wil dat er iemand naast je komt zitten moet je niet met het OV gaan. En hoesten is nu eenmaal een natuurlijk iets wat ieder mens doet als de luchtwegen zijn geprikkeld, dat kan gebeuren bij een corona besmetting maar ook door tal van andere oorzaken. Corona is niet weg maar gezien de huidige stand van situatie is de kans dat een hoest een andere oorzaak heeft momenteel veel groter dan dat iemand besmet met is het corona virus. Dus er zullen altijd mensen hoesten, ook in een trein, als iedereen die wel eens hoest niet meer de trein in mag zal NS weinig reizigers over houden. 

Reputatie 7
Badge

Niemand van de jongeren die opstond voor iemand met 1e klas kaartje of plaats aan bood aan ouderen die in hal stonden .

Waarom zouden ouderen meer recht hebben op een zitplaats dan jongeren? En hoe heeft u beoordeeld dat die jongeren beter zouden kunnen staan in een rijdende trein? En als dat geen verschil maakt, is dit dan niet gewoon - grondwettelijk verboden - leeftijdsdiscriminatie? Ik snap dat dit waarschijnlijk uw opvatting van respect is, maar realiseert u zich dan ook dat dat hier niet de enige factor is die hier speelt?

Zelf heb ik bijvoorbeeld door een aangeboren afwijking waardoor ik een slechter evenwicht heb, wat staan in een trein (constant actief corrigerend me ergens aan vast houdend) behoorlijk intensief maakt. Inmiddels kwalificeer ik wellicht niet helemaal meer als jongere, maar toen dat zeker wel nog zo was, reisde ik ook al met de trein. En toen waren op mijn traject ook vaak nog alle stoelen bezet. De enkele keer dat ik dan een zitplaats had bemachtigt, kwam er vaak een (meestal niet eens al te veel) ouder persoon ongeveer in me staan, met een weinig respectvolle blik duidelijk in stilte eisend dat ik op zou staan. Soms deed ik dat, om dan zelf een minder prettige reis te hebben dan de persoon die mijn stoel in nam waarschijnlijk ooit gehad zou hebben. Ondanks dat de oudere in kwestie waarschijnlijk een beperkt aantal reizen zou maken dat jaar en mogelijk zou moeten staan, terwijl mij dat zelf gemiddeld - ik schat - 9,5 keer per week gebeurde.

Soms bleef ik ook zitten. Was dat dan respectloos? Ik denk het niet. De afkeurende blikken van de ouderen in die trein vond ik dat een stuk minder.

Ik wil niet zeggen dat het niet beter zou kunnen qua omgangsnormen in de trein. Wat ik wel wil zeggen, is dat ik het verstandig zou vinden voorzichtig te zijn met generaliserende kwalificaties als 'jongere'. U kunt iemands lichamelijke toestand in veel gevallen niet zien en beperkingen komen vaker voor dan u denkt. En leeftijd is wat dat betreft echt niet zo'n selectief criterium. Laten we er met zijn allen naar streven ieders reis zo aangenaam mogelijk te maken, en er dan ook op vertrouwen dat ieder daar zijn best voor doet. Je kunt immers niet altijd zien hoe een ander daar in zijn omstandigheden nog aan bij zou kunnen dragen, en soms zelfs ook niet wat hij al doet.

Reageer