Nu (eindelijk wat mij betreft) ook in het OV de mondkapjesplicht is afgeschaft, ben ik sinds vorige week (maandag 4 april) weer regelmatig in de trein te vinden en heb ik sinds deze week zelfs weer een (NS Flex Traject Vrij) abonnement.
Hoewel ik dat sinds ik in 2012 aan een studie begon veel heb gedaan, is dat door medische redenen waar ik wel eens eerder wat over heb geschreven, gevolgd door de uitbraak van de pandemie zo'n 2,5 jaar geleden. Het leek me daarom leuk eens wat te schrijven over mijn ervaringen en de verschillen met 'vroeger', waarbij ik tevens wat vragen/suggesties heb.
Allereerst het (voor mij) goede nieuws:
- Hoewel ik weer in de spits reis, heb ik elke keer kunnen zitten. 2,5 jaar geleden was dat op mijn traject redelijk ondenkbaar en stond ik vaak minstens een deel van de reis.
- De SNG's die op mijn traject inmiddels de SLT's hebben vervangen bevallen ook prima en zijn tot nu toe zelfs consequent mooi schoon. Ik heb net wel een eerst defect geconstateerd: in treinstel 2366 is de omroepinstallatie defect en komt er alleen volkomen onverstaanbaar gestotter uit. Dat is alleen als de conducteur netjes probeert zelf wat om te roepen. De automatische omroep werkt wel normaal.
- Het probleem met melding voor een traject in de app waar ik jaren last van heb gehad (waar hier ook ergens een topic over is) is in ieder geval voor mij eindelijk opgelost; de eerste notificaties zijn binnen.
- Met NS Flex Traject Vrij i.p.v. mijn vroegere oude Traject Vrij abonnement, kan ik als ik daar ooit behoefte aan heb wat zaken uit de app regelen en hoef ik daarvoor niet meer langs een automaat. Bovendien kan ik maandelijks opzeggen tegen de (wel verhoogde) prijs van wat ooit een jaarabonnement was.
Zoals het laatste punt al op wijst zijn er ook al wat negatieve verschillen opgevallen:
- Ik heb nog geen controle ondergaan of ook maar gezien en zelfs nog geen conducteur een servicerondje zien doen. Ik heb er wel 'al' twee gespot die langsliepen om de deuren te gaan sluiten.
- NS Flex met een abonnement bleek ik helaas niet vooraf te kunnen bestellen maar alleen met de huidige datum als ingangsdatum.
Sommige dingen blijken weliswaar onveranderd, maar hadden best verbeterd kunnen worden: Ik reis met treinseries 4600 en 14600. Die laatste heeft zo'n langer nummer omdat het voortraject van omdat het een traject betreft dat aan die van die andere serie is 'geplakt'. Vanaf Amsterdam Centraal wordt onder een ander nummer doorgereden. We zijn op dit forum ooit gepolst over een wijziging in de reizigersinformatie om deze constructie voor treinen via omwegen overbodig te maken, maar dat blijkt (nog) niet gerealiseerd.
Ik meldde al dat ik een notificatie had ontvangen voor een wijziging op mijn traject. Dat was vanochtend i.v.m. een seinstoring. Concrete gevolgen stonden op dat moment nog niet in de app. Toen ik kort daarna op Amsterdam Centraal stond, bleek ik de omroep net te kunnen verstaan. En wat werd er omgeroepen? Mijn trein bleek niet te rijden.
Dat moest ik echter dus herkennen aan de vertrektijd, het vertrekspoor en de eindbestemming op wat voor mij een tussenstop is. In de trein zelf werd niets omgeroepen. Ik heb nog wat reizigers om mij heen kunnen waarschuwen, maar veel mensen bleven zitten en hebben vast ik weet niet hoeveel later ontdekt dat ze in een trein zaten die niet vertrok.
Het lijkt er op dat het personeel op de trein - zoals eerder besproken in een topic hier - nog steeds niet weet dat hun trein na de eindbestemming niet keert of wordt afgerangeerd, maar doorrijdt en veel reizigers op de 'eindbestemming' dus niet uitstappen, maar verwachten dat de trein doorrijdt. Kunnen zij beter worden geïnformeerd zodat ze reizigers in dit soort situaties kunnen waarschuwen dat ze voor niets zitten te wachten en over moeten stappen? En/of is het misschien een idee omroepen op het station automatisch/standaard ook ín de treinen waar ze op slaan te gaan doen?