Terug in de trein, ervaringen

  • 15 April 2022
  • 78 reacties
  • 2630 Bekeken

Reputatie 7
Badge

Nu (eindelijk wat mij betreft) ook in het OV de mondkapjesplicht is afgeschaft, ben ik sinds vorige week (maandag 4 april) weer regelmatig in de trein te vinden en heb ik sinds deze week zelfs weer een (NS Flex Traject Vrij) abonnement.

Hoewel ik dat sinds ik in 2012 aan een studie begon veel heb gedaan, is dat door medische redenen waar ik wel eens eerder wat over heb geschreven, gevolgd door de uitbraak van de pandemie zo'n 2,5 jaar geleden. Het leek me daarom leuk eens wat te schrijven over mijn ervaringen en de verschillen met 'vroeger', waarbij ik tevens wat vragen/suggesties heb.

Allereerst het (voor mij) goede nieuws:

- Hoewel ik weer in de spits reis, heb ik elke keer kunnen zitten. 2,5 jaar geleden was dat op mijn traject redelijk ondenkbaar en stond ik vaak minstens een deel van de reis.

- De SNG's die op mijn traject inmiddels de SLT's hebben vervangen bevallen ook prima en zijn tot nu toe zelfs consequent mooi schoon. Ik heb net wel een eerst defect geconstateerd: in treinstel 2366 is de omroepinstallatie defect en komt er alleen volkomen onverstaanbaar gestotter uit. Dat is alleen als de conducteur netjes probeert zelf wat om te roepen. De automatische omroep werkt wel normaal.

- Het probleem met melding voor een traject in de app waar ik jaren last van heb gehad (waar hier ook ergens een topic over is) is in ieder geval voor mij eindelijk opgelost; de eerste notificaties zijn binnen.

- Met NS Flex Traject Vrij i.p.v. mijn vroegere oude Traject Vrij abonnement, kan ik als ik daar ooit behoefte aan heb wat zaken uit de app regelen en hoef ik daarvoor niet meer langs een automaat. Bovendien kan ik maandelijks opzeggen tegen de (wel verhoogde) prijs van wat ooit een jaarabonnement was.

Zoals het laatste punt al op wijst zijn er ook al wat negatieve verschillen opgevallen:

- Ik heb nog geen controle ondergaan of ook maar gezien en zelfs nog geen conducteur een servicerondje zien doen. Ik heb er wel 'al' twee gespot die langsliepen om de deuren te gaan sluiten.

- NS Flex met een abonnement bleek ik helaas niet vooraf te kunnen bestellen maar alleen met de huidige datum als ingangsdatum.

Sommige dingen blijken weliswaar onveranderd, maar hadden best verbeterd kunnen worden: Ik reis met treinseries 4600 en 14600. Die laatste heeft zo'n langer nummer omdat het voortraject van omdat het een traject betreft dat aan die van die andere serie is 'geplakt'. Vanaf Amsterdam Centraal wordt onder een ander nummer doorgereden. We zijn op dit forum ooit gepolst over een wijziging in de reizigersinformatie om deze constructie voor treinen via omwegen overbodig te maken, maar dat blijkt (nog) niet gerealiseerd.

Ik meldde al dat ik een notificatie had ontvangen voor een wijziging op mijn traject. Dat was vanochtend i.v.m. een seinstoring. Concrete gevolgen stonden op dat moment nog niet in de app. Toen ik kort daarna op Amsterdam Centraal stond, bleek ik de omroep net te kunnen verstaan. En wat werd er omgeroepen? Mijn trein bleek niet te rijden.

Dat moest ik echter dus herkennen aan de vertrektijd, het vertrekspoor en de eindbestemming op wat voor mij een tussenstop is. In de trein zelf werd niets omgeroepen. Ik heb nog wat reizigers om mij heen kunnen waarschuwen, maar veel mensen bleven zitten en hebben vast ik weet niet hoeveel later ontdekt dat ze in een trein zaten die niet vertrok.

Het lijkt er op dat het personeel op de trein - zoals eerder besproken in een topic hier - nog steeds niet weet dat hun trein na de eindbestemming niet keert of wordt afgerangeerd, maar doorrijdt en veel reizigers op de 'eindbestemming' dus niet uitstappen, maar verwachten dat de trein doorrijdt. Kunnen zij beter worden geïnformeerd zodat ze reizigers in dit soort situaties kunnen waarschuwen dat ze voor niets zitten te wachten en over moeten stappen? En/of is het misschien een idee omroepen op het station automatisch/standaard ook ín de treinen waar ze op slaan te gaan doen?


78 reacties

Reputatie 7

Vroeger leerden we dat je in bus en trein uit fatsoen simpelweg diende op te staan voor “bejaarden” (zoals dat toen nog heette) en “zwangere vrouwen”. Over jongere mensen en mensen die niet zwanger waren, werd met geen woord gerept. Dat die ook beperkingen zouden kunnen hebben kwam niet ter sprake. Dat is allemaal iets van de laatste decennia - iedere leeftijdscategorie, ziekte en beperking komt uitgebreid aan bod in de media, iedere groep laat zich horen en de beeldvorming is veranderd. Echter niet bij iedereen; en dan krijg je inderdaad soms scheve blikken en opgetrokken wenkbrauwen als een ander niet doet wat verwacht wordt. 

Reputatie 7
Badge +3

@Momoik weet dat alle stoelen bezet mogen worden, maar dat betekent niet dat je met een 2e klaskaartje 1e klas mag gaan zitten, als je denkt dat er in de 2e klas geen zitplaats is. Deze groep stappers met bierblikjes in hun hand stapten als eersten in en renden al de 1e klas in terwijl de 2e klas nog niet vol was. Wachten of opstaan voor mensen met 1e klas kaartje was er niet bij. Hoesten en niezen horen bij het leven, maar doe dan iets voor je mond. Dat gebeurt sinds ‘alles’ weer mag steeds minder. En het liefst reis ik niet met de trein, maar soms moet ik en als ik verwacht dat het druk wordt, kies ik voor de 1e klas. Ik weet dat ik dan geen 2 plaatsen in beslag kan nemen, maar moet ik dan wel iemand zonder 1e klas kaartje naast mij laten zitten? 1e klas was niet vrijgegeven. Conducteur hield zich schuil. Corona mag dan voor de meesten weg zijn, het is niet weg net als voor mij een groter risico op ernstig verloop. Dat is risico is er voor mij nog steeds. Moet ik dan thuisblijven en wachten op het volgende overlijdensbericht van iemand die ik voor de pandemie voor het laatst heb gezien?

@Olav93nee je kunt niet aan iedereen zien of diegene een beperking heeft. Toen ik jonger was en een tijdje krukken nodig had, werd mij ook regelmatig naar het hoofd geslingerd dat ik geen respect had voor ouderen. Dan pakte ik mijn krukken en stond maar op. Meestal kreeg ik dan een sorry, maar soms deed men alsof zij mijn krukken niet zagen. Nu heb ik al maanden pijn als gevolg van een ongeval (niet mijn schuld, maar wel letsel). Pijn zie je niet, maar ik word er wel door beperkt. En als ik dan uiteindelijk op een prioriteit plek ga zitten (liever niet) kijkt men mij raar aan.

@Rene74de slogan ‘ opstaan voor iemand misstaat niemand’ is al jaren in onbruik. Er is tegenwoordig weinig respect voor de ander.

Oja gisteren bij de vertraging vanwege bommelding in Utrecht weer wat geleerd. Er is geen reisassitentie in de avonduren mogelijk. Dus de jongen in rolstoel moest net als iedereen bijna 1,5 uur op perron wachten en hopen dat hij met een trein mee kon en thuis kon komen.

 

Reputatie 7
Badge +1

Het zoeken van een zitplaats in de trein (voor velen) sowieso een ware strijd geworden.

Die begint al bij het instappen, waarbij iedereen zo dicht op de deur gaat staan dat de voorste zowat het spoor in geduwd wordt. Zodra de laatste uitstapper zich bij de deur laat zien weten de reizigers buiten niet hoe snel ze naar binnen moeten, om zo snel mogelijk een zitplaats te bemachtigen.

En dan heb je nog mensen die alles op alles zetten om te voorkomen dat er iemand naast ze komt zitten. Door stoelen te blokkeren met tassen en andere spullen. Laatst zelfs iemand die zijn tas niet opzij wilde zetten voor een medereiziger, omdat er geen andere ruimte was voor zijn bagage.

Reputatie 7
Badge +3

Dus gewoon zoals het voor corona was? 

Reputatie 7
Badge +1

Precies. Al heb ik het idee dat het tegenwoordig meer gebeurd dan voor corona.

Reputatie 7
Badge +3

Daar kan ik niet over oordelen, mijn laatste reis als forens was half juni 2019 en later dat jaar nog 2 keer op een zaterdag gereisd. Maar de ervaring dat iemand haar bagage niet weg wilde halen heb ik ook, uiteindelijk deed mevrouw het wel maar pas nadat er ook 4 of 5 andere reizigers zich er mee gingen bemoeien en ze dus uiteindelijk zwichtte voor de druk, ondertussen klagend dat ze normaal de ICD nam waar ze haar koffer wel kwijt kon. Tja, jammer nu zat ze in een VIRM via de oude lijn. 

De respectloze houding van oudere mensen heb ik nog niet meegemaakt. Wat een gebrek aan fatsoen om een jonger persoon toe te bijten dat hij geen respect heeft voor ouderen. 

En zitten op prioriteitsplekken zou geen enkel probleem moeten zijn, mits je zoals gezegd in de gaten houdt dat je opstaat voor mensen die mogelijk een zitplaats nodig hebben. Ook weer oppassen dat je dat niet te gauw aanbiedt, anders voelt men zich beledigd. Ook al eens meegemaakt.

Verder vind ik dat iedereen ook gewoon om een zitplaats kan vragen als dat nodig is. Niet op asociale wijze d.m.v. dwingende blikken, maar rechtstreeks. 

 

 

Reputatie 7

 

Die begint al bij het instappen, waarbij iedereen zo dicht op de deur gaat staan dat de voorste zowat het spoor in geduwd wordt. 

Ja, herkenbaar! Daarnaast wordt er vaak vanaf het perron al meerdere keren druk op de knop op de deur gedrukt voordat de trein goed en wel stilstaat (alsof die dan eerder opengaat), terwijl men ziet dat er iemand binnenstaat die naar buiten wil. Ik open de deur van binnenuit en stap recht in een massa mensen die me geërgerd aankijkend bijna omver loopt. Uitstappers even uitlaten stappen is er niet meer bij. 

Ik loop dan weleens expres gewoon stug door en dan bijna iemand omver, wat me weleens boze opmerkingen heeft opgeleverd. Ik ben echter van mening dat zíj behoren te wachten tot de uitstappers buiten zijn. En dan heb je ook nog slimmerds die dan via de 1e klas binnendoor gaan en zich achter de uitstappers doorwurmen, alles om maar een goeie zitplaats te hebben, terwijl de anderen zich buiten voor de 2e klasdeur verdringen.

Badge +3

En dan heb je ook nog slimmerds die dan via de 1e klas binnendoor gaan en zich achter de uitstappers doorwurmen, alles om maar een goeie zitplaats te hebben, terwijl de anderen zich buiten voor de 2e klasdeur verdringen.

Ik ben één van die slimmerds, instappen bij 1e klas om sneller een 2e klas zitplaats te hebben dan degenen die moeten wachten op uitstappers bij de andere deuren. Niets mis mee toch?

Uiteraard wel beheerst, dus niet wurmen of dringen en zo.

Reputatie 7

En dan heb je ook nog slimmerds die dan via de 1e klas binnendoor gaan en zich achter de uitstappers doorwurmen, alles om maar een goeie zitplaats te hebben, terwijl de anderen zich buiten voor de 2e klasdeur verdringen.

Ik ben één van die slimmerds, instappen bij 1e klas om sneller een 2e klas zitplaats te hebben dan degenen die moeten wachten op uitstappers bij de andere deuren. Niets mis mee toch?

Uiteraard wel beheerst, dus niet wurmen of dringen en zo.

Dat laatste maakt het verschil 😆. Geef anderen even ruimte denk ik altijd.

Reputatie 7

Leuk zo'n schoolklas in de 1e klas vanmiddag (Tilburg - Roosendaal). De juf kon geen plek meer vinden in de 2e klas en besloot maar met de hele klas in de 1e te gaan zitten: plek genoeg 😆, hoewel meerdere kinderen ook nog moesten staan. Trein was te kort voor alle reizigers op dit stuk (14.58 uit Tilburg), halletjes stonden ook vol.

 

 

Reputatie 7
Badge +3

Leuk zo'n schoolklas in de 1e klas vanmiddag (Tilburg - Roosendaal). De juf kon geen plek meer vinden in de 2e klas en besloot maar met de hele klas in de 1e te gaan zitten: plek genoeg 😆, hoewel meerdere kinderen ook nog moesten staan. Trein was te kort voor alle reizigers op dit stuk (14.58 uit Tilburg), halletjes stonden ook vol.

 

 

Als de juf 1e klas abonnement heeft dan mogen de kidsvrij/railrunners ook 1e klas. Maar ik ga er vanuit dat juf geen1e klas had en net als de gemiddelde 2e klas reiziger vindt recht te hebben om als groep in de 1e klas te reizen omdat er voor de hele groep geen plaats bij elkaar is in de 2e klas.

Reputatie 7
Badge

Gisteren weer eens een leuke ervaring. Een jongen met zijn fiets in de trein kreeg door een conductrice even kordaat uitgelegd dat hij daar een kaartje voor moest hebben en dat daar keurig op zou staan dat het in de spits niet geldig was. Bij het volgende station mocht hij uitstappen. Oh, en mevrouw controleerde ook nog even of ze hem daar echt de trein uit zag komen. Ze zijn er (hoewel te weinig) dus echt nog, conducteurs die hun werk serieus nemen en goed kunnen doen.

Reputatie 7
Badge +3

Gisteren weer eens een leuke ervaring. Een jongen met zijn fiets in de trein kreeg door een conductrice even kordaat uitgelegd dat hij daar een kaartje voor moest hebben en dat daar keurig op zou staan dat het in de spits niet geldig was. Bij het volgende station mocht hij uitstappen. Oh, en mevrouw controleerde ook nog even of ze hem daar echt de trein uit zag komen. Ze zijn er (hoewel te weinig) dus echt nog, conducteurs die hun werk serieus nemen en goed kunnen doen.

Zatetdagavond toen iedereen in Den Bosch uit de ic richting Utrecht moest vanwege bommelding, stroomde de 1e klas van de sprinter richting Utrecht als eerste vol. Frappant want in die ic zat er bijna niemand in de 1e klas en zeker geen jongeren. In Houten moest iedereen uit de sprinter. Sprinter zou eerst naar Den Bosch en later werd gezegd dat deze niet naar Den Bosch maar naar Utrecht ging. De 1e klas zat al goed vol, 2e klas niet. Aangegeven aan conducteur dat ik 1e klaskaartje had en graag 1e klas wilde zitten. Ipv de 1e klas te controleren stuurde hij mij naar de lege 1e klas aan de andere kant van de trein alwaar later een oudere heer bij kwam zitten. Tot mijn verbazing was na een volle 1e klas voorin en vlak daar achter een iets minder volle 2e klas de rest van de trein zo goed als leeg. Toch mochten de mensen zonder 1e klaskaartje 1e klas blijven zitten, al was het voor korte duur, want niet veel later werd bekend dat die sprinter toch niet naar Utrecht ging.

Reputatie 7

Meer controle gehad in de trein afgelopen week.  Fijn! Houden zo. Minder fijn dat er overlastgevers uit de 1e klas gestuurd worden (ja maar ik moet écht mijn telefoon opladen, 't is een ernstig geval, mijn moeder is erg ziek) die dan doodleuk na 5 minuten grinnikend weer terugkomen. Inclusief een e-sigaret die duidelijk in gebruik is. Maling aan de hele wereld.

Reputatie 7
Badge +4

Tja de hufterburgers, onze tijdelijke helden. Ze waren vast in het verzet gegaan, zou opa wel zeggen.

Reputatie 7
Badge

Nog maar een paar gebeurtenissen van de afgelopen dagen:

- Controle door vier V&S medewerkers in burger. Conducteur riep even om, vast om aan te geven dat het echt een controle was en geen grapjassen waren die vervoersbewijzen kwamen vragen, maar daar was helaas niets van te verstaan. Deze keer leek het niet aan de omroepinstallatie te liggen .aar mompelde de conducteur gewoon nogal onverstaanbaar.

- Helaas ook al weer twee keer drie minuten vertraging gehad richting een cross-platform overstap op Weesp, die twee minuten na de geplande aankomst van de andere trein vertrekt. Het blijft erg jammer dat die trein dan (al enkele jaren) niet meer wacht (past dat niet meer in de dienstregeling) maar halfvol wegrijdt en de andere helft van de mensen die erin mee had gewild hem alleen nog in de verte weg ziet rijden en zich in de volgende trein moet proppen.

- Nu een conducteur die zelf omroept bij de stations. Leuk natuurlijk, maar hij had zichzelf wel een geintje bedoeld of heeft wat moeite met topografie en/of articulatie. Deze trein rijdt echt van Almere (of eigenlijk Zwolle) richting Amsterdam (Centraal), maar ik hoorde net echt: "Het volgende station is Wezep, station Wezep." Weesp dus, Wezep is hier zo'n 70km vandaan...

Reputatie 7
Badge +3

@Olav93 De crossplatform overstap op Weesp staat ook als zodanig in de reisplanner?

Nu een conducteur die zelf omroept bij de stations. Leuk natuurlijk, maar hij had zichzelf wel een geintje bedoeld of heeft wat moeite met topografie en/of articulatie. Deze trein rijdt echt van Almere (of eigenlijk Zwolle) richting Amsterdam (Centraal), maar ik hoorde net echt: "Het volgende station is Wezep, station Wezep." Weesp dus, Wezep is hier zo'n 70km vandaan...

Sinds ik ooit bij werkzaamheden door de Klantenservice in Den Bosch werd geadviseerd om via Leeuwarden naar Hoorn te reizen (Hoorn ligt in West-Friesland meneer) vertrouw ik liever op mijn eigen topografische kennis.

Reputatie 7
Badge

@Olav93De crossplatform overstap op Weesp staat ook als zodanig in de reisplanner?

Zeer zeker!

Reputatie 7
Badge

Nu een conducteur die zelf omroept bij de stations. Leuk natuurlijk, maar hij had zichzelf wel een geintje bedoeld of heeft wat moeite met topografie en/of articulatie. Deze trein rijdt echt van Almere (of eigenlijk Zwolle) richting Amsterdam (Centraal), maar ik hoorde net echt: "Het volgende station is Wezep, station Wezep." Weesp dus, Wezep is hier zo'n 70km vandaan...

Sinds ik ooit bij werkzaamheden door de Klantenservice in Den Bosch werd geadviseerd om via Leeuwarden naar Hoorn te reizen (Hoorn ligt in West-Friesland meneer) vertrouw ik liever op mijn eigen topografische kennis.

Een spoor over de afsluitdijk was ooit wel gepland volgens mij...

Reputatie 7
Badge +3

Dat klopt. Gepland, gereserveerd en nooit gebouwd. De gereserveerde strook is later gebruikt voor de verbreding van Rijksweg 7. 

Zie ook:

 

Reputatie 7
Badge

Vandaag weer eens gecontroleerd hoor. En nu het bijzondere deel: ik herkende de conducteur van een vorige keer ergens de afgelopen weken. Dat ik met zo'n lage controlefrequentie toch in een paar weken twee keer door dezelfde persoon wordt gecontroleerd, kan volgens mij haast geen toeval zijn (nee, dat heb ik niet statistisch bepaald, dat is puur een inschatting) en lijkt uit te moeten wijzen dat er echt een enorm verschil is tussen een relatief kleine groep conducteurs die relatief enorm vaak controleren en een relatief grote groep die vrijwel nooit controleert.

Overigens was de conducteur in kwestie net als in mijn herinnering de laatste keer ontzettend vriendelijk en vrolijk bezig. Verdient mede gezien het bovenstaande wel eens een compliment. Dus als de conducteur van trein 4322 vanochtend dit bericht toevallig onder ogen krijgt: goed bezig!

Reputatie 7

Gewoon even om een ervaring te delen: na een dag vol uitgevallen treinen en omreizen, vanuit het oosten des lands weer terug naar huis. En ja dan toch eindelijk controle: pats boem twee zwartrijders. Bon werd uitgeschreven, meneer gaf ook toe over het poortje geklommen te zijn, want "ik heb geen geld of pasje bij me en moet toch naar Deventer". "Oh en is dit 1e klas? Wist ik niet, sorry." De ander sprak geen Nederlands en zei verder geen boe of ba. Later, in de trein naar Breda, in Den Bosch veel overstappers vanuit Utrecht. Meerdere duidelijk aangeschoten mensen. Die gewoon op de eerste de beste stoel neerploffen. Tsss dit is 1e klas, hoor ik. Ach kan mij het schelen, heb al genoeg betaald voor dit ticket! Waarna een gelach opstijgt. De muziek gaat aan en aan de andere kant van het gangpad kruipt een dame bovenop een languit in een stoel liggende man waarna zij beginnen te flikflooien. Is dit de stiltecoupe?? vraagt de man en de vrouw barst in lachen uit. " Nee dit is de windcoupé!! "

1e klasreizen anno 2022 😤. Ik verbaas me nergens meer over!

Ik zat te lezen en de maat was voor mij allang vol. Gelijk vertrokken naar het eind van de trein om de conducteur te zoeken. Het was vol, warm en druk (airco defect). Conducteur zo 1,2,3 niet gevonden en was het al beu. Daarom maar weer gaan zitten helemaal achterin de trein. Daar zat normaler volk.

Reputatie 7
Badge

Geen idee hoe het opeens komt, maar van vandaag weer eens een leuke ervaring. Leek me goed om die tussen al stakingsellende door ook weer eens te delen.

Vanochtend stond een conductrice op Amsterdam Centraal iedereen bij de deur van haar trein het dichtst bij de trappen vrolijk gedag te zeggen. Later kwam ze ook nog even langs om te kijken of ze nog iets voor iemand kon doen.

Nu op de terugweg riep de conducteur voor Amsterdam Centraal net in zowel het Nederlands, als het Engelse en zelfs het Spaans om. Wel jammer dat dat ook nodig was om zich te verontschuldigen voor een overvolle trein, maar ja, daar kan hij ook niks aan doen. Dat hij maar 4 bakken SLT mee heeft gekregen in plaats van minstens 6, kan hij ook niks aan doen.

Wel jammer dat hij als na een rijtje kloppende stations "Lelystad en Zwolle" verkondigde trouwens. Ik denk toch dat de borden die stellen dat het na Lelystad ophoudt gelijk hebben. Er was iets met een beetje veel stroom door de spoorinstallatie daar voorbij en daar rijden is geloof ik een uitdaging voorlopig...

Reageer