testperiode NS intercity nieuwe generatie | NS Community

testperiode NS intercity nieuwe generatie


Reputatie 5

De ontwikkeling van de ICNG is een nieuwe fase ingegaan. Er was een brochure waar beknopt werd aangegeven hoe de ontwikkeling zou gaan:

https://nieuws.ns.nl/download/180564/infographicicng.pdf

Zie je dat in de 1 na laatste fase zitten. Met ongeveer 1 jaar vertraging. Als gevolg van de coronavirus en dat de testperiode wat langer duurde dan gepland. 

Deze ICNG 3108 wordt gebruikt voor opleidingsdoeleinden. Waarschijnlijk nog niet voor testritten. Zien wanneer de eerste echte testrit gedaan wordt. Er zijn al meer details bekend. Zo schijnt dat de ICNG meer automatisch kan omschakelen in spanningssluizen waardoor de treinmachinisten minder handelingen hoeven te doen. Waardoor het aantal storingen en defecten zal verminderen. Alstom heeft een grote reputatie met treinen die omschakelen met beveiligingssystemen en stroomsystemen. Ben dan benieuwd welke oplossing ze hebben voor het intensief omschakelen in de spanningssluizen.

De Traxx locomotief had/heeft moeite met de spanningssluizen. Deze locomotief is niet op gebouwd om regelmatig om te schakelen. Alleen even bij de grens omschakelen en daarna weer lange tijd niet omschakelen. Niet 4 - 6 keer p/u omschakelen. Daar heeft deze goederenlocomotief moeite mee.

De ICNG heeft enkele deuren zodat het goed tegen luchtdruk kan als er een Eurostar/Thalys met 250 - 300 km p/u passeert. Dat zal waarschijnlijk geen probleem gaan worden. Hoop dat de ICNG aanzienlijk stiller zal zijn dan de NS ICR. Die maken een behoorlijke herrie. Maar vermoed doordat het een moderne trein is dit het geval zal zijn. Vergelijkbaar met de SLT, SNG, Flirt Sprinter met Jacobsdraaistellen en minder assen.

ERTMS is essentieel voor het rijden op de HSL Zuid. Alstom is een van de grootste en beste leveranciers van ERTMS, De Atlas ERTMS van Alstom heeft een goede reputatie. Heb daar veel vertrouwen omdat de ERTMS op de Hanzelijn en de Betuweroute goed werkt. 

Hopelijk zal de ICNG vanaf december 2021 in de dienstregeling gaan rijden. En is die ellende met corona hopelijk grotendeels voorbij. 

 


312 reacties

Reputatie 5

Binnenkort kunnen belangstellenden ICNG zelf bekijken:

https://www.treinenweb.nl/nieuws/9209/intercity-nieuwe-generatie-icng-binnenkort-geopend-voor-publiek.html

Reputatie 7
Badge +1

Voor de geïnteresseerden heeft NS een video gemaakt van het interieur van de ICNG:

 

Ik vind het een hele mooie trein, kan niet wachten tot het in dienst komt. 😍

Reputatie 5

In nieuwste NS Nieuwsbrief is te lezen dat Alstom toelatingstesten heeft afgerond. En NS gaat beginnen met de proefritten. 

Vraag: Wordt hiermee aangegeven dat IL&T en ERA de inzet van de ICNG ook goedkeurt? Of is dat het geval als NS al zijn proefritten gedaan heeft? 

Nee, de toelatingstesten zijn voor de opbouw van het toelatingsdossier. Dat gaat nu gekeurd worden door ILT. 

In de tussentijd gaat NS dus nog eigen proefritten rijden, zonder reizigers om dus de functionaliteit en de betrouwbaarheid te testen. De toelatingstesten zijn in principe om te kijken of de trein voldoet aan alle wettelijke eisen die gesteld worden, de NS proefritten zijn om te kijken of de treinen voldoen aan de specifieke bestelling die NS heeft gedaan.

Pas na de formele toestemming van ILT en het doorlopen van het eerste gedeelte van de proefritten van NS zullen de reizigers in kunnen stappen.

Reputatie 5

Nee, de toelatingstesten zijn voor de opbouw van het toelatingsdossier. Dat gaat nu gekeurd worden door ILT. 

In de tussentijd gaat NS dus nog eigen proefritten rijden, zonder reizigers om dus de functionaliteit en de betrouwbaarheid te testen. De toelatingstesten zijn in principe om te kijken of de trein voldoet aan alle wettelijke eisen die gesteld worden, de NS proefritten zijn om te kijken of de treinen voldoen aan de specifieke bestelling die NS heeft gedaan.

Pas na de formele toestemming van ILT en het doorlopen van het eerste gedeelte van de proefritten van NS zullen de reizigers in kunnen stappen.

Julian bedankt voor de informatie. Goede zaak dat ze streng en zo uitgebreid de toelating van de ICNG begeleiden. Het gaat om veiligheid. 

 

Voor de geïnteresseerden heeft NS een video gemaakt van het interieur van de ICNG:

 

Ik vind het een hele mooie trein, kan niet wachten tot het in dienst komt. 😍

Het is ook een hele mooie trein van binnen, ik kon hem al een jaar geleden tijdens 1 van de proefritten in de nacht bewonderen op het station waar ik aan het werk was. Nu hopen dat deze trein ook met respect door de reizigers behandeld gaat worden en dat iedereen zijn/het/haar  afval ook gaat weggooien in de daarvoor bestemde prullenbakken.

Reputatie 7
Badge +1

De prullenbakken zitten hier ook op de balkons toch?

Ik heb het idee dat ondanks men moet opstaan om afval weg te gooien, de treinen zo veel schoner achtergelaten worden. De kleine prullenbakjes in de intercity's zijn naast dat er bijna niets in past, altijd een dikke bende omdat iedereen alles daar in probeert te proppen, of er naast legt.

 

Reputatie 5

ICNG kan 200 km p/u rijden. Maar zal voorlopig rijden op basis van dienstsnelheid van 160 km p/u: 

https://www.parlementairemonitor.nl/9353000/1/j9tvgajcovz8izf_j9vvij5epmj1ey0/vl9nh3mjebzd

Rijpad voor 200 km p/u zal in 2022 nog niet zijn. Vraag: Kan ICNG wel punctueler rijden als het met 200 km /u gaat rijden als het vertragingen moet inlopen? 

Reputatie 7
Badge +1

Je zou denken van wel. Maar het snelle optrekken en afremmen zal denk ik ook wel helpen. 

Maar de trein schakelt op de HSL toch ook zelf over op de andere bovenleidingsspanning en beveiliging? Zal dat niet ook soepeler gaan lopen uiteindelijk? 

ICNG kan 200 km p/u rijden. Maar zal voorlopig rijden op basis van dienstsnelheid van 160 km p/u: 

https://www.parlementairemonitor.nl/9353000/1/j9tvgajcovz8izf_j9vvij5epmj1ey0/vl9nh3mjebzd

Rijpad voor 200 km p/u zal in 2022 nog niet zijn. Vraag: Kan ICNG wel punctueler rijden als het met 200 km /u gaat rijden als het vertragingen moet inlopen? 

Als ze niet begrenst worden qua snelheid en er ruimte in het pad voor ze is dan zouden ze harder kunnen als ze vertraagd zijn. Maar punctieel werkt natuurlijk 2 kanten op, te vroeg aankomen is ook niet punctueel.

Reputatie 5

ICNG kan 200 km p/u rijden. Maar zal voorlopig rijden op basis van dienstsnelheid van 160 km p/u: 

https://www.parlementairemonitor.nl/9353000/1/j9tvgajcovz8izf_j9vvij5epmj1ey0/vl9nh3mjebzd

Rijpad voor 200 km p/u zal in 2022 nog niet zijn. Vraag: Kan ICNG wel punctueler rijden als het met 200 km /u gaat rijden als het vertragingen moet inlopen? 

Als ze niet begrenst worden qua snelheid en er ruimte in het pad voor ze is dan zouden ze harder kunnen als ze vertraagd zijn. Maar punctieel werkt natuurlijk 2 kanten op, te vroeg aankomen is ook niet punctueel.

Ruimte voor het pad: Sommige HSL treinen zitten dicht op mekaar. 

Zoals IC Direct Amsterdam - Rotterdam en daarna IC Direct Amsterdam - Brussel. Dat zal in de dienstregeling 2023 anders moeten als ze een 200 km p/u rijpad willen maken voor IC Direct Amsterdam - Rotterdam. En de Beneluxtrein voorlopig nog 160 km p/u rijdt 

En buiten de HSL deelt het de pad met andere treinen. Aan ProRail om een 200 km p/u rijpad te maken. 

Reputatie 5

ICNG integreert HSL in het hoofdrailnet:

Hopelijk zal de ICNG vanaf 2025 tussen Groningen/Leeuwarden - Breda rijden. Dan zal het de series 700, 1800 en 900 vervangen. 

Reputatie 7
Badge +1

En buiten de HSL deelt het de pad met andere treinen. Aan ProRail om een 200 km p/u rijpad te maken. 

Voor zover ik weet gaat de trein buiten de HSL niet 200km/u rijden. Dan liggen ze binnen no-time naast het spoor denk ik 😂. Alleen de Hanzelijn zou eventueel nog kunnen.

En buiten de HSL deelt het de pad met andere treinen. Aan ProRail om een 200 km p/u rijpad te maken. 

Voor zover ik weet gaat de trein buiten de HSL niet 200km/u rijden. Dan liggen ze binnen no-time naast het spoor denk ik 😂. Alleen de Hanzelijn zou eventueel nog kunnen.

De Hanzelijn ook maar beperkt aangezien we met een tunnel zitten en de bocht bij Kampen Zuid niet geschikt is voor 200 km/uur.

Reputatie 5

En buiten de HSL deelt het de pad met andere treinen. Aan ProRail om een 200 km p/u rijpad te maken. 

Voor zover ik weet gaat de trein buiten de HSL niet 200km/u rijden. Dan liggen ze binnen no-time naast het spoor denk ik 😂. Alleen de Hanzelijn zou eventueel nog kunnen.

De Hanzelijn ook maar beperkt aangezien we met een tunnel zitten en de bocht bij Kampen Zuid niet geschikt is voor 200 km/uur.

Zo bedoelde ik het niet 😉. Nee bedoel dus 200 km p/u rijpad op de HSL vanaf 2023. 

Tenzij je kantelbaktrein hebt.😉 200 km p/u op Hanzelijn is tussen knooppunt Hattemerbroek - station Kampen Zuid en tussen Drontermeertunnel - opstelterrein Lelystad. ICE reed in 22 minuten tussen Zwolle - Lelystad tijdens een testrit. Daar is een filmpje van. 

Maar verwacht eerder dat er met 160 km p/u op Hanzelijn gereden wordt. 

.
 

.

Reputatie 7
Badge +1

De reden dat de TRAXX vaker storing heeft bij NS, is het vele omschakelen van bovenleidingsspanning, beveilgigingssystemen etc.. Daarnaast is de techniek op de HSL gewoon erg ingewikkeld. NS laat echt niet zomaar machinisten rijden als ze daarvoor geen technische kennis zouden hebben.

En dan het interieur van de ICNG: Ieder zo z'n smaak. Ik vind de treinen qua interieur een stuk mooier en moderner overkomen dan de ICE's. Qua comfort weten we natuurlijk nog niet hoe het is, maar ik ga er vanuit dat dat wel goed zit.

 

Wanneer gaat ILT zelfs eens een Taurus of een ADtranz 101 ontwerpen?  

ILT toetst alleen nieuwe concepten/treinen en keurt ze goed (of niet) voor inzet op het Nederlandse spoor. Het zou raar zijn als die opeens zelf treinen gaan ontwerpen (het zijn geen treinbouwers). Nog raarder zou het zijn om reeds bestaande concepten te gaan ontwerpen.

.

.

.

Reputatie 7
Badge

Beetje aparte vragen (die je ook had kunnen samenvoegen in een enkel bericht)….
Voor  het geval dat je niet weet wat IL&T is…

De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) is de toezichthouder van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Ruim 1.300 medewerkers werken aan veiligheid, vertrouwen en duurzaamheid in transport, infrastructuur, milieu en wonen.


Ze ontwerpen niks, zij zijn geen treinbouwer. Als een vervoerder/bouwer bij IL&T toelating wilt aanvragen, dan moet er een uitgebreid testrapport overhandigd worden met de specificaties die bij de testen naar voren zijn gekomen. Dan gaat IL&T die doornemen en kijken of er aan de in Nederland en Europa gestelde eisen wordt voldaan. Dit is dan kort door de bocht. Een toelating kan van enkele weken tot vele maanden duren.

Hoe IL&T werkt….
Ik denk dat dit wel interessant leesvoer is: https://www.ilent.nl/onderwerpen/spoorvoertuigen

En het feit dat iemand niet weet wat een Stromrichter is. Tja, het ligt er net aan wat zijn/haar functie is. Misschien een secretaresse of een andere functie die niet relevant is voor het keuren van materieel.

Reputatie 7
Badge +1

Kort gezegd: De fabrikant van de trein (bijvoorbeeld Alstom voor de ICNG) ontwikkelt de trein. ILT controleert vervolgens onder andere of de nieuwe trein voldoet aan allerlei (wettelijke) eisen etc.. De mensen die dat doen zullen de nodige technische kennis wel hebben.

En ILT houdt zich met meer dingen bezig: https://www.ilent.nl/over-ilt

 

Overigens vind ik het knap dat je slechts door machinisten te spreken weet hoe de technische kennis van de mensen bij NS is. Ga er maar vanuit dat dat wel in orde is. NS rijdt dagelijks veel treinen, en de machinisten weten echt wel wat ze doen. Het is niet even je rijbewijs halen en rijden maar.

En hoe is dit precies jou ervaring? Heb je in een trein gezeten waarvan de machinist niet wist hoe die werkte? Want ik ben wel benieuwd hoe je kunt beoordelen of een Nederlandse machinist minder kennis heeft dan een Duitse machinist. Of ben je zelf machinist? 

 

Edit: Zo te zien was @Aar me net voor 🙃

Reputatie 7
Badge

Jammer dat je je bericht weghaalt! Zonde!
Graag terug plaatsen au.b.

Reputatie 7
Badge +1

Kort samengevat was de vraag waarom ILT zelf geen treinen ontwikkelt, en hoe het kan dat ze treinen kunnen goedkeuren als ze zelf geen treinen ontwikkelen.

Alle overige beweringen laten we maar even voor wat het is…

Reageer