testperiode NS intercity nieuwe generatie


Reputatie 4

De ontwikkeling van de ICNG is een nieuwe fase ingegaan. Er was een brochure waar beknopt werd aangegeven hoe de ontwikkeling zou gaan:

https://nieuws.ns.nl/download/180564/infographicicng.pdf

Zie je dat in de 1 na laatste fase zitten. Met ongeveer 1 jaar vertraging. Als gevolg van de coronavirus en dat de testperiode wat langer duurde dan gepland. 

Deze ICNG 3108 wordt gebruikt voor opleidingsdoeleinden. Waarschijnlijk nog niet voor testritten. Zien wanneer de eerste echte testrit gedaan wordt. Er zijn al meer details bekend. Zo schijnt dat de ICNG meer automatisch kan omschakelen in spanningssluizen waardoor de treinmachinisten minder handelingen hoeven te doen. Waardoor het aantal storingen en defecten zal verminderen. Alstom heeft een grote reputatie met treinen die omschakelen met beveiligingssystemen en stroomsystemen. Ben dan benieuwd welke oplossing ze hebben voor het intensief omschakelen in de spanningssluizen.

De Traxx locomotief had/heeft moeite met de spanningssluizen. Deze locomotief is niet op gebouwd om regelmatig om te schakelen. Alleen even bij de grens omschakelen en daarna weer lange tijd niet omschakelen. Niet 4 - 6 keer p/u omschakelen. Daar heeft deze goederenlocomotief moeite mee.

De ICNG heeft enkele deuren zodat het goed tegen luchtdruk kan als er een Eurostar/Thalys met 250 - 300 km p/u passeert. Dat zal waarschijnlijk geen probleem gaan worden. Hoop dat de ICNG aanzienlijk stiller zal zijn dan de NS ICR. Die maken een behoorlijke herrie. Maar vermoed doordat het een moderne trein is dit het geval zal zijn. Vergelijkbaar met de SLT, SNG, Flirt Sprinter met Jacobsdraaistellen en minder assen.

ERTMS is essentieel voor het rijden op de HSL Zuid. Alstom is een van de grootste en beste leveranciers van ERTMS, De Atlas ERTMS van Alstom heeft een goede reputatie. Heb daar veel vertrouwen omdat de ERTMS op de Hanzelijn en de Betuweroute goed werkt. 

Hopelijk zal de ICNG vanaf december 2021 in de dienstregeling gaan rijden. En is die ellende met corona hopelijk grotendeels voorbij. 

 


208 reacties

Reputatie 4

Ik weet niet over welk huisarrest je het precies hebt, maar als je het over de covidmaatregelen hebt die helaas het testen op dit moment zo ongeveer onmogelijk maken, dan is het wachten tot er in de diverse landen versoepelingen van de maatregelen komen voordat het volgende gedeelte van de tests kan beginnen.

Natuurlijk wordt er voor zover de maatregelen het toestaan hard doorgewerkt aan de introductie van de treinen, maar dat is wat minder zichtbaar dan de eerdere testritten (maar uiteraard niet minder belangrijk).

Voor wat betreft het onderzoek van het ongeluk in Duitsland zul je moeten wachten op het rapport van de EBA.

EBA rapport is er nog (lang) niet. Maar in ieder geval wel de nieuwste ICNG 3106 en 3112 wel! De ICNG 3103 is teruggestuurd:

https://external-ams4-1.xx.fbcdn.net/safe_image.php?d=AQEN2hS14yXfwsvD&w=500&h=261&url=https%3A%2F%2Fi.ytimg.com%2Fvi%2FWfF9rECr7wI%2Fmaxresdefault.jpg&cfs=1&ext=jpg&_nc_cb=1&_nc_hash=AQHMmX6sQGkcGFR_

Op andere sites wordt al aangegeven dat de testritten snel weer zullen beginnen. Een goed begin van het jaar 2021!

Ik weet niet over welk huisarrest je het precies hebt, maar als je het over de covidmaatregelen hebt die helaas het testen op dit moment zo ongeveer onmogelijk maken, dan is het wachten tot er in de diverse landen versoepelingen van de maatregelen komen voordat het volgende gedeelte van de tests kan beginnen.

Natuurlijk wordt er voor zover de maatregelen het toestaan hard doorgewerkt aan de introductie van de treinen, maar dat is wat minder zichtbaar dan de eerdere testritten (maar uiteraard niet minder belangrijk).

Voor wat betreft het onderzoek van het ongeluk in Duitsland zul je moeten wachten op het rapport van de EBA.

Reputatie 3

Is er al bekend wat de oorzaak van de ontsporingen zijn? En wanneer is het huisarrest afgelopen?

Reputatie 4

Al weer een tijdje geleden dat er een filmpje van ICNG was:

 

Het was lang stil. Was het onderzoek van EBA in Duitsland hier de reden van? Of de coronavirus dat Alstom niet kon testen? 

Badge +3

Reportage van de berging op https://www.youtube.com/watch?v=rhmm90hkUw8

Het is heel normaal is dat dit soort transporten zonder remwagens rijden. De treinen remmen dan zelf gewoon mee. Als de treinen niet mee zouden remmen, dan zou de locomotief alleen niet aan het wettelijk vereiste minimale rempercentage komen en zou het convooi niet vertrokken zijn.

Of het een technisch defect of een menselijke fout is zal uitgezocht moeten worden. En bij een technisch defect uiteraard of het een defect aan de loc betrof, aan de koppeling tussen de loc en de ICNGs of aan de ICNGs zelf, en - ook niet onbelangrijk - hoe het defect heeft kunnen ontstaan.
Voor vertrek van een convooi als deze worden er rembeproevingen uitgevoerd na het samenstellen ervan. Als er iets op dat moment niet werkte, dan had dat daar al naar voren moeten komen.

Kortom: laten we gewoon wachten op het onderzoeksrapport dat ongetwijfeld zal verschijnen voordat we conclusies trekken die gewoon onjuist zijn.

Reputatie 4

Uit Duitse berichten blijkt dat het convooi remproblemen had en er daardoor een frontale botsing dreigde met een RB-trein. De treindienstleider heeft het convooi daarom naar een doodlopend zijspoor gedirigeerd en daar is het convooi uiteindelijk ontspoord en tot stilstand gekomen. Het is niet duidelijk of er een remprobleem met de loc of de ICNG was of dat de voorschriften zijn genegeerd doordat er o.a. geen remwagens aan het convooi waren toegevoegd. Onderzoek volgt. 

Heb verschillende foto's gezien van overbrengingsritten. Altijd met remwagens. Dat was te zien Flickr, Facebook, Twitter. 

Maar hier niet. Wil niet beweren dat dit de fout is. Maar het is wel het verschil.

Reputatie 7
Badge +3

Uit Duitse berichten blijkt dat het convooi remproblemen had en er daardoor een frontale botsing dreigde met een RB-trein. De treindienstleider heeft het convooi daarom naar een doodlopend zijspoor gedirigeerd en daar is het convooi uiteindelijk ontspoord en tot stilstand gekomen. Het is niet duidelijk of er een remprobleem met de loc of de ICNG was of dat de voorschriften zijn genegeerd doordat er o.a. geen remwagens aan het convooi waren toegevoegd. Onderzoek volgt. 

Badge +3

Het wordt steeds sensationeler..

Nederlandse trein @NS_online gecrasht bij Dreileben in Sachsen-Anhalt vandaag. Meer dan 60 brandweermannen komen ter plaatse. Heb ik dit helemaal gemist in het nieuws? Of is iedereen te druk met de vakantie van de koning? #telegraaf

https://www.mdr.de/sachsen-anhalt/magdeburg/magdeburg/zug-entgleist-behinderung-auf-ic-strecke-zwischen-magdeburg-und-hannover-100.html

Overigens, de PH-GOV mag weer naar Griekenland op en neer. Ja, da’s belangrijker :rolling_eyes:

 

Reputatie 4

Alleen loopt een nieuwe ICNG wel wat vertraging op nadat de loc die deze trein trok in Duitsland ontspoort is en de ICNG heeft meegenomen.

 

Er zijn wel filmpjes en foto's van een achtdelige ICNG die getest wordt op Vellim. Dus wie weet komt die dit jaar nog. Maar desondanks zonde dat het zo mis is gegaan.    

Een van de ICNG’s liep ook uit de rails en raakte ook zwaar beschadigd. De tweede ICNG lijkt volgens een woordvoerder van NS geen schade op te hebben gelopen.

Via SpoorPro

Badge

En het gaat in ieder geval om 2 ICNG's, de andere lijkt nog wel op de rails te staan.  In het artikel welke ik gelezen heb stond alleen ontspoort. 

Maar het blijft wel zonde want de schade lijkt toch behoorlijk te zijn aan de voorste ICNG.

Reputatie 7
Badge +3

In een ander nieuwsbericht wordt gezegd dat de loc tegen een stootblok is gebotst, daardoor over de kop ging, op zijn dak belandde en in brand vloog. De trein zou daarvoor "meerdere stopseinen op onaanvaardbare wijze hebben gepasseerd". De machinist kon zich gelukkig wel op tijd bevrijden voordat de locomotief in brand stond en is met lichte verwondingen naar het ziekenhuis gebracht. 

 

 

Badge

Alleen loopt een nieuwe ICNG wel wat vertraging op nadat de loc die deze trein trok in Duitsland ontspoort is en de ICNG heeft meegenomen.

 

Reputatie 4

Ook positief nieuws over ICNG:

https://www.bing.com/news/search?q=Installatie+met+beweegbare+bovenleiding+in+gebruik+genomen+voor+onderhoud+ICNG+-+spoorpro.nl&qpvt=Installatie+met+beweegbare+bovenleiding+in+gebruik+genomen+voor+onderhoud+ICNG+-+spoorpro.nl&FORM=EWRE

Quote:

Project engineer Maarten van Dis van Pilz: “Wat bijzonder is aan de onderhoudswerkplaats in Watergraafsmeer is dat treinen op eigen kracht naar binnen kunnen rijden. Omdat veel van de techniek van de ICNG zich in de bovenkant van de trein bevindt, zoals de airco’s, zit de bovenleiding van de werkplaats hierbij echter in de weg.

Als goed begrepen hebt is dat zo omdat ICNG een gelijkvloerse instap moet hebben. Heeft SNG de techniek ook veel boven? 

Quote: 

Mogelijk komt er een soortgelijke installatie in de onderhoudswerkplaats van NS in Leidschendam alleen is dit volgens Van Dis ‘nog wel toekomstmuziek’.

Dan is al enigszins bekend waar de ICNG onderhouden worden. 

 

 

 

Reputatie 4

Tegenslag voor de ontwikkeling van ICNG:

https://www.volksstimme.de/lokal/wanzleben/zugunglueck-zug-in-der-boerde-entgleist?fbclid=IwAR3YD3a6qKpUaA272EvuLNsMERg1PKVTytGJGBvU6Y-jITgN34AQCZK01LQ

Het is ontspoord in Duitsland. Heeft dat enige effect op de levering van de ICNG? Alstom bouwt nog meer prototypes. Dus is dit gelukkig niet de enigste trein. Maar lijk me toch vervelend voor de levering van de ICNG.   

Bron: Somda

 

Reputatie 4

Van 80km/u naar 140km/u is inderdaad een forse snelheidsverbetering. 1 minuut tijdswinst uit het alleen het aanpassen van een boog is wellicht veel, maar ik ben wel benieuwd naar hoeveel voordeel dat heeft in de dienstregeling? Voor mij als reiziger lijkt 1 minuut niet veel.

Trouwens, hoeveel energie zou het eigenlijk besparen om niet steeds op te hoeven trekken van 80km/u naar 140km/u? 

Badge

Nou als je een bocht aanpast in het spoor en er 1 minuut tijdwinst uit haalt vind ik dat behoorlijk, de bocht zal dan een hogere snelheid toelaten.

Reputatie 4

Een interessant punt uit het meegestuurde document vind ik de aanpassing van de spoorboog in Hoogeveen. Die zou volgens het document 1 minuut rijtijdwinst opleveren?

Na reeds geplande aanpassing spoorboog Hoogeveen en Zwolle - Herfte 1 minuut rijtijdwinst

(Pagina 19)

Dat zou niet erg veel tijdswinst zijn voor een dergelijke operatie. Ik ben wel benieuwd wat dan het voordeel is van die 1 minuut tijdswinst en welke voordelen deze operatie verder nog met zich meebrengt.

Reputatie 4

Leuk om hem zo naast die SNG (waarvan het logo op de neus mist?) te zien 🙂. Twee “Nieuwe Generaties” naast elkaar.

 

Waarschijnlijk zullen dat ook de twee treinen worden die over 4 - 5 jaar op de Hanzelijn gaan rijden. Met SNG is dat al het geval. De ICNG zal tussen Groningen/Leeuwarden - Breda gaan rijden. Volgens de oorspronkelijke plannen was dat de bedoeling dat dit vanaf december 2022 zou gaan gebeuren. Maar de instroom van de ICNG wordt mede door corona al vertraagd. Dus afwachten wanneer de ICNG Groningen/Leeuwarden - Breda echt gaat rijden. 

Verder is het nog niet duidelijk of de ICNG met 200 km p/u op de Hanzelijn gaat rijden. Dat hangt af van de energievoorziening. Wilt de overheid investeren in meer onderstations zodat de ICNG wel met 200 km p/u kan rijden? Dat is nu nog onduidelijk:

https://www.rijksoverheid.nl/documenten/rapporten/2019/12/19/quickscan-reistijdverkorting-noord-nederland

In ieder geval zal de dienstsnelheid zoal 160 km p/u worden als de ICNG en SNG tussen 2025 - 2030 met behulp van ETCS op de Hanzelijn gaat rijden. Vanaf Almere zijn er genoeg andere treinen die de ICNG en SNG kunnen aanvullen. Enkeldekstreinen kunnen in principe alle reizigers vervoeren tussen Groningen/Leeuwarden - Zwolle - Lelystad. 

Reputatie 4

Leuk om hem zo naast die SNG (waarvan het logo op de neus mist?) te zien 🙂. Twee “Nieuwe Generaties” naast elkaar.

Reputatie 4

En daar is hij dan:

Zien of hij met hoge snelheden over de Hanzelijn gaat rijden. Of via de Veluwelijn gaat rijden. 

Reputatie 4

Een PDF over testritten ICNG:

https://www.prorail.nl/sites/default/files/vragen_en_antwoorden_testritten_icng_op_hsl.pdf

In de PDF wordt ook aandacht besteed aan de geluidsniveau van de ICNG. Ze geven aan dat de ICNG stiller zal zijn dan de Traxx + ICR. Niet echt verassend. als je hoort hoe stil de SNG al is. Zo'n geluidsniveau verwacht ik bij de ICNG ook. En mogelijk nog stiller. 

Las dit op een site van treinreiziger.nl op 2 - 10 - 2013:

Alhoewel de geluidsnormen voor de HSL onveranderd strikt zullen blijven, zullen dezelfde normen de komende jaren naar verwachting niet gehaald gaan worden. De Thalys heeft ontheffing om meer herrie te mogen maken. Die ontheffing blijft. Ook de Eurostar hoeft niet aan de strikte geluidsnormen te voldoen.

Toekomstige nieuwe treinen moeten wel aan de eisen gaan voldoen. Maar die  treinen stromen pas vanaf 2021 in. Tot die tijd zullen de meeste treinen worden uitgevoerd door Traxx locomotieven met Prio-rijtuigen. Ook die treinen maken op diverse plaatsen meer herrie. Dat wordt echter toegestaan, omdat de normen alleen gelden voor nieuwe treinen.

Wettelijk is er een voorkeursgrens van 57 dB(A) voor de HSL vast gelegd.

De Traxx + ICR schijnen een geluidsniveau van 80 decibel te hebben. Die worden ook door inwoners van Bergschenhoek, Bleiswijk en Berkel Rodenrijs als lawaaiig ervaren. Dan zal de ICNG aanzienlijk stiller moeten worden. Benieuwd hoe Alstom dat gaat doen.   

 

Reputatie 4

Eindelijk weer een nieuw filmpje van ICNG:

Een filmpje van een achtdelige ICNG op de testbaan in Velim. Maar waar blijven de nieuwe ICNG? 

Reputatie 4

Filmpje achtdelige ICNG in Velim:

Het is op (Social) Media rustig over berichten van ICNG. Alleen een foto van een testrit tussen Utrecht - Amsterdam. Maar weet niet of het inhoudt dat er weinig getest wordt. 

Reageer