testperiode NS intercity nieuwe generatie


Reputatie 5

De ontwikkeling van de ICNG is een nieuwe fase ingegaan. Er was een brochure waar beknopt werd aangegeven hoe de ontwikkeling zou gaan:

https://nieuws.ns.nl/download/180564/infographicicng.pdf

Zie je dat in de 1 na laatste fase zitten. Met ongeveer 1 jaar vertraging. Als gevolg van de coronavirus en dat de testperiode wat langer duurde dan gepland. 

Deze ICNG 3108 wordt gebruikt voor opleidingsdoeleinden. Waarschijnlijk nog niet voor testritten. Zien wanneer de eerste echte testrit gedaan wordt. Er zijn al meer details bekend. Zo schijnt dat de ICNG meer automatisch kan omschakelen in spanningssluizen waardoor de treinmachinisten minder handelingen hoeven te doen. Waardoor het aantal storingen en defecten zal verminderen. Alstom heeft een grote reputatie met treinen die omschakelen met beveiligingssystemen en stroomsystemen. Ben dan benieuwd welke oplossing ze hebben voor het intensief omschakelen in de spanningssluizen.

De Traxx locomotief had/heeft moeite met de spanningssluizen. Deze locomotief is niet op gebouwd om regelmatig om te schakelen. Alleen even bij de grens omschakelen en daarna weer lange tijd niet omschakelen. Niet 4 - 6 keer p/u omschakelen. Daar heeft deze goederenlocomotief moeite mee.

De ICNG heeft enkele deuren zodat het goed tegen luchtdruk kan als er een Eurostar/Thalys met 250 - 300 km p/u passeert. Dat zal waarschijnlijk geen probleem gaan worden. Hoop dat de ICNG aanzienlijk stiller zal zijn dan de NS ICR. Die maken een behoorlijke herrie. Maar vermoed doordat het een moderne trein is dit het geval zal zijn. Vergelijkbaar met de SLT, SNG, Flirt Sprinter met Jacobsdraaistellen en minder assen.

ERTMS is essentieel voor het rijden op de HSL Zuid. Alstom is een van de grootste en beste leveranciers van ERTMS, De Atlas ERTMS van Alstom heeft een goede reputatie. Heb daar veel vertrouwen omdat de ERTMS op de Hanzelijn en de Betuweroute goed werkt. 

Hopelijk zal de ICNG vanaf december 2021 in de dienstregeling gaan rijden. En is die ellende met corona hopelijk grotendeels voorbij. 

 


304 reacties

Reputatie 5

Kan ICNG al gebruik maken van ETCS op Hanzelijn? Zoals vandaag:

Alstom had in 2010 namens Hanza Rail Team Smartlock signaleringssysteem geïnstalleerd. Waardoor treinen zowel ATB en/of ETCS kunnen gebruiken. Maar het is me niet duidelijk of dat nu al gebeurd met ICNG tussen de reguliere treinen door. 

Een andere vraag/discussie is de snelheid waarmee ICNG gaat rijden op de Hanzelijn. Er worden vanaf 2025 testritten gereden op de Hanzelijn om de (nieuwste versie van) Alstom ETCS te testen. 

Betekent dit als ICNG op de Hanzelijn met behulp van ETCS gaat rijden dit doet met 160 - 200 km p/u? De baanvaksnelheid is grotendeels 200 km p/u. Volgens bepaalde bronnen zal de dienstsnelheid 160 km p/u worden. T.o.v. een dienstsnelheid van 140 km p/u lijk me dat een tijdswinst van 1 minuut. Die kan eventueel als extra marge bij Lelystad Centrum of Zwolle gebruikt kunnen worden. 

Zeker, het op reserve houden van oude treinen wordt bij elke nieuwe materieelintroductie gedaan, ook bij SNG.

De ICR+TRAXX komen ook niet op het opstelterrein van Arnhem te staan, maar op Arnhem Goederen, een vernieuwd opstelterrein dat er speciaal voor gereserveerd is. Daar is voldoende ruimte om alles op te stellen.

Reputatie 5

Natuurlijk wordt er nog onderhoud uitgevoerd aan de ICR. Zelfs nadat ze al vervangen zijn door ICNG wordt dat nog gedaan. De stammen worden tijdelijk op reserve gezet, voor het zeer uitzonderlijke geval dat er in die eerste beginfase toch nog een issue met ICNG naar boven komt en de treinen vervangen moeten worden tot het issue opgelost is.

Kun je het vergelijken met SNG en de SGM? Eerst werd SGM ook als reserve gehouden. Waarna de SNG de laatste SGM verving. 

En alle stammen Traxx + ICR verdelen over opstelterrein Arnhem e.a. lijk me niet praktisch. Maar ongetwijfeld zullen dan al een aantal ICR gesloopt zijn. En een aantal Traxx teruggeven zijn aan Akiem & Alpha Trains. 

Natuurlijk wordt er nog onderhoud uitgevoerd aan de ICR. Zelfs nadat ze al vervangen zijn door ICNG wordt dat nog gedaan. De stammen worden tijdelijk op reserve gezet, voor het zeer uitzonderlijke geval dat er in die eerste beginfase toch nog een issue met ICNG naar boven komt en de treinen vervangen moeten worden tot het issue opgelost is.

Reputatie 5

Nieuwste update volgens Treinenweb. ICNG gaat mogelijk in najaar rijden: 

https://www.treinenweb.nl/nieuws/9413/ns-maakt-nieuwe-publieksdag-voor-icng-bekend.html

Zal dan waarschijnlijk al snel een aantal stammen Traxx + ICR gaan vervangen. Kan NS eventueel ook een aantal stammen flexibel gaan verlengen. Of de slechtste ICR gaan vervangen. 

Zal dan ook nog onderhoud aan de ICR zijn? Of wordt dit het begin van afvoer van de NS ICR? 

Reputatie 7
Badge

Op Somda wordt gesproken over een eventuele ICNGD (Geschikt voor de Duitse spanning etc.) en dat NS daar nu 2 prototypes voor zou willen bestellen:

Alstom has begun the development of an ICNGD for cross-border operation between the Netherlands and Germany and will be capable of operating using 1.5kV dc, 1.5kV 16.7Hz ac and 25kV 50Hz ac. Two prototypes have been ordered NS is expected to place a firm order in the near future.

Uit dit artikel: https://www.railjournal.com/news/belgian-certification-process-completed-for-new-ns-fleet/

En het Somda topic over de ICNG: https://www.somda.nl/forum/15040/25/ontwikkelingen-icng/

 

Ik heb geen idee tot in hoeverre het klopt en wat de eventuele vervolgstappen zijn, maar interessant is het wel.

Er zijn geen snelheidsbeperkingen met één stroomafnemer, alleen is de stroomafname beperkt onder 1,5 kV. Het enige gevolg is dat het iets langer duurt om op snelheid te komen.

Reputatie 5

Voor zover ik weet zou het nog steeds standaard twee stroomafnemers onder 1,5 kV moeten zijn (wat de laatste keer dat ik op een 8-delige ICNG zat ook het geval was), maar zoals je ziet functioneert het ook met één stroomafnemer.

Het rijdt ook niet erg snel. Maar weet niet of het daarmee te maken heeft. 

Ook ter hoogte van Oostvaardersplassen zie je achtdelige ICNG met 1 pantograaf:

https://m.facebook.com/photo.php?fbid=5162434447154095&id=100001627733126&set=p.5162434447154095&source=47&refid=18&__tn__=R

Blijkbaar kan dat ook.

 

 

Badge +3

en het tyfoneren was voor de filmer of wegens de overweg?

Reputatie 7
Badge

Dat ie daar zo langzaam rijdt heeft denk ik te maken met dat de trein net uit de bocht in Hoogeveen komt, waar de maximale snelheid 80km/u is. Een stukje verderop geldt een tijdelijke snelheidsbeperking van 80km/u vanwege onbewaakte overwegen.

Hoewel de trein ter hoogte van deze overweg wel 140km/u mag volgens mij.

Reputatie 5

Voor zover ik weet zou het nog steeds standaard twee stroomafnemers onder 1,5 kV moeten zijn (wat de laatste keer dat ik op een 8-delige ICNG zat ook het geval was), maar zoals je ziet functioneert het ook met één stroomafnemer.

Het rijdt ook niet erg snel. Maar weet niet of het daarmee te maken heeft. 

Voor zover ik weet zou het nog steeds standaard twee stroomafnemers onder 1,5 kV moeten zijn (wat de laatste keer dat ik op een 8-delige ICNG zat ook het geval was), maar zoals je ziet functioneert het ook met één stroomafnemer.

Reputatie 5

Zie bij deze testrit dat ICNG 3207 slechts 1 pantograaf gebruikt. Dacht dat het onder 1500 volt altijd met 2 pantografen wordt gereden. En onder 25 KV zoal met één pantograaf:

 

 

Reputatie 5

Ik heb er verder geen verstand van, maar vermoed niet dat je niet met 200 km/u door een spanningssluis kunt/mag als er van stroomafnemer/pantograaf gewisseld moet worden.

Vooropgesteld dat je 200 km/u kunt rijden onder 1500V?

Een fasescheiding (25 kV, HSL) lijkt me geen probleem, want geen handeling voor nodig?

Bij de Traxx + ICR zie je de pantograaf naar beneden gaan als ze de spanningssluis inrijden. Meestal rijdt de Traxx + ICR met 130 - 140 km p/u op spoor Breda - Dordrecht. Op de spanningssluis neemt de snelheid af. Dat heb ik via snelheidsmeter gezien. 

Daarna glijdt het door tot voorbij station Lage Zwaluwe. Opvallend dat veel ICD de pantograaf naar beneden hebben in de fasescheiding. Maar sommigen ook niet. 

En vlak voor de HSL brug trekt het op tot 160 km  Opvallend dat de lichten aan de zijkanten in de coupé dan weer aan gaan. Dan is er weer tractie. 

Als de ICNG dezelfde handelingen doet als de Traxx + ICR heeft de ICNG een nog snellere acceleratie als het al met 200 km p/u op de HSL brug rijdt. 

Tenzij de ICNG eerder optrekt dan de Traxx + ICR op de HSL. 

200 km p/u rijden onder 1500 volt. Dat heeft de TGV Atlantique vele jaren gedaan tussen Bordeaux - Tours. Het is vooral afhankelijk van energievoorziening. Dat was/is drukker dan de Hanzelijn. 

Daarom zal er op de Hanzelijn (voorlopig) niet met 200 km p/u gereden worden. 

Badge +3

Ik heb er verder geen verstand van, maar vermoed niet dat je met 200 km/u door een spanningssluis kunt/mag als er van stroomafnemer/pantograaf gewisseld moet worden.

Vooropgesteld dat je 200 km/u kunt rijden onder 1500V?

Een fasescheiding (25 kV, HSL) lijkt me geen probleem, want geen handeling voor nodig?

Reputatie 5

Beeld lijkt versneld, kijk maar naar de ruitenwisser.

Klopt. Maker van deze filmpje geeft ook aan dat dit deel destijds versneld is opgenomen. 

Maar tevens geeft hij aan dat de ICNG nu al diverse keren bij testritten met 200 km p/u hebben gereden. 

Ben vooral benieuwd hoe het kan omgaan met de spanningssluizen en fasescheidingen op HSL. Dat is essentieel. De ICNG zal grotendeels automatisch de handelingen overnemen die de Traxx machinisten nu zelf doen in spanningssluizen en fasescheidingen. 

Badge +3

Beeld lijkt versneld, kijk maar naar de ruitenwisser (en display met de snelheid).

Reputatie 5

Eindelijk een filmpje van ICNG op HSL op volle snelheid:

Als me niet vergis zie ik vanaf 3:44 de ICNG vanaf Belgische grens/Breda de HSL brug bij Moerdijk met hoge snelheid oprijden richting de tunnel. 

Kan de ICNG na het passeren van de spanningssluis en fasescheiding deze snelheid rijden? Of is de ICNG ergens begonnen ten zuiden van Breda? Waarschijnlijk kan de ICNG snel optrekken. Maar zo snel optrekken lijk op een acceleratie in een achtbaan. :wink:

Badge +3

Voor het vermogen maakt de spanning tot op zekere hoogte niet zoveel uit. Een oude 1600/1700 loc kon zomaar 3000 A trekken bij 1500 V, dus 4,5 MW.

Zolang de bovenleiding die kan leveren (en dus ook de onderstations, met name bij meerdere tegelijk vertrekkende treinen zoals vanuit Eindhoven richting Utrecht) is er weinig aan de hand.

De verliezen (weerstand bovenleiding, afstand tussen bron en gebruiker) zijn bij hogere amperages natuurlijk wel aanzienlijk groter, dus bij hogere spanning kunnen onderstations verder uit elkaar staan.

Ik hoeverre AC (wisselstroom) of DC (gelijkstroom) daar nog invloed op heeft weet ik niet.

Reputatie 5

 

De hierboven genoemde vermogens van die DSB-trein gelden overigens niet voor de NS-variant. In normaalbedrijf hebben de vijfdelige NS treinstellen iets meer dan 2,5 MW aan vermogen tot hun beschikking voor het optrekken en ongeveer 3,4 MW voor de achtdelige treinen. Dat levert een maximale versnelling van 0,71 m/s² op voor de vijfdelige treinstellen en 0,79 m/s² voor de achtdelige treinen.

 

Net in Rail Magazine ICNG gelezen: 

Vijfdelige ICNG: 6 x 440 KW = 2640 KW (110 meter)

Achtdelige ICNG: 8 x 440 KW = 3520 KW (165 meter). 

Wordt erbij dat dit vermogen zowel onder 1500 volt en 25 KV is. Vaak zie je een verschil in maximum vermogen onder 1500 volt en 25 KV. Ben benieuwd hoe snel het optrekt naar de maximumsnelheid op spoortrajecten. 

T.o.v. vierdelige V-IRM-M (109,4 meter)/zesdelige V-IRM-M (160 meter) die een vermogen heeft van 1608 KW/2400 KW is het vermogen van ICNG aanzienlijk meer.

 

Reputatie 7
Badge

Ik verwacht dat er de komende maanden nog een aantal ICNG-stellen het land inkomen.
In Op De Rails (NVBS) heb ik vernomen dat er maar liefst 15 stellen in Salzgitter klaar staan voor het afbouwen in Polen, en in Polen wordt er ook ijverig gewerkt aan de nieuwbouw. Maar liefst twee productielijnen zijn er ingericht voor het retro-fitten: Een voor grote ombouwmodificaties op bakniveau, en eentje voor kleinere aanpassingen.

Gaan de 15 stellen direct een aantal stammen Traxx + ICR vervangen? Of zal net als bij SNG eerst een paar treinen in de reguliere dienstregeling instromen? En daarna gefaseerd de overige ICNG. 

Ik denk dat we dat pas zullen weten zodra we weten zodra ze in dienst komen.
In deze tijd lijkt het nog koffiedik kijken, maar uiteindelijk moet je straks steeds meet ICNG gaan zien.

Ik ben ook benieuwd wanneer de volgende het land in komen, en wanneer de oudste (proto)stellen te fabriek verlaten.

Dat is dus in ieder geval niet wat er aan de hand is. Ik ga er verder niks over zeggen, maar er is zeker geen sprake van steeds wijzigende of rammelende 'specificaties'. Dat komt uit een hele grote dikke duim.

Volgens Spoorpro is de introductie van ICNG helaas nog wat verder vertraagd:

https://www.spoorpro.nl/materieel/2021/12/06/introductie-van-snelle-intercity-icng-verder-vertraagd/

De problemen die de vervoerder ondervindt hebben vooral te maken met het door ontwikkelen en hertesten van software.

Blijkbaar is o.a. Alstom India de zwakke schakel in de hele keten voor de levering van ICNG. 

Software maken is ook het moeilijkste onderdeel, zeker als de specificaties (zoals gebruikelijk) rammelen en/of steeds veranderd worden. "Doorontwikkelen" is een eufemistische term voor het laatste. 

Reputatie 5

Ik verwacht dat er de komende maanden nog een aantal ICNG-stellen het land inkomen.
In Op De Rails (NVBS) heb ik vernomen dat er maar liefst 15 stellen in Salzgitter klaar staan voor het afbouwen in Polen, en in Polen wordt er ook ijverig gewerkt aan de nieuwbouw. Maar liefst twee productielijnen zijn er ingericht voor het retro-fitten: Een voor grote ombouwmodificaties op bakniveau, en eentje voor kleinere aanpassingen.

Gaan de 15 stellen direct een aantal stammen Traxx + ICR vervangen? Of zal net als bij SNG eerst een paar treinen in de reguliere dienstregeling instromen? En daarna gefaseerd de overige ICNG. 

Reputatie 7
Badge

Ik verwacht dat er de komende maanden nog een aantal ICNG-stellen het land inkomen.
In Op De Rails (NVBS) heb ik vernomen dat er maar liefst 15 stellen in Salzgitter klaar staan voor het afbouwen in Polen, en in Polen wordt er ook ijverig gewerkt aan de nieuwbouw. Maar liefst twee productielijnen zijn er ingericht voor het retro-fitten: Een voor grote ombouwmodificaties op bakniveau, en eentje voor kleinere aanpassingen.

Reageer