testperiode NS intercity nieuwe generatie | NS Community

testperiode NS intercity nieuwe generatie


Reputatie 5

De ontwikkeling van de ICNG is een nieuwe fase ingegaan. Er was een brochure waar beknopt werd aangegeven hoe de ontwikkeling zou gaan:

https://nieuws.ns.nl/download/180564/infographicicng.pdf

Zie je dat in de 1 na laatste fase zitten. Met ongeveer 1 jaar vertraging. Als gevolg van de coronavirus en dat de testperiode wat langer duurde dan gepland. 

Deze ICNG 3108 wordt gebruikt voor opleidingsdoeleinden. Waarschijnlijk nog niet voor testritten. Zien wanneer de eerste echte testrit gedaan wordt. Er zijn al meer details bekend. Zo schijnt dat de ICNG meer automatisch kan omschakelen in spanningssluizen waardoor de treinmachinisten minder handelingen hoeven te doen. Waardoor het aantal storingen en defecten zal verminderen. Alstom heeft een grote reputatie met treinen die omschakelen met beveiligingssystemen en stroomsystemen. Ben dan benieuwd welke oplossing ze hebben voor het intensief omschakelen in de spanningssluizen.

De Traxx locomotief had/heeft moeite met de spanningssluizen. Deze locomotief is niet op gebouwd om regelmatig om te schakelen. Alleen even bij de grens omschakelen en daarna weer lange tijd niet omschakelen. Niet 4 - 6 keer p/u omschakelen. Daar heeft deze goederenlocomotief moeite mee.

De ICNG heeft enkele deuren zodat het goed tegen luchtdruk kan als er een Eurostar/Thalys met 250 - 300 km p/u passeert. Dat zal waarschijnlijk geen probleem gaan worden. Hoop dat de ICNG aanzienlijk stiller zal zijn dan de NS ICR. Die maken een behoorlijke herrie. Maar vermoed doordat het een moderne trein is dit het geval zal zijn. Vergelijkbaar met de SLT, SNG, Flirt Sprinter met Jacobsdraaistellen en minder assen.

ERTMS is essentieel voor het rijden op de HSL Zuid. Alstom is een van de grootste en beste leveranciers van ERTMS, De Atlas ERTMS van Alstom heeft een goede reputatie. Heb daar veel vertrouwen omdat de ERTMS op de Hanzelijn en de Betuweroute goed werkt. 

Hopelijk zal de ICNG vanaf december 2021 in de dienstregeling gaan rijden. En is die ellende met corona hopelijk grotendeels voorbij. 

 


312 reacties

Reputatie 7
Badge +1

Volgens Spoorpro is de introductie van ICNG helaas nog wat verder vertraagd:

https://www.spoorpro.nl/materieel/2021/12/06/introductie-van-snelle-intercity-icng-verder-vertraagd/

 

Wat ik alleen niet begrijp, was dit sowieso niet al de planning voor de introductie (na de eerdere vertragingen)? Oftewel, wat is er nu precies weer verder vertraagd?

Reputatie 5

Volgens Spoorpro is de introductie van ICNG helaas nog wat verder vertraagd:

https://www.spoorpro.nl/materieel/2021/12/06/introductie-van-snelle-intercity-icng-verder-vertraagd/

 

Wat ik alleen niet begrijp, was dit sowieso niet al de planning voor de introductie (na de eerdere vertragingen)? Oftewel, wat is er nu precies weer verder vertraagd?

Jammer. Ze hadden kortgeleden over 2022. Wat uit de kamerbrief opmaakt is dat de toeleveranciers niet alle onderdelen tijdig kunnen leveren. Zie deze quote: 

De problemen die de vervoerder ondervindt hebben vooral te maken met het door ontwikkelen en hertesten van software.

Blijkbaar is o.a. Alstom India de zwakke schakel in de hele keten voor de levering van ICNG. De ketting is zo sterk als de zwakste schakel. Om maar een uitdrukking te gebruiken. 

En NS wil zorgvuldig de testperiode uitvoeren. Zoals Maarten Bakker (programmamanager ICNG) dat al zei. Beter een trein die volledig getest is dan een trein met kinderziektes op de HSL. Zie Fyra enquête.    

Het is nog steeds 2022 wanneer de eerste reizigers in moeten kunnen stappen. Het SpoorPro artikel lijkt een foutieve interpretatie erop na te houden. In 2023 moet de introductie in de ICD afgerond zijn, niet beginnen.

Reputatie 7
Badge +1

Ja daarom vond ik het gek dat er over verdere vertraging gesproken werd. In het artikel staat zelfs dat volgend jaar de eerste treinen gaan rijden…

Reputatie 7
Badge

Ik verwacht dat er de komende maanden nog een aantal ICNG-stellen het land inkomen.
In Op De Rails (NVBS) heb ik vernomen dat er maar liefst 15 stellen in Salzgitter klaar staan voor het afbouwen in Polen, en in Polen wordt er ook ijverig gewerkt aan de nieuwbouw. Maar liefst twee productielijnen zijn er ingericht voor het retro-fitten: Een voor grote ombouwmodificaties op bakniveau, en eentje voor kleinere aanpassingen.

Reputatie 5

Ik verwacht dat er de komende maanden nog een aantal ICNG-stellen het land inkomen.
In Op De Rails (NVBS) heb ik vernomen dat er maar liefst 15 stellen in Salzgitter klaar staan voor het afbouwen in Polen, en in Polen wordt er ook ijverig gewerkt aan de nieuwbouw. Maar liefst twee productielijnen zijn er ingericht voor het retro-fitten: Een voor grote ombouwmodificaties op bakniveau, en eentje voor kleinere aanpassingen.

Gaan de 15 stellen direct een aantal stammen Traxx + ICR vervangen? Of zal net als bij SNG eerst een paar treinen in de reguliere dienstregeling instromen? En daarna gefaseerd de overige ICNG. 

Volgens Spoorpro is de introductie van ICNG helaas nog wat verder vertraagd:

https://www.spoorpro.nl/materieel/2021/12/06/introductie-van-snelle-intercity-icng-verder-vertraagd/

De problemen die de vervoerder ondervindt hebben vooral te maken met het door ontwikkelen en hertesten van software.

Blijkbaar is o.a. Alstom India de zwakke schakel in de hele keten voor de levering van ICNG. 

Software maken is ook het moeilijkste onderdeel, zeker als de specificaties (zoals gebruikelijk) rammelen en/of steeds veranderd worden. "Doorontwikkelen" is een eufemistische term voor het laatste. 

Dat is dus in ieder geval niet wat er aan de hand is. Ik ga er verder niks over zeggen, maar er is zeker geen sprake van steeds wijzigende of rammelende 'specificaties'. Dat komt uit een hele grote dikke duim.

Reputatie 7
Badge

Ik verwacht dat er de komende maanden nog een aantal ICNG-stellen het land inkomen.
In Op De Rails (NVBS) heb ik vernomen dat er maar liefst 15 stellen in Salzgitter klaar staan voor het afbouwen in Polen, en in Polen wordt er ook ijverig gewerkt aan de nieuwbouw. Maar liefst twee productielijnen zijn er ingericht voor het retro-fitten: Een voor grote ombouwmodificaties op bakniveau, en eentje voor kleinere aanpassingen.

Gaan de 15 stellen direct een aantal stammen Traxx + ICR vervangen? Of zal net als bij SNG eerst een paar treinen in de reguliere dienstregeling instromen? En daarna gefaseerd de overige ICNG. 

Ik denk dat we dat pas zullen weten zodra we weten zodra ze in dienst komen.
In deze tijd lijkt het nog koffiedik kijken, maar uiteindelijk moet je straks steeds meet ICNG gaan zien.

Ik ben ook benieuwd wanneer de volgende het land in komen, en wanneer de oudste (proto)stellen te fabriek verlaten.

Reputatie 5

 

De hierboven genoemde vermogens van die DSB-trein gelden overigens niet voor de NS-variant. In normaalbedrijf hebben de vijfdelige NS treinstellen iets meer dan 2,5 MW aan vermogen tot hun beschikking voor het optrekken en ongeveer 3,4 MW voor de achtdelige treinen. Dat levert een maximale versnelling van 0,71 m/s² op voor de vijfdelige treinstellen en 0,79 m/s² voor de achtdelige treinen.

 

Net in Rail Magazine ICNG gelezen: 

Vijfdelige ICNG: 6 x 440 KW = 2640 KW (110 meter)

Achtdelige ICNG: 8 x 440 KW = 3520 KW (165 meter). 

Wordt erbij dat dit vermogen zowel onder 1500 volt en 25 KV is. Vaak zie je een verschil in maximum vermogen onder 1500 volt en 25 KV. Ben benieuwd hoe snel het optrekt naar de maximumsnelheid op spoortrajecten. 

T.o.v. vierdelige V-IRM-M (109,4 meter)/zesdelige V-IRM-M (160 meter) die een vermogen heeft van 1608 KW/2400 KW is het vermogen van ICNG aanzienlijk meer.

 

Badge +3

Voor het vermogen maakt de spanning tot op zekere hoogte niet zoveel uit. Een oude 1600/1700 loc kon zomaar 3000 A trekken bij 1500 V, dus 4,5 MW.

Zolang de bovenleiding die kan leveren (en dus ook de onderstations, met name bij meerdere tegelijk vertrekkende treinen zoals vanuit Eindhoven richting Utrecht) is er weinig aan de hand.

De verliezen (weerstand bovenleiding, afstand tussen bron en gebruiker) zijn bij hogere amperages natuurlijk wel aanzienlijk groter, dus bij hogere spanning kunnen onderstations verder uit elkaar staan.

Ik hoeverre AC (wisselstroom) of DC (gelijkstroom) daar nog invloed op heeft weet ik niet.

Reputatie 5

Eindelijk een filmpje van ICNG op HSL op volle snelheid:

Als me niet vergis zie ik vanaf 3:44 de ICNG vanaf Belgische grens/Breda de HSL brug bij Moerdijk met hoge snelheid oprijden richting de tunnel. 

Kan de ICNG na het passeren van de spanningssluis en fasescheiding deze snelheid rijden? Of is de ICNG ergens begonnen ten zuiden van Breda? Waarschijnlijk kan de ICNG snel optrekken. Maar zo snel optrekken lijk op een acceleratie in een achtbaan. :wink:

Badge +3

Beeld lijkt versneld, kijk maar naar de ruitenwisser (en display met de snelheid).

Reputatie 5

Beeld lijkt versneld, kijk maar naar de ruitenwisser.

Klopt. Maker van deze filmpje geeft ook aan dat dit deel destijds versneld is opgenomen. 

Maar tevens geeft hij aan dat de ICNG nu al diverse keren bij testritten met 200 km p/u hebben gereden. 

Ben vooral benieuwd hoe het kan omgaan met de spanningssluizen en fasescheidingen op HSL. Dat is essentieel. De ICNG zal grotendeels automatisch de handelingen overnemen die de Traxx machinisten nu zelf doen in spanningssluizen en fasescheidingen. 

Badge +3

Ik heb er verder geen verstand van, maar vermoed niet dat je met 200 km/u door een spanningssluis kunt/mag als er van stroomafnemer/pantograaf gewisseld moet worden.

Vooropgesteld dat je 200 km/u kunt rijden onder 1500V?

Een fasescheiding (25 kV, HSL) lijkt me geen probleem, want geen handeling voor nodig?

Reputatie 5

Ik heb er verder geen verstand van, maar vermoed niet dat je niet met 200 km/u door een spanningssluis kunt/mag als er van stroomafnemer/pantograaf gewisseld moet worden.

Vooropgesteld dat je 200 km/u kunt rijden onder 1500V?

Een fasescheiding (25 kV, HSL) lijkt me geen probleem, want geen handeling voor nodig?

Bij de Traxx + ICR zie je de pantograaf naar beneden gaan als ze de spanningssluis inrijden. Meestal rijdt de Traxx + ICR met 130 - 140 km p/u op spoor Breda - Dordrecht. Op de spanningssluis neemt de snelheid af. Dat heb ik via snelheidsmeter gezien. 

Daarna glijdt het door tot voorbij station Lage Zwaluwe. Opvallend dat veel ICD de pantograaf naar beneden hebben in de fasescheiding. Maar sommigen ook niet. 

En vlak voor de HSL brug trekt het op tot 160 km  Opvallend dat de lichten aan de zijkanten in de coupé dan weer aan gaan. Dan is er weer tractie. 

Als de ICNG dezelfde handelingen doet als de Traxx + ICR heeft de ICNG een nog snellere acceleratie als het al met 200 km p/u op de HSL brug rijdt. 

Tenzij de ICNG eerder optrekt dan de Traxx + ICR op de HSL. 

200 km p/u rijden onder 1500 volt. Dat heeft de TGV Atlantique vele jaren gedaan tussen Bordeaux - Tours. Het is vooral afhankelijk van energievoorziening. Dat was/is drukker dan de Hanzelijn. 

Daarom zal er op de Hanzelijn (voorlopig) niet met 200 km p/u gereden worden. 

Reputatie 5

Zie bij deze testrit dat ICNG 3207 slechts 1 pantograaf gebruikt. Dacht dat het onder 1500 volt altijd met 2 pantografen wordt gereden. En onder 25 KV zoal met één pantograaf:

 

 

Voor zover ik weet zou het nog steeds standaard twee stroomafnemers onder 1,5 kV moeten zijn (wat de laatste keer dat ik op een 8-delige ICNG zat ook het geval was), maar zoals je ziet functioneert het ook met één stroomafnemer.

Reputatie 5

Voor zover ik weet zou het nog steeds standaard twee stroomafnemers onder 1,5 kV moeten zijn (wat de laatste keer dat ik op een 8-delige ICNG zat ook het geval was), maar zoals je ziet functioneert het ook met één stroomafnemer.

Het rijdt ook niet erg snel. Maar weet niet of het daarmee te maken heeft. 

Reputatie 7
Badge +1

Dat ie daar zo langzaam rijdt heeft denk ik te maken met dat de trein net uit de bocht in Hoogeveen komt, waar de maximale snelheid 80km/u is. Een stukje verderop geldt een tijdelijke snelheidsbeperking van 80km/u vanwege onbewaakte overwegen.

Hoewel de trein ter hoogte van deze overweg wel 140km/u mag volgens mij.

Badge +3

en het tyfoneren was voor de filmer of wegens de overweg?

Reputatie 5

Voor zover ik weet zou het nog steeds standaard twee stroomafnemers onder 1,5 kV moeten zijn (wat de laatste keer dat ik op een 8-delige ICNG zat ook het geval was), maar zoals je ziet functioneert het ook met één stroomafnemer.

Het rijdt ook niet erg snel. Maar weet niet of het daarmee te maken heeft. 

Ook ter hoogte van Oostvaardersplassen zie je achtdelige ICNG met 1 pantograaf:

https://m.facebook.com/photo.php?fbid=5162434447154095&id=100001627733126&set=p.5162434447154095&source=47&refid=18&__tn__=R

Blijkbaar kan dat ook.

 

 

Er zijn geen snelheidsbeperkingen met één stroomafnemer, alleen is de stroomafname beperkt onder 1,5 kV. Het enige gevolg is dat het iets langer duurt om op snelheid te komen.

Reputatie 7
Badge +1

Op Somda wordt gesproken over een eventuele ICNGD (Geschikt voor de Duitse spanning etc.) en dat NS daar nu 2 prototypes voor zou willen bestellen:

Alstom has begun the development of an ICNGD for cross-border operation between the Netherlands and Germany and will be capable of operating using 1.5kV dc, 1.5kV 16.7Hz ac and 25kV 50Hz ac. Two prototypes have been ordered NS is expected to place a firm order in the near future.

Uit dit artikel: https://www.railjournal.com/news/belgian-certification-process-completed-for-new-ns-fleet/

En het Somda topic over de ICNG: https://www.somda.nl/forum/15040/25/ontwikkelingen-icng/

 

Ik heb geen idee tot in hoeverre het klopt en wat de eventuele vervolgstappen zijn, maar interessant is het wel.

Reputatie 5

Nieuwste update volgens Treinenweb. ICNG gaat mogelijk in najaar rijden: 

https://www.treinenweb.nl/nieuws/9413/ns-maakt-nieuwe-publieksdag-voor-icng-bekend.html

Zal dan waarschijnlijk al snel een aantal stammen Traxx + ICR gaan vervangen. Kan NS eventueel ook een aantal stammen flexibel gaan verlengen. Of de slechtste ICR gaan vervangen. 

Zal dan ook nog onderhoud aan de ICR zijn? Of wordt dit het begin van afvoer van de NS ICR? 

Reageer