Treinverkeer Amsterdam ligt plat.



Toon eerste bericht

183 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Dat blijft altijd een probleem. In het verleden werd er dan geneuzeld dat je een incheck moest kunnen aantonen. Maar wie gaat er naar het station als er geen treinen rijden? Dat is van een onthutsende wereldvreemdheid.

Misschien is zo’n Weekend Vrij-reiziger wel thuisgebracht door iemand die daar kosten voor heeft moeten maken. Allerlei varianten zijn denkbaar.

Reputatie 7
Badge +3

In Op1 gaf Wouter Koolmees aan dat hij wil dat reizigers recht wordt gedaan, en hij gaf aan dat er ruimhartige vergoeding voor taxi's komen, letterlijk “meldt je aan en we gaan het vergoeden". Dus je kunt wel 100 euro of zo voor een taxi terug krijgen (al moet ik nog wel even zien of iedereen de gemaakte kosten ook echt terug krijgt) maar niet de kosten van een enkele reis de dag er na van iets van maximaal 29 euro? Hoe doe je daarmee de Weekend Vrij reiziger recht?

Reputatie 7
Badge +3

Er zijn mensen die vrezen dat anderen een slaatje willen slaan uit de situatie door claims te gaan indienen voor niet-gemaakte reizen die ze toch niet gemaakt zouden hebben.

Dat kleine risico bestaat natuurlijk. Maar dan zou NS natuurlijk kunnen vragen naar extra bewijsmateriaal als een verklaring van een werkgever of een ziekenhuis etc. Wat waarschijnlijk veel duurder en bewerkelijker is dan snel uitbetalen en allerlei vertraging betekent voor de terechte claims.

We hebben het hier natuurlijk niet over Bulgarenfraude en de Toeslagenaffaire.

Reputatie 7
Badge +1

Je reis uitstellen wegens te verwachten vertraging >60 min. valt onder EU-verordening 1371/2007 artikel 16 optie c. Dat is verplicht zonder meerkosten.

Het probleem met die EU-regeling is dat hij ontworpen lijkt voor vliegreizen en internationale treinreizen met reserveringen. Niet voor ritjes van 20 km met een lokale trein of streekbus. .  

Misschien is dat wel zo, maar op welke manier is dat hier een probleem dan?

 

 

Misschien wel, maar NS moet dat wel aan kunnen tonen. NS heeft hierin immers niet het laatste woord, maar (uiteindelijk) de rechter.

Ik vrees dat "aannemelijk maken" voldoende is.

 

 

Je reis uitstellen wegens te verwachten vertraging >60 min. valt onder EU-verordening 1371/2007 artikel 16 optie c. Dat is verplicht zonder meerkosten.

Het probleem met die EU-regeling is dat hij ontworpen lijkt voor vliegreizen en internationale treinreizen met reserveringen. Niet voor ritjes van 20 km met een lokale trein of streekbus. .  

Reputatie 7
Badge +3

Niets over moeten uitstellen van een reis door verstoring. Dus NS hoeft als je niet op reis was geen vergoeding te geven als je vanwege verstoring op een andere dag gaat reizen.

Dat lijkt me ook logisch want dat is volkomen oncontroleerbaar. Iedereen die vandaag op reis gaat kan wel beweren dat hij/zij van plan was die reis afgelopen zondag te maken.

Maar je kan wel vragen om een incheck of als voorwaarde stellen dat je aanmemelijk moet kunnen maken dat je zondagavond had willen reizen en die reis maandag gemaakt hebt. Dat zou een gemaakte heenreis kunnen zijn en/of een concertkaartje van 1 van de 2 concerten die er waren. Die voorwaarde is er wel om kosten die op de zondag zijn gemaakt te declareren. De kosten die mensen anders zondagavond zouden hebben gemaakt voor een taxi zijn een veelvoud van die voor de enkele reis naar huis de dag erna. 

Ja, maar wat je nu schrijft is heel iets anders dan je oorspronkelijke opmerking. 

Welke opmerking van mij bedoel je? Als je de eerste opmerking in de quote bedoelt, die is niet van mij maar van MoDe.

Niets over moeten uitstellen van een reis door verstoring. Dus NS hoeft als je niet op reis was geen vergoeding te geven als je vanwege verstoring op een andere dag gaat reizen.

Dat lijkt me ook logisch want dat is volkomen oncontroleerbaar. Iedereen die vandaag op reis gaat kan wel beweren dat hij/zij van plan was die reis afgelopen zondag te maken.

Maar je kan wel vragen om een incheck of als voorwaarde stellen dat je aanmemelijk moet kunnen maken dat je zondagavond had willen reizen en die reis maandag gemaakt hebt. Dat zou een gemaakte heenreis kunnen zijn en/of een concertkaartje van 1 van de 2 concerten die er waren. Die voorwaarde is er wel om kosten die op de zondag zijn gemaakt te declareren. De kosten die mensen anders zondagavond zouden hebben gemaakt voor een taxi zijn een veelvoud van die voor de enkele reis naar huis de dag erna. 

Ja, maar wat jij schrijft is heel iets anders dan de opmerking van @MoDe  

Reputatie 7
Badge +1

De EU-verordening stelt bij een aantal zaken "voor zover en indien zulks fysiek mogelijk is". Het is dan aan NS om aan te tonen dat ze fysiek niet de mogelijkheid hadden. 

Dat dat "aangetoond" moet worden of dat NS dat zelf mag inschatten staat niet gespecificeerd.

Fysiek onmogelijk is daarnaast mijns inziens een ruim begrip, niet voldoende bussen of personeel op de been kunnen brengen valt daar vrees ik gewoon onder.

Misschien wel, maar NS moet dat wel aan kunnen tonen. NS heeft hierin immers niet het laatste woord, maar (uiteindelijk) de rechter.

Reputatie 7
Badge +3

Niets over moeten uitstellen van een reis door verstoring. Dus NS hoeft als je niet op reis was geen vergoeding te geven als je vanwege verstoring op een andere dag gaat reizen.

Dat lijkt me ook logisch want dat is volkomen oncontroleerbaar. Iedereen die vandaag op reis gaat kan wel beweren dat hij/zij van plan was die reis afgelopen zondag te maken.

Maar je kan wel vragen om een incheck of als voorwaarde stellen dat je aanmemelijk moet kunnen maken dat je zondagavond had willen reizen en die reis maandag gemaakt hebt. Dat zou een gemaakte heenreis kunnen zijn en/of een concertkaartje van 1 van de 2 concerten die er waren. Die voorwaarde is er wel om kosten die op de zondag zijn gemaakt te declareren. De kosten die mensen anders zondagavond zouden hebben gemaakt voor een taxi zijn een veelvoud van die voor de enkele reis naar huis de dag erna. 

De informatiepagina geeft wel de mogelijkheid om een los treinkaartje voor de maandag te declareren of dat de klantenservice een nieuw kaartje verstrekt wanneer je een los kaartje voor de zondag had en daarmee niet thuis kon komen, maar zegt niets over reizigers die met een vrije reisdag zondag hebben gereisd en nu moesten betalen om maandag terug te reizen. Met afgekocht reisrecht heb je net al met een los kaartje al vooraf betaald voor je reis, het is gewoon weer hetzelfde gezeur als het eens wat met een staking.  

 

 

De EU-verordening stelt bij een aantal zaken "voor zover en indien zulks fysiek mogelijk is". Het is dan aan NS om aan te tonen dat ze fysiek niet de mogelijkheid hadden. 

Of dat "aangetoond" moet worden of dat NS dat mag inschatten staat niet gespecificeerd.

Fysiek onmogelijk is daarnaast mijns inziens een zeer ruim begrip, niet voldoende bussen of personeel op de been kunnen of andere logistieke beperkingen brengen vallen daar vrees ik gewoon onder.

De EU-verordening is mijns inziens boterzacht. In individuele gevallen zal het prima werken maar bij wat grotere aantallen is het vrees ik een papieren tijger.

Reputatie 7
Badge +1

Als het oplossen van een storing niet lukt met een reset, misschien vanaf dan een “2-sporen-beleid” volgen? 

Het had geen zin om dat al op zondagavond te doen omdat de opstarttijd 5 uur is. De zondag was dus sowieso al verloren.

ProRail had echter wel een deadline van middernacht moeten stellen. Als het dan nog niet was opgelost had men moeten besluiten om over te schakelen naar Utrecht zodat de dienst op maandag gewoon had kunnen beginnen. Nu werd er met die beslissing tot ver in de nacht gewacht waardoor de ochtendspits onnodig ook een puinhoop werd.

 

Dat waren ook de vragen van Rikus. NS Prorail hebben daar volgens mij weer niet op gereageerd. Beide partijen hebben nogal moeite om met kritiek om te gaan helaas.

Reputatie 7
Badge +3

Niets over moeten uitstellen van een reis door verstoring. Dus NS hoeft als je niet op reis was geen vergoeding te geven als je vanwege verstoring op een andere dag gaat reizen.

Dat lijkt me ook logisch want dat is volkomen oncontroleerbaar. Iedereen die vandaag op reis gaat kan wel beweren dat hij/zij van plan was die reis afgelopen zondag te maken.

Je reis uitstellen wegens te verwachten vertraging >60 min. valt onder EU-verordening 1371/2007 artikel 16 optie c. Dat is verplicht zonder meerkosten.

Mooi, dus ik kan de voorgenomen reis zonder extra kosten nu op 18 juni maken.

Reputatie 7
Badge +1

Niets over moeten uitstellen van een reis door verstoring. Dus NS hoeft als je niet op reis was geen vergoeding te geven als je vanwege verstoring op een andere dag gaat reizen.

Dat lijkt me ook logisch want dat is volkomen oncontroleerbaar. Iedereen die vandaag op reis gaat kan wel beweren dat hij/zij van plan was die reis afgelopen zondag te maken.

Je reis uitstellen wegens te verwachten vertraging >60 min. valt onder EU-verordening 1371/2007 artikel 16 optie c. Dat is verplicht zonder meerkosten.

Reputatie 7
Badge +1

Bedankt, het is dus inderdaad niet meer dan een inspanningsverplichting. Het verbaast me wel omdat veel mensen op dit forum het altijd voorstellen alsof er een absolute plicht zou zijn wat dus niet zo is.

De EU-verordening stelt bij een aantal zaken "voor zover en indien zulks fysiek mogelijk is". Het is dan aan NS om aan te tonen dat ze fysiek niet de mogelijkheid hadden. Te weinig personeel inzetten op de klantenservice valt daar volgens mij overigens niet onder, dat is een organisatorische oorzaak. Te weinig overnachtingsplekken of fysieke wegblokkades bv. wel.

Als het oplossen van een storing niet lukt met een reset, misschien vanaf dan een “2-sporen-beleid” volgen? 

Het had geen zin om dat al op zondagavond te doen omdat de opstarttijd 5 uur is. De zondag was dus sowieso al verloren.

ProRail had echter wel een deadline van middernacht moeten stellen. Als het dan nog niet was opgelost had men moeten besluiten om over te schakelen naar Utrecht zodat de dienst op maandag gewoon had kunnen beginnen. Nu werd er met die beslissing tot ver in de nacht gewacht waardoor de ochtendspits onnodig ook een puinhoop werd.

En dan is er al 10 jaar een backup-locatie, duurt het een dag om die op te starten. Maar dan werkt die locatie wel perfect…...

https://www.rtvutrecht.nl/nieuws/3590619/amsterdamse-treindienstleiders-noodgedwongen-in-utrecht-aan-de-slag-werkt-perfect

Er is overal een backup (daar zijn vele miljoenen belastinggeld aan uitgegeven) maar die werkte dus in dit geval ook niet. De centrale lokatie in Utrecht is het derde echelon voor als de gewone backup het ook niet doet.

Zijn de oefenlocaties aan de Helfrichlaan, beter bekend als OCCR. Die kunnen inderdaad ook worden ingezet als backup, wat nu voor het eerst is toegepast. 

Reputatie 7
Badge +3

En dan is er al 10 jaar een backup-locatie, duurt het een dag om die op te starten. Maar dan werkt die locatie wel perfect…...

https://www.rtvutrecht.nl/nieuws/3590619/amsterdamse-treindienstleiders-noodgedwongen-in-utrecht-aan-de-slag-werkt-perfect

Als het oplossen van een storing niet lukt met een reset, misschien vanaf dan een “2-sporen-beleid” volgen? 

Terwijl op de getroffen locatie wordt gezocht naar oplossingen ondertussen ook in het uitwijkcentrum iemand alvast het licht en de verwarming aan laten doen, de computers laten opstarten (updates bijwerken), koffiemachines en koffiekoeken bijvullen, enz. Vervolgens zo snel mogelijk overschakelen naar het uitwijkcentrum. Dan kan op de getroffen locatie zonder tijdsdruk/stress goed gezocht worden naar het probleem en dit oplossen.

Maar misschien kijk ik teveel spannende series op Netflix 😀

Reputatie 7

Hum, hum… dus de verplichtingen van de NS richting de reiziger vervallen als er ‘massale uitval’ is.

 

Dat soort begrippen zijn vaag en de harde grens is niet te definiëren. Zoals altijd bij dit soort begrippen is het wél weer heel erg zwart/wit als het echt uit de hand gelopen is.
Dus ja… incidentje “Amsterdam” was wel degelijk ‘massale uitval’.

 

Soit…

Dus dan trekt de NS conclusies. Probleem opgelost voor de NS. En zo wordt dat ook in de landelijke media door de NS gecommuniceerd. Heeft voor mij een behoorlijk “Lekker puh !” gehalte.

 

Als Prorail dus eventjes een uurtje problemen heeft met de computers, is dat niet goed voor de NS.

Beter is om er dan een Absolute Totale Clusterf?ck van te maken.

Welnu, dat is nu gebeurd. 

Niets over moeten uitstellen van een reis door verstoring. Dus NS hoeft als je niet op reis was geen vergoeding te geven als je vanwege verstoring op een andere dag gaat reizen.

Dat lijkt me ook logisch want dat is volkomen oncontroleerbaar. Iedereen die vandaag op reis gaat kan wel beweren dat hij/zij van plan was die reis afgelopen zondag te maken.

Reputatie 7
Badge +3

Niets over moeten uitstellen van een reis door verstoring. Dus NS hoeft als je niet op reis was geen vergoeding te geven als je vanwege verstoring op een andere dag gaat reizen.

Artikel 6.4 van de AVR-NS vermeldt daarnaast:

"Als u als gevolg van de vertraging van de laatste trein in uw reis met NS niet meer in staat bent om vanaf uw eindstation met aansluitend regulier openbaar vervoer op dezelfde NS-dag uw eindbestemming te bereiken, dan stelt NS vervangend vervoer ter beschikking om ervoor te zorgen dat u alsnog uw eindbestemming kunt bereiken. (...) Het kan zijn dat NS niet in staat is om vervangend vervoer aan te bieden. Hiervan is bijvoorbeeld sprake bij massale uitval van treinen, of wanneer uw eindbestemming redelijkerwijs niet meer bereikbaar is (zoals bij afgesloten wegen  of als u reist naar een Waddeneiland). In een dergelijk geval zal NS zich maximaal inspannen om u kosteloos een slaap- plaats aan te bieden. (...) Bij grote vertraging biedt NS u, afhankelijk van de omstandigheden van het geval en de objectieve noodzaak daartoe, drinken en maaltijden aan. Indien door een langdurige versperring vervoer per trein in het geheel niet mogelijk is op een NS-traject, zorgt NS voor zover dat redelijkerwijs van haar gevergd kan worden, voor vervangend vervoer."

Bedankt, het is dus inderdaad niet meer dan een inspanningsverplichting. Het verbaast me wel omdat veel mensen op dit forum het altijd voorstellen alsof er een absolute plicht zou zijn wat dus niet zo is.

Reputatie 7
Badge

Artikel 6.4 van de AVR-NS vermeldt daarnaast:

"Als u als gevolg van de vertraging van de laatste trein in uw reis met NS niet meer in staat bent om vanaf uw eindstation met aansluitend regulier openbaar vervoer op dezelfde NS-dag uw eindbestemming te bereiken, dan stelt NS vervangend vervoer ter beschikking om ervoor te zorgen dat u alsnog uw eindbestemming kunt bereiken. (...) Het kan zijn dat NS niet in staat is om vervangend vervoer aan te bieden. Hiervan is bijvoorbeeld sprake bij massale uitval van treinen, of wanneer uw eindbestemming redelijkerwijs niet meer bereikbaar is (zoals bij afgesloten wegen  of als u reist naar een Waddeneiland). In een dergelijk geval zal NS zich maximaal inspannen om u kosteloos een slaap- plaats aan te bieden. (...) Bij grote vertraging biedt NS u, afhankelijk van de omstandigheden van het geval en de objectieve noodzaak daartoe, drinken en maaltijden aan. Indien door een langdurige versperring vervoer per trein in het geheel niet mogelijk is op een NS-traject, zorgt NS voor zover dat redelijkerwijs van haar gevergd kan worden, voor vervangend vervoer."

Reageer