Treinverkeer Amsterdam ligt plat.



Toon eerste bericht

183 reacties

@JJRZ  dat reizigers in dit geval bij de NS moeten zijn voor de oplossing is ook logisch, net als dat het logisch is dat Prorail hier voor op moet gaan draaien qua kosten want daar ligt de storing.

En wat de NS zeker beter kan is communiceren met medewerkers en reizigers, helaas is dat al vele jaren een verbeter punt maar hebben ze blijkbaar nog steeds niemand gevonden die dat op een goede manier kan invullen. 

 

De openingspost en een aantal reacties daarna waren gewoon ongepast, NS medewerkers stonden net zo in hun hemd als de reizigers met dat verschil dat de NS voor personeel moet zorgen dat ze terug komen op hun standplaats maar dat kan wel uren na je dienst zijn.  En als je gestrand staat krijg je ook geen eten en drinken en ben je net zo op jezelf aangewezen als de reizigers dat zijn.

 

En het vastleggen geeft dan wel voor je gevoel meer houvast maar in de luchtvaart is het allemaal vastgelegd en moet je alsnog maar afwachten of je uitgekeerd krijgt. Zo worden vluchten gecanceld vanwege het weer en blijkt er totaal niets aan de hand te zijn op de route maar kun je fluiten naar een vergoeding.

En als je dan recht hebt op een vergoeding dan moet je de afhandeling weer afwachting, inmiddels wacht ik al weken op een aanzienlijk bedrag van KLM en die afhandeling loopt ook voor geen meter, gelukkig is het voor mij geen probleem maar anderen zouden er grote problemen mee kunnen krijgen financieel.

Dus vastleggen helpt maar een klein beetje

Wat een onnodige ontsporing van een topic, zeg. Er is een grote, langdurige storing, waardoor er niets meer rijdt. Sommigen vragen zich - logischerwijs - af of er nou werkelijk niks meer mogelijk was, zelfs geen noodpendeltrein tussen bepaalde stations. Dan zegt de een: nee, dat kon echt niet. En een ander zegt: Dat is te voorbarig, laten we het onderzoek even afwachten. Prima toch? Hoeven we toch vervolgens allemaal niet zo moeilijk over te doen? En of iemand bij ProRail werkt, of vakken vult bij de Lidl, maakt me echt niks uit.

Dat maakt toch wel heel veel uit om duiding te krijgen over de waarde van wat iemand zegt.

Die medewerker van de Lidl zal de Lidl aanprijzen en je niet verwijzen naar de concurrent. Net als wij van Wc eend altijd Wc eend adviseren voor het toilet.

Maar ik heb mijn antwoord al, dus dat zal geen discussie meer opleveren.

Reputatie 7
Badge +3

Wat een onnodige ontsporing van een topic, zeg. Er is een grote, langdurige storing, waardoor er niets meer rijdt. Sommigen vragen zich - logischerwijs - af of er nou werkelijk niks meer mogelijk was, zelfs geen noodpendeltrein tussen bepaalde stations. Dan zegt de een: nee, dat kon echt niet. En een ander zegt: Dat is te voorbarig, laten we het onderzoek even afwachten. Prima toch? Hoeven we toch vervolgens allemaal niet zo moeilijk over te doen? En of iemand bij ProRail werkt, of vakken vult bij de Lidl, maakt me echt niks uit.

Reputatie 2

Ik kan vele (tientallen?) voorbeelden laten zien van reizigers die o.a. op Twitter verkeerd zijn voorgelicht over hun rechten. Zo zouden mensen die pas een dag later verder konden reizen, als hun vervoerbewijzen niet meer geldig zouden zijn, de volle prijs moeten betalen en niet op een vergoeding moeten rekenen. 

BIj Deutsche Bahn staan deze reizigersrechten overal uitgebreid uitgelegd (veel treinen zijn er mee volgeplakt) en bij navraag krijg je hier een duidelijke en eerlijke uitleg over. Namelijk dat de vervoerder jou kosteloos moet vervoeren op het moment dat de treinen wel weer gaan rijden. Dan kan de openingspost van dit topic wel verwijderd worden, maar op dit punt kan NS heel veel leren van buitenlandse maatschappijen zoals DB en SBB. Er is alleen geen enkele motivatie voor verbetering, omdat er geen straf staat op het verstrekken van verkeerde informatie.

Je ziet helaas grote storing na grote storing na grote storing geen enkele verbetering bij NS en haar medewerkers. Dit is democratisch tot stand gekomen EU-wetgeving en in plaats van fouten te erkennen en reizigers op een rechtmatige manier voor te lichten grossiert NS toch weer in ontkenning van deze reizigersrechten.

Reizigers hebben een overeenkomst met NS en niet met ProRail en NS is volledig verantwoordelijk voor de naleving de rechten van reizigers per spoor zoals vastgelegd in EU-verordeningen. Dat mensen te horen, of eigenlijk te lezen, krijgen dat ze (fors) bij zullen moeten betalen als de treinen weer gaan reizen hoort niet thuis in een Westers ontwikkeld land. Helaas zien we het toch bij elke storing weer terug.

Het is duidelijk dat de meningen verdeeld zijn over wat iemand wel en niet mag en kan doen als hij bij XYZ bedrijf werkt. Als iemand daar echter niet op wil ingaan, is dat ook hun keuze en daar zal iedereen respect voor moeten hebben. Wel of niet werkzaam zijn bij ProRail hoeft geheel niets te maken te hebben met hoe iemand in deze situatie staat en niemand hoeft dat bekend te maken om deel te kunnen nemen in deze discussie.

Voor nu in dit topic is het klaar met deze speculaties. Verdere berichten hierover zal ik verwijderen.

Reputatie 7
Badge +1

Je blijft de boel verdraaien, ik geef hier helemaal nergens informatie die geverifieerd zou moeten worden, het enige wat ik hier aangaf was dat de conclusies van jou en Edwin voorbarig zijn. Ik snap werkelijk niet waarom jij de boel zo opblaast.

Overigens is de storing nog steeds niet verholpen, men verwacht ook morgen nog vanaf de back-up locatie te moeten werken. We zullen dus ook nog wel even geduld moeten hebben tot er antwoord komt op de vele vragen.

 

Dit topic is natuurlijk behoorlijk kritisch over de rol van Prorail gisteren. 

 

Persoonlijk vind ik dan dat iemand die bij Prorail werkt 2 keuzes heeft:

 

  1. Hij maakt bekend dat hij bij Prorail werkt en neemt aan de discussie deel dan is ook voor ieder forumlid zijn/haar rol duidelijk en kan men dan ook hier rekening mee houden in de reacties.
  2. Hij/zij neemt niet deel in de discussie.

Als jij geen zin hebt om mede te delen dat je al dan niet werkt bij Prorail prima, maar ga dan niet vreemd kijken als mensen daar toch naar gaan vissen en je hoeft echt geen Sherlock Holmes te zijn om bepaalde conclusies te trekken.

Je blijft de boel verdraaien, ik geef hier helemaal nergens informatie die geverifieerd zou moeten worden, het enige wat ik hier aangaf was dat de conclusies van jou en Edwin voorbarig zijn. Ik snap werkelijk niet waarom jij de boel zo opblaast.

Overigens is de storing nog steeds niet verholpen, men verwacht ook morgen nog vanaf de back-up locatie te moeten werken. We zullen dus ook nog wel even geduld moeten hebben tot er antwoord komt op de vele vragen.

De enige reden dat jij vraagt of ik bij ProRail werk is zodat je mijn reacties af kan doen als zijnde als partijdig, zo blijkt uit jouw opmerking hier:

Je bent leuke verhalen aan het ophangen om Prorail af te schermen, werk je er soms en zo ja geef dan eens aan wat je er doet?

Dit is dan ook precies de persoonlijke aanval waar ik het over heb, dat ik jou vervolgens stevig aanspreek na een eerste vriendelijk verzoek om fatsoenlijk te blijven is een direct gevolg op deze provocatie. Oftewel, wie de bal kaatst kan ook een reactie verwachten, om jouw eigen woorden te gebruiken.

Op dat soort vragen ga ik dus niet in, het heeft niets met de discussie te maken, want zoals ik al meerdere keren duidelijk heb gemaakt is mijn punt puur en alleen dat er nog geen conclusies getrokken kunnen worden. Dat er via privéberichten over iemands identiteit gespeculeerd wordt vind ik al helemaal walgelijk en zegt veel over het droevige niveau van sommigen hier.

Waar val ik je dan aan, je verteld toch nagenoeg een verhaal wat bij Prorail vandaan had kunnen komen, om die reden vraag ik je daar gewoon of je daar werkt en in welke functie zodat we kunnen zien welke waarde de dingen hebben die jij hier zegt.

Daar zit totaal geen persoonlijke aanval in maar een verzoek om duidelijkheid en openheid waar je informatie vandaan komt.

Als je je daardoor persoonlijk aangevallen voelt dan trek ik daar uiteraard wel mijn conclusies uit😎.

En wat mensen in PB tegen elkaar zeggen dat is iets persoonlijks en daar is vrijheid in, over mij zal ook genoeg gezegd worden en weet je wat, het interesseert mij helemaal niet wat ze over mij zeggen ik ken maar een enkeling persoonlijk en zolang je iemand niet persoonlijk kent kun je een mening hebben die we ook wel vooroordelen noemen die in werkelijkheid heel anders liggen. En als iemand aangeeft dat die er hetzelfde over denkt als mij dan is daar niets mee verkeerd mee gezegd. Snap niet dat je het dan een droevig niveau vindt hier maar dat is aan jezelf, je kunt altijd vragen om je account te laten verwijderen.

 

De enige reden dat jij vraagt of ik bij ProRail werk is zodat je mijn reacties af kan doen als zijnde als partijdig, zo blijkt uit jouw opmerking hier:

Je bent leuke verhalen aan het ophangen om Prorail af te schermen, werk je er soms en zo ja geef dan eens aan wat je er doet?

Dit is dan ook precies de persoonlijke aanval waar ik het over heb, dat ik jou vervolgens stevig aanspreek na een eerste vriendelijk verzoek om fatsoenlijk te blijven is een direct gevolg op deze provocatie. Oftewel, wie de bal kaatst kan ook een reactie verwachten, om jouw eigen woorden te gebruiken.

Op dat soort vragen ga ik dus niet in, het heeft niets met de discussie te maken, want zoals ik al meerdere keren duidelijk heb gemaakt is mijn punt puur en alleen dat er nog geen conclusies getrokken kunnen worden. Dat er via privéberichten over iemands identiteit gespeculeerd wordt vind ik al helemaal walgelijk en zegt veel over het droevige niveau van sommigen hier.

Reputatie 7
Badge +1

En nu kom je dat uit Prorail nu naar buiten komt dat er na de herstart 2 posten wel werkten en dat daarmee treinen waren binnengehaald.  Waarom is er dan niet gekozen om toch wat pendeltreinen te laten rijden via deze 2 posten?  Dat had Prorail dan toch in werking kunnen stellen in overleg met de NS?  Met de mogelijkheid tot 1 pendel per uur in de verschillende richtingen was al een hoop ellende voor reizigers voorkomen.

Machinist Stefan tweette vannacht om half 2 dat er één werkplek van de treindienstleiders beschikbaar op Amsterdam was (ok, dat waren er volgens ProRail nu dus 2) om het gestrande materieel af te voeren naar de rangeerterreinen en dat hij al een tijdje in de wachtrij stond. Hij stond “slechts” 5 uur op Schiphol gestrand. Met slechts 1 of 2 beschikbare werkplekken voor treindienstleiders die het gestrande materieel afvoeren zul je niet ook nog reizigerstreinen kunnen laten pendelen, in ieder geval niet in die mate dat het ook echt impact heeft op de grote reizigersstroom. 

Het snelheidsverloop van trein 2970 van gisteravond staat nu niet meer op Treinpositiies, maar die had vlak na het terugkeren van de storing iets van 35 - 40 minuten gedaan over het stukje Breukelen - Bijlmer Arena met max 40 km/u en zo'n 10 keer stil staan, Als je op zo'n manier één of twee treinen tegelijk kan laten rijden schiet het ook niet op. 

 

Wat ik me wel afvraag is op welk moment men besloot uit te wijken naar de noodlocatie in Utrecht en of dat niet eerder had gekund. 

Zie dit Krantenbericht in het AD. Rikus heeft dus ook weer zijn moment of fame.

 

https://www.ad.nl/binnenland/prorail-volgde-cruciaal-advies-niet-op-tijdens-rampavond-op-spoor-sociale-schade-is-enorm~a366a5af/

Machinist Stefan tweette vannacht om half 2 dat er één werkplek van de treindienstleiders beschikbaar op Amsterdam was (ok, dat waren er volgens ProRail nu dus 2) om het gestrande materieel af te voeren naar de rangeerterreinen en dat hij al een tijdje in de wachtrij stond. Hij stond “slechts” 5 uur op Schiphol gestrand. Met slechts 1 of 2 beschikbare werkplekken voor treindienstleiders die het gestrande materieel afvoeren zul je niet ook nog reizigerstreinen kunnen laten pendelen, in ieder geval niet in die mate dat het ook echt impact heeft op de grote reizigersstroom. 

Het snelheidsverloop van trein 2970 van gisteravond staat nu niet meer op Treinpositiies, maar die had vlak na het terugkeren van de storing iets van 35 - 40 minuten gedaan over het stukje Breukelen - Bijlmer Arena met max 40 km/u en zo'n 10 keer stil staan, Als je op zo'n manier één of twee treinen tegelijk kan laten rijden schiet het ook niet op. 

 

Wat ik me wel afvraag is op welk moment men besloot uit te wijken naar de noodlocatie in Utrecht en of dat niet eerder had gekund. 

Momo, dat zijn keuzes die gemaakt worden door Prorail. Voor enige verlichting voor reizigers waren enkele treinen die wel reden al zeer welkom geweest. Tuurlijk kun je er voor kiezen dan een dubbeldekker op maximale lengte te laten rijden naar stations buiten de getroffen regio als er wel posten operationeel zijn.

Het ligt er dan toch ook aan waar je prioriteiten legt, treinen langs de perrons op grote stations laten staan is altijd een optie bij grote verstoringen. Er zijn meerdere stations waar in de nacht treinen overstaan.

Als je te maken hebt met bediende seinen op zo’n traject moet je elke keer de procedure door, trajecten met P-seinen (automatische seinen) hebben daar geen last van en dan kan een trein doorrijden.

En dan nog steeds de openstaande vraag, werk je voor Prorail ?

Ik ga toch even verzoeken om deze vraag links te laten liggen. Het is prima om je dat af te vragen, maar dit is nu al meerdere keren gevraagd en het is duidelijk dat Bemined daar geen antwoord op wil geven. Dat is ook zijn goed recht. Sowieso snap ik ook niet waar die link vandaan komt. Ik werk niet voor ProRail en zal ze ook zeker niet gaan verdedigen in deze situatie, maar vind het punt wat Bemined probeert te maken zeer begrijpelijk en realistisch.

Stijn NS, jammer dat je dit openbaar aankaart maar wie de bal kaatst kan ook een reactie verwachten openbaar.

Allereerst zijn er meerdere dingen in reacties van Beminded die duidelijk maken dat hij veel meer van de spoorsector af weet dan het gemiddelde forum lid hier, gezien meerdere posts afgelopen tijd heb ik sterk de indruk dat Beminded dus bij Prorail werkt en dat vraag ik hem gewoon direct, is toch geen probleem.

Als hij had aangegeven daar geen antwoord op te geven was dat een keuze geweest maar negeren dan kan je de vraag nogmaals verwachten.

Je maakt er nu een probleem van dat ik dit dus direct aan iemand vraag, blijkbaar een klacht ontvangen, maar je maakt geen probleem van het feit dat deze Beminded mij aanspreekt als “Gast” waarvan ik ook direct naar hem aangeef daar neit van gediend te zijn.  Ik heb niet met hem op school gezeten dus hij kan mij gewoon fatsoenlijk aanspreken, naar mijn idee heb ik hem ook nergens geschoffeerd qua aanspreken.

En dat ik na een opmerking vraag om verduidelijking hoe hij dat gezien had qua oplossing blijft hij er omheen draaien. Roep dan niet dat NS medewerkers te snel een conclusie trekken, die NS medewerkers draaien ook al enige tijd mee op het spoor.  Daarbij wordt ik aangemerkt als NS medewerker wat ik overigens al enige tijd niet ben, vandaar dat jullie er EX-machinist van hebben gemaakt.

Overigens zie ik in mijn PB's dat ik niet de enige ben met het vermoeden waar Beminded actief is.

Reputatie 7
Badge +3

En nu kom je dat uit Prorail nu naar buiten komt dat er na de herstart 2 posten wel werkten en dat daarmee treinen waren binnengehaald.  Waarom is er dan niet gekozen om toch wat pendeltreinen te laten rijden via deze 2 posten?  Dat had Prorail dan toch in werking kunnen stellen in overleg met de NS?  Met de mogelijkheid tot 1 pendel per uur in de verschillende richtingen was al een hoop ellende voor reizigers voorkomen.

Machinist Stefan tweette vannacht om half 2 dat er één werkplek van de treindienstleiders beschikbaar op Amsterdam was (ok, dat waren er volgens ProRail nu dus 2) om het gestrande materieel af te voeren naar de rangeerterreinen en dat hij al een tijdje in de wachtrij stond. Hij stond “slechts” 5 uur op Schiphol gestrand. Met slechts 1 of 2 beschikbare werkplekken voor treindienstleiders die het gestrande materieel afvoeren zul je niet ook nog reizigerstreinen kunnen laten pendelen, in ieder geval niet in die mate dat het ook echt impact heeft op de grote reizigersstroom. 

Het snelheidsverloop van trein 2970 van gisteravond staat nu niet meer op Treinpositiies, maar die had vlak na het terugkeren van de storing iets van 35 - 40 minuten gedaan over het stukje Breukelen - Bijlmer Arena met max 40 km/u en zo'n 10 keer stil staan, Als je op zo'n manier één of twee treinen tegelijk kan laten rijden schiet het ook niet op. 

 

Wat ik me wel afvraag is op welk moment men besloot uit te wijken naar de noodlocatie in Utrecht en of dat niet eerder had gekund. 

Nee als het systeem plat ligt dan kun je niet vaststellen hoe de wissels liggen, zeker niet bij een station als Amsterdam CS waar zo enorm veel wissels liggen.  Op een regionaal lijntje zou je dat wellicht nog wel kunnen inschatten en door een machinist kunnen laten checken, maar rondom Amsterdam CS snap ik dat ze absoluut geen risico’s nemen in deze.

Dat is wat simpel gezegd, de beveiliging bestaat uit meerdere systemen. Daarnaast hoeven treinen ook niet per se naar Amsterdam Centraal te rijden, een pendeltrein tussen Utrecht Centraal en Amsterdam Bijlmer had ook veel mensen thuis kunnen brengen en op dat baanvak liggen aanzienlijk minder wissels. Maar ik vind dat we verder niet te veel moeten speculeren over wat er wel en niet mogelijk was tot het onderzoek is afgerond. Het is jammer dat NS-medewerkers hier vooruitlopen op dit onderzoek door nu al te stellen dat er geen mogelijkheden waren. Dit is schadelijk voor het imago van de spoorsector dat al niet zo best is.

Laten we even jouw eerste reactie dan terug halen.  Jij geeft hierin aan dat NS medewerkers (wat ik niet ben overigens) vooruitlopen met het roepen dat er geen treinverkeer mogelijk was.

En als ik dan vraag om hoe je dat dan had willen doen dan blijf je stil, nou dan blijf ik bij mijn mening dat het bij Prorail niet goed geregeld is dat een ICT backup niet op korte termijn beschikbaar is voor zo’n cruciaal iets als railinfra.

Maar goed het is duidelijk dat je het zelf ook niet weet en net als Prorail geen oplossing had voor het probleem toen het optrad. Had je ook gewoon mogen aangeven, was geen schande geweest.

 

En dan nog steeds de openstaande vraag, werk je voor Prorail ?

Ik ga toch even verzoeken om deze vraag links te laten liggen. Het is prima om je dat af te vragen, maar dit is nu al meerdere keren gevraagd en het is duidelijk dat Bemined daar geen antwoord op wil geven. Dat is ook zijn goed recht. Sowieso snap ik ook niet waar die link vandaan komt. Ik werk niet voor ProRail en zal ze ook zeker niet gaan verdedigen in deze situatie, maar vind het punt wat Bemined probeert te maken zeer begrijpelijk en realistisch.

Vanaf je eerste reactie op mij ga je vooral niet op de inhoud in maar probeer je reacties uit te lokken. Mijn bericht was luid en duidelijk: de feiten waren nog niet bekend dus de conclusie dat er geen treinverkeer mogelijk was is voorbarig. Dan spreekt het voor zich dat ik me niet uit ga laten over inhoudelijke zaken, want dat zou tegenstrijdig zijn met wat ik hier duidelijk probeer te maken.

Ik snap dat het geen populaire mening is, mensen willen snel antwoorden hebben, dat zie je in de politiek ook terug. Maar die snelle antwoorden zijn lang niet altijd het juiste antwoord, zo blijft maar weer eens. Voor het echte antwoord of er werkelijk geen alternatief te bieden was zullen we iets langer geduld moeten hebben.

Allereerst kun je je fatsoen houden en mij aanspreken met Jeroen in plaats van “Gast”.

Ik heb je in mijn vorige reactie respectvol aangesproken en jou reactie was om op de man terug te reageren. Als je inhoudelijk zou reageren kun je ook een respectvolle reactie terugkrijgen, maar helaas kies jij er steeds opnieuw voor om anderen woorden in de mond te leggen en op de man te spelen en daar ben ik klaar mee.

Op de man terug reageren?  Logisch als jij Edwin en mij aanspreekt dat wij ook naar jou terug reageren.

Ook geef jij aan dat we niet zo hard naar Prorail mogen wijzen en dan vraag ik me af wat jij voor funcite hebt bij Prorail aangezien je het zo voor Prorail opneemt.

Ik heb mijn reactie nog eens gelezen maar zie niets aanstootgevends waardoor jij mij opeens maar met “Gast” aan spreekt.  Ik heb je ook nergens een ander “naampje” gegeven en verbaster ook de naam van Prorail nergens al zou dan makkelijk kunnen door de “r” te veranderen in een “f”.

Maar nogmaals, je spreekt van mogelijke andere opties en je mijdt elke reactie daarop als ik je vraag om eens concreet te worden daarmee.

En nu kom je dat uit Prorail nu naar buiten komt dat er na de herstart 2 posten wel werkten en dat daarmee treinen waren binnengehaald.  Waarom is er dan niet gekozen om toch wat pendeltreinen te laten rijden via deze 2 posten?  Dat had Prorail dan toch in werking kunnen stellen in overleg met de NS?  Met de mogelijkheid tot 1 pendel per uur in de verschillende richtingen was al een hoop ellende voor reizigers voorkomen.

 

En dan nog steeds de openstaande vraag, werk je voor Prorail ?

Inmiddels laat ProRail iets meer los. De oorzaak is nog steeds onbekend, maar men meld nu wel dat er nog twee werkplekken beschikbaar waren in Amsterdam na de herstart. Die werkplekken zijn gebruikt om de gestrande treinen weg te leiden. Het stond dus blijkbaar niet volledig op zwart, maar de post was wel ernstig beperkt in capaciteit.

Allereerst kun je je fatsoen houden en mij aanspreken met Jeroen in plaats van “Gast”.

Ik heb je in mijn vorige reactie respectvol aangesproken en jou reactie was om op de man terug te reageren. Als je inhoudelijk zou reageren kun je ook een respectvolle reactie terugkrijgen, maar helaas kies jij er steeds opnieuw voor om anderen woorden in de mond te leggen en op de man te spelen en daar ben ik klaar mee.

Dat lijkt me duidelijk een fout in het systeem dan, die de hier benodigde flexibiliteit vreselijk in de weg zit. Als ik in opdract van een verkeersagent door een rood verkeerslicht rijdt, is mijn aansprakelijkheid ook niet groter dan als het licht groen was geweest en die agent er niet had gestaan.

Olav93, het is iets heel anders dan een verkeersagent die jou door rood laat rijden en dat wordt tijdens de opleiding ook benadrukt vanwege de aansprakelijkheid.

Ik vrees dat daar het verschil in insteek zit. Je neemt aan dat het handelen van Prorail en NS hier goed doordacht moet zijn geweest. Daar kijk ik als reiziger anders tegenaan.

Eeeh, ik denk dat je NS hier moet weglaten. Als Prorail aangeeft dat er geen treinverkeer mogelijk is omdat ze geen zicht hebben op de hele situatie en dus niets kunnen bedienen en niet weten hoe wissels liggen dan heeft de NS geen inbreng.

En hoe wil je in kaart krijgen hoe de wissels liggen, alleen dat is al een flinke klus voor de regio Amsterdam en dan zul je ook ergens iets van een kaart moeten hebben waarop je dat dan kunt intekenen en van daaruit een treindienst gaan regelen.   En ja, dat zal uiteindelijk wel mogelijk zijn maar daar gaat veel aan vooraf en is niet “eventjes” geregeld.  Zeker omdat ik niet verwacht dat er iemand is die de spullen klaar heeft liggen voor zo'n nood scenario.

Gast, doe toch eens normaal. Ik scherm ProRail niet af, ik vraag alleen om geen conclusies te trekken voor het onderzoek is afgerond. Elke zelf respecterende spoormedewerker zou hier achter moeten staan, want alleen met een gedegen onderzoek kun je tot verbetering komen.

Blijkbaar heb jij de hoop op verbetering al lang en breed opgegeven, dat is jammer, maar respecteer dan wel de mening van mensen die nog wel hopen op verbetering en ga niet continu op de man spelen.

Allereerst kun je je fatsoen houden en mij aanspreken met Jeroen in plaats van “Gast”.

Wat een slechte reactie, want je verdedigt hier wel degelijk Prorail en kom er dan ook voor uit waarom. Je doet je de laatste tijd vaker voor alsof je meer weet dan iemand die als hobby geïnteresseerd is in het spoor dus ben ik benieuwd of je voor Prorail werkt. Een simpel ja of nee volstaat al.

Verder hebben al die gestrande reizigers geen ene moet aan een onderzoek wat mogelijk nog maanden gaat duren, die waren gebaat bij een oplossing of alternatief toen het probleem zich voor deed, is dat nu zo moeilijk te begrijpen.

En als jij al een alternatief ziet dan ben niet alleen ik maar ik denk heel veel mensen die hier actief zijn erg nieuwsgierig wat er dan wel mogelijk had geweest en wat dan niet gedaan is. Jij geeft namelijk aan dat er mogelijk wel iets had gekund, kom dan ook met iets concreets en hul je niet in nevelen.

Het treinpersoneel van de NS staat echt wel klaar als er enige mogelijkheid was geweest om treinen te laten rijden, echter is het personeel en de NS wel afhankelijk van Prorail voor rijwegen en als die niet worden vrijgegeven dan houdt het op voor de NS en haar personeel.

 

 

Reputatie 7
Badge

Het is logistiek verstandiger nachtopvang aan de bron te realiseren dan te proberen iedereen met allerlei kunst en vliegwerk midden in de nacht tot ergens halverwege te brengen.

Dat is alleen waar als je aanneemt dat er vanaf die paar grote stations geen andere mogelijkheden zijn, maar dat bijvoorbeeld bussen en taxi's mensen nog thuis krijgen is een stuk aannemelijker als niet iedereen meer vanaf dezelfde plek alle kanten op. Vanaf bijvoorbeeld Utrecht Centraal zal een flink deel van Utrecht en omgeving best bereikbaar zijn geweest i.t.t. vanaf Amsterdam Centraal.

Reputatie 7
Badge

Normaal kan de machinist rijden zonder verantwoording voor hoe de wissels liggen, of overwegen werken e.d. maar bij een aanwijzing STS wordt alle verantwoording afgeschoven op de machinist en als je met een paar honderd reizigers rijdt dan is die verantwoording erg groot.

Dat lijkt me duidelijk een fout in het systeem dan, die de hier benodigde flexibiliteit vreselijk in de weg zit. Als ik in opdract van een verkeersagent door een rood verkeerslicht rijdt, is mijn aansprakelijkheid ook niet groter dan als het licht groen was geweest en die agent er niet had gestaan.

Als er iets mogelijk was geweest, neem ik aan dat daar wel actie op ondernomen was. Het feit dat men besloten heeft alle treinverkeer te staken, doet mij aannemen dat er geen andere mogelijkheden waren.

Ik vrees dat daar het verschil in insteek zit. Je neemt aan dat het handelen van Prorail en NS hier goed doordacht moet zijn geweest. Daar kijk ik als reiziger anders tegenaan.

Reputatie 7
Badge +1

En ik pleit ook niet om een flink aantal treinen te laten rijden, maar volgens de berichtgeving ging het om een honderdtal reizigers dat noodgedwongen heeft moeten overnachten, één trein heen en terug vanuit de diverse richtingen tot het eerste grote station in Amsterdam wat per metro bereikbaar is had voldoende geweest om iedereen thuis te krijgen.

Een trein in elke richting zal alleen een paar hoofdlijnen bedienen maar daarmee ben je er niet. Mensen moeten naar allerlei stations, niet alleen naar een handjevol intercitystations. Veel mensen zullen dus verderop alsnog stranden.

Het is logistiek verstandiger nachtopvang aan de bron te realiseren dan te proberen iedereen met allerlei kunst en vliegwerk midden in de nacht tot ergens halverwege te brengen.

Dit dus. Goede reactie @Tamzin Het probleem verplaatsen heeft inderdaad geen enkel nut.

Welke knoop wil je doorhakken als je nog niet eens weet wat er mis is gegaan? Ook als je de IT top zou ontslaan en nieuwe mensen aanstelt zal de eerste actie van die nieuwe top een onderzoek zijn naar wat er gebeurd is. Een eventueel onderzoek van vorig jaar heb je niets aan want dat kan een heel ander probleem geweest zijn.

Maar dat was mijn punt niet, het gaat mij nu even niet om de oorzaak van de verstoring maar de onmogelijkheid om een noodscenario in te zetten. Daarover wordt hier door sommige op voorhand al beweerd dat dit niet mogelijk kan zijn, zonder te weten wat de oorzaak precies was en dus ook zonder te weten welke systemen er nog wel in de lucht waren.

Reageer