Treinverkeer Amsterdam ligt plat.


*reacties verwijderd door moderator.


183 reacties

@Andreas lacht om Roger 

Wilt u zich netjes uiten tegen mijn collega machinist? Zo helpen we niemand verder en deze storing is vet waardeloos en ik ben het met @Momo eens, die prognose moet men niet geven

Reputatie 7
Badge +3

 

Dat maak ik zelf wel uit machinistje. En dit is geen politiek maar feitelijk waar. 

Doe gewoon 's ff normaal. Tuurlijk is de situatie k*t. Tuurlijk gaat er een hoop mis bij ProRail en ook bij NS. En daar mag je ook best over klagen. Maar dat is nog geen reden om zo te reageren op gewaardeerde communityleden die hun best doen anderen te helpen en af en toe 's ‘inside-information’ geven. Reken maar dat het NS-personeel dit minstens net zo k*t vindt als jij.

De IT storing bij de verkeersleidingpost van ProRail is verholpen. Vanaf 09.00 uur starten we rond Amsterdam weer met het rijden van treinen. Houd er wel rekening mee dat er de rest van de ochtend nog verstoringen zullen zijn zoals kortere treinen dan gepland en wellicht nog niet schoongemaakte treinen. In de rest van het land rijden de treinen zo veel als mogelijk volgens dienstregeling. ProRail en NS vinden dit alles erg vervelend voor onze reizigers. Check de Reisplanner voor het meest actuele reisadvies. Ondertussen doet ProRail onderzoek om de oorzaak van de storing te achterhalen, deze is nog niet bekend.

Actuele situatie op het spoor Plan je reis

 

Ik kan nog geen update geven over een compensatie of afhandeling van extra kosten als gevolg vanwege de storing. 

 

Wij moderators zijn inderdaad niet altijd aanwezig en dat is ook niet mogelijk. Wel zal ik het punt meenemen dat in geval van calamiteiten wellicht af en toe gekeken kan worden om jullie van een update te voorzien of escalerende topics zoals deze goed in de gaten te houden. Misschien kunnen we daar een oplossing voor vinden. Ik heb de berichten van TS in dit topic verwijderd en hem geband vanwege het overtreden van de huisregels. 

 

Daarnaast wil ik nog even gezegd hebben dat ik de inzet van jullie enorm waardeer. Ik zie in dit topic wel wat onenigheid, maar dat mag ook in dergelijke discussies. Excuses dat ik niet eerder in kon grijpen en nogmaals ga ik dit punt duidelijk maken om te kijken of we dit kunnen verbeteren binnen de community.

 

Tot slot bedankt Edwin voor alle gegeven informatie.

Ik wil u vragen dit forum te verlaten, dit is niet de plek om dit soort uitspraken te doen en ik reageer in geen enkel geval meer op u @Andreas lacht om Roger.

Ik wil u adviseren te solliciteren bij NS of ProRail of daar waar u denkt van toegevoegde waarde kunt zijn voor treinreizend Nederland. 

Reputatie 7
Badge +3

Al kan ik me vooral bij de concertgangers wel voorstellen dat ze in alle drukte daar, het feit dat er toch geen enkele trein reed en onzekerheid wat te doen, niet hebben ingecheckt, zeker als je niet van tevoren weet dat je uiteindelijk pas de volgende dag terug reist en dat je die incheck nodig hebt voor vergoeding voor een reis de volgende dag.

Of vanwege het simpele feit dat het station was afgesloten 🙂

 

Reputatie 7
Badge

 Een wissel dat niet te bedienen is staat natuurlijk nog wel in een bepaalde stand en als je langs andere weg weet dat er niets kan rijden is een rood sein ook niet zo boeiend. Met een beetje creativiteit hoeft er echt niet meteen niets meer te rijden.

 

Een rood sein niet boeiend? Ik denk daar (samen met al mijn collega machinisten) heel anders over.

1 rood sein kunnen we wel voorbij, maar een hele rits stoptonend voorbij? No way. Daarbij geldt dat een aanwijzing STS (de opdracht om een stoptonend sein voorbij te rijden) inhoudt dat alle wissels voorzichtig (= <10km/u) bereden moeten worden. Je bent al een uur bezig om vanuit Amsterdam naar de Singelgrachtbrug te komen. Gaat niet gebeuren.

Wat een enorme trieste reacties van o.a. de topic starter maar ook verbazend hoe sommige vaste forummers reageren die ergens een klepel hebben horen luiden. Verbazingwekkend dat Edwin toch nog is blijven reageren in dit topic ondanks de reacties in zijn richting. Chapeau Edwin !!!

Wel wordt het echt een keer tijd dat NS de bal ook bij Prorail neerlegt in de communicatie bij verstoringen en duidelijk maakt naar het publiek dat de NS hier totaal niets aan kan doen. De communicatie afdeling moet eens wat meer opkomen voor de NS wat dat betreft en dat zou voor de medewerkers van de NS ook prettiger zijn bij dit soort storingen.  Geef toe als het bij jezelf ligt als organisatie maar wijs naar de ander als de oorzaak daar ligt.

@Olav93  Lees nog even Edwin zijn laatste reactie hierboven door want code rood tafels zijn inderdaad alleen een optie als het verkeersleiding systeem wel werkt. Zonder informatie in welke standen wissels liggen kun je als Treinverkeersleider nu eenmaal heel weinig.  Treinen in dit soort situaties toch laten rijden gebeurt stapvoets en dan alleen om ze bij stations te laten komen zodat reizigers de trein uit kunnen. En dat heeft de nodige voeten in de aarde om het voor elkaar te krijgen dat een trein bij een station uitkomt. En een machinist is dusdanig getraind dat een rood sein voorbij rijden geen klein dingetje is gevoelsmatig, dat is een flinke stap om te doen voor een machinist zeker als er niets bekend is over het achterliggende spoor met een hoop wissels in het trajects zoals rondom Amsterdam.

 

En moderators, ik snap dat het druk was op de klantenservice maar ook jullie weten dat er op dit soort momenten ook op de community veel te doen is rondom de storing, waar waren jullie om de NS collega's die hier gereageerd hebben in de luwte te houden en te voorkomen dat ze zulke harde en onterechte aantijgingen tegen zich kregen?

 

Blijven we wel netjes? Het enige waar ik om vraag is om te wachten op de resultaten van het onderzoek voor je conclusies gaat trekken, daar is niets schofferend aan. En ik pleit ook niet om een flink aantal treinen te laten rijden, maar volgens de berichtgeving ging het om een honderdtal reizigers dat noodgedwongen heeft moeten overnachten, één trein heen en terug vanuit de diverse richtingen tot het eerste grote station in Amsterdam wat per metro bereikbaar is had voldoende geweest om iedereen thuis te krijgen.

Je bent leuke verhalen aan het ophangen om Prorail af te schermen, werk je er soms en zo ja geef dan eens aan wat je er doet?

En als je zo goed op de hoogte bent van wat er allemaal mogelijk zou zijn leg Edwin en mij dan eens uit WAAROM Prorail dat dan niet geregeld heeft?  Geloof me dat er bij de NS echt wel treinpersoneel te vinden was die een ritje extra hadden willen maken voor de reizigers. Die bereidwilligheid strand echter wel als Prorail GEEN rijweg ter beschikking stelt.

En ja we kunnen wel weer een onderzoek afwachten maar laten we wel even eerlijk zijn het is absoluut niet de eerste keer dat er een verkeersleiding post van Prorail plat gaat en het zal ook niet de laatste keer zijn.  Dit is al zovaak aan de hand geweest en er zijn al zoveel onderzoeken naar gedaan maar er is nog steeds geen sluitend backup systeem bij Prorail wat werkt.

En als het aan de NS ligt zoals de storing met de bijsturingssystemen en de NS legt de dienstregeling plat terwijl er best gereden had kunnen worden dan verwijt ik dat de NS ook aangezien er wel opties waren die ze echter niet van de plank haalde omdat de kennis bij het management gewoon ontbreekt.

En net als dat er bij de NS een flinke bezem door de organisatie moet is dat bij Prorail ook duidelijk nodig qua ICT. Daar hoeven we geen onderzoek voor af te wachten, het is gewoon een blamage voor Prorail.

 

Reputatie 7
Badge +3

Wat een onnodige ontsporing van een topic, zeg. Er is een grote, langdurige storing, waardoor er niets meer rijdt. Sommigen vragen zich - logischerwijs - af of er nou werkelijk niks meer mogelijk was, zelfs geen noodpendeltrein tussen bepaalde stations. Dan zegt de een: nee, dat kon echt niet. En een ander zegt: Dat is te voorbarig, laten we het onderzoek even afwachten. Prima toch? Hoeven we toch vervolgens allemaal niet zo moeilijk over te doen? En of iemand bij ProRail werkt, of vakken vult bij de Lidl, maakt me echt niks uit.

Reputatie 2

@JJRZde regels mbt declareren van kosten die men vanwege de storing heeft moeten maken zijn bekend. Daarin is ook de mogelijkheid opgenomen om vervoersbewijs te declareren die je extra moest aanschaffen voor vandaag omdat je gisteren niet thuis kon komen. 

Sorry, maar medewerkers van NS geven in veel gevallen vrij duidelijk aan dat de extra kosten als de treinen weer rijden op maandag gewoon voor rekening van de reiziger komen. Dit lijkt me volledig in strijd met geldende EU wet- en regelgeving.

Reputatie 7
Badge

Schuld verschuiven naar ProRail is zielig? Ook als de hele verkeersleidingspost van ProRail zodanig storingen heeft dat de seinen en wissels niet bediend kunnen worden en de treinen simpelweg niet kunnen rijden?

 

Hier kan NS (het treft overigens niet alleen NS, maar ook de internationale en goederenvervoerders) dus gewoon echt helemaal niets, maar dan ook niets aan doen.

 

De eigenaar van ProRail is overigens de Nederlandse Staat.

Dat gaat ook weer een dingetje worden, helemaal als de NOS het zo schrijft. 

Reputatie 7
Badge +1

Gast, doe toch eens normaal. Ik scherm ProRail niet af, ik vraag alleen om geen conclusies te trekken voor het onderzoek is afgerond. Elke zelf respecterende spoormedewerker zou hier achter moeten staan, want alleen met een gedegen onderzoek kun je tot verbetering komen.

Blijkbaar heb jij de hoop op verbetering al lang en breed opgegeven, dat is jammer, maar respecteer dan wel de mening van mensen die nog wel hopen op verbetering en ga niet continu op de man spelen.

Ik ben het wel eens met @Jeroen . Weer een onderzoek gaat echt niet veel andere dingen aan het licht brengen dan de onderzoeken van vorig jaar. Zo'n onderzoek gaat ook weer maanden in beslag nemen en ondertussen gaat er dan ook weer het nodige mis. Voor mij is het nu de tijd van knopen doorhakken. Dat daar voor bepaalde personen conscequenties aan zitten is vervelend maar niet meer dan logisch. 

Reputatie 7
Badge +3

Sommige rechten hebben natuurlijk op zich niks met deze specifieke storing te maken, maar zijn gewoon algemeen geldig. Daar zou de klanteNService af en toe wel wat meer van mogen weten, en communiceren. Ze zouden gewoon een link aan moeten kunnen klikken, waar alle regelingen, zowel van NS als van andere partijen zoals EU, duidelijk uitgelegd staan.

Gewoon het onderzoek afwachten, en verder accepteren dat er nou eenmaal wel eens dingen misgaan. Dat is altijd zo geweest en zal ook altijd zo blijven.

Boze tongen spreken al over een nogal goed gelukte hack op de systemen van ProRail, maar alle partijen inclusief de msm (main stream media) houden natuurlijk de lippen op elkaar 🤣

Waren het dan toch de Russen, dan kunnen we wel fluiten naar een vergoeding. 🤣

Reputatie 7
Badge +3

Dat schaar ik maar even onder drukte. 

Reputatie 7
Badge

Politieke statements maak je maar op andere platforms. 

Reputatie 7
Badge +3

Weet je wat pas zielig is? De schuld geven aan NS en Koolmees als er bij ProRail (weer eens) een systeem storing is en denken dat DB dan wel zou kunnen rijden in zo'n geval als DB de concessie zou hebben. Ga even lekker schelden op en lachen om ProRail. 

Reputatie 7
Badge +3

Nee, dat mag allemaal niet. Bovendien zal geen er geen machinist te vinden zijn die onder deze omstandigheden zal gaan rijden. Wie haalt het in zijn hoofd om voor te stellen om treinen te laten rijden over wissels die niet bediend kunnen worden en machinisten door stoptonende seinen te laten rijden?

Het is natuurlijk doffe ellende dat een complete verkeersleidingpost nog steeds kan uitvallen. Er wordt al jaren van alles en nog wat toegezegd door ProRail maar de situatie vandaag toont maar weer eens aan hoe kwetsbaar de systemen zijn.

Politieke statements maak je maar op andere platforms. 

Dat maak ik zelf wel uit machinistje. En dit is geen politiek maar feitelijk waar. 

@Andreas lacht om Roger Kunnen we aub respectvol op elkaar reageren? Je hoeft het niet met elkaar eens te zijn, je kunt gefrustreerd zijn, je kunt teleurgesteld zijn. Prima. Maar blijf gewoon normaal reageren.

Ik zou nu niet graag in de schoenen staan van de medewerk(st)ers in de stations, die van alles over zich heen krijgen en er totaal niets aan kunnen doen. Iedereen veel sterkte!

 

Wel wordt het echt een keer tijd dat NS de bal ook bij Prorail neerlegt in de communicatie bij verstoringen en duidelijk maakt naar het publiek dat de NS hier totaal niets aan kan doen. De communicatie afdeling moet eens wat meer opkomen voor de NS wat dat betreft en dat zou voor de medewerkers van de NS ook prettiger zijn bij dit soort storingen. Geef toe als het bij jezelf ligt als organisatie maar wijs naar de ander als de oorzaak daar ligt.

Op zich kan NS hier niets aan doen maar NS roept de kritiek wel over zichzelf af door keer op keer ProRail de hand boven het hoofd te houden. De rampen en wanprestaties bij ProRail stapelen zich de laatste jaren op zonder dat NS duidelijk stelling neemt en ProRail publiekelijk verantwoordelijk stelt. Hoewel NS en ProRail formeel gescheiden organisaties zijn opereren ze onvoldoende onafhankelijk van elkaar, het is niet voor niets dat andere reizigers- en goederenvervoerders al jaren klagen dat NS en ProRail elkaar steeds de bal toespelen.

Dat is ook wat ik bedoel, ik denk dat een groot deel van het NS personeel graag zou zien dat communicatie gewoon hard verwijst naar Prorail, ook al ben je van Prorail afhankelijk voor de toewijzingen je mag best kritisch zijn bij dit soort verstoringen in je openbare uitingen. Je kunt ook op een nette manier aangeven dat de NS net als de reizigers de dupe is van een storing in de systemen bij Prorail en dat je als organisatie je best doet om zo snel mogelijk te kijken wat nog mogelijk is als het probleem alter op de dag/avond/nacht is opgelost.

 

@Olav93   Nee als het systeem plat ligt dan kun je niet vaststellen hoe de wissels liggen, zeker niet bij een station als Amsterdam CS waar zo enorm veel wissels liggen.  Op een regionaal lijntje zou je dat wellicht nog wel kunnen inschatten en door een machinist kunnen laten checken, maar rondom Amsterdam CS snap ik dat ze absoluut geen risico’s nemen in deze.

 

Reputatie 7
Badge +3

Het probleem is ook niet zozeer de storing zelf, al is die natuurlijk heel vervelend. De discussie gaat vooral over hoe daar vervolgens op gereageerd, over gecommuniceerd, en mee omgegaan wordt. Het probleem van onjuiste informatie vanuit de klanteNService is niet bepaald nieuw. Er lijkt geen lering te worden getrokken uit eerdere vergelijkbare situaties.

Artikel 6.4 van de AVR-NS vermeldt daarnaast:

"Als u als gevolg van de vertraging van de laatste trein in uw reis met NS niet meer in staat bent om vanaf uw eindstation met aansluitend regulier openbaar vervoer op dezelfde NS-dag uw eindbestemming te bereiken, dan stelt NS vervangend vervoer ter beschikking om ervoor te zorgen dat u alsnog uw eindbestemming kunt bereiken. (...) Het kan zijn dat NS niet in staat is om vervangend vervoer aan te bieden. Hiervan is bijvoorbeeld sprake bij massale uitval van treinen, of wanneer uw eindbestemming redelijkerwijs niet meer bereikbaar is (zoals bij afgesloten wegen  of als u reist naar een Waddeneiland). In een dergelijk geval zal NS zich maximaal inspannen om u kosteloos een slaap- plaats aan te bieden. (...) Bij grote vertraging biedt NS u, afhankelijk van de omstandigheden van het geval en de objectieve noodzaak daartoe, drinken en maaltijden aan. Indien door een langdurige versperring vervoer per trein in het geheel niet mogelijk is op een NS-traject, zorgt NS voor zover dat redelijkerwijs van haar gevergd kan worden, voor vervangend vervoer."

Bedankt, het is dus inderdaad niet meer dan een inspanningsverplichting. Het verbaast me wel omdat veel mensen op dit forum het altijd voorstellen alsof er een absolute plicht zou zijn wat dus niet zo is.

Reputatie 7
Badge +3

En degenen met Weekend Vrij in die mensenmasse zullen dan wel een in en uitcheckt voor de heenreis hebben plus concertkaartje, waarmee je heel goed aannemelijk kan maken dat je ook weer terug naar huis wilde. 

Reputatie 7
Badge +3

Dat gaat dan nog wel een uitdaging worden om iedereen daar op tijd te krijgen en gaat mogelijk ook niet lukken. Concert begint nu wel een kwartier later, laat ook ProRail weten. 

Zo te zien worden nu op dit moment de stations leeg gemaakt van gestrande treinen en dan kunnen er langzaamaan weer treinen gepland worden. 

 

Update | 19.45 uur

De systemen zijn gereset en zijn getest. Treinen kunnen rond 20.00 uur weer rijden. Dat zal in de eerste instantie mondjesmaat zijn. De storing heeft tot veel hinder gezorgd voor reizigers, onder meer voor concertbezoekers. Concertorganisator Mojo heeft laten weten dat het concert van popster Harry Styles daarom minimaal een kwartier later zal beginnen.

Over de oorzaak van de storing is nog niets bekend. ProRail doet onderzoek.

 

Ik zie dat ProRail de link van de pagina aangepast heeft, eerder hadden ze Amsterdam verkeerd gespeld. 😁

https://www.prorail.nl/nieuws/storing-treinverkeer-van-en-naar-amsterdam

Reageer