Treinverkeer Amsterdam ligt plat.



Toon eerste bericht

183 reacties

Reputatie 7
Badge

Artikel 18 van (huidige, tot morgen geldige) Europese verordening voor reizigersrechten bevat de volgende tekst:

"2. In geval van vertraging als bedoeld in lid 1 van meer dan 60 minuten worden tevens aan de reizigers gratis aangeboden:

a) maaltijden en verfrissingen die in een redelijke verhouding staan tot de wachttijd, indien ze in de trein of in het station beschikbaar zijn of redelijkerwijs kunnen worden aangeleverd;

b) hotel- of ander verblijf en vervoer tussen het spoorwegstation en de plaats van het verblijf in gevallen waarin een verblijf van een of meer nachten noodzakelijk wordt of een bijkomendverblijf noodzakelijk wordt, voor zover en indien zulks fysiek mogelijk is;

c) indien de trein geblokkeerd wordt op het spoor, vervoer van de trein naar het spoorwegstation, naar het alternatieve vertrekpunt of naar de eindbestemming van de dienst, voor zover en indien zulks fysiek mogelijk is.

3. Indien de spoorwegdienst niet meer kan worden voortgezet, organiseren de spoorwegondernemingen zo spoedig mogelijk alternatieve vervoerdiensten voor reizigers."

Alternatief vervoer moet conform die verordening dus worden geregeld "voor zover en indien zulks fysiek mogelijk is" en "zo spoedig mogelijk". Dat blijft, vrees ik, vaag.

 

Boze tongen spreken al over een nogal goed gelukte hack op de systemen van ProRail, maar alle partijen inclusief de msm (main stream media) houden natuurlijk de lippen op elkaar 🤣

Een klassieke truc, iemand anders is het schuld en niet wij.

https://www.welingelichtekringen.nl/anp/thuisbrengplicht-ns-niet-van-toepassing-op-massale-treinuitval

Weet iemand hoe die regeling precies is gedefinieerd?

Het begrip "massaal" lijkt me nogal rekbaar.

Badge +3

 ch ja, de webcare ^dakjes werken zwaar over (tot 01:25 zelfs!)

Antwoord klopt wel 😅

 

Reputatie 7
Badge +3

@JJRZde regels mbt declareren van kosten die men vanwege de storing heeft moeten maken zijn bekend. Daarin is ook de mogelijkheid opgenomen om vervoersbewijs te declareren die je extra moest aanschaffen voor vandaag omdat je gisteren niet thuis kon komen. 

Sorry, maar medewerkers van NS geven in veel gevallen vrij duidelijk aan dat de extra kosten als de treinen weer rijden op maandag gewoon voor rekening van de reiziger komen. Dit lijkt me volledig in strijd met geldende EU wet- en regelgeving.

Die wetgeving gaat 7 juni in…

Was Floor gestrand? Wat zegt de EU wet- en regelgeving over mensen die nog niet op reis waren tijdens storing/vertraging?

Zo meteen in Op1 op NPO1 het duo Koolmees en Voppen. Eens turven hoe vaak ze sorry, onderzoek en verbetering gaan zeggen. 

Heb je het opgenomen, dat wordt bij de volgende grote verstoring dan weer uitgezonden. Er was wederom geen rekenming gehouden met een back-up plan voor als het niet ging lukken. En natuurlijk gebeurt het ook op een dag en tijdstip dat er beperkte bezetting is op de kantoren. Dat speelt natuurlijk ook altijd parten dat je mensen niet eventjes kan bereiken, niet een blik open kan trekken met mensen die even alles gaan regelen.

Zou er zo en zo een draaiboek bestaan voor grote aantallen gestrande reizigers?

Persoonlijk was ik niet onder de indruk van het stukje over de storing op het spoor.

Reputatie 7
Badge +3

Zo meteen in Op1 op NPO1 het duo Koolmees en Voppen. Eens turven hoe vaak ze sorry, onderzoek en verbetering gaan zeggen. 

@JJRZ  Fijn om andere geluiden te horen, ik vlieg voornamelijk met Amerikaanse maatschappijen en normaal hebben we goede ervaringen op 1 vlucht na waar ze hun verantwoording weigerde op Boston kerst afgelopen jaar.

De claims lopen bij KLM en dat lijkt de NS wel qua afhandeling, je kan bellen maar meestal heeft dat geen zin want je krijgt niet degene aan de lijn die je moet hebben voor de afhandeling. Vervolgens geen communicatie maar opeens een afhandeling die totaal niet klopt. En vervolgens een claim waar ik niet de voucher kan krijgen zoals die op de site vermeld staat maar waar ik wel recht op heb.

Dan zal het wel aan NL liggen …

 

@Olav93  Je kan je beter afvragen of dat goed in het FAQ verhaal komt te staan van de klantenservice, verwacht er geen wonderen van.

Reputatie 7
Badge

Ik ben benieuwd of de klantenservice wel goed is geïnformeerd en goede antwoorden gaat geven na de invoering van de nieuwe EU verordening en AVR-NS woensdag.

Reputatie 7
Badge

Zeg je nou dat het beleid is om tegen reizigers te liegen over hun rechten? Dat lijkt me gewoon strafbaar toch?

Niet liegen maar verzwijgen. 

In die tweet staat toch echt "Helaas worden extra kosten niet vergoedt." Dat is feitelijk onjuist dus een vergissing of een leugen en geen verzwijging.

Reputatie 7
Badge

Zeg je nou dat het beleid is om tegen reizigers te liegen over hun rechten? Dat lijkt me gewoon strafbaar toch?

Niet liegen maar verzwijgen. 

Gewoon het onderzoek afwachten, en verder accepteren dat er nou eenmaal wel eens dingen misgaan. Dat is altijd zo geweest en zal ook altijd zo blijven.

Boze tongen spreken al over een nogal goed gelukte hack op de systemen van ProRail, maar alle partijen inclusief de msm (main stream media) houden natuurlijk de lippen op elkaar 🤣

Waren het dan toch de Russen, dan kunnen we wel fluiten naar een vergoeding. 🤣

Reputatie 2

Gewoon het onderzoek afwachten, en verder accepteren dat er nou eenmaal wel eens dingen misgaan. Dat is altijd zo geweest en zal ook altijd zo blijven.

Boze tongen spreken al over een nogal goed gelukte hack op de systemen van ProRail, maar alle partijen inclusief de msm (main stream media) houden natuurlijk de lippen op elkaar 🤣

Nog steeds een reële mogelijkheid? ProRail ontkent het niet, maar geeft slechts aan dat er geen signalen zijn dat "het zoiets zou zijn". Een andere uitleg is er verder ook niet gegeven, dus blijkbaar zijn er wat betreft ProRail voor geen enkele oorzaak voldoende signalen.

 

@JJRZ  

Zeg je nou dat het beleid is om tegen reizigers te liegen over hun rechten? Dat lijkt me gewoon strafbaar toch?

Maar helaas werkt dit overal zo, ook bij de airlines moet je op je strepen staan en weten hoe het werkt en wat ze moeten aanbieden. 

Bij mijn laatste Lufthansa-vertraging vanaf Frankfurt van vorige zomer vanwege een staking heb ik ruim het dubbele van de ticketprijs teruggekregen. Lufthansa heeft verder vrijwel direct vrachtladingen (dit moet je letterlijk nemen) eten en drinken besteld voor de volledige luchthaven zonder dat iemand hier om gevraagd heeft en is er geflyerd om mensen te wijzen op hun reizigersrechten (ik weet niet of die mensen in dienst van de luchthaven of Lufthansa waren). Dus nee, het gaat zeker niet overal zo.

 

@JJRZ  Hier wordt gewoon aangegeven door de medewerker wat geïnstrueerd is om door te geven aan klanten, de NS gokt er op dat daardoor de kosten lager uitvallen dan als er meteen wordt aangegeven dat extra kosten vergoed worden.

Zeg je nou dat het beleid is om tegen reizigers te liegen over hun rechten? Dat lijkt me gewoon strafbaar toch?

Nee dat zeg ik niet. Extra kosten worden normaal niet vergoed volgens de regels, daaronder vallen concertkaartjes, vliegtickets e.d. 

En vergeet niet dat die hele klantenservice extern is. Ze doen gewoon wat ze wordt opgedragen en dat is verwijzen naar GTBV wat in eerste instantie ook het geval zal zijn als er treinen hadden gaan rijden later op de avond, begin van de nacht.

Er is ook niet omgeroepen dat je voor max. 150,- een hotel kon nemen, daar zijn mensen die op zo'n stretcher hebben gelegen nu ook niet blij mee. Die hadden graag een hotelbed gehad om op te slapen.

Maar helaas werkt dit overal zo, ook bij de airlines moet je op je strepen staan en weten hoe het werkt en wat ze moeten aanbieden. En ja, soms sta je dan zo'n 2 uur aan de balie om je gelijk te halen qua vergoeding van het hotel en kosten van eten en drinken. 

Reputatie 7
Badge

 

@JJRZ  Hier wordt gewoon aangegeven door de medewerker wat geïnstrueerd is om door te geven aan klanten, de NS gokt er op dat daardoor de kosten lager uitvallen dan als er meteen wordt aangegeven dat extra kosten vergoed worden.

Zeg je nou dat het beleid is om tegen reizigers te liegen over hun rechten? Dat lijkt me gewoon strafbaar toch?

Reputatie 7
Badge +3

Het probleem is ook niet zozeer de storing zelf, al is die natuurlijk heel vervelend. De discussie gaat vooral over hoe daar vervolgens op gereageerd, over gecommuniceerd, en mee omgegaan wordt. Het probleem van onjuiste informatie vanuit de klanteNService is niet bepaald nieuw. Er lijkt geen lering te worden getrokken uit eerdere vergelijkbare situaties.

Badge +3

Gewoon het onderzoek afwachten, en verder accepteren dat er nou eenmaal wel eens dingen misgaan. Dat is altijd zo geweest en zal ook altijd zo blijven.

Boze tongen spreken al over een nogal goed gelukte hack op de systemen van ProRail, maar alle partijen inclusief de msm (main stream media) houden natuurlijk de lippen op elkaar 🤣

Reputatie 5

 en verder accepteren dat er nou eenmaal wel eens dingen misgaan. Dat is altijd zo geweest en zal ook altijd zo blijven.

WELEENS?

Er gaan elke dag dingen mis en dat is juist het probleem dat niet opgelost wordt

Reputatie 7

Wat een hoop gezeur weer van alle betweters die nooit een dag bij het spoor hebben gewerkt.

Gewoon het onderzoek afwachten, en verder accepteren dat er nou eenmaal wel eens dingen misgaan. Dat is altijd zo geweest en zal ook altijd zo blijven.

Sommige rechten hebben natuurlijk op zich niks met deze specifieke storing te maken, maar zijn gewoon algemeen geldig. Daar zou de klanteNService af en toe wel wat meer van mogen weten, en communiceren. Ze zouden gewoon een link aan moeten kunnen klikken, waar alle regelingen, zowel van NS als vanuit andere partijen, duidelijk uitgelegd staan.

Misschien moet daar maar eens politieke druk op komen met een ook een standaard formulier.

 

@JJRZ  Hier wordt gewoon aangegeven door de medewerker wat geïnstrueerd is om door te geven aan klanten, de NS gokt er op dat daardoor de kosten lager uitvallen dan als er meteen wordt aangegeven dat extra kosten vergoed worden.

Reputatie 2

@JJRZde regels mbt declareren van kosten die men vanwege de storing heeft moeten maken zijn bekend. Daarin is ook de mogelijkheid opgenomen om vervoersbewijs te declareren die je extra moest aanschaffen voor vandaag omdat je gisteren niet thuis kon komen. 

Sorry, maar medewerkers van NS geven in veel gevallen vrij duidelijk aan dat de extra kosten als de treinen weer rijden op maandag gewoon voor rekening van de reiziger komen. Dit lijkt me volledig in strijd met geldende EU wet- en regelgeving.

Reputatie 7
Badge +3

Sommige rechten hebben natuurlijk op zich niks met deze specifieke storing te maken, maar zijn gewoon algemeen geldig. Daar zou de klanteNService af en toe wel wat meer van mogen weten, en communiceren. Ze zouden gewoon een link aan moeten kunnen klikken, waar alle regelingen, zowel van NS als van andere partijen zoals EU, duidelijk uitgelegd staan.

Simpelweg omdat deze medewerker niet is geïnformeerd daarover en dan niets kan toezeggen, de NS communiceerd zowel naar reizigers als medewerkers niet op het benodigde niveau. Dus die medewerkers moeten ook maar afwachten wat later in de media komt te staan als standpunt.

NS kiest er voor om alles achteraf te repareren als reizigers claimen, en de reizigers die dat claimen teveel moeite vinden betalen dus teveel.  En je snapt zelf wel waarom er voor deze optie gekozen wordt, toch?

Reputatie 7
Badge +3

@JJRZ de regels mbt declareren van kosten die men vanwege de storing heeft moeten maken zijn bekend. Daarin is ook de mogelijkheid opgenomen om vervoersbewijs te declareren die je extra moest aanschaffen voor vandaag omdat je gisteren niet thuis kon komen. 

Reputatie 2

@JJRZ  

De openingspost en een aantal reacties daarna waren gewoon ongepast, NS medewerkers stonden net zo in hun hemd als de reizigers 

Ik begrijp heel goed dat sommige reacties ongepast zijn. Ik begrijp alleen niet zo goed waarom de medewerkers van NS in in hun hemd zouden staan als er op normale toon aan de klantenservice gevraagd wordt of er op maandag verder gereisd kan worden met bijvoorbeeld een WeekendVrij als er zondag vanuit Amsterdam helemaal geen treinen meer rijden. Het antwoord hierop is namelijk een eenduidige JA.

Ik kan alle screenshots van Twitter hier neerzetten, maar daar schiet niemand iets mee op. Het is een kleine moeite om bij een grote storing de medewerkers hier op te wijzen. Het is ook geen nieuw terrein en mensen vragen geen vergoeding van duizenden euro's of onthoofdingen maar slechts een verlenging van de geldigheid van hun vervoerbewijzen en de reacties daarop zijn, in ieder geval ten dele, shockerend. En dan hebben we het slechts over de meest basale reizigersrechten.

Reageer