Skip to main content

Vanaf 25 februari wilt het kabinet de coronaregels versoepelen en gaat bijna alles van het slot af. Met de nadruk op ‘bijna’… Want ik lees nu op het nieuws is dat de mondkapjesplicht nog wel zal gelden in het openbaar vervoer. Is dit niet een beetje bijzonder? De mondkapjesplicht was er omdat de 1,5 afstand niet gehandhaafd kon worden. Maar die 1,5 meter vervalt toch vanaf bovenstaande datum, waarom moet je hem dan alsnog dragen in het ov? Hoe denken jullie hierover? 

Nederland is wel vaak later met dingen dan andere landen, met bepaalde maatregelen maar ook met beginnen met vaccinaties en boosters. Uitzondering was de lockdown in december, maar dat was dan wel weer het gevolg van het latere begin van de boostercampagne. En die lockdown heeft het tempo en de piek van de omikrongolf vertraagd waardoor we dus weer later zijn met afschaffen van allerlei maatregelen. Dus ja, de hoop is gevestigd op 15 maart einde mondkapjes in het OV. Gelukkig al vanaf vrijdag niet meer in winkels, dat onding gaat dan gelijk niet meer op. 

Met andere woorden 1g voor OV en vliegtuig ipv mondkapje. Dan weet je (vrijwel) zeker dat dat hoesten/niezen/sniffen een gewone verkoudheid is en geen Corona.

Hoe zie je dat voor je als er nu al amper controle is?

Kiezen of delen. Of mondkapjes aanhouden in OV, of gelijkstellen aan locaties met meer dan 500 personen = 1g verplicht.

Nee, het is niet te controleren. Maar wat moet je mensen die niet durven of kunnen reizen omdat mensen vinden dat ook in OV de laatste maatregelen moeten verdwijnen? OV is altijd een bron van besmetting geweest mbt griep/verkoudheid. Ik denk dat je het even moet aanzien, of corona inderdaad is gereduceerd tot niveau griep. Nu mondkapjes afschaffen, betekent dat als het weer oplaait er nog minder mensen er een gaan dragen.

Mondkapjes hebben nauwelijks effect op her totaal aantal besmettingen.  Ik vind het fijn om te zien dat steeds meer mensen die dingen onder hun kin dragen in de trein. Ik zelf zet mijn broodtrommel op tafel zodat ik altijd een eetexcuus heb. Gelukkig nog nooit aangesproken door de conducteur.  Die laatsten dragen mondkapjes meestal ook onder hun neus zie ik.

Nee, natuurlijk niet. Ze kunnen bijdragen aan het beperken van besmettingsrisico, maar dan alleen bij professioneel gebruik in een gecontroleerde (bv klinische) omgeving in combinatie met andere beschermingsmiddelen. 

In Japan waar mondkapjes dragen bij verkoudheid altijd al de norm is is hier veel onderzoek naar gedaan en de conclusie daar is dat een gewoon eenvoudig mondkapje wel degelijk een effectief middel is om verspreiding van virussen via de lucht op drukke plaatsen te beperken. Maar ja, Japanners zijn dan natuurlijk domme mensen volgens jou.

Het verzet tegen mondkapjes in Nederland is vooral een gevolg van de opstelling van Jaap van Dissel. Die heeft maandenlang volgehouden dat er geen wetenschappelijk bewijs was dat corona via de lucht verspreid kon worden (en mondkapjes daarom geen zin hadden) terwijl de hele wereld al lang beter wist.

Toegeven aan idioten is nooit een goed idee.

Dat is eigenlijk wat het kabinet doet. Als genoeg mensen tegen mondkapjes in de trein zijn wordt het afgeschaft zonder goede onderbouwing. 

Zie de horeca

Al die voorbeelden zijn plekken waar je op vrijwillige basis naartoe kunt gaan. Mensen met een kwetsbare gezondheid kunnen er zelf voor kiezen daar niet naartoe te gaan.

Voor het OV ligt dat anders. Dat moet door iedereen, dus ook door mensen met een kwetsbare gezondheid, gebruikt kunnen worden. Dus iedereen een mondkapje op.

Ik begrijp niet waarom mensen als Rintel van NS dat maar niet willen begrijpen. Zijn zij nou zo dom of ben ik zo slim? 

In het kader van de infectieziektenbestrijding kan de overheid dit opleggen. Hoe meer er over geneuzeld wordt, des te langer de verwarring gaat duren.

NS heeft in grote mate zelf bijgedragen aan de verwarring door niet of nauwelijks te controleren op de mondkapjesdraagplicht. Het past NS niet om mee te huilen met de wolven in het bos. NS moet zich gewoon conformeren aan de overheidsrichtlijnen.

Al die voorbeelden zijn plekken waar je op vrijwillige basis naartoe kunt gaan. Mensen met een kwetsbare gezondheid kunnen er zelf voor kiezen daar niet naartoe te gaan.

Voor het OV ligt dat anders. Dat moet door iedereen, dus ook door mensen met een kwetsbare gezondheid, gebruikt kunnen worden. Dus iedereen een mondkapje op.

Voor 2020 hoorde je nooit iemand over bescherming van kwetsbare mensen in het ov. Toen was dat niet belangrijk blijkbaar. Die situatie keert denk ik straks gewoon weer terug. Zou het lapje een plicht blijven, laten veel mensen het ov voor wat het is. Verder helpt het kapje eventueel misschien wel iets, wie zal het zeggen. Maar dan wel correct gebruikt. En dat doen er maar weinigen. En dat valt niet af te dwingen. Of je moet in China of Japan wonen, waar je in een staatskeurslijf leeft.

Of je moet in China of Japan wonen, waar je in een staatskeurslijf leeft.

De racistische standaard smoes om anarchie recht te praten.

@Rene74 Iedere vergelijking met de situatie van voor 2020 gaat mank. 

Het is een nieuwe situatie met een nieuw virus waarin steeds afwegingen moeten worden gemaakt. De mondkapjes in het OV blijven helaas nog een tijdje. Het absurde van al het zeuren over de mondkapjes in het OV is dat het daardoor alleen maar langer gaat duren voordat ze worden afgeschaft.

Steeds meer landen heffen de plicht op. Het virus wordt endemisch, minder ernstig. Maar inderdaad heeft zeuren geen zin. Gewoon afwachten. Ondertussen trekken velen hun eigen plan. Niet dat dat goed is maar het gebeurt wel. Onder de neus, onder de kin. Wie houdt wie hier voor de gek. Kijk om je heen.…

Vandaag vervalt officieel de 1.5 meter, het nachtleven gaat volledig open, de kroegen zitten hier dit weekend vol carnavalsvierders maar in de trein en ook op het perron en station (?) ten allen tijde wel een mondkapje op. 

Hoe zit het eigenlijk met de mondkapplicht op stations/perrons (dus als je niet in de trein zit)? Is die vanaf vandaag ook weer officieel weg? Ik zie er helemaal niets over op de NS-site staan.

Rijksoverheid.nl: het is wettelijk verplicht om een mondkapje te dragen op de volgende plekken:

Vandaag was ik de supermarkt de meeste mensen droegen nog mondkapjes. Ik niet. Dit is apart aangezien 90 procent van de mensen in de trein hun mondkapje op hun kin dragen en niet over hun mond en neus.

Veel mensen mijden het OV, dus degenen die je daar nog wel ziet zijn geen doorsnee van de totale bevolking. Zelfde met de horeca.

Voor iedereen die roept dat tot de pandemie niemand zich extra beschermde tegen de griep: mensen die risico lopen voor ernstiger verloop van de griep werden/worden uitgenodigd voor de griepprik.

In de groep die inmiddels oproep voor 3 prikken + booster hebben gehad omdat zij extra risico op ernstige verloop van Covid-19 lopen zitten mensen die nog nooit een oproep voor griepprik hebben gehad, omdat bij hen griep eenzelfde verloop zal hebben als bij anderen. Andersom hebben niet alle griepprik-mensen een oproep voor 3 basis-covid-prikken gehad.

Beide groepen overlappen elkaar, maar niet alle kwetsbaren hebben dezelfde risico's bij griep en covid. Daarbij loopt iedereen dezelfde kans op long-covid, kwetsbaar of gezond, jong of oud. De maatregelen de afgelopen 2 jaar waren er niet alleen om kwetsbaren te beschermen, maar om iedereen te beschermen tegen (ernstige) ziekte maar ook uitval werkenden op cruciale plaatsen.

OV is altijd een grote besmettingsbron geweest. Het is ook niet zo vreemd dat er minder treinen rijden door ziek personeel door gedrag van hen die mondkapje onzin vinden.

Als er vanaf het begin van de mondkapjesdraagplicht was opgetreden was het voor iedereen veel duidelijker geweest. Nu zitten we opgescheept met BOA’s die van mening zijn dat ze niet hoeven te handhaven. Of nog erger: ze dragen zelf ook het mondkapje niet (correct).

Dat is vanaf het begin een politiek besluit geweest dat de Hc's niet zouden optreden tegen mondkapjes weigeraars. Vanaf het begin is aangegeven dat er dan of V&S of politie bij moest komen als iemand na een waarschuwing zijn/haar mondkapje niet op deed.

Wederom onjuist.

Uit het jaarverslag 2021 van NS:

Het dragen van de mondkapjes is een verantwoordelijkheid van de reizigers die we daarop aanspreken. Indien nodig is handhaving belegd bij Veiligheid & Service en rijdend personeel. We merkten in 2021 steeds meer dat niet alle reizigers coronamaatregelen opvolgen.

@iMarkIk heb geen cijfers over OV als besmettingsbron, maar mijn ervaring was dat tijdens griepseizoen er meer mensen ziek thuis zaten die met OV naar werk kwamen, dan mensen die niet met OV gingen. Maar misschien heb jij cijfers die aantonen dat mijn aanname niet klopt?

Oh, jouw ervaring? Als we het zo gaan spelen, ik heb die ervaring niet. Net als jij geen cijfers, maar gebaseerd op wat ik om me heen zag op werk.

En wat persoonlijker, zelf heb ik 5 jaar lang met de trein naar werk gereisd en daarvoor 27 jaar niet met de trein maar met de fiets. Ik was in die 5 jaar trein niet opeens vaker ziek of verkouden dan daarvoor. Zoals zoveel mensen was ik 1 keer per jaar verkouden ongeacht hoe ik naar werk ging, net als veel collega's. Het is zelfs zo dat ik van de laatste 3 jaar dat ik verkouden ben geworden weet waar, wanneer en door wie ik besmet ben, omdat alledrie de keren mijn moeder op 1e Kerstdag de eerste klachten van een verkoudheid had en ik die enkele dagen later had. Bij 2 van die keren reisde met de trein naar werk en bij de laatste keer niet meer. 

Rijksoverheid.nl: het is wettelijk verplicht om een mondkapje te dragen op de volgende plekken:

Ja. Duidelijke taal. Nu nog het nakomen ervan 🤔

78 procent van de ov-werknemers wil er vanaf las ik op metronieuws. 

Zij zien dat de regels matig tot slecht worden gevolgd en hebben geen trek in conflict met reizigers.

De OV-medewerkers zeggen er niet bij dat ze zelf ook zeer laks zijn met de mondkapjes. 

Gisteren een NS-medewerkster aangesproken op het niet juist dragen van het mondkapje. Mevrouw vond dat niet zo leuk. Ze vroeg me waarom ik daar een opmerking over maakte. Ik antwoordde dat NS-personeel het goede voorbeeld moet geven. Daar moest ze me gelijk in geven en ze zette (in ieder geval tijdelijk) het mondkapje correct op.

Corona is nog niet weg en ook na besmetting met andere varianten en het nu veelvoorkomende omikron A kun je omikron B oplopen. Men wordt er misschien niet zo ziek van, maar op de werkvloer zal men het met minder personeel moeten doen.

Ik vraag me af hoeveel mensen met verschijnselen zich op dit moment überhaupt nog laten testen, laat staan thuisblijven. 

Je moet niet alleen kijken naar hoeveel positieve testen en hoeveel mensen zich laten testen, je moet ook kijken naar de ziekenhuiscijfers. Als er veel mensen met klachten en/of een positieve zelftest zich niet laten testen maar wel besmet zijn, zal een gedeelte daarvan zo ziek worden dat ze in het ziekenhuis moeten worden opgenomen en ga je ze terug zien in de ziekenhuiscijfers. Maar de aantallen nieuwe ziekenhuisopnames dalen en ook de bezetting in de ziekenhuizen. Daarnaast is er ook een daling te zien bij de rioolwatermeting. Het hoogste aantal virusdeeltjes daar is van 1 februari, wat ook de datum is dat er het hoogste aantal positieve testen in de GGD teststraten waren. Intussen is het aantal virusdeeltje in het rioolwater zo ongeveer gehalveerd, net zoals het aantal positieve is gehalveerd (of zelfs meer dan gehalveerd). Misschien eens tijd om te gaan denken dat er echt minder besmettingen plaats vinden en niet overal weer een negatieve verklaring voor te zoeken?

Indien je gevaccineerd bent en beschikt over een niet al te slechte gezondheid zou het een goed moment kunnen zijn om een besmetting op te lopen. Het schijnt een super-immuniteit op te leveren. Later zou het, gezien de afnemende werking van het vaccin, minder goed kunnen uitpakken.

Denk daar niet te licht over. Zo super is die immuniteit blijkbaar niet als artsen mensen een paar weken na een Omikron A besmetting iemand terug zien met Omikron B. Daarbij lijkt het krijgen van long-covid op een soort loterij. Genoeg jonge voorheen gezonde twintig tot in de vijftig mensen in mijn omgeving die weken tot meer dan een jaar na besmetting nog klachten hebben. Allemaal mensen die net niet ziek genoeg waren om opgenomen te worden.

…...

Verschil in volksaard denk ik...

In NL lijken we ons erg slecht aan dit soort maatregelen te kunnen houden, maar ja, we hebben inmiddels ook een cultuur waarin het voornamelijk ikke ikke ikke is dan dat we nog om ons heen kijken naar anderen.

Gelukkig zijn er nog genoeg andere landen waar nog veel naar andere omgekeken wordt.

2 jaar rekening houden met een kleine groep van ongevaccineerde is lang genoeg. Het is nu tijd om gewoon alles af te schaffen. Een verplichting zonder enige handhaving is zinloos.  

Correctie: mondkapjes draag je om te besmetting van iedereen te voorkomen. Als iedereen ze draagt dan zou de kans dat jezelf ziek wordt minder zijn. Daarnaast is het fijn als door het dragen mensen waarbij het vaccin niet of minder goed werkt of die geen vaccin om medische redenen kunnen nemen en kwetsbaren beschermd worden. Die groep is niet zo klein als jij denkt. Vandaag is het zeldzame ziektedag. Alleen al in Nederland zijn 1 miljoen mensen met een zeldzame ziekte. Velen daarvan zijn door hun ziekte kwetsbaar.

Als je echt zo kwetsbaar bent dan kan je beter thuis blijven. Als mensen met klachten nou echt thuis bleven waren al die maatregelen niet nodig

Als je echt zo kwetsbaar bent dan kan je beter thuis blijven. Als mensen met klachten nou echt thuis bleven waren al die maatregelen niet nodig

Mensen die echt kwetsbaar zijn mbt Covid-19, zitten al bijna 2 jaar thuis. Niet alleen is er voor kwetsbaren nog steeds het advies om OV te vermijden, door het gedrag van mondkapjesweigeraars ook in de 1e klas is reizen met de trein te risicovol.

Mensen met klachten hebben voor zichzelf allemaal redenen om niet thuis te blijven. Of er minder maatregelen nodig waren als mensen met klachten thuis blijven is de vraag, omdat er ook mensen zijn die zich niet andere maatregelen wensen te houden, zoals mondkapjesplicht.

Dat is niet vrezen maar juist gezond verstand gebruiken. Ik luister niet naar wat “iedereen” vindt en doet, ik luister naar mensen die er verstand van hebben - wetenschappers.

Tijdens de coronacrisis is pijnlijk duidelijk geworden dat de wetenschappers ook maar voornamelijk gisten en het in feite net zo min wisten als u en ik. De gehanteerde aannames en modellen bleken er keer op keer totaal naast te zitten waardoor de politiek op zijn beurt keer op keer tot de verkeerde maatregelen op de verkeerde momenten besloot. 

Daarnaast gaat het op dit moment niet alleen over ongemak maar over maatregelen die bezig zijn het OV volledig te slopen. Doordat het OV als enige sector nog steeds met beperkingen wordt geconfronteerd wordt de toestand snel onhoudbaar.

Overdrijven is ook een kunst. Natuurlijk wordt het OV niet gesloopt door de verplichting een mondkapje te dragen. Het is een kwestie van goed uitleggen en handhaven. 

Het punt is natuurlijk dat kwetsbaren sowieso nauwelijks durven te reizen omdat er buiten het OV geen mondkapjes meer gedragen hoeven te worden.

Ik las net dat de NS 1 miljard verlies maakte. Als die stomme mondkapjes blijven gaat de NS misschien failliet

NS heeft het afgelopen jaar niet afgesloten met een verlies maar met een winst van 500 miljoen. Wel is het zo dat de achterblijvende inkomsten uit het vervoer bijna volledig zijn gecompenseerd door de overheid. Zo lang die geldkraan openblijft zal NS niet failliet gaan.

Verder is het een interessante vraag of en in hoeverre het afschaffen van de mondkapjesplicht zoden aan de dijk zal zetten.

Reageer