Verdere mondkapjesplicht 25 februari



Toon eerste bericht

287 reacties

@Tamzin

Nederland is geen anarchistisch land 

Citaat van premier Rutte in 2020:

"De overheid kan mensen bij elkaar brengen, maar Nederland is gelukkig een anarchistisch land, waar niet alleen naar de premier geluisterd wordt."

https://www.bnr.nl/nieuws/internationaal/10413720/rutte-anarchistisch-nederland-moet-racisme-grote-klap-toebrengen

Ik verzin dit dus niet zelf.😊​​​​​​

Reputatie 3

Op dit moment maakt het Openbaar Vervoer zichzelf belachelijk met die Mondkappie/s…..Het gaat totaal nergens meer over! Steeds meer mensen doen zonder...en ook OV Personeel zie ik soms al zonder lopen...Dus zoveel mogelijk af tijdens een bus en treinrit! Die ellende heeft lang genoeg geduurt…..Wachten op 15 Maart? Laat me niet lachen…...Alles is versoepeld en laten we nu maar weer gewoon gaan doen! Dan doe je al gek genoeg………….

Reputatie 5

Wat is er nou toch in vredesnaam weer niet duidelijk aan. Mondkapjes blijven verplicht in het OV. Omdat het gebruik van het OV geen keuze is maar een noodzaak voor veel al dan niet kwetsbare mensen, die op hun beurt ook weer contact hebben met al dan niet kwetsbare mensen. Winkelen en horecabezoek ed. is een keuze, waarbij je zelf kunt bepalen welke risico's je wilt lopen. Wat is hier nou niet aan te begrijpen?

Lekker makkelijk gezegd. Ik wil de mensen niet de kost geven voor wie het OV wel een keuze is en winkelen (denk aan de supermarkt, bakker, slager etc) een noodzaak. De noodzakelijke levensmiddelen zijn echt geen keuze. Mijn moeder van 83 doet gewoon zelf 1 of meerdere keren per week de boodschappen. En veel ouderen gaan met hun goedkopere Dal Vrij, Weekend Vrij abonnement of Keuzedag vooral recreatief weg met de trein. Noodzaak of keuze? En school is ook een noodzaak, maar daar kunnen ook kwetsbare mensen werken of kwetsbare leerlingen zijn en daar hoeft het ook al niet meer. Jouw redenering van wel mondkapje bij iets wat noodzaak is en geen mondkapjes bij iets wat keuze gaat in dit opzicht dus mank. Daarnaast werd bij invoering van de mondkapjes in het OV als reden gegeven dat in het OV de 1,5 meter niet altijd kan worden gehandhaafd en dat er daarom een mondkapje nodig was, nu de 1,5 meter maatregel (voor de tweede keer) wordt afgeschaft wordt daar weer niets over gezegd. En de kwetsbaren moeten dan wel in het (noodzakelijke) OV beschermd worden maar op andere plekken mogen ze het lekker zelf uitzoeken? Ik zie op Twitter al heel veel verontwaardiging hierover. Ik begrijp op zich best dat het kabinet een beetje bang om gelijk echt alles overboord te gooien, zeker nu de aantallen besmettingen nog hoog zijn, maar de uitleg voor de mondkapjes alleen nog in het OV rammelt aan alle kanten. Nu heb je een situatie waarin degenen die zich tot de gezonde mensen rekenen niet blij zijn met de mondkapjes in het OV en degenen die zich kwetsbaar voelen niet blij zijn dat ze alleen nog in het OV (vliegveld/vliegtuig) verplicht zijn en ook nog de 1,5 meter afgeschaft. Een compromis waar beide kanten dus niet blij mee zijn. Maakt mij persoonlijk verder niet, ik zal voorlopig toch niet met de trein gaan, maar gaat meer om het principe. 

Ik doe elke week de noodzakelijke boodschap pen voor mijn bejaarde moeder, met mondkapje op natuurlijk. Ook toen dat niet meer hoefde van de overheid...Je kunt toch zelf ook nog nadenken? Ze zou haar boodschappen ook kunnen laten thuisbezorgen maar ze kan ze zelf niet eens meer uitpakken, vandaar. Als het goed is hebben kwetsbaren een netwerk(familie, vrienden, buren) om op terug te vallen. Ik moet echter daarnaast ook werken en reis daarvoor vier dagen per week met de trein naar mijn werk  en Ik reis daarnaast 1 a 2 dagen per week met de trein voor mantelzorg, bijvoorbeeld voor boodschappen doen of ziekenhuisbezoek. Dat is zeker niet 'lekker makkelijk' maar dus noodzakelijk. 

Dat ouderen en kwetsbaren zo aan hun lot worden overgelaten dat er niemand van de familie is die boodschappen voor ze wil/kan doen is een maatschappelijk probleem maar het zou geen noodzaak voor ze moeten zijn

Recreatieve reisjes zijn een keuze en geen noodzaak. Het onderscheid tussen keuze en noodzaak lijkt me hier echt wel duidelijk. 

En als je het niet eens bent met het mondkapjesbeleid dan doe je toch gewoon een mondkapje op waar jij dat wil? Doe ik de afgelopen 2 jaar al en meer dan rare blikken heb ik als reactie erop niet gekregen.

 

 

 

 

…...

Verschil in volksaard denk ik...

In NL lijken we ons erg slecht aan dit soort maatregelen te kunnen houden, maar ja, we hebben inmiddels ook een cultuur waarin het voornamelijk ikke ikke ikke is dan dat we nog om ons heen kijken naar anderen.

Gelukkig zijn er nog genoeg andere landen waar nog veel naar andere omgekeken wordt.

Reputatie 7
Badge +3

De mondkapjesplicht in het OV is gewoon een farce. Buiten het OV hoef je ze niet op en de anderhalve meter maatregel is ook afgeschaft. Dan krijg je inderdaad dat de mensen die beschermd zouden moeten worden door die mondkapjes in het OV op andere drukke plekken die dingen niet dragen en alsnog risico op besmetting lopen. Dat is nu juist het onlogische wat we hier al meerdere keren aangeven. Als je alles versoepeld en alleen de mondkapjes in het OV houdt, hebben ze gewoon veel minder nut. Als het kabinet kwetsbaren meer had willen beschermen, hadden ze meer maatregelen moeten houden. Maar nee, ze hebben zo ongeveer alles losgelaten, en dat heel fijn voor de carnavalsvierders vlak voor carnaval gedaan waardoor wat hypocriete Brabanders weer heel gezellig feest konden vieren. 

Reputatie 7

nmiddels 10 pagina's gezeur over iets wat nog steeds verplicht is. Ik zie het probleem niet. Je hoeft het mondkapje alleen maar in OV op. Daar zitten de meesten geen uren in. Zorgmedewerkers dragen ze al jaren dag in dag uit zonder problemen.

Ja, en de 11e en 12e pagina gezeur zal ook nog wel komen denk ik. Je overtuigt elkaar toch niet.

Punt is gewoon dat bijna niemand die kapjes meer wil, of dat nu weinig moeite is of niet, of het nu plicht is of niet. Omdat de urgentie weg is. Omdat de 1.5 meter niet meer bestaat. Ja er worden nog mensen ziek maar dat is een gegeven.

Dat zorgmedewerkers (maar lang niet alle) ze al sinds jaar en dag dragen wil niet zeggen dat de overige 99% van de bevolking dat ook maar in het ov verplicht moet blijven doen. Dat gaat gewoon niet gebeuren. Je zult zien dat het steeds minder en minder gaat worden richting de zomer. 

Van de week zat ik tegenover een echtpaar op gevorderde leeftijd in de Sprinter. Zij hadden hun kapjes onder de kin. De dame vroeg me op een gegeven moment of ik er problemen mee had dat ze het kapje naar beneden hadden. Maar ze waren die mondkapjes zo beu. Ik gaf aan van niet maar dat het nog wel steeds plicht is.... ach zei ze, er mag zoveel niet 🤣 en we zijn ook allang geboosterd 🤔

Het zijn zeer zeker niet alleen maar jongeren die het niet zo nauw nemen. 

Reputatie 7

Iedereen is kwetsbaar. De mate waarin blijk achteraf.

Als duidelijk wordt dat je ook in het OV niet meer hoeft te rekenen op anderen, voorkomt dat in ieder geval valse verwachtingen.  Eenieder is dan beter in staat zijn eigen afweging te maken.

Reputatie 7
Badge +3

Wat mij betreft liever gister dan morgen weg met die dingen, maar ik denk dat de overweging is dat je in het OV langere tijd vlakbij een ander kunt zijn, terwijl je in een winkel vaak ‘vluchterige’ contacten hebt.

Reputatie 7

Je kan gewoon reizen hoor. Het is niet veiliger of onveiliger dan op andere plaatsen. Als je je niet veilig voelt zet je een FFP2 kapje op of je zoekt even wat meer afstand- die is op heel veel momenten makkelijk te houden.

Om eerlijk te zijn zie ik ook de logica niet dat carnaval wel mag en zonder mondkapje reizen in de trein niet. Het is wel de vraag of die versoepelingen blijven met al die besmettingen. Misschien wilt het kabinet het nog niet doen om dat ze bang zijn dat er dan over een paar maanden weer een lockdown nodig is.

De overheid doet het in zijn broek voor de horeca maffia en de carnavalsvierders, dus die durven ze geen beperkingen op te leggen. Het OV ligt al twee jaar aan het staatsinfuus en moet dus genadebrood eten.

 

Reputatie 2

Maar ik vind ook niet dat we terug moeten naar de situatie in 2019 waar er gewoon mensen continu aan het hoesten waren in de trein zonder mondkapje. Ik ben geen fan van mondkapjes maar mensen met zulke klachten moeten eigenlijk niet met de trein reizen.

Zolang dat hoesten niet is vanwege een besmetting met het SARS-CoV-2 virus maar is vanwege een gewone verkoudheid is er eigenlijk niets aan de hand. Ja, je kunt anderen ermee besmetten maar een gewone verkoudheid levert geen ernstige klachten op, hooguit wat ongemak als hoesten, verstopte neus, snotteren, zere keel, heesheid, misschien nog wat hoofdpijn en gaat vanzelf over. Als je ook al vanwege een normale verkoudheid (geen Covid-19) niet meer met de trein mag, niet naar werk, niet naar school, eigenlijk nergens heen, kun je net zo goed het land de hele herfst en winter op slot gooien. 

Ik vind het asociaal om continu hoestend in een trein te gaan zitten.

Mensen worden nu eenmaal verkouden en moeten naar hun werk.  Buiten het OV zweeft het verkoudheidsvirus ook rond.  Dat hoort nu eenmaal bij het leven. 

Reputatie 7
Badge +3

Dan is het zeker een OV piek alleen in Brabant en Limburg? Het wekelijkse rapport van het RIVM laat een flink hoge piek aan nieuwe besmettingen zien in 5 veiligheidsregio's die veel hoger is dan alle andere veiligheidsregio's, toevallig zijn die 5 alleen Brabant en Limburg, Ik zal dan maar aannemen dat het OV in Brabant en Limburg veel gevaarlijker is. 

 

 

Ook toevallig dat het grote verschil tussen de regio's er vorige week niet was.

If it looks like a duck, swims like a duck, and quacks like a duck, then it probably is a duck.

Reputatie 7

De officiële reden om de mondkapjesplicht in het OV te handhaven blijkt nu de bescherming van kwetsbare personen. Die mensen kunnen winkels en horeca mijden (niet-essentieel) maar zijn soms gedwongen om met OV te reizen omdat ze geen alternatief hebben aldus is de redenering.

 

Tot hoelang wil je kwetsbare personen in het ov dan beschermen door mondkapjesplicht? Als dat het argument is kan je er nooit mee stoppen want er zullen altijd kwetsbare personen in het ov blijven. 

Hier in het zuiden zal na 25 februari volop carnaval gevierd worden. De treinen zullen vol zitten. Iedereen kan op zijn klompen aanvoelen hoe dat zal gaan met de mondkapjes....

Reputatie 7
Badge +3

Ik heb niet onder een steen geleefd maar constateer wel dat de situatie nu anders is dan een jaar , anderhalf jaar of bijna 2 jaar geleden tijdens eerdere golven. De situatie nu is dat zo'n 85% van de mensen boven de 12 volledig is gevaccineerd, waarvan ook zeker 60% (wellicht intussen meer) een booster heeft gehad, Omikron is milder en we zijn gezien de besmettingscijfers over de Omikron piek heen. Als alles gaat zoals men hoopt zullen de aantallen besmettingen alleen maar verder afnemen, zeker richting lente/.zomer. De aantallen zijn nu nog behoorlijk hoog, maar als ze in het huidige tempo blijven dalen dan ziet de situatie er over een maand en zeker daarna veel beter uit en is ook het risico voor de kwetsbaren een heel stuk minder, simpelweg omdat het virus dan minder rondgaat. Dan kun je gewoon niet blijven volhouden dat de gehele bevolking een klein gedeelte echt kwetsbare mensen moet blijven beschermen. 

Het OMT geeft ook niet voor niets het advies om als de omikron piek voorbij is testen bij de GGD alleen nog voor kwetsbaren zou moeten zijn. 

Reputatie 7
Badge +3

Voor het OV ligt dat anders. Dat moet door iedereen, dus ook door mensen met een kwetsbare gezondheid, gebruikt kunnen worden. Dus iedereen een mondkapje op.

Ik begrijp niet waarom mensen als Rintel van NS dat maar niet willen begrijpen. Zijn zij nou zo dom of ben ik zo slim? 

Omdat dat tien jaar geleden niet anders was. Toen moesten mensen met een kwetsbare gezondheid ook met het OV. Toen kon een flinke griep ook al ernstig zijn voor kwetsbaren. Toen had ook niemand een mondkapje op.

Wanneer zou jij het dan wel veilig vinden om weer zonder mondkapje te reizen?

Reputatie 6

Wat een vreemde redenatie. Omdat niemand zich meer aan richtlijnen houdt (wat door zo’n beetje de hele wetenschap als zeer onverstandig wordt aangemerkt), is het daarom prima om in het openbaar vervoer ook maar alles los te laten?

Dat is niet vrezen maar juist gezond verstand gebruiken. Ik luister niet naar wat “iedereen” vindt en doet, ik luister naar mensen die er verstand van hebben - wetenschappers.

Dit gaat ook niet in het bijzonder om mij, dit gaat om al die mensen die niet zo’n grote mond hebben als jullie en die het allemaal niet ok vinden, maar waar iedereen gewoon overheen walst omdat we hun levens minder relevant vinden dan gemak/ongemak van onszelf.

Badge +3

Lijkt me wel interessant om eens een enqûete te houden hoeveel mensen (forensen, studenten, dagjesmensen) het ov mijden omdat ze een mondkapje op moeten. Dus ‘ik neem dan liever de auto of blijf wel thuis’?

Ik denk bijzonder weinig, en diegenen die zonder mondkapje willen reizen hebben toch een keurige uitzondering bij zich (of doen het kapje op de kin)?

Of andersom, hoeveel ‘kwetsbare’ mensen die juist mondkapjes willen en (dus) zelf een FFP masker dragen het ov mijden omdat anderen om hen heen ze niet (correct) dragen.

Maar dan moet je dus ook niet naar een theater/bioscoop, restaurant of (drukke) winkels willen of gaan!

Wel apart dat men zich weer massaal in volle bussen propt (iedereen mét mondkapje, want anders mag je niet mee soms, zie de regels die zijn duidelijk) terwijl men precies hetzelfde in een trein allemaal nogal overbodig vindt :rolling_eyes:

Tja, daar moet ik immers eten of geldt mijn wappiebewijs wegens uitzondering… 

De realiteit is dat bepaalde groepen meer risico hebben op een ernstig tot zeer ernstig ziekteverloop. Niet alleen bij corona, maar ook bij andere ziektes.

Daar kunnen we niet tot in het oneindige rekening mee blijven houden. 

Wat betreft mensen met overgewicht die ongezond eten en niet sporten… Daar heb ik helemaal 0.0 begrip voor. Die hadden ze al lang en breed in een keiharde lockdown moeten plaatsen. 

 

Reputatie 7
Badge +3

In ieder geval is er altijd een antwoord wanneer je iemand verzoekt om zijn/haar mondkapje correct op te zetten in de trein. Ik heb meerdere keren de vraag gekregen: “Heb u er last van?” Ik kan nu antwoorden: “Dat is de verkeerde vraag. In de trein zetten we allemaal een mondkapje op om mensen met een kwetsbare gezondheid te beschermen. En nu als de sodemieter dat mondkapje opzetten.”

Reputatie 5

Wat is er nou toch in vredesnaam weer niet duidelijk aan. Mondkapjes blijven verplicht in het OV. Omdat het gebruik van het OV geen keuze is maar een noodzaak voor veel al dan niet kwetsbare mensen, die op hun beurt ook weer contact hebben met al dan niet kwetsbare mensen. Winkelen en horecabezoek ed. is een keuze, waarbij je zelf kunt bepalen welke risico's je wilt lopen. Wat is hier nou niet aan te begrijpen?

Als er vanaf het begin van de mondkapjesdraagplicht was opgetreden was het voor iedereen veel duidelijker geweest. Nu zitten we opgescheept met BOA’s die van mening zijn dat ze niet hoeven te handhaven. Of nog erger: ze dragen zelf ook het mondkapje niet (correct).

Dat is vanaf het begin een politiek besluit geweest dat de Hc's niet zouden optreden tegen mondkapjes weigeraars. 

Dat was geen politiek besluit maar een besluit van NS onder druk van de vakbonden.

Reputatie 7
Badge +3

Nee, @dorae_mon. Er valt geen speld tussen te krijgen. De overheid heeft bepaald dat iedereen van het OV gebruik moet kunnen maken. Ook mensen met een kwetsbare gezondheid. 

Als je niet tegen het dragen van een mondkapje kunt dan blijf je toch lekker thuis? Of ga je met eigen vervoer op reis?

Reputatie 7
Badge +3

Ik vind deze keuze voor mondkapjes in het OV als zo ongeveer laatste maatregel goed te verdedigen. Dat moeten we maar over hebben voor de mensen met een kwetsbare gezondheid die zijn aangewezen op het OV.

Ik begrijp alle argumenten over bekostiging en de verzelfstandiging van het OV. Maar in een pandemie gelden nu eenmaal andere wetten.

 
 
×
 
 
 

Corona is nog niet weg en ook na besmetting met andere varianten en het nu veelvoorkomende omikron A kun je omikron B oplopen. Men wordt er misschien niet zo ziek van, maar op de werkvloer zal men het met minder personeel moeten doen.

Ik vraag me af hoeveel mensen met verschijnselen zich op dit moment überhaupt nog laten testen, laat staan thuisblijven. 

Reputatie 7
Badge +3

Je moet niet alleen kijken naar hoeveel positieve testen en hoeveel mensen zich laten testen, je moet ook kijken naar de ziekenhuiscijfers. Als er veel mensen met klachten en/of een positieve zelftest zich niet laten testen maar wel besmet zijn, zal een gedeelte daarvan zo ziek worden dat ze in het ziekenhuis moeten worden opgenomen en ga je ze terug zien in de ziekenhuiscijfers. Maar de aantallen nieuwe ziekenhuisopnames dalen en ook de bezetting in de ziekenhuizen. Daarnaast is er ook een daling te zien bij de rioolwatermeting. Het hoogste aantal virusdeeltjes daar is van 1 februari, wat ook de datum is dat er het hoogste aantal positieve testen in de GGD teststraten waren. Intussen is het aantal virusdeeltje in het rioolwater zo ongeveer gehalveerd, net zoals het aantal positieve is gehalveerd (of zelfs meer dan gehalveerd). Misschien eens tijd om te gaan denken dat er echt minder besmettingen plaats vinden en niet overal weer een negatieve verklaring voor te zoeken?

Reageer