Enige jaren terug is er een onderzoek gedaan naar het verhogen van de maximale snelheid op baanvak Utrecht - Amsterdam. Daaruit bleek dat het verhogen van de maximale snelheid niet zou kunnen in verband met de grondsoort in combinatie met verzwaarde trillingen etc. etc.
In andere delen van NL is de grond harder, waardoor een dergelijke belemmering minder snel aan de orde is, daarbij zijn er langere trajecten, waardoor nog meer tijdswinst te boeken is. Denk daarbij aan Zwolle - Groningen of Amersfoort - Deventer etc.
Wordt er regelmatig overwogen om de maximale snelheden op dergelijke trajecten te verhogen? In Duitsland rijden de treinen op dezelfde grondsoorten 160 - 200 km/h op gemoderniseerde trajecten.
Het zal het achterland dichter betrekken bij de randstad en de trein weer wat tijdswinst geven. De meeste treinen kunnen inmiddels al 160 km/h zo weet ik.
Verhogen maximale snelheid in Noorden, Oosten en Zuiden des lands
Bladzijde 4 / 4
In Midden-Brabant komt er juist een proef om treinen langzamer te laten rijden in verband met de geluids-en trillingsoverlast. Dus die hogere snelheden zie ik nog niet komen, ik zie eerder druk op de poltiek komen om snelheden links en rechts te verlagen.
Dat is op de Brabantroute i.v.m. de omgeleide goederentreinen van/naar Venlo. Dit i.v.m. werkzaamheden tussen Emmerich - Oberhausen. Het was gepland dat in 2023 beëindigd zouden zijn. Helaas loopt het tot minstens 2026.
In een programma was te zien dat sommige inwoners in Gilze Rijen last hadden van de trillingen. Sommige huizen hadden scheurtjes vanwege de goederentreinen. En de zware Intercity Den Haag - Eindhoven bestaande uit 2 Traxx aan beide uiteinden met daartussen 9 ICR draag daar bij.
Daarom zullen plannen voor snelheidsverhoging overal in Nederland als een rode lap op een stier gaan werken, hetzelfde verzet als met Schiphol dreigt.
Ook in Duitsland is er steeds meer verzet tegen harder rijdende treinen in de bebouwde kom van dorpen en steden.
Overigens rijden in Japan behalve op de Shinkansen de treinen nergens harder dan 100-110 kmh en trekken toch veel reizigers.
Ook in Duitsland is er steeds meer verzet tegen harder rijdende treinen in de bebouwde kom van dorpen en steden.
Overigens rijden in Japan behalve op de Shinkansen de treinen nergens harder dan 100-110 kmh en trekken toch veel reizigers.
A
En dan wordt wonen naast het spoor goedkoper, waardoor het toch weer aantrekkelijker wordt. Als het echt een heel groot probleem is zet je je gewoon een geluidswand neer.
De reguliere treinen in Japan rijden overigens grotendeels 130, aangezien er daar op smalspoor wordt gereden wat minder geschikt is voor snelheden daarboven. 100 á 110 klopt niet; dat geldt echt alleen voor stoptreinen in dichtbevolkte gebieden.
Dan nog is het appels met peren vergelijken want het Japanse spoorwegnetwerk lijkt totaal niet op het Nederlandse. In de basis al, omdat de Shinkansen daar de rol van intercitytrein deels vervult. Het Nederlandse equivalent zou een HSL-Noord, HSL-Oost en HSL-Zuid zijn, maar zover is het hier niet gekomen. Wij lopen wat dat betreft zeker een aantal decennia achter op onze buurlanden.
De reguliere treinen in Japan rijden overigens grotendeels 130, aangezien er daar op smalspoor wordt gereden wat minder geschikt is voor snelheden daarboven. 100 á 110 klopt niet; dat geldt echt alleen voor stoptreinen in dichtbevolkte gebieden.
Dan nog is het appels met peren vergelijken want het Japanse spoorwegnetwerk lijkt totaal niet op het Nederlandse. In de basis al, omdat de Shinkansen daar de rol van intercitytrein deels vervult. Het Nederlandse equivalent zou een HSL-Noord, HSL-Oost en HSL-Zuid zijn, maar zover is het hier niet gekomen. Wij lopen wat dat betreft zeker een aantal decennia achter op onze buurlanden.
De reguliere treinen in Japan rijden overigens grotendeels 130, aangezien er daar op smalspoor wordt gereden wat minder geschikt is voor snelheden daarboven. 100 á 110 klopt niet; dat geldt echt alleen voor stoptreinen in dichtbevolkte gebieden.
Dan nog is het appels met peren vergelijken want het Japanse spoorwegnetwerk lijkt totaal niet op het Nederlandse. In de basis al, omdat de Shinkansen daar de rol van intercitytrein deels vervult. Het Nederlandse equivalent zou een HSL-Noord, HSL-Oost en HSL-Zuid zijn, maar zover is het hier niet gekomen. Wij lopen wat dat betreft zeker een aantal decennia achter op onze buurlanden.
De nieuwste NS treinen zijn wel stiller dan de oudste treinen. Helaas is het spoor in Nederland ook op veel plekken naast bewoonde kernen. Dus die nieuwe stillere treinen compenseren natuurlijk niet het wonen naast het spoor.
In Gilze Rijen horen en voelen ze de Traxx+ ICR. Maar er zijn geen klachten over de Flirt Sprinter.
Er zijn ook veel klachten over dubbeldekkers, vooral VIRM en in mindere mate DDZ.
Rijen is overigens maar één van de plaatsen in de regio met klachten. Ook in Dorst, Oisterwijk, Vught, Eindhoven (Tongelre) en Helmond zijn er veel klagers.
A
Ja, ik meen dat dat aan de hoge aslast van de TRAXX ligt. Over pakweg 3 jaar rijdt ICNG er; dan kan het best zijn dat de problemen meteen over zijn. Gewoon weer 130 á 140 gaan rijden daar dus, dat die mensen er zelf voor hebben gekozen om daar te gaan wonen mag echt geen maatschappelijk probleem worden.
Hier in Leiden hebben ze jarenlang 50-60 meter van mij vandaan met 160 km/u gereden. Nooit last van gehad. Natuurlijk hoor je het, met de ramen open is het zelfs lawaaierig, maar als je er voor kiest daar te gaan wonen, stem je er automatisch mee in.
Hier in Leiden hebben ze jarenlang 50-60 meter van mij vandaan met 160 km/u gereden. Nooit last van gehad. Natuurlijk hoor je het, met de ramen open is het zelfs lawaaierig, maar als je er voor kiest daar te gaan wonen, stem je er automatisch mee in.
Die paar Thalys treinen per dag,
Leuk he, en "gewoon" met ATB !
A
Wellicht wordt het hiermee weer mogelijk overal de beoogde snelheid te rijden? Tussen Breda en Tilburg hoort er gewoon 140 gereden te worden. Tussen Schiphol en Rotterdam hoort er minstens 200 gereden te worden. De omwonenden kunnen verhuizen, het spoor niet.
Aslast van ICNG wordt 17 ton. Minder assen. Net als SNG, SLT en Flirt. ICNG zal aan de modernste geluidseisen moeten voldoen. Goed nieuws voor de inwoners van de gemeente Lansingerland (Bleiswijk, Bergschenhoek, Berkel en Rodenrijs)
Dit heb ik uit de programma De Monitor:
https://demonitor.kro-ncrv.nl/artikelen/actiegroep-oisterwijk-trilt-als-er-een-intercity-voorbij-komt-staat-de-kast-te-schudden
A
Vier per dag in beide richtingen, meen ik, plus iedere Beneluxtrein die met een TRAXX werd gereden. Een verschrikkelijk luidruchtig fenomeen. Had ik daar bezwaar tegen gehad, dan waren we verhuisd.
Overigens is het geluid van de doorkomende Beneluxtreinen ook in 2019 nog regelmatig te horen, en vaker dan niet ook vanuit het centrum een kilometer van het spoor vandaan.
A
Het lijkt me sterk dat dat op dat stuk spoor haalbaar is. Maar na Boxtel moet het zeker mogelijk zijn, daar is het spoor al langer (deels) geschikt voor 160 km/u.
Overigens is het geluid van de doorkomende Beneluxtreinen ook in 2019 nog regelmatig te horen, en vaker dan niet ook vanuit het centrum een kilometer van het spoor vandaan.
Een Traxx kan nooit met 160 km/h door Leiden gereden hebben
Verder is heel station Leiden (dacht ik) 80 km/h tegenwoordig.
A
Naar mijn weten, maar de informatie hierover is vrij onduidelijk, kunnen de locs uit de serie 28 van de NMBS gewoon 160 rijden omdat deze locs zijn uitgerust met ATBM/ATBL. Dit zou ook gelden voor de Thalys en ICE, die daarmee op de Oude Lijn en naar Utrecht 160 zouden kunnen rijden. Alleen zou het systeem dan wel in iedere van die treintypen een afwijkende werking hebben, en kan het best zijn dat er nog andere voorwaarden aan verbonden zitten.
Als die snelheidsbeperking klopt, overigens, zal dat iets nieuws moeten zijn. Ik ben daar niet bekend mee, de laatste keer dat ik er op lette ging het nog op vol tempo. Waarom dat zou veranderen weet ik niet.
Als die snelheidsbeperking klopt, overigens, zal dat iets nieuws moeten zijn. Ik ben daar niet bekend mee, de laatste keer dat ik er op lette ging het nog op vol tempo. Waarom dat zou veranderen weet ik niet.
Tilburg-Breda is sowieso maar 130 kmh als ik het goed heb.
Je trein gaat zo snel als je langzaamste stuk (bij wijze van spreken). Als daar een probleem ligt, dan wordt het een steeds groter struikelblok als je dat zo laat liggen. Uiteindelijk is dat veel belangrijker dan snel de populaire topsnelheid van 160 of 200 km/hr bereiken op het Nederlandse spoor, wat je vervolgens op een handvol stukjes werkelijk rijdt...
Waar een wil is een weg. NS, ProRail en zelfs de ( noordelijke) provincies hebben uitgesproken voor snelheidsverhoging. Alleen de overheid wil daar voorlopig (nog) niet in mee. Aanleg Zuiderzeelijn en HSL Oost geschrapt. Staatssecretaris wil aarzelend een discussie over Lelylijn. Bedrijfsleven wil Noord - Zuid metrolijn doortrekken naar Schiphol.
En de overheid gaat over aanleg van nieuwe tram - en spoorinfrastructuur. Maar hopelijk zal vandaag op Prinsjesdag nieuws zijn over investeringen in spoorinfrastructuur. Ze moeten toch het stikstofgehalte terugbrengen van de rechter?
Of wachten ze tot de Hyperloop in gebruik gaat?😉
Bladzijde 4 / 4
Reageer
Meld je aan
Heb je al een account? Inloggen
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met Facebookof
Welkom
Nog geen account? Maak een account aan
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met Facebookof
Enter your username or e-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.