Verplichting dragen van mondkapjes vervalt per 23 maart 2022



Toon eerste bericht

154 reacties

Reputatie 7
Badge +3

In Japan heeft men ook nog andere gebruiken die bij ons vreemd overkomen, we hoeven dat niet allemaal over te nemen. Als Japanners er geen probleem mee hebben mondkapjes te dragen, ook zonder corona, moeten zij dat weten, dat wil niet zeggen dat dat hier dan ook normaal zou moeten zijn. 

Reputatie 5

Er zijn ook mensen die moeten testen omdat ze veel met mensen of kwetsbare doelgroepen werken. Dan is een zelftest niet genoeg maar moet je ook nog even naar de GGD bij klachten en soms meerdere keren als je na een aantal dagen nog klachten hebt. Omdat je liever niet anderen met het coronavirus wil besmetten dus, daarom.

Nu de mondkapjesplicht dan wordt afgeschaft (ik blijf natuurlijk zelf mijn FFP2 mondkapje in de trein wel dragen en zoveel mogelijk afstand houden omdat ik het risico veel te groot vind, niet voor mezelf maar voor mijn moeder en partner die beiden tot de zeer kwetsbaren behoren onder de risicogroepen)  zou de NS ook weer normaal kunnen controleren toch? NS-medewerkers die bang zijn voor besmetting of besmetting van kwetsbare dierbaren kunnen dan ook zo’n FFP2 mondkapje dragen.

Dus NS, hopelijk heb ik vanaf volgende week weer een normale, rustige treinreis 1e klas zonder dronken jongeren en andere reizigers die daar niet thuishoren maar daar bij drukte gaan zitten, lawaaimakers in de stiltecoupe en mét voldoende treinstellen.

Het laatste vind ik wel echt een aandachtspunt. Dan weer 4 treinstellen, dan weer 8, er is geen enkele logica in te ontdekken. Dezelfde trajecten, dezelfde dagen, dezelfde aantallen reizigers. Waarom?

 

 

Reputatie 7
Badge +3

Ja, daar begint het in dit forum op te lijken. Toch zou de NS de boodschap van de immunoloog als reisadvies aan kunnen merken bij de aankoop van een treinkaartje online.

Heb je dan werkelijk de illusie dat wanneer NS een dergelijk reiadvies zou geven reizigers dan opeens wel massaal vrijwillig een mondkapje gaan dragen in de trein? Dream on. 

Reputatie 7
Badge +3

Er zijn ook mensen die moeten testen omdat ze veel met mensen of kwetsbare doelgroepen werken. Dan is een zelftest niet genoeg maar moet je ook nog even naar de GGD bij klachten en soms meerdere keren als je na een aantal dagen nog klachten hebt.

Inderdaad, als je nog klachten hebt. Maar dat geldt dus niet als je zelf met een FFP2 masker in de trein zit en verderop iemand wat zat te snotteren zonder mondkapje en jijzelf geen klachten hebt of had. Dan is het vooral een kwestie van angst en geen reden om naar de GGD teststraat te gaan. Mocht je na een aantal dagen wel klachten krijgen, dan natuurlijk wel (laten) testen. En zelfs als die snotterende persoon wel besmet was met corona ben je met een FFP2 masker goed beschermd. Maar die persoon kan net zo goed een ouderwetse verkoudheid hebben en ook de griep gaat weer rond. Ik hoop alleen wel dat die snotterende persoon zelf wel een test heeft gedaan.

Wat is angst? Dus als iemand het niet fijn vindt dat een ander zit te snotteren en hoesten zonder mondkapje, terwijl mondkapje verplicht is, dan ben jij bang? Als ik bang was, werkte ik niet in een verpleeghuis wetende dat ik in de hoogste risicogroep val. Waar ik bang voor ben is dat ik andere kwetsbaren besmet door egoïsten die het niet nodig vinden om zich aan verplichte maatregelen te houden. En waarom ik ook al 2 jaar voorzichtig doe, is niet omdat ik bang ben om ziek te worden, maar omdat mijn noodzakelijke medische afspraken niet door kunnen gaan, als ik of iemand in mijn naaste omgeving corona heeft en ik moet testen en/of in quarantaine moet. Helaas is dat al een paar voorgekomen de afgelopen 2 jaar.

 

Reputatie 7
Badge +3

Angst is wanneer je zelf een goed beschermend FFP2 masker draagt (wat je volgens mij doet begrijp ik uit een ander topic) en dan nog omdat er iemand snotterend en zonder mondkapje in de trein zit, waarvan je niet eens weet of die besmet is met het corona virus en die verder dan 1,5 meter van je af zit (want ik neem aan dat jij niet dichterbij gaat of blijft zitten van zo iemand) vind dat je moet testen. Moeten testen is wanneer je zelf klachten hebt of in nauw contact ben geweest van iemand die positief getest is. In het voorbeeld van de trein weet je niet of die persoon positief is en je bent ook geen nauw contact.

Dat je voorzichtig bent kan ik begrijpen, maar je kunt het ook overdrijven. Dat je moest testen en/of in quarantaine moest vanwege iemand in je naaste omgeving met corona is heel wat anders dan je snotterende-persoon-in-de-treinvoorbeeld.

En ja, nu is het mondkapje nog verplicht in de trein en vind ik ook dat mensen zich daaraan moeten houden, maar dat is volgende week ook afgelopen. 

Badge +3

Uit een ander topic begreep ik dat voor verplegend personeel een chirurgisch IIR maskertje (dat vocht tegenhoudt) al voldoende is bij het verrichten van toch echt wel risicovolle handelingen zoals het intuberen van een besmette persoon waar je misschien maar een halve meter afstand hebt.

Dus als men dat prima vindt in een verpleeghuis (waar je zulke risicovolle handelingen niet eens verricht, maar misschien wel op korte afstand bent zoals bij wassen of medicatie toedienen) dan is een treinreis toch geen groot risico met een FFP masker op?

Het RIVM advies is nog ongewijzigd https://www.rivm.nl/coronavirus-covid-19/risicogroepen/adviezen-aan-kwetsbare-groepen-mensen

  • Wees terughoudend met het gebruik van openbaar vervoer. Kies voor eigen vervoer of een regiotaxi als dat kan. Draag een mondkapje in het openbaar vervoer of de regiotaxi.
  • Ga zoveel mogelijk met eigen vervoer als u ergens heen moet. Lukt dat niet en rijd je met iemand anders mee, check dan goed of iemand klachten heeft en vraag deze persoon een zelftest te doen; draag een mondkapje en ga zo mogelijk rechts achter de bestuurder zitten. 

Maar verwacht dus niet dat anderen dat ook doen als het niet meer hoeft (of deden toen het nog wel moest, maar zonder handhaving).

Het RIVM is sowieso al een tijdje aardig los gezongen van de realiteit.

Wat ieders reden is weet ik niet maar het signaal van de overheid dat het OV zeer onveilig is (veel gevaarlijker dan met 300 man in een kroeg) en daarom mondkapjes verplicht zijn schrikt wel af.

Buiten de (scholieren/studenten) spits zijn de bussen hier ook nog steeds bijna leeg, dus ‘veilig'.

Dat gold in Brabant voor corona ook al. 

Reputatie 7

En buiten dat morgen vervalt de draagplicht en heeft handhaver geen enkele mogelijkheid meer in handen om iets af te dwingen.

Het wordt eigen verantwoordelijkheid om zich te beschermen in zeer drukke omgevingen een FFP2 of FFP3 mondkapje is dan de juiste keuze

Ik ga weer veel reizen met de trein en zal het van de drukte laten af hangen van of ik kapje benodig of niet.

Bij het leven hoort nu eenmaal een zeker risico wat niet uit te sluiten is.

Ook ben ik gevaccineerd en geboosterd en meer kan ik niet doen.

Maar er zijn mensen die 2 jaar na corona nog zorg nodig hebben en niet meer normaal kunnen functioneren.

Geldt dat ook voor de omicronvarianten of is daar nog te weinig over bekend?

Men spreekt van long covid als iemand langer dan 3 maanden coronaklachten heeft.

Oei, ik heb al 2 jaar coronaklachten… Klachten over de coronareligie dan vooral. 

Reputatie 7
Badge +3

In sprinters was dat voor corona ook al. Mensen gebruiken die toch meer als S-Bahn/metro.

Hangt misschien ook af hoever men moet reizen in de sprinter. Ik bleef meestal ook wel staan of nam hooguit plaats op een klapstoeltje op het balkon van een SLT als ik alleen Leiden Centraal - De Vink deed (overstappend vanuit een andere trein). Er kwam toen nog eens een HC naar me die aangaf dat er nog stoelen vrij waren, op mijn opmerking dat ik er bij De Vink weer uitmoest gaf ze aan dat al te vemoeden. 

Reputatie 5

En buiten dat morgen vervalt de draagplicht en heeft handhaver geen enkele mogelijkheid meer in handen om iets af te dwingen.

Het wordt eigen verantwoordelijkheid om zich te beschermen in zeer drukke omgevingen een FFP2 of FFP3 mondkapje is dan de juiste keuze

Ik ga weer veel reizen met de trein en zal het van de drukte laten af hangen van of ik kapje benodig of niet.

Bij het leven hoort nu eenmaal een zeker risico wat niet uit te sluiten is.

Ook ben ik gevaccineerd en geboosterd en meer kan ik niet doen.

Bij het leven hoort inderdaad een zeker risico dat niet uit te sluiten valt. Bij het reizen met NS horen echter ook conducteurs die controleren en handhaven, zodat elke reiziger veilig op zijn bestemming komt. Maar in de praktijk is er absoluut geen controle, laat staan handhaving en doet iedereen maar waar hij/zij zin in heeft in de trein.

Vervang het woord ‘COVID’ door ‘influenza’ en alle argumenten die je noemt speelden drie jaar geleden ook al. Toen werd er door niemand om mondkapjes gevraagd. Wat is er nu anders?

Een groep mensen heeft wel een groter risico om met covid in het ziekenhuis te komen, maar loopt geen extra gezondheidsrisico bij influenza. Daarbij kun je na een flinke griep na 6 weken weer normaal functioneren. 

De zware griepgolf van de winter 2017/2018 hebben volgens CBS en RIVM zo'n 9400 mensen in Nederland niet overleefd. Dat is toch echt vele malen meer dan de covid golf deze winter. 

Reputatie 6

Ik zit echt liever op het “balkon” of zelfs staan dan tussen allerlei mensen ingeklemd te zitten. Altijd al geweest, echt niet van de laatste twee jaar. Ben niet zo van de polonaise.

Reputatie 7
Badge +3

Men spreekt van long covid als iemand langer dan 3 maanden coronaklachten heeft.

Dat is niet helemaal correct. Men spreekt van “long covid” wanneer iemand iemand symptomen blijft houden nadat iemand acute covid heeft doorgemaakt. Dat kunnen ook andere symptomen en verschijnselen zijn dan tijdens de acute covid. Op Wikipedia staat het duidelijk uitgelegd: https://nl.wikipedia.org/wiki/Long_covid

Reputatie 7
Badge +1

Dat zou best eens kunnen. Ik denk dat veel scholen hebben ontdekt dat bepaalde dingen makkelijker online gaan. Zo zie je dat het geven van lessen grotendeels weer op locatie is, maar zijn veel meetings en werkzaamheden eromheen nog altijd online zijn.

Daarnaast waren er tot voorkort (18 feb) nog beperkingen met betrekking tot de maximaal groepsgrootte waardoor veel grotere colleges ook nog online werden gegeven. Wellicht dat het hierdoor nog wat aantrekt.

Reputatie 7
Badge +3

IIk kan mij niet herinneren dat wij toen ook een lockdown en mondkapjesplicht hadden.

Precies! Dus waarom zouden we daar nu wel mee door moeten gaan?

Wat ik bedoel is dat jouw vergelijking krom is. Je kunt een griep periode zonder maatregelen niet vergelijken met coronawinter met maatregelen.

Reputatie 1

mrfreeze schreef:

Vervang het woord ‘COVID’ door ‘influenza’ en alle argumenten die je noemt speelden drie jaar geleden ook al. Toen werd er door niemand om mondkapjes gevraagd. Wat is er nu anders?

Het zou best kunnen, al hoop ik van niet, dat reizigers, die nog niet besmet zijn met het virus over een paar weken behoorlijk ziek thuis zitten of nog erger voor anderen een beetje ziek in de trein.

Dan wordt misschien wel duidelijk wat er anders aan is. Overigens is de bijvangst van het dragen van een mondkapje voor de ander het voorkomen van een nieuwe griepgolf.

 

WIN-WIN-VOORSTEL:  NS wil u svp per trein in 1 wagon de mondkapjesplicht handhaven, zodat kwetsbare mensen en 70plussers zonder veel risico gebruik kunnen maken van de trein. Neem hiervoor de voorste of achterste wagon, zodat er geen andere reizigers door heen hoeven te lopen.

Graag uw reactie. 

Je kunt dat wel vragen aan NS maar als er niet gehandhaafd wordt komt er niets van terecht.

Niet zo negatief iMark: er zijn ook Stilte-coupé's waar je reizigers op kunt wijzen en vragen elders te gaan zitten als ze willen kletsen. En er blijft volop keuze aan plaatsen voor mensen die géén mondkapje willen dragen.

Je kunt dat wel vragen aan NS maar als er niet gehandhaafd wordt komt er niets van terecht.

En er blijft volop keuze aan plaatsen voor mensen die géén mondkapje willen dragen.

Ik denk niet dat je tot in eeuwigheid kunt blijven eisen dat mensen een mondkapje moeten dragen in de trein.

Reputatie 1

Rene74 schreef

Bewijs?

i​​​​Ik had het over een mogelijke bijvangst.

Misschien moet je Japanse burgers naar hun ervaringen vragen, die gebruiken al jaren mondkapjes om elkaar tegen griep te beschermen 

Vanmorgen heeft een vooraanstaand immunoloog op NPO 1 radio in ieder geval aangegeven dat het vooral voor mensen, die nog niet besmet ziijn geweest verstandig is om een mondkapje te dragen. Daar als veel mensen dicht bij elkaar staan of zitten het omnikron virus eenieder die nog niet besmet is geweest razendsnel kan infecteren. Hoe ziek je er dan van wordt hangt af van vele factoren, waarvan gevaccineerd zijn er één is. Ik zou zeggen overdenk deze informatie voordat je zonder mondkapje de trein in stapt en nog niet besmet bent geweest.

 

 

Reputatie 7
Badge +1

WIN-WIN-VOORSTEL:  NS wil u svp per trein in 1 wagon de mondkapjesplicht handhaven, zodat kwetsbare mensen en 70plussers zonder veel risico gebruik kunnen maken van de trein. Neem hiervoor de voorste of achterste wagon, zodat er geen andere reizigers door heen hoeven te lopen.

Graag uw reactie. 

En als de rest van de trein vol is, denk je dan echt dat de overige reizigers hier dan niet in gaan zitten of moet de conducteur bij deze coupe alle reizigers gaan controleren bij deze coupe op leeftijd en het dragen van een mondmasker???

 

Voorstel is niet reëel. Zoals uit veel topics op dit forum blijkt wordt er nauwelijks gecontroleerd. Zolang dat niet aangepakt wordt, heeft dit allemaal geen zin.

 

Ook je voorbeeld van stiltecoupé's klopt niet want ik werd bijvoorbeeld afgelopen maandag opgescheept met 3 tieners in de eerste klas zonder mondkapje. Excuus ja er is geen plaats in de rest van de trein. Conducteur in geen velde of wege te bekennen. Wat moet je dan?

 

iMark is niet negatief maar realist. Dat is iets heel anders.

WIN-WIN-VOORSTEL:  NS wil u svp per trein in 1 wagon de mondkapjesplicht handhaven, zodat kwetsbare mensen en 70plussers zonder veel risico gebruik kunnen maken van de trein. Neem hiervoor de voorste of achterste wagon, zodat er geen andere reizigers door heen hoeven te lopen.

Voor 70 plussers is er geen probleem als ze gewoon hun vaccinaties hebben gehaald. Resteert een hele kleine groep kwetsbaren die niet gevaccineerd kunnen worden. Voor deze mensen is het effectiever als ze een FFP2 masker dragen op drukke plaatsen.

Een hele wagon per trein blijvend reserveren voor deze hele kleine groep is natuurlijk kolder. Het is niet realistisch dat deze hele kleine groep tot in eeuwigheid blijft eisen dat iedereen een mondkapje moet dragen omdat ze zelf vertikken om een FFP2 masker op te zetten om zich te beschermen.

Wel realistisch blijven graag 

Ik ken zat mensen die liever wel mondkapje handhaven voor zichzelf of hun omgeving. Kunnen we samen kijken hoe we de belangen van iedereen kunnen respecteren? Oog hebben voor elkaar, ook voor uw wensen, helpt ons verder. 

WIN-WIN-VOORSTEL:  NS wil u svp per trein in 1 wagon de mondkapjesplicht handhaven, zodat kwetsbare mensen en 70plussers zonder veel risico gebruik kunnen maken van de trein. Neem hiervoor de voorste of achterste wagon, zodat er geen andere reizigers door heen hoeven te lopen.

Voor 70 plussers is er geen probleem als ze gewoon hun vaccinaties hebben gehaald. Resteert een hele kleine groep kwetsbaren die niet gevaccineerd kunnen worden. Voor deze mensen is het effectiever als ze een FFP2 masker dragen op drukke plaatsen.

Ik ken zat mensen die liever wel mondkapje handhaven voor zichzelf of hun omgeving. Kunnen we samen kijken hoe we de belangen van iedereen kunnen respecteren? Oog hebben voor elkaar, ook voor uw wensen, helpt ons verder. 

Als mensen liever een mondkapje op willen zetten in de trein zijn ze daar vrij in. Wat jij wil is echter anderen dwingen dat ook te doen, over respect gesproken.

Het uitgangspunt bij de coronamaatregelen is altijd de situatie in de ziekenhuizen geweest en zolang die ernstig was hebben de meeste mensen zich loyaal aan de maatregelen gehouden. Maar er komt ook een moment nu het ziekenhuis argument is weggevallen om ook de verplichte maatregelen in te trekken.

Reageer