Vervanging korte luchtvaartverbindingen door hogesnelheidstrein


Reputatie 5

Vandaag werd bekend dat concreet 1 keer per dag een vliegverbinding vervangen wordt door een hogesnelheidstrein: 

https://www.bing.com/ck/a?!&&p=d01885ed02a0940683721390dd27c88b5e74f30c5985c50d284ff5165dcce7eaJmltdHM9MTY0ODY2NjU2OSZpZ3VpZD1hYWM4NTA3My0wYjdkLTRlZDQtOGI5Yi0wNjE1ZTkxOGI2MGYmaW5zaWQ9NTM1Ng&ptn=3&fclid=0fa77752-b05b-11ec-9dc9-004dc59769f9&u=a1aHR0cHM6Ly93d3cudXBpbnRoZXNreS5ubC8yMDIyLzAzLzMwL2tsbS12ZXJ2YW5ndC1leHRyYS1kYWdlbGlqa3NlLXZsdWNodC1kZWZpbml0aWVmLWRvb3ItdGhhbHlzLz9tc2Nsa2lkPTBmYTc3NzUyYjA1YjExZWM5ZGM5MDA0ZGM1OTc2OWY5&ntb=1

In linkje lees je de haken en ogen bij een Air & Rail product. Maar het is in ieder geval de moeite waard om te zien hoe het gaat verlopen. 

Vrij logisch om 1 keer per dag een vliegverbinding tussen Schiphol - Brussel te vervangen door een hogesnelheidstrein. Kan Thalys, KLM en Schiphol in de praktijk zien waar ze tegenaan lopen. Het is een win-win situatie. Thalys krijgt meer treinreizigers. KLM zal door de hogere energieprijzen en duurdere tickets graag van de korte onrendabele vliegverbindingen af willen. En Schiphol creëert meer ruimte ten gunste van de langeafstandsvluchten.  

Ben benieuwd hoe het zich gaat ontwikkelen. In Frankrijk gaat de samenwerking tussen SNCF en Air France prima. En stappen vele reizigers bij Aeroport Charles de Gaulle TGV moeiteloos over van vliegtuig naar trein v.v. In Nederland riep de overheid al op om meer de hogesnelheidstrein te pakken. Maar ze willen niet investeren in verbeteren van spoortrajecten zodat de HST concurrerend kan worden. Tussen Amsterdam - Emmerich zal de ICE nog vele jaren blijven boemelen. 

En de HSL Zuid zal nog storingsgevoelig blijven als overheid niet weigert extra te investeren in de knelpunten met de HSL. Zoals gisteren bleek toen een Intercity Direct superlang stil stond op de HSL. 


42 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Het wordt voor de Europese consument een heel ander verhaal wanneer in de vliegtickets werkelijke kosten worden verwerkt en alle belastingvoordelen voor luchtvaartmaatschappijen worden afgeschaft.

Het probleem is niet dat treinkaartjes te duur zijn. Het probleem is dat vliegtickets (veel) te goedkoop zijn.

Wat ook meespeelt is dat vliegtickets boeken heel simpel is. In enkele klikken heb je een ticket naar echt elke luchthaven op de wereld. 

Tja, dat is het nadeel van de territoriumdrift van al die monopolistische staatsmaatschappijen op het spoor in het versnipperde Europa. Die denken vooral niet internationaal. Daarnaast drijft dat ook de kosten onnodig op.

Het zou beste zijn om het internationale langeafstandsvervoer bij commerciële bedrijven neer te leggen die internationaal werken. Alleen moeten die dan gegarandeerd geen connecties met de staatsmaatschappijen hebben en er moeten dan strikte regels komen die tegenwerking door de staatsmaatschappijen en nationale overheden (bijv. via de infraheffing) verbieden. 

De huidige opzet van bijv. de Nightjet naar Wenen waar zowel NS, DB en OBB (en alle lokale vakbonden) zich mee bemoeien gaat niet werken.

Maar misschien moet je ook wel concluderen dat in Europa internationaal treinvervoer gewoon trekken aan een dood paard is. Ik denk dat als je de gemiddelde Europese burger vraagt die helemaal de noodzaak niet ziet om vliegverkeer te vervangen door veel duurder treinverkeer.

Reputatie 7

In Nederland riep de overheid al op om meer de hogesnelheidstrein te pakken. Maar ze willen niet investeren in verbeteren van spoortrajecten zodat de HST concurrerend kan worden. Tussen Amsterdam - Emmerich zal de ICE nog vele jaren blijven boemelen. 

En de HSL Zuid zal nog storingsgevoelig blijven als overheid niet weigert extra te investeren in de knelpunten met de HSL. Zoals gisteren bleek toen een Intercity Direct superlang stil stond op de HSL. 

Zolang de prijs van internationale lange-afstandstreinen niet flink daalt en het vliegtuig niet behoorlijk duurder wordt, verandert er niks.

Punt twee is inderdaad de betrouwbaarheid en die is op de HSL ver te zoeken. Hoevaak de IC Brussel wel niet gecanceld wordt of met veel vertraging aan komt boemelen. Geen reclame voor het vervangen van auto of vliegtuig door de trein. Je kan vanuit Breda voor je gemoedsrust vaak beter via Den Bosch naar Schiphol gaan dan via de HSL. Helaas.

En dan nog die bergen werkzaamheden altijd. Juist in vakantieperioden en weekends, juist als mensen op vakantie gaan. Logisch, maar dat werkt óók niet mee aan populariteit.

Het blijft een lastig verhaal. In mijn omgeving probeer ik mensen altijd enthousiast te maken voor internationaal treinreizen maar dat valt niet mee. Naar Parijs /Londen wil men nog wel - makkelijk en snel - maar bij bestemmingen waarvoor overgestapt moet worden ligt het complexer. Daarnaast zijn mensen gewoontedieren.

Reputatie 5

In Nederland riep de overheid al op om meer de hogesnelheidstrein te pakken. Maar ze willen niet investeren in verbeteren van spoortrajecten zodat de HST concurrerend kan worden. Tussen Amsterdam - Emmerich zal de ICE nog vele jaren blijven boemelen. 

En de HSL Zuid zal nog storingsgevoelig blijven als overheid niet weigert extra te investeren in de knelpunten met de HSL. Zoals gisteren bleek toen een Intercity Direct superlang stil stond op de HSL. 

Zolang de prijs van internationale lange-afstandstreinen niet flink daalt en het vliegtuig niet behoorlijk duurder wordt, verandert er niks.

Punt twee is inderdaad de betrouwbaarheid en die is op de HSL ver te zoeken. Hoevaak de IC Brussel wel niet gecanceld wordt of met veel vertraging aan komt boemelen. Geen reclame voor het vervangen van auto of vliegtuig door de trein. Je kan vanuit Breda voor je gemoedsrust vaak beter via Den Bosch naar Schiphol gaan dan via de HSL. Helaas.

En dan nog die bergen werkzaamheden altijd. Juist in vakantieperioden en weekends, juist als mensen op vakantie gaan. Logisch, maar dat werkt óók niet mee aan populariteit.

Het blijft een lastig verhaal. In mijn omgeving probeer ik mensen altijd enthousiast te maken voor internationaal treinreizen maar dat valt niet mee. Naar Parijs /Londen wil men nog wel - makkelijk en snel - maar bij bestemmingen waarvoor overgestapt moet worden ligt het complexer. Daarnaast zijn mensen gewoontedieren.

De hogere olieprijzen i.v.m. de oorlog maakt het reizen met vliegtuig voorlopig duurder. Belangrijker is dat reizen met vliegtuigen structureel duurder gaat worden: 

https://www.bing.com/ck/a?!&&p=2916a4c3aca034f6b2b9d08b4d09865a0295e580eca948aa266647dfcf0d89f8JmltdHM9MTY0ODY3MjAzMyZpZ3VpZD0yN2Y4ZGU3MC1hY2QyLTRjYTAtYjk2NS1jNmU4MTE3ZjUxZjcmaW5zaWQ9NTE0OA&ptn=3&fclid=c871d29b-b067-11ec-ac6a-965cb8ff6b6a&u=a1aHR0cHM6Ly93d3cudmxpZWdoaW5kZXIubmwvbmlldXdzL2FydGlrZWwva2FiaW5ldC13aWwtdmxpZWd0YXgtdmVyZHJpZWR1YmJlbGVuLXZhbi04LW5hYXItMjQtZXVyby1wZXItdmx1Y2h0P21zY2xraWQ9Yzg3MWQyOWJiMDY3MTFlY2FjNmE5NjVjYjhmZjZiNmE&ntb=1

Dure treintickets hoeft niet perse een drempel te zijn voor reizigers. Zie ICE en TGV in Duitsland en Frankrijk. Het hangt er vanaf wat er tegenover staat zoals comfort, betrouwbaarheid en punctualiteit. En soepele overgang van vliegtuig naar trein is ook prettig. 

Maar je ziet wel dat er ook budget hogesnelheidstreinen zijn zoals IZY, Ouigo en de AVLO. Dus niet iedereen zal de duurdere HST willen nemen vanaf Schiphol. 

 

 

Reputatie 7
Badge

Het zijn uiteindelijk de spoorwegen die zichzelf in de voet schieten. Fanatiek de eigen toko's afschermen voor elkaar. Stelios en O’Leary wisten het wel.

Reputatie 5

Vliegtuigen vervangen door treinen is een droom die nooit werkelijkheid zal worden.

Prijstechnisch gezien, zelfs in een eerlijk speelveld, is vliegen nu eenmaal goedkoper omdat er veel minder infrastructuur nodig is.

Zolang het onderhoudsregime van spoorwegen, zoals in Nederland, gebaseerd is op complete buitendienststellingen, die ook nog eens niet fatsoenlijk aangekondigd worden, zijn treinreizen veel onbetrouwbaarder dan vliegreizen. 

Vliegen levert ook minder overlast op. Het lijkt anders omdat de overlast die er is, geconcentreerd is op 2 plekken, maar per passagier is het veel minder.

Dit alles is buiten de discussie over fossiele brandstoffen. We zouden echt veel meer moeten inzetten op co2 neutraal vliegen. Maar we leven in een dusdanig “liberale” wereld dat te veel mensen het vies vinden als overheden regels opleggen aan sectoren.

(Hogesnelheids)trein gaat vliegtuig zeker niet vervangen. Beter is dat de HST de vliegtuig aanvult. Zoals treinen op hun beurt aangevuld worden met stad - en streekbussen.En fietsers die hun fietsen stallen bij de stations. Een mobiliteitsketen. 

SNCF en Air France werken met elkaar samen waardoor ze elkaar aanvullen. En beiden worden er beter door de samenwerking. In Frankrijk is TGV superieur qua reistijd van de vliegtuig (inclusief voor - en natransport) op veel binnenlandse vliegverbindingen. Waarschijnlijk zal tussen Parijs - Lyon niet véél gevlogen worden. 

Vliegtuigen vliegen snel, efficiënt en eenvoudig van A naar B. Maar daar staat tegenover dat de trein tussen het begin - en eindpunt ook vele reizigers meeneemt. Véél meer dan de vliegtuigen op afstanden van 300 - 1000 km. 

Maar de spoorinfrastructuur is zeker ingewikkelder en storingsgevoeliger dan de luchtvaartinfrastructuur. 

Een Amerikaan uit de auto of vliegtuig zien te krijgen om met een trein te gaan reizen 😮, openbaar vervoer is daar amper ontwikkeld en er rijden dan wel wat passagierstreinen maar die zijn vaak meer gericht op toerisme dan op dagelijkse reizigers. De Amerikaan is zo gewend om alles met de auto te doen en langere afstanden met het vliegtuig, die gaat echt niet in een trein zitten.

Binnenkort weer vliegen, met de trein is het écht niet te doen. Allemaal mooie woorden, maar een hogesnelheidslijn die de naam eer aan doet en ook enkel op een gering aantal belangrijke stations zal stoppen gaat er echt nooit komen. Voor mij is tijd ook veel belangrijker dan prijs. Een bestemming waar ik naar toe wil zou met de trein een flinke omweg zijn, alleen al om die reden is vliegen de enige optie.

Reputatie 5

Binnenkort weer vliegen, met de trein is het écht niet te doen. Allemaal mooie woorden, maar een hogesnelheidslijn die de naam eer aan doet en ook enkel op een gering aantal belangrijke stations zal stoppen gaat er echt nooit komen. Voor mij is tijd ook veel belangrijker dan prijs. Een bestemming waar ik naar toe wil zou met de trein een flinke omweg zijn, alleen al om die reden is vliegen de enige optie.

HSL Madrid - Barcelona (640 km) is de snelste spoortraject van Europa. HST reizen hier met 150 minuten - 180 minuten. Afhankelijk van de extra haltes. De HST is daar een echte concurrent van de vliegtuig. Zeker met extra budgettrein zoals AVLO en Ouigo. 

Vanaf Nederland is dat een illusie. We werken met een starre patroon. Eurostar Amsterdam - Londen uitgezonderd. Maar daar is de inchecktijd een belemmering. 

 

Reputatie 5

Ik reis veel internationaal en ga ook per trein op vakantie. Als ik rondvraag in mijn vrienden- en kennissenkring, blijkt altijd dat ik de enige ben. Ik probeer hen altijd zover te krijgen óók eens op vakantie te gaan met de trein. Tevergeefs. De redenen zijn altijd weer: te duur (zeker voor groepen/gezinnen), angst om overstappen te missen en dan uitzoekwerk en gedoe met treinbinding / verlies van gereserveerde plaatsen, teveel overstappen en lange wachttijden daartussen (en als gevolg gesjouw en gedoe met bagage), angst voor storingen/problemen op het spoor (wat moet je dan?). Men wil zorgeloos op vakantie! 

Gek genoeg hoor ik weinig bezwaren over de snelheid c.q. traagheid. Ik denk dat dit voor veel mensen van veel minder belang is. Prijs en gemak is véél belangrijker. Vandaar al snel de keuze voor het vliegen, ook op routes waar de trein ook best een optie kan zijn.

Verder hoor ik nog weleens dat ze niet zouden weten waar te beginnen met het vinden een goedkoper internationaal treinticket of de goedkoopste gezinsoptie, leeftijdskortingen, gezinskortingen, groepstarieven? Het vinden van een vliegticket is simpel en zo gebeurd. 

 

Precies deze redenen zijn de oorzaak dat de trein voor het grote publiek nooit met het vliegtuig kan concurreren voor internationaal verkeer. Of de vliegtarieven zouden weer omhoog moeten naar de prijzen van voor de butgetmaatschappijen (minstens 400-500 Euro voor een retour binnen Europa). Anders blijft internationaal treinreizen toch vooral iets voor treinliefhebbers en mensen die absoluut niet van vliegen houden.

Ik reis veel internationaal en ga ook per trein op vakantie. Als ik rondvraag in mijn vrienden- en kennissenkring, blijkt altijd dat ik de enige ben. Ik probeer hen altijd zover te krijgen óók eens op vakantie te gaan met de trein. Tevergeefs. De redenen zijn altijd weer: te duur (zeker voor groepen/gezinnen), angst om overstappen te missen en dan uitzoekwerk en gedoe met treinbinding / verlies van gereserveerde plaatsen, teveel overstappen en lange wachttijden daartussen (en als gevolg gesjouw en gedoe met bagage), angst voor storingen/problemen op het spoor (wat moet je dan?). Men wil zorgeloos op vakantie! 

Gek genoeg hoor ik weinig bezwaren over de snelheid c.q. traagheid. Ik denk dat dit voor veel mensen van veel minder belang is. Prijs en gemak is véél belangrijker. Vandaar al snel de keuze voor het vliegen, ook op routes waar de trein ook best een optie kan zijn.

Verder hoor ik nog weleens dat ze niet zouden weten waar te beginnen met het vinden een goedkoper internationaal treinticket of de goedkoopste gezinsoptie, leeftijdskortingen, gezinskortingen, groepstarieven? Het vinden van een vliegticket is simpel en zo gebeurd. 

 

Of de vliegtarieven zouden weer omhoog moeten naar de prijzen van voor de butgetmaatschappijen (minstens 400-500 Euro voor een retour binnen Europa). Anders blijft internationaal treinreizen toch vooral iets voor treinliefhebbers en mensen die absoluut niet van vliegen houden.

Spoorwegmaatschappijen moeten eerst zelf maar eens hun eigen kosten omlaag brengen.

Reputatie 7
Badge

Wat ook meespeelt is dat vliegtickets boeken heel simpel is. In enkele klikken heb je een ticket naar echt elke luchthaven op de wereld. 

Het probleem is niet dat treinkaartjes te duur zijn. Het probleem is dat vliegtickets (veel) te goedkoop zijn.

Wat jij wil is hetzelfde als Aldi proberen te dwingen om zijn prijzen te verhogen omdat AH anders niet kan concurreren.

Verder krijgt het spoor in Europa meer subsidie dan het luchtverkeer.

Reputatie 7

Het probleem is niet dat treinkaartjes te duur zijn. Het probleem is dat vliegtickets (veel) te goedkoop zijn.

Wat jij wil is hetzelfde als Aldi proberen te dwingen om zijn prijzen te verhogen omdat AH anders niet kan concurreren.

Verder krijgt het spoor in Europa meer subsidie dan het luchtverkeer.

Spoor en luchtvaart zijn twee totaal verschillende sectoren. De politiek kan best maatregelen nemen om internationaal lange-afstandstreinvervoer een flinke zet in de rug te geven. Veel woorden en grote ambities daarover, maar weinig wol tot nu toe.

Mensen willen wel met de trein, maar lopen tegen teveel (met name ook financiële) obstakels aan. Als het Europa echt menens is met die klimaatdoelen, dient er eindelijk eens echte gezanenlijke actie te komen, waaronder maatregelen in dit kader. Ik heb er echter een hard hoofd in, inderdaad doordat eigen (lands)belang altijd voorop wordt gesteld boven het overstijgende, grote collectieve belang.

Al die belastingvoordelen voor de luchtvaartsector zijn toch ook een vorm van enorme subsidie. Het wordt tijd deze voordelen af te bouwen. Het is niet normaal om voor enkele tientjes even op en neer naar Barcelona of Milaan te vliegen.

Het probleem is niet dat treinkaartjes te duur zijn. Het probleem is dat vliegtickets (veel) te goedkoop zijn.

Wat jij wil is hetzelfde als Aldi proberen te dwingen om zijn prijzen te verhogen omdat AH anders niet kan concurreren.

Verder krijgt het spoor in Europa meer subsidie dan het luchtverkeer.

Het wordt tijd deze voordelen af te bouwen. Het is niet normaal om voor enkele tientjes even op en neer naar Barcelona te vliegen.

Tja, deze redenering is dus mijn bezwaar. Je kunt stellen dat subsidies (maar dan voor beide sectoren) moeten worden afgebouwd, daar kan ik volledig in meegaan. Maar klagen dat de concurrentie te goedkoop is is op zich onzin. Bedrijven zijn vrij om hun eigen tarievenbeleid te betalen zolang ze maar hun eigen broek ophouden.

 

Reputatie 7

een gelijk speelveld van belastingen sta ik wel achter, maar gaat de spoorsector niet helpen. die paar tientjes duurdere vliegtickets staan niet in verhouding met treintickets die meerdere keren over de kop gaan vaak. 

Reputatie 7
Badge +1

Het gaat bij die prijzen om Vergelijk-en als je een verloren minuutje hebt, google dan eens wat domestic fly in DE of FR kost. Opmerkelijk dat daar dus juist die cheap budget airlines niet aanwezig zijn!

Maar als je bvb naar Barcelona vanaf NL vliegt (met wat vooruit plannen en beperken nodeloze bagagehopen)-dan is dat vrijwel altijd goedkoper als enkel al de TOEslag op een Interrail (dus de kosten daarvan nog niet eens meegerekend) op die reis.

Dan de eindeloze hoeveelheid werken/omleidingen, stakingen (FRance!) en burokratisch ongemak waar alle staats-spoormijen in schijnen te excelleren.

Al had ik dit zelf bedacht-het stond toevallig gisteren ook als zodanig-en nog wat meer argumenten, gepubliceerd als standpunt van de SJ (niet die bedonderende Jezuieten, maar de zweedse staatssporen, nogal gedreven door ene Gretha die op het gemoed inspeelt van de Gutmensch om vaker te treinen als te vliegen) vwb de aldaar nogal opspelende kwestie van instellen van meer nachttreinen.

Overigens zou het ook nogal wat helpen door eens de prijspolitiek van die airlines door elkaar te schudden.

Dan de eindeloze hoeveelheid werken/omleidingen, stakingen (FRance!) en burokratisch ongemak waar alle staats-spoormijen in schijnen te excelleren.

Daar zit inderdaad ook een groot probleem. Kijk naar de ICE naar Frankfurt/Basel die dit voorjaar alweer maandenlang moet omrijden vanwege werkzaamheden. En dat gaat nu al jaren zo. Op deze manier krijg je nooit iemand van het vliegtuig in de trein 

Reputatie 7

Dat is hét grote voordeel van vliegen: geen onderhoudsgevoelige infrastructuur.

Verder is de luchtvaart altijd al gestandaardiseerd natuurlijk. Iets wat het Europese spoor, als een versplinterd lappendekentje, helaas ontbeert. Allemaal eigen belangen ipv één groot gezamenlijk belang: meer ov-kilometers en minder vliegen/auto.

Reputatie 6

Ben eigenlijk wel benieuwd wat de invloed is op de totale reisduur (van deur-to-deur, niet van van/naar station of van/naar vliegveld). Als je die met de trein significant korter weet te krijgen dan met het vliegtuig dan zou het best wel eens interessant kunnen worden.

Maar zolang op treinreizen wel BTW geheven wordt en op vliegreizen niet, kan er nooit eerlijke concurrentie zijn, dan is dat bij voorbaat al een verloren race.

Ik vind het zelf onzinnig overigens, met het vliegtuig van Amsterdam naar Brussel...

Badge +3

Voor zakelijke reizigers is de reistijd veel belangrijker dan de prijs. Ken iemand die meerdere keren per week van Born (Maastricht/Aachen Airport) naar Schiphol vloog. Veel handiger dan de auto (met chauffeur) of het ov.

Extreem geval natuurlijk, maar politici (óók die van de ‘groene’ partijen) vliegen vaak gewoon met de PH-GOV naar Parijs terwijl ze ook de Thalys hadden kunnen nemen. Kan hen het schelen wat het kost…

Voor vakantiegangers zal de trein wellicht een optie worden als het sneller/comfortabeler is (denk aan beenruimte en de nodige bagage gratis mee), maar dan ook qua prijs vergelijkbaar met vliegen.

Reputatie 5

 

Al had ik dit zelf bedacht-het stond toevallig gisteren ook als zodanig-en nog wat meer argumenten, gepubliceerd als standpunt van de SJ (niet die bedonderende Jezuieten, maar de zweedse staatssporen, nogal gedreven door ene Gretha die op het gemoed inspeelt van de Gutmensch om vaker te treinen als te vliegen) vwb de aldaar nogal opspelende kwestie van instellen van meer nachttreinen.

 

Greta Thunberg is een icoon. Maar Zweden zijn zoal milieubewust. Greta Thunberg versterkt het wel. 

Opmerkelijk dat nachttreinen in Zweden aan een comeback bezig zijn. Lijk me niet alleen vanwege toenemende milieubewustzijn. 

Snalltaget is zo'n private bedrijf die een nachttrein verbinding regelt tussen Stockholm - Berlijn.

Ben eigenlijk wel benieuwd wat de invloed is op de totale reisduur (van deur-to-deur, niet van van/naar station of van/naar vliegveld). Als je die met de trein significant korter weet te krijgen dan met het vliegtuig dan zou het best wel eens interessant kunnen worden.

Voor zakenmensen en politici die de kosten kunnen declareren is het misschien zo dat geld geen rol speelt maar die groep is bij internationaal vervoer klein vergeleken met het aantal zelf-betalers voor wie het voornamelijk om de prijs gaat. Daarnaast zal de trein qua reistijd nooit kunnen concurreren met een privé zakenvliegtuig. 

Reputatie 5

Voor zakelijke reizigers is de reistijd veel belangrijker dan de prijs. 

Voor vakantiegangers zal de trein wellicht een optie worden als het sneller is, maar dan ook qua prijs vergelijkbaar met vliegen.

Als de berichten kloppen krijg je vanaf 2025 de volgende verbindingen: 

Eurostar Parijs/Londen - Amsterdam (Zuid/Centraal)

ICNG België Brussel - Amsterdam (Zuid/Centraal)

IC Brussel - Breda/Rotterdam. 

Meerdere keuzes qua snelheid, tarieven, flexibiliteit. Weet niet de boekingssysteem met ICNG België. Maar reserveren lijkt me niet verplicht. De ICNG België zal met de nieuwe stoppatroon tussen Brussel Zuid/Centraal - Mechelen - Antwerpen C - Rotterdam C - Schiphol - Amsterdam (Zuid/Centraal) slechts 10 minuten langzamer zijn dan de huidige Thalys. 

Zou mooi zijn als een open accesvervoerder ook een verbinding via HSL Zuid uitvoert. 

 

Reputatie 5

Ben eigenlijk wel benieuwd wat de invloed is op de totale reisduur (van deur-to-deur, niet van van/naar station of van/naar vliegveld). Als je die met de trein significant korter weet te krijgen dan met het vliegtuig dan zou het best wel eens interessant kunnen worden.

Voor zakenmensen en politici die de kosten kunnen declareren is het misschien zo dat geld geen rol speelt maar die groep is bij internationaal klein vergeleken met het aantal zelf-betalers voor wie het voornamelijk om de prijs gaat. Daarnaast zal de trein qua reistijd nooit kunnen concurreren met een privé zakenvliegtuig. 

Die kleine groep zal voor spoorbedrijven niet zo interessant zijn. Zie je ook aan het aantal eerste klas zitplaatsen. In sommige landen zoals Italië heb je Business Class zitplaatsen. Vergelijkbaar met vliegtuigen. 

Degenen die goedkoper willen reizen zijn interessanter. In treinen ligt de nadruk in internationale treinen vooral op de tweede klas. Met een aantal varianten. NS heeft met de huidige Beneluxtrein geen variatie in tweede klas. 

Reageer