beantwoord

Waarom mag je niet 1e klas zitten bij drukte?

  • 26 February 2018
  • 78 reacties
  • 44532 Bekeken


Toon eerste bericht

78 reacties

Reputatie 5
Ik ken het en er valt gewoon weinig aan te doen, zegt de NS. Of het de waarheid is weet ik niet.

In Twente is het ook vaak raak, maar dan vooral buiten de spits. De NS denkt dat het normaal is om op 8:54 uur een ICM6 te rijden vanaf Hengelo, wat prima kan. En daarna doen ze om 9:24u, als alle dagjesmensen er op uit trekken een ICM3 of 4, die dan ineens stampvol zit. Lekker dan voor die incidentele reizigers om in de DALUREN lekker op elkaar gepropt te zitten.

In de tegengestelde richting is het ook vaak raak vanaf Deventer:
15:00 en 15:30u altijd een ICM6 of 7, die vrij rustig is.
16:00u een ICM3 die mega stampvol is
16:30u een ICM7 die redelijk druk is
17:00u een ICM9 of 10 die gewoon mega rustig is.

Dan denk ik: dan zorg je dat die ICM9/10 een uur eerder vertrekt uit Den Haag/Schiphol, zodat ie voldoende capaciteit heeft. Maar zo slim zijn ze niet bij de NS (helaas).
Oke, dat wist ik dus al niet. Het probleem hiermee is volgens mij (uit mijn ervaring) veel conducteurs last hebben van een ochtend humeur. En schijnt dit nou net het drukste tijdstip zijn. Ik heb het trouwens over de IC richting Roosendaal die vertrekt om 7.55 uit Oss. Maar soms neem ik een trein later of eerder en dan is het meestal hetzelfde liedje.
Reputatie 5
Het is helaas aan de conducteur om te bepalen of je mag zitten of niet. Normaal mag je niet eens staan in de 1e klasse (wat ik zelf ook belachelijk vind). Het is gewoon zo dat de mensen die een 1e klasse kaartje hebben gekocht gewoon fors meer betalen.

In het geval zoals jij het omschrijft zou ik het inderdaad wel netjes vinden van de conducteur om (tenminste de ouderen) je te laten zitten.

Zoals NS het zou omschrijven: Het is spits, we zetten alle treinen overal in NL even effectief in. Je kan de druktemelder invullen, zodat we daar wat aan kunnen doen mits er voldoende meldingen zijn. Heb je tevens de vertrekttijd voor NS? Dan kunnen ze er een melding van maken (waar niks mee gedaan wordt, maar het gaat om het idee)

Reageer