beantwoord

Waarom mag je niet 1e klas zitten bij drukte?

  • 26 February 2018
  • 78 reacties
  • 44533 Bekeken

Iedere dag rijd ik van Oss naar Breda voor mijn studie. Het eerstvolgende station vanaf Oss is Den bosch. Deze rit duurt 15 min en er heerst hier iedere ochtend opnieuw intense drukte. Mensen staan op elkaar geduwd en de gangpaden zijn vol. Zelfs in de 1e klas staan mensen in de gangpaden langs de 1e klas stoelen alsof het museumstukken zijn. Niemand durft te gaan zitten, zelfs ouderen. Af en toe zoek ik een conducteur op om te vragen of ik even 1e klas mag gaan zitten tot aan het eerstvolgende station (waar de meeste mensen dus uitstappen). We hebben het hier letterlijk over 15 min in mijn reis van 1,5 uur. Maar steeds krijg ik een ochtend humeur van de conducteur; 'mag niet'. En nu ben ik niet de beroerste, dat ik het niet vol zou houden om 15 min te kunnen staan. Maar wel vervelend als je een rugzak in je gezicht heb, borsten in je rug (vind niet iedereen even erg) en een lange heer achterin die al je whatsappjes mee zit te lezen. En dit dan terwijl ik naar de lege 1e klas stoelen zit te kijken waar misschien 2 mensen in de hele coupé op zitten. Kan dit geen regel worden? Dat bij drukte de 1e klas gewoon toegankelijk is voor alle reizigers? Er schijnen mythes rond the gaan dat dit al een regel is, maar toch vertellen de conducteurs mij wat anders. Of heb ik gewoon steeds een zuurpruim te pakken? Ik zou het in ieder geval fijn vinden als we prioriteit bieden aan alle reizigers mee krijgen en ervoor zorgen dat ze (niet persee een zitplek) een 'personal space' hebben in plaats van aan luxe en de 1e klas.

Hetzelfde vind ik overigens voor de stilte coupe. Deze zou ook moet vervallen bij drukte. Allemaal zeurende mensen die zeggen dat je stil moet doen terwijl je er met 40 man in staat en je niet de keuze hebt om ergens anders heen te gaan. Maar dit is weer een ander onderwerp.
icon

Beste antwoord door Iris NS 26 February 2018, 11:44

Bekijk origineel

78 reacties

Iedere dag rijd ik van Oss naar Breda voor mijn studie. Het eerstvolgende station vanaf Oss is Den bosch. Deze rit duurt 15 min en er heerst hier iedere ochtend opnieuw intense drukte. Mensen staan op elkaar geduwd en de gangpaden zijn vol. Zelfs in de 1e klas staan mensen in de gangpaden langs de 1e klas stoelen alsof het museumstukken zijn. Niemand durft te gaan zitten, zelfs ouderen. Af en toe zoek ik een conducteur op om te vragen of ik even 1e klas mag gaan zitten tot aan het eerstvolgende station (waar de meeste mensen dus uitstappen). We hebben het hier letterlijk over 15 min in mijn reis van 1,5 uur. Maar steeds krijg ik een ochtend humeur van de conducteur; 'mag niet'. En nu ben ik niet de beroerste, dat ik het niet vol zou houden om 15 min te kunnen staan. Maar wel vervelend als je een rugzak in je gezicht heb, borsten in je rug (vind niet iedereen even erg) en een lange heer achterin die al je whatsappjes mee zit te lezen. En dit dan terwijl ik naar de lege 1e klas stoelen zit te kijken waar misschien 2 mensen in de hele coupé op zitten. Kan dit geen regel worden? Dat bij drukte de 1e klas gewoon toegankelijk is voor alle reizigers? Er schijnen mythes rond the gaan dat dit al een regel is, maar toch vertellen de conducteurs mij wat anders. Of heb ik gewoon steeds een zuurpruim te pakken? Ik zou het in ieder geval fijn vinden als we prioriteit bieden aan alle reizigers mee krijgen en ervoor zorgen dat ze (niet persee een zitplek) een 'personal space' hebben in plaats van aan luxe en de 1e klas.

Hetzelfde vind ik overigens voor de stilte coupe. Deze zou ook moet vervallen bij drukte. Allemaal zeurende mensen die zeggen dat je stil moet doen terwijl je er met 40 man in staat en je niet de keuze hebt om ergens anders heen te gaan. Maar dit is weer een ander onderwerp.

Het klopt dat de conducteur kan bepalen om de eerste klas open te stellen. Ik maak zelf vaak ook volle treinen mee niks aan te doen. Hoorde laatst van een HC dat het niet vaak gebeurt dat je de eerste klas in mag. Dit wegens dat mensen die een kaartje daarvoor hebben extra betalen. De eerste klas wordt vaak alleen opengesteld als het volgens de HC niet veilig meer is. Dan kan het ook voorkomen dat er geen mensen meer bij moeten of mensen uit de trein. 

de meeste mensen in Nederland willen trouwens het OV niet fors gaan subsidiëren en vinden dat NS maar zelf zijn broek moet ophouden.

Kun je me ergens laten zien hoeveel subsidie NS krijgt?

Nee, dat kan ik niet. Indirect wordt NS natuurlijk gesubsidieerd via ProRail doordat de infraheffing verre van kostendekkend is. Daar kun je wel tegenover stellen dat ProRail ook veel projecten doet waar de vervoerders helemaal niet om vragen. Dat maakt het lastig te bepalen hoeveel subsidie er nou echt op zit.

Daarnaast zijn er een aantal verbindingen waar subsidie op zit van regionale overheden. Denk bijv. aan de IC naar Vlissingen, de spitstreinen Groningen-Assen, de tweede IC Zwolle-Leeuwarden, de kwartierdienst Nijmegen-Wijchen, etc.

 
  • 1e klas blijft, NS is niet van plan deze te schrappen

Onder druk wordt alles vloeibaar, het is nog maar de vraag hoe lang NS zich de luxe van een eerste klas nog kan veroorloven en die de catering achterna gaat.

 

  • OV is nu eenmaal niet goedkoop in dit land. Dat kan anders, als daartoe wordt besloten, maar die kans is erg klein want veel mensen vinden schijnbaar dat het OV zichzelf maar zoveel mogelijk moet bedruipen. Dat zijn dan wel meestal de mensen die alles met de auto doen, zelf nooit (meer) in het OV zitten en zelfs er vaak een afkeer van hebben/op neer kijken. Het wordt in Nederland niet meer gezien als voorziening voor het Groot Algemeen Nut en al die flink lege binnenlandse treinen en bussen buiten enkele piektijden om versterken bij velen dat beeld van een bodemloze put waar je geen belastinggeld meer aan zou moeten besteden. 

Als je kijkt naar het marktaandeel is er van het OV als  nutsvoorziening weinig meer over. Ik vrees dat inmiddels 90% van de Nederlanders nooit of vrijwel nooit met het OV reist. Dat draagt niet bij aan het draagvlak 

Ik heb al eerder gezegd dat ook NS zelf dat draagvlak ondermijnt door in de daluren alleen kortingen te geven aan de 8% abonnementshouders maar de rest van de bevolking ook in de daluren het torenhoge volle tarief laat betalen. Dat is anders dan bijv. in Duitsland en België waar er goedkope aanbiedingen zijn die direct toegankelijk zijn voor alle reizigers.

Reageer