beantwoord

waarom wordt er niet meer gecontroleerd en aangesproken op het niet dragen van een mondkapje in de trein?



Toon eerste bericht

57 reacties

Reputatie 6

Ik snap jullie kant van het verhaal ook heus wel. Er is een handelsperspectief in het leven geroepen voor rijdend personeel. Voor corona waren hier al veel vragen over, zoals Robert aangaf. Destijds is er keurig verwoord wat de taken zijn van mijn collega's. Dat link naar dat topic heeft Sascha in het gesloten topic gestuurd. Ik kan niets anders dan zeggen dat er toen al veel signalen waren dat er personeel was die daar helaas van afwijkt en soms zelfs onzichtbaar was. Het onzichtbare gedeelte komt voornamelijk door andere werkzaamheden. Wij zetten echt alle signalen door zowel positief als negatief. Zodoende kan er vanuit de organisatie gekeken worden naar zowel het handelsperspectief als individueel. Helaas en ook weer niet helaas kunnen wij niets zeggen over het functioneren van een specifieke collega, maar indien het blijkt dat er een collega zijn werk niet naar behoren doet dan wordt er echt wel ingegrepen. Als we dit wel konden terugkoppelen waren de klachten hierover waarschijnlijk toen al een heel stuk minder. Ik moet ook eerlijk zeggen dat we tijdens deze periode van vragen te maken kregen met Corona waardoor het allemaal nog erger begon te lijken en het handelsperspectief ook veranderd moest worden. Dit was niet bevorderlijk voor het stukje zichtbaarheid in de trein, maar dit lijkt me ergens best logisch. Het is voor de reiziger als voor het personeel niet prettig om corona de kans te geven om zich te verspreiden. De vraag kan in dit geval ook zijn, hoe kunnen we beter handhaven zonder de veiligheid nog meer op het spel te zetten. Dan val ik toch terug op het stukje dat de collega die de dienst draait in de trein dit het beste zelf kan beoordelen en dat is per individu toch anders. Loes zal ten alle tijden haar ronde draaien waar een andere collega toch wat benauwder is. Onze organisatie is hier echt wel mee bezig en hopelijk merken we allemaal snel verbetering. Ik heb persoonlijk het vermoeden nu alles weer een beetje naar het oude normale begint te gaan dat er echt wel meer zichtbaar personeel in de trein zal zijn.

 

Ik wil nog tot slot benadrukken dat ik echt niet het topic op slot heb gegooid omdat ik er klaar mee ben. Als dit topic vol stond met positieve berichten die zich continue bleven herhalen had ik precies hetzelfde gedaan. We zijn hier met zijn allen voor elkaar bezig want dit is en blijft een reiziger-helpt-reiziger community waarbij de moderator dit in de juiste banen probeert te lijden. Op het moment dat een topic geen vordering meer maakt dan is het daar einde verhaal.

Heel erg bedankt voor je oprechte reactie.

Maar laten we even eerlijk zijn: we kunnen corona erbij halen, maar al jaren vóórdat die vleermuis in Wuhan dat virus losliet, was de te geringe zichtbare aanwezigheid van de conducteur in de trein al een regelmatig punt van discussie op dit forum. Dus ik stel voor dat we corona er even buiten laten.

Ook destijds werd al geschermd met “andere werkzaamheden” die een HC zou hebben en die hem zouden verhinderen zichtbaar in de trein aanwezig te zijn. Ik heb toen al eens gespeurd en recentelijk nog eens, want ik was érg nieuwsgierig welke andere drukke werkzaamheden die HC's dan zitten te doen in die afgesloten ruimtes. Maar ik weet het niet. En als je naar vacatures voor HC's kijkt, wordt er ook nergens gerept over “andere werkzaamheden". Wel over (en ik citeer nu even vrij): U bent een belangrijke schakel in het contact tussen NS en de reiziger. U zorgt ervoor dat de reizigers veilig kunnen in- en uitstappen, assisteert hen daarbij wanneer noodzakelijk, en zorgt ervoor dat de trein veilig kan vertrekken. In de trein bent u aanwezig als gastheer/gastvrouw, u controleert of mensen de regels in acht nemen en spreekt hen desnoods daarop aan, u adviseert reizigers die vragen hebben over de reis en u geeft voorlichting wanneer die gevraagd wordt.” Enz. enz. Nergens wordt gesproken over “andere” werkzaamheden dan zichtbaar aanwezig zijn in de trein voor de reizigers. Nergens wordt gesproken over werkzaamheden die gedurende de reis in afgesloten ruimtes moeten worden uitgevoerd.

Dus laten we nou gewoon eens met open vizier praten. Ik zie regelmatig conducteurs die zich na het geven van het vertreksignaal haasten zich terug te trekken in een ongebruikte machinistencabine of andere afgesloten ruimte. Of die zich behaaglijk in een 1e klasse coupé vlijen tot het volgende station, en die zijn dan echt niet “aan het werk", met wát dan ook. Vele anderen merken dat ook op, en dat is ook te merken aan het aantal topics dat erover geopend wordt. Maar het lijkt erop dat het signaal niet wordt opgepakt door NS.

Je komt zo af en toe mensen tegen in de trein die één of andere enquête houden over de dienstverlening of over het reisgedrag. Ik zou zeggen: laat eens een stel werkstudenten een maand lang reizigers in de trein vragen of ze al een conducteur gezien hebben IN de trein en of ze weten waar ze tijdens de reis de conducteur kunnen bereiken. En kijk dan eens wat de uitkomst is. Gewoon objectief.

En áls je dan een topic sluit omdat er noch een antwoord op de vraag is gegeven, noch voortgang in zit, prima, maar doe dat dan op een vriendelijke manier en niet zo kortaf als je onlangs deed. Heb dan een beetje begrip voor het feit dat het heel frustrerend is dat er geen inhoudelijk antwoord komt. En plaats zeker geen groen vinkje bij het topic alsof het “opgelost” zou zijn. OK?

Badge +3

Ik snap jullie kant van het verhaal ook heus wel. Er is een handelsperspectief in het leven geroepen voor rijdend personeel.

Tot zover prima, dat is niet openbaar, al vér voor corona en zullen we het mee moeten doen dus… 

Het onzichtbare gedeelte komt voornamelijk door andere werkzaamheden.

Bingo! Sorry @Erryt NS maar hier ga je dus schaakmat… of patstelling.

Noem er één (andere tijdrovende werkzaamheden) die er in pakweg 1990 met bijna gegarandeerd drie keer kaartcontrole op Eindhoven - Den Bosch - Utrecht - Amsterdam er toen altijd was, en waardoor die zichtbaarheid/controle nu overbodig of niet meer haalbaar is?

Welke andere werkzaamheden dus? Niet zelden was het (jaren 90) een ‘wedstrijdje’ tussen conducteurs en Railcatering wie er achter wie aan mocht lopen door het gangpad. :sweat_smile:

Zonder Railcatering en met ov-chipkaart apparatuur wint de HC dat natuurlijk, al is het maar alleen de 1e klas ‘schoon vegen’ (die paar deugnieten in de 1e klas voorzien van een UvB misschien).

Oke, elke 30 minuten een VIRM-6 volledig ‘knippen’ (kaartcontrole) lukt @Loes ook niet, maar daar ging het ook niet over.

De zichtbaarheid is (al heel lang) totaal weg, en mensen maken daar gretig misbruik van. Want er is toch geen controle! En indien wel, dan kom je weg met een waarschuwing en mag naar 2e klas verkassen bijvoorbeeld. UvB geen tijd voor, wegwezen dus (en blij dat je ermee wegkomt zonder die UvB die je toch niet krijgt)!

Nou ja vooruit dan maar… en klacht tegen de hc, want ik wilde 'alleen maar mijn telefoon opladen’ of andere smoes.

Met NS Flex is het helemaal losgeslagen, want een keertje (heel incidenteel, bij controle dus pas!) €20 aftikken via je factuur, en vervolgens gewoon 1e klas mogen blijven zitten, want ze kunnen je verder toch niets maken.

Zeg Loes, hoe gaat het met de fietsen in jouw treinen voor die pilot tot 15 september? :rofl:

Dat is voor jou/jullie ook wel extra werk natuurlijk (instapcontrole of reserveringen controleren in de trein en zo)… En controleren welke fiets bij welke persoon hoort en of die wel aangemeld is!

Als niemand zich meldt met een geldige reservering voor deze fiets gooi ik hem (welke dan?) op het volgende station de trein uit!

Yeah right… :sweat_smile:

 

Ik snap jullie kant van het verhaal ook heus wel. Er is een handelsperspectief in het leven geroepen voor rijdend personeel. Voor corona waren hier al veel vragen over, zoals Robert aangaf. Destijds is er keurig verwoord wat de taken zijn van mijn collega's. Dat link naar dat topic heeft Sascha in het gesloten topic gestuurd. Ik kan niets anders dan zeggen dat er toen al veel signalen waren dat er personeel was die daar helaas van afwijkt en soms zelfs onzichtbaar was. Het onzichtbare gedeelte komt voornamelijk door andere werkzaamheden. Wij zetten echt alle signalen door zowel positief als negatief. Zodoende kan er vanuit de organisatie gekeken worden naar zowel het handelsperspectief als individueel. Helaas en ook weer niet helaas kunnen wij niets zeggen over het functioneren van een specifieke collega, maar indien het blijkt dat er een collega zijn werk niet naar behoren doet dan wordt er echt wel ingegrepen. Als we dit wel konden terugkoppelen waren de klachten hierover waarschijnlijk toen al een heel stuk minder. Ik moet ook eerlijk zeggen dat we tijdens deze periode van vragen te maken kregen met Corona waardoor het allemaal nog erger begon te lijken en het handelsperspectief ook veranderd moest worden. Dit was niet bevorderlijk voor het stukje zichtbaarheid in de trein, maar dit lijkt me ergens best logisch. Het is voor de reiziger als voor het personeel niet prettig om corona de kans te geven om zich te verspreiden. De vraag kan in dit geval ook zijn, hoe kunnen we beter handhaven zonder de veiligheid nog meer op het spel te zetten. Dan val ik toch terug op het stukje dat de collega die de dienst draait in de trein dit het beste zelf kan beoordelen en dat is per individu toch anders. Loes zal ten alle tijden haar ronde draaien waar een andere collega toch wat benauwder is. Onze organisatie is hier echt wel mee bezig en hopelijk merken we allemaal snel verbetering. Ik heb persoonlijk het vermoeden nu alles weer een beetje naar het oude normale begint te gaan dat er echt wel meer zichtbaar personeel in de trein zal zijn.

 

Ik wil nog tot slot benadrukken dat ik echt niet het topic op slot heb gegooid omdat ik er klaar mee ben. Als dit topic vol stond met positieve berichten die zich continue bleven herhalen had ik precies hetzelfde gedaan. We zijn hier met zijn allen voor elkaar bezig want dit is en blijft een reiziger-helpt-reiziger community waarbij de moderator dit in de juiste banen probeert te lijden. Op het moment dat een topic geen vordering meer maakt dan is het daar einde verhaal.

Reputatie 6

Dat antwoord is inmiddels al heel vaak gegeven. Dat je het antwoord niet naar wens is is spijtig, maar dat verandert het antwoord niet. Ik zal dan hopelijk voor de laatste keer nogmaals hetzelfde antwoord geven. De bedoeling is dat de conducteur nog steeds zijn/haar controle ronde doet, maar deze dient zelf in te schatten of het veilig is om dit te laten plaatsvinden. Hierdoor kan het zijn dat er minder controle is dan voorheen want ook personeel dient haar/zijn werk veilig uit te kunnen voeren.

Klopt niet dat dat antwoord al héél vaak is gegeven. Ontwijken van de vraag, ja, dat wel. Maar er lopen meestal gelijktijdig meerdere/vele topics op dit forum die erop neer komen dat de conducteur vrijwel niet meer zichtbaar is in de trein tijdens de reis. Dan zijn ofwel al die mensen die daar een topic over beginnen gek (en met hen allen die wel die mening hebben, maar niet de moeite nemen hier te posten), ofwel ze hebben daadwerkelijk een punt.

Ik reis regelmatig met de trein en zie op lange trajecten veelal geen conducteur langskomen. Terwijl er echt geen sprake is van onveiligheid. 99 van de 100 keer is er ook geen onveilige situatie in de trein, gelukkig maar. Dus ik zie dat onveiligheidsargument niet zo.

Maar waar het op neer komt, is: dit forum is onderdeel van de officiële NS-website, dus je mag aannemen dat bepaalde mensen van de NS, en ook beleidsbepalende mensen, hier af en toe een oog op werpen, immers, het lijkt mij dat het voor hen belangrijke input is over hoe hun klanten denken over de dienstverlening van NS. Onze firma heeft ook een website waar mensen een bericht op kunnen achterlaten, en als ik zie dat er heel veel berichten zijn over een bepaald aspect van onze service, dan ga ik daarmee aan de slag en doe er iets mee/aan. Dan ga ik de mensen die die punten naar voren brengen niet diskwalificeren dat ze klagen of zeuren, of vinden dat we het zo geweldig doen zonder een inhoudelijke reactie te geven.

Ik snap best dat jij als moderator daar niks aan kan doen, of in elk geval geen antwoorden kan geven die je zelf niet krijgt, maar dat ligt niet aan de mensen die de vragen stellen.

Badge +3

Dat antwoord is inmiddels al heel vaak gegeven. Dat je het antwoord niet naar wens is is spijtig, maar dat verandert het antwoord niet. Ik zal dan hopelijk voor de laatste keer nogmaals hetzelfde antwoord geven. De bedoeling is dat de conducteur nog steeds zijn/haar controle ronde doet, maar deze dient zelf in te schatten of het veilig is om dit te laten plaatsvinden. Hierdoor kan het zijn dat er minder controle is dan voorheen want ook personeel dient haar/zijn werk veilig uit te kunnen voeren.

Daar gaat het dus mank, want ook pre-corona was controle zeldzaam, of is men al jaren bang voor agressie (werk veilig kunnnen doen)? Dan heb je een groot probleem, toch?

Andere antwoorden zijn dat controle minder noodzakelijk is wegens ‘beheerste toegang’ (poortjes) en dat een conducteur (tegenwoordig?) veel meer taken heeft dan alleen fluiten/sluiten en kaartjes knippen.

Nou zal dat allemaal best zo (kunnen) zijn, maar de zichtbaarheid -al is het maar een servicerondje met wat waarschuwingen-  wordt node gemist. Tot zelfs waar reizigers zich ‘onveilig’ (moeten) voelen wegens gebrek aan een conducteur?!

Iemand koopt natuurlijk geen kaartje ‘om gecontroleerd te worden’, maar andersom ook niet. Dus o.a. scheefrijden 1e klas is tegenwoordig ‘de norm’. Pech, kom maar langs en stuur me maar weg…

Dat antwoord is inmiddels al heel vaak gegeven. Dat je het antwoord niet naar wens is is spijtig, maar dat verandert het antwoord niet. Ik zal dan hopelijk voor de laatste keer nogmaals hetzelfde antwoord geven. De bedoeling is dat de conducteur nog steeds zijn/haar controle ronde doet, maar deze dient zelf in te schatten of het veilig is om dit te laten plaatsvinden. Hierdoor kan het zijn dat er minder controle is dan voorheen want ook personeel dient haar/zijn werk veilig uit te kunnen voeren.

Reputatie 6

Ondanks dat we aangeven dat we kritiek erg waarderen heb je nog het vermoeden dat wij alleen maar positieve reizigers toelaten? Ik ben erg benieuwd met welk antwoord je wel akkoord gaat, Peter?

Het zou fijn zijn als er eindelijk (gezien de vele topics over dit onderwerp) een open en eerlijk antwoord zou komen op de vraag waarom conducteurs (meestal) onzichtbaar voor de reizigers zijn in de trein en zich terugtrekken in een niet voor reizigers toegankelijke ruimte. Dat zou fijn zijn.

En als het topic dan gesloten wordt zónder dat dat antwoord gegeven is, vind ik het raar dat er toch een groen vinkje bij wordt geplaatst om aan te geven dat de vraag wél beantwoord is.

We zouden inderdaad kunnen bezuinigen om mijn functie te schrappen en/of om de community helemaal doen op te doeken. Gelukkig is bewezen dat wij met zijn allen veel voor elkaar kunnen krijgen. Dat dit item door niet iedereen wordt geaccepteerd is gelukkig geen reden om alles te doen laten vallen. 

Reputatie 3

Dat is het niet. Ik heb aangegeven waarom ik het desbetreffende topic heb gesloten. Wij negeren nooit klachten, maar als een klacht zo vaak wordt herhaald heeft het geen toegevoegde waarde meer. Dat het antwoord niet door iedereen wordt geaccepteerd wil niet zeggen dat het antwoord niet klopt.

Het is alleen jammer dat er aantoonbaar niets met de klachten wordt gedaan. Maakt dit soort fora eigenlijk overbodig. NS zou kunnen bezuinigingen door de baan van moderator te laten vervallen. 

Dat is het niet. Ik heb aangegeven waarom ik het desbetreffende topic heb gesloten. Wij negeren nooit klachten, maar als een klacht zo vaak wordt herhaald heeft het geen toegevoegde waarde meer. Dat het antwoord niet door iedereen wordt geaccepteerd wil niet zeggen dat het antwoord niet klopt.

Reputatie 7

Misschien is het wel zo, dat ‘klaagtopics’ op slot worden gegooid, om zo aan te kunnen tonen, dat het aantal klachten over het serviceniveau afneemt. Of om voor de NS lastige onderwerpen te negeren, zoals de controle in de trein en de (on)zichtbaarheid van de ‘gastheren/gastvrouwen’ …

Ondanks dat we aangeven dat we kritiek erg waarderen heb je nog het vermoeden dat wij alleen maar positieve reizigers toelaten? Ik ben erg benieuwd met welk antwoord je wel akkoord gaat, Peter?

Reputatie 6

Het is inderdaad teleurstellend dat reizigers zich niet gehoord voelen…

Maar bepaalde topics waar alles al gezegd is (door NS: “daar gaan we niet in mee” of waar moderators ook tegen een muur lopen, dus verder niets mee kunnen) mag best een slotje op.

Denk dat het blijven bellen/chatten/tweeten met de Klantenservice meer ‘signaalwaarde’ heeft dan verdere reacties op een ‘uitgekauwd’ en door moderators ‘los gelaten’ topic.

Maar dat doet wel het vermoeden rijzen dat je hier alleen welkom bent als je halleluja wilt zingen over de NS, en dat kritische geluiden eigenlijk niet gewenst zijn. Bovendien vind ik het raar dat er bij zo'n op slot gegooid topic dan wél een groen vinkje van “opgelost” wordt gezet, want dat klopt dan toch niet?

Het is echter inderdaad zinloos een topic door te laten lopen als er toch geen afdoende antwoord komt, maar jammer is het natuurlijk wel dát dat antwoord niet wordt gegeven.

Badge +3

Het is inderdaad teleurstellend dat reizigers zich niet gehoord voelen…

Maar bepaalde topics waar alles al gezegd is (door NS: “daar gaan we niet in mee” of waar moderators ook tegen een muur lopen, dus verder niets mee kunnen) mag best een slotje op.

Denk dat het blijven bellen/chatten/tweeten met de Klantenservice meer ‘signaalwaarde’ heeft dan verdere reacties op een ‘uitgekauwd’ en door moderators ‘los gelaten’ topic.

Uiteraard is het ook mogelijk om te bellen of appen met 06 13 18 13 18 als je je onveilig voelt.

Dus iemand die zich onveilig voelt door gebrek aan handhaving op mondkapjes, moet langs mensen zonder mondkapje lopen om een conducteur te zoeken.

Het niet dragen van een mondkapje ondanks verplichting en ontbreken van handhaving is al langere tijd een structureel probleem wat afgewenteld wordt op de goedwillende reiziger. ☹️

Wij hebben dit meermaals aangegeven intern, maar voor ons is er ook een eind, als we niks anders meer kunnen doen. Al het mogelijke voor ons als moderators is gedaan. Ik vind het erg spijtig dat jullie hier geen verbetering in zien. Ik ga ervan uit dat de betreffende afdeling na onze meldingen ook al het mogelijke heeft gedaan. Dit is voor mij niet te achterhalen.

Wat ik hier wel heel teleurstellend aan vind is dat je er vanuit gaat dat de andere afdeling wel alles gedaan heeft (hoeveel afdelingen moet zo'n klacht langs voordat die komt bij de afdeling die erover gaat???), maar je dit niet kan achterhalen… Je kan ze toch even bellen met de vraag wat ze er mee gedaan hebben en dan kritische vragen stellen als je ontwijkende antwoorden krijgt???

Maar jullie zijn voor de klanten van de NS het aanspreekpunt, dus een beetje jammer om je dan achter ‘Andere afdelingen’ te verschuilen. Zou fijn zijn als we dan zelf contact met die afdelingen kunnen opnemen als er zaken niet goed gaan als jullie dat niet kunnen.
Het motto van de NS is toch de reiziger op 1,2 en 3??? Dan zou ik denken dat bij signalen vanuit de klantservice die altijd zeer serieus opgepakt worden.

Ik lees net dat er een ander topic over de hoeveel controle in te trein maar gesloten wordt omdat er alleen maar gemeld / geklaagd wordt dat het niet goed gaat. Als je als bedrijf de reiziger op 1,2 en 3 zet dan moet je zo'n topic toch juist open zetten met zorgen dat die klachten opgelost worden?

Badge +3

Bij 1318 1318 krijg je bij meldingen over mondkapjes als reactie “eigen verantwoordelijkheid, spreek desnoods de conducteur zelf maar aan” (want wij gaan die echt niet voor je inseinen).

Uiteraard is het ook mogelijk om te bellen of appen met 06 13 18 13 18 als je je onveilig voelt.

Dus iemand die zich onveilig voelt door gebrek aan handhaving op mondkapjes, moet langs mensen zonder mondkapje lopen om een conducteur te zoeken.

Het niet dragen van een mondkapje ondanks verplichting en ontbreken van handhaving is al langere tijd een structureel probleem wat afgewenteld wordt op de goedwillende reiziger. ☹️

Wij hebben dit meermaals aangegeven intern, maar voor ons is er ook een eind, als we niks anders meer kunnen doen. Al het mogelijke voor ons als moderators is gedaan. Ik vind het erg spijtig dat jullie hier geen verbetering in zien. Ik ga ervan uit dat de betreffende afdeling na onze meldingen ook al het mogelijke heeft gedaan. Dit is voor mij niet te achterhalen.

Reputatie 7
Badge +3

Hoi Thomba, welkom op onze NS Community.

Er wordt nog wel gecontroleerd. Ik begrijp dat je op dit moment aan het reizen bent. Als je je er zeer oncomfortabel bij voelt, voel je vooral vrij om mijn collega in de trein eerst op te zoeken en dit aan te geven. Het is absoluut niet de bedoeling, zoals dat nu gaat bij jou in de trein.

Dus iemand die zich onveilig voelt door gebrek aan handhaving op mondkapjes, moet langs mensen zonder mondkapje lopen om een conducteur te zoeken.

Het niet dragen van een mondkapje ondanks verplichting en ontbreken van handhaving is al langere tijd een structureel probleem wat afgewenteld wordt op de goedwillende reiziger. ☹️

Hoi Thomba, welkom op onze NS Community.

Er wordt nog wel gecontroleerd. Ik begrijp dat je op dit moment aan het reizen bent. Als je je er zeer oncomfortabel bij voelt, voel je vooral vrij om mijn collega in de trein eerst op te zoeken en dit aan te geven. Het is absoluut niet de bedoeling, zoals dat nu gaat bij jou in de trein.

Op dit moment in de trein tussen Eindhoven en Den Haag draagt slechts de helft van de passagiers in mijn rijtuig een mondkapje. Enkele mensen kwamen zonder mondkapje binnen, anderen dragen het onder de kin en sommigen deden het het helemaal af. Wordt er nog gecontroleerd? Omroepen zou ook al helpen.

Reputatie 6

 Omdat ik tot de kwetsbare groep behoor en nog niet volledig gevaccineerd ben voelde ik me niet op mijn gemak, was dan ook blij dat ik uit kon stappen.

Als u werkelijk tot een risicogroep behoort en zo bang bent besmet te raken, kunt u zich afvragen of u misschien beter de trein voorlopig helemaal moet mijden. In tegenstelling tot het wondermiddel dat de mondkap voor sommigen lijkt te zijn, is het absoluut niet zo dat u geen risico meer loopt als iedereen wel een mondkapje draagt in de trein. Zeker als u langer met een besmettelijk persoon langere tijd in een coupé zit, is - afhankelijk van de ventilatie op die plaats - er nog steeds een reële kans om besmet te worden, ook al draagt u beiden een mondkap.

Niet alle mensen die tot een risicogroep behoren zijn bang te zijn om besmet te raken. Zij nemen zelf al voldoende maatregelen. Punt is dat mensen in een risicogroep nog steeds niet volledig in de maatschappij kunnen mee draaien, omdat er steeds meer mensen zijn die lak hebben aan de maatregelen.
Er zijn inmiddels onderzoeken die uitwijzen dat een mondkapje wel effect kan hebben. Dat het helemaal niets doet betwijfel ik, want dan zouden er heel veel mensen de afgelopen maanden in het OV besmet geraakt moeten zijn. Dat is echter niet in de cijfers terug te zien.

Ik behoor tot een risicogroep, au fond. Hersteld van kanker, maar het kan elk moment terug komen op elke andere plaats in mijn lijf. Door de chemo beschadigde slijmvliezen, wat me extra vatbaar maakt. En ik houd me netjes aan alle maatregelen, afstanden enz. Maar tegelijkertijd is het geen leven wat ik nog heel lang wil leiden. Vrijheid heeft voor mij altijd hoog in het vaandel gestaan, en ik accepteer de risico's die vrijheid met zich meenemen, maar de voordelen (als je het zo noemen mag) zijn voor mij belangrijker. Normaal menselijk verkeer met medemensen, de vrijheid om een kroeg of restaurant te bezoeken zonder stil te hoeven staan bij restricties, of je heel geforceerd te moeten gaan gedragen. Ik HAAT mondkapjes hardgrondig, want ze maken mij extra benauwd en oncomfortabel. Het is geen permanente toestand waar ik naar verlang, of waarvan ik hoop dat die ook maar een seconde langer bestaat dan strikt noodzakelijk.

Reputatie 7

 In deze wereld is er niets zeker. 

 

Weet je dat wel zeker ?

Reputatie 7

Er zijn inmiddels onderzoeken die uitwijzen dat een mondkapje wel effect kan hebben. Dat het helemaal niets doet betwijfel ik, want dan zouden er heel veel mensen de afgelopen maanden in het OV besmet geraakt moeten zijn. Dat is echter niet in de cijfers terug te zien.

Je kan ook vaak niet terughalen waar de besmetting is opgelopen. Over het aantal besmettingen via het ov is niets bekend. Wat er gebeurd zou zijn als er geen kapjesplicht was in het ov, is ook giswerk. Misschien had het geen verschil gemaakt, misschien wel.

Ik herinner me een onderzoek destijds op tv met mensen die verschillende soorten kapjes droegen. Er was zichtbaar dat de luchtstroom en spettertjes na niezen langs de kanten en door de stof kwamen. Alleen een hermetisch afgesloten masker met speciaal filter zou helpen. een poosje later was er weer een ander onderzoek in de media en dat beweerde weer iets anders “bewezen” te hebben. Wie of wat kan of moet je nog geloven of blind op vertrouwen? In deze wereld is er niets zeker. 

Reputatie 7
Badge +3

 Omdat ik tot de kwetsbare groep behoor en nog niet volledig gevaccineerd ben voelde ik me niet op mijn gemak, was dan ook blij dat ik uit kon stappen.

Als u werkelijk tot een risicogroep behoort en zo bang bent besmet te raken, kunt u zich afvragen of u misschien beter de trein voorlopig helemaal moet mijden. In tegenstelling tot het wondermiddel dat de mondkap voor sommigen lijkt te zijn, is het absoluut niet zo dat u geen risico meer loopt als iedereen wel een mondkapje draagt in de trein. Zeker als u langer met een besmettelijk persoon langere tijd in een coupé zit, is - afhankelijk van de ventilatie op die plaats - er nog steeds een reële kans om besmet te worden, ook al draagt u beiden een mondkap.

Niet alle mensen die tot een risicogroep behoren zijn bang te zijn om besmet te raken. Zij nemen zelf al voldoende maatregelen. Punt is dat mensen in een risicogroep nog steeds niet volledig in de maatschappij kunnen mee draaien, omdat er steeds meer mensen zijn die lak hebben aan de maatregelen.
Er zijn inmiddels onderzoeken die uitwijzen dat een mondkapje wel effect kan hebben. Dat het helemaal niets doet betwijfel ik, want dan zouden er heel veel mensen de afgelopen maanden in het OV besmet geraakt moeten zijn. Dat is echter niet in de cijfers terug te zien.

Reputatie 5

 Omdat ik tot de kwetsbare groep behoor en nog niet volledig gevaccineerd ben voelde ik me niet op mijn gemak, was dan ook blij dat ik uit kon stappen.

Als u werkelijk tot een risicogroep behoort en zo bang bent besmet te raken, kunt u zich afvragen of u misschien beter de trein voorlopig helemaal moet mijden. In tegenstelling tot het wondermiddel dat de mondkap voor sommigen lijkt te zijn, is het absoluut niet zo dat u geen risico meer loopt als iedereen wel een mondkapje draagt in de trein. Zeker als u langer met een besmettelijk persoon langere tijd in een coupé zit, is - afhankelijk van de ventilatie op die plaats - er nog steeds een reële kans om besmet te worden, ook al draagt u beiden een mondkap.

Reageer