beantwoord

waarom wordt er niet meer gecontroleerd en aangesproken op het niet dragen van een mondkapje in de trein?



Toon eerste bericht

57 reacties

Reputatie 7

Maar er zijn genoeg Hc’s die de afgelopen maanden verbaliserend hebben opgetreden tegen mondkapje weigeraars, ik ben er meermaals getuige van geweest.

 

Dat zal ook vast wel, maar het is jammer genoeg een druppel op een gloeiende plaat. Was er meer mogelijk; en liep personeel vaker controlerend door de trein ipv alleen vriendelijk goedemorgen te zeggen, dan is het risico op aangesproken en beboet worden groter en worden mensen voorzichtiger / houden zich sneller aan de regels.  

Wat Thom aangeeft klopt, een conducteur mag gewoon bekeuren aangezien deze BOA is alleen heeft de NS er voor gekozen om het verbaliseren indien de gelegenheid daarvoor is aan V&S over te laten zodat de Hc zijn.haar andere werk kan doen.  Maar er zijn genoeg Hc’s die de afgelopen maanden verbaliserend hebben opgetreden tegen mondkapje weigeraars, ik ben er meermaals getuige van geweest.

En wat was de leeftijd van het meisje ?  Wellicht viel ze niet onder de mondkapjes plicht.

 

Reputatie 7
Badge +4

en dat een conducteur toch niet gemachtigd was om bekeuring uit te schrijven en daarvoor de hulp handhaving op moest roepen.

 

Het is ook niet juist. Een conducteur is ook B OA en mag gewoon bekeuren. Het probleem zit hem in het vermijden van conflicten met mensen met een eigen werkelijkheid, die de feitelijke oorzaak vormen.

 

Zie verder de opmerkig van @Jeroen hieronder.

Wat u schetst is een herkenbaar beeld sinds jongeren weer meer vertier buiten de deur hebben en op vrijwel alle plaatsen buiten het ov geen mondkapjes meer verplicht zijn. Heb eerder gelezen dat strikte controle en handhaving in het OV niet haalbaar is of zou zijn en men blijft uitgaan van de eigen verantwoordelijkheid. Zoals met heel veel zaken in Nederland.

En anders lees ik graag van iemand van NS zelf waarom controle/handhaving (met mogelijke consequenties) niet gebeurt. Om misschien dezelfde reden waarom er nauwelijks vervoerbewijzen gecontroleerd worden en velen ongeoorloofd 1e klas rijden bijvoorbeeld.

 

Heb gisteren wel een medewerker van NS gesproken op het station (geen conducteur), die gaf als antwoord dat er geen of weinig controle is omdat de conducteurs zelf door hun aanwezigheid in de coupé en door het aanraken van de kaartjes ook bang zijn om corona op te lopen en dat een conducteur toch niet gemachtigd was om bekeuring uit te schrijven en daarvoor de hulp handhaving op moest roepen.  Vond dat niet echt een bevredigend antwoord eerlijk gezegd. Zet dan zolang mondkapjes verplicht zijn in OV handhaving in voor kaartjescontrole en naleving mondkapjes plicht.

Reputatie 7

Wat u schetst is een herkenbaar beeld sinds jongeren weer meer vertier buiten de deur hebben en op vrijwel alle plaatsen buiten het ov geen mondkapjes meer verplicht zijn. Heb eerder gelezen dat strikte controle en handhaving in het OV niet haalbaar is of zou zijn en men blijft uitgaan van de eigen verantwoordelijkheid. Zoals met heel veel zaken in Nederland.

En anders lees ik graag van iemand van NS zelf waarom controle/handhaving (met mogelijke consequenties) niet gebeurt. Om misschien dezelfde reden waarom er nauwelijks vervoerbewijzen gecontroleerd worden en velen ongeoorloofd 1e klas rijden bijvoorbeeld.

Reputatie 7

Uw vraag houdt menigeen hier bezig en kan ik helaasniet beantwoorden.

Vrees echter dat een upgrade naar de 1e klas weinig zoden aan de dijk zal zetten. Het gebrek aan controle/toezicht/handhaving zorgt, langs verschillende wegen, ook in de 1e klas voor overlast. Bovendien worden er momenteel 600.000 gratis upgrades naar de 1e klas uitgedeeld.

Raad u aan om, voor zover u dat al niet doet, gebruik te maken van een kwalitatief goed mondkapje (ffp2 of nog beter ffp3).

Reputatie 7
Badge

Omdat het weinig mensen iets interesseert?

Reageer