beantwoord

waarom wordt er niet meer gecontroleerd en aangesproken op het niet dragen van een mondkapje in de trein?



Toon eerste bericht

57 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Dat antwoord is inmiddels al heel vaak gegeven. Dat je het antwoord niet naar wens is is spijtig, maar dat verandert het antwoord niet. Ik zal dan hopelijk voor de laatste keer nogmaals hetzelfde antwoord geven. De bedoeling is dat de conducteur nog steeds zijn/haar controle ronde doet, maar deze dient zelf in te schatten of het veilig is om dit te laten plaatsvinden. Hierdoor kan het zijn dat er minder controle is dan voorheen want ook personeel dient haar/zijn werk veilig uit te kunnen voeren.


Ook de reiziger wil veilig kunnen reizen, dus hoe kan een reiziger veilig reizen als een conducteur niet controleert omdat hij/zij dat niet veilig vindt? Hoe komt NS kwetsbare reizigers tegemoet?

 

Reputatie 7

Het kan echt wel. Vandaag weer met IC Brussel gereisd tussen Schiphol en Breda. En ja, direct controle,door  een Belgische conductrice. Dat is geen uitzondering, vrijwel altijd word er in die trein gecontroleerd door Belgisch personeel. Hebben die dan dus wel voldoende tijd hiervoor ? Ik denk dat de prioriteiten hier gewoon anders liggen. En bij NS zou controle en zichtbaarheid gewoon met stip op één moeten staan. Maar het verandert gewoon niet.

Reputatie 3

 

Uiteraard is het ook mogelijk om te bellen of appen met 06 13 18 13 18 als je je onveilig voelt.

Dus iemand die zich onveilig voelt door gebrek aan handhaving op mondkapjes, moet langs mensen zonder mondkapje lopen om een conducteur te zoeken.

Het niet dragen van een mondkapje ondanks verplichting en ontbreken van handhaving is al langere tijd een structureel probleem wat afgewenteld wordt op de goedwillende reiziger. ☹️

Wij hebben dit meermaals aangegeven intern, maar voor ons is er ook een eind, als we niks anders meer kunnen doen. Al het mogelijke voor ons als moderators is gedaan. Ik vind het erg spijtig dat jullie hier geen verbetering in zien. Ik ga ervan uit dat de betreffende afdeling na onze meldingen ook al het mogelijke heeft gedaan. Dit is voor mij niet te achterhalen.

Wat ik hier wel heel teleurstellend aan vind is dat je er vanuit gaat dat de andere afdeling wel alles gedaan heeft (hoeveel afdelingen moet zo'n klacht langs voordat die komt bij de afdeling die erover gaat???), maar je dit niet kan achterhalen… Je kan ze toch even bellen met de vraag wat ze er mee gedaan hebben en dan kritische vragen stellen als je ontwijkende antwoorden krijgt???

Maar jullie zijn voor de klanten van de NS het aanspreekpunt, dus een beetje jammer om je dan achter ‘Andere afdelingen’ te verschuilen. Zou fijn zijn als we dan zelf contact met die afdelingen kunnen opnemen als er zaken niet goed gaan als jullie dat niet kunnen.
Het motto van de NS is toch de reiziger op 1,2 en 3??? Dan zou ik denken dat bij signalen vanuit de klantservice die altijd zeer serieus opgepakt worden.

Ik lees net dat er een ander topic over de hoeveel controle in te trein maar gesloten wordt omdat er alleen maar gemeld / geklaagd wordt dat het niet goed gaat. Als je als bedrijf de reiziger op 1,2 en 3 zet dan moet je zo'n topic toch juist open zetten met zorgen dat die klachten opgelost worden?

Hoi MarV87,

 

Je moet wat klachten serieus nemen ed niet te veel verwachten van deze community. Als ik je een advies mag geven zou ik dit melden bijbreizigetsorganisatie Rover en bij voor beter OV. Dan heb je meer kans dat er serieus wordt gekeken naar je klacht. Bovendien, hoe meer mensen het melden hoe beter!

 

Badge +3

Oh wacht, het ging over mondkapjes en ‘handhaving’ of zo?

Dat komt niet goed, deal with it!

Zelf een FFP masker dragen of thuis blijven dus.

Van je medereizigers hoef je niets te verwachten. Die trekken hun eigen plan natuurlijk.

Wellicht kunt u beter naar China verhuizen. Dat is het zerocovid-paradijs momenteel. 

Reputatie 6

Het zijn vaak dezelfde mensen die hetzelfde blijven herhalen. Daardoor is het probleem niet opeens veel groter. Dat het probleem speelt weet ik, maar dat staat even helemaal los van het slotje. Daarin werd dezelfde klacht continue herhaalt door dezelfde mensen. Het heeft geen toegevoegde waarde, ondanks dat sommige dit anders zien.

Ik zou zeggen: los het probleem op (zeg ik niet tegen jou persoonlijk, ik weet dat je dat niet kan, maar tegen NS). Dan ben je ook van al die topics over hetzelfde onderwerp af. Of van mensen die vragen herhalen.

Reputatie 7
Badge +3

Momenteel in de ICE van Arnhem richting Keulen. In Arnhem werd omgeroepen dat iedereen uiterlijk in Oberhausen een mondkapje op moet hebben. Bijna niemand droeg het op dat moment. De trein is bomvol, alles volgereserveerd en velen moeten staan. Vlak voor Oberhausen werd nogmaals omgeroepen dat een mondkapje nu verplicht is en de meerderheid dit nog niet draagt. Het is wettelijk verplicht in Duitsland in de ICE etc. De helft van de reizigers zie ik graaien naar kapjes in hun tas of jaszak en deze gaan op de kin of worden met de neus vrij opgezet. Een minderheid draagt hem goed. Echt een theaterstuk! De rest van de mensen sloeg geen acht op de omroep. Het is natuurlijk ook bijzonder dat je anderhalf uur in een volle trein zit en dan vanaf Oberhausen, eerste station in Duitsland, voor de vorm / veiligheid zo'n koffiefilter op moet.

En maar klagen dat er straks nog minder treinen rijden, winkels minder open zijn en er minder diensten verleend kunnen worden omdat personeel ziek thuis zit

Gezond verstand ontbreekt hier duidelijk. Schat zo in dat het Nederlanders waren die net als @wsm en @Rene74 het onzin vinden om een mondkapje op te zetten. Je mag vinden wat je vindt van mondkapjes, maar als het ergens verplicht is, zet je hem gewoon op. En anders ga je niet naar die plekken. Je doet het niet voor je zelf, maar voor de ander. 

Badge +3

Dat van die 15 minuten contact met een besmet persoon is al behoorlijk bijgesteld voor ‘nieuwere’ varianten. Daarmee zou je zelfs ‘in het voorbijgaan’ besmet kunnen raken (als iemand in je buurt hoest e.d.)

Het vervelende is ook dat het gros van de mensen er totaal niets meer van merkt of het ervaren als een verkoudheidje (of rokershoestje).

Vorige week was ik op een bedrijf waar (reeds verpakt, geen higiënemaatregelen zoals handschoenen en mondkapjes nodig) snoep ingepakt werd in een bepaalde ruimte. Eén persoon had toch wel serieuze symptomen en moest (na positieve test) naar huis.

De rest van de groep toch ook maar even getest en vervolgens mochten er nog 15 naar huis! Tja, zo loopt het ‘ziekteverzuim’ al gauw op… ook al mag je na enkele dagen gewoon weer aan de slag.

Dus dat reproductiegetal (een besmettelijk persoon besmet gemiddeld niet veel anderen ook al komt die 100 anderen per dag tegen) is ook discutabel, want 15 personen op één afdeling ineens besmet is dan wel erg toevallig (statistisch gezien).

Dat getal zou nu rond de 1,17 liggen, waarbij een besmettelijk iemand in een treincoupé met 50 personen er hooguit eentje zou (kunnen) besmetten. De meeste besmettingen vinden immers (nog steeds) thuis of in een (besloten) werkomgeving plaats, (dus) niet in het ov.

Dus als jij achterliggende aandoening(en) hebt waardoor een ‘corona’ besmetting (mogelijk) ernstig zou kunnen verlopen of langdurige gevolgen kan hebben, ga vooral in deze tijd (herfst) niet voor een klas kleine kinderen staan!

Die (kids) zijn echt bijna zonder uitzondering aan het hoesten en snotteren kan ik je vertellen (en dat is prima, bouwen ze immuniteit mee op!).

Ben je conduscteur? Mijd zoveel mogelijk direct contact. Werk je in de zorg? Dan regel zelf beschermingsmiddelen.

Reputatie 6

 Omdat ik tot de kwetsbare groep behoor en nog niet volledig gevaccineerd ben voelde ik me niet op mijn gemak, was dan ook blij dat ik uit kon stappen.

Als u werkelijk tot een risicogroep behoort en zo bang bent besmet te raken, kunt u zich afvragen of u misschien beter de trein voorlopig helemaal moet mijden. In tegenstelling tot het wondermiddel dat de mondkap voor sommigen lijkt te zijn, is het absoluut niet zo dat u geen risico meer loopt als iedereen wel een mondkapje draagt in de trein. Zeker als u langer met een besmettelijk persoon langere tijd in een coupé zit, is - afhankelijk van de ventilatie op die plaats - er nog steeds een reële kans om besmet te worden, ook al draagt u beiden een mondkap.

Niet alle mensen die tot een risicogroep behoren zijn bang te zijn om besmet te raken. Zij nemen zelf al voldoende maatregelen. Punt is dat mensen in een risicogroep nog steeds niet volledig in de maatschappij kunnen mee draaien, omdat er steeds meer mensen zijn die lak hebben aan de maatregelen.
Er zijn inmiddels onderzoeken die uitwijzen dat een mondkapje wel effect kan hebben. Dat het helemaal niets doet betwijfel ik, want dan zouden er heel veel mensen de afgelopen maanden in het OV besmet geraakt moeten zijn. Dat is echter niet in de cijfers terug te zien.

Ik behoor tot een risicogroep, au fond. Hersteld van kanker, maar het kan elk moment terug komen op elke andere plaats in mijn lijf. Door de chemo beschadigde slijmvliezen, wat me extra vatbaar maakt. En ik houd me netjes aan alle maatregelen, afstanden enz. Maar tegelijkertijd is het geen leven wat ik nog heel lang wil leiden. Vrijheid heeft voor mij altijd hoog in het vaandel gestaan, en ik accepteer de risico's die vrijheid met zich meenemen, maar de voordelen (als je het zo noemen mag) zijn voor mij belangrijker. Normaal menselijk verkeer met medemensen, de vrijheid om een kroeg of restaurant te bezoeken zonder stil te hoeven staan bij restricties, of je heel geforceerd te moeten gaan gedragen. Ik HAAT mondkapjes hardgrondig, want ze maken mij extra benauwd en oncomfortabel. Het is geen permanente toestand waar ik naar verlang, of waarvan ik hoop dat die ook maar een seconde langer bestaat dan strikt noodzakelijk.

Op dit moment in de trein tussen Eindhoven en Den Haag draagt slechts de helft van de passagiers in mijn rijtuig een mondkapje. Enkele mensen kwamen zonder mondkapje binnen, anderen dragen het onder de kin en sommigen deden het het helemaal af. Wordt er nog gecontroleerd? Omroepen zou ook al helpen.

Reputatie 7
Badge +3

Hoi Thomba, welkom op onze NS Community.

Er wordt nog wel gecontroleerd. Ik begrijp dat je op dit moment aan het reizen bent. Als je je er zeer oncomfortabel bij voelt, voel je vooral vrij om mijn collega in de trein eerst op te zoeken en dit aan te geven. Het is absoluut niet de bedoeling, zoals dat nu gaat bij jou in de trein.

Dus iemand die zich onveilig voelt door gebrek aan handhaving op mondkapjes, moet langs mensen zonder mondkapje lopen om een conducteur te zoeken.

Het niet dragen van een mondkapje ondanks verplichting en ontbreken van handhaving is al langere tijd een structureel probleem wat afgewenteld wordt op de goedwillende reiziger. ☹️

Badge +3

Bij 1318 1318 krijg je bij meldingen over mondkapjes als reactie “eigen verantwoordelijkheid, spreek desnoods de conducteur zelf maar aan” (want wij gaan die echt niet voor je inseinen).

Ondanks dat we aangeven dat we kritiek erg waarderen heb je nog het vermoeden dat wij alleen maar positieve reizigers toelaten? Ik ben erg benieuwd met welk antwoord je wel akkoord gaat, Peter?

Wat u schetst is een herkenbaar beeld sinds jongeren weer meer vertier buiten de deur hebben en op vrijwel alle plaatsen buiten het ov geen mondkapjes meer verplicht zijn. Heb eerder gelezen dat strikte controle en handhaving in het OV niet haalbaar is of zou zijn en men blijft uitgaan van de eigen verantwoordelijkheid. Zoals met heel veel zaken in Nederland.

En anders lees ik graag van iemand van NS zelf waarom controle/handhaving (met mogelijke consequenties) niet gebeurt. Om misschien dezelfde reden waarom er nauwelijks vervoerbewijzen gecontroleerd worden en velen ongeoorloofd 1e klas rijden bijvoorbeeld.

 

Heb gisteren wel een medewerker van NS gesproken op het station (geen conducteur), die gaf als antwoord dat er geen of weinig controle is omdat de conducteurs zelf door hun aanwezigheid in de coupé en door het aanraken van de kaartjes ook bang zijn om corona op te lopen en dat een conducteur toch niet gemachtigd was om bekeuring uit te schrijven en daarvoor de hulp handhaving op moest roepen.  Vond dat niet echt een bevredigend antwoord eerlijk gezegd. Zet dan zolang mondkapjes verplicht zijn in OV handhaving in voor kaartjescontrole en naleving mondkapjes plicht.

Dat is het niet. Ik heb aangegeven waarom ik het desbetreffende topic heb gesloten. Wij negeren nooit klachten, maar als een klacht zo vaak wordt herhaald heeft het geen toegevoegde waarde meer. Dat het antwoord niet door iedereen wordt geaccepteerd wil niet zeggen dat het antwoord niet klopt.

Reputatie 3

Dat is het niet. Ik heb aangegeven waarom ik het desbetreffende topic heb gesloten. Wij negeren nooit klachten, maar als een klacht zo vaak wordt herhaald heeft het geen toegevoegde waarde meer. Dat het antwoord niet door iedereen wordt geaccepteerd wil niet zeggen dat het antwoord niet klopt.

Het is alleen jammer dat er aantoonbaar niets met de klachten wordt gedaan. Maakt dit soort fora eigenlijk overbodig. NS zou kunnen bezuinigingen door de baan van moderator te laten vervallen. 

We zouden inderdaad kunnen bezuinigen om mijn functie te schrappen en/of om de community helemaal doen op te doeken. Gelukkig is bewezen dat wij met zijn allen veel voor elkaar kunnen krijgen. Dat dit item door niet iedereen wordt geaccepteerd is gelukkig geen reden om alles te doen laten vallen. 

Dat antwoord is inmiddels al heel vaak gegeven. Dat je het antwoord niet naar wens is is spijtig, maar dat verandert het antwoord niet. Ik zal dan hopelijk voor de laatste keer nogmaals hetzelfde antwoord geven. De bedoeling is dat de conducteur nog steeds zijn/haar controle ronde doet, maar deze dient zelf in te schatten of het veilig is om dit te laten plaatsvinden. Hierdoor kan het zijn dat er minder controle is dan voorheen want ook personeel dient haar/zijn werk veilig uit te kunnen voeren.

Omdat er toen ook genoeg mensen waren die om wat voor reden dan ook geen mondkapje konden dragen... ik was er zelf ook 1

 Ptss en kon er dus geen 1 dragen aangezien mijn verkrachter mij de mond dicht kneep en dus is een mondkapje een trigger dus een no go. Sorry dat je tot de risico's hoorde maar het boeit me weinig of iemand anders behoord tot de risico groep.. een ander hoeft zich niet te kwellen ivm iemand uit een risico groep. Mochten we ooit weer eens mondkapjes moeten dragen wil ik meegeven om te vragen waarom iemand geen mondkapje opgeeft en of je evt kunt helpen als er een reden is waarom niet ga met elkaar in gesprek! Ipv oordelen 

Ik snap jullie kant van het verhaal ook heus wel. Er is een handelsperspectief in het leven geroepen voor rijdend personeel. Voor corona waren hier al veel vragen over, zoals Robert aangaf. Destijds is er keurig verwoord wat de taken zijn van mijn collega's. Dat link naar dat topic heeft Sascha in het gesloten topic gestuurd. Ik kan niets anders dan zeggen dat er toen al veel signalen waren dat er personeel was die daar helaas van afwijkt en soms zelfs onzichtbaar was. Het onzichtbare gedeelte komt voornamelijk door andere werkzaamheden. Wij zetten echt alle signalen door zowel positief als negatief. Zodoende kan er vanuit de organisatie gekeken worden naar zowel het handelsperspectief als individueel. Helaas en ook weer niet helaas kunnen wij niets zeggen over het functioneren van een specifieke collega, maar indien het blijkt dat er een collega zijn werk niet naar behoren doet dan wordt er echt wel ingegrepen. Als we dit wel konden terugkoppelen waren de klachten hierover waarschijnlijk toen al een heel stuk minder. Ik moet ook eerlijk zeggen dat we tijdens deze periode van vragen te maken kregen met Corona waardoor het allemaal nog erger begon te lijken en het handelsperspectief ook veranderd moest worden. Dit was niet bevorderlijk voor het stukje zichtbaarheid in de trein, maar dit lijkt me ergens best logisch. Het is voor de reiziger als voor het personeel niet prettig om corona de kans te geven om zich te verspreiden. De vraag kan in dit geval ook zijn, hoe kunnen we beter handhaven zonder de veiligheid nog meer op het spel te zetten. Dan val ik toch terug op het stukje dat de collega die de dienst draait in de trein dit het beste zelf kan beoordelen en dat is per individu toch anders. Loes zal ten alle tijden haar ronde draaien waar een andere collega toch wat benauwder is. Onze organisatie is hier echt wel mee bezig en hopelijk merken we allemaal snel verbetering. Ik heb persoonlijk het vermoeden nu alles weer een beetje naar het oude normale begint te gaan dat er echt wel meer zichtbaar personeel in de trein zal zijn.

 

Ik wil nog tot slot benadrukken dat ik echt niet het topic op slot heb gegooid omdat ik er klaar mee ben. Als dit topic vol stond met positieve berichten die zich continue bleven herhalen had ik precies hetzelfde gedaan. We zijn hier met zijn allen voor elkaar bezig want dit is en blijft een reiziger-helpt-reiziger community waarbij de moderator dit in de juiste banen probeert te lijden. Op het moment dat een topic geen vordering meer maakt dan is het daar einde verhaal.

Reputatie 5

 Omdat ik tot de kwetsbare groep behoor en nog niet volledig gevaccineerd ben voelde ik me niet op mijn gemak, was dan ook blij dat ik uit kon stappen.

Als u werkelijk tot een risicogroep behoort en zo bang bent besmet te raken, kunt u zich afvragen of u misschien beter de trein voorlopig helemaal moet mijden. In tegenstelling tot het wondermiddel dat de mondkap voor sommigen lijkt te zijn, is het absoluut niet zo dat u geen risico meer loopt als iedereen wel een mondkapje draagt in de trein. Zeker als u langer met een besmettelijk persoon langere tijd in een coupé zit, is - afhankelijk van de ventilatie op die plaats - er nog steeds een reële kans om besmet te worden, ook al draagt u beiden een mondkap.

Reputatie 7
Badge +3

Als je bang bent om ziek te worden blijf je toch gewoon thuis?

Jaja, kwetsbaren moeten zich zelf beschermen is momenteel de boodschap en hebben inderdaad als enige optie om zich dan maar te isoleren van de rest van de maatschappij.

De meeste kwetsbaren zijn niet bang om ziek te worden, maar bang voor de gevolgen die corona kan hebben in combinatie met dat waarom.ze kwetsbaar zijn. En voor die gevolgen zou iedereen bang moet zijn, want long-covid is geen pretje en niet iets waar je snel beter van wordt.

Het zijn vaak dezelfde mensen die hetzelfde blijven herhalen. Daardoor is het probleem niet opeens veel groter. Dat het probleem speelt weet ik, maar dat staat even helemaal los van het slotje. Daarin werd dezelfde klacht continue herhaalt door dezelfde mensen. Het heeft geen toegevoegde waarde, ondanks dat sommige dit anders zien.

Reputatie 3

Het zijn vaak dezelfde mensen die hetzelfde blijven herhalen. Daardoor is het probleem niet opeens veel groter. Dat het probleem speelt weet ik, maar dat staat even helemaal los van het slotje. Daarin werd dezelfde klacht continue herhaalt door dezelfde mensen. Het heeft geen toegevoegde waarde, ondanks dat sommige dit anders zien.

Gek dat je nu in je reactie niet met je eerdere argument komt dat hierdoor de conducteurs die wel controleren tekort gedaan worden. Waarom niet eigenlijk? Want de forumleden zeggen precies hetzelfde.

Reputatie 7

Momenteel in de ICE van Arnhem richting Keulen. In Arnhem werd omgeroepen dat iedereen uiterlijk in Oberhausen een mondkapje op moet hebben. Bijna niemand droeg het op dat moment. De trein is bomvol, alles volgereserveerd en velen moeten staan. Vlak voor Oberhausen werd nogmaals omgeroepen dat een mondkapje nu verplicht is en de meerderheid dit nog niet draagt. Het is wettelijk verplicht in Duitsland in de ICE etc. De helft van de reizigers zie ik graaien naar kapjes in hun tas of jaszak en deze gaan op de kin of worden met de neus vrij opgezet. Een minderheid draagt hem goed. Echt een theaterstuk! De rest van de mensen sloeg geen acht op de omroep. Het is natuurlijk ook bijzonder dat je anderhalf uur in een volle trein zit en dan vanaf Oberhausen, eerste station in Duitsland, voor de vorm / veiligheid zo'n koffiefilter op moet.

Reageer