Waarom zou ik nog mijn 1e klas kaart verlengen?

  • 6 October 2023
  • 97 reacties
  • 3095 Bekeken


Toon eerste bericht

97 reacties

Reputatie 6

Daar heeft dorae_mon inderdaad wel een goed punt en daar zit ik soms ook wel mee. Het wordt je ook niet in dank afgenomen als je naast iemand gaat zitten.

Ik weet niet of de banken/stoelen kleiner zijn geworden, maar het is bijna onvermijdelijk om in plaats van naast iemand, tegen iemand aan te zitten. Ik denk dat de meeste mensen dat net even een grens te ver vinden (ik ook). Dat krijg je als je stoelen maakt die breed genoeg zijn voor een kind maar niet voor een volwassene (+ nog een heel kleine beetje ruimte er tussen...)

Reputatie 7

Ga jij dan in de bus/trein op de plaats naast een (onbekend) iemand zitten terwijl de rest van de plaatsen nog vrij is? Ik zou me behoorlijk ongemakkelijk voelen als iemand dat bij mij zou doen. 

Ja, ik ook. Vanwege de persoonlijke ruimte. Maar het ging me er meer om dat er veel mensen zijn die wanneer de "viertjes" en de twee stoelen naast elkaar allemaal al gedeeltelijk bezet zijn, liever gaan staan dan naast je zitten. Die vinden het dan al vol. Ik moet ook zeggen dat in sommige treinen de stoelen erg krap zijn. Niet geschikt voor langere mensen zoals ik. Ik zit dan scheef met mijn knieën en blokkeer zo een deel van de stoel ernaast.

Reputatie 6

Het schijnt wat haken en ogen te hebben, in ieder geval in de huidige vorm, maar het lijkt me inderdaad wenselijk dat er linksom of rechtsom een BOA op de trein aanwezig is. Als er bezwaren zijn, dan zie ik liever dat de oorzaak daarvan aangepakt wordt dan het symptoom bestreden wordt.

Reputatie 2

Ik ben er zo klaar mee dat ik nooit gecontroleerd wordt en dat de eerste klas vol mensen zonder geldig ticket zit die om de vijf min angstig om zich heen kijken of de conducteur misschien komt, maar vervolgens wel op speaker telefoongesprekken houden. Ik reis buiten de spits en in het weekend en hoor van mijn vriend wel eens dat de tweede klas , mits het juiste materieel ingezet, comfortabeler reist in de spits dan erbuiten en in het weekend, waaebij de NS consistent ervoor kiest minder ritten te plannen en minder materieel in te zetten. Tweede klas reizen is gewoon schoftig tegenwoordig, je bent een sardientje. Dus ik snap wel dat 5 a 10% van die mensen schijt krijgt en zich verplaatst. Anarchie ten top. Laten we dan ook gewoon een rad van geluk in elke trein installeren die per willekeur bepaalt of er gecontroleerd gaat worden. 

Ik reis buiten de spits en in het weekend en hoor van mijn vriend wel eens dat de tweede klas , mits het juiste materieel ingezet, comfortabeler reist in de spits dan erbuiten en in het weekend, waaebij de NS consistent ervoor kiest minder ritten te plannen en minder materieel in te zetten. Tweede klas reizen is gewoon schoftig tegenwoordig, je bent een sardientje. Dus ik snap wel dat 5 a 10% van die mensen schijt krijgt en zich verplaatst. 

Een van de problemen is dat een procentueel steeds groter deel van de reizigers in het weekend reist. Tegelijkertijd eist het NS-personeel steeds meer vrije weekenden waardoor NS in het weekend noodgedwongen minder treinen en kortere treinen moet inzetten. Deze mismatch begint steeds meer te wringen.

Het personeel kan overigens vrijwillig extra werken in het weekend tegen een flinke extra vergoeding maar dat vindt NS te duur.

Reputatie 2

Ja, ik las inderdaad al (en merk zelf ook) dat het reizigersgedrag is veranderd en we meer in het weekend reizen. NS weet dit ook maar hangt nog in de treurige dienstverlening die voortkwam aan het personeelstekort, waarbij vooral in het weekend is gesneden. Logisch ook, met de argumenten die hierboven worden genoemd. Is ook allemaal niet in ene op te lossen maar toch krijg ik niet het idee dat de NS het wilt. Als het met minder kostenmiddelen ook lukt, waarom dan weer opschalen? Alleen wat gefrustreerde mensen op een forum haha. 
 

Ik heb eerlijk gezegd juist een eerste klas abonnement genomen omdat ik de drukte in de tweede klas te bizar vond - en vind. Dus de NS verdient in mijn geval alleen maar extra aan de omstandigheden. 

Reputatie 7
Badge +3

Aan weekendreizigers verdient NS niet zoveel. De meesten hebben abonnement waarmee ze in het weekend vrij of tegen korting kunnen reizen.

Aan weekendreizigers verdient NS niet zoveel. De meesten hebben abonnement waarmee ze in het weekend vrij of tegen korting kunnen reizen.

Niet iedereen reist op een WeekendVrij of een JongerenTicket. Vergeet daarnaast niet dat het leeuwendeel van de studenten een doordeweekse SOV-kaart heeft en in het weekend dus ook niet vrij reist.

In het verleden verdiende NS doordeweeks inderdaad veel meer omdat er toen veel forensen waren met een duur spitsabonnement maar die groep is sinds corona aardig gedecimeerd.

Je kunt je afvragen welk percentage van de reizigers inmiddels überhaupt nog het volle enkele reis tarief betaalt of een spitsabonnement heeft.

Reputatie 6

Een jaar geleden heb ik hier ook een topic over gemaakt. Dit onderwerp blijft maar terugkomen. Enige wat je kunt doen is 1e klas abonnement opzeggen en terug naar 2e klas gaan. Dit heb ik sinds kort ook gedaan, want ben er helemaal klaar mee.

Ik ben dit ook aan het overwegen. Het is werkelijk om te huilen hoe er tegenwoordig met de 1e klas wordt omgegaan. Hordes mensen die er zonder geldig kaartje gaan zitten. Zonder enige consequentie. Als je gecontroleerd wordt: gewoon even verhuizen naar 2e klas en het is klaar.

En stiltecoupé? Hoezo stiltecoupé? Ik maak steeds vaker mee dat er volop gepraat wordt in de stiltecoupé.

Hoe meer ik er over nadenk en ik weet dat het niet correct is, maar het is zo gek nog niet om een 2e klas abonnement te nemen, 1e klas gaan reizen en bij de kleine kans dat je gecontroleerd wordt even verplaatsen naar 2e klas. De NS vraagt er zelf om!

Reputatie 7
Badge +4

In het verleden verdiende NS doordeweeks inderdaad veel meer omdat er toen veel forensen waren met een duur spitsabonnement maar die groep is sinds corona aardig gedecimeerd.

 

‘Gedecimeerd’ is gewoon niet juist, en aardig gedecimeerd kan nu eenmaal niet. Het is gewoon niet zo dat nog maar tien procent van de oorspronkelijke forenzen nog een abonnement heeft. Dat dit aantal met tien procent is verminderd zou, hetzij met natte vingerwerk, nog wel zo kunnen zijn. Maar dat is heel iets anders dan dat maar tien procent overblijft, wat de betekenis van decimeren is.

Reputatie 7
Badge +3

Een jaar geleden heb ik hier ook een topic over gemaakt. Dit onderwerp blijft maar terugkomen. Enige wat je kunt doen is 1e klas abonnement opzeggen en terug naar 2e klas gaan. Dit heb ik sinds kort ook gedaan, want ben er helemaal klaar mee.

Ik ben dit ook aan het overwegen. Het is werkelijk om te huilen hoe er tegenwoordig met de 1e klas wordt omgegaan. Hordes mensen die er zonder geldig kaartje gaan zitten. Zonder enige consequentie. Als je gecontroleerd wordt: gewoon even verhuizen naar 2e klas en het is klaar.

En stiltecoupé? Hoezo stiltecoupé? Ik maak steeds vaker mee dat er volop gepraat wordt in de stiltecoupé.

Hoe meer ik er over nadenk en ik weet dat het niet correct is, maar het is zo gek nog niet om een 2e klas abonnement te nemen, 1e klas gaan reizen en bij de kleine kans dat je gecontroleerd wordt even verplaatsen naar 2e klas. De NS vraagt er zelf om!

Let op! Bij flex krijg je een correctietarief voor 1e klas. Degenen die mogen verplaatsen reizen meestal.op saldo, ov-pay of op e-ticket

Gedecimeerd’ is gewoon niet juist, en aardig gedecimeerd kan nu eenmaal niet. Het is gewoon niet zo dat nog maar tien procent van de oorspronkelijke forenzen nog een abonnement heeft. Dat dit aantal met tien procent is verminderd zou, hetzij met natte vingerwerk, nog wel zo kunnen zijn. Maar dat is heel iets anders dan dat maar tien procent overblijft, wat de betekenis van decimeren is.

Het totale vervoer in de spits is volgens Translink nog steeds 20-25% (afhankelijk van welke dag) lager dan voor corona.

Maar daarbij moet je bedenken dat ongeveer 40% van het spitsvervoer voor corona studenten betrof en dat deel is vanwege de gedwongen winkelnering niet gedaald. Als je dat incalculeert kun je uitrekenen dat van de overige 60% spitsreizigers van voor corona ruim 35% nog steeds zoek is.

Dat is letterlijk genomen inderdaad geen decimering maar ik neem aan dat je begrijpt wat ik bedoel: de tijd dat de spitsuren het grote geld opleverden is voorbij.

Daar komt nog bij dat de groep vaste forensen traditioneel ook nog eens hoog percentage eerste klas reizigers omvat wat betekent dat hun vertrek er financieel nog harder inhakt.

Reputatie 6

Da’s overal hetzelfde hoor, niet in Nederland. Van een klantenservice of community mag je verwachten dat ze je “helpen” met dingen uitzoeken die je vaak zelf ook zou kunnen uitzoeken (maar waar je misschien geen tijd of zin in hebt). Je kunt niet verwachten vanuit klagen dat een complete bedrijfspolicy aangepast wordt. Helaas.

Het grappige is dat dan gezegd wordt dat een geprivatiseerde markt dan beter is, omdat je dan kunt effectief kunt klagen door van aanbieder te wisselen. Da’s een beetje raar bij trein-reizen…

De enige manier waarop je invloed kunt uitoefenen is via de eigenaar van de NS (100%...), de overheid...

Ik misschien nog steeds een reactie van een moderator die de bewering van Erryt onderbouwt dat er echt wat met deze signalen wordt gedaan.
 

Ik zou niet weten hoe wij een onderbouwing kunnen leveren zonder de privacy wetgeving te overtreden. Dat gaat dus niet gebeuren.

Ik kan geen gegevens aanleveren hoeveel boetes er worden uitgedeeld. Je kan onze X of Facebook kanaal in de gaten houden en zelf ervaren dat er toch degelijk boetes worden uitgeschreven of correctietarieven worden toegepast. Het valt zeker niet tegen hoeveel verzoeken wij binnen krijgen.

Vandaag was het weer raak. Overvolle trein in de ochtend, mensen moesten overal staan, dus gaven sommige reizigers hardop aan dan maar in de eersteklas te gaan zitten. De conducteur stond hierbij en deed alsnog niks mee. Tot eind van de rit ging deze gelijk de machinistencabine in en alleen eruit om de deuren te openen/sluiten bij stations. Dus zelfs als mensen hardop aangeven te gaan “frauderen”, kiezen sommige conducteurs ervoor om niet te controleren/beboeten. Nu weet ik niet of er dan zacht toestemming was gegeven aan die reiziger, maar het beeld bevestigd de berichten hier. 

 

Ik ga vanmiddag ook maar de eersteklas in op mijn terugreis en zal hierna laten weten hoe en wat. 

Reputatie 5

Ik zit in de trein van Maastricht naar Amsterdam, vertrokken om 18.31 uur. Het is maar 1 treinstel en het is druk

Ik zat zelf een uur eerder in 'dezelfde' trein en dat was met twee treinstellen goed te doen. Ik vind de treinen "na" de spits op dit traject meestal veel te kort. Ook al meegemaakt dat mensen überhaupt niet meer mee konden.

Vooral op vrijdagavond, want dan heb je nog een grotere drukte na 18:30 dan op andere dagen, want buiten DalVoordeel, keuzedagen en actietickets etc gaat ook nog eens de geldigheid van WeekendVrij in. Er zijn ook meer mensen dan ooit met een (1e klas) WeekendVrij.

Reputatie 5

Ik heb de afgelopen maand ineens weer controles meegemaakt. Dat was lang geleden. En goed om te zien. Een keer was het een team van drie boa-mensen, is dat V&S ? Die kamden snel de coupe door en aan hun gesprek te merken hopten ze van trein naar trein. De andere keren was het “gewoon” de conducteur, zelfs in een drukke trein. Dapper hoor.

Het valt mij op, van jaren lang amper controles, naar ineens meerdere in 1 maand. Zou toeval kunnen zijn,..

Ervaren jullie ook ineens meer controles sinds oktober?

Ook vraag ik mij af of de conducteur werkelijk ziet dat ik betaal voor 1e klas. Want ik heb hier gelezen dat ze in eerste instantie alleen “ingechecked” zien staan, en dat het ophalen van de reisklasse wat langer duurt. De conducteur wenst me een prettige reis, maar weet die dan ook dat ik een betalende reiziger ben of heeft die dan op “corrigeer 1e klas” gedrukt? De back-end lost het op dus achteraf maakt het niet uit, maar op het moment van persoonlijk contact maakt het mij wèl uit, dat ze weten dat ik mij aan de regels houd.

Reputatie 7
Badge +3

Ik kan geen gegevens aanleveren hoeveel boetes er worden uitgedeeld. Je kan onze X of Facebook kanaal in de gaten houden en zelf ervaren dat er toch degelijk boetes worden uitgeschreven of correctietarieven worden toegepast. Het valt zeker niet tegen hoeveel verzoeken wij binnen krijgen.

Dat klopt dat je geen gegevens kunt aanleveren over boetes. Die worden nauwelijks gegeven als er een keertje gecontroleerd wordt. Het gros wordt zonder boete weggestuurd uit de 1e klas. Als er al gecontroleerd wordt.

Er wordt gesuggereerd dat je zomaar in de eerste klasse kan zitten omdat er toch geen controle plaats vindt. Dat is gewoon niet het geval en is ook niet toegestaan. Een ieder kan een boete verwachten van 50 euro boven op de ritprijs. Dagelijks krijgen zwartrijders boetes. Bij deze laat ik het erbij want het begint een welles nietes spelletje te worden.

Reputatie 7

Maar als je gewoon 1e klas kunt gaan zitten als het jou uitkomt en de ns niet controleert, waarom zou je dan nog een 1e klas kaartje moeten kopen, vraag ik mij nu en steeds vaker af. 

Ik weet dat dit al veel vaker is gemeld, maar de ns doet er niets mee, dus ik meld het nu weer en misschien dat de conducteurs van de trein dit ook lezen en de volgende keer wel controleren. 

Ja, heel herkenbaar en inderdaad al duizend keer gemeld hier. Ik zou er niet teveel van verwachten, maak dit zelf ook alweer weken lang mee sinds ik van 2e klasabonnement, om opnieuw te proberen toch maar weer geswitcht ben naar 1e klas (inderdaad ook vanwege de hoop/verwachting op wat meer rust onderweg). Ik zie het nog even aan maar eigenlijk betaal je altijd extra voor iets wat je regelmatig niet krijgt. Voor de rode stoelen of de stopcontacten doe ik het niet... alleen maar voor het rustig(er) kunnen reizen.

 

 

Er wordt gesuggereerd dat je zomaar in de eerste klasse kan zitten omdat er toch geen controle plaats vindt. Dat is gewoon niet het geval en is ook niet toegestaan. Een ieder kan een boete verwachten van 50 euro boven op de ritprijs. Dagelijks krijgen zwartrijders boetes. Bij deze laat ik het erbij want het begint een welles nietes spelletje te worden.



Dagelijks krijgen zwartrijders boetes, maar dagelijks zijn er ook heel heel veel zwart/grijsrijders die dat niet krijgen. En daar proberen eerste klasreizigers de aandacht op te vestigen. Maar goed, ik zie dat je de klacht niet serieus neemt en nu een standaard moderatortechniek gaat toepassen: negeren. Jammer, want dan neem je dus je klanten niet serieus.    

 

Reputatie 7
Badge +3

Ik kreeg vanmiddag zowaar controle in de IC. Was wel toen hij net van beginstation vertrok en de trein nog vrij leeg was. De rest van het uur (elke 3 kwartier controle werd tijdje terug op X beweerd) heb ik in de inmiddels drukkere trein niemand meer gezien. In de sprinter er na was het sleutelen en in de 1e klas zitten door de daar aanwezige conducteur.

Reputatie 7
Badge

Daarom mijd ik de 1e klasse bij binnenlandse reizen.

Reageer