Waarom zou ik nog mijn 1e klas kaart verlengen?

  • 6 October 2023
  • 97 reacties
  • 3095 Bekeken


Toon eerste bericht

97 reacties

Reputatie 6

Ja, het is net zoiets als zwartrijden in mijn studententijd (eind jaren ‘80). Menig student kocht nooit een kaartje omdat af en toe een boete krijgen goedkoper was dan elke keer een kaartje te kopen.

Dat was de ‘normaalste zaak van de wereld’ toen, want voor ƒ 2,50 extra kocht je dan een kaartje bij de conducteur, met korting op vertoon van je stamkaart ook nog.

Op het traject Eindhoven - Amsterdam was het dan niet de vraag óf je gecontroleerd werd, maar wanneer (dus al voor Den Bosch of pas na Utrecht) 😂 Vaak was dat ook gewoon drie keer (oh, jou heb ik al gezien...)

Het stomme is dat ik dit precies herken. Nota bene tussen Den Haag en Utrecht werd ik regelmatig twee keer “gezien”. Het moet inderdaad “wanneer” zijn en niet “of”.

Het aanspreken van iemand op hun functioneren zou ik zelf niet bestempelen als ‘er gebeurt niets'.



Dus nogmaals de vraag: wat doet NS concreet met de signalen die door reizigers worden doorgegeven? Erryt beweer dat er echt iets mee gebeurt. 

Zo moeilijk is mijn vraag toch niet? 

Reputatie 7

Ik zat in een Arriva trein, allemaal zitplekken van 4 en 6 stoelen bij elkaar.

Ik kom binnen en loop de hele treinstel door, wat zie ik? Letterlijk ELK van die setje stoelen zit er 1 persoon of enkele 2 bij. Letterlijk bij elke van de 4/6 zit er 1 persoon. 

Dat is gebruikelijk. Zowel in de trein als de bus. Vrijwel niemand wil in de directe nabijheid van vreemden zitten, Je gaat pas direct naast of tegenover een vreemde zitten als het écht niet anders meer kan (en dan nog blijven veel mensen liever even staan). Gewoon naast/tegenover een onbekende gaan zitten als je nog plaats genoeg is, doet vrijwel niemand - de ander zou eens denken dat je iets van hem/haar wilt. “waarom zit je zo dicht bij mij wanneer er nog plaats genoeg is !?” Een praatje maken met een onbekende in trein/bus is alleen iets dat de oudere generatie nog weleens wil doen. Jongeren kijken vaak raar op en voelen zich dan ongemakkelijk /verschuilen zich achter hun mobiele telefoon.

Een gevolg van de enorme individualisering van de samenleving t.o.v. decennia geleden.

Je ziet het ook op die paar wachtbankjes die er nog zijn op stations. Heb al vaak gezien dat wanneer er één of twee personen op zitten, andere mensen voorbijlopen en zoeken naar een ander bankje. Als dat er niet is blijven veel mensen liever staan dan als derde op het bankje te gaan zitten, terwijl er nog plaats genoeg is. Interessant gedrag.

 

 

Reputatie 6

Ja dat dus. Maar dan is je keuze dus om te gaan staan en niet om dan maar in de 1e klas te gaan zitten...

Is ook allemaal niet in ene op te lossen maar toch krijg ik niet het idee dat de NS het wilt. Als het met minder kostenmiddelen ook lukt, waarom dan weer opschalen? Alleen wat gefrustreerde mensen op een forum haha. 

Ik vrees dat dit een volledig juiste constatering is. 

 

Ik heb eerlijk gezegd juist een eerste klas abonnement genomen omdat ik de drukte in de tweede klas te bizar vond - en vind. Dus de NS verdient in mijn geval alleen maar extra aan de omstandigheden. 

Op steeds meer lijnen zijn de treinen in het weekend door het gebrekkige aanbod vaak drukker dan doordeweeks. Meer reizigers in minder treinen is een fijn verdienmodel, zeker als meer mensen daardoor eerste klas gaan reizen.

Bedankt voor het signaal. Ik maak er wederom een melding van. Spijtig dat je dit zo ervaart. Ik kan je garanderen dat wij zeker wel wat met dergelijke meldingen doen en dat controle nog steeds aan de orde van de dag is. Zie ook verhalen van collega conducteurs die hier actief zijn. 

Ik kan geen gegevens aanleveren hoeveel boetes er worden uitgedeeld. Je kan onze X of Facebook kanaal in de gaten houden en zelf ervaren dat er toch degelijk boetes worden uitgeschreven of correctietarieven worden toegepast. Het valt zeker niet tegen hoeveel verzoeken wij binnen krijgen.



*Zucht* Dat vragen ik en andere mensen die regelmatig in de eerste klas zitten ook niet. Stop even om om het probleem heen te draaien, want dat siert je niet. Reizigers in de eerste klas vragen om een hogere controlekans, niet de gebruikelijke dooddoeners van de klantenservice. 

Reputatie 2

Het is een simpele rekensom, als er door personeelstekort, beleid vd NS en mogelijk ook angst onder NS personeel voor het agressieve gedrag van reizigers, minder wordt gecontroleerd, is de pakkans lager. Als er ook relatief meer mensen zonder geldig vervoersbewijs eerste klas gaan zitten, daalt die pakkans nog verder. 
 

dan nog een stukje psychologie die dit versterkt, als de kudde iets doet, zijn we sneller geneigd het ook te doen. Voorheen waren de mensen die hier onterecht plaats namen echt uitzonderingen, tegenwoordig zie je dat steeds meer mensen het doen en daarmee praten mensen dit gedrag ook goed voor zichzelf. (Net als dat we zelf sneller afval op de grond gooien als meer mensen dit doen en er al veel afval ligt, dan wanneer iedereen zich netjes aan de regels houdt en het keurig weggooit in een prullenbak. Dit heb ik niet bedacht maar is gewoon gebleken uit onderzoeken). Ik geloof zeker dat er elke dag in Nederland controles plaatsvinden en dat er elke dag boetes uitgaan, maar hiermee kan je niet beweren dat het probleem wel meevalt. 

Reputatie 2

Ohja, toen ik - buiten dit forum om - eens heb geklaagd over deze situatie kreeg ik als antwoord van de klantenservice dat NS medewerkers nou eenmaal met veel agressie te maken hadden, met de vraag of ik het nieuws wel had gevolgd. En dat er daarom minder gecontroleerd wordt. Ik vind zulke agressie ook echt niet oké, maar ik vind dit antwoord ook niet oké.

Reputatie 5

Ik had een jaar geleden eerste klas, maar wanneer de trein vol zat, besloten vaak een paar mensen in eerste klas te gaan, omdat ze dachten dat dat dan mocht. En dan volgde de hele trein…

Reputatie 7
Badge +4

De discussie over het voortbestaan van de eerste klas is al 56 keer gevoerd. Bij de laatste cijfers van overigens een paar jaar geleden leverden de 13 procent eersteklaspassagiers een vijfde van de inkomsten op. Het is nog steeds zo dat de eerste klas geen studenten of andere echt goedkope abonnementen kent. Trjajectvrij levert goud op, waardoor de tweede klas goedkoper kan worden gehouden. De meeste mensen zien vrije stoelen waar ze ook zouden kunnen zitten en dat snap ik, maar de inkomsten uit de eerste klas kunnen zeker nu niet gemist worden.

U mag roepen wat u wilt maar NS is heel duidelijk: De eerste klas wordt niet afgeschaft en ze zullen wel gek zijn ook. De vergelijking met Arriva die veelal regionale treinen met een niet al te lange reisduur exploiteert, gaat niet op. NS zou er beter aan doen de eigen inkomsten wat beter te bewaken. Dat levert veel zitplaatsen op en reizigers die dan wel betalen. Naast een eerste klas waar de mensen weer de rust en het comfort krijgen waar ze stevig voor betaald hebben.

 

Ik reis uitsluitend eerste klas en zal dat blijven doen. Het gebeurt toch nog regelmatig dat het wel degelijk weer goed aanvoelt, met een echte eersteklas en een publiek dat zich aan de code voor. beschaafde omgang houdt. Daar zijn er ook nog steeds echt heel veel van.

Reputatie 5

Gelukkig zijn er ook conducteurs die wel goed hun werk doen: een paar weken geleden werd er iemand uit de trein gehaald. De conducteur rende door de trein achter een paar mensen aan en vroeg passagiers of ze iemand die weggerend was hadden gezien. Dat was het geval, en dus rende de conducteur verder. Diegene die geen geldig vervoersbewijs had was uit de trein gehaald, maar de trein had wel 3 minuten vertraging. Overigens was die vertraging niet zo heel erg, vind ik.

 

Bedankt voor het signaal. Ik maak er wederom een melding van. Spijtig dat je dit zo ervaart. Ik kan je garanderen dat wij zeker wel wat met dergelijke meldingen doen en dat controle nog steeds aan de orde van de dag is. Zie ook verhalen van collega conducteurs die hier actief zijn. 



Wat wordt er dan concreet met dergelijke meldingen gedaan? Ik vind de bewering dat er wel degelijk iets met  dergelijke meldingen worden gedaan interessant. Ik zit ook regelmatig in de eerste klas, maar controle is echt minimaal.



Ik ben echt heel benieuwd naar een antwoord op deze vraag.

Het proces zoals wij dat kennen is dat de feedback naar de Teamleider van de betreffende medewerker gaat. De Teamleider gaat vervolgens met diegene in gesprek. Een terugkoppeling van het gesprek ontvangen wij als Klantenservice niet.



Dus er gebeurt daadwerkelijk niks met de meldingen, in tegenstelling tot wat Erryt beweert? Anders zouden eerste klasreizigers veel vaker worden gecontroleerd. Waarom dan een dergelijke bewering doen? Dit ziet er meer uit dat er gewoon weer een dode mus vanuit de klantenservice op het forum wordt geslingerd.

Reputatie 7
Badge +1

Tja, ik denk dat de gemiddelde eerste klas reizende forumgebruiker niet onder de indruk is dat een leidinggevende bij NS een kopje koffie gaat drinken met een HC die de eerste klas niet controleert. Wat denk je dat er vervolgens gebeurt…? Gaat de betalende eerste klasreiziger een verhoging van het aantal controles merken? Of gaat het weer heel erg op z'n Nederlands verder (lees: iedereen praat een beetje en niemand toont enige ballen om maatregelen te nemen)?
 

Deze klacht gaat op dit forum nu al een jaar of 5 mee. Als de teamleider hier daadwerkelijk iets mee zou doen dan hadden de reizigers dat inmiddels al lang moeten merken. Dus ik denk dat het gaat zoals @VIRM hier aangeeft.

Reputatie 4

Dat ze niet controleren als de balkons vol staan en wat mensen in de gangpaden tijdens de spits kan ik me dan wel voorstellen want er is geen doorkomen aan. Hetzelfde met al die hutkoffers van en richting Schiphol.

 

Het is sowieso wel een stuk drukker in de treinen dan pak m beet 10 jaar geleden en veel meer gedoe met zwartrijders en verwarde en/of aso personen. Dan heb je vaak ook nog meerdere treinstellen en als je tunnels en allerlei bochten hebt zie je ze niet in het 1e treinstel op bepaalde trajecten omdat ze in het 2e treinstel moeten zitten of het midden. Dat is best veel werk voor 1 persoon. En sommige trajecten schudden zo erg dat het gewoon niet te doen is om daar stabiel te staan en killing is voor je knieën. Dus ik heb best wel wat begrip dat ik op kortere trajecten niemand zie zoals een Utrechr Amsterdam bijvoorbeeld. Onmogelijk om al die bakken te doen in zo'n korte tijd en het is net een wasmachine.

Maar rustige treinen waar mensen 2 tot 3 uur in zitten zoals Vlissingen, Maastricht, Groningen... Hmmmm. Kijk, het kan he, dat er iets is gebeurd met een reiziger, het materieel, dat iets je aandacht nodig heeft of daarvoor waardoor je even bij moet komen. Maar ik vind het wel frappant dat dit met zo'n hoge frequentie op bepaalde trajecten gebeurd. En dan heb ik het puur over een serviceronde. Nog geen eens controle.

 

 

Reputatie 5

Ik vraag me ook af waarom er op de IC Direct zo weinig gecontroleerd wordt. Ik denk dat ik richting de 100 ritten tussen Amsterdam en Rotterdam achter elkaar zonder controle ga, maar het zou er ook boven kunnen zitten inmiddels. Ik heb ook niet heel vaak in stampvolle treinen gezeten, zeker niet tussen Schiphol en Rotterdam.

Ik vraag me af waar dat mee te maken heeft. Geen zin in gezeur met toeslagen die mensen niet hebben en/of toeristen die in de verkeerde klasse zitten en waar boetes ook niet zoveel zin hebben omdat die mensen toch niet in Nederland wonen? Geen idee, maar valt me wel op. Kan me ook niet voorstellen dat dit (nog) toeval is, lijkt meer beleid/werkinstructie/afspraken o.i.d. te zijn? 

Er wordt dan tegenwoordig in het Nederlands en Engels wel vaak omgeroepen dat de rode stoelen 1e klas zijn en de blauwe 2e, maar controle heb ik daarna nog nooit meegemaakt.

Reputatie 4

Ik zat ooit in een lijnbus in Griekenland, Rhodos om precies te zijn. Ik ben benieuwd of andere mensen dit ook bekend voorkomt. Langzamerhand werd de bus voller en voller en uiteindelijk kon en hoefde je je niet meer vast te houden. Het interessante is dat je daar geen kaartje koopt bij de chauffeur maar bij de controleur. Deze dame kreeg het voor elkaar om binnen een mum van tijd bij alle nieuwe instappers te zijn en tijdig, voor de volgende halte, vervoersbewijzen verkocht te hebben, met contact geld. En dan heb je dus gewoon 0 zwartrijders en een heel prettige sfeer in de bus.

Terwijl in Nederland laten we de trein een soort van ghetto worden, waar het recht van de sterkste geldt. Dit is een vicieuze cirkel. Hoe minder je controleert, hoe meer men denk dat je met alles wegkomt en hoe groter de excessen als men bijgestuurd wordt. Dit gedrag moet je in de kiem smoren. Ik ben ook van mening dat als je reiziger ook maar iets tegen de conducteur zegt wat niet functioneel is, de conducteur meteen bij je moet weglopen, geen discussie, en dan bij het volgende station word je door de politie uit de trein gehaald. Laten we eens duidelijke signalen gaan afgeven.

Vertrouwen is goed, controle is beter. Mensen hebben dat nodig.

 

Politie is leuk, mits je die assistentie hebt. Sorry, maar ik ben bevriend met 2 HCs en die verhalen... er is vaak geen back ip. Met politie inzet heb je minstens een kwartier tot een half uur vertraging als je in de middle of nowhere staat. En de treinen die over hetzelfde spoor moeten dupeer je dan ook. Als ze al komen hé. Spoorwegpolitie is al lange tijd geleden opgeheven en de politie heeft meer te doen dan een recalcitrant iemand zonder vervoersbewijs.

 

Ze moeten weer mobiele teams inzetten. Combo van V&S en HCs op beruchte trajecten en lange treinen. Baanvakken heet zoiets geloof ik. Haal je ze er uit en de trein kan weer verder. Maar ja, personeelstekort of geen prio, wie zal het zeggen.

Die passief agressieve zuigertjes weten precies waar er geen back up is joh.

Reputatie 7

Controle is er wel maar de kans dat de HC bij jou uitkomt is zeer gering. Dat weten zwart en grijsrijders dus kom je ze op die ICD wel tegen. 2 UVBtjes en je bent al bijna weer in Rotjeknor en moet je alweer omroepen Rotterdam, Station Rotterdam Centraal.

In Spanje zouden ze dit soort lange intercitytreinen van vaste perrons laten vertrekken, waarbij iedereen vooraf langs een controleur in een hokje moet om het ticket te laten inspecteren, voordat je het perron op kunt. Vervolgens wordt er onderweg niet meer gecontroleerd. Maar wel weer op het station waar je uitstapt, zodat ze weten dat je niet te ver bent gereisd. Anders alsnog een boete. 

Een heel ander maar wel effectief systeem, dat bij ons niet zou kunnen. 

Reputatie 6

Ik zat ooit in een lijnbus in Griekenland, Rhodos om precies te zijn. Ik ben benieuwd of andere mensen dit ook bekend voorkomt. Langzamerhand werd de bus voller en voller en uiteindelijk kon en hoefde je je niet meer vast te houden. Het interessante is dat je daar geen kaartje koopt bij de chauffeur maar bij de controleur. Deze dame kreeg het voor elkaar om binnen een mum van tijd bij alle nieuwe instappers te zijn en tijdig, voor de volgende halte, vervoersbewijzen verkocht te hebben, met contact geld. En dan heb je dus gewoon 0 zwartrijders en een heel prettige sfeer in de bus.

Terwijl in Nederland laten we de trein een soort van ghetto worden, waar het recht van de sterkste geldt. Dit is een vicieuze cirkel. Hoe minder je controleert, hoe meer men denk dat je met alles wegkomt en hoe groter de excessen als men bijgestuurd wordt. Dit gedrag moet je in de kiem smoren. Ik ben ook van mening dat als je reiziger ook maar iets tegen de conducteur zegt wat niet functioneel is, de conducteur meteen bij je moet weglopen, geen discussie, en dan bij het volgende station word je door de politie uit de trein gehaald. Laten we eens duidelijke signalen gaan afgeven.

Vertrouwen is goed, controle is beter. Mensen hebben dat nodig.

Politie is leuk, mits je die assistentie hebt. Sorry, maar ik ben bevriend met 2 HCs en die verhalen... er is vaak geen back ip. Met politie inzet heb je minstens een kwartier tot een half uur vertraging als je in de middle of nowhere staat. En de treinen die over hetzelfde spoor moeten dupeer je dan ook. Als ze al komen hé. Spoorwegpolitie is al lange tijd geleden opgeheven en de politie heeft meer te doen dan een recalcitrant iemand zonder vervoersbewijs.

Ze moeten weer mobiele teams inzetten. Combo van V&S en HCs op beruchte trajecten en lange treinen. Baanvakken heet zoiets geloof ik. Haal je ze er uit en de trein kan weer verder. Maar ja, personeelstekort of geen prio, wie zal het zeggen.

Die passief agressieve zuigertjes weten precies waar er geen back up is joh.

Ik zeg ook absoluut niet dat het alleen de schuld van de conducteurs of NS is. Er moet een hele bewustwording in de maatschappij gaan plaatsvinden. Dat eigen verantwoordelijkheid en veel “vrijheid” leuk is, maar als je dat niet binnen de perken houdt, het misgaat, en dat zie je hier (ook). Er mag van mij echt veel politie bij. En dan mag daar best differentiatie in zijn, dat je goedkope, laaggeschoolde krachten heb voor bij wijze van spreken de parkeerbonnen en beter geschoolde krachten voor het op een slimme manier aanspreken en afhandelen van mensen die moeite hebben met meewerken. Alleen geweld toepassen is vaak niet de beste oplossing. Ik weet dat er al best veel van dat soort mensen bij de politie werken en ik heb daar grote waardering voor. Er zijn er alleen gewoon niet genoeg, lang niet genoeg.

En dan moet uiteindelijk de conducteur weer gewoon zijn/haar werk kunnen doen zonder bang te hoeven zijn agressief benaderd te worden. Probleem oplossen bij de bron.

Reputatie 4

Ja, ja… vervelend, volgende keer kan je een bericht naar de meldkamer sturen als je je onveilig voelt.

Dit heb ik gisteravond meegemaakt. Nota bene een medewerker van NS belde de meldkamer om te vragen of er iemand langs kon komen. Vage figuren liepen namelijk rondjes en spraken elke reiziger aan in het Duits, je kon het wel negeren maar het gaf een onveilig gevoel en de betreffende medewerker vermoedde een afleidings actie van zakkenrollers. Ik hoorde hem bellen en vragen of er even iemand langs kon komen lopen, “treinnummer xxxx het zijn maar 4 bakken”. Het resultaat? Een korte omroep door de speakers “mogelijk zakkenrollers, let op uw spullen”… De medewerker stapte uit en ik ben een andere coupe gaan zoeken, en eigenlijk overal hing een nare sfeer van onbehoorlijke mensen die luidruchtig waren en languit stoelen bezet hielden. Uiteindelijk heb ik wel een plek gevonden en mijn rit kunnen uitzitten, ik wilde gewoon rustig werken.

Ik dacht nog dat er misschien maar 1 conducteur was die niet door de trein durfde te lopen. Bij aankomst op mijn station zag ik in de achterste machinistencabine twee conducteurs hun eigen prive feestje houden, het zag er gezellig uit. De trein wilden ze niet in, want daar was de sfeer grimmig, en ondanks die melding van onveiligheid hebben ze alle reizigers in de steek gelaten.

 

Als er 2 op een Virm 4 zitten dan is 1 daarvan waarschijnlijk een leerling.

 

Maar qua zakkenrollers wil ik toch iets positiefs zeggen.

 

Paar weken terug tijdens ADE richting Nijmegen een zakkenrollersbende actief in de trein.

De conductrice heeft meerdere malen omgeroepen, 1 er uit kunnen zetten onderweg en een ander op de bon geslingerd want geen vervoersbewijs. Meerdere malen actief door de trein gelopen in haar eentje en dat waren 6 bakken VIRM. De rest zijn er uitgezet bij Arnhem, flinke discussie op het perron met die gasten. Uiteraard was ze een h*er en een racist.

 

Maar ja, wat wil je verder doen als je ze niet op heterdaad betrapt. Ze kunnen erg weinig zonder BOA en de belediging van een ambtenaar in functie is er dus ook af. Geen procesverbaal, niets en zo gaat de verhuftering lekker door.

Reputatie 6

Servicemedewerker. Laten we duidelijk zijn.

Maar nog beter: weer conducteurs invoeren die gewoon baas zijn op de trein.

Reputatie 4

Dan zal je de BOA terug moeten brengen denk ik. 

Reputatie 7
Badge +1

Dan zal je de BOA terug moeten brengen denk ik. 

Het afschaffen van de BOA is dan ook één van de slechte ideeën ooit geweest.

Reputatie 5

Ik zat in een Arriva trein, allemaal zitplekken van 4 en 6 stoelen bij elkaar.

Ik kom binnen en loop de hele treinstel door, wat zie ik? Letterlijk ELK van die setje stoelen zit er 1 persoon of enkele 2 bij. Letterlijk bij elke van de 4/6 zit er 1 persoon. 

Dat is gebruikelijk. Zowel in de trein als de bus. Vrijwel niemand wil in de directe nabijheid van vreemden zitten, Je gaat pas direct naast of tegenover een vreemde zitten als het écht niet anders meer kan (en dan nog blijven veel mensen liever even staan). Gewoon naast/tegenover een onbekende gaan zitten als je nog plaats genoeg is, doet vrijwel niemand - de ander zou eens denken dat je iets van hem/haar wilt. “waarom zit je zo dicht bij mij wanneer er nog plaats genoeg is !?” Een praatje maken met een onbekende in trein/bus is alleen iets dat de oudere generatie nog weleens wil doen. Jongeren kijken vaak raar op en voelen zich dan ongemakkelijk /verschuilen zich achter hun mobiele telefoon.

Een gevolg van de enorme individualisering van de samenleving t.o.v. decennia geleden.

Je ziet het ook op die paar wachtbankjes die er nog zijn op stations. Heb al vaak gezien dat wanneer er één of twee personen op zitten, andere mensen voorbijlopen en zoeken naar een ander bankje. Als dat er niet is blijven veel mensen liever staan dan als derde op het bankje te gaan zitten, terwijl er nog plaats genoeg is. Interessant gedrag.

 

 

 

Ga jij dan in de bus/trein op de plaats naast een (onbekend) iemand zitten terwijl de rest van de plaatsen nog vrij is? Ik zou me behoorlijk ongemakkelijk voelen als iemand dat bij mij zou doen. Bovendien vinden de meeste mensen het fijn om een beetje ruim te zitten als dat mogelijk is.

Reageer