Waarom zou ik nog mijn 1e klas kaart verlengen?

  • 6 October 2023
  • 97 reacties
  • 3095 Bekeken


Toon eerste bericht

97 reacties

Reputatie 7

Er zal vast wel eens gecontroleerd worden maar nog altijd veel en veel te weinig. Dat weten mensen. En dan kom je er met een verzoek om je te verplaatsen naar de 2e klas vanaf.

Reputatie 6

Ja, het is net zoiets als zwartrijden in mijn studententijd (eind jaren ‘80). Menig student kocht nooit een kaartje omdat af en toe een boete krijgen goedkoper was dan elke keer een kaartje te kopen.

Bij de eerste klas is die situatie nu in feite nog schrijnender. Dus of meer controleren (mijn voorkeur) of dan maar flink straffen zodat het niet meer loont.

Ik denk dat het ook een signaal afgeeft, dat je in de trein gewoon alles mag doen waar je zin in hebt. Toen ik kind was kwam dat niet in je hoofd op. Excessen zijn het gevolg van ongewilde zaken die al niet in de kiem gesmoord zijn.

Badge +3

Ja, het is net zoiets als zwartrijden in mijn studententijd (eind jaren ‘80). Menig student kocht nooit een kaartje omdat af en toe een boete krijgen goedkoper was dan elke keer een kaartje te kopen.

Dat was de ‘normaalste zaak van de wereld’ toen, want voor ƒ 2,50 extra kocht je dan een kaartje bij de conducteur, met korting op vertoon van je stamkaart ook nog.

Op het traject Eindhoven - Amsterdam was het dan niet de vraag óf je gecontroleerd werd, maar wanneer (dus al voor Den Bosch of pas na Utrecht) 😂 Vaak was dat ook gewoon drie keer (oh, jou heb ik al gezien...)

Reputatie 7
Badge +4

Een wilde Havana van La Paz zo te zien…….😇

Badge +3

Een wilde Havana van La Paz zo te zien…….😇

(off-topic) Zou goed kunnen, of een https://nl.wikipedia.org/wiki/Justus_van_Maurik_jr. (verkochten ze bij de studentensociëteit) en anders was het een Oud Kampen of Balmoral… over moraal gesproken 🤣

Reputatie 7
Badge

Verstandige beslissing.

Badge +3

Het stomme is dat ik dit precies herken. Nota bene tussen Den Haag en Utrecht werd ik regelmatig twee keer “gezien”. Het moet inderdaad “wanneer” zijn en niet “of”.

Terug on topic, kat-en-muisspel, waarbij de muis wint.

De kat (conducteurs uitzonderingen daargelaten @Loes @Sander-VH) zijn een luie Garfield, “Ga vooral 2e klas zitten (of blijf lekker zitten en zie je NS Flex factuur)”.

Studenten lachen zich rot, want die zouden eigenlijk een handgeschreven UvB moeten krijgen. Maar nee… daar is geen tijd voor en bovendien moeten we dan gaan rekenen wat je 1e klas toeslag van station A naar B zou moeten zijn… (oh wacht, je hebt een 2e klas incheck dus vertrekstation is bekend).

Weet je wat, krijg je een UvB van nergens naar waar dan ook voor 50 euro (zonder recht op kwijtschelding) en hoeven we ook niet te rekenen! Dat zou pas wat zijn!

Ja maar… bij Flex kost dat maar 20 euro? Jammer dan beste student, einde verhaal!

Zie https://www.ns.nl/klantenservice/wijzigen/klasse-wisselen.html

Klasse wisselen zonder NS-abonnement

Heb je geen NS-abonnement, maar wel een geldige OV-chipkaart? Dan kun je ook upgraden naar de 1e klas.

  1. Ga naar de NS-kaartautomaat
  2. Houd je OV-chipkaart voor de kaartlezer
  3. Kies op het scherm voor ’Wijzig klasse’
  4. Kies 'Vandaag 1e klas'
  5. Houd je OV-chipkaart opnieuw voor de kaartlezer

Je upgrade naar de 1e klas is meteen geldig, tot 4.00 uur ’s nachts. Als je uitcheckt verrekenen we automatisch de prijs van je reis. Of een e-ticket upgrade voor 10 euro (link naar bestelpagina even kwijt).

{Sarcasme/ironie off}….😴

Reputatie 7

Een jaar geleden heb ik hier ook een topic over gemaakt. Dit onderwerp blijft maar terugkomen. Enige wat je kunt doen is 1e klas abonnement opzeggen en terug naar 2e klas gaan. Dit heb ik sinds kort ook gedaan, want ben er helemaal klaar mee.

Kan me dat goed voorstellen. Ik ben vorig jaar van 1e naar 2e klas teruggegaan. Hoofdzakelijk door alle ergernis over wat je zo ziet gebeuren. Sinds deze zomer het nogmaals geprobeerd in de 1e klas. Ik zie het nog even tot eind dit jaar aan, maar er is niks veranderd.

Reputatie 5

Misschien doet NS hier niets aan omdat ze, net zoals Arriva, weg met de eerste klas willen?

Reputatie 7

Ik had een jaar geleden eerste klas, maar wanneer de trein vol zat, besloten vaak een paar mensen in eerste klas te gaan, omdat ze dachten dat dat dan mocht. En dan volgde de hele trein…

Meesten die met 2e klas kaartje in de 1e klas gaan zitten, vinden dat zij recht hebben op een zitplaats (naast elkaar, bij elkaar met een hele groep). Ze denken niet dat het mag, ze vinden dat het mag.

Inderdaad. Zij vinden dat het zomaar mag met de volgende argumenten (regelmatig gehoord): Ik vind de 1e klas zo belachelijk en niet meer van deze tijd - Ik ga niet die hele trein doorlopen met deze koffer - Ik moet er toch zo weer uit - Ik moet mijn telefoon opladen - .De trein is al zo duur, moeten ze maar zorgen voor meer zitplaatsen - Yo bro! Ik heb gewoon zin om hier te zitten man

Vrijdagochtend trof ik een man (ik denk zelf een arbeidsmigrant), in aangeschoten toestand in de 1e klas. Hij vroeg me “Tilburg?  To Tilburg??  Ik bevestigde dat. Ik wees hem op de 1 op de wand. Gefronsd gezicht. First?? Hij vertrok na enige minuten in zichzelf mompelend met zijn blikje Pools bier. 

Kort geleden werd ik 's avonds aangesproken in de 1e klas door een vaag figuur met zo'n hoodie op (in Tilburg ingestapt) , duidelijk onder invloed, die een “boks” van mij wilde. Wist ik veel wat een boks was. Hij verhief zijn stem toen ik niet reageerde. Hij hield zijn vuist voor me en sommeerde mij met mijn vuist die dus te raken. Heb ik eerst niet gedaan, maar begon te roepen over dat het niet geven van een boks betekent dat je geen respect hebt. Hij bleef maar voor zich uit roepen, ik was wat angstig en heb toen maar die boks gegeven en hij ging toen voor zich uitroepend, aan het eind van de 1e klas net voor het klapdeurtje zitten. Ik ben zelf verhuisd naar een ander rijtuig met 1e klas, onderweg zoekend naar de conducteur maar die was niet te vinden. Ik ben dus maar gewoon gaan zitten. Ik zag die jongen later in Breda ook uitstappen. Heb het toen ook gezegd tegen de conducteur die ik buiten de trein zag staan. Ja, ja… vervelend, volgende keer kan je een bericht naar de meldkamer sturen als je je onveilig voelt. Ik heb toen ook gezegd dat ik hem onderweg (lopend in de trein) niet gezien had; daar kwam geen echte concrete reactie op. Hij was z'n aandacht voor mij ook allang weer kwijt en liep door.

 

 

Ik vind dit erg spijtig om te horen @basvdbas.

Mag ik vragen op welk traject dit heeft plaatsgevonden en hoe laat de trein is vertrokken?

Reputatie 5

Dank voor uw reactie. Traject Amsterdam Centraal naar Vlissingen, vertrek zondag 5 november 22:35.

Het proces zoals wij dat kennen is dat de feedback naar de Teamleider van de betreffende medewerker gaat. De Teamleider gaat vervolgens met diegene in gesprek. Een terugkoppeling van het gesprek ontvangen wij als Klantenservice niet.

Het aanspreken van iemand op hun functioneren zou ik zelf niet bestempelen als ‘er gebeurt niets'.

Reputatie 6

Om het even positief te houden, ik ben afgelopen week gecontroleerd!

(was wel voor het eerst in een paar maanden, dat dan weer wel...)

Reputatie 4

Ik vraag me ook af waarom er op de IC Direct zo weinig gecontroleerd wordt. Ik denk dat ik richting de 100 ritten tussen Amsterdam en Rotterdam achter elkaar zonder controle ga, maar het zou er ook boven kunnen zitten inmiddels. Ik heb ook niet heel vaak in stampvolle treinen gezeten, zeker niet tussen Schiphol en Rotterdam.

Ik vraag me af waar dat mee te maken heeft. Geen zin in gezeur met toeslagen die mensen niet hebben en/of toeristen die in de verkeerde klasse zitten en waar boetes ook niet zoveel zin hebben omdat die mensen toch niet in Nederland wonen? Geen idee, maar valt me wel op. Kan me ook niet voorstellen dat dit (nog) toeval is, lijkt meer beleid/werkinstructie/afspraken o.i.d. te zijn? 

Er wordt dan tegenwoordig in het Nederlands en Engels wel vaak omgeroepen dat de rode stoelen 1e klas zijn en de blauwe 2e, maar controle heb ik daarna nog nooit meegemaakt.

 

Die IC direct is wel te verklaren. Zeer kort traject.

1 HC en 7 tot 9 bakken en de toeslagen. De vertrekassistent zwaait enkel af en je moet 3 omroepen doen. Als je dan controleert moet je door de vele tunnels waar je slechte verbinding hebt. Zowel op je controle apparaatje als hun mobieltje om eventueel een UVB te schrijven duurt dan ellenlang. Dan heb je nog wat vragen van toeristen en gezeur over de toeslag en je komt niet verder dan 2 of 3 bakken met een redelijk gevulde trein.

Controle is er wel maar de kans dat de HC bij jou uitkomt is zeer gering. Dat weten zwart en grijsrijders dus kom je ze op die ICD wel tegen. 2 UVBtjes en je bent al bijna weer in Rotjeknor en moet je alweer omroepen Rotterdam, Station Rotterdam Centraal.

 

 

Mensen denken tegenwoordig recht te hebben op een zitplek. Maar tegenwoordig wil men ook niet meer naast een vreemde zitten of even doorlopen waar nog wel plek is.

 

 

 

Hierbij wil ik nog een ervaring toevoegen dat hier inderdaad mee overeenkomt, tjonge.

 

Ik zat in een Arriva trein, allemaal zitplekken van 4 en 6 stoelen bij elkaar.

Ik kom binnen en loop de hele treinstel door, wat zie ik? Letterlijk ELK van die setje stoelen zit er 1 persoon of enkele 2 bij. Letterlijk bij elke van de 4/6 zit er 1 persoon. Ik zit later en ik zie een stel komen, waarschijnlijk in de 20. , zijn op het einde van de trein , kijken om zich heen en weten niet waar ze moeten zitten. Ze weten zich letterlijk geen raad. Wooow. Er is zoveel plek en ze willen niet bij een andere reiziger zitten. Dan na heel lang dreuzelen zitten ze bij iemand die de krant leest of achter een laptop zit. Wanneer bij de volgende station een reiziger uitstapt gaan ze gelijk weg van de reiziger en op die lege stoelen zitten. Ongelofelijk. Na weer een station of 2 denkt die meisje oh ja, ze pakt nog haar vergeten bagage van waar de reiziger zit en dan zitten ze geisoleerd in die hoek. Geen medeleven naar de reiziger, onpersoonlijk, onbeleefd en onrespectvol. Dat is de mentaliteit van deze mensen van nu. Een afgang.

 

Groot contrast vergeleken met hoe het (mede)leven en persoonlijk contact vroeger was.

 

Hoi, hoi !

Ik ben deze week twee keer gecontroleerd geweest. Een keer op de heenweg. En een keer op de terugweg.

De heenweg was van Genève naar Neuchâtel.

De terugweg was van Neuchâtel naar Genève.

 

Dat is zwitserland. Daar rijdt NS toch niet?

Reputatie 6

Ik zat in een Arriva trein, allemaal zitplekken van 4 en 6 stoelen bij elkaar.

Ik kom binnen en loop de hele treinstel door, wat zie ik? Letterlijk ELK van die setje stoelen zit er 1 persoon of enkele 2 bij. Letterlijk bij elke van de 4/6 zit er 1 persoon. Ik zit later en ik zie een stel komen, waarschijnlijk in de 20. , zijn op het einde van de trein , kijken om zich heen en weten niet waar ze moeten zitten. Ze weten zich letterlijk geen raad. Wooow. Er is zoveel plek en ze willen niet bij een andere reiziger zitten. Dan na heel lang dreuzelen zitten ze bij iemand die de krant leest of achter een laptop zit. Wanneer bij de volgende station een reiziger uitstapt gaan ze gelijk weg van de reiziger en op die lege stoelen zitten. Ongelofelijk. Na weer een station of 2 denkt die meisje oh ja, ze pakt nog haar vergeten bagage van waar de reiziger zit en dan zitten ze geisoleerd in die hoek. Geen medeleven naar de reiziger, onpersoonlijk, onbeleefd en onrespectvol. Dat is de mentaliteit van deze mensen van nu. Een afgang.

Groot contrast vergeleken met hoe het (mede)leven en persoonlijk contact vroeger was.

En als je dan wat smetvrees hebt (terecht of onterecht, laten we die discussie hier niet voeren), dan blijf je toch gewoon staan. Men heeft teveel egocentrische eisen tegenwoordig.

Reputatie 4

Ik zat in een Arriva trein, allemaal zitplekken van 4 en 6 stoelen bij elkaar.

Ik kom binnen en loop de hele treinstel door, wat zie ik? Letterlijk ELK van die setje stoelen zit er 1 persoon of enkele 2 bij. Letterlijk bij elke van de 4/6 zit er 1 persoon. Ik zit later en ik zie een stel komen, waarschijnlijk in de 20. , zijn op het einde van de trein , kijken om zich heen en weten niet waar ze moeten zitten. Ze weten zich letterlijk geen raad. Wooow. Er is zoveel plek en ze willen niet bij een andere reiziger zitten. Dan na heel lang dreuzelen zitten ze bij iemand die de krant leest of achter een laptop zit. Wanneer bij de volgende station een reiziger uitstapt gaan ze gelijk weg van de reiziger en op die lege stoelen zitten. Ongelofelijk. Na weer een station of 2 denkt die meisje oh ja, ze pakt nog haar vergeten bagage van waar de reiziger zit en dan zitten ze geisoleerd in die hoek. Geen medeleven naar de reiziger, onpersoonlijk, onbeleefd en onrespectvol. Dat is de mentaliteit van deze mensen van nu. Een afgang.

Groot contrast vergeleken met hoe het (mede)leven en persoonlijk contact vroeger was.

En als je dan wat smetvrees hebt (terecht of onterecht, laten we die discussie hier niet voeren), dan blijf je toch gewoon staan. Men heeft teveel egocentrische eisen tegenwoordig.

Zou je denken, maar nee, men meent recht te hebben op de 1e klas op zo'n moment. Al heel vaak meegemaakt. En dan kom je weer terug bij de TO.

 

Ik denk dat het al veel zou helpen als je het studentenreisproduct gewoon zou kunnen registreren net zoals NS flex. Dan is het heel snel gedaan hoor. Gewoon een paar keer boete en hoppa. Heb je ook geen geneuzel met ID en dergelijke.

Reputatie 7

Hoi, hoi !

Ik ben deze week twee keer gecontroleerd geweest. Een keer op de heenweg. En een keer op de terugweg.

De heenweg was van Genève naar Neuchâtel.

De terugweg was van Neuchâtel naar Genève.

 

Mooie en leuke steden! In een mooi land met uitstekend OV natuurlijk.

Ik ben minder in feeststemming. Ik ben de afgelopen week, sinds vorige week vrijdag tot nu toe 0 x gecontroleerd geweest. Wel meerdere conducteurs langs zien lopen. Goedemorgen! Goedenavond iedereen! Ik heb 1x gereisd van Breda naar Deventer en retour,1 x van Breda naar Eindhoven en retour (met flinke vertraging wegens materieelproblemen). 1x van Roosendaal naar Middelburg en retour, 1x van Breda naar Amsterdam en retour (wederom met behoorlijke vertraging wegens treinuitval). O ja, en 2x 's avonds van Breda naar Tilburg v.v. 

 

 

Badge +3

Ik kom binnen en loop de hele treinstel door, wat zie ik? Letterlijk ELK van die setje stoelen zit er 1 persoon of enkele 2 bij. Letterlijk bij elke van de 4/6 zit er 1 persoon. Ik zit later en ik zie een stel komen, waarschijnlijk in de 20. , zijn op het einde van de trein , kijken om zich heen en weten niet waar ze moeten zitten. Ze weten zich letterlijk geen raad. Wooow. Er is zoveel plek en ze willen niet bij een andere reiziger zitten.

Dat jonge stelletje had misschien wilde plannen waarbij ze geen ‘toeschouwers’ wilden? 🤣

Reageer