wanneer gaan conducteurs handhaven op mondmaskers?

  • 27 September 2020
  • 269 reacties
  • 7140 Bekeken


Toon eerste bericht

269 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Als we zelf hadden nagedacht, dan was het virus al lang weg geweest.

Dit soort raadselachtige teksten brengen de oplossing bepaald niet dichterbij.

@Martin7182 Dus aan de ene kant zijn de reizigers die zich niet aan de regels houden het probleem terwijl we aan de andere kant moeten beseffen dat we een gemeenschappelijk probleem hebben. Met die laatste constatering schieten we verder weinig op.

Het lijkt me tamelijk simpel. Er moet consequent gehandhaafd worden op het dragen van mondkapjes in het OV. Dat betekent dat NS de BOA’s op pad moet sturen met de instructie dat het niet dragen van een mondkapje meteen leidt tot een boete. De tijd van pappen en nathouden lijkt me wel voorbij. De BOA’s van NS worden betaald om te handhaven. Dan moeten ze ook consequent geïnstrueerd worden om te handhaven. Het gastheerschap/gastvrouwschap moet maar even wachten tot na de coronacrisis. Volksgezondheid gaat voor.

 

 

Symptoombestrijding. Ondertussen gaat het virus gewoon door terwijl iedereen naar een ander wijst. Als we zelf hadden nagedacht, dan was het virus al lang weg geweest.

Reputatie 6

Ik kan me goed voorstellen dat er weinig of geen animo is om te handhaven. Als een werkgever regeltjes opgelegd krijgt en als personeel moet je die gaan handhaven….terwijl deze toevoeging aan je takenpakket niet met je besproken is. Dan zijn er redenen genoeg om dat niet of zo min mogelijk te doen… tussen 2 stops is niet genoeg tijd om een bon te schrijven, op tijd rijden is belangrijker. Een reiziger vroeg mij informatie over een verstoring, ik moest nog wat administratie afhandelen. Ik ga niet het risico lopen om klappen te krijgen, ik was allang blij dat die persoon een kaartje had, iedereen z'n mondkapje zakt wel eens af, er stond een bekertje koffie dus die persoon nam vast af en toe een slokje.

Toezicht houden zou al een begin zijn, dat gebeurt nu ook niet of nauwelijks.

 

Handhaving als sluitstuk Vervoerders en politie hebben in de ‘Handreiking handhaving Boa’s domein IV Covid-19’ afspraken gemaakt hoe ze met toezicht en handhaving van de noodverordening omgaan. De Boa’s houden toezicht en treden de-escalerend op. Wordt geen gevolg gegeven aan hun aanwijzingen, dan kan in het uiterste Wordt geen gevolg gegeven aan hun aanwijzingen, dan kan in het uiterste geval een boete worden gegeven. Worden personen agressief of dreigt de situatie te escaleren dan kan een beroep worden gedaan op politie assistentie. In de handreiking is zoveel mogelijk aangesloten op huidige werkwijze, zodat het voor de OV-medewerkers en politie een eenduidige aanpak blijft.

 

Handhaving ligt overigens niet sec bij de politie, ook de BOA's hebben daar een rol in.

Reputatie 7
Badge +3

@Jeroen geeft prima aan waarom het protocol gewijzigd moet worden. De BOA’s moeten in het kader van de volksgezondheid gaan handhaven op het dragen van mondkapjes. De tijd van louter toezicht houden lijkt me wel voorbij. Mits het personeel natuurlijk wordt uitgerust met afdoende beschermingsmiddelen.

 

Alleen is het niet aan de BOA's van de NS om te handhaven dat heeft de politiek bij de Politie neergelegd, zie ook het protocol verantwoord blijven reizen in het OV.

Dat BOA's van de NS betaald worden om te handhaven is ook onwaar, ze worden betaald om o.a. toezicht te houden, dat is toch wel een verschil. Handhaven is een optie die de BOA's hebben. Overigens zijn er aan de Hc's ook geen PBM's verstrekt die de Hc zelf beschermen tegen het virus omdat dit door de politiek zo is aangegeven. En kun je het iemand kwalijk nemen die geen afdoende beschermingsmiddelen heeft gekregen van de werkgever tegen het virus dat deze het risico om besmet te worden ontloopt ?

 

@Martin7182 Dus aan de ene kant zijn de reizigers die zich niet aan de regels houden het probleem terwijl we aan de andere kant moeten beseffen dat we een gemeenschappelijk probleem hebben. Met die laatste constatering schieten we verder weinig op.

Het lijkt me tamelijk simpel. Er moet consequent gehandhaafd worden op het dragen van mondkapjes in het OV. Dat betekent dat NS de BOA’s op pad moet sturen met de instructie dat het niet dragen van een mondkapje meteen leidt tot een boete. De tijd van pappen en nathouden lijkt me wel voorbij. De BOA’s van NS worden betaald om te handhaven. Dan moeten ze ook consequent geïnstrueerd worden om te handhaven. Het gastheerschap/gastvrouwschap moet maar even wachten tot na de coronacrisis. Volksgezondheid gaat voor.

 

 

Ik ben het geheel met je eens maar, het personeel zal zich door de hernieuwde uitbraak wel weer verstoppen. Wordt een soort vicieuze cirkel natuurlijk, waarbij de brutalen de macht hebben. Ga vrijdag voor het eerst in 2 weken weer ween keer na het werk. Verwachting: geen controle, ik ben benieuwd 

Reputatie 7
Badge +3

@Martin7182 Dus aan de ene kant zijn de reizigers die zich niet aan de regels houden het probleem terwijl we aan de andere kant moeten beseffen dat we een gemeenschappelijk probleem hebben. Met die laatste constatering schieten we verder weinig op.

Het lijkt me tamelijk simpel. Er moet consequent gehandhaafd worden op het dragen van mondkapjes in het OV. Dat betekent dat NS de BOA’s op pad moet sturen met de instructie dat het niet dragen van een mondkapje meteen leidt tot een boete. De tijd van pappen en nathouden lijkt me wel voorbij. De BOA’s van NS worden betaald om te handhaven. Dan moeten ze ook consequent geïnstrueerd worden om te handhaven. Het gastheerschap/gastvrouwschap moet maar even wachten tot na de coronacrisis. Volksgezondheid gaat voor.

 

 

Ook al zou dat zo zijn, het echte probleem zijn de reizigers die zich niet aan de regels houden. Toezicht houden heeft maar een beperkt effect. Net als met afval in de trein; het zijn de reizigers die er een puinhoop van maken.

Wanneer gaan wij nou eens beseffen dat we een gemeenschappelijk probleem hebben, i.p.v. wijzen naar de NS, de instanties, de politiek etc.

Reputatie 5

In het protocol verantwoord blijven reizen met het OV van de rijksovrhied is duidelijk aangegeven dat de NS toezicht dient te houden op het dragen van momdkapjes in de treinen en het 1,5 meter afstand houden op de stations. NS voldoet dus niet aan de verplichtingen

Ons nieuwe handelingsperspectief is uit en daar zijn geen wijzigingen opgenomen tav een eet of drinkverbod. Er staat dat er nog steeds gegeten en gedronken mag worden, maar dat het niet de bedoeling is om hele maaltijden te gaan nuttigen. Advies blijft om op het perron of station te eten en te drinken. Aangezien dit dus niet overeenkomt met de site van de Rijksoverheid is er veel onduidelijkheid en intern gevraagd voor duidelijkheid. Ik vrees dat dit verschil in inzicht nog blijft door deze troebele communicatie.

Wel of geen verbod maakt mij weinig uit, wel dat het eenduidig gaat worden. 

Wordt ongetwijfeld snel vervolgd.

Reputatie 7
Badge +3

Dat was ook, behalve hoe goed de kwaliteit van de mondkapjes is en of mensen ze wel goed dragen (over mond én neus en niet iedere keer afzetten of bungelend aan één oor),  één van mijn bezwaren tegen het gebruik van mondkapjes op het moment dat het nog niet verplicht was en er hier enkele users al wel voor pleitten. Ook was en is er nog steeds onduidelijkheid over hoeveel de heel kleine druppeltjes (aerosolen) bijdragen aan de besmettingen. De simpele wasbare of nep chirurgische mondkapjes houden de kleinste druppeltjes niet tegen, wel de grotere druppels, dus kunnen er ook als iedereen een mondkapje draagt volgens de regels nog steeds virusdeeltjes aan de buitenkant van je mondkapje komen en moet je dat dus niet met je handen aanraken. De vraag was ook of iedereen wel na ieder gebruik een nieuw of schoon mondkapje zou gebruiken. Dat ga je dan ook krijgen als ze in winkels verplicht worden. Ene winkel in en mondkapje op, winkel uit mondkapje af en bij de volgende winkel mondkapje of de volgende dag hetzelfde mondkapje weer op, want ja is maar een kwartier gedragen in de supermarkt dus kan nog wel een keer gebruikt worden.

Reputatie 7

Voor een rit van een uurtje of zo zou ik niets eten of drinken, maar ik maak ook weleens ritten van ruim 3 uur. Als je dan niet eens (zo kort mogelijk) iets zou mogen eten of drinken, zou ik dat wel ver vinden gaan en qua effectiviteit ook weinig toevoegen. Ik zit vrijwel altijd in een (bijna) lege 1e klascoupé en ook op ruime afstand van anderen.  

We wachten af totdat Loes uitsluitsel heeft….

Wat betreft de mondkapjes: ik las vandaag de instructies omtrent het juiste gebruik weer eens. Max. 3 uur gebruiken en dan weggooien (behalve de wasbare), alleen elastiekjes aanraken, voor het opzetten eerst handen minstens 20 seconden desinfecteren, per stuk opbergen in afgesloten plastic zakje en niet los in je broekzak of je tas bewaren, als je jeuk hebt eerst je handen weer desinfecteren en dan het kapje bij het elastiekje even naar beneden schuiven om te krabben, enz)….. en vraag je dan af hoeveel mensen dat daadwerkelijk op die manier doen. 

Reputatie 7
Badge +3

Over besmettingen bij sportverenigingen gesproken (beetje off topic).

 

Misschien off topic maar denk wel tekenend gezien het feit dat er meerdere clusters bij sportverenigingen zijn.

Dit ook off topic maar dan over de horeca. 

Zondag zijn wij (mijn moeder, broer, schoonzus, neef en ik) om de verjaardag van mijn moeder te vieren uit eten geweest in een eetcafé hier bij station De Vink. Dat is geen heel grote ruimte, maar enkele tafels die normaal best dicht op elkaar staan (Robert weet misschien nog wel het daar binnen is). Tafels stonden nu wel wat verder van elkaar af, misschien dat er 1 of 2 tafels waren weggehaald. In dat eetcafé komen redelijk veel vaste gasten, om te eten maar ook om alleen wat te drinken en de eigenaar kent die mensen gezien de reacties goed. Hij hield bij sommigen van die vaste gasten geen afstand (hand geven, gemoedelijk op de schouder slaan) en vanaf halverwege de avond stonden er een aantal redelijk dicht bij elkaar bij de bar, in ieder geval dichter bij elkaar dan 1,5 meter. Mijn moeder had gereserveerd, niet alleen vanwege Corona maar omdat ze dat altijd doet als ze ons uit eten neemt voor haar verjaardag gewoon om zeker te weten dat er plek is. Bij de ingang hing wel een poster met de Corona adviezen, maar we hoefden niet onze contactgegevens in te vullen, er werd niet gevraagd of we uit hetzelfde huishouden kwamen, er was geen gezondscheck zoals wel op de poster stond. 

In het OV is het geen ‘eigen verantwoordelijkheid’. Reizigers dienen zich aan de noodverordeningen te houden en werknemers van OV-bedrijven dienen de door de werkgevers gegeven instructies op te volgen.

@wsm 

Overal is het de ‘eigen verantwoordelijkheid’, ook als het ergens verplicht is blijft het jouw verantwoordelijkheid om aan deze verplichting te voldoen en te zorgen dan je een mondkapje/masker bij je hebt. Het is niet de verantwoordelijkheid van de OV bedrijven om jou te voorzien van een mondkapje, de verantwoordelijkheid die de OV bedrijven hebben gekregen van de overheid is dat de OV bedrijven de reizigers er op attent maken dat er een draagplicht is. Nou dat doet in ieder geval de NS met vermeldingen in de trein en op de stations zowel op de grond als op billboards, dus de NS voldoet aan hetgeen de overheid de NS heeft opgedragen.

 

En wie zegt dat de medewerkers van de OV bedrijven de door de werkgevers gegeven instructies niet opvolgen dan ??  Zolang je niet weet wat de instructies zijn kun je niet hier niet over oordelen.

Dus als jij denkt te weten wat die instructies zijn dan nodig ik je uit om die hier te vermelden.

 

 

Badge +3

De meeste clusters van besmettingen, voorzover bekend, zijn bij scholen, woonvoorziening/verzorging, sportclub en horeca. Dus zorg vooral daar voor (meer) maatregelen​​​​​​

Dat ja, graag! Mag ik (taxi drivinator) misschien even naar de wc, en waar is jullie koffiemachine?

Dat lijkt ons wel veilig, dus ga je gang. Mooi zo.. 

Reputatie 7
Badge +3

Over besmettingen bij sportverenigingen gesproken (beetje off topic)

Ik was vanavond op de tennisbaan voor de toss-avond die sinds een paar weken weer georganiseerd wordt. Kantine keurig gesloten, van iedereen die meedoet wordt de naam genoteerd, maar er waren veel meer mensen dan banen. Dan zit je een half uur met anderen te wachten tot je de baan op mag. We zaten wel allemaal op minimaal 1,5 meter van elkaar te wachten, maar toch lijkt mij dit niet helemaal de bedoeling. Ik ben dan ook eerder naar huis gegaan. Eerlijk gezegd verwacht ik dat het voorlopig weer de laatste toss-avond was.

We willen zo graag dat alles weer normaal is, maar helaas. Voorlopig maar genieten wat nog wel kan.

Reputatie 7
Badge +3

Het verschil is ook dat je in de Jumbo of Albert Heijn niet een kwartier of langer met dezelfde mensen in dezelfde ruimte zit maar slechts kort en vluchtig contact hebt met de andere klanten. Zolang er niet te veel mensen in de winkel zijn is het risico daar veel kleiner. 

De meeste clusters van besmettingen, voorzover bekend, zijn bij scholen, woonvoorziening/verzorging, sportclub en horeca. Dus zorg vooral daar voor (meer) maatregelen.

 

In het OV is het geen ‘eigen verantwoordelijkheid’. Reizigers dienen zich aan de noodverordeningen te houden en werknemers van OV-bedrijven dienen de door de werkgevers gegeven instructies op te volgen. 

In de AH en Jumbo is het een ‘dringend verzoek’, daar is het dus expliciet wél eigen afweging. 

Dat het de duidelijkheid en consistentie van het beleid niet ten goede komt moge duidelijk zijn. Maar dat is iets waar onze overheid toch al niet in uitblinkt. 

Badge +3

Ja, maar als het allemaal ‘eigen verantwoordelijkheid’ is, waar houdt die dan op?

Heb je ook maar mildste klachten? Blijf thuis, ga niet werken en laat je eerst even testen!

Maar ja er zitten sinds 1 juli veel anderen in de trein die niet eens naar hun werk gaan of moeten. En het weekend (pretreisjes?) is aantoonbaar drukker dan de doordeweekse spits?

Way to go NS, wat dat betreft :thinking:

Het verschil is dat er in de Jumbo en Albert Heijn geen mondkapjesPLICHT is. Het is dus ook niet handhaafbaar. 

In het OV is die plicht er wel. 

Badge +3

Voor wie naar 040 wil.. https://www.ed.nl/eindhoven/supermarkten-weigeren-klanten-zonder-mondkapje-niet-wel-verplichting-in-bijenkorf-en-philips-museum~ae24f988

Tja.. wees welkom.

Ketens als Jumbo en Albert Heijn ondersteunen het advies van het kabinet en een aantal burgemeesters om in onder meer Zuidoost-Brabant een mondkapje te dragen in de winkel, maar laten de keus aan klanten of zij dit daadwerkelijk doen.

Hetzelfde als NS dus, eigen verantwoordelijkheid en geen handhaving (behalve door @Loes blijkbaar.

Zelfs de SMS/WhatsApp meldcentrale zegt (serieus) ‘Zoek maar zelf een HC’ want wij doen er niets mee. Eigen verantwoordelijkheid!

OK, ik heb nu deze pagina van de Rijksoverheid gevonden waar staat dat je inderdaad niet mag eten of drinken in het OV https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-covid-19/verkeer-en-openbaar-vervoer/openbaar-vervoer

Maar de tekst op de RIVM is sinds vandaag of gister niet veranderd. Die geeft nog steeds aan dat gebruik van een niet-medisch mondkapje verplicht is als je reist met het openbaar vervoer, omdat je hier niet voldoende afstand van elkaar kunt houden. Over eten en drinken staat niets en stond er eerder ook niet.

Er was ook niets over gezegd bij de aankondiging van de nieuwe en verscherpte maatregelen tijdens de persconferentie en dit staat ook niet op de poster met de landelijke maatregelen per 29 september.

En de NS website geeft nog steeds aan dat het wel mag.

Per dag zijn (of waren er in ieder geval tot gisteren) zo'n 2,5 miljoen check-ins per dag, hoeveel van deze reizigers zullen dit opgezocht hebben op de site van de Rijksoverheid of heeft het gevraagd via Twitter en is nu op de hoogte en hoeveel niet? De HC's schijnen dit nu wel te communiceren, maar dan krijg je zoals iemand op Twitter heel terecht opmerkt dus constant mensen die het eerst "fout" doen als alleen conducteurs het communiceren. Er schort dus duidelijk weer het één en ander aan de communicatie. 

De communicatie van de rijksoverheid is weer chaos troef. 

Reputatie 7
Badge +3

Ik begrijp best dat NS hierdoor overvallen is maar uit eerder topics waarin community leden foutieve informatie op de website zagen staan is gebleken dat teksten op de website heel snel aangepast kunnen worden (als men maar wil). Er zou ook weer zo'n rode balk bovenaan de startpagina van de NS website kunnen staan, er zou op de stations omgeroepen kunnen worden. Dat zijn al enkele dingen die wellicht meer mensen zouden kunnen bereiken voor ze in de trein stappen met een beker koffie of iets anders, in plaats van als alleen conducteurs het communiceren. En dan helemaal als niet eens alle HC's er op de hoogte zijn gesteld, zoals jij dus. Veel succes ermee.

Badge +3

Off topic maar zojuist op het radionieuws…

Amsterdam (juf Halesema) wil mondkapjes in alle publieke gelegenheden, dus ook horeca (en stationsgebouwen?).

Maar het is een advies en niet verplicht. Mensen zonder mondkapje mogen dus niet geweigerd worden.

De branche-organisatie (horeca) eist opheldering? Tja, dat kan ik me wel voorstellen… :thinking:

Reageer