wanneer gaan conducteurs handhaven op mondmaskers?

  • 27 September 2020
  • 269 reacties
  • 7141 Bekeken

Reputatie 1

Net als veel reizigers zie ik de conducteurs niet of nauwelijks, en medereizigers rekenen daar blijkbaar ook op.

Ik zat vandaag in een coupé (Castricum-Amsterdam Amstel) met 5 mensen zonder mondkapje en geen optie om de conducteur te waarschuwen.

Ook bij uitstappen niet, want ze stond maar paar seconden buiten om even te fluiten aan andere uiteinde van de trein.


269 reacties

Badge +3

Ik las vandaag dat de meldcentrale het beleid over mondkapjes-meldingen aangepast heeft, dus een SMS of WhatsApp berichtje naar 06 1318 1318 wordt nu wél serieus genomen, en direct doorgezet naar de conducteur.

Vermeld in je melding het treinstel en zoveel mogelijk andere details (boven/onder/voorin/achterin) en eventueel een kort signalement.

Blij mee!

Puur uit interesse, mag een (al dan niet passagierende) MCN iemand de trein uit zetten, of is dat in samenwerking met een HC of V&S / Politie?

Machinist is toezichthouder dus dat mag hij gewoon zelf

Ik vraag me af wanneer het NS personeel nou eens z'n werk gaat doen

Zolang de treinen rijden doen we dat toch. :rofl:

Leuk zo’n reactie Jeroen, maar je weet inmiddels donders goed op welk deel van het personeel hier gedoeld wordt.  

Terugkomend op de verwarrende info van de 2 sites van de overheid over eten en drinken in het ov.

Er is naar het personeel nu gecommuniceerd dat de overheid op 1 site foutieve info heeft gegeven en het verbod is er niet.

Men mag wel wat eten en drinken, maar gevraagd wordt dit zoveel mogelijk voor of na de reis te doen en anders om het kort te houden, dus de hele rit over een bakkie koffie doen en daarom geen mondkapje dragen gaat dus niet meer op, net als grote maaltijden. Een hap of een slok nemen, kan het mondkapje direct weer op natuurlijk.

In datzelfde bericht wordt ons nadrukkelijk gevraagd onze bescherming ook te gaan dragen op perron en station. 

@mariskah 

Scheer mijn collega's niet over 1 kam, das onterecht, want ik voel me totaal niet aangesproken, aangezien ik voornamelijk controleer. 

@mariskah die kunnen we ook omdraaien, als jij maar geen risico loopt op corona dan is het goed want de gezondheid van de Hc interesseert jou weinig/niet. Deze collega's worden hier wel elke werkdag gedurende elke keer dat ze door de trein gaan aan bloot gesteld, lopen door meerdere coupes heen en meerdere treinen per dag.  Want iedere reiziger verwacht ze na elk statio ndoor de trein te zien lopen en daarbij lopen ze uiteindelijk vele malen meer risico.

Het begint nog steeds bij de reiziger zelf die gewoon lak heeft aan de maatregelen en die na controle gewoon het kapje weer af doet. Schandalig gedrag van je mede reizigers maakt dit tot een probleem, controle zou helemaal niet nodig moeten zijn als iedereen gewoon zijn/haar verantwoordelijkheid neemt.

Maar ja, het is weer oh zo makkelijk om het af te schuiven op de controles terwijl dat dweilen is met de kraan open.

En goed, nu gaan we controleren ne hebben we een reiziger zonder mondkapje en gaan we die uit de trein zetten en bekeuren. Reiziger wil de trein niet uit dus poltie laten komen.  Hoe lang denk je dat de trein hierdoor stil blijft staan op het perron ?

Afgelopen week te maken gehad met zo'n probleem geval die pertinent weigerde een mondkapje op te doen ondanks meerdere waarschuwingen van de Hc op mijn trein. Puntje bij paaltje dacht ze net voordat V&S bij de trein kwam het kapje op te doen en onder de boete uit te komen.  Nou dat dacht ik en de Hc dus even niet, mevrouw heeft een boete gehad voor het mondkapje en ook nog voor het niet tonen van een ID. Politie moest erbij komen en al bij al heeft het dus 15 minuten geduurd en toen moest de Hc de combibon nog compleet gaan uitschrijven.

Als iedere reiziegr gewoon zijn/haar verantwoordelijkheid serieus nam richting de mede passagiers dan was dit hele topic overbodig geweest.  Maar helaas wonen we steeds meer in een land waar we egoistisch zijn en totaal geen rekening meer houden met een ander.

Bij mij nog niets bekend en zodra ik een uitsluitsel heb, laat ik het weten. Voor mij is dit een onmogelijke situatie. 

Ik doel dan op de onduidelijkheid.

Reputatie 7
Badge +3

Ik begrijp best dat NS hierdoor overvallen is maar uit eerder topics waarin community leden foutieve informatie op de website zagen staan is gebleken dat teksten op de website heel snel aangepast kunnen worden (als men maar wil). Er zou ook weer zo'n rode balk bovenaan de startpagina van de NS website kunnen staan, er zou op de stations omgeroepen kunnen worden. Dat zijn al enkele dingen die wellicht meer mensen zouden kunnen bereiken voor ze in de trein stappen met een beker koffie of iets anders, in plaats van als alleen conducteurs het communiceren. En dan helemaal als niet eens alle HC's er op de hoogte zijn gesteld, zoals jij dus. Veel succes ermee.

Reputatie 5

Ik vind het absoluut niet kunnen dat NS personeel zich niet aan de gemaakte afspraken houdt die duidelijk zijn aangegeven in het protocol verantwoord blijven reizen met het OV van de rijksoverheid. Daarin staat duidelijk dat NS toezicht dient te houden op het dragen van mondkapjes in de trein en de 1,5 meter afstand iop de stations. Wie daaraan twijfelt kan het zelf zoeken en dowloaden via internet of eens kijken bij mijn eerdere bericht in het topic mondkapjesbeleid.Ik heb zelf een contactberoep en ik houd me wel aan alle corona regels op het werk. Dat is niet altijd fijn en meestal heel omslachtig en vervelend, maar dat is wel volgens de afspraken met mijn werkgever en het beleid van de overheid. De mensen met wie ik in mijn werk te maken heb houden zich (vaak onopzettelijk) ook niet altijd aan de regels en ja, dat brengt risico's met zich mee. Maar ik ben wel verantwoordelijk voor deze mensen. Bij de NS merk ik helaas niets van enig verantwoordelijkheidsbesef naar de reiziger toe.

Reputatie 5

Veiligheid is voor mij iets heel anders dan gezondheid 

 

 

Het is en blijft gewoon triest gedrag van reizigers die denken dat de plicht niet voor hen geldt.  En je kunt dat wel de verantwoording vinden van de Hc maar dat is het totaal niet, net zoals dat stoppen voor een rood verkeerslicht niet de verantwoording is van de Politie en in het geval van de trein de verantwoording is van IL&T.  Want bij het ontbreken van controle daar op zou ik dus gewoon door rood mogen rijden en kan ik wijzen naar de Politie of IL&T omdat er zo weinig op gehandhaafd wordt.

Kom op zeg, in wat voor wereld leven jullie.

Veiligheid en gezondheid zijn hier natuurlijk wel synoniem. Want de reiziger mag in de trein een veilige omgeving die bescherming tegen het coronavirus biedt verwachten.

 

De vergelijking met de politie vind ik niet relevant. De politie controleert en handhaaft wel en verstopt zich ook niet in de brandweerkazerne tijdens hun werkzaamheden.

Bovendien staat in het protocol verantwoord reizen met het OV van de rijksoverheid duidelijk vermeld dat NS toezicht dient te houden op de mondkapjesplicht in de treinen. Dus NS is wel verantwoordelijk, ook al denk jij daar anders over.

Persoonlijk leef ik in een wereld waar ik me houd aan de gemaakte afspraken met mijn werkgever over corona maatregelen. Aangezien ik een contactberoep heb brengt dat wel risico's met zich mee. Maar als werknemer ben ik wel verantwoordelijk voor de mensen met wie ik werk. Als ik zou constareren dat de maatregelen onuitvoerbaar zijn zou ik dit neerleggen bij mijn wergever waar het hoort. En niet bij de reizigers.

 

Reputatie 7
Badge +3

@Jeroen geeft prima aan waarom het protocol gewijzigd moet worden. De BOA’s moeten in het kader van de volksgezondheid gaan handhaven op het dragen van mondkapjes. De tijd van louter toezicht houden lijkt me wel voorbij. Mits het personeel natuurlijk wordt uitgerust met afdoende beschermingsmiddelen.

 

Reputatie 5

Overigens is dit protocol vanaf 1 juli 2020 en een herziene versie heb ik nog niet kunnen vinden. Dus het is gewoon actueel en niet gedateerd.

De mensen met wie ik werk zijn volwassen, wilsbekwaam en gezond.

Ik ben tijdens mijn werk echter verantwoordelijk voor het toezien op de naleving van de corona maatregelen en zij  zijn dat niet.

Omdat ik mijn werk doe en er op mijn werk duidelijke afspraken over zijn gemaakt, waar alle werknemers zich aan dienen te houden.

Ik vraag me af wanneer het NS personeel nou eens z'n werk gaat doen

Reputatie 7
Badge +3

Oei oei,

Zojuist werd een passagierende HC gespot met alleen zijn spat/kuchscherm. Probleem? Misschien niet bij NS maar het was in een Arriva trein!

Met de regeling van de reiziger “geef mij 95 euro of anders regel maar een mondkapje” ging de betrokkene niet akkoord. :rofl:


En jij hebt ergens opgemaakt dat dit dus niet mag, een faceshield gebruiken als OV mederwerker passagierend in de trein van de collega's ?  Ben nu even nieuwsgierig natuurlijk.


Een passagierende medewerker is op dat moment een gewone reiziger en zal een mondkapje moeten dragen.

Reputatie 7
Badge +3

Dus als ik in bedrijfskleding met OV naar huis ga en op mijn werk (geen OV-bedrijf) geen mondkapje ophoef, hoef ik dat dus niet in het OV. Want een NS-medewerker hoeft dat ook niet als hij/zij reist tussen huis en werk.

Dus als ik in bedrijfskleding met OV naar huis ga en op mijn werk (geen OV-bedrijf) geen mondkapje ophoef, hoef ik dat dus niet in het OV. Want een NS-medewerker hoeft dat ook niet als hij/zij reist tussen huis en werk.


Er is alleen een uitzondering op de mondneuskapjes plicht gemaakt voor de OV medewerker welke mag kiezen tussen een mondneusmasker en het gelaatsmasker/face shield, dit mag alleen mits er in (herkenbare) dienstkleding gereist wordt.

Op een of andere manier weet ik niet of het corona virus het daar ook mee eens is.

@mrfreeze 

Die informatie us verouderd. HC's mogen service en controlerondes uitvoeren sinds 1 juni. De dag dat het mondneus masker zijn intrede deed in de trein.

Wat kan ik zelf doen? Ik vind het echt schofterig dat ik in een trein anderen moet verzoeken om te voldoen aan mondkapjesplicht en de conducteur zich de hele reis niet laat zien.

Dat moet je de Hc niet verwijten maar de mensen die hun mondkapje niet op hebben terwijl het verplicht is.  De Hc is geen politie agent en/of kleuterjuffrouw maar is er op de trein om service te verlenen en kaartjes te controleren.

Het is de mede reiziger die lak aan de regels heeft.

Als er een Hc langsloopt en een reiziger er op wijst en de Hc de coupe weer uit is dan gaat het kapje weer af of naar beneden, dit is voor ons als treinpersoneel continu te zien en het is dus dweilen met de kraan open.  Afgelopen week wordt mijn trein door V&S gecontroleerd op het juiste gebruik van mondkapjes, ze zijn nog geen 3 minuten de trein uit en ik loop langs mijn trein en zie alweer mensen zonder mondkapje of met het mondkapje niet juist op.

Zegt genoeg over de mentaliteit van je mede reizigers lijkt mij.

Reputatie 5

Hoi Smikkel,

Ik heb deze discussie allang opgegeven hoor.

Wij moeten er gewoon begrip voor hebben dat het grootste deel van het NS personeel bang is om corona te krijgen. Dat wij als reizigers daar ook bang voor zijn, tja. dat doet er natuurlijk niet toe. Wij mogen best besmet worden met corona in de trein, en dat is dan allemaal de schuld van onze nare medereizigers die zich maar niet aan de mondkapjesplicht willen houden, zonder enige controle hierop. Nou, wat gek hè? En het is ook zo vermoeiend voor de NS om dan een keer per treinreis re controleren en o jee, dan blijkt niet iedereen zich hier meteen aan te houden! Ja, dat is dan ook meteen reden om maar helemaal niet meer te controleren want tja, het heeft toch geen zin! En zo zitten al die conducteurs hun gedrag goed te praten. Dat ze hun werk niet doen en de reizigers aan hun lot overlaten, dat doet er niet toe. Als zij maar geen corona krijgen!

Ja sorry hoor maar als ik dit zo lees:

maar het idee is dat iedereen zich gaat realiseren dat “wij” het probleem zijn, niet “zij”

 

Dit is toch totaal niet realistisch in de huidige maatschappij. We zien overal mensen dichterbij 1,5 meter en zonder mondkapjes op. Denk je nu echt dat een dergelijk verzoek gelezen door misschien 0,01 procent van het aantal reizigers gaat werken!

 

Ik denk dat alleen het herhaaldelijk uitdelen van boetes werkt. Als je elke keer voor het niet dragen van een mondkapje € 95,00 moet aftikken dan leer je het vanzelf wel af.

Dus meer controle en meer beboeten. Als daardoor een paar keer de trein stilgezet moet worden om een onwillige passagier te verwijderen dan moet dat maar.

Reputatie 7
Badge +3

De kleuterachtigen in onze samenleving zullen alleen luisteren wanneer boetes worden uitgedeeld. Dat is naar maar waar.

Reputatie 7
Badge +3

Ik ben bang dat als het OV blijft weigeren de mondkapjesplicht te handhaven de zaak zo meteen door de overheid wordt platgelegd. Men houdt zich gewoon niet aan de afspraken die 1 juli zijn gemaakt.

Je krijgt inderdaad uitwassen wanneer ministers blijven kakelen dat het “eigen verantwoordelijkheid” is. Het blijkt dat veel kleuterachtigen helemaal niet in staat zijn om die eigen verantwoordelijkheid te nemen. Dan rest helaas niets anders dan handhaven en boetes uitdelen.

Wat mij in deze discussie wel verbaast is dat de verantwoordelijkheid voor het dragen van een mondkapje dus bij de controleur wordt neergelegd, in dit geval de Hc.

Het is gewoon triest dat mensen zich niet aan simpele voorschriften kunnen houden ter voorkoming van het besmet worden met een ziekte die voor sommige een flinke impact kan hebben op hun gezondheid. Vroeger bestond er nog zoiets als sociale druk en sociale controle maar tegenwoordig kan alleen een BOA er blijkbaar nog voor zorgen dat regels worden nageleeft.

Blijkbaar hebben we dus gewoon een steeds groter wordend maatschappelijk probleem.

Het wederom uit de hand lopen van de besmettingen komt door onverantwoordelijk gedrag van mensen die zich niet druk maken om corona omdat het risico wat ze zelf lopen gering was, ze vergaten echter de oudere en mensen met onderliggend lijden.

De Hc is in dit geval weer een makkelijke pispaal in plaats van de reizigers welke het vertikt om een mondkapje op de juiste manier te gebruiken.  Ook dit zegt wat ver onze huidige maatschappij.

 

Het probleem is in 1e instantie niet het mondkapje maar überhaupt de controle. Er wordt op dit forum al vele jaren geconstateerd dat er veel te weinig controle is in de trein. Dit wordt door NS dan wel weer ontkend. Het coronagebeuren zorgt er dan weer voor dat dit ontbreken van controle sterk wordt uitvergroot. Politiemensen zijn er voor om te controleren op hardrijden, door rood rijden enz.enz. en conducteurs zijn er voor om te contoleren op vervoersbewijzen. En als tijdens die controle op vervoersbewijzen geconstateerd wordt dat iemand geen mondkapje op heeft of verkeerd op heeft dan kan de conducteur daar best wat van zeggen, zonder gelijk boetes uit te schrijven. De afgelopen 6 maanden is de conducteur echter volledig onzichtbaar en ook daarvoor was de conducteur al nauwelijks zichtbaar. Daar had de NS zeker in de afgelopen 3 maanden iets aan moeten doen. Dat het bedrijf dat heeft nagelaten is echt een grote en m.i. onvergeeflijke blunder.    

Reputatie 7
Badge +3

Staat op de website van de rijksoverheid. Eten en drinken mag niet in het OV maar wel op perrons of haltes.

Op de site van de Rijksoverheid staat (en stond al voor vandaag/gister):

Houd het mondmasker in trein, bus, tram, metro of op de veerboten naar de Waddeneilanden op. Wilt u toch iets eten of drinken? Doe dat zoveel mogelijk voor of na de reis. Op het perron of bij haltes hoeft u geen mondkapje te dragen. 

Zoals eerder gezegd staat er dus “zoveel mogelijk voor of na de reis “en in dat is exact dezelfde tekst die er in juli al stond, daar is sinds vandaag of gister geen verandering in gekomen. 

En zoals mrfreeze terecht opmerkt, de NS is ook niet aangepast op dat punt. 

Als het nu inderdaad zo is dat je niet meer mag eten of drinken in het OV moet dat op duidelijke wijze kenbaar worden gemaakt en niet alleen zo even in een twitter berichtje worden gemeld aan individuele reizigers.

Reageer