wanneer gaan jullie weer handhaven in de eerste klas?

  • 18 November 2023
  • 53 reacties
  • 1394 Bekeken

Reputatie 1

Hebben jullie al bedacht wanneer jullie weer eens gaan handhaven in de eerste klas?

 


53 reacties

Voorlopig niet is mijn inschatting.

Reputatie 7

Want dat staat helemaal onderaan de prioriteitenlijst. Geen interesse! 

Reputatie 7
Badge +4

  

Bommel droomt hier wel eens van

 

 

 
Reputatie 7
Badge +3

Wij zijn reizigers net als jij en hopen net als jij dat NS gaat handhaven, maar denken niet dat dat snel gaat gebeuren.

Reputatie 5

Wat bedoel je? Wees blij dat de trein rijdt. Binnen moet je het zelf maar uitzoeken.

Laatst gaf een moderator van NS hier aan dat er daadwerkelijk iets gebeurde met dergelijke signalen. Toen ik meerdere malen om een onderbouwing vroeg, werd daar een beetje erg omheen gedraaid en de discussie beëindigd. Dus: de eerste klasreiziger die controle willen moet opdonderen en accepteren dat anderen misbruik maken, want zo gaat dat in Nederland. ;)  

Helaas is dit het zoveelste topic erover sinds 5 jaar geleden (zover ik kon terugzien). Uiteindelijk blijkt dat NS niet dat gaat handhaven op eersteklas zolang de conducteurs er zelf voor kiezen niet te gaan controleren of mensen aanspreken. Dus ga er maar vanuit net als met alle andere topics erover dat er niet gehandhaafd zal worden door conducteurs. Ik snap het deels wel hoor. Meeste conducteurs hebben geen trek meer in geweld, gespuug, gescheld of zelfs mishandeld te worden om zulke controles. De zwartrijders hebben gewonnen en zullen vermoeddelijk geweld blijven gebruiken als een conducteur wel durft te controleren. 

Maar. Om dan met zn tweeén-vieren gezellig in eersteklas te blijven zitten als conducteurs. Of in je eentje in de machinistencabine om zo controle niet te doen is weer het andere kant van het spectrum. 

Reputatie 5

Het is gewoon een vrijplaats. Elke keer als het maar een beetje druk wordt stroomt de eerste klas vol met mensen en kinderen die er overduidelijk niet voor betalen.

Zit op dit moment in een soort kinderkermis. Ze schreeuwen, schelden en lopen constant heen en weer. Opzich geen ramp of een dreiging. Maar het gebrek aan de minste autoriteit is het enige wat dit faciliteert. Ik moet er nu eentje aanspreken omdat hij tegen mijn stoel aan het trappen is. “Oh sorry meneer”. Het hoeft niet veel te zijn.

Je wordt heus niet meteen elke keer bespuugd of geslagen. Een beetje zichtbaarheid van personeel zorgt al dat men zich meer naar de regels gaat gedragen.

Of in je eentje in de machinistencabine om zo controle niet te doen is weer het andere kant van het spectrum. 

Dat is wat ik altijd zie. Weglopen en verstoppen. Dan word je alleen maar kwetsbaarder, als je dan een keer je neus laat zien ben je de uitzondering, en zijn “wij” met veel. Als je gewend bent dat er toch nooit iemand komt kijken op de speelplaats, kan je er doen wat je wil.

En nu zijn ze aan het lachen om het feit dat een deel van hen helemaal geen kaartje heeft. “Wat ook nog eerste klasse? Hoezo is dit eerste klas?”

...

Reputatie 7

Dit omgaan met (en gedrag in) de 1e klas is echt iets typisch Nederlands volgens mij. Ik heb nog nooit zulke taferelen in het buitenland meegemaakt. Ik reis in het buitenland natuurlijk maar een beperkt aantal dagen per jaar, maar goed, in Nederland reis ik 4 à 5 dagen per week en bijna iedere keer is er wel iets aan de hand in de 1e klas. Toeval?

Ik snap dat conducteurs ook angst hebben voor agressie, en dat willen vermijden, maar ja, dat komt toch in de opleiding aan de orde.

Een leraar op school moet toch ook overwicht/gezag hebben in een klas, en zich laten zien en uitspreken, anders walsen pubers er zo overheen en gaan doen wat ze zelf willen. Als je dat niet kan, niet durft of niet in je hebt, moet je het beroep niet kiezen lijkt me. 

 

Reputatie 7
Badge

In het Verenigd Koninkrijk gebeurt dat ook is mijn ervaring. Ooit tussen Newcastle en Leeds gezien hoe acht personen terug gestuurd werden. En in Luxemburg ooit in een eerste klasse rijtuig vol joelende tieners gezeten die volgens een Luxemburgse medereiziger niet het juiste plaatsbewijs hadden.

Er is vandaag weer gecontroleerd in Leiden. Tot mijn verbazing niet eens met 1 conducteur maar met 3 tegelijkertijd. Kan ik ook wel begrijpen met hoe Nederlanders zijn qua onbeschoft gedrag en aggressieproblemen. Wel grappig trouwens was ook dat tijdens de controle gelijk enkele mensen uit de eersteklas vertrokken nadat de conducteurs hun controle ronde begonnen in onze coupe. 

Reputatie 7

Over alle sentimenten in dit soort topics ten spijt, ik denk dat er een veel makkelijkere oplossing is om de verhuftering in de eerste klas (en in de trein in het algemeen) terug te dringen: maak de verhogingen en boetes hoger. Voor een zwartrijdend huftertje is het nu een simpele rekensom: krijg ik bij bijvoorbeeld 1 op de 3 treinritten de verhoging van 50 euro + ritprijs dan heb ik nog steeds winst als ik voor de andere twee ritten gewoon niet betaal. Treinkaartjes zijn te duur om slechts een verhoging van 50 euro op toe te passen. Maak de verhoging 150, of zelfs 250 euro + ritprijs en laat hardnekkige recidiven voorkomen met dreiging van een taakstraf + strafblad en de problemen zullen verminderen. Sowieso vind ik zwartrijden niet anders dan diefstal maar dat is een andere discussie. Bij 250 euro verhoging is zelfs een pakkans van 1 op 6 al voldoende om er geen winst meer uit te halen.

@West Een andere optie is gewoon wat vaker controleren. Dan is een pakkans van 1 op 6 niet nodig. Het lijkt mij een slechte zaak als conducteurs straks nog met de opmerking komen dat ze slechts 1 op de 6 keer vervoersbewijzen hoeven te controleren, want dan heb jij geen winst????. De NS heeft voldoende mogelijkheden om notoire zwartrijders te weren van het station. Moeten ze natuurlijk wel overlast bezorgen. Ooit was het idee om er 70 euro van te maken. 150 of 250 is een beetje over de top. En met dreigen dat iemand een taakstraf + strafblad krijgt kom je niet veel verder. Of je geeft een straf of niet. In coronatijd kregen veel mensen direct een strafblad. Dat is naderhand teruggedraaid. Zelfs Grappenhaus en zijn familie zouden anders een strafblad hebben. Het is verstandiger om vaker te controleren. Dat is de eerste stap. En om de veroorzaakte ellende recht te zetten is het aan te raden om zeker in het begin dit te laten doen door koppels. Dat is het gevolg van stelselmatig niet tot nauwelijks controleren...

Reputatie 7
Badge +4

Je moet de pakkans gewoon verhogen, dan maken de hufterburgers een andere berekening, zeker als de boetes omhoog gaan. Een hogere boete werkt niet als je toch niet gepakt wordt.

Opa leest voor uit eigen werk maar de kans dat zwartrijden indertijd loonde, was echt geringer. Het schaamrood op de kaken zal er niet meer zijn, maar een aanslag op de portemonnee heeft een duidelijke werking, zeker bij mensen voor wie alleen het eigenbelang telt. Het bevordert ook de rechtvaardigheidsgevoelens bij mensen die wel sociaal en maatschappelijk inzicht hebben en gewoon betalen voor een dienst, net zoals ze zelf betaald worden voor de dienst, de eigen baan dus, die ze zelf verrichten.

Het is niet zo ingewikkeld: de samenleving moet zich wapenen tegen deze mentaliteit van niet betalen en zich nog intelligent voelen ook. Het verdient een structurele oplossing waarbij niet gekeken wordt naar wat iets aan salaris kost, maar ook wat het voor de maatschappij oplevert.

 

We moeten af van de neoliberale benadering van het probleem, het bezuinigen op arbeidskosten en dus controle  heeft dit mede veroorzaakt.

Reputatie 7
Badge +3

In het Verenigd Koninkrijk gebeurt dat ook is mijn ervaring. Ooit tussen Newcastle en Leeds gezien hoe acht personen terug gestuurd werden. En in Luxemburg ooit in een eerste klasse rijtuig vol joelende tieners gezeten die volgens een Luxemburgse medereiziger niet het juiste plaatsbewijs hadden.

Luxemburg is een interessant geval. Reizen in de 2e klas is gratis. Je kunt nog steeds kaartjes kopen om in de 1e klas te reizen. Dat kost €3 voor 2 uur (ongeacht de afstand) of €6 voor een dag.

Ik vraag me af of er nog veel gecontroleerd in de treinen van CFL en of er veel mensen bijbetalen voor de 1e klas.

Reputatie 7

Het is niet zo ingewikkeld: de samenleving moet zich wapenen tegen deze mentaliteit van niet betalen en zich nog intelligent voelen ook. Het verdient een structurele oplossing waarbij niet gekeken wordt naar wat iets aan salaris kost, maar ook wat het voor de maatschappij oplevert.

We moeten af van de neoliberale benadering van het probleem, het bezuinigen op arbeidskosten en dus controle  heeft dit mede veroorzaakt.

 

Als kosten er niet (meer) toe zouden doen, wat is hier dan het probleem ?

En wat heeft dat allemaal met neoliberalisme te maken ?

Reputatie 2

Een normale prijs voor kaartjes is ook een oplossing. Ik vind het schandalig dat ik 39 euro per dag zou betalen, en 20 euro wanneer ik met de auto ga.. dit werkt het ook in de hand. Niet dat ik het goedpraat.. Eens dat boetes omhoog moeten, maar doe dan ook ff normaal met de ritprijs

@trainsurfer Het personeel moet natuurlijk wel bezoldigd worden. NS-medewerkers willen opnieuw fors meer loon, acties dreigen | Economie | AD.nl Aan openbaar vervoer hangt nu eenmaal een prijskaartje. Service in de trein in niet gratis. Eersteklas reizen voor velen wel…. 😕 Althans dat denken ze en niet geheel onterecht lijkt me na de berichten van afgelopen jaren hier op de community.

@trainsurfer Het personeel moet natuurlijk wel bezoldigd worden. NS-medewerkers willen opnieuw fors meer loon, acties dreigen | Economie | AD.nl Aan openbaar vervoer hangt nu eenmaal een prijskaartje. Service in de trein in niet gratis. 

Nee, maar je hoeft ook niet onbeperkt in te gaan op alles wat personeel en vakbonden maar eisen. De reiziger is niet de pinautomaat van het personeel.

Reputatie 7

Een normale prijs voor kaartjes is ook een oplossing. Ik vind het schandalig dat ik 39 euro per dag zou betalen, en 20 euro wanneer ik met de auto ga.. dit werkt het ook in de hand. Niet dat ik het goedpraat.. Eens dat boetes omhoog moeten, maar doe dan ook ff normaal met de ritprijs

Dan moet je geen losse kaartjes kopen, neem een abonnement waarmee je goedkoper uit bent.

20 euro als je met de auto gaat kan natuurlijk, maar verreken dan ook alle overige indirecte autokosten van een heel kalenderjaar erbij. Bijna iedereen kijkt alleen maar naar wat de benzine kost en vergelijkt dat met het treintarief voor A naar B. Dat is per definitie natuurlijk scheef.

Overigens: gisteren controle door V&S in de 1e klas. En .. er zaten al een poos drie jongeren die bij het binnenkomen van het gele uniform snel opstonden en aan de andere kant van de klapdeur alsnog in de 2e klas gingen zitten. 

 

Bijna iedereen kijkt alleen maar naar wat de benzine kost en vergelijkt dat met het treintarief voor A naar B. Dat is per definitie natuurlijk scheef.

Als dat de vergelijking die "bijna iedereen maakt" is dat wel de realiteit waar de spoorwegen mee zullen moeten leven. 

Reputatie 7

Bijna iedereen kijkt alleen maar naar wat de benzine kost en vergelijkt dat met het treintarief voor A naar B. Dat is per definitie natuurlijk scheef.

Als dat de vergelijking die "bijna iedereen maakt" is dat wel de realiteit waar de spoorwegen mee zullen moeten leven. 

Klopt zeker. Maar ik begrijp niet dat veel mensen zo rekenen. Dan hou je jezelf toch voor de gek met dat de auto altijd veel goedkoper is. Velen hebben eigenlijk ook geen idee van treinprijzen of abonnementen maar hebben van horen zeggen dat het OV altijd allemaal zo prijzig is. 

 

Reputatie 2

Volgens mij word er bijna helemaal niet meer gecontroleerd. Je kunt dus net zo goed een 2e klas kaartje of abbonement betalen. Scheelt nog geld ook. Een 1e klas ticket heeft tegenwoordig geen meerwaarde meer.

Reputatie 7
Badge +3

Volgens mij word er bijna helemaal niet meer gecontroleerd. Je kunt dus net zo goed een 2e klas kaartje of abbonement betalen. Scheelt nog geld ook. Een 1e klas ticket heeft tegenwoordig geen meerwaarde meer.

En dan 1e klas gaan zitten? Lekker sociaal bezig dan. Je koopt geen vervoersbewijs voor controle maar om vervoerd te worden. 2e klas vervoersbewijs is 2e klas zitten of staan.

Er is vandaag weer gecontroleerd in Leiden. Tot mijn verbazing niet eens met 1 conducteur maar met 3 tegelijkertijd. Kan ik ook wel begrijpen met hoe Nederlanders zijn qua onbeschoft gedrag en aggressieproblemen. Wel grappig trouwens was ook dat tijdens de controle gelijk enkele mensen uit de eersteklas vertrokken nadat de conducteurs hun controle ronde begonnen in onze coupe. 

Update. Oke blijkbaar controleert NS weer bijna dagelijks tussen Haarlem en Den Haag. 

Reageer