wanneer gaan jullie weer handhaven in de eerste klas?

  • 18 November 2023
  • 53 reacties
  • 1396 Bekeken

Reputatie 1

Hebben jullie al bedacht wanneer jullie weer eens gaan handhaven in de eerste klas?

 


53 reacties

In het grotere geheel zou het volgens mij meer sociaal zijn om de eerste klasse helemaal af te schaffen. Het is een ouderwets en gek systeem. Veel trajecten zijn namelijk zo ontzettend druk dat een groot deel van de reizigers de hele rit moeten staan. Vanuit de veiligheid voor reizigers is het daarom best een logische stap de eerste klas stoelen te gebruiken in plaats van deze leeg te laten.

Reputatie 7

In het grotere geheel zou het volgens mij meer sociaal zijn om de eerste klasse helemaal af te schaffen. Het is een ouderwets en gek systeem. Veel trajecten zijn namelijk zo ontzettend druk dat een groot deel van de reizigers de hele rit moeten staan. Vanuit de veiligheid voor reizigers is het daarom best een logische stap de eerste klas stoelen te gebruiken in plaats van deze leeg te laten.

Nee, de treinen moeten structureel langer zijn/frequenter rijden ipv de 1e klas op te offeren. 

 

Reputatie 5

In vliegtuigen voor de langere afstanden gaan ze soms zelfs nog verder: Dan heb je zelfs vier klassen!

Reputatie 7

In Spanje rijden intercitybussen tussen sommige plaatsen die per spoor alleen met enorme omwegen te bereiken zijn (in de praktijk dus niet te doen). Veel van deze busroutes hebben ook klassen. De duurdere bus is luxer en stopt veel minder, de goedkopere is basaler ingericht en stopt vaker. Maar ja, staan in de bus mag niet, je moet tevoren boeken, dus op = op. Als de goedkope plekken op zijn, kan je niet voor dezelfde prijs met de duurdere bus…..

In vliegtuigen voor de langere afstanden gaan ze soms zelfs nog verder: Dan heb je zelfs vier klassen!

Maar de trein (het openbaar vervoer) zou juist voor iedereen toegankelijk moeten zijn, vandaar dat hier in mijn optiek geen verschillende klassen bij horen. Daarbij mag het veiligheidsaspect ook niet worden vergeten. Het is niet veilig om met overvolle treinen rond te rijden terwijl er vaak wel gewoon ruimte is in de eerste klas. De eerste klas stoelen zouden dus zo kunnen helpen aan een veiligere rit voor iedereen.

Reputatie 5

De eerste klas zorgt voor best veel inkomsten voor NS

Reputatie 5

In vliegtuigen voor de langere afstanden gaan ze soms zelfs nog verder: Dan heb je zelfs vier klassen!

Maar de trein (het openbaar vervoer) zou juist voor iedereen toegankelijk moeten zijn, vandaar dat hier in mijn optiek geen verschillende klassen bij horen. Daarbij mag het veiligheidsaspect ook niet worden vergeten. Het is niet veilig om met overvolle treinen rond te rijden terwijl er vaak wel gewoon ruimte is in de eerste klas. De eerste klas stoelen zouden dus zo kunnen helpen aan een veiligere rit voor iedereen.

En tja, het is uw eigen keuze om te gaan staan in de tweede klas, of bij te betalen en gaan zitten in de eerste klas.

Reputatie 7
Badge +3

In vliegtuigen voor de langere afstanden gaan ze soms zelfs nog verder: Dan heb je zelfs vier klassen!

Maar de trein (het openbaar vervoer) zou juist voor iedereen toegankelijk moeten zijn, vandaar dat hier in mijn optiek geen verschillende klassen bij horen. Daarbij mag het veiligheidsaspect ook niet worden vergeten. Het is niet veilig om met overvolle treinen rond te rijden terwijl er vaak wel gewoon ruimte is in de eerste klas. De eerste klas stoelen zouden dus zo kunnen helpen aan een veiligere rit voor iedereen.

Wanneer je geen verschillende klassen  wilt hebben in de trein, dan zullen de treinen omgebouwd moeten worden. Aangezien er dan ook geen inkomsten zijn van 1e klas kaartjes zullen de treinkaartjes nog veel duurder moeten worden. Als je vindt dat het niet veilig genoeg is vanwege drukte kun je of jouw 2e klaskaartje upgraden of niet instappen.

Reputatie 7

Maar de trein (het openbaar vervoer) zou juist voor iedereen toegankelijk moeten zijn, vandaar dat hier in mijn optiek geen verschillende klassen bij horen. 

Ook de 2e klas is met losse kaartjes niet echt goedkoop. Ik hoor wel van mensen dat ze dat ook te prijzig vinden voor wat je ervoor krijgt. Dus gaan ze niet met de trein. In hoeverre is treinvervoer dan voor iedereen “toegankelijk”? Het is maar net wat je kan betalen of ervoor over hebt. Goedkoop voor iedereen gaat het niet worden. 

 

Nee, de treinen moeten structureel langer zijn/frequenter rijden ipv de 1e klas op te offeren. 

Voor langere en frequentere treinen heeft NS geen geld meer. Het is roeien met de riemen die men heeft. Staan zal steeds meer de norm worden.

 

Daarbij mag het veiligheidsaspect ook niet worden vergeten. Het is niet veilig om met overvolle treinen rond te rijden terwijl er vaak wel gewoon ruimte is in de eerste klas. 

Dat veiligheidsargument is schijnheilig, staan in de trein is helemaal niet onveilig. Dat mensen daar geen zin in hebben is iets anders.

Voor het maximale aantal reizigers dat in een trein mag zijn er wettelijke normen. Per m2 mogen er 4 passagiers staan.

 

Ook de 2e klas is met losse kaartjes niet echt goedkoop. Ik hoor wel van mensen dat ze dat ook te prijzig vinden voor wat je ervoor krijgt. 

Als je een los enkeltje vol tarief koopt klopt dat, maar dat doen maar heel weinig mensen. Een zeer groot deel van reizigers reist op een studenten-OV, keuzedagen, jongerendagkaart, weekendvrij, groepsticket, etc. Al die reizigers betalen bitter weinig waardoor de gemiddelde opbrengst per reiziger erg laag uitpakt. Die hoge tarieven zijn vooral een theoretisch verhaal.

Je moet daarnaast bedenken dat je niet zo zeer voor de trein betaalt maar vooral voor het personeel, daar gaat het grootste deel van het geld aan op.

Reputatie 7
Badge +3

Als je een los enkeltje vol tarief koopt klopt dat, maar dat doen maar heel weinig mensen.

 

Waar haal jij die cijfers altijd vandaan?

Het is volgens mij wel zo dat veel mensen vanwege die vol tarief-prijzen dénken dat de trein heel duur is, omdat ze geen idee hebben van de mogelijkheden qua abonnementen. Dat merk ik om me heen best vaak. Als ik ze dan wijs op de mogelijkheid om voor een paar euro met korting te kunnen reizen, of voor een vast bedrag onbeperkt in weekenden of daluren, kijken ze daar toch best van op.

Badge +3

Het is volgens mij wel zo dat veel mensen vanwege die vol tarief-prijzen dénken dat de trein heel duur is, omdat ze geen idee hebben van de mogelijkheden qua abonnementen. Dat merk ik om me heen best vaak. Als ik ze dan wijs op de mogelijkheid om voor een paar euro met korting te kunnen reizen, of voor een vast bedrag onbeperkt in weekenden of daluren, kijken ze daar toch best van op.

Ja, onlangs nog iemand (plus partner) aangeraden om hun VDU (zonder Keuzedagen) in te ruilen voor Flex Weekend Voordeel (eventueel Dal Voordeel voor doordeweeks in vakanties), en dat te pauzeren als ze een tijdje niet reisden. Ging een wereld voor ze open.

Reputatie 7

 

Nee, de treinen moeten structureel langer zijn/frequenter rijden ipv de 1e klas op te offeren. 

Voor langere en frequentere treinen heeft NS geen geld meer. Het is roeien met de riemen die men heeft. Staan zal steeds meer de norm worden.

En dat betekent dus steeds meer ontevreden en weglopende reizigers. En dat betekent wederom minder inkomsten. Enzovoort, enzovoort.

Reputatie 7

Als je een los enkeltje vol tarief koopt klopt dat, maar dat doen maar heel weinig mensen.

Het is volgens mij wel zo dat veel mensen vanwege die vol tarief-prijzen dénken dat de trein heel duur is, omdat ze geen idee hebben van de mogelijkheden qua abonnementen. Dat merk ik om me heen best vaak. Als ik ze dan wijs op de mogelijkheid om voor een paar euro met korting te kunnen reizen, of voor een vast bedrag onbeperkt in weekenden of daluren, kijken ze daar toch best van op.

Inderdaad. Als mensen vragen waarom ik geen auto heb en altijd met dat dure openbaar vervoer ga, verklaren ze me voor gek. Waarom zou je jezelf die ellende met het ov aandoen, is de teneur.

Dan leg ik het Dal Vrij abonnement uit, dat ik het hele land ermee door kom, en hoor ik vaak ‘oh dat is wel goedkoop en makkelijk dan”. 

Reputatie 7

10.38 Den Bosch intercity Maastricht. 4-delige VIRM. Flink vol. Ik kon niet zitten in 1e klas met mijn abonnement, wel meerdere jongeren/tieners onderuit hangend op de stoelen hier, waarvan ik zo inschat en eigenlijk wel zeker weet dat die géén 1e klas vervoerbewijs hebben. (O nee, dat mag ik niet denken want dat kan je niet zien). Ik ga ze niet aanspreken of bevragen. Nu sta ik maar in het gangpad. Fijn. Waardeloze 1e klas.

Reputatie 7
Badge

Daarom reis ik al sinds corona geen 1e klasse bij binnenlandse reizen. Bevalt me prima. Geen stress meer.

Reputatie 2

Ik reis graag 1e klas in het vliegtuig. Daar krijg je nog waar voor je geld.

Ik reis graag 1e klas in het vliegtuig. Daar krijg je nog waar voor je geld.

Ik ook maar eerste klas is in het vliegtuig vaak 8x zo duur en dat kan bruin bij mij niet trekken. Een enkele keer businessclass op hele lange vluchten.

Reputatie 7

Daarom reis ik al sinds corona geen 1e klasse bij binnenlandse reizen. Bevalt me prima. Geen stress meer.

Ik denk er ook over om toch weer te switchen naar 2e klas (nadat ik al eerder van 1e naar 2e en toen weer 1e was gegaan). En stress... die probeerde ik juist te ontwijken door 1e klas te reizen. Wat een land.

Een vergelijk met het vliegtuig is wat vreemd, naar mijn idee. De trein en de bus (met andere woorden het openbaar vervoer) zou een voorziening moeten zijn voor iedereen. Ook als je minder hebt te besteden. Voor veel reizigers is dit namelijk de enige manier om van A naar B te komen. Voor de betrekkelijk korte afstanden in Nederland is het onderscheid van klassen niet broodnodig. Door het opheffen van de eerste klas ontstaat er veel meer ruimte in de trein, ruimte die veel reizigers op prijs zullen stellen en ook zeker ten goede komt aan de veiligheid. Het reizen in volgepropte treinen is echt geen pretje. Het zou toch een streven moeten zijn om de dagelijkse reizen voor iedereen zo prettig mogelijk maken?

Reputatie 7
Badge +3

Een vergelijk met het vliegtuig is wat vreemd, naar mijn idee. De trein en de bus (met andere woorden het openbaar vervoer) zou een voorziening moeten zijn voor iedereen. Ook als je minder hebt te besteden. Voor veel reizigers is dit namelijk de enige manier om van A naar B te komen. Voor de betrekkelijk korte afstanden in Nederland is het onderscheid van klassen niet broodnodig. Door het opheffen van de eerste klas ontstaat er veel meer ruimte in de trein, ruimte die veel reizigers op prijs zullen stellen en ook zeker ten goede komt aan de veiligheid. Het reizen in volgepropte treinen is echt geen pretje. Het zou toch een streven moeten zijn om de dagelijkse reizen voor iedereen zo prettig mogelijk maken?

Er ontstaat ook veel meer ruimte in de trein als er meer mensen voor de 1e klas willen betalen. Roepen dat het maar opgeheven moet worden is wel erg makkelijk. Iedereen kan met de trein reizen. Kun je of wil je 1e klas niet betalen dan reis je 2e klas. Met 1e klas opheffen zorg je voor duurdere vervoerbewijzen, waardoor de trein voor steeds minder mensen toegankelijk wordt.

Reputatie 2

Ik reis graag 1e klas in het vliegtuig. Daar krijg je nog waar voor je geld.

Ik ook maar eerste klas is in het vliegtuig vaak 8x zo duur en dat kan bruin bij mij niet trekken. Een enkele keer businessclass op hele lange vluchten.

Is inderdaad peperduur. Maar soms zijn er aanbiedingen met gespaarde mijlen, upgrades bij check-in etc.

Maar ook business class is waanzinnig en super om mee te maken.

Reputatie 2

Misschien moet bij keuze alleen de eerste klas gecontroleerd worden. Als er gehandhaafd zou worden in de eerste klas zou de eerste klas minder leeg zijn omdat veel mensen dan de meerprijs wèl de moeite waard zouden vinden. Ik denk dat er steeds meer latente eersteklas-gebruikers òf naar de tweede klas uitwijken òf uitwijken naar hun eigen auto. 

Reageer