beantwoord

Wanneer gaan we eindelijk sneller rijden?



Toon eerste bericht

113 reacties


Van Station Alkmaar naar station Eindhoven is volgens Google Maps exact 1:30. Dan moet je uiteraard wel een tijdstip kiezen dat er geen gebruikelijk files staan, geen idee hoe de ANWB dat berekent.Kijk zie je wel.
Maar ik ben niet naar Station Eindhoven gereden. Ik ben naar Woensels winkelcentrum gereden en dat is echt in het uiterste noordlijke puntje van Eindhoven. ๐Ÿ˜Œ


Tsssk, dan had dat dus gewoon sneller gekund, treuzelaar ๐Ÿ˜†
Ja dat klopt. Maar dat komt omdat de intercity die belachelijke stops in Heiloo en Castricum maakt.
Dat kost echt hartstikke veel (extra) tijd.

En zonder die stops heb je gewoon te weinig reizigers.
Reputatie 7
Badge

Tsssk, dan had dat dus gewoon sneller gekund, treuzelaar ๐Ÿ˜†


Eigenlijk wel. Als ik nog een beetje extra door had gereden had ik het misschien wel in 1:15 uur kunnen halen.
Dat zou pas echt snel geweest zijn. Zeker als je in verhouding kijkt hoeveel km Alkmaar Eindhoven is. Want dat is nog best een end. ๐Ÿ˜Œ
Zo zien we dat Nederland toch best een groot land is. Als we een doorrit niet meetellen ben ik zelf drie keer in Friesland geweest, twee keer in Groningen, รฉรฉn keer in Overijssel en รฉรฉn keer in Drenthe, en dan hebben we het over een periode van ruim twee decennia.

Veel Nederlanders komen weinig tot nooit in andere hoeken van het land en de vraag is of dit een gevolg is van lange reistijden, of een oorzaak voor die reistijden. Of is het een vicieuze cirkel? Wellicht zijn de reistijden zo lang omdat de vraag er niet is, en wellicht is de vraag er niet omdat de reistijden zo lang zijn. Een ritje Amsterdam-Maastricht mag echt wel sneller worden, vanuit de Randstad is het in bepaalde omstandigheden niet eens reรซel om een dagje uit te gaan naar Limburg.
Jawel joh. Die intercity is altijd hartstikke druk.
Bovendien kunnen de inwoners van Heiloo en Castricum toch lekker met de sprinter reizen. Dan worden de sprinters teminste ook weer wat meer gevuld. ๐Ÿ˜Œ

Er rijden vanaf Heiloo en Castricum helemaal geen sprinters richting Amsterdam.
Reputatie 7

En zonder die stops heb je gewoon te weinig reizigers.Jawel joh. Die intercity is altijd hartstikke druk.

Nou... In Amsterdam loopt de intercity uit Maastricht meestal vrijwel leeg in de daluren en gaat driekwart leeg verder.

Jawel joh. Die intercity is altijd hartstikke druk.
Bovendien kunnen de inwoners van Heiloo en Castricum toch lekker met de sprinter reizen. Dan worden de sprinters teminste ook weer wat meer gevuld. ๐Ÿ˜Œ
Er rijden vanaf Heiloo en Castricum helemaal geen sprinters richting Amsterdam.

Oooh dat is nieuw voor mij, dus de treinserie 4800 rijdt volgens jou niet meer? Ik denk dat je je toch echt vergist.
De 4800 gaat naar Beverwijk-Haarlem.

Vroeger reed er wel een sprinter rechtstreeks van Alkmaar naar Amsterdam. NS heeft die ooit ingekort tot Uitgeest om de rentabiliteit van zowel spinters als intercity's te verbeteren. Dat zullen ze dus niet gaan terugdraaien.
De 4800 rijdt via Beverwijk-Haarlem.
En dan door naar ....... Amsterdam Centraal

Jij beweerde dat er GEEN sprinter reed vanaf Heiloo, Castricum naar Amsterdam maar die rijdt er dus WEL.

De 4800 rijdt via Beverwijk-Haarlem.En dan door naar ....... Amsterdam Centraal

Ja, dat is inderdaad heel nuttig als je van Heiloo naar Amsterdam moet. Misschien zelfs nog wel sneller dan de fiets.

Er rijden vanaf Heiloo en Castricum helemaal geen sprinters richting Amsterdam.

Ik reageerde alleen op bovenstaande wat dus gewoon niet juist is. Dat er betere en snellere manieren zijn daar ging het niet over.
Reputatie 7
Badge


Maar het hoeft eigenlijk niet veel duurder te worden. Dat heeft allemaal te maken met goede keuzes maken.
Reputatie 7
Badge
Er rijden vanaf Heiloo en Castricum helemaal geen sprinters richting Amsterdam.

Ja nou. Dan stappen die mensen maar over in Uitgeest. Vanuit Uitgeest vertrekt er gewoon een trein naar Amsterdam. En trouwens die sprinter naar Haarlem gaat uiteindelijk ook gewoon naar Amsterdam toe hoor.๐Ÿ˜Œ

Er rijden vanaf Heiloo en Castricum helemaal geen sprinters richting Amsterdam.Ja nou. Dan stappen die mensen maar over in Uitgeest. Vanuit Uitgeest vertrekt er gewoon een trein naar Amsterdam. En trouwens die sprinter naar Haarlem gaat uiteindelijk ook gewoon naar Amsterdam toe hoor.๐Ÿ˜Œ

Ha ha, je hebt meer gevoel voor humor dan voor realiteitszin.
Reputatie 7
Badge
Ha ha, je hebt meer gevoel voor humor dan voor realiteitszin.

Werkelijk? Want? ๐Ÿ˜Œ
Reputatie 7
Ondanks de aan,eg van extra sporen, uitbreiding/vernieuwen van stations en de inzet van nieuw materieel worden reistijden alleen maar langer. Treffend voorbeeld is Randstad-Zeeland: de reistijd is in de loop der jaren bijna een half uur langer geworden.
Reputatie 7
2,5 uur voor Amsterdam - Maastricht vind ik best acceptabel als je bedenkt welke grotere plaatsen en grotere steden er nog tussen liggen die ook een stop rechtvaardigen. In dit kleine land zijn er buitengewoon veel relatief grote plaatsen en agglomeraties, allemaal kort bij elkaar. Ik heb liever meer spoor en frequentieverhoging (en daardoor ook betere/vlottere overstappen) dan hogere snelheid. In principe zijn de Nederlandse intercity's naar mijn mening ook geen รฉchte intercity's, maar een compromis tussen stoptrein en intercity. Een sneltrein heette dat. Dat kan ook bijna niet anders hier.

Iedere provinciestad in de periferie wil wel snellere verbindingen naar de Randstad, dat geeft statusverhoging - je doet er dan pas blijkbaar wat toe als stad. De realiteit is dat die steden voornamelijk regiogericht zijn (zowel binnenlands als net over de grens). Dus er zou vooral geรฏnvesteerd moeten worden in een beter en uitgebreider regionaal OV- netwerk dat beter aansluit op de vraag van de klant.
Reputatie 7
Badge
2,5 uur voor Amsterdam - Maastricht vind ik best acceptabel als je bedenkt welke grotere plaatsen en grotere steden er nog tussen liggen die ook een stop rechtvaardigen. In dit kleine land zijn er buitengewoon veel relatief grote plaatsen en agglomeraties, allemaal kort bij elkaar. Ik heb liever meer spoor en frequentieverhoging (en daardoor ook betere/vlottere overstappen) dan hogere snelheid. In principe zijn de Nederlandse intercity's naar mijn mening ook geen รฉchte intercity's, maar een compromis tussen stoptrein en intercity. Een sneltrein heette dat. Dat kan ook bijna niet anders hier.

Neen dat is hartstikke lang. En vanaf Almaar naar Maastricht toe duurt het ruim drie uur. Met ook nog twee belachelijke stops in Heiloo en Castricum. En 5 minuten wachten op Amsterdam Centraal en ook nog 5 minuten in Eindhoven.
Als ik naar Maastricht wil gaan vanaf Alkmaar dan moet ik drie hele uren in de trein zitten. Dat is bijna een hele dag.
@MJL
De investeringen zijn vooral gericht op het verhogen van de betrouwbaarheid en de capaciteit van het spoorwegnet en niet op hogere snelheden. Hogere snelheden hebben los van de kosten het nadeel dat ze milieuonvriendelijk zijn en dat ze de capaciteit van het spoorwegnet verminderen omdat de snelheidsverschillen tussen treinen toenemen.
En 5 minuten wachten op Amsterdam Centraal en ook nog 5 minuten in Eindhoven.
Die 5 minuten in Eindhoven zijn sowieso nodig omdat er bij veel treinen in Eindhoven wordt aan- of afgekoppeld.

Als ik naar Maastricht wil gaan vanaf Alkmaar dan moet ik drie hele uren in de trein zitten. Dat is bijna een hele dag.

En hoeveel dagelijkse reizigers zijn er van Alkmaar naar Maastricht? Enkele tientallen lijkt me al hoog geschat.
Reputatie 7
Badge
Die 5 minuten op Amsterdam en Eindhoven is extra tijd om eventueel vertragingen in te kunnen lopen, dus gewoon een stukje extra marge bovenop de marge die er zit in de rijtijden.

Zo is er op dit moment ter hoogte van Geldermalsen/Culemborg een snelheidsbeperking waarbij de treinen verplicht langzamer moeten rijden dan normaal vanwege de infra ter plaatse, daar gaat dus de nodige rijtijd verloren op dit moment.


Ja maar dat kost dus wel veel tijd. Dat zijn allemaal kostbare minuten die verloren gaan. En al die minuten samen worden al snel een half uur. En voor je het weet ben je een half uur later op je bestemming.
En juist met een lange reis die je moet maken zijn die extra half uurtjes hier en daar niet fijn.๐Ÿ˜Œ
Reputatie 7
Badge
Die 5 minuten in Eindhoven zijn sowieso nodig omdat er bij veel treinen in Eindhoven wordt aan- of afgekoppeld.
Ja nou, Dan moeten ze dat niet doen. ๐Ÿ˜Œ

En hoeveel dagelijkse reizigers zijn er van Alkmaar naar Maastricht? Enkele tientallen lijkt me al hoog geschat.

Oke, maar er zijn misschien wel veel mensen die naar Eindhoven moeten reizen voor hun werk ofzo. Die moeten dan ook nog steeds 2 uur reizen.
Reputatie 7
Veel Nederlanders komen weinig tot nooit in andere hoeken van het land en de vraag is of dit een gevolg is van lange reistijden, of een oorzaak voor die reistijden. Of is het een vicieuze cirkel?

Snelheid is op zich niet zo van belang denk ik. Mensen zijn vaak onbekend met hun eigen land en staan soms verbaasd als ze over een andere streek of hen onbekende plaats horen.
" O dat heb ik nooit geweten". Afstand (willen) afleggen is een gevoelsmatig iets. Je moet het ergens voor over willen hebben. Voor mensen uit de Randstad is vaak alles achter dan Amersfoort gevoelsmatig al ver. En men weet er weinig vanaf. Typisch voorbeeld is het feit dat een kennis uit Amsterdam was verhuisd naar regio Deventer en te horen kreeg van vrienden dat men nu "zo ver" moest gaan reizen.... Een uurtje over de A1.... ๐Ÿ˜” Dat een filmploeg uit Amsterdam "maar liefst" 2 uur naar Twente moest rijden en dacht dat ze er bij Deventer al waren.... ๐Ÿ˜‚
Reputatie 7
Badge

Wow, wel 2 uur. En dat voor die paar mensen die wonen in Alkmaar en dagelijks met de trein voor hun werk naar Eindhoven reizen.

Vanuit Alkmaar kan je prima een dagje Maastricht doen. Ideale verbinding he. In het weekend om 7.30 vertrekken, aankomst om een uur of 10.00 in Maastricht en de hele dag ligt voor je ๐ŸŒž


Maar daarna moet je ook weer terug. Nog eens drie uur reizen. Dus heen en terug samen is 6 uur reistijd.
Sorry....maar na zoยดn dag ben ik dan toch wel helemaal kapot hoor.
Dit moet toch sneller kunnen? ๐Ÿค”

Die 5 minuten op Amsterdam en Eindhoven is extra tijd om eventueel vertragingen in te kunnen lopen, dus gewoon een stukje extra marge bovenop de marge die er zit in de rijtijden.

Zo is er op dit moment ter hoogte van Geldermalsen/Culemborg een snelheidsbeperking waarbij de treinen verplicht langzamer moeten rijden dan normaal vanwege de infra ter plaatse, daar gaat dus de nodige rijtijd verloren op dit moment.
Ja maar dat kost dus wel veel tijd. Dat zijn allemaal kostbare minuten die verloren gaan. En al die minuten samen worden al snel een half uur. En voor je het weet ben je een half uur later op je bestemming.
En juist met een lange reis die je moet maken zijn die extra half uurtjes hier en daar niet fijn.๐Ÿ˜Œ

Veel tijd is heel relatief natuurlijk, als jouw trein zonder deze extra marge op de stations vertraging oploopt dan zit hij neit meer in zijn eigen rijweg en dan kom je op een gegeven moment op een punt dat andere treinen voorrang krijgen op deze vertraagde trein. Gevolg daarvan is dat je in de meeste gevallen nog meer vertraging op gaat lopen en dan uiteindelijk risico loopt dat de trein niet verder kan omdat er geen rijweg meer beschikbaar is of dat de trein in de rijweg van de volgende trein zit en er om die reden tussen uitgehaald wordt.

En als je dan nog eens kijkt naar de route zelf op de kaart dan zul je ook zien dat het in principe wel sneller zou kunnen gaan als de lijn een rechte lijn naar Maastricht zou zijn maar er ligt geen rechtstreeks spoor. Dit zal ook niet zomaar rendabel zijn want hoeveel mensen zouden dit rechtstreekse traject compleet gaan afleggen per dag? Om een traject ook rendabel te houden moet je voldoende reizigers vervoeren en dat gaat met intercity's door deze te laten rijden via belangrijke knooppunten en daar te laten stoppen om mensen in en uit te laten stappen.

Op de trajecten waar deze trein rijdt is het al vrij vol met treinen waardoor ook 1 trein die sneller zou kunnen niet sneller kan rijden omdat andere treinen in de weg zitten. Het is niet voor niets dat de NS en Prorail op meerdere trajecten graag 4 sporen wil hebben zodat er een spoor is voor de sprinters en een spoor voor de intercity treinen zodat deze elkaar niet hinderen. Die 4 aparte sporen scheelt dan weer enorm om het allemaal maar goed gepland te krijgen zonder dat er conflicten ontstaan.

Reageer