Skip to main content
Hoe kan het eigenlijk dat zo lang ik leef (37) de trein van Amsterdam naar Maastricht 2,5 uur duurt? Wanner gaan we eindelijk sneller?
Voor een keertje ?? Dacht toch echt dat jij een ware treinliefhebber was, @Trein-D 🤔



Maar dat ben ik ook. Alleen de laatste tijd werk ik heel veel en heb ik geen tijd meer (voorheen had ik dat dus wel). En de tijd die ik wel vrij ben ben ik hartstikke moe.



In de zomer vakantie moet ik gewoon lekker even wat daagjes vrij nemen me dunkt. 😌
2 keer in Limburg geweest in heel je leven dan gaat je stellingname mank en gaat meer lijken op provoceren



Ik ben pas 26 dus. Jij zal ongetwijfeld vaker in Limburg geweest zijn me dunkt.
Ja zeker vorig jaar 3 maal een dagreis naar Maastricht en dit jaar ook al een keer en daarvoor ook al vele malen net als dikwijls naar Groningen en naar Leeuwarden.

En altijd met de trein zoals ook uit mijn ondertekening duidelijk blijkt.
Waarom ga je niet eens naar Deventer of Zutphen, Trein-D? Prachtige plaatsen hoor, minstens zo fraai als Maastricht en dan ook nog eens aan de mooie IJssel. Woonlasten zijn zeker goedkoper dan in het westen. Trouwens ook veel vacatures. Verleg je blik eens zou ik zeggen. Dat Noord-Holland heb je nu vast en zeker wel gezien.



Zutphen ben ik wel eens geweest ja. En ik vond het daar prachtig. Maar wel een beetje ver alleen. En ik moest ook overstappen.

Deventer ben ik nog nooit geweest maar ik heb er veel positieve dingen over gehoord.

Zijn de mensen daar een beetje aardig in Deventer?😌
Zo zien we dat Nederland toch best een groot land is. Als we een doorrit niet meetellen ben ik zelf drie keer in Friesland geweest, twee keer in Groningen, één keer in Overijssel en één keer in Drenthe, en dan hebben we het over een periode van ruim twee decennia.



Veel Nederlanders komen weinig tot nooit in andere hoeken van het land en de vraag is of dit een gevolg is van lange reistijden, of een oorzaak voor die reistijden. Of is het een vicieuze cirkel? Wellicht zijn de reistijden zo lang omdat de vraag er niet is, en wellicht is de vraag er niet omdat de reistijden zo lang zijn. Een ritje Amsterdam-Maastricht mag echt wel sneller worden, vanuit de Randstad is het in bepaalde omstandigheden niet eens reëel om een dagje uit te gaan naar Limburg.
@MJL

De investeringen zijn vooral gericht op het verhogen van de betrouwbaarheid en de capaciteit van het spoorwegnet en niet op hogere snelheden. Hogere snelheden hebben los van de kosten het nadeel dat ze milieuonvriendelijk zijn en dat ze de capaciteit van het spoorwegnet verminderen omdat de snelheidsverschillen tussen treinen toenemen.
Veel Nederlanders komen weinig tot nooit in andere hoeken van het land en de vraag is of dit een gevolg is van lange reistijden, of een oorzaak voor die reistijden. Of is het een vicieuze cirkel?



Snelheid is op zich niet zo van belang denk ik. Mensen zijn vaak onbekend met hun eigen land en staan soms verbaasd als ze over een andere streek of hen onbekende plaats horen.

" O dat heb ik nooit geweten". Afstand (willen) afleggen is een gevoelsmatig iets. Je moet het ergens voor over willen hebben. Voor mensen uit de Randstad is vaak alles achter dan Amersfoort gevoelsmatig al ver. En men weet er weinig vanaf. Typisch voorbeeld is het feit dat een kennis uit Amsterdam was verhuisd naar regio Deventer en te horen kreeg van vrienden dat men nu "zo ver" moest gaan reizen.... Een uurtje over de A1.... 😔 Dat een filmploeg uit Amsterdam "maar liefst" 2 uur naar Twente moest rijden en dacht dat ze er bij Deventer al waren.... 😂
Weert heeft leuke sprinterverbindingen toch? Naar Tilburg Universiteit, of via Roermond en dan met Arriva naar Venlo en Nijmegen (Heyendaal, veel studenten) en zo... 🤔



Hooguit als daar de mega-kermis is een IC laten stoppen dan maar, zoals op Amsterdam RAI met evenementen (en dan niet Duivendrecht overslaan) ?
@Robert B

Weert heeft al sinds 1971 geen sprinterverbinding meer met Roermond. Tussen Weert en Roermond rijden uitsluitend intercity's.



NS had Weert in 1969 als intercity-station geschrapt, dat werd een faliekante mislukking en is in 1971 weer teruggedraaid. Gezien de extreme drukte tussen Weert en Eindhoven zeker in de spits zal NS deze vergissing niet nog een keer maken.



Dan is er nog een probleem. De intercity's bezuiden Eindhoven zijn nu veelal mager bezet en het schrappen van haltes als Weert of Sittard zal dit probleem alleen maar groter maken. Als je niet meer in Weert stopt krijg je dan hetzelfde probleem als tussen Den Bosch en Nijmegen: halflege intercity's en overvolle sprinters.
Ik had mijn vorige reactie nog wat aangepast... Eindhoven - (Weert) - Roermond - Nijmegen Heyendaal vaak gedaan vroeger (ik sluit me bij @Thom aan, verouderde info maar dat ging prima vroeger)



Want als er verder niets naar Roermond rijdt dan houdt het natuurlijk snel op. zie Zeist - De Klomp of neem Maarn of zo.. Dank voor de info, Mr. T! 😆

Weet iemand al wat de trajecten zullen zijn voor de ICNG. Ik begreep Amsterdam - Breda en er zijn allerlei geluiden over het noorden, maar ook nog iets tussen Amsterdam en Maastricht hopelijk?


In eerste aanleg Breda - Amsterdam, dan Den Haag - Eindhoven, dan Amsterdam - Brussel en daarna wordt er weer verder gekeken. Zoals het er nu naar uitziet wordt dat Breda - noorden van het land.

Voor zover ik weet is dit niet van toepassing voor de richting Maastricht. Dat zou ook niet logisch zijn omdat het spoor daar niet geschikt is voor hogere snelheden als nu.

 

De HSL is tot 300 km/u en op de Hanzelijn kan 200 gereden worden.


De NOS meldt nu dat er concrete plannen zijn om in 2023 sneller naar het noorden te rijden, en toont daarbij afbeeldingen van de ICNG. De plannen lijken veranderd te zijn, er is nu geen sprake meer van een versnelde IC Den Haag - Groningen zoals voorheen.


Reageer