beantwoord

Wanneer gaan we eindelijk sneller rijden?



Toon eerste bericht

113 reacties

Reputatie 7
Badge
Veel tijd is heel relatief natuurlijk, als jouw trein zonder deze extra marge op de stations vertraging oploopt dan zit hij neit meer in zijn eigen rijweg en dan kom je op een gegeven moment op een punt dat andere treinen voorrang krijgen op deze vertraagde trein. Gevolg daarvan is dat je in de meeste gevallen nog meer vertraging op gaat lopen en dan uiteindelijk risico loopt dat de trein niet verder kan omdat er geen rijweg meer beschikbaar is of dat de trein in de rijweg van de volgende trein zit en er om die reden tussen uitgehaald wordt.
Vroeger was de dienstregeling ook wel strakker. En dat ging prima. De dienstregeling is veelte wijd geworden. En de reistijden zijn gewoon te lang.
Op zich is dat geen probleem als ik binnen de provincie reis. Want dan duurt het toch altijd wel kort
Maar als ik echt ver wil reizen dan word de extra reisteit toch wel een beetje vermoeiend hoor.

En als je dan nog eens kijkt naar de route zelf op de kaart dan zul je ook zien dat het in principe wel sneller zou kunnen gaan als de lijn een rechte lijn naar Maastricht zou zijn maar er ligt geen rechtstreeks spoor. Dit zal ook niet zomaar rendabel zijn want hoeveel mensen zouden dit rechtstreekse traject compleet gaan afleggen per dag? Om een traject ook rendabel te houden moet je voldoende reizigers vervoeren en dat gaat met intercity's door deze te laten rijden via belangrijke knooppunten en daar te laten stoppen om mensen in en uit te laten stappen.

Ja maar dat is opzicht geen probleem. Daartussen zitten genoeg stukjes tussen die wel lange tijd recht zijn.
bijvoorbeeld van Station Alkmaar tot en met station Castricum (ongeveer 13km lang) is het gewoon 100% een rechte lijn. Op zo´n plek zou je gewoon lekker flink door kunnen karren. Uiteraard laat je heiloo aan je voorbij gaan. Eenmaal in station Castricum aangekomen maak je een klein bochtje. Daar rem je wat af. Maar blijf je wel gewoon doorrijden en laat je ook Castricum aan je voorbij gaan. Daarna krijd je weer een heel recht stuk en kar je ook gewoon lekker door. En voor je het weet ben je in Zaandam.
En pas in Zaandam maak je een korte stop. Want Zaandam is een grote stad waar de intercity wel heel even mag stoppen.

Zo zou het dus moeten gaan. Maar zo gaat het nu dus niet. De intercity stopt gewoon in Heiloo en Castricum. Dat snap ik echt niet. Sinds wanneer zijn Heiloo en Castricum grote steden?
Reputatie 7
Badge


De dienstregeling is niet mijn grootste ergernis, ik zou een half uur eerder thuis kunnen zijn door betere aansluitingen, helaas is het niet mogelijk om in 1 minuut van van spoor 4 naar spoor 5/6 te komen op Schiphol. In de trein kan ik gewoon werken, filmpje kijken, boek lezen, ogen dicht doen, wat dan ook. Wachtend op een perron gaat dat vrij lastig.


Joh, ik had het toch niet over aansluitingen en overstappen?? Dat is weer een heel ander hoofdstuk.
Reputatie 7
Badge
Dan ga je toch gewoon niet.... Je hebt er iets voor over of niet he 😜

Maar hoe moet ik dan naar Maastricht toe gaan? Met de auto? Helemaal naar Maastricht rijden zie ik ook niet zo zitten eigenlijk. Ondanks de kortere reistijd.
En meer smakken zijn er niet. Het is of: de trein. Of: de auto.
Met de trein zou het heel makkelijk haalbaar moeten zijn de reistijd korter te maken.
Ik heb nu al zo veel ideeën gegeven. Ik blijf niet aan de gang
Doei.
Reputatie 7
Badge

Nee, maar wat heb je eraan om een treinrit 10 minuten in te korten als je vervolgens ergens een half uur staat te wachten op een aansluiting ...


Dat gebeurd heus niet als de dienstregeling gewoon goed geregeld is. Vroeger sloeg de intercity station Heiloo en Castricum ook gewoon over. En dat was geen probleem hoor. De trein hoefde toen echt niet elders 10 minuten te wachten ofzo.
@bahnrider
Die extra snelle trein van Heerlen naar Den Haag is ingesteld toen er een aantal rijksdiensten naar Heerlen werden verhuisd om de ambtenaren een snelle dagrandverbinding met Den Haag te bieden. De trein werd betaald van subsidie van Binnenlandse Zaken en toen die subsidie ophield verdween de trein weer omdat hij zwaar onrendabel was. Zoiets als de huidige sneltrein Dordrecht-Breda.
Reputatie 7
Badge +3
Er is inderdaad geëxperimenteerd met de Intercity Plus, of IC+, om sneller vanuit Maastricht en Heerlen naar Den Haag te kunnen reizen. Dat was in eerste instantie eind jaren zeventig van de vorige eeuw.
Zie bijvoorbeeld https://nl.wikipedia.org/wiki/Intercity_Plus

Vanaf 1995 is er nog een keer een experiment geweest. Details zijn te vinden op http://www.martijnhaman.nl/typeicr_icplus.htm
Er werden dagelijks twee slagen gereden tussen Heerlen en Den Haag.
Badge +3
Maar daarna moet je ook weer terug. Nog eens drie uur reizen. Dus heen en terug samen is 6 uur reistijd.
Sorry....maar na zo´n dag ben ik dan toch wel helemaal kapot hoor.
Dit moet toch sneller kunnen? 🤔

Heeft Alkmaar dan nog geen vliegveld, met lijnvluchten naar Eindhoven of Maastricht/Aken?

Serieus, ik ken iemand die bijna dagelijks van Schiphol naar Maastricht (en terug) vloog, want via de A2 was zo'n gedoe met files en zo... Oké, die had geld te veel en spoorde niet helemaal 😉
Reputatie 7
Badge
Heeft Alkmaar dan nog geen vliegveld, met lijnvluchten naar Eindhoven of Maastricht/Aken?
Had Alkmaar dat maar want dan had ik er wellicht gebruik van kunnen maken om snel naar Eindhoven/Maastricht te reizen. Mits ik dan een scherpe prijs krijg natuurlijk. Want anders dan is het voor mij alsnog een NoGo. 😌


Serieus, ik ken iemand die bijna dagelijks van Schiphol naar Maastricht (en terug) vloog, want via de A2 was zo'n gedoe met files en zo... Oké, die had geld te veel en spoorde niet helemaal ;-)


Ff siri, weetje hoe lekker snel je dan in Maastricht bent. In een kwartiertje ben je er al ofzo.
Maar om dat nou iedere dag te doen lijkt mij wel een beetje te duur ja. 😭
Reputatie 7
Badge
10 tot 15 minuten eerder in Maastricht of Groningen boeit me niet zo.

Nou voor mij wel als je het niet erg vind. Maar ja...ik woon er dan ook wel heel erg ver vandaan. 😌
Reputatie 7
Badge
Goeie tip: Ga lekker in Zuid-Limburg wonen zou ik zeggen. Wonen is er ook véél goedkoper dan Noord-Holland en aangezien je toch scherpe tarieven wilt, tel uit je winst 😁

Ja maar ik werk in NH. Dan is het toch niet handig om in Limburg te gaan wonen. Dan moet ik iedere dag naar NH reizen. Dikke doei zeg. 😌
Zo’n prachtige treinreis, zonder te hoeven overstappen, van Alkmaar naar Maastricht, dwars door het land en een aantal grote steden, kan toch niet lang genoeg duren. Mocht de omgeving je niet interesseren dan kun je vandaag de dag, terwijl je verplaatst wordt, op een ontspannen wijze naar muziek luisteren, een film bekijken etc. of gewoon een boek lezen. Puur genieten, toch.

Overigens schreeuwt men ook in Limburg om personeel. Het is echter een misvatting om te denken dat het wonen in Maastricht goedkoper zou zijn dan in Alkmaar.
Reputatie 7
Badge
Zo’n prachtige treinreis, zonder te hoeven overstappen, van Alkmaar naar Maastricht, dwars door het land en een aantal grote steden, kan toch niet lang genoeg duren. Mocht de omgeving je niet interesseren dan kun je vandaag de dag, terwijl je verplaatst wordt, op een ontspannen wijze naar muziek luisteren, een film bekijken etc. of gewoon een boek lezen. Puur genieten, toch.

Voor een keertje is het zeker heel fijn om het te doen. De route van Alkmaar naar Maastricht toe is ook nog eens erg mooi ook. 😌
@Trein-D maak er dan een lekker lang weekend van, Landal heeft op de Cauberg erg mooie vakantiehuisjes staan of neem anders een leuk hotelletje in Maastricht 😃

Kun je lekker op je gemak de hele dag genieten van het Limburgse en dan ook vast nog reizen in de daluren 😃

Reageer