beantwoord

Wanneer gaan we eindelijk sneller rijden?



Toon eerste bericht

113 reacties


Joh, ik had het toch niet over aansluitingen en overstappen?? Dat is weer een heel ander hoofdstuk.


Nee, maar wat heb je eraan om een treinrit 10 minuten in te korten als je vervolgens ergens een half uur staat te wachten op een aansluiting ...
Goed begin. 10 minuten eraf na 2025 is een stap. Ik zou Weert alleen niet overslaan, gezien de relatief grote afstand tot de dichtstbijzijnde IC-stations zou Weert dan aangewezen zijn op Sprinters. Daar is het te groot voor. Richting Maastricht is het wellicht ook denkbaar om Sittard over te slaan. Waarom Amsterdam Amstel dan nog zo belangrijk is, zou ik niet weten. Het is binnen een aantal minuten met zowel metro als Sprinter te bereiken. Waarom moet daar zo nodig gestopt worden?

Met het doortrekken van de drielandentrein en het toenemende aantal studenten in Nederland wordt Maastricht in de toekomst belangrijker dan het nu al is. Ondanks het feit dat Maastricht geen bijzonder grote stad is, is het door de ligging toch zonder twijfel de belangrijkste bestemming in Limburg en een van de belangrijkste steden in het zuiden. Al met al moet een reistijd van 2:15 in 2025 mogelijk zijn en een reistijd van 2:05 in 2035.
Reputatie 7
Badge +3
Onlangs was er nog een test met een snelle IC Groningen - Den Haag die op de Hanzelijn 160 km/uur ging en enkele stations waaronder Assen oversloeg. Dat valt niet goed in Drenthe want die willen dat die IC daar ook stopt. Dus komt er een 2e test met ook een stop in Assen.
https://www.dvhn.nl/extra/NS-test-snelle-extra-trein-Randstad-Groningen-stopt-niet-in-Assen-23773004.html

En Groningen zo'n test, dan wil Leeuwarden ook een test met een snelle IC.
https://www.treinreiziger.nl/nieuwe-sprinter-doet-testritten-voor-snelle-intercity-ook-vanuit-leeuwarden/


Verder wil Pier Eringa van ProRail dat uiteindelijk grote stukken spoor naar de Randstad aangepast worden voor snelheden tussen 200 en 250 km/u. Maar dan mag NS wel weer andere treinen kopen want de nu bestelde ICNG heeft een maximum snelheid van 200.
https://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/143517/Trein-naar-Randstad-moet-uiteindelijk-250-km-u-kunnen-rijden

Intenties zijn er wel, nu nog kijken wanneer dat ook echt gaat gebeuren.
Verder wil Pier Eringa van ProRail dat uiteindelijk grote stukken spoor naar de Randstad aangepast worden voor snelheden tussen 200 en 250 km/u.
Ik wil niet vervelend doen maar niemand neemt de onzinverhalen van Pier Eringa serieus. Uiteindelijk is de conclusie van zijn verhalen steeds hetzelfde: de overheid moet ProRail vele miljarden extra geven en dan gaat Pier daar iets heel moois mee doen. Ik denk dat niemand erg rouwig is dat hij weggaat.
Reputatie 7
Badge +3
Het grootste probleem lijkt Eringa niet te snappen: treinen die op hoge(re) snelheid rijden en onderweg niet of nauwelijks stoppen zijn enorme capaciteitsvreters. Dat werkt heel goed in landen als Frankrijk en Spanje waar honderden kilometers gereden kunnen worden tussen grote steden door een binnenland waar nauwelijks mensen wonen. In Nederland ligt dat heel anders. We rijden van provinciestad naar provinciestad. Het langste traject zonder stop is van Zwolle naar Assen. Het is daarom een buitengewoon slecht idee om treinen non-stop van Amsterdam naar Groningen of Maastricht te laten rijden. De weggegooide capaciteit tussen de provinciesteden onderweg is veel te kostbaar.

Het idiootste voorstel van Eringa is om zonder stops van Nederland naar Barcelona te gaan rijden om met het vliegtuig te concurreren. Hij lijkt niet te beseffen dat je dan op drukke routes een volledig treinpad opoffert aan een trein die non-stop zou moeten doorrijden.

Ik heb er overigens geen bezwaar tegen wanneer er gewerkt gaat worden aan het versnellen tot 160 of 200 km/u. Op trajecten zonder gelijkvloerse kruisingen (Schiphollijn, Flevolijn/Hanzelijn en Amsterdam - Utrecht) is dat relatief eenvoudig te realiseren. Op andere trajecten kan dat in het kader van het verbeteren van de verkeersveiligheid (wegwerken van overwegen) meegenomen worden. Wel is een aanpassing van de bovenleidingspanning nodig. Wanneer je onder 1500V 200 km/u wilt rijden dan duurt het zo onwaarschijnlijk lang voordat je 200 rijdt dat dat in geen enkel nut heeft. In Frankrijk zijn een paar trajecten waar dat gebeurt en dat is geen model dat in Nederland gaat werken. Tegen de tijd dat je 200 rijdt kun je weer gaan afremmen.
Reputatie 7

10 tot 15 minuten eerder in Maastricht of Groningen boeit me niet zo.Nou voor mij wel als je het niet erg vind. Maar ja...ik woon er dan ook wel heel erg ver vandaan. 😌

Goeie tip: Ga lekker in Zuid-Limburg wonen zou ik zeggen. Wonen is er ook véél goedkoper dan Noord-Holland en aangezien je toch scherpe tarieven wilt, tel uit je winst 😁
Voor een keertje ?? Dacht toch echt dat jij een ware treinliefhebber was, @Trein-D 🤔
Reputatie 7
Badge
@Trein-D maak er dan een lekker lang weekend van, Landal heeft op de Cauberg erg mooie vakantiehuisjes staan of neem anders een leuk hotelletje in Maastricht :D

Kun je lekker op je gemak de hele dag genieten van het Limburgse en dan ook vast nog reizen in de daluren :D


Dat is nog eens een goed idee beste Jeroen. Limburg vind ik eigenlijk best wel heel erg mooi inderdaad. 👍🏽
Ik ben er in mijn hele leven twee keer geweest en het beviel mij prima.
En dan hoef ik alleen maar de heen reis te doen en dan blijf ik daar een paar daagjes. Dus eenmaal daar aangekomen kan ik dan lekker relaxen. 😌
Dit is een leuk idee voor in de zomervakantie ofzo.
Reputatie 7
Badge
Voor een keertje ?? Dacht toch echt dat jij een ware treinliefhebber was, @Trein-D 🤔

Maar dat ben ik ook. Alleen de laatste tijd werk ik heel veel en heb ik geen tijd meer (voorheen had ik dat dus wel). En de tijd die ik wel vrij ben ben ik hartstikke moe.

In de zomer vakantie moet ik gewoon lekker even wat daagjes vrij nemen me dunkt. 😌
Reputatie 7
Badge
2 keer in Limburg geweest in heel je leven dan gaat je stellingname mank en gaat meer lijken op provoceren

Ik ben pas 26 dus. Jij zal ongetwijfeld vaker in Limburg geweest zijn me dunkt.
Reputatie 7
Ja zeker vorig jaar 3 maal een dagreis naar Maastricht en dit jaar ook al een keer en daarvoor ook al vele malen net als dikwijls naar Groningen en naar Leeuwarden.
En altijd met de trein zoals ook uit mijn ondertekening duidelijk blijkt.
Reputatie 7
Badge
Waarom ga je niet eens naar Deventer of Zutphen, Trein-D? Prachtige plaatsen hoor, minstens zo fraai als Maastricht en dan ook nog eens aan de mooie IJssel. Woonlasten zijn zeker goedkoper dan in het westen. Trouwens ook veel vacatures. Verleg je blik eens zou ik zeggen. Dat Noord-Holland heb je nu vast en zeker wel gezien.

Zutphen ben ik wel eens geweest ja. En ik vond het daar prachtig. Maar wel een beetje ver alleen. En ik moest ook overstappen.
Deventer ben ik nog nooit geweest maar ik heb er veel positieve dingen over gehoord.
Zijn de mensen daar een beetje aardig in Deventer?😌
Badge +3
Weert heeft leuke sprinterverbindingen toch? Naar Tilburg Universiteit, of via Roermond en dan met Arriva naar Venlo en Nijmegen (Heyendaal, veel studenten) en zo... 🤔

Hooguit als daar de mega-kermis is een IC laten stoppen dan maar, zoals op Amsterdam RAI met evenementen (en dan niet Duivendrecht overslaan) ?

Weet iemand al wat de trajecten zullen zijn voor de ICNG. Ik begreep Amsterdam - Breda en er zijn allerlei geluiden over het noorden, maar ook nog iets tussen Amsterdam en Maastricht hopelijk?

In eerste aanleg Breda - Amsterdam, dan Den Haag - Eindhoven, dan Amsterdam - Brussel en daarna wordt er weer verder gekeken. Zoals het er nu naar uitziet wordt dat Breda - noorden van het land.

Voor zover ik weet is dit niet van toepassing voor de richting Maastricht. Dat zou ook niet logisch zijn omdat het spoor daar niet geschikt is voor hogere snelheden als nu.

 

De HSL is tot 300 km/u en op de Hanzelijn kan 200 gereden worden.

@Robert B
Weert heeft al sinds 1971 geen sprinterverbinding meer met Roermond. Tussen Weert en Roermond rijden uitsluitend intercity's.

NS had Weert in 1969 als intercity-station geschrapt, dat werd een faliekante mislukking en is in 1971 weer teruggedraaid. Gezien de extreme drukte tussen Weert en Eindhoven zeker in de spits zal NS deze vergissing niet nog een keer maken.

Dan is er nog een probleem. De intercity's bezuiden Eindhoven zijn nu veelal mager bezet en het schrappen van haltes als Weert of Sittard zal dit probleem alleen maar groter maken. Als je niet meer in Weert stopt krijg je dan hetzelfde probleem als tussen Den Bosch en Nijmegen: halflege intercity's en overvolle sprinters.

De NOS meldt nu dat er concrete plannen zijn om in 2023 sneller naar het noorden te rijden, en toont daarbij afbeeldingen van de ICNG. De plannen lijken veranderd te zijn, er is nu geen sprake meer van een versnelde IC Den Haag - Groningen zoals voorheen.

Badge +3
Ik had mijn vorige reactie nog wat aangepast... Eindhoven - (Weert) - Roermond - Nijmegen Heyendaal vaak gedaan vroeger (ik sluit me bij @Thom aan, verouderde info maar dat ging prima vroeger)

Want als er verder niets naar Roermond rijdt dan houdt het natuurlijk snel op. zie Zeist - De Klomp of neem Maarn of zo.. Dank voor de info, Mr. T! 😆
Als er een paar stops minder komen, kan dat zo geregeld zijn. Dit is echter niet handig, omdat maar een heel klein deel echt dat hele traject afreist. Verder is het spoor daar geschikt voor max 140. Er zal dus enorm veel aangepast moeten worden om sneller te rijden (infra, treinen etc). Voorlopig verwacht ik hier weinig van.
Ik snap niet dat er zo weinig ambitie is op dit gebied.
Hogere snelheden kosten bakken met geld voor extra infrastructuur en die kosten staan in geen enkele verhouding tot de extra opbrengsten tenzij je de tarieven voor langeafstandsreizigers enorm verhoogt. De ervaring in Frankrijk en Duitsland leert echter dat veel reizigers die hogere tarieven niet willen betalen en dan liever met Flixbus gaan, duurt twee keer zo lang maar is wel de helft goedkoper. Anders gezegd: er is geen businesscase.

De gemiddelde reiziger reist trouwens maar 40 km, het aantal langeafstandsreizigers zoals van Amsterdam helemaal tot Maastricht is procentueel nu eenmaal erg beperkt.
Reputatie 3
Je zou het eens met de auto moeten doen, vrijwel zeker dat je even lang, zo niet langer onderweg bent...
Ik snap niet dat er zo weinig ambitie is op dit gebied.

Aan ambitie geen gebrek. Als jij de ambitie hebt om een enorm geldbedrag te betalen, dan komt er een apart hogesnelheidsspoor van Amsterdam naar Maastricht zonder tussenstops. Zoals Tamzin al aanhaalt, bedrijven werken met businesscases anders kunnen ze de toko wel sluiten.
Reputatie 7
Badge
Volgens mij zou het Nederlandse spoor ook geschikt moeten zijn voor 150 a 160 km per uur hoor.
In India rijden ze soms ook gewoon 160 en daar is het spoor in veel slechtere staat dan het Nederlandse spoor. 😌
Dan ben je ook meteen een stuk sneller in Maastricht.
Reputatie 7
Badge
Je zou het eens met de auto moeten doen, vrijwel zeker dat je even lang, zo niet langer onderweg bent...

Niet waar. Met de auto ben je meestal sneller.
Ik heb een keertje met de auto gereden van Alkmaar naar Eindhoven. Ik deed er anderhalf uur over. Met de trein van Alkmaar naar Eindhoven doe je er ruim 2 uur over.

Tenzij je in de freaking file zit natuurlijk. Want dan doe je er wel langer over met de auto. 😌
Volgens mij zou het Nederlandse spoor ook geschikt moeten zijn voor 150 a 160 km per uur hoor.
In India rijden ze soms ook gewoon 160 en daar is het spoor in veel slechtere staat dan het Nederlandse spoor.

Bij snelheden boven de 140 kmh zijn gelijkvloerse overwegen niet meer toegestaan, moet de ondergrond in veel gevallen wordt versterkt, zijn er tunnels en viersporige baanvakken nodig, etc.

Daarnaast lopen de spoorlijnen in Nederland overal door buitenwijken en dorpen en krijg je daar opstand van de bevolking vanwege geluids- en trillingshinder (vergeet niet dat de geluidshinder kwadratisch toeneemt met de snelheid). In Brabant eisen gemeenten nu al dat snelheid van de treinen juist wordt verlaagd naar maximaal 100 kmh.

Zoals gezegd enorme kosten, dus vertel maar: vind jij het acceptabel als de treinkaartjes nog eens 50 of 100% duurder worden? Het geld moet immers wel ergens vandaan komen.

De vergelijking met India is natuurlijk nonsense, daar praat je over enkele trajecten met 160 kmh bij reisafstanden van 2000 tot 3000 km en niet van 200 km.

Reageer