Skip to main content
Hoe kan het eigenlijk dat zo lang ik leef (37) de trein van Amsterdam naar Maastricht 2,5 uur duurt? Wanner gaan we eindelijk sneller?


Als je naar de andere kant van het land moet reizen dan wil je dat graag zo snel mogelijk kunnen doen.


Echter niet tegen hogere prijzen.
Het grootste probleem lijkt Eringa niet te snappen: treinen die op hoge(re) snelheid rijden en onderweg niet of nauwelijks stoppen zijn enorme capaciteitsvreters. Dat werkt heel goed in landen als Frankrijk en Spanje waar honderden kilometers gereden kunnen worden tussen grote steden door een binnenland waar nauwelijks mensen wonen. In Nederland ligt dat heel anders. We rijden van provinciestad naar provinciestad. Het langste traject zonder stop is van Zwolle naar Assen. Het is daarom een buitengewoon slecht idee om treinen non-stop van Amsterdam naar Groningen of Maastricht te laten rijden. De weggegooide capaciteit tussen de provinciesteden onderweg is veel te kostbaar.



Het idiootste voorstel van Eringa is om zonder stops van Nederland naar Barcelona te gaan rijden om met het vliegtuig te concurreren. Hij lijkt niet te beseffen dat je dan op drukke routes een volledig treinpad opoffert aan een trein die non-stop zou moeten doorrijden.



Ik heb er overigens geen bezwaar tegen wanneer er gewerkt gaat worden aan het versnellen tot 160 of 200 km/u. Op trajecten zonder gelijkvloerse kruisingen (Schiphollijn, Flevolijn/Hanzelijn en Amsterdam - Utrecht) is dat relatief eenvoudig te realiseren. Op andere trajecten kan dat in het kader van het verbeteren van de verkeersveiligheid (wegwerken van overwegen) meegenomen worden. Wel is een aanpassing van de bovenleidingspanning nodig. Wanneer je onder 1500V 200 km/u wilt rijden dan duurt het zo onwaarschijnlijk lang voordat je 200 rijdt dat dat in geen enkel nut heeft. In Frankrijk zijn een paar trajecten waar dat gebeurt en dat is geen model dat in Nederland gaat werken. Tegen de tijd dat je 200 rijdt kun je weer gaan afremmen.
Verder wil Pier Eringa van ProRail dat uiteindelijk grote stukken spoor naar de Randstad aangepast worden voor snelheden tussen 200 en 250 km/u.

Ik wil niet vervelend doen maar niemand neemt de onzinverhalen van Pier Eringa serieus. Uiteindelijk is de conclusie van zijn verhalen steeds hetzelfde: de overheid moet ProRail vele miljarden extra geven en dan gaat Pier daar iets heel moois mee doen. Ik denk dat niemand erg rouwig is dat hij weggaat.
Waarom moet het allemaal zoveel sneller?]





Daarom. Omdat dat gewoon nodig is.

Als je naar de andere kant van het land moet reizen dan wil je dat graag zo snel mogelijk kunnen doen. 😌
Onlangs was er nog een test met een snelle IC Groningen - Den Haag die op de Hanzelijn 160 km/uur ging en enkele stations waaronder Assen oversloeg. Dat valt niet goed in Drenthe want die willen dat die IC daar ook stopt. Dus komt er een 2e test met ook een stop in Assen.

https://www.dvhn.nl/extra/NS-test-snelle-extra-trein-Randstad-Groningen-stopt-niet-in-Assen-23773004.html



En Groningen zo'n test, dan wil Leeuwarden ook een test met een snelle IC.

https://www.treinreiziger.nl/nieuwe-sprinter-doet-testritten-voor-snelle-intercity-ook-vanuit-leeuwarden/





Verder wil Pier Eringa van ProRail dat uiteindelijk grote stukken spoor naar de Randstad aangepast worden voor snelheden tussen 200 en 250 km/u. Maar dan mag NS wel weer andere treinen kopen want de nu bestelde ICNG heeft een maximum snelheid van 200.

https://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/143517/Trein-naar-Randstad-moet-uiteindelijk-250-km-u-kunnen-rijden



Intenties zijn er wel, nu nog kijken wanneer dat ook echt gaat gebeuren.
En zonder die stops heb je gewoon te weinig reizigers.



Jawel joh. Die intercity is altijd hartstikke druk.

Bovendien kunnen de inwoners van Heiloo en Castricum toch lekker met de sprinter reizen. Dan worden de sprinters teminste ook weer wat meer gevuld. 😌
Die 5 minuten op Amsterdam en Eindhoven is extra tijd om eventueel vertragingen in te kunnen lopen, dus gewoon een stukje extra marge bovenop de marge die er zit in de rijtijden.



Zo is er op dit moment ter hoogte van Geldermalsen/Culemborg een snelheidsbeperking waarbij de treinen verplicht langzamer moeten rijden dan normaal vanwege de infra ter plaatse, daar gaat dus de nodige rijtijd verloren op dit moment.




Ja maar dat kost dus wel veel tijd. Dat zijn allemaal kostbare minuten die verloren gaan. En al die minuten samen worden al snel een half uur. En voor je het weet ben je een half uur later op je bestemming.

En juist met een lange reis die je moet maken zijn die extra half uurtjes hier en daar niet fijn.😌

De NOS meldt nu dat er concrete plannen zijn om in 2023 sneller naar het noorden te rijden, en toont daarbij afbeeldingen van de ICNG. De plannen lijken veranderd te zijn, er is nu geen sprake meer van een versnelde IC Den Haag - Groningen zoals voorheen.


Die 5 minuten in Eindhoven zijn sowieso nodig omdat er bij veel treinen in Eindhoven wordt aan- of afgekoppeld.

Ja nou, Dan moeten ze dat niet doen. 😌



En hoeveel dagelijkse reizigers zijn er van Alkmaar naar Maastricht? Enkele tientallen lijkt me al hoog geschat.


Oke, maar er zijn misschien wel veel mensen die naar Eindhoven moeten reizen voor hun werk ofzo. Die moeten dan ook nog steeds 2 uur reizen.


Wow, wel 2 uur. En dat voor die paar mensen die wonen in Alkmaar en dagelijks met de trein voor hun werk naar Eindhoven reizen.



Vanuit Alkmaar kan je prima een dagje Maastricht doen. Ideale verbinding he. In het weekend om 7.30 vertrekken, aankomst om een uur of 10.00 in Maastricht en de hele dag ligt voor je 🌞




Maar daarna moet je ook weer terug. Nog eens drie uur reizen. Dus heen en terug samen is 6 uur reistijd.

Sorry....maar na zo´n dag ben ik dan toch wel helemaal kapot hoor.

Dit moet toch sneller kunnen? 🤔


Die 5 minuten op Amsterdam en Eindhoven is extra tijd om eventueel vertragingen in te kunnen lopen, dus gewoon een stukje extra marge bovenop de marge die er zit in de rijtijden.



Zo is er op dit moment ter hoogte van Geldermalsen/Culemborg een snelheidsbeperking waarbij de treinen verplicht langzamer moeten rijden dan normaal vanwege de infra ter plaatse, daar gaat dus de nodige rijtijd verloren op dit moment.
Ja maar dat kost dus wel veel tijd. Dat zijn allemaal kostbare minuten die verloren gaan. En al die minuten samen worden al snel een half uur. En voor je het weet ben je een half uur later op je bestemming.

En juist met een lange reis die je moet maken zijn die extra half uurtjes hier en daar niet fijn.😌


Veel tijd is heel relatief natuurlijk, als jouw trein zonder deze extra marge op de stations vertraging oploopt dan zit hij neit meer in zijn eigen rijweg en dan kom je op een gegeven moment op een punt dat andere treinen voorrang krijgen op deze vertraagde trein. Gevolg daarvan is dat je in de meeste gevallen nog meer vertraging op gaat lopen en dan uiteindelijk risico loopt dat de trein niet verder kan omdat er geen rijweg meer beschikbaar is of dat de trein in de rijweg van de volgende trein zit en er om die reden tussen uitgehaald wordt.



En als je dan nog eens kijkt naar de route zelf op de kaart dan zul je ook zien dat het in principe wel sneller zou kunnen gaan als de lijn een rechte lijn naar Maastricht zou zijn maar er ligt geen rechtstreeks spoor. Dit zal ook niet zomaar rendabel zijn want hoeveel mensen zouden dit rechtstreekse traject compleet gaan afleggen per dag? Om een traject ook rendabel te houden moet je voldoende reizigers vervoeren en dat gaat met intercity's door deze te laten rijden via belangrijke knooppunten en daar te laten stoppen om mensen in en uit te laten stappen.



Op de trajecten waar deze trein rijdt is het al vrij vol met treinen waardoor ook 1 trein die sneller zou kunnen niet sneller kan rijden omdat andere treinen in de weg zitten. Het is niet voor niets dat de NS en Prorail op meerdere trajecten graag 4 sporen wil hebben zodat er een spoor is voor de sprinters en een spoor voor de intercity treinen zodat deze elkaar niet hinderen. Die 4 aparte sporen scheelt dan weer enorm om het allemaal maar goed gepland te krijgen zonder dat er conflicten ontstaan.
Veel tijd is heel relatief natuurlijk, als jouw trein zonder deze extra marge op de stations vertraging oploopt dan zit hij neit meer in zijn eigen rijweg en dan kom je op een gegeven moment op een punt dat andere treinen voorrang krijgen op deze vertraagde trein. Gevolg daarvan is dat je in de meeste gevallen nog meer vertraging op gaat lopen en dan uiteindelijk risico loopt dat de trein niet verder kan omdat er geen rijweg meer beschikbaar is of dat de trein in de rijweg van de volgende trein zit en er om die reden tussen uitgehaald wordt.

Vroeger was de dienstregeling ook wel strakker. En dat ging prima. De dienstregeling is veelte wijd geworden. En de reistijden zijn gewoon te lang.

Op zich is dat geen probleem als ik binnen de provincie reis. Want dan duurt het toch altijd wel kort

Maar als ik echt ver wil reizen dan word de extra reisteit toch wel een beetje vermoeiend hoor.



En als je dan nog eens kijkt naar de route zelf op de kaart dan zul je ook zien dat het in principe wel sneller zou kunnen gaan als de lijn een rechte lijn naar Maastricht zou zijn maar er ligt geen rechtstreeks spoor. Dit zal ook niet zomaar rendabel zijn want hoeveel mensen zouden dit rechtstreekse traject compleet gaan afleggen per dag? Om een traject ook rendabel te houden moet je voldoende reizigers vervoeren en dat gaat met intercity's door deze te laten rijden via belangrijke knooppunten en daar te laten stoppen om mensen in en uit te laten stappen.


Ja maar dat is opzicht geen probleem. Daartussen zitten genoeg stukjes tussen die wel lange tijd recht zijn.

bijvoorbeeld van Station Alkmaar tot en met station Castricum (ongeveer 13km lang) is het gewoon 100% een rechte lijn. Op zo´n plek zou je gewoon lekker flink door kunnen karren. Uiteraard laat je heiloo aan je voorbij gaan. Eenmaal in station Castricum aangekomen maak je een klein bochtje. Daar rem je wat af. Maar blijf je wel gewoon doorrijden en laat je ook Castricum aan je voorbij gaan. Daarna krijd je weer een heel recht stuk en kar je ook gewoon lekker door. En voor je het weet ben je in Zaandam.

En pas in Zaandam maak je een korte stop. Want Zaandam is een grote stad waar de intercity wel heel even mag stoppen.



Zo zou het dus moeten gaan. Maar zo gaat het nu dus niet. De intercity stopt gewoon in Heiloo en Castricum. Dat snap ik echt niet. Sinds wanneer zijn Heiloo en Castricum grote steden?




De dienstregeling is niet mijn grootste ergernis, ik zou een half uur eerder thuis kunnen zijn door betere aansluitingen, helaas is het niet mogelijk om in 1 minuut van van spoor 4 naar spoor 5/6 te komen op Schiphol. In de trein kan ik gewoon werken, filmpje kijken, boek lezen, ogen dicht doen, wat dan ook. Wachtend op een perron gaat dat vrij lastig.




Joh, ik had het toch niet over aansluitingen en overstappen?? Dat is weer een heel ander hoofdstuk.
Dan ga je toch gewoon niet.... Je hebt er iets voor over of niet he 😜



Maar hoe moet ik dan naar Maastricht toe gaan? Met de auto? Helemaal naar Maastricht rijden zie ik ook niet zo zitten eigenlijk. Ondanks de kortere reistijd.

En meer smakken zijn er niet. Het is of: de trein. Of: de auto.

Met de trein zou het heel makkelijk haalbaar moeten zijn de reistijd korter te maken.

Ik heb nu al zo veel ideeën gegeven. Ik blijf niet aan de gang

Doei.


Nee, maar wat heb je eraan om een treinrit 10 minuten in te korten als je vervolgens ergens een half uur staat te wachten op een aansluiting ...




Dat gebeurd heus niet als de dienstregeling gewoon goed geregeld is. Vroeger sloeg de intercity station Heiloo en Castricum ook gewoon over. En dat was geen probleem hoor. De trein hoefde toen echt niet elders 10 minuten te wachten ofzo.
@bahnrider

Die extra snelle trein van Heerlen naar Den Haag is ingesteld toen er een aantal rijksdiensten naar Heerlen werden verhuisd om de ambtenaren een snelle dagrandverbinding met Den Haag te bieden. De trein werd betaald van subsidie van Binnenlandse Zaken en toen die subsidie ophield verdween de trein weer omdat hij zwaar onrendabel was. Zoiets als de huidige sneltrein Dordrecht-Breda.
Er is inderdaad geëxperimenteerd met de Intercity Plus, of IC+, om sneller vanuit Maastricht en Heerlen naar Den Haag te kunnen reizen. Dat was in eerste instantie eind jaren zeventig van de vorige eeuw.

Zie bijvoorbeeld https://nl.wikipedia.org/wiki/Intercity_Plus



Vanaf 1995 is er nog een keer een experiment geweest. Details zijn te vinden op http://www.martijnhaman.nl/typeicr_icplus.htm

Er werden dagelijks twee slagen gereden tussen Heerlen en Den Haag.
@Robert B

Weert heeft al sinds 1971 geen sprinterverbinding meer met Roermond. Tussen Weert en Roermond rijden uitsluitend intercity's.



NS had Weert in 1969 als intercity-station geschrapt, dat werd een faliekante mislukking en is in 1971 weer teruggedraaid. Gezien de extreme drukte tussen Weert en Eindhoven zeker in de spits zal NS deze vergissing niet nog een keer maken.



Dan is er nog een probleem. De intercity's bezuiden Eindhoven zijn nu veelal mager bezet en het schrappen van haltes als Weert of Sittard zal dit probleem alleen maar groter maken. Als je niet meer in Weert stopt krijg je dan hetzelfde probleem als tussen Den Bosch en Nijmegen: halflege intercity's en overvolle sprinters.
Waarom ga je niet eens naar Deventer of Zutphen, Trein-D? Prachtige plaatsen hoor, minstens zo fraai als Maastricht en dan ook nog eens aan de mooie IJssel. Woonlasten zijn zeker goedkoper dan in het westen. Trouwens ook veel vacatures. Verleg je blik eens zou ik zeggen. Dat Noord-Holland heb je nu vast en zeker wel gezien.



Zutphen ben ik wel eens geweest ja. En ik vond het daar prachtig. Maar wel een beetje ver alleen. En ik moest ook overstappen.

Deventer ben ik nog nooit geweest maar ik heb er veel positieve dingen over gehoord.

Zijn de mensen daar een beetje aardig in Deventer?😌
Zo zien we dat Nederland toch best een groot land is. Als we een doorrit niet meetellen ben ik zelf drie keer in Friesland geweest, twee keer in Groningen, één keer in Overijssel en één keer in Drenthe, en dan hebben we het over een periode van ruim twee decennia.



Veel Nederlanders komen weinig tot nooit in andere hoeken van het land en de vraag is of dit een gevolg is van lange reistijden, of een oorzaak voor die reistijden. Of is het een vicieuze cirkel? Wellicht zijn de reistijden zo lang omdat de vraag er niet is, en wellicht is de vraag er niet omdat de reistijden zo lang zijn. Een ritje Amsterdam-Maastricht mag echt wel sneller worden, vanuit de Randstad is het in bepaalde omstandigheden niet eens reëel om een dagje uit te gaan naar Limburg.
@MJL

De investeringen zijn vooral gericht op het verhogen van de betrouwbaarheid en de capaciteit van het spoorwegnet en niet op hogere snelheden. Hogere snelheden hebben los van de kosten het nadeel dat ze milieuonvriendelijk zijn en dat ze de capaciteit van het spoorwegnet verminderen omdat de snelheidsverschillen tussen treinen toenemen.
Veel Nederlanders komen weinig tot nooit in andere hoeken van het land en de vraag is of dit een gevolg is van lange reistijden, of een oorzaak voor die reistijden. Of is het een vicieuze cirkel?



Snelheid is op zich niet zo van belang denk ik. Mensen zijn vaak onbekend met hun eigen land en staan soms verbaasd als ze over een andere streek of hen onbekende plaats horen.

" O dat heb ik nooit geweten". Afstand (willen) afleggen is een gevoelsmatig iets. Je moet het ergens voor over willen hebben. Voor mensen uit de Randstad is vaak alles achter dan Amersfoort gevoelsmatig al ver. En men weet er weinig vanaf. Typisch voorbeeld is het feit dat een kennis uit Amsterdam was verhuisd naar regio Deventer en te horen kreeg van vrienden dat men nu "zo ver" moest gaan reizen.... Een uurtje over de A1.... 😔 Dat een filmploeg uit Amsterdam "maar liefst" 2 uur naar Twente moest rijden en dacht dat ze er bij Deventer al waren.... 😂
Weert heeft leuke sprinterverbindingen toch? Naar Tilburg Universiteit, of via Roermond en dan met Arriva naar Venlo en Nijmegen (Heyendaal, veel studenten) en zo... 🤔



Hooguit als daar de mega-kermis is een IC laten stoppen dan maar, zoals op Amsterdam RAI met evenementen (en dan niet Duivendrecht overslaan) ?

Weet iemand al wat de trajecten zullen zijn voor de ICNG. Ik begreep Amsterdam - Breda en er zijn allerlei geluiden over het noorden, maar ook nog iets tussen Amsterdam en Maastricht hopelijk?


Als er een paar stops minder komen, kan dat zo geregeld zijn. Dit is echter niet handig, omdat maar een heel klein deel echt dat hele traject afreist. Verder is het spoor daar geschikt voor max 140. Er zal dus enorm veel aangepast moeten worden om sneller te rijden (infra, treinen etc). Voorlopig verwacht ik hier weinig van.

Reageer