beantwoord

Wat is de rol van de conducteur nou eigenlijk?



Toon eerste bericht
This topic has been closed for comments

82 reacties

Reputatie 6

@PeterJKH

 

Dus in jouw optiek noemen we de Hc voortaan stationsmedewerker en laten we ze op elk station wachten op een trein om de deuren te sluiten en voor de rest doen ze dan in de tussentijd andere dingen.  

Dus een andere naam en niet meer met de trein meerijden maakt voor jou een groot verschil, ondanks dat je alsnog voor deze medewerker betaald net als nu. :joy:

Het is niet wat ik WIL. Wat ik het liefste zou zien, is een conducteur die zichtbaar aanwezig is in de trein om te adviseren, te assisteren, en waar nodig, te corrigeren. Maar dat is trekken aan een dood paard, want 99% van de conducteurs vertikt dat. Die kruipen ergens weg zodra de trein vertrekt en gedurende de reis zie je ze niet meer in de trein.

En dan ga ik me inderdaad afvragen wat het nut is van een conducteur IN de trein. En dan kan je ze net zo goed ontslaan en andere medewerkers aannemen die op het station de afhandeling van binnenkomende en vertrekkende treinen doen, en in de tussentijd aanwezig zijn op het station om kleine klusjes te doen of om reizigers op het perron te assisteren, adviseren en waar nodig te corrigeren. Daar heb je dan meer aan dan aan een conducteur die zijn werkdag zit te verslapen in de 1e klasse.

Reputatie 7

Een normaal bedrijf luistert naar zijn klanten. NS doet dit nu al zo'n 5 jaar niet. Kan ook alleen maar als je monopolist bent. @Robert B : ook dat zie ik je niet zo snel doen in een vervelende situatie. Hooguit een derde zou dan kunnen doen en dan moet je ook nog het nummer weten. Ben wel benieuwd hoe vaak daar dan iets op binnen komt. Oh nee wacht dat is natuurlijk ook weer geheim.

Reputatie 7

Wat reizigers willen is veel meer HC's met de instelling en inzet van Loes dan heeft men geen instructies van het management van NS nodig.

Badge +3

De reiziger wordt hierdoor geconfronteerd met allerlei uitwassen en kan hier dus niets mee. NS heeft het zelfs voor elkaar gekregen om een telefoonnummer te lanceren als je je onveilig voelt in de trein. Daar was toch de conducteur voor??? En zie je het al voor je, jij voelt je onveilig door lieden, die bij of naast je zitten en je moet dan gaan bellen???

Dat nummer (06 1318 1318) is niet te bellen, je kunt een WhatsApp berichtje of sms sturen.

Reputatie 7

@Jeroen: We hebben inmiddels al een 100 tal topics over dit onderwerp. Het is m.i. al lang duidelijk wat de reiziger wil en dat is meer controle. Tot op heden doet de directie van de NS al zo'n 5 jaar lang of haar neus bloedt en voert de wens van de reiziger dus niet uit.

 

De reiziger wordt geconfronteerd met allerlei uitwassen van de huidige maatschappij en kan hier dus niets mee. NS heeft het zelfs voor elkaar gekregen om een telefoonnummer te lanceren als je je onveilig voelt in de trein. Daar was toch de conducteur voor??? En zie je het al voor je, jij voelt je onveilig door lieden, die bij of naast je zitten en je moet dan gaan bellen???

 

 

@PeterJKH 

 

Dus in jouw optiek noemen we de Hc voortaan stationsmedewerker en laten we ze op elk station wachten op een trein om de deuren te sluiten en voor de rest doen ze dan in de tussentijd andere dingen.  

Dus een andere naam en niet meer met de trein meerijden maakt voor jou een groot verschil, ondanks dat je alsnog voor deze medewerker betaald net als nu. :joy:

Reputatie 7
Badge +3

Maar een serviceronde tussen elke paar grotere stations zou niet verkeerd zijn.

NS moet niet zo moeilijk doen en gewoon het controleren der vervoerbewijzen weer zo ongeveer de hoogste prioriteit moeten geven in het werk van de Hc. Controleren betekent zichtbaarheid in de trein. Controle betekent toezicht houden in de trein. Controle betekent wanbetalers uit de eerste klas zetten en beboeten. Enzovoort. 

Controle = service.

 
 
×
 
 
 
Reputatie 6

@PeterJKH  Enerzijds pleit je voor zichtbare Hc’s in de trein en nu kom je met stationconcierges en geen Hc's meer op de trein ??

Beetje wispelturig :grinning:

Zoals iMark al aangeeft verdwijnt bijna al het stationspersoneel, ook wel service wal genoemd, van de stations door een bezuinigingsronde van de NS en helaas zal dit er 1 zijn die merkbaar zal zijn op de grote stations voor mensen die niet zo vaak met de trein reizen.

Het laten vertrekken van een trein is een veiligheidsprocedure die door de huidige wetgeving alleen door een Hc en/of machinist uitgevoerd mag worden.

 

Ik pleit daar niet zozeer voor, ik gaf voornamelijk aan dat de HC's hard bezig zijn zichzelf overbodig te maken door niet zichtbaar voor de reiziger aanwezig te zijn in de trein. Tijdens de rit hebben ze daardoor nauwelijks tot geen toegevoegde waarde voor de reiziger, dus (stelde ik daarna) zouden ze in principe ook gewoon kunnen worden vervangen door personeel op het station, dat inkomende en vertrekkende treinen afhandelt en daarnaast eventueel nog wat andere taken doet op het station op tijdstippen dat er geen treinafhandeling plaatsvindt.

Reputatie 6

Gisteren vanuit Utrecht naar Groningen gereisd en vandaag naar Zuid Limburg; resultaat: Slechts 1X Kaartcontrole gehad…….En verders beide reizen geen conducteurs gezien die langskwamen…..Beetje bedroefend heh????? Zijn conducteurs nog nodig?????

Zaterdag 17 juli j.l. gereisd van Middelburg naar Enkhuizen en van Hoorn naar Middelburg (via HSL i.v.m.werkzaamheden tussen Den Haag HS en Schiedam Centrum). Geen controle gehad.

Badge +3

Ik ben het overigens eens met de constatering dat de Hc’s wel eens beter zouden mogen nadenken over hun rol in de trein. Maar dat moet ook bij de leiding van NS vandaan komen. Wanneer daar van alles gekakeld wordt over “gastheer/-vrouw” en controle pas op plaats 87 van de taken komt dan vind ik het niet verbazingwekkend dat de meeste Hc’s die controle gewoon laten voor wat het is. Vertrouwen is goed maar controle is beter. En niemand controleert de Hc’s of ze wel een beetje goed hun werk doen.

Ik meen ooit gelezen te hebben dat een hc toch echt wel gecontroleerd werd op werkzaamheden, waarbij het aantal (geregistreerde) kaartcontrole acties mee telde?

Als dat sinds corona niet meer speelt, prima. Maar een serviceronde tussen elke paar grotere stations zou niet verkeerd zijn.

Reputatie 7

Heeft NS weleens onderzocht wat de reiziger eigenlijk wenst: meer / minder / geen controle? En wat ze verwachten van de conducteur? 

Ik krijg onderzoeken van het NS-panel maar deze vraag zit er nooit bij. 

Reputatie 7
Badge +3

@Voordeelurenreiziger vraagt of kaartcontrole nodig is. Dat is een vraag die NS zou moeten beantwoorden. Ik heb geen idee hoeveel geld weglekt bij NS doordat er niet (veel) gecontroleerd wordt. NS schermt met de poortjes die de meeste reizigers tegenkomen op hun reis en die een groot deel van de wanbetalers zou tegenhouden.

Ik ben het overigens eens met de constatering dat de Hc’s wel eens beter zouden mogen nadenken over hun rol in de trein. Maar dat moet ook bij de leiding van NS vandaan komen. Wanneer daar van alles gekakeld wordt over “gastheer/-vrouw” en controle pas op plaats 87 van de taken komt dan vind ik het niet verbazingwekkend dat de meeste Hc’s die controle gewoon laten voor wat het is. Vertrouwen is goed maar controle is beter. En niemand controleert de Hc’s of ze wel een beetje goed hun werk doen.

 
 
×
 
 
 

@PeterJKH  Enerzijds pleit je voor zichtbare Hc’s in de trein en nu kom je met stationconcierges en geen Hc's meer op de trein ??

Beetje wispelturig :grinning:

Zoals iMark al aangeeft verdwijnt bijna al het stationspersoneel, ook wel service wal genoemd, van de stations door een bezuinigingsronde van de NS en helaas zal dit er 1 zijn die merkbaar zal zijn op de grote stations voor mensen die niet zo vaak met de trein reizen.

Het laten vertrekken van een trein is een veiligheidsprocedure die door de huidige wetgeving alleen door een Hc en/of machinist uitgevoerd mag worden.

 

Reputatie 3

Gisteren vanuit Utrecht naar Groningen gereisd en vandaag naar Zuid Limburg; resultaat: Slechts 1X Kaartcontrole gehad…….En verders beide reizen geen conducteurs gezien die langskwamen…..Beetje bedroefend heh????? Zijn conducteurs nog nodig?????

Reputatie 6

@PeterJKH Alle begrip voor je nostalgische gevoelens bij het reizen per trein. Maar stationspersoneel komt niet terug. Evenmin als de Honkie Tonkie burger in de stationsrestauraties.

 
 
×
 
 
 

Ik denk juist mee over een zeer moderne oplossing. Moet je eens kijken wat een geld het bespaart als (bijna) alle HC's afgeschaft worden. Daaruit kan ruimschoots het personeel betaald worden dat dan vervolgens vast op elk station aanwezig is, de binnenkomende en vertrekkende treinen afhandelen, en in de tussentijd de prullenbakken legen, reizigers te woord staan op het perron, indien nodig, de orde handhaven op het perron, enz. Een soort stationsconciërge wordt het dan. En daarmee kan je ook weer bezuinigen op personeel om de prullenbakken te legen, het station netjes te houden, enz. Win-win dus.

@PeterJKH Alle begrip voor je nostalgische gevoelens bij het reizen per trein. Maar stationspersoneel komt niet terug. Evenmin als de Honkie Tonkie burger in de stationsrestauraties.

 
 
×
 
 
 

Dat zou best wel kunnen kloppen @iMark. Dat is natuurlijk wel ‘onprettig’ voor het resterende personeel en de reizigers. De trend om vanuit de NS alles maar af te schermen is beschamend. De uitbesteding van de klantenservice, het niet faciliteren van email. Je wordt verwezen naar fb, twitter en chat. etc., en telefonisch krijg je personen aan de lijn die zeer beperkt zijn in hun mogelijkheden om bepaalde zaken op te pakken. 

Daarnaast zijn er ook verbeteringen zoals rookvrije stations, een tijdelijke ontmoediging van reizen met de trein. Echter nu proberen de NS tijdens de volgende golf weer met actiekaartjes wederom om meer mensen de trein in te lokken en dan is het wel van belang dat de regels gehandhaafd worden. Ik verbaas me dat over het juiste antwoord op deze vraag n.a.v. de verwijzing naar een ander topic.. 

 De HC mag kaartjes controleren????? De HC mag een serviceronde lopen. In een ander topic werd er wel een verklaring gegeven waar een gedeelte van de problemen op is terug te voeren.

En zelf bij de vertrekprocedure kan het dus nog mis gaan.

 

Tja, wat is de service die je als persoon in de trein verwacht? 

 

 

Reputatie 7
Badge +3

@PeterJKH Alle begrip voor je nostalgische gevoelens bij het reizen per trein. Maar stationspersoneel komt niet terug. Evenmin als de Honkie Tonkie burger in de stationsrestauraties.

 
 
×
 
 
 
Reputatie 6

Het probleem is dat vele HC's niet beseffen dat ze zichzelf overbodig maken door niet zichtbaar in de trein aanwezig te zijn als gastheer, als iemand die assisteert, adviseert en waar nodig, corrigeert. Integendeel zelfs, als je er opmerkingen over maakt, krijg je beledigde protesten.

Maar zoals het nu (vaak) is, kunnen alle HC's in feite gewoon overbodig verklaard worden, en hoeft er alleen maar op elk station een klein ploegje mensen aanwezig te zijn om het vertreksignaal te regelen. Mensen die het vertreksignaal geven, maar in plaats van in te stappen, op het perron achterblijven en daarna de volgende trein afhandelen. IN de trein maakt dat dan weinig verschil, want een HC die toch niet zichtbaar is gedurende de reis, heeft geen enkele toegevoegde waarde.

 

Ik vraag mij af of dat kostenbesparend is want dan moet ook op elk klein station in Nederland minimaal 1 persoon aanwezig zijn. Bij mij in de regio bijvoorbeeld Santpoort Noord met 4 treinen per uur. 

In de tussentijd kan die persoon dan zorgen voor het onderhoud en netjes houden van het station. Orde houden op het perron bij wachtende passagiers, als vraagbaak dienen voor reizigers die reisinformatie willen, haperende poortjes onderhouden, enz.

Het probleem is dat vele HC's niet beseffen dat ze zichzelf overbodig maken door niet zichtbaar in de trein aanwezig te zijn als gastheer, als iemand die assisteert, adviseert en waar nodig, corrigeert. Integendeel zelfs, als je er opmerkingen over maakt, krijg je beledigde protesten.

Maar zoals het nu (vaak) is, kunnen alle HC's in feite gewoon overbodig verklaard worden, en hoeft er alleen maar op elk station een klein ploegje mensen aanwezig te zijn om het vertreksignaal te regelen. Mensen die het vertreksignaal geven, maar in plaats van in te stappen, op het perron achterblijven en daarna de volgende trein afhandelen. IN de trein maakt dat dan weinig verschil, want een HC die toch niet zichtbaar is gedurende de reis, heeft geen enkele toegevoegde waarde.

 

Ik vraag mij af of dat kostenbesparend is want dan moet ook op elk klein station in Nederland minimaal 1 persoon aanwezig zijn. Bij mij in de regio bijvoorbeeld Santpoort Noord met 4 treinen per uur. 

In vele landen en in Metro systemen is het concept dat een mens een vertreksignaal moet geven al lang wegbezuinigd.  Dus als het dan toch over overbodig zijn hebt, dan kan je natuurlijk dat vertreksignaal ook gewoon vanuit de machinist geven. Je moet dan wel zorgen dat de deuren goed beveiligd zijn op klem zittende personen. Maar volgens mij zijn de meeste nieuwe sprinters al prima uitgerust dat het niet nodig is dat een mens het vertreksignaal geeft

 

Reputatie 7

Het probleem is dat vele HC's niet beseffen dat ze zichzelf overbodig maken door niet zichtbaar in de trein aanwezig te zijn als gastheer, als iemand die assisteert, adviseert en waar nodig, corrigeert. Integendeel zelfs, als je er opmerkingen over maakt, krijg je beledigde protesten.

Maar zoals het nu (vaak) is, kunnen alle HC's in feite gewoon overbodig verklaard worden, en hoeft er alleen maar op elk station een klein ploegje mensen aanwezig te zijn om het vertreksignaal te regelen. Mensen die het vertreksignaal geven, maar in plaats van in te stappen, op het perron achterblijven en daarna de volgende trein afhandelen. IN de trein maakt dat dan weinig verschil, want een HC die toch niet zichtbaar is gedurende de reis, heeft geen enkele toegevoegde waarde.

 

Ik vraag mij af of dat kostenbesparend is want dan moet ook op elk klein station in Nederland minimaal 1 persoon aanwezig zijn. Bij mij in de regio bijvoorbeeld Santpoort Noord met 4 treinen per uur. 

Reputatie 6

Het probleem is dat vele HC's niet beseffen dat ze zichzelf overbodig maken door niet zichtbaar in de trein aanwezig te zijn als gastheer, als iemand die assisteert, adviseert en waar nodig, corrigeert. Integendeel zelfs, als je er opmerkingen over maakt, krijg je beledigde protesten.

Maar zoals het nu (vaak) is, kunnen alle HC's in feite gewoon overbodig verklaard worden, en hoeft er alleen maar op elk station een klein ploegje mensen aanwezig te zijn om het vertreksignaal te regelen. Mensen die het vertreksignaal geven, maar in plaats van in te stappen, op het perron achterblijven en daarna de volgende trein afhandelen. IN de trein maakt dat dan weinig verschil, want een HC die toch niet zichtbaar is gedurende de reis, heeft geen enkele toegevoegde waarde.

 

@Robert B 

Ukkies onder de vier jaar noemen we peuters. Vanaf vier jaar zijn het kleuters.

Wat betreft de technische mogelijkheden is het helemaal niet ondenkbaar dat HC's overbodig zijn. Of dat wenselijk is , is een tweede. Onzichtbaarheid van personeel kan resulteren in polarisatie en verstoring van de orde. Zie het als een ‘kleuterjuf’ die alleen maar de deur van het lokaal zal openen en sluiten en die dan het merendeel van de tijd buiten het zicht in een afgesloten cabine de administratie aan het verwerken is. Dat werkt niet! 

Badge +3

Eenmansbediening bij de NS zal er niet snel komen denk ik, tenzij er met bijv. heel veel slimme camera’s of andere apparatuur gewerkt kan worden om de vertrekprocedure veilig te kunnen starten.

Een ‘achteruitkijkspiegel’ voor de machinist zoals op een sprintertje Gouda - Alphen a/d Rijn is natuurlijk onvoldoende.

Oh ja, en iets met vakbonden… :joy:

@iMark 

Of het formeel klopt zal zo zijn, maar daar bereik je als HC niet veel mee. En misschien is het verstandig om als NS op vele trajecten dan ook op een eenmansbediening over te stappen. Scheelt een hoop loonkosten. Daarnaast zijn de meeste HC's waarschijnlijk redelijk makkelijk buiten de organisatie te herplaatsen. Als het goed is beschikken ze n.l. minimaal over een BOA bevoegdheid en zal een uitbreiding richting een ander domein wel realiseerbaar zijn. Maar denk ook aan vacatures die lastig te vervullen zijn in andere branches waar geen harde eisen aan diploma en opleiding worden gesteld. Voor de klas als ‘kleuterjuf’ zal op basis van een interne opleiding en een BOA bevoegdheid lastig worden. Dat traject is langduriger en vereist een bepaalde vooropleiding. 

 

   

Badge +3

@Tijdvoor Pabo (leraar basisonderwijs) is inderdaad een hbo opleiding, met eventueel specialisatie voor 4 tot 8 jaar of 8 tot 12 jaar.

https://nl.wikipedia.org/wiki/KLOS_(onderwijs) De opleiding voor kleuterjuf bestaat al niet meer sinds 1985 toen de pabo startte.

Maar ‘kleuterleidster’ voor echte ukkies onder de 4 jaar of voor buitenschoolse opvang of kinderdagverblijf kan je ook met een mbo-4 opleiding Onderwijsassistent of SPW worden.

Maar dat is volgens mij nog altijd hoger dan de minimale eis voor conducteur (mbo-3)?