beantwoord

Wat is de rol van de conducteur nou eigenlijk?



Toon eerste bericht
This topic has been closed for comments

82 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Formeel klopt het echter.

Je koopt een vervoerbewijs voor een reis van A naar B. Je hebt geen recht op een zitplaats als alle plaatsen bezet zijn en je hebt geen recht op controle van je vervoerbewijs.

Bij andere vervoerders dan NS wordt gewerkt met eenmansbediening. Dan zie je helemaal geen conducteur. Af en toe komt er een vliegende ploeg controleurs langs om wanbetalers op te sporen.

 
 
×
 
 
 

Conducteur komt in de sprinter de 1e Klas binnen…...Ja, kapje moet over de neus/Ik lijk wel een Kleuterjuf!!………...Reactie: Als je zo gefrustreerd ben, moet je een andere baan gaan zoeken!!!!

Eikel!

 

In Hertogenbosch op spoor 6 een andere klant van een mondkapje kunnen voorzien, kon hij mooi met de Intercity naar Eindhoven mee…...

 

@Voordeelurenreiziger 

Het is ook redelijk ongepast om zo als conducteur te reageren en het beroep van ‘kleuterjuf’ op deze wijze te gebruiken. De opleidingseisen om HC te worden liggen namelijk lager dan die van iemand die de PABO heeft gedaan. Een andere baan zoeken is dan wel mogelijk, echter zal er dan nog wel een erkend HBO diploma behaald te worden. Natuurlijk kan het zo zijn dat de betreffende HC overgestapt is na zijn opleiding als ‘kleuterjuf’, dan weet deze persoon natuurlijk wel wat de werkzaamheden van een ‘kleuterjuf’ zijn. Een groot verschil tussen een HC en een ‘Kleuterjuf’, is dat de ‘kleuterjuf’ zichtbaar en aanspreekbaar is. Je kunt er zelfs mee communiceren en mailen. En wordt er een klacht ingediend, dan is er vaak een overleg tussen de partijen waarbij de betrokkenen gehoord worden. Dat is een heel groot verschil.

@Jeroen 

‘Verder heb ik als ik een ticket koop voor de trein nergens gezien dat ik ook diensten van de Hc koop.’ 

Dit soort reacties kunnen gewoon niet. En als een HC dit zou uitdragen lijkt het mij ook verstandig om een andere baan te zoeken. Hoor je het een ‘Kleuterjuf al zeggen’? ….

 

 

 

Reputatie 7

@Marcel Stroo : sorry het is niet Arriva maar Qbuzz en die laat het dan weer uitvoeren door R-net. Zo af en toe niet meer te volgen.

Het is net andersom. R-net is de merknaam van een samenwerking tussen overheden en vervoersautoriteiten. De uitvoering ligt bij gecontracteerde vervoerders als Qbuzz.

https://www.rnet.nl/dit-is-rnet/

 
 
×
 
 
 

Bedankt voor de aanvulling. Net even de website bekeken. Treinen zijn in ieder geval goed en comfortabel.

Reputatie 7
Badge +3

@Marcel Stroo : sorry het is niet Arriva maar Qbuzz en die laat het dan weer uitvoeren door R-net. Zo af en toe niet meer te volgen.

Het is net andersom. R-net is de merknaam van een samenwerking tussen overheden en vervoersautoriteiten. De uitvoering ligt bij gecontracteerde vervoerders als Qbuzz.

https://www.rnet.nl/dit-is-rnet/

 
 
×
 
 
 
Reputatie 4

Het beroep van conducteur zou wel eens gemoderniseerd mogen worden. We leven in een tijd waarin mensen zich helaas steeds asocialer en egoïstischer gedragen en daarmee is er in de trein ook steeds meer behoefte aan mensen die dat wangedrag weer in het gareel krijgen. Als er spoorwegpolitie door de trein loopt te controleren dan voel ik me veel prettiger dan wanneer conducteurs dat doen. Voor zover die laatste groep al optreed tegen wangedrag merk je dat ze moeite hebben om die rol van ordebewaker op zich te nemen.

 

Met de komst van de OV-chipkaart en het sluiten van de poortjes is er beloofd dat stations en treinen veiliger zouden worden. Momenteel (vooral de laatste anderhalf jaar) zie ik daarvan eerder het tegendeel. Tijd om het vak van conducteur nieuw leven in te blazen.

Reputatie 7

@Marcel Stroo : sorry het is niet Arriva maar Qbuzz en die laat het dan weer uitvoeren door R-net. Zo af en toe niet meer te volgen. Dat de fiets op dit traject gratis is, wist ik trouwens niet. Ik had wel het vermoeden dat bijna niemand een fietskaartje had, maar dat hoefde dan ook niet. Maar voor de rest een prima trein met veel fietsplekken cq klapstoeltjes. Waarom heeft NS deze niet besteld???

Bij de SLT en de Flirt heb ik altijd het gevoel dat ze niet willen vertrekken. (aarzelend in beweging komen). Bij deze trein had ik dat gevoel niet, lekkere zitplaatsen en veel fietsplaatsen of klapstoelen.  

Badge +3

Op het traject Dordrecht-Geldermalsen mogen de fietsen gratis mee. Overigens rijdt Arriva hier al enkele jaren niet meer, maar wordt de dienstregeling uitgevoerd door R-net.

Qbuzz (volgens je reishistorie), maar onder de vlag van R-net of in ieder geval die naam op de treinen.

Reputatie 6

Aangezien men wel weet hoe ik erin sta, is er een taak bijgekomen en das de reserveringen voor fietsen. Ik kom veel reizigers tegen zonder reservering en dat uitleggen kost best wat tijd. Het wordt ook drukker, dus ik heb weer meer te doen en duren mijn rondes weer wat langer tijdens controle.

Dat uitleggen van de reserveringen ben je volgens mij echt de enige in. Vandaag behoorlijk wat gereisd met fiets en tot mijn niet geringe verbazing wel 3 keer gecontroleerd. Reservering was al gelijk in Haarlem misgegaan want de trein naar Leiden van 09.37 uur had een vertraging van 10 minuten dus al mijn vervolgtreinen heb ik gemist. Het voor de rest van de dag er maar op gegokt en zoals gezegd maar liefst 3 keer gecontroleerd. Conducteurs vroegen wel naar mijn fietskaartje die ik natuurlijk had maar reservatie is echt niet ter sprake gekomen. Ik moet wel zeggen dat behoudens het traject Geldermalsen-Dordrecht (Arriva) ik weinig fietsen ben tegengekomen. Stukje Geldermalsen-Dordrecht wel heel veel fietsen (soms wel 10), maar daar is dan ook plek voor 12 fietsen. (vraag mij sowieso af waarom NS dit soort treinen niet besteld heeft als Sprinter).  

Op het traject Dordrecht-Geldermalsen mogen de fietsen gratis mee. Overigens rijdt Arriva hier al enkele jaren niet meer, maar wordt de dienstregeling uitgevoerd door R-net.

Reputatie 7

Aangezien men wel weet hoe ik erin sta, is er een taak bijgekomen en das de reserveringen voor fietsen. Ik kom veel reizigers tegen zonder reservering en dat uitleggen kost best wat tijd. Het wordt ook drukker, dus ik heb weer meer te doen en duren mijn rondes weer wat langer tijdens controle.

Dat uitleggen van de reserveringen ben je volgens mij echt de enige in. Vandaag behoorlijk wat gereisd met fiets en tot mijn niet geringe verbazing wel 3 keer gecontroleerd. Reservering was al gelijk in Haarlem misgegaan want de trein naar Leiden van 09.37 uur had een vertraging van 10 minuten dus al mijn vervolgtreinen heb ik gemist. Het voor de rest van de dag er maar op gegokt en zoals gezegd maar liefst 3 keer gecontroleerd. Conducteurs vroegen wel naar mijn fietskaartje die ik natuurlijk had maar reservatie is echt niet ter sprake gekomen. Ik moet wel zeggen dat behoudens het traject Geldermalsen-Dordrecht (Arriva) ik weinig fietsen ben tegengekomen. Stukje Geldermalsen-Dordrecht wel heel veel fietsen (soms wel 10), maar daar is dan ook plek voor 12 fietsen. (vraag mij sowieso af waarom NS dit soort treinen niet besteld heeft als Sprinter).  

Reputatie 7
Badge +3

Punt 4 wordt denk ik het meeste gedaan, want waarom zijn conducteurs anders altijd zo drukmet hun mobiel bezig...

Aangezien men wel weet hoe ik erin sta, is er een taak bijgekomen en das de reserveringen voor fietsen. Ik kom veel reizigers tegen zonder reservering en dat uitleggen kost best wat tijd. Het wordt ook drukker, dus ik heb weer meer te doen en duren mijn rondes weer wat langer tijdens controle.

Reputatie 7

Rol van de conducteur aldus de vacature;

 

Na een betaalde interne opleiding ben je klaargestoomd om onze reizigers een goede reis te bezorgen. Mede dankzij jouw kennis, enthousiaste uitstraling en servicegerichtheid ben jij straks van onschatbare waarde bij het:

  • Informeren van reizigers. Als conducteur beantwoord je vragen in de trein en buiten op het perron. Je zorgt voor omroepberichten in de trein en informeert reizigers over overstapmogelijkheden.
  • Uitvoeren van de vertrekprocedure, zodat de trein op tijd vertrekt. Dit houdt in dat je o.a. controleert of iedereen is ingestapt, checkt of het sein veilig staat, fluit bij het sluiten van de deuren en de deuren daadwerkelijk sluit.
  • Controleren van vervoersbewijzen van reizigers.
  • Schakelen met collega’s van Veiligheid & Service en de machinist bij calamiteiten of onveilige situaties. 

Punt 1 en 3 schort het dus erg aan.

Reputatie 7

Ik ben wekelijks in Belgie de laatste maanden, maar kom praktisch geen controle tegen.

Ik ben op dit moment in Brussel en heb vorige en deze week tijdens 6 (langere) treinreizen in België ook slechts 2x controle gehad. 

Dat is nog altijd veel meer dan bij NS

Reputatie 7

Waarom kan er niet simpelweg frequent gecontroleerd en door de trein gelopen worden? Dat lijkt mij toch zeer belangrijk, zoniet de hoofdtaak, tezamen met veilig en tijdig vertrekken. Ik begrijp echt niet dat NS controle minder van belang lijkt te vinden. Wat heb je nou aan rondes waarbij de conducteur goedemorgen komt wensen, mensen hun kaart tevoorschijn halen en de conducteur zegt " nee is niet nodig hoor" en snel doorloopt? De zwartrijders een flinke kans op een boete geven en overlastgevers en huisregelovertreders aanspreken en eventueel eruit zetten lijkt me vele malen belangrijker.

Ik denk weleens terug aan buitenlandse treinreizen enkele jaren terug, waar de taken heel anders werden uitgevoerd. In Portugal ontsnap je gewoon niet aan controle, terwijl de trein om de 5 tot 10 minuten stopte, die man liep continu op en neer, zette zwartrijders uit de trein als die niet ter plekke met toeslag een kaartje bij hem wilden kopen, en ging op het eindstation de ramen van de trein wassen en losliggend afval opruimen, voordat een half uur later de trein weer terugreed. Ik heb die man met bewondering geobserveerd. In Italië en Spanje kom je de perrons op grotere stations niet eens op zonder menselijke ticketinspectie. Veel meer personeel ook overal. Dat zal met de loonkosten te maken hebben natuurlijk.

Reputatie 3

Ik ben wekelijks in Belgie de laatste maanden, maar kom praktisch geen controle tegen.

Ik ben op dit moment in Brussel en heb vorige en deze week tijdens 6 (langere) treinreizen in België ook slechts 2x controle gehad. 

Rol van de conducteur aldus de vacature;

 

Na een betaalde interne opleiding ben je klaargestoomd om onze reizigers een goede reis te bezorgen. Mede dankzij jouw kennis, enthousiaste uitstraling en servicegerichtheid ben jij straks van onschatbare waarde bij het:

  • Informeren van reizigers. Als conducteur beantwoord je vragen in de trein en buiten op het perron. Je zorgt voor omroepberichten in de trein en informeert reizigers over overstapmogelijkheden.
  • Uitvoeren van de vertrekprocedure, zodat de trein op tijd vertrekt. Dit houdt in dat je o.a. controleert of iedereen is ingestapt, checkt of het sein veilig staat, fluit bij het sluiten van de deuren en de deuren daadwerkelijk sluit.
  • Controleren van vervoersbewijzen van reizigers.
  • Schakelen met collega’s van Veiligheid & Service en de machinist bij calamiteiten of onveilige situaties. 

Verder heb ik als ik een ticket koop voor de trein nergens gezien dat ik ook diensten van de Hc koop. 

Prima, heb ik ook geen behoefte aan. Wel zou het dan logisch zijn dat ik ook niet meer via mijn ticket hoeft te betalen voor de "diensten" van de conducteur als ik daar geen behoefte aan heb. De 5000-6000 conducteurs kosten jaarlijks zo'n 500 miljoen euro en die kosten worden nu wel op de reiziger verhaald.

Goh, van de week maar eens een topic openen wat de rol is van PeterJKH op dit forum :rofl:

 

Verder heb ik als ik een ticket koop voor de trein nergens gezien dat ik ook diensten van de Hc koop. :grinning:

 

 

Het verbaast mij ook. Had het er afgelopen week nog met een collega over uit Nederland, dat het niet alleen hier een dingis.

Reputatie 7

Ik ben dus bijvoorbeeld heel nieuwsgierig waarom je in België wel op 90 van de 100 reizen gecontroleerd wordt en in Nederland dit dus blijkbaar niet mogelijk is.

Huh? Ik ben wekelijks in Belgie de laatste maanden, maar kom praktisch geen controle tegen. Enige actieve controle die ik heb gehad was Maastricht-Luik. En ik maak toch behoorlijke afstanden in het land per trein.

Bijzonder. Zie:

https://www.tijd.be/ondernemen/transport/nmbs-controleert-opnieuw-tickets-in-trein/10249427.html

http://www.ovs-sic.be/nl/tussenkomst-ovs-verplichte-ticketcontroles-door-treinbegeleiders/

Ik ben dus bijvoorbeeld heel nieuwsgierig waarom je in België wel op 90 van de 100 reizen gecontroleerd wordt en in Nederland dit dus blijkbaar niet mogelijk is.

Huh? Ik ben wekelijks in Belgie de laatste maanden, maar kom praktisch geen controle tegen. Enige actieve controle die ik heb gehad was Maastricht-Luik. En ik maak toch behoorlijke afstanden in het land per trein.

Reputatie 7

 

Ik ben dus bijvoorbeeld heel nieuwsgierig waarom je in België wel op 90 van de 100 reizen gecontroleerd wordt en in Nederland dit dus blijkbaar niet mogelijk is.

De taken van de Belgische treinbegeleider volgens de NMBS:

- klanten onthalen op perron en in de trein

- reisinformatie verstrekken 

- controleren en verkopen van vervoerbewijzen

- netheid en staat van materieel inspecteren 

- zorgen voor een veilig en stipt vertrek en veilige reis 

- administratieve taken zoals defecten communiceren en klanten tellen.

Vanuit NMBS is veelvuldige controle opnieuw verplicht. Vorig jaar was dat ivm corona een tijdje vrijwillig. Controle is er o.a belangrijk omdat je in België in de trein voor ik meen 7 euro extra ook een kaartje kan kopen. Door de controle tref je deze vervoerbewijsloze reizigers. 

Bij NS heb je ook de servicerondes en mogen de HC's meen ik kiezen welke ronde ze doen en ook wanneer- bij NMBS bestaan die servicerondes niet. De cultuur van NMBS is veel traditioneler en formeler. Echt nog kaartjes knippen en verkopen. Ze willen er echt niet aan een landelijk chipsysteem zoals bij ons. Sinds de invoering daarvan heeft NS volgens mij gedacht dat de poortjes de meeste zwartrijders wel tegen zou houden en dus zou controleren geen prioriteit meer hebben. Die overgebleven tijd zou je vast beter in "service" kunnen steken, wat dit breed interpreteerde begrip dan ook moge inhouden.

Nederland is vaak veel losser, informeler, haantje de voorste met innovatieve "hippe" concepten en alles "moet kunnen". Heel anders dan de Belgische cultuur.

 

 

 

Reputatie 7

Goh, van de week maar eens een topic openen wat de rol is van PeterJKH op dit forum :rofl:

 

Verder heb ik als ik een ticket koop voor de trein nergens gezien dat ik ook diensten van de Hc koop. :grinning:

 

Natuurlijk doe je dat wel. De HC zal ook gewoon betaald worden (althans voor een groot deel) uit de inkomsten uit reizigers, die daardoor (mee)betalen aan de service van de conducteur. Net zo goed als een winkeljuffrouw betaald wordt uit de omzet van de winkel die door klanten betaald wordt. Maar als die winkeljuffrouw vervolgens geen service geeft aan de klanten, maar heel de dag in de kantine koffie gaat zitten drinken, kunnen klanten wel degelijk klagen dat er niemand in de winkel aanwezig is om hen te adviseren of te assisteren, en dan denk ik zomaar dat die winkeljuffrouw heel gauw naar een andere baan kan gaan uitkijken.

En prima, als je als NS vindt dat de HC niet aanwezig hoeft te zijn in de trein, maar zendt dan ook geen spotjes uit op TV waarin net gedaan wordt alsof iedere trein wordt bevolkt door breeduit lachende conducteurs die niks liever doen dan een praatje maken met de reizigers, hen adviseren en hen assisteren. Want dat is dan bullshit. Hou dan gewoon op met die misleidende reclame.

 

Prima verwoord. De situatie in Nederland staat inmiddels wel in heel schril contrast met bijvoorbeeld België. Ik zie die spotjes op TV ook en denk dan ook dit is wel heel ver bezijden de werkelijkheid.

Reclame overdrijft natuurlijk altijd, maar bij NS wordt je na instappen in 9 van de 10 gevallen aan je lot overgelaten. 

Maar @Jeroen ga vrolijk door met je bedrijf positief te profileren hoor.

Reputatie 6

Het is al vele malen hier op het forum aan de orde geweest,

Dus openen ‘we’ er nog maar een topic over? :rolling_eyes:

Reclamespotjes zijn natuurlijk bijna altijd mooier dan de werkelijkheid (of zelfs te mooi om waar te zijn).

Eens kijken hoe ver ik kom met dat 'theelepeltje Dreft’ dat volgens de reclame toch echt ‘volstaat voor de hele vaat’ :sweat_smile:

Of een wasje draaien met Witte Reus (wast een berg, kost een beetje) een heel voetbalveld aan beddegoed ga doen, en dan met een helikopter ophangen.

“Wij van NS-Eend vinden dat we het prima doen” :rofl:

Ja, en ik zal er net zo lang topics over blijven openen of op terug blijven komen totdat iemand van de NS het fatsoen heeft er een duidelijk en verklaarbaar antwoord op te geven.

Reputatie 6

Goh, van de week maar eens een topic openen wat de rol is van PeterJKH op dit forum :rofl:

 

Verder heb ik als ik een ticket koop voor de trein nergens gezien dat ik ook diensten van de Hc koop. :grinning:

 

Natuurlijk doe je dat wel. De HC zal ook gewoon betaald worden (althans voor een groot deel) uit de inkomsten uit reizigers, die daardoor (mee)betalen aan de service van de conducteur. Net zo goed als een winkeljuffrouw betaald wordt uit de omzet van de winkel die door klanten betaald wordt. Maar als die winkeljuffrouw vervolgens geen service geeft aan de klanten, maar heel de dag in de kantine koffie gaat zitten drinken, kunnen klanten wel degelijk klagen dat er niemand in de winkel aanwezig is om hen te adviseren of te assisteren, en dan denk ik zomaar dat die winkeljuffrouw heel gauw naar een andere baan kan gaan uitkijken.

En prima, als je als NS vindt dat de HC niet aanwezig hoeft te zijn in de trein, maar zendt dan ook geen spotjes uit op TV waarin net gedaan wordt alsof iedere trein wordt bevolkt door breeduit lachende conducteurs die niks liever doen dan een praatje maken met de reizigers, hen adviseren en hen assisteren. Want dat is dan bullshit. Hou dan gewoon op met die misleidende reclame.