beantwoord

Wat is de rol van de conducteur nou eigenlijk?


Reputatie 6

Het is al vele malen hier op het forum aan de orde geweest, deze vraag, maar je krijgt eigenlijk nooit een duidelijk antwoord, integendeel, meestal lopen topics die opmerkingen maken over de geringe aanwezigheid van de conducteur (of HC) in de trein, gewoonweg dood zonder dat er een afdoende verklaring is.

Vandaag de dag wordt de geringe aanwezigheid van HC's in de trein gegooid op corona, maar dat is natuurlijk maar een gedeeltelijke waarheid, want ook in de jaren 2015-2019, toen corona nog ver van ons bed was, werd al regelmatig geklaagd over conducteurs die zich gedurende de rit terugtrokken in ruimtes die niet toegankelijk zijn voor de reizigers en gewoon onzichtbaar bleven tot het volgende station.

Dit probleem speelt nog steeds, nog steeds kom je het in talloze topics tegen op dit forum. Maar een afdoende antwoord ontbreekt nog steeds.

Op TV in de reclamespotjes zie je goedlachse HC's die bij “hun” trein allerlei reizigers vriendelijk te woord staan, IN de trein TIJDENS de reis een praatje maken met de passagiers, of hen vooruithelpen met informatie of adviezen. Maar de werkelijkheid is gewoon anders: de HC geeft het vertreksignaal, en sluit zich op tot het volgende station. Niks gezellige praatjes, nuttige informatie of handige adviezen aan de passagiers. Ze zijn gewoon niet aanwezig in de trein. Of althans niet onder de passagiers. Dus die reclamespotjes zijn weliswaar erg aardig om te zien, maar of ze de werkelijkheid weergeven… ik ben bang van niet.

Soms ook wordt gesteld dat een HC zélf mag uitmaken of hij controleert of niet, en of hij zichtbaar is voor de passagiers of niet. Vreemd vind ik dat. Net alsof mijn baas tegen mij zegt: “Kijk zelf maar, als je zin hebt om je werk te doen, helemaal tof, maar zit je liever achter je bureau te hangen terwijl je een game speelt, joh, moet je lekker zelf weten, maakt ook niet uit, zodra je maar even de telefoon aanneemt af en toe...”

Dus WAT is nou eigenlijk de rol van een HC en dan met name TIJDENS de treinreis en hoe komt dat tot uiting als die HC nooit zichtbaar aanwezig is voor de passagiers?

icon

Beste antwoord door Sascha NS 20 July 2021, 20:24

Bekijk origineel

This topic has been closed for comments

82 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Maar een serviceronde tussen elke paar grotere stations zou niet verkeerd zijn.

NS moet niet zo moeilijk doen en gewoon het controleren der vervoerbewijzen weer zo ongeveer de hoogste prioriteit moeten geven in het werk van de Hc. Controleren betekent zichtbaarheid in de trein. Controle betekent toezicht houden in de trein. Controle betekent wanbetalers uit de eerste klas zetten en beboeten. Enzovoort. 

Controle = service.

 
 
×
 
 
 

Vandaag te maken gehad met een vervelende situatie in mijn trein, waar de reizigers erg blij waren dat er een HC in de trein aanwezig was. Kan niet teveel over de situatie vertellen, maar ik merkte dat mijn optreden werd gewaardeerd. 

Soms kan ik ook geen ijs met me handen breken, wat men soms wel verwacht, toch blijft op zijn minst zichtbaarheid belangrijk, maar idd, vertrouwen is goed, controle is beter.

Reputatie 6

Een vraag die in de afgelopen jaren al vaak is gesteld, maar nooit komt er een antwoord op. Reizigers lijken/blijken het toch te waarderen indien de conducteur wél zichtbaar aanwezig is in de trein, gezien de vele topics die hier de afgelopen 7 jaar over zijn geopend, maar een antwoord krijgen ze niet. En helaas nu weer niet, zoals blijkt.

Er is zeker antwoord gegeven, op de manier van uitleggen wat de conducteur doet wanneer deze geen controle ronde uitvoert, zoals @Loes bijvoorbeeld in dit topic aangeeft. Dus waarom niet zichtbaar? Omdat hij/zij bezig is met andere taken. De conducteur bepaalt dit naar eigen inzicht omdat de conducteur zelf het beste kan inschatten wat er prioriteit heeft, wij niet. Daarnaast is het tegenwoordig wat makkelijker om een conducteur mis te lopen, omdat het steeds drukker wordt de laatste tijd. Meer mensen, meer controle, minder stappen door de trein, want veel stilstaan bij reizigers. Het signaal van reizigers (zoals jullie, bijvoorbeeld) dat er te weinig zichtbaarheid is, is bij de betreffende afdeling heus wel aangekomen. Of en wanneer dit handelingsperspectief aangepast zal worden is gewoonweg niet bekend. Ik kan daarom niet veel meer doen of zeggen wat we de laatste jaren al hebben gedaan. Dit is een community, en geen bepalende directie, maar jullie worden echt gehoord. Dat onze antwoorden wat bozig overkomen is een interpretatie. Zou je mijn stem horen, dan denk je hier misschien wel anders over. Ik hoop hiermee de vraag definitief te hebben beantwoord. Want meer heb ik niet in me.

Dank voor je antwoord. Maar snap jij mij en de andere reizigers ook? Mensen die uren lang in een trein zitten en gewoon nooit een conducteur zien, niet om te controleren, niet om even langs te lopen, niet eens zelfs om de reizigers even welkom te heten (de gastheerfunctie waar zo hoog over opgegeven wordt).

Wat de conducteur dan voor andere taken heeft in de trein behalve er zijn voor de reizigers, weet ik niet en kan ik me eerlijk gezegd weinig bij voorstellen. Maar dat kan ik mis hebben. Misschien slepen alle conducteurs wel aktentassen vol administratie mee die ze uren lang moeten afwerken. Ik heb er althans nooit wat van gemerkt. Wel van conducteurs die de reis doorbrachten in een 1e klasse coupe, gezellig kletsend met elkaar, en er alleen uitkwamen bij de stations. Administratie of ander werk zaten ze dan ook echt niet te doen.

Maar dat allemaal tot daar aan toe. Je geeft zelf ook aan dat het probleem al jaren en jarenlang bekend is, dat er veel reizigers zijn die er opmerkingen over maken. Waaróm wordt er dan niks mee gedaan? Jij kan wel stellen dat de reizigers echt worden gehoord, maar dan blijkbaar het ene oor in en het andere oor net zo hard weer uit. En dat is best frustrerend.

Reputatie 7

@Jeroen: We hebben inmiddels al een 100 tal topics over dit onderwerp. Het is m.i. al lang duidelijk wat de reiziger wil en dat is meer controle. Tot op heden doet de directie van de NS al zo'n 5 jaar lang of haar neus bloedt en voert de wens van de reiziger dus niet uit.

 

De reiziger wordt geconfronteerd met allerlei uitwassen van de huidige maatschappij en kan hier dus niets mee. NS heeft het zelfs voor elkaar gekregen om een telefoonnummer te lanceren als je je onveilig voelt in de trein. Daar was toch de conducteur voor??? En zie je het al voor je, jij voelt je onveilig door lieden, die bij of naast je zitten en je moet dan gaan bellen???

 

 

Conducteur komt in de sprinter de 1e Klas binnen…...Ja, kapje moet over de neus/Ik lijk wel een Kleuterjuf!!………...Reactie: Als je zo gefrustreerd ben, moet je een andere baan gaan zoeken!!!!

Eikel!

 

In Hertogenbosch op spoor 6 een andere klant van een mondkapje kunnen voorzien, kon hij mooi met de Intercity naar Eindhoven mee…...

 

@Voordeelurenreiziger 

Het is ook redelijk ongepast om zo als conducteur te reageren en het beroep van ‘kleuterjuf’ op deze wijze te gebruiken. De opleidingseisen om HC te worden liggen namelijk lager dan die van iemand die de PABO heeft gedaan. Een andere baan zoeken is dan wel mogelijk, echter zal er dan nog wel een erkend HBO diploma behaald te worden. Natuurlijk kan het zo zijn dat de betreffende HC overgestapt is na zijn opleiding als ‘kleuterjuf’, dan weet deze persoon natuurlijk wel wat de werkzaamheden van een ‘kleuterjuf’ zijn. Een groot verschil tussen een HC en een ‘Kleuterjuf’, is dat de ‘kleuterjuf’ zichtbaar en aanspreekbaar is. Je kunt er zelfs mee communiceren en mailen. En wordt er een klacht ingediend, dan is er vaak een overleg tussen de partijen waarbij de betrokkenen gehoord worden. Dat is een heel groot verschil.

@Jeroen 

‘Verder heb ik als ik een ticket koop voor de trein nergens gezien dat ik ook diensten van de Hc koop.’ 

Dit soort reacties kunnen gewoon niet. En als een HC dit zou uitdragen lijkt het mij ook verstandig om een andere baan te zoeken. Hoor je het een ‘Kleuterjuf al zeggen’? ….

 

 

 

Badge +3

Reizigers zijn het zat…

Waar zijn die conducteurs in hemeltjesnaam elke keer als je ze nodig hebt?!

Nou ja, op elk station om te fluiten en te sluiten dus. Deal with it, ze zijn er dus ergens en overal?

Dat is dus ‘vindbaar’, als jijzelf even (je bagage blijft even achter) naar die open deur loopt om je verhaal te doen. 

En nee, we gaan vervolgens niet weg zonder jouw (tijdelijk, jij zocht mij)! achtergelaten bagage op stoel x… Of toch wel?

Hoe dan ook, een hc ergens ter plaatse roepen is geen goed idee, want tegen de tijd dat je die gevonden hebt is er iemand anders met jouw laptop vandoor of zo.

Nee sukkel Robert, al je bagage moet natuurlijk mee naar de hc of de wc… of zelf toezicht houden en handhaven!

De tijd dat een oplettende hc ‘even op je bagage lette’ als jij naar de wc moest is natuurlijk al lang voorbij.

Ikzelf vraag dat aan andere reizigers, en dat werkt prima ‘Wat is uw naam en let u even op mijn spullen?’

Reputatie 7

Een normaal bedrijf luistert naar zijn klanten. NS doet dit nu al zo'n 5 jaar niet. Kan ook alleen maar als je monopolist bent. @Robert B : ook dat zie ik je niet zo snel doen in een vervelende situatie. Hooguit een derde zou dan kunnen doen en dan moet je ook nog het nummer weten. Ben wel benieuwd hoe vaak daar dan iets op binnen komt. Oh nee wacht dat is natuurlijk ook weer geheim.

Reputatie 6

@PeterJKH

 

Dus in jouw optiek noemen we de Hc voortaan stationsmedewerker en laten we ze op elk station wachten op een trein om de deuren te sluiten en voor de rest doen ze dan in de tussentijd andere dingen.  

Dus een andere naam en niet meer met de trein meerijden maakt voor jou een groot verschil, ondanks dat je alsnog voor deze medewerker betaald net als nu. :joy:

Het is niet wat ik WIL. Wat ik het liefste zou zien, is een conducteur die zichtbaar aanwezig is in de trein om te adviseren, te assisteren, en waar nodig, te corrigeren. Maar dat is trekken aan een dood paard, want 99% van de conducteurs vertikt dat. Die kruipen ergens weg zodra de trein vertrekt en gedurende de reis zie je ze niet meer in de trein.

En dan ga ik me inderdaad afvragen wat het nut is van een conducteur IN de trein. En dan kan je ze net zo goed ontslaan en andere medewerkers aannemen die op het station de afhandeling van binnenkomende en vertrekkende treinen doen, en in de tussentijd aanwezig zijn op het station om kleine klusjes te doen of om reizigers op het perron te assisteren, adviseren en waar nodig te corrigeren. Daar heb je dan meer aan dan aan een conducteur die zijn werkdag zit te verslapen in de 1e klasse.

Reputatie 6

Het is echt heel jammer dat een topic over een wezenlijk vraagstuk van vele reizigers: waarom is de conducteur de afgelopen jaren niet zichtbaar in de trein aanwezig, opnieuw vervlakt tot een topic waarin mensen persoonlijk de maat wordt genomen, waarin bozig wordt gereageerd door NS-medewerkers zónder dat er een afdoende antwoord komt, en dit topic nog pagina's lang kan doorgaan zonder dat er een normaal antwoord op de vraag komt: waarom zijn conducteurs niet meer zichtbaar in de trein? Een vraag die in de afgelopen jaren al vaak is gesteld, maar nooit komt er een antwoord op. Reizigers lijken/blijken het toch te waarderen indien de conducteur wél zichtbaar aanwezig is in de trein, gezien de vele topics die hier de afgelopen 7 jaar over zijn geopend, maar een antwoord krijgen ze niet. En helaas nu weer niet, zoals blijkt.

Reputatie 7

Klopt. De vraag die wordt gesteld in de titel, wordt niet concreet beantwoord. Er wordt wel aangegeven wat het beleid is en wat de functie-inhoud is, maar dat geeft geen afdoend antwoord op de vraag.

Veel mensen verwachten toch nog altijd iets anders en andere prioriteiten bij het beroep van conducteur, dan wat zij in de praktijk zien en meemaken. Vandaar de vragen in de loop der tijd op dit forum. Ik denk dat het antwoord nooit komt. 

Mijn vader, zelden per trein reizend, dacht dat de conducteur de hele dag heen en weer door de trein liep en na iedere halte de (nieuwe) mensen naar hun kaartje vroeg. Groot was zijn verbazing toen  hij laatst van Breda naar Amsterdam reisde en de ICD- toeslag had betaald maar niet gecontroleerd werd - terwijl vlak voor Rotterdam was omgeroepen dat de toeslag tussen Rotterdam en Schiphol verplicht is en als je die niet hebt, de toeslag voor 10 euro in de trein gekocht dient te worden. Heel de rit naar Amsterdam geen conducteur gezien noch controle gehad. Hoeveel mensen zullen er geen toeslag hebben betaald? Dat blijft gissen. Hoe dan ook, hij vond het makkelijk geld verdienen zo 😂

Reputatie 7

Wat reizigers willen is veel meer HC's met de instelling en inzet van Loes dan heeft men geen instructies van het management van NS nodig.

Reputatie 7

@Tijdvoor  Dit staat ook al op blz. 1 van dit topic vermeldt, beetje dubbelop zo.

 


Het personeel van NS moet er blijkbaar constant aan herinnerd worden. :grinning:

Reputatie 7
Badge +3

@PeterJKH Alle begrip voor je nostalgische gevoelens bij het reizen per trein. Maar stationspersoneel komt niet terug. Evenmin als de Honkie Tonkie burger in de stationsrestauraties.

 
 
×
 
 
 

@PeterJKH Alle begrip voor je nostalgische gevoelens bij het reizen per trein. Maar stationspersoneel komt niet terug. Evenmin als de Honkie Tonkie burger in de stationsrestauraties.

 
 
×
 
 
 

Dat zou best wel kunnen kloppen @iMark. Dat is natuurlijk wel ‘onprettig’ voor het resterende personeel en de reizigers. De trend om vanuit de NS alles maar af te schermen is beschamend. De uitbesteding van de klantenservice, het niet faciliteren van email. Je wordt verwezen naar fb, twitter en chat. etc., en telefonisch krijg je personen aan de lijn die zeer beperkt zijn in hun mogelijkheden om bepaalde zaken op te pakken. 

Daarnaast zijn er ook verbeteringen zoals rookvrije stations, een tijdelijke ontmoediging van reizen met de trein. Echter nu proberen de NS tijdens de volgende golf weer met actiekaartjes wederom om meer mensen de trein in te lokken en dan is het wel van belang dat de regels gehandhaafd worden. Ik verbaas me dat over het juiste antwoord op deze vraag n.a.v. de verwijzing naar een ander topic.. 

 De HC mag kaartjes controleren????? De HC mag een serviceronde lopen. In een ander topic werd er wel een verklaring gegeven waar een gedeelte van de problemen op is terug te voeren.

En zelf bij de vertrekprocedure kan het dus nog mis gaan.

 

Tja, wat is de service die je als persoon in de trein verwacht? 

 

 

Reputatie 7

Gisteren heb ik van Delft naar ‘s-Hertogenbosch (en terug) gereisd en in de ruim 2 ½ uur die ik in de trein heb gezeten, ben ik noch door een gastheer/gastvrouw welkom geheten,   noch heb ik een conducteur een ‘serviceronde’ zien doen, laat staan controleren op een geldig vervoersbewijs.

Twee weken terug van Delft naar Winschoten en terug. Ruim zeven uur in de trein: drie maal controle. Op het traject van Groningen naar Winschoten zelfs tweemaal. Vlak na vertrek uit Groningen Europapark door de conducteur en net voorbij Zuidbroek door een team dat daar was ingestapt, en terug van Winschoten naar Groningen eenmaal door een conducteur.

Op de NS-trajecten geen gastheer/gastvrouw, geen controle, geen serviceronde. Ik heb alleen bij vertrek uit Groningen een conducteur gezien. Na het geven van het vertreksignaal trok deze zich terug in de achterste bestuurderscabine. 

Ik vraag me dus ook af: wat is nu de rol van de conducteur? Lijkt me - afgezien van het blazen op een fluit - allemaal wat vrijblijvend…

Reputatie 3

Klopt geheel Bertus: Gisteren ook 400 km in de trein gezeten, geen NS personeel gezien anders dan in de 1e klas coupe naast me hangend in een bankje. In de 1è klas van Rotterdam naar Haarlem diverse jongeren met luide muziek op. Toen ik van arremoede maar naar de 1e klas coupe beneden ging, rook ik een bekende geur. Daar zat dus iemand gewoon joints te draaien., Hij stak ze gelukkig nog niet op.

 

Het gespuis wint steeds meer terrein in de trein en de NS-directie kijkt vanaf de zijkant toe, maar doet dus helemaal niets, noppes, nada. 

Reputatie 7

Vandaag heen en weer Aken geweest. (Top dat Arriva ism met de provincie?? het voor elkaar heeft gekregen om op de Duitse stations paaltjes te plaatsen). Ik denk dat hier veel Nederlanders gebruik van gaan maken. In de 5 uur met NS wel één conductrice gezien op de terugweg, die wilde overigens dan weer wel mijn kaartje zien. De stelling dat je elk uur iemand van het personeel zou moeten zien is inmiddels wel begraven denk ik. Conductrice was ook aan het ruziën over een verkeerd geplaatste fiets zou dus zomaar Loes kunnen zijn geweest.

Dit topic loopt een beetje uit de hand en begint meer een klaag topic te worden. Indien je een klacht hebt over personeel of de taken die het personeel dient uit te voeren dan kan je deze via onze klantenservice melden. De vraag in dit topic is beantwoord. Ik zet een slotje op dit topic.

Ik ben dus bijvoorbeeld heel nieuwsgierig waarom je in België wel op 90 van de 100 reizen gecontroleerd wordt en in Nederland dit dus blijkbaar niet mogelijk is.

Huh? Ik ben wekelijks in Belgie de laatste maanden, maar kom praktisch geen controle tegen. Enige actieve controle die ik heb gehad was Maastricht-Luik. En ik maak toch behoorlijke afstanden in het land per trein.

Verder heb ik als ik een ticket koop voor de trein nergens gezien dat ik ook diensten van de Hc koop. 

Prima, heb ik ook geen behoefte aan. Wel zou het dan logisch zijn dat ik ook niet meer via mijn ticket hoeft te betalen voor de "diensten" van de conducteur als ik daar geen behoefte aan heb. De 5000-6000 conducteurs kosten jaarlijks zo'n 500 miljoen euro en die kosten worden nu wel op de reiziger verhaald.

Rol van de conducteur aldus de vacature;

 

Na een betaalde interne opleiding ben je klaargestoomd om onze reizigers een goede reis te bezorgen. Mede dankzij jouw kennis, enthousiaste uitstraling en servicegerichtheid ben jij straks van onschatbare waarde bij het:

  • Informeren van reizigers. Als conducteur beantwoord je vragen in de trein en buiten op het perron. Je zorgt voor omroepberichten in de trein en informeert reizigers over overstapmogelijkheden.
  • Uitvoeren van de vertrekprocedure, zodat de trein op tijd vertrekt. Dit houdt in dat je o.a. controleert of iedereen is ingestapt, checkt of het sein veilig staat, fluit bij het sluiten van de deuren en de deuren daadwerkelijk sluit.
  • Controleren van vervoersbewijzen van reizigers.
  • Schakelen met collega’s van Veiligheid & Service en de machinist bij calamiteiten of onveilige situaties. 

Aangezien men wel weet hoe ik erin sta, is er een taak bijgekomen en das de reserveringen voor fietsen. Ik kom veel reizigers tegen zonder reservering en dat uitleggen kost best wat tijd. Het wordt ook drukker, dus ik heb weer meer te doen en duren mijn rondes weer wat langer tijdens controle.

Reputatie 7

Aangezien men wel weet hoe ik erin sta, is er een taak bijgekomen en das de reserveringen voor fietsen. Ik kom veel reizigers tegen zonder reservering en dat uitleggen kost best wat tijd. Het wordt ook drukker, dus ik heb weer meer te doen en duren mijn rondes weer wat langer tijdens controle.

Dat uitleggen van de reserveringen ben je volgens mij echt de enige in. Vandaag behoorlijk wat gereisd met fiets en tot mijn niet geringe verbazing wel 3 keer gecontroleerd. Reservering was al gelijk in Haarlem misgegaan want de trein naar Leiden van 09.37 uur had een vertraging van 10 minuten dus al mijn vervolgtreinen heb ik gemist. Het voor de rest van de dag er maar op gegokt en zoals gezegd maar liefst 3 keer gecontroleerd. Conducteurs vroegen wel naar mijn fietskaartje die ik natuurlijk had maar reservatie is echt niet ter sprake gekomen. Ik moet wel zeggen dat behoudens het traject Geldermalsen-Dordrecht (Arriva) ik weinig fietsen ben tegengekomen. Stukje Geldermalsen-Dordrecht wel heel veel fietsen (soms wel 10), maar daar is dan ook plek voor 12 fietsen. (vraag mij sowieso af waarom NS dit soort treinen niet besteld heeft als Sprinter).  

Reputatie 6

Aangezien men wel weet hoe ik erin sta, is er een taak bijgekomen en das de reserveringen voor fietsen. Ik kom veel reizigers tegen zonder reservering en dat uitleggen kost best wat tijd. Het wordt ook drukker, dus ik heb weer meer te doen en duren mijn rondes weer wat langer tijdens controle.

Dat uitleggen van de reserveringen ben je volgens mij echt de enige in. Vandaag behoorlijk wat gereisd met fiets en tot mijn niet geringe verbazing wel 3 keer gecontroleerd. Reservering was al gelijk in Haarlem misgegaan want de trein naar Leiden van 09.37 uur had een vertraging van 10 minuten dus al mijn vervolgtreinen heb ik gemist. Het voor de rest van de dag er maar op gegokt en zoals gezegd maar liefst 3 keer gecontroleerd. Conducteurs vroegen wel naar mijn fietskaartje die ik natuurlijk had maar reservatie is echt niet ter sprake gekomen. Ik moet wel zeggen dat behoudens het traject Geldermalsen-Dordrecht (Arriva) ik weinig fietsen ben tegengekomen. Stukje Geldermalsen-Dordrecht wel heel veel fietsen (soms wel 10), maar daar is dan ook plek voor 12 fietsen. (vraag mij sowieso af waarom NS dit soort treinen niet besteld heeft als Sprinter).  

Op het traject Dordrecht-Geldermalsen mogen de fietsen gratis mee. Overigens rijdt Arriva hier al enkele jaren niet meer, maar wordt de dienstregeling uitgevoerd door R-net.

Reputatie 7
Badge +3

Formeel klopt het echter.

Je koopt een vervoerbewijs voor een reis van A naar B. Je hebt geen recht op een zitplaats als alle plaatsen bezet zijn en je hebt geen recht op controle van je vervoerbewijs.

Bij andere vervoerders dan NS wordt gewerkt met eenmansbediening. Dan zie je helemaal geen conducteur. Af en toe komt er een vliegende ploeg controleurs langs om wanbetalers op te sporen.

 
 
×