beantwoord

Wat is de rol van de conducteur nou eigenlijk?



Toon eerste bericht
This topic has been closed for comments

82 reacties

Reputatie 6

Het probleem is dat vele HC's niet beseffen dat ze zichzelf overbodig maken door niet zichtbaar in de trein aanwezig te zijn als gastheer, als iemand die assisteert, adviseert en waar nodig, corrigeert. Integendeel zelfs, als je er opmerkingen over maakt, krijg je beledigde protesten.

Maar zoals het nu (vaak) is, kunnen alle HC's in feite gewoon overbodig verklaard worden, en hoeft er alleen maar op elk station een klein ploegje mensen aanwezig te zijn om het vertreksignaal te regelen. Mensen die het vertreksignaal geven, maar in plaats van in te stappen, op het perron achterblijven en daarna de volgende trein afhandelen. IN de trein maakt dat dan weinig verschil, want een HC die toch niet zichtbaar is gedurende de reis, heeft geen enkele toegevoegde waarde.

 

Het probleem is dat vele HC's niet beseffen dat ze zichzelf overbodig maken door niet zichtbaar in de trein aanwezig te zijn als gastheer, als iemand die assisteert, adviseert en waar nodig, corrigeert. Integendeel zelfs, als je er opmerkingen over maakt, krijg je beledigde protesten.

Maar zoals het nu (vaak) is, kunnen alle HC's in feite gewoon overbodig verklaard worden, en hoeft er alleen maar op elk station een klein ploegje mensen aanwezig te zijn om het vertreksignaal te regelen. Mensen die het vertreksignaal geven, maar in plaats van in te stappen, op het perron achterblijven en daarna de volgende trein afhandelen. IN de trein maakt dat dan weinig verschil, want een HC die toch niet zichtbaar is gedurende de reis, heeft geen enkele toegevoegde waarde.

 

Ik vraag mij af of dat kostenbesparend is want dan moet ook op elk klein station in Nederland minimaal 1 persoon aanwezig zijn. Bij mij in de regio bijvoorbeeld Santpoort Noord met 4 treinen per uur. 

In vele landen en in Metro systemen is het concept dat een mens een vertreksignaal moet geven al lang wegbezuinigd.  Dus als het dan toch over overbodig zijn hebt, dan kan je natuurlijk dat vertreksignaal ook gewoon vanuit de machinist geven. Je moet dan wel zorgen dat de deuren goed beveiligd zijn op klem zittende personen. Maar volgens mij zijn de meeste nieuwe sprinters al prima uitgerust dat het niet nodig is dat een mens het vertreksignaal geeft

 

@PeterJKH  Enerzijds pleit je voor zichtbare Hc’s in de trein en nu kom je met stationconcierges en geen Hc's meer op de trein ??

Beetje wispelturig :grinning:

Zoals iMark al aangeeft verdwijnt bijna al het stationspersoneel, ook wel service wal genoemd, van de stations door een bezuinigingsronde van de NS en helaas zal dit er 1 zijn die merkbaar zal zijn op de grote stations voor mensen die niet zo vaak met de trein reizen.

Het laten vertrekken van een trein is een veiligheidsprocedure die door de huidige wetgeving alleen door een Hc en/of machinist uitgevoerd mag worden.

 

Reputatie 7
Badge +3

Je betaalt voor een reis van A naar B. 

 
 
×
 
 
 
Reputatie 7
Badge +3

@Voordeelurenreiziger vraagt of kaartcontrole nodig is. Dat is een vraag die NS zou moeten beantwoorden. Ik heb geen idee hoeveel geld weglekt bij NS doordat er niet (veel) gecontroleerd wordt. NS schermt met de poortjes die de meeste reizigers tegenkomen op hun reis en die een groot deel van de wanbetalers zou tegenhouden.

Ik ben het overigens eens met de constatering dat de Hc’s wel eens beter zouden mogen nadenken over hun rol in de trein. Maar dat moet ook bij de leiding van NS vandaan komen. Wanneer daar van alles gekakeld wordt over “gastheer/-vrouw” en controle pas op plaats 87 van de taken komt dan vind ik het niet verbazingwekkend dat de meeste Hc’s die controle gewoon laten voor wat het is. Vertrouwen is goed maar controle is beter. En niemand controleert de Hc’s of ze wel een beetje goed hun werk doen.

 
 
×
 
 
 
Reputatie 6

Het is al vele malen hier op het forum aan de orde geweest,

Dus openen ‘we’ er nog maar een topic over? :rolling_eyes:

Reclamespotjes zijn natuurlijk bijna altijd mooier dan de werkelijkheid (of zelfs te mooi om waar te zijn).

Eens kijken hoe ver ik kom met dat 'theelepeltje Dreft’ dat volgens de reclame toch echt ‘volstaat voor de hele vaat’ :sweat_smile:

Of een wasje draaien met Witte Reus (wast een berg, kost een beetje) een heel voetbalveld aan beddegoed ga doen, en dan met een helikopter ophangen.

“Wij van NS-Eend vinden dat we het prima doen” :rofl:

Ja, en ik zal er net zo lang topics over blijven openen of op terug blijven komen totdat iemand van de NS het fatsoen heeft er een duidelijk en verklaarbaar antwoord op te geven.

Reputatie 7

Heeft NS weleens onderzocht wat de reiziger eigenlijk wenst: meer / minder / geen controle? En wat ze verwachten van de conducteur? 

Ik krijg onderzoeken van het NS-panel maar deze vraag zit er nooit bij. 

Het verbaast mij ook. Had het er afgelopen week nog met een collega over uit Nederland, dat het niet alleen hier een dingis.

Reputatie 3

Ik ben wekelijks in Belgie de laatste maanden, maar kom praktisch geen controle tegen.

Ik ben op dit moment in Brussel en heb vorige en deze week tijdens 6 (langere) treinreizen in België ook slechts 2x controle gehad. 

@PeterJKH 

 

Dus in jouw optiek noemen we de Hc voortaan stationsmedewerker en laten we ze op elk station wachten op een trein om de deuren te sluiten en voor de rest doen ze dan in de tussentijd andere dingen.  

Dus een andere naam en niet meer met de trein meerijden maakt voor jou een groot verschil, ondanks dat je alsnog voor deze medewerker betaald net als nu. :joy:

Reputatie 7

Rol van de conducteur aldus de vacature;

 

Na een betaalde interne opleiding ben je klaargestoomd om onze reizigers een goede reis te bezorgen. Mede dankzij jouw kennis, enthousiaste uitstraling en servicegerichtheid ben jij straks van onschatbare waarde bij het:

  • Informeren van reizigers. Als conducteur beantwoord je vragen in de trein en buiten op het perron. Je zorgt voor omroepberichten in de trein en informeert reizigers over overstapmogelijkheden.
  • Uitvoeren van de vertrekprocedure, zodat de trein op tijd vertrekt. Dit houdt in dat je o.a. controleert of iedereen is ingestapt, checkt of het sein veilig staat, fluit bij het sluiten van de deuren en de deuren daadwerkelijk sluit.
  • Controleren van vervoersbewijzen van reizigers.
  • Schakelen met collega’s van Veiligheid & Service en de machinist bij calamiteiten of onveilige situaties. 

Punt 1 en 3 schort het dus erg aan.

Badge +3

Op het traject Dordrecht-Geldermalsen mogen de fietsen gratis mee. Overigens rijdt Arriva hier al enkele jaren niet meer, maar wordt de dienstregeling uitgevoerd door R-net.

Qbuzz (volgens je reishistorie), maar onder de vlag van R-net of in ieder geval die naam op de treinen.

Reputatie 7

@Marcel Stroo : sorry het is niet Arriva maar Qbuzz en die laat het dan weer uitvoeren door R-net. Zo af en toe niet meer te volgen. Dat de fiets op dit traject gratis is, wist ik trouwens niet. Ik had wel het vermoeden dat bijna niemand een fietskaartje had, maar dat hoefde dan ook niet. Maar voor de rest een prima trein met veel fietsplekken cq klapstoeltjes. Waarom heeft NS deze niet besteld???

Bij de SLT en de Flirt heb ik altijd het gevoel dat ze niet willen vertrekken. (aarzelend in beweging komen). Bij deze trein had ik dat gevoel niet, lekkere zitplaatsen en veel fietsplaatsen of klapstoelen.  

@Tijdvoor   Leg eens uit waarom ik er dan aan herinnert moet worden als machinist zijnde?  Ik loop niet door treinen heen ik zit over het algemeen in de voorste cabine zodat de trein van A naar B kan rijden. Als ik een serviceronde ga lopen denk ik niet dat de reizigers daar erg blij van worden. :rofl:

Vervolgens kom je met een bericht uit een ander topic wat gewoon 100% klopt, vanwaar het quoten van dit bericht ?

En verder kun je in andere topics ook lezen dat ik zelf van mening ben dat een Hc zichtbaar moet zijn in een trein en ook servicerondes moet lopen, helaas heb je die opmerking die ik ook meermalen heb gemaakt op dit forum niet gequote.

En het topic over PeterJKH gaat er vanuit mij niet komen, vandaar al die :rofl:  achter de opmerking. Dit even ter verduidelijking omdat je die blijkbaar niet begrepen had.

@Tijdvoor   Leg eens uit waarom ik er dan aan herinnert moet worden als machinist zijnde? Iets met regeltjes? Ik loop niet door treinen heen ik zit over het algemeen in de voorste cabine zodat de trein van A naar B kan rijden. Als ik een serviceronde ga lopen denk ik niet dat de reizigers daar erg blij van worden. :rofl: Jawel hoor. Alle service is wenselijk. :) Lijkt me een fijn idee om even de ‘piloot’ van de trein te zien die verbonden is met zijn ‘liefde’ :kiss:

 Vervolgens kom je met een bericht uit een ander topic wat gewoon 100% klopt, vanwaar het quoten van dit bericht ?

Dat was een verwijzing naar:

En het was eigenlijk jouw beste antwoord. :rofl: :;

En verder kun je in andere topics ook lezen dat ik zelf van mening ben dat een Hc zichtbaar moet zijn in een trein en ook servicerondes moet lopen, helaas heb je die opmerking die ik ook meermalen heb gemaakt op dit forum niet gequote.

Mag ik deze quoten?

 

En het topic over PeterJKH gaat er vanuit mij niet komen, vandaar al die :rofl:  achter de opmerking. Dit even ter verduidelijking omdat je die blijkbaar niet begrepen had.

Maak je geen zorgen. Een topic@Jeroen zal ik niet starten. :grinning: ...

 

@Tijdvoor  met je nieuwe quote blijkt wel weer dat je weer op de persoon bezig bent, als het jouw gelukkig maakt vooral lekker doen.  Of ik reageer is aan mij, dus dat merk je dan wel.

De service die ik je lever is dat ik me altijd inzet om de trein op tijd van A naar B te rijden, dat ik je via de omroep informeer als er oponthoud is en waar dit door veroorzaakt wordt en je bij een langdurig situatie zoals vandaag op Schiphol ook gedurende de tijd dat je stil staat in een trein waar ik machinist van ben op de hoogte hou van eventuele updates die wij krijgen of waar ik de treindienstleider voor lastig val.

Lijkt me dat ik daarmee ruimschoots voldoe aan het leveren van service, en dat servicerondje daar heb ik dan helaas geen tijd voor.

En helaas moet ik je uit de droom helpen, de trein is niet mijn ‘liefde’ maar is gewoon mijn werk waar ik plezier in heb.

@Tijdvoor  met je nieuwe quote blijkt wel weer dat je weer op de persoon bezig bent, als het jouw gelukkig maakt vooral lekker doen.  Of ik reageer is aan mij, dus dat merk je dan wel.

Een quote is een verwijzing naar de persoon die wat schreef. Don't shoot the messenger...

…..

En helaas moet ik je uit de droom helpen, de trein is niet mijn ‘liefde’ maar is gewoon mijn werk waar ik plezier in heb.

Dream on… :sleeping:

Reputatie 3

@PeterJKH Evenmin als de Honkie Tonkie burger in de stationsrestauraties.

😭 Zelf heb ik nog wel stille hoop. 

Reputatie 4

Het beroep van conducteur zou wel eens gemoderniseerd mogen worden. We leven in een tijd waarin mensen zich helaas steeds asocialer en egoïstischer gedragen en daarmee is er in de trein ook steeds meer behoefte aan mensen die dat wangedrag weer in het gareel krijgen. Als er spoorwegpolitie door de trein loopt te controleren dan voel ik me veel prettiger dan wanneer conducteurs dat doen. Voor zover die laatste groep al optreed tegen wangedrag merk je dat ze moeite hebben om die rol van ordebewaker op zich te nemen.

 

Met de komst van de OV-chipkaart en het sluiten van de poortjes is er beloofd dat stations en treinen veiliger zouden worden. Momenteel (vooral de laatste anderhalf jaar) zie ik daarvan eerder het tegendeel. Tijd om het vak van conducteur nieuw leven in te blazen.

Reputatie 7
Badge +3

@Marcel Stroo : sorry het is niet Arriva maar Qbuzz en die laat het dan weer uitvoeren door R-net. Zo af en toe niet meer te volgen.

Het is net andersom. R-net is de merknaam van een samenwerking tussen overheden en vervoersautoriteiten. De uitvoering ligt bij gecontracteerde vervoerders als Qbuzz.

https://www.rnet.nl/dit-is-rnet/

 
 
×
 
 
 
Reputatie 7

@Marcel Stroo : sorry het is niet Arriva maar Qbuzz en die laat het dan weer uitvoeren door R-net. Zo af en toe niet meer te volgen.

Het is net andersom. R-net is de merknaam van een samenwerking tussen overheden en vervoersautoriteiten. De uitvoering ligt bij gecontracteerde vervoerders als Qbuzz.

https://www.rnet.nl/dit-is-rnet/

 
 
×
 
 
 

Bedankt voor de aanvulling. Net even de website bekeken. Treinen zijn in ieder geval goed en comfortabel.

Een vraag die in de afgelopen jaren al vaak is gesteld, maar nooit komt er een antwoord op. Reizigers lijken/blijken het toch te waarderen indien de conducteur wél zichtbaar aanwezig is in de trein, gezien de vele topics die hier de afgelopen 7 jaar over zijn geopend, maar een antwoord krijgen ze niet. En helaas nu weer niet, zoals blijkt.

Er is zeker antwoord gegeven, op de manier van uitleggen wat de conducteur doet wanneer deze geen controle ronde uitvoert, zoals @Loes bijvoorbeeld in dit topic aangeeft. Dus waarom niet zichtbaar? Omdat hij/zij bezig is met andere taken. De conducteur bepaalt dit naar eigen inzicht omdat de conducteur zelf het beste kan inschatten wat er prioriteit heeft, wij niet. Daarnaast is het tegenwoordig wat makkelijker om een conducteur mis te lopen, omdat het steeds drukker wordt de laatste tijd. Meer mensen, meer controle, minder stappen door de trein, want veel stilstaan bij reizigers. Het signaal van reizigers (zoals jullie, bijvoorbeeld) dat er te weinig zichtbaarheid is, is bij de betreffende afdeling heus wel aangekomen. Of en wanneer dit handelingsperspectief aangepast zal worden is gewoonweg niet bekend. Ik kan daarom niet veel meer doen of zeggen wat we de laatste jaren al hebben gedaan. Dit is een community, en geen bepalende directie, maar jullie worden echt gehoord. Dat onze antwoorden wat bozig overkomen is een interpretatie. Zou je mijn stem horen, dan denk je hier misschien wel anders over. Ik hoop hiermee de vraag definitief te hebben beantwoord. Want meer heb ik niet in me.

Badge +3

@Tijdvoor Pabo (leraar basisonderwijs) is inderdaad een hbo opleiding, met eventueel specialisatie voor 4 tot 8 jaar of 8 tot 12 jaar.

https://nl.wikipedia.org/wiki/KLOS_(onderwijs) De opleiding voor kleuterjuf bestaat al niet meer sinds 1985 toen de pabo startte.

Maar ‘kleuterleidster’ voor echte ukkies onder de 4 jaar of voor buitenschoolse opvang of kinderdagverblijf kan je ook met een mbo-4 opleiding Onderwijsassistent of SPW worden.

Maar dat is volgens mij nog altijd hoger dan de minimale eis voor conducteur (mbo-3)?

@iMark 

Of het formeel klopt zal zo zijn, maar daar bereik je als HC niet veel mee. En misschien is het verstandig om als NS op vele trajecten dan ook op een eenmansbediening over te stappen. Scheelt een hoop loonkosten. Daarnaast zijn de meeste HC's waarschijnlijk redelijk makkelijk buiten de organisatie te herplaatsen. Als het goed is beschikken ze n.l. minimaal over een BOA bevoegdheid en zal een uitbreiding richting een ander domein wel realiseerbaar zijn. Maar denk ook aan vacatures die lastig te vervullen zijn in andere branches waar geen harde eisen aan diploma en opleiding worden gesteld. Voor de klas als ‘kleuterjuf’ zal op basis van een interne opleiding en een BOA bevoegdheid lastig worden. Dat traject is langduriger en vereist een bepaalde vooropleiding. 

 

   

Badge +3

Eenmansbediening bij de NS zal er niet snel komen denk ik, tenzij er met bijv. heel veel slimme camera’s of andere apparatuur gewerkt kan worden om de vertrekprocedure veilig te kunnen starten.

Een ‘achteruitkijkspiegel’ voor de machinist zoals op een sprintertje Gouda - Alphen a/d Rijn is natuurlijk onvoldoende.

Oh ja, en iets met vakbonden… :joy: