beantwoord

Wat is de rol van de conducteur nou eigenlijk?



Toon eerste bericht
This topic has been closed for comments

82 reacties

@Robert B 

Ukkies onder de vier jaar noemen we peuters. Vanaf vier jaar zijn het kleuters.

Wat betreft de technische mogelijkheden is het helemaal niet ondenkbaar dat HC's overbodig zijn. Of dat wenselijk is , is een tweede. Onzichtbaarheid van personeel kan resulteren in polarisatie en verstoring van de orde. Zie het als een ‘kleuterjuf’ die alleen maar de deur van het lokaal zal openen en sluiten en die dan het merendeel van de tijd buiten het zicht in een afgesloten cabine de administratie aan het verwerken is. Dat werkt niet! 

Ik erger mij eveneens aan de afwezigheid van de conducteurs. Ik heb geen auto, en wil geen auto, maar zo wordt het steeds moeilijker om reclame te maken voor de trein. Diverse schrijvers hebben erop gewezen dat hierover al heel lang wordt geklaagd en dat dit onderwerp door de directie van NS wordt genegeerd. In een bubble, dit forum, met gelijkgestemden hierover praten is dus meer een uitlaatklep dan een stap tot verandering. 

Wat zijn dan wel de mogelijkheden om aandacht te krijgen van van de directie (en de politiek)?  Een online petitie?  Een vertegenwoordiger van Rover die hierover de media te woord staat? …...….?

 

 

 

Reputatie 7

Het probleem is dat vele HC's niet beseffen dat ze zichzelf overbodig maken door niet zichtbaar in de trein aanwezig te zijn als gastheer, als iemand die assisteert, adviseert en waar nodig, corrigeert. Integendeel zelfs, als je er opmerkingen over maakt, krijg je beledigde protesten.

Maar zoals het nu (vaak) is, kunnen alle HC's in feite gewoon overbodig verklaard worden, en hoeft er alleen maar op elk station een klein ploegje mensen aanwezig te zijn om het vertreksignaal te regelen. Mensen die het vertreksignaal geven, maar in plaats van in te stappen, op het perron achterblijven en daarna de volgende trein afhandelen. IN de trein maakt dat dan weinig verschil, want een HC die toch niet zichtbaar is gedurende de reis, heeft geen enkele toegevoegde waarde.

 

Ik vraag mij af of dat kostenbesparend is want dan moet ook op elk klein station in Nederland minimaal 1 persoon aanwezig zijn. Bij mij in de regio bijvoorbeeld Santpoort Noord met 4 treinen per uur. 

Reputatie 6

Het probleem is dat vele HC's niet beseffen dat ze zichzelf overbodig maken door niet zichtbaar in de trein aanwezig te zijn als gastheer, als iemand die assisteert, adviseert en waar nodig, corrigeert. Integendeel zelfs, als je er opmerkingen over maakt, krijg je beledigde protesten.

Maar zoals het nu (vaak) is, kunnen alle HC's in feite gewoon overbodig verklaard worden, en hoeft er alleen maar op elk station een klein ploegje mensen aanwezig te zijn om het vertreksignaal te regelen. Mensen die het vertreksignaal geven, maar in plaats van in te stappen, op het perron achterblijven en daarna de volgende trein afhandelen. IN de trein maakt dat dan weinig verschil, want een HC die toch niet zichtbaar is gedurende de reis, heeft geen enkele toegevoegde waarde.

 

Ik vraag mij af of dat kostenbesparend is want dan moet ook op elk klein station in Nederland minimaal 1 persoon aanwezig zijn. Bij mij in de regio bijvoorbeeld Santpoort Noord met 4 treinen per uur. 

In de tussentijd kan die persoon dan zorgen voor het onderhoud en netjes houden van het station. Orde houden op het perron bij wachtende passagiers, als vraagbaak dienen voor reizigers die reisinformatie willen, haperende poortjes onderhouden, enz.

Mireille voedt ook bejaarden zonder mondmasker op - “Ja, maar we zijn al twee keer gevaccineerd !

Misschien moet Mireille iets beter haar best doen om (wetenschappelijke) literatuur tot haar te nemen. 

Je kunt in de trein beter naast een gevaccineerd persoon zonder mondkapje zitten dan naast een persoon zonder vaccinatie en met mondkapje. Daarom gaat België open op 1 september, is Duitsland al een tijd vrijwel helemaal open voor gevaccineerden (en getesten en genezenen) en is UK al sinds juli open.

Maar ja, Mireille is er niet om mensen tot effectieve maatregelen over te halen (zoals vaccinatie of gezonder leven), als gastvrouw gelden voor haar vooral de regels! Gevaccineerd en gezond? Mondkapje! Niet-gevaccineerd en ongezond?? Prima! Als je maar iets voor je mond doet! Een echte gastvrouw, die Mireille 🥴

On-topic:

Ik ben vandaag heel blij geweest met de aanwezigheid van een conducteur. Een bejaarde vrouw met een rollator was angstig een toilet in de trein in te gaan, omdat ze bang was om ingesloten te worden. Ik heb op Amersfoort Centraal de longen uit mijn lijf gerend om een conducteur te waarschuwen die haar kon helpen/geruststellen. Hij heeft netjes gewacht en het is helemaal goed gekomen. 

Reputatie 6

@PeterJKH Alle begrip voor je nostalgische gevoelens bij het reizen per trein. Maar stationspersoneel komt niet terug. Evenmin als de Honkie Tonkie burger in de stationsrestauraties.

 
 
×
 
 
 

Ik denk juist mee over een zeer moderne oplossing. Moet je eens kijken wat een geld het bespaart als (bijna) alle HC's afgeschaft worden. Daaruit kan ruimschoots het personeel betaald worden dat dan vervolgens vast op elk station aanwezig is, de binnenkomende en vertrekkende treinen afhandelen, en in de tussentijd de prullenbakken legen, reizigers te woord staan op het perron, indien nodig, de orde handhaven op het perron, enz. Een soort stationsconciërge wordt het dan. En daarmee kan je ook weer bezuinigen op personeel om de prullenbakken te legen, het station netjes te houden, enz. Win-win dus.

Reputatie 7

In een ander topic heb ik dit aangegeven. 

 

(Volgens mij is er bij de moderators inmiddels een soort van omerta van toepassing als het gaat over het personeel van NS. In alle topics waarin gevraagd wordt om actievere controle en laatstelijk dan ook bijvoorbeeld controle van fietsreserveringen doen de moderators geen uitspraken.

Personeel op 1,2 en 3. Reiziger daar heel ver achter dus.)

 

Ik ben dus bijvoorbeeld heel nieuwsgierig waarom je in België wel op 90 van de 100 reizen gecontroleerd wordt en in Nederland dit dus blijkbaar niet mogelijk is.

 

Maar ik denk dat net als in de overige topics hierover geen reactie van NS-zijde gaat komen.  

Badge +3

Het is al vele malen hier op het forum aan de orde geweest,

Dus openen ‘we’ er nog maar een topic over? :rolling_eyes:

Reclamespotjes zijn natuurlijk bijna altijd mooier dan de werkelijkheid (of zelfs te mooi om waar te zijn).

Eens kijken hoe ver ik kom met dat 'theelepeltje Dreft’ dat volgens de reclame toch echt ‘volstaat voor de hele vaat’ :sweat_smile:

Of een wasje draaien met Witte Reus (wast een berg, kost een beetje) een heel voetbalveld aan beddegoed ga doen, en dan met een helikopter ophangen.

“Wij van NS-Eend vinden dat we het prima doen” :rofl:

 

Reputatie 3

Gisteren vanuit Utrecht naar Groningen gereisd en vandaag naar Zuid Limburg; resultaat: Slechts 1X Kaartcontrole gehad…….En verders beide reizen geen conducteurs gezien die langskwamen…..Beetje bedroefend heh????? Zijn conducteurs nog nodig?????

Reputatie 3

Conducteur komt in de sprinter de 1e Klas binnen…...Ja, kapje moet over de neus/Ik lijk wel een Kleuterjuf!!………...Reactie: Als je zo gefrustreerd ben, moet je een andere baan gaan zoeken!!!!

Eikel!

 

In Hertogenbosch op spoor 6 een andere klant van een mondkapje kunnen voorzien, kon hij mooi met de Intercity naar Eindhoven mee…...

Reputatie 6

Waar het uiteindelijk om gaat, is natuurlijk ook: op welke mate van service (en die kan alleen geboden worden als de conducteur zichtbaar aanwezig is in de trein voor de passagiers) mag je als reiziger aanspraak maken, en in hoeverre kan je verhaal halen als de conducteur gewoon NIET zichtbaar aanwezig is in de trein tijdens de reis.

Feit is natuurlijk, dat je als reiziger mede betaalt voor de diensten van de conducteur tijdens de reis, dat zit gewoon in je treinticket verdisconteerd. Maar wat als die diensten en service niet geleverd worden?

Goh, van de week maar eens een topic openen wat de rol is van PeterJKH op dit forum :rofl:

 

Verder heb ik als ik een ticket koop voor de trein nergens gezien dat ik ook diensten van de Hc koop. :grinning:

 

Reputatie 6

Goh, van de week maar eens een topic openen wat de rol is van PeterJKH op dit forum :rofl:

 

Verder heb ik als ik een ticket koop voor de trein nergens gezien dat ik ook diensten van de Hc koop. :grinning:

 

Natuurlijk doe je dat wel. De HC zal ook gewoon betaald worden (althans voor een groot deel) uit de inkomsten uit reizigers, die daardoor (mee)betalen aan de service van de conducteur. Net zo goed als een winkeljuffrouw betaald wordt uit de omzet van de winkel die door klanten betaald wordt. Maar als die winkeljuffrouw vervolgens geen service geeft aan de klanten, maar heel de dag in de kantine koffie gaat zitten drinken, kunnen klanten wel degelijk klagen dat er niemand in de winkel aanwezig is om hen te adviseren of te assisteren, en dan denk ik zomaar dat die winkeljuffrouw heel gauw naar een andere baan kan gaan uitkijken.

En prima, als je als NS vindt dat de HC niet aanwezig hoeft te zijn in de trein, maar zendt dan ook geen spotjes uit op TV waarin net gedaan wordt alsof iedere trein wordt bevolkt door breeduit lachende conducteurs die niks liever doen dan een praatje maken met de reizigers, hen adviseren en hen assisteren. Want dat is dan bullshit. Hou dan gewoon op met die misleidende reclame.

 

Reputatie 7

Goh, van de week maar eens een topic openen wat de rol is van PeterJKH op dit forum :rofl:

 

Verder heb ik als ik een ticket koop voor de trein nergens gezien dat ik ook diensten van de Hc koop. :grinning:

 

Natuurlijk doe je dat wel. De HC zal ook gewoon betaald worden (althans voor een groot deel) uit de inkomsten uit reizigers, die daardoor (mee)betalen aan de service van de conducteur. Net zo goed als een winkeljuffrouw betaald wordt uit de omzet van de winkel die door klanten betaald wordt. Maar als die winkeljuffrouw vervolgens geen service geeft aan de klanten, maar heel de dag in de kantine koffie gaat zitten drinken, kunnen klanten wel degelijk klagen dat er niemand in de winkel aanwezig is om hen te adviseren of te assisteren, en dan denk ik zomaar dat die winkeljuffrouw heel gauw naar een andere baan kan gaan uitkijken.

En prima, als je als NS vindt dat de HC niet aanwezig hoeft te zijn in de trein, maar zendt dan ook geen spotjes uit op TV waarin net gedaan wordt alsof iedere trein wordt bevolkt door breeduit lachende conducteurs die niks liever doen dan een praatje maken met de reizigers, hen adviseren en hen assisteren. Want dat is dan bullshit. Hou dan gewoon op met die misleidende reclame.

 

Prima verwoord. De situatie in Nederland staat inmiddels wel in heel schril contrast met bijvoorbeeld België. Ik zie die spotjes op TV ook en denk dan ook dit is wel heel ver bezijden de werkelijkheid.

Reclame overdrijft natuurlijk altijd, maar bij NS wordt je na instappen in 9 van de 10 gevallen aan je lot overgelaten. 

Maar @Jeroen ga vrolijk door met je bedrijf positief te profileren hoor.

Reputatie 7

 

Ik ben dus bijvoorbeeld heel nieuwsgierig waarom je in België wel op 90 van de 100 reizen gecontroleerd wordt en in Nederland dit dus blijkbaar niet mogelijk is.

De taken van de Belgische treinbegeleider volgens de NMBS:

- klanten onthalen op perron en in de trein

- reisinformatie verstrekken 

- controleren en verkopen van vervoerbewijzen

- netheid en staat van materieel inspecteren 

- zorgen voor een veilig en stipt vertrek en veilige reis 

- administratieve taken zoals defecten communiceren en klanten tellen.

Vanuit NMBS is veelvuldige controle opnieuw verplicht. Vorig jaar was dat ivm corona een tijdje vrijwillig. Controle is er o.a belangrijk omdat je in België in de trein voor ik meen 7 euro extra ook een kaartje kan kopen. Door de controle tref je deze vervoerbewijsloze reizigers. 

Bij NS heb je ook de servicerondes en mogen de HC's meen ik kiezen welke ronde ze doen en ook wanneer- bij NMBS bestaan die servicerondes niet. De cultuur van NMBS is veel traditioneler en formeler. Echt nog kaartjes knippen en verkopen. Ze willen er echt niet aan een landelijk chipsysteem zoals bij ons. Sinds de invoering daarvan heeft NS volgens mij gedacht dat de poortjes de meeste zwartrijders wel tegen zou houden en dus zou controleren geen prioriteit meer hebben. Die overgebleven tijd zou je vast beter in "service" kunnen steken, wat dit breed interpreteerde begrip dan ook moge inhouden.

Nederland is vaak veel losser, informeler, haantje de voorste met innovatieve "hippe" concepten en alles "moet kunnen". Heel anders dan de Belgische cultuur.

 

 

 

Reputatie 3

In een ander topic heb ik dit aangegeven. 

 

(Volgens mij is er bij de moderators inmiddels een soort van omerta van toepassing als het gaat over het personeel van NS. In alle topics waarin gevraagd wordt om actievere controle en laatstelijk dan ook bijvoorbeeld controle van fietsreserveringen doen de moderators geen uitspraken.

Personeel op 1,2 en 3. Reiziger daar heel ver achter dus.)

 

Ik ben dus bijvoorbeeld heel nieuwsgierig waarom je in België wel op 90 van de 100 reizen gecontroleerd wordt en in Nederland dit dus blijkbaar niet mogelijk is.

 

Maar ik denk dat net als in de overige topics hierover geen reactie van NS-zijde gaat komen.  

Nou deze reactie kreeg ik hierover in een ander topic van een moderator:

 

Ik snap je punt wel, maar ik hoor ook andere verhalen van collega's. Hiermee doe je vermoeden dat er geen conducteurs bestaan die hun werk naar behoren uitvoeren. Er zijn nog conducteurs die nog wel op alles handhaven en hier vaak risico op geweld lopen. Daarmee doe je deze collega's veel te kort. Dat jij je 9 van de 10 reizen overlast ervaart is zeker niet de bedoeling. Ik wil je vragen om dat te blijven melden bij ons want dat is absoluut niet de bedoeling.

 

Badge +3

Ik ben het overigens eens met de constatering dat de Hc’s wel eens beter zouden mogen nadenken over hun rol in de trein. Maar dat moet ook bij de leiding van NS vandaan komen. Wanneer daar van alles gekakeld wordt over “gastheer/-vrouw” en controle pas op plaats 87 van de taken komt dan vind ik het niet verbazingwekkend dat de meeste Hc’s die controle gewoon laten voor wat het is. Vertrouwen is goed maar controle is beter. En niemand controleert de Hc’s of ze wel een beetje goed hun werk doen.

Ik meen ooit gelezen te hebben dat een hc toch echt wel gecontroleerd werd op werkzaamheden, waarbij het aantal (geregistreerde) kaartcontrole acties mee telde?

Als dat sinds corona niet meer speelt, prima. Maar een serviceronde tussen elke paar grotere stations zou niet verkeerd zijn.

Reputatie 7

Ik ben dus bijvoorbeeld heel nieuwsgierig waarom je in België wel op 90 van de 100 reizen gecontroleerd wordt en in Nederland dit dus blijkbaar niet mogelijk is.

Huh? Ik ben wekelijks in Belgie de laatste maanden, maar kom praktisch geen controle tegen. Enige actieve controle die ik heb gehad was Maastricht-Luik. En ik maak toch behoorlijke afstanden in het land per trein.

Bijzonder. Zie:

https://www.tijd.be/ondernemen/transport/nmbs-controleert-opnieuw-tickets-in-trein/10249427.html

http://www.ovs-sic.be/nl/tussenkomst-ovs-verplichte-ticketcontroles-door-treinbegeleiders/

Reputatie 6

Gisteren vanuit Utrecht naar Groningen gereisd en vandaag naar Zuid Limburg; resultaat: Slechts 1X Kaartcontrole gehad…….En verders beide reizen geen conducteurs gezien die langskwamen…..Beetje bedroefend heh????? Zijn conducteurs nog nodig?????

Zaterdag 17 juli j.l. gereisd van Middelburg naar Enkhuizen en van Hoorn naar Middelburg (via HSL i.v.m.werkzaamheden tussen Den Haag HS en Schiedam Centrum). Geen controle gehad.

Reputatie 6

@PeterJKH  Enerzijds pleit je voor zichtbare Hc’s in de trein en nu kom je met stationconcierges en geen Hc's meer op de trein ??

Beetje wispelturig :grinning:

Zoals iMark al aangeeft verdwijnt bijna al het stationspersoneel, ook wel service wal genoemd, van de stations door een bezuinigingsronde van de NS en helaas zal dit er 1 zijn die merkbaar zal zijn op de grote stations voor mensen die niet zo vaak met de trein reizen.

Het laten vertrekken van een trein is een veiligheidsprocedure die door de huidige wetgeving alleen door een Hc en/of machinist uitgevoerd mag worden.

 

Ik pleit daar niet zozeer voor, ik gaf voornamelijk aan dat de HC's hard bezig zijn zichzelf overbodig te maken door niet zichtbaar voor de reiziger aanwezig te zijn in de trein. Tijdens de rit hebben ze daardoor nauwelijks tot geen toegevoegde waarde voor de reiziger, dus (stelde ik daarna) zouden ze in principe ook gewoon kunnen worden vervangen door personeel op het station, dat inkomende en vertrekkende treinen afhandelt en daarnaast eventueel nog wat andere taken doet op het station op tijdstippen dat er geen treinafhandeling plaatsvindt.

Reputatie 7

Een leuk stukje in de PZC. Het hoeft niet altijd Loes te zijn.

De PZC heeft de andere conducteur gevonden die haar werk doet. Ze heet Mireille.

En Mireille staat ook op de foto, terwijl ze de kaartjes controleert. Mireille voedt ook bejaarden zonder mondmasker op - “Ja, maar we zijn al twee keer gevaccineerd !” - is een vriendelijke gastvrouw en geeft de machinist het sein, dat hij mag vertrekken. Met alle deuren dicht en de passagiers binnenin - wel zo belangrijk.

Goh, van de week maar eens een topic openen wat de rol is van PeterJKH op dit forum :rofl:

 

Verder heb ik als ik een ticket koop voor de trein nergens gezien dat ik ook diensten van de Hc koop. :grinning:

 

 

Reputatie 7

Zeker een leuk stukje. Er zijn echt wel de nodige conducteurs die hun werkzaamheden wel goed uitvoeren. Er zijn er helaas ook velen die het allemaal wel best lijken te vinden.

Het valt mij altijd op dat ik in de sprinters vaker gecontroleerd wordt dan in een intercity. Je zou eigenlijk andersom verwachten omdat Intercity's over langere trajecten gaat.

Reputatie 7

Waarom kan er niet simpelweg frequent gecontroleerd en door de trein gelopen worden? Dat lijkt mij toch zeer belangrijk, zoniet de hoofdtaak, tezamen met veilig en tijdig vertrekken. Ik begrijp echt niet dat NS controle minder van belang lijkt te vinden. Wat heb je nou aan rondes waarbij de conducteur goedemorgen komt wensen, mensen hun kaart tevoorschijn halen en de conducteur zegt " nee is niet nodig hoor" en snel doorloopt? De zwartrijders een flinke kans op een boete geven en overlastgevers en huisregelovertreders aanspreken en eventueel eruit zetten lijkt me vele malen belangrijker.

Ik denk weleens terug aan buitenlandse treinreizen enkele jaren terug, waar de taken heel anders werden uitgevoerd. In Portugal ontsnap je gewoon niet aan controle, terwijl de trein om de 5 tot 10 minuten stopte, die man liep continu op en neer, zette zwartrijders uit de trein als die niet ter plekke met toeslag een kaartje bij hem wilden kopen, en ging op het eindstation de ramen van de trein wassen en losliggend afval opruimen, voordat een half uur later de trein weer terugreed. Ik heb die man met bewondering geobserveerd. In Italië en Spanje kom je de perrons op grotere stations niet eens op zonder menselijke ticketinspectie. Veel meer personeel ook overal. Dat zal met de loonkosten te maken hebben natuurlijk.