beantwoord

wie bekijkt de de camerabeelden uit de treinen?

  • 21 September 2021
  • 67 reacties
  • 4150 Bekeken


Toon eerste bericht

67 reacties

Ik kan me dus ook niet voorstellen dat er een personeelslid is die zonder dat er een directe aanleiding voor is deze beelden live gaat kijken in de trein.

 

 

Ik zie helaas toch screenshots (in letterlijke zin) in online groepen voorbij komen, zoals ik eerder schreef. Rotte appels zullen er altijd zijn, maar helaas is het wel iets om rekening mee te houden. 

Ik kan me dus ook niet voorstellen dat er een personeelslid is die zonder dat er een directe aanleiding voor is deze beelden live gaat kijken in de trein.

 

 

Ik zie helaas toch screenshots (in letterlijke zin) in online groepen voorbij komen, zoals ik eerder schreef. Rotte appels zullen er altijd zijn, maar helaas is het wel iets om rekening mee te houden. 

Dat is dan diep triest en zou zeker een reprimande op moeten leveren die in het personeelsdossier komt wat mij betreft.  Maar ik verwacht dat het om een enkeling gaat.

Het is ondoenlijk om bij alle treinen mee te gaan kijken en het gaat inderdaad alleen om de SNG treinstellen maar zelfs dat zijn er al teveel.

Het wordt dus meekijken op treinen rondom Hoorn en dit gebeurt uiteraard niet door treinpersoneel maar door een andere afdeling waar ze blijkbaar mensen over hebben of ander toezicht laten vallen voor het toezicht in deze treinen.

 

Het ligt een beetje aan het materieel.

In bv een VIRM en de SLT zijn de camerabeelden alleen te raadplegen door opvragen en dat gebeurt door de politie.

In de SNG (en ik dacht de FLIRT ook, maar daar rij ik niet op) zijn de beelden ‘live’ te bekijken vanuit de onbediende cabine.

Ik ken het verschil tussen bediende en onbediende cabine niet. Kan de conducteur/conductrice dan wel live, zonder aanhalingstekens, meekijken via de onbediende cabine? 

De onbediende cabine is de cabine waar de machinist niet zit om de trein te besturen en daar vandaan kun je via de beelden de situatie in de trein ook in de gaten houden in de SNG en Flirt.

Bij de Flirt kun je ook als machinist de beelden van de camera's zien op het scherm echter moet je dat dan wel bewust selecteren. Dit kun je bv doen als de Hc aangeeft dat er een probleem is in de trein dan kun je op de beelden volgen wat er gebeurt als je stilstaat. 

Verder krijg je als de SOS knop in de trein ingedrukt wordt als machinist ook meteen het beeld van de omgeving van die knop te zien in deze 2 treinen zodat je meteen mee kunt kijken bij een noodgeval. De alarmoproep uit de trein komt nml. bij de machinist terecht die dan de Hc naar de locatie toe kan sturen.

Ik vraag me af waarom u dit zo graag wilt weten.

Mijn privacy is mij dierbaar.

De onbediende cabine is de cabine waar de machinist niet zit om de trein te besturen en daar vandaan kun je via de beelden de situatie in de trein ook in de gaten houden in de SNG en Flirt.

Bij de Flirt kun je ook als machinist de beelden van de camera's zien op het scherm echter moet je dat dan wel bewust selecteren. Dit kun je bv doen als de Hc aangeeft dat er een probleem is in de trein dan kun je op de beelden volgen wat er gebeurt als je stilstaat. 

Verder krijg je als de SOS knop in de trein ingedrukt wordt als machinist ook meteen het beeld van de omgeving van die knop te zien in deze 2 treinen zodat je meteen mee kunt kijken bij een noodgeval. De alarmoproep uit de trein komt nml. bij de machinist terecht die dan de Hc naar de locatie toe kan sturen.

Maar op stations staat er dit: 

 

Reputatie 7
Badge

De reden dat dat er staat, is zodat men niet het idee heeft dat wij (het personeel) de beelden kunnen wissen.

Hetzelfde zie je bij pompstations en dergelijke.

Badge +3

Dat zal dan in een oudere trein zijn, voor zover daar camera's in zitten (dus een SLT)?

Ik vraag me af waarom u dit zo graag wilt weten.

Mijn privacy is mij dierbaar.

Van die privacy extremisten worden de meeste mensen heel erg moe. Meestal wordt het privacy argument gebruikt voor een bepaald soort doelen om het maar netjes te zeggen. 

Serieus? Ik stel een doodnormale vraag en wordt bestempeld als extremist? Gezellige boel hier....

@Robert B neuspeuteren met een mondkapje op 😄😄 maar denk dat dat wel te zien is hoor. Is een vrij grote beweging. Apps geloof ik best dat die te klein zijn op een telefoon om te kunnenzien. Maar ook op je laptop?

@Sneltram op de nieuwe staat hetzelfde 

 

Reputatie 6
Badge

Bijzonder, want ik heb ook een andere tekst gezien, maar dat kan ook in een andere trein geweest zijn (wellicht ICdirect, maar die heeft geen camera's).

Hé Allen! 
Sorry dat jullie even hebben moeten wachten, maar het duurde even voordat ik contact had met de juiste personen. Zoals eerder al wel is aangegeven, kunnen de machinisten in bepaald materieel de live beelden wel inzien. Dit is puur en alleen voor de veiligheid van de reizigers in de gaten te houden. Verdere toegang tot de beelden is er niet (denk hierbij aan terugspoelen, pauzeren etc.). En om nou even terug te gaan naar de hamvraag van Suikerspinnetje, er is slechts een heel klein groepje binnen NS die alle toegang hebben tot de camerabeelden. Maar dit wordt alleen bekeken wanneer er camerabeelden worden opgevraagd door justitie. Dus over je privacy hoef je je geen zorgen te maken! 

En weet iemand wanneer justitie overgaat tot het opvragen van camerabeelden? Is dat pas na aangifte?  

Badge +3

Op Twitter een ‘draadje’ over de Veiligheidscentrale… geen idee wat ervan waar is, maar zie https://twitter.com/DrZemouri/status/1481996761405214721

Veiligheidstip: voeg de NS toe aan je whatsapp 0613181318. Bij onveilige situaties en overlast kun je met de @NS_online appen. Ik heb eerder gebruik gemaakt van de dienst: snelle reactie, konden meekijken op de camera, goede service, werd gerustgesteld, direct actie.

Dat zal dan dus het treinpersoneel geweest zijn, die mee konden kijken?

Badge +3

Op het station kan de veiligheidscentrale op de camera's meekijken, in de trein kunnen ze dat voor zover ik weet niet rechtstreeks.

Ik weet niet wat er bij deze twitteraar is gebeurd en vooral waar, maar als ik het bericht zo bekijk verwacht ik eigenlijk dat dit op het station was.

Ah, dan zal dat het zijn. Het sms/whatsapp nummer werd in eerste instantie gecommuniceerd voor onveilige situaties in de trein (conducteur inseinen) maar kan natuurlijk ook prima voor op een station.

Edit: het was in een trein zo te lezen

Ze reageren heel snel. Je moet dan coupe nummer en trein doorgeven. Ze kijken dan direct mee met 1 vd cameras

Reputatie 7
Badge +1

Wellicht dat een conducteur heeft meegekeken en e.a. heeft teruggekoppeld aan de veiligheidscentrale?

Reageer